Etaamb.openjustice.be
Huishoudelijk Règlement
gepubliceerd op 26 november 2012

Huishoudelijk reglement van de commissie die de corresponderende restaurateurs van het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium benoemen Artikel 1. De commissie is samengesteld volgens toepassing van artikels 6 tot 8 van het organiek konin Art. 2. Ze wordt voorgezeten door de algemeen directeur van het KIK minstens eenmaal per jaar samen(...)

bron
programmatorische federale overheidsdienst wetenschapsbeleid
numac
2012021139
pub.
26/11/2012
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

Huishoudelijk reglement van de commissie die de corresponderende restaurateurs van het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium benoemen

Artikel 1.De commissie is samengesteld volgens toepassing van artikels 6 tot 8 van het organiek koninklijk besluit van het KIK zoals vastgelegd door het koninklijk besluit van 24 juni 1948 en gewijzigd door het besluit van de Regent van 4 maart 2012 (BS van 16 maart 2012).

Art. 2.Ze wordt voorgezeten door de algemeen directeur van het KIK minstens eenmaal per jaar samen in gewone zitting in de maand november. Buitengewone zittingen kunnen worden georganiseerd na convocatie door de voorzitter of na een geschreven aanvraag van twee van haar leden.

Art. 3.De voorzitter legt de datum van de vergadering vast en roept ze samen middels een geregistreerde nota met een tijdsinterval van acht kalenderdagen. De convocatie herneemt bij naam de lijst van aanvragers voor de titel van corresponderend of erecorresponderend restaurateur.

Art. 4.De convocatie en het verslag worden opgesteld in het Nederlands en in het Frans.

Art. 5.De commissie kan samenkomen in een buitengewone zitting middels convocatie met geregistreerde nota binnen een tijdsinterval van veertien kalenderdagen.

Art. 6.Op initiatief van haar voorzitter of van de meerderheid van haar effectieve leden staat het de commissie vrij om elk deskundig personeelslid van het KIK uit te nodigen om te zetelen met raadgevende stem.

Art. 7.De voorzitter opent en sluit de zittingen, leidt de debatten en beraadslagingen en is belast met het goede verloop van de vergaderingen.

Art. 8.De commissie kan slechts geldig beraadslagen indien er drie effectieve leden aanwezig zijn.

Art. 9.De beslissingen worden genomen met een meerderheid van stemmen van effectieve leden. In het geval van een gelijk aantal stemmen wordt het voorstel tot toekenning van de titel van corresponderend of erecorresponderend restaurateur verworpen.

Art. 10.Het secretariaat wordt waargenomen door een medewerker van de personeelsdienst van het Instituut die vooraf wordt aangeduid door de voorzitter. Het secretariaat vervult zijn taak onder het gezag van de voorzitter.

Art. 11.Het verslag van de vergadering herneemt bij naam de lijst van corresponderende of erecorresponderende restaurateurs die de titel kregen toegekend na onderzoek van conformiteit van de kandidaturen.

Art. 12.Het verslag wordt opgesteld binnen de dertig kalenderdagen na de vergadering en wordt binnen deze termijn voorgelegd aan de leden.

Het wordt schriftelijk goedgekeurd binnen de acht kalenderdagen na verzending naar de leden. De kandidaten worden persoonlijk verwittigd van de beslissing, en dit voor 31 december van het lopende jaar. Hun namen en gegevens worden dan op de website van het Instituut geplaatst.

Art. 13.De jaarlijkse deadline voor het indienen van de aanvragen wordt vastgelegd op 20 oktober van elk kalenderjaar vanaf 2013.

Art. 14.De aanvragen worden beperkt tot restaurateurs die werkzaam zijn in België.

Art. 15.Het dossier dat elke kandidaat (m/v) moet indienen bevat : - een gedetailleerd curriculum vitae; - een kopie van het diploma van de tweede fase; - indien van toepassing, een getuigschrift van voldoende kennis van het Frans of van het Nederlands zoals uitgevaardigd door de bevoegde autoriteit; - een getuigschrift van voldoening op de stage indien het gaat om een oud-stagiair of een kopie van een restauratieverslag dat bij het KIK in bewaring zou zijn gegeven gedurende de drie jaren voorafgaand aan de datum van aanvraag.

Het huidige reglement werd goedgekeurd door de directieraad van het KIK tijdens de vergadering van 1 oktober 2012.

Het zal worden overgemaakt aan de voorzitter van de POD Wetenschapsbeleid met het oog op de publicatie in het Belgisch Staatsblad, waarna het online zal worden geplaatst op de website van het Instituut.

De algemeen directeur a.i., C. Ceulemans.

^