Etaamb.openjustice.be
Huishoudelijk Règlement
gepubliceerd op 22 februari 2000

Brusselse Hoofdstedelijke Dienst voor Brandweer en Dringende Medische Hulp Huishoudelijk reglement van de directieraad van de Brusselse Hoofdstedelijke Dienst voor Brandweer en Dringende Medische Hulp Artikel 1. De Directieraad van de Dienst Art. 2. De voorzitter wijst een personeelslid van niveau 1 aan om het secretariaat van de Raad waar(...)

bron
ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2000031038
pub.
22/02/2000
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

Brusselse Hoofdstedelijke Dienst voor Brandweer en Dringende Medische Hulp Huishoudelijk reglement van de directieraad van de Brusselse Hoofdstedelijke Dienst voor Brandweer en Dringende Medische Hulp

Artikel 1.De Directieraad van de Dienst voor Brandweer en Dringende Medische Hulp, hierna de Raad genoemd, wordt voorgezeten door de Leidend Ambtenaar of door de Adjunct-Leidend Ambtenaar.

Art. 2.De voorzitter wijst een personeelslid van niveau 1 aan om het secretariaat van de Raad waar te nemen. Hij wijst tevens een adjunct-secretaris van niveau 1 van de andere taalrol aan, zodanig dat de secretaris in tuchtzaken steeds van dezelfde taalrol als die van het opgeroepen personeelslid kan zijn.

De secretaris en de adjunct-secretaris zijn belast met het secretariaat van de Raad. Ze maken geen deel uit van de Raad.

Art. 3.De Raad vergadert na een schriftelijke oproep door de voorzitter. Deze oproep wordt ten minste drie werkdagen vóór de vergadering toegezonden aan de leden.

Bij hoogdringendheid, mits een geldige verantwoording, kan deze termijn verkort worden.

Art. 4.De Raad vergadert tevens op schriftelijk verzoek van ten minste twee van zijn leden. Het verzoek moet gericht zijn aan de voorzitter met vermelding van het punt of de punten die op de agenda dienen te worden geplaatst.

Art. 5.De raad vergadert ten minste tweemaal per maand, op de eerste en de derde dinsdag. Vergaderingen tijdens vakantieperiodes gaan in principe niet door.

Art. 6.De agenda wordt door de voorzitter opgesteld en ten minste drie werkdagen vóór de vergadering aan de leden van de Raad medegedeeld. De krachtens artikel 4supra ingediende punten worden woordelijk in de agenda opgenomen.

Art. 7.De dossiers in verband met de te behandelen agendapunten worden door de secretaris ter beschikking gesteld van de leden van de Raad voor kennisneming.

Art. 8.De leden van de Raad nemen geen deel aan beraadslagingen en stembeurten die betrekking hebben op punten waarin zij een persoonlijk belang hebben.

Art. 9.De Raad kan slechts geldig beraadslagen en beslissen wanneer ten minste de helft van zijn leden aanwezig is. Bovendien kan hij niet geldig beraadslagen indien de aanwezige leden allen tot dezelfde taalrol behoren.

Art. 10.De Raad kan slechts geldig beraadslagen en beslissen over een wijziging in dit reglement, indien het onderwerp van die wijziging expliciet vermeld is in de oproepingsbrief.

Twee derde van de leden dient aanwezig te zijn op de vergadering om een wijziging door te voeren in dit reglement. Zoniet wordt binnen afzienbare tijd een nieuwe vergadering belegd.

Op deze tweede vergadering kan het reglement gewijzigd worden, ongeacht het aantal aanwezige leden, voor zover beide taalrollen vertegenwoordigd zijn.

Een wijziging wordt slechts aangenomen indien zij ten minste twee derde van de stemmen krijgt.

Elke wijziging in dit reglement wordt gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad.

Art. 11.De Raad kan desgewenst ambtenaren die geen deel uitmaken van de Raad en eventueel deskundigen voor advies ontbieden. Deze ambtenaren en deskundigen mogen niet deelnemen aan de beraadslagingen van de Raad.

Art. 12.Behalve in toepassing van artikelen 9 en 10, neemt de Raad zijn beslissingen bij gewone meerderheid. Onthoudingen, blanco en ongeldige stemmen worden niet meegerekend.

Bij staking van stemmen is het voorstel verworpen.

Art. 13.De geheime stemming is vereist bij iedere individuele beslissing met betrekking tot een personeelslid. De secretaris is verantwoordelijk voor het tellen van de stemmen.

De geheime stemming verloopt als volgt bij bevordering door verhoging in graad of verandering van graad in niveau 1 : na onderzoek en bespreking van de aanspraken en verdiensten, alsmede de bekwaamheid van de kandidaten, formuleert de voorzitter het voorstel van rangschikking van de kandidaten. De Raad spreekt zich bij geheime stemming uit over dit voorstel.

Art. 14.Het ontwerp van notulen van de raadsbeslissingen wordt binnen tien dagen na de vergadering gelijktijdig aan alle leden van de Raad verstuurd. De leden beschikken over vijf dagen om schriftelijk hun opmerkingen aan de secretaris mee te delen.

Bij gebrek aan opmerkingen van de leden van de Raad wordt het ontwerp als definitief goedgekeurd beschouwd.

Ingeval er opmerkingen zijn, of indien een nieuwe zitting door de Raad belegd is binnen vijftien dagen, zal het notulenontwerp op de eerstvolgende zitting van de Raad ter definitieve goedkeuring voorgelegd worden.

De definitieve versie van de notulen wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris. Een exemplaar ervan wordt verzonden naar de Minister of Staatssecretaris die de Brandbestrijding in zijn bevoegdheden heeft en aan alle leden van de Raad.

Art. 15.De voorzitter, leden en alle andere bij de werkzaamheden van de Raad betrokken personen zijn tot het ambtsgeheim gehouden. Dit geldt zowel voor de besprekingen, de beraadslagingen en de beslissingen als voor elke inlichting waarvan zij kennis hebben gekregen bij de uitvoering van hun opdracht.

Art. 16.Dit huishoudelijk reglement wordt van kracht op de dag van zijn publicatie in het Belgisch Staatsblad.

Goedgekeurd door de Directieraad in zijn zitting van 9 november 1999.

Voor de Directieraad : De Voorzitter, F. Boileau.

^