Etaamb.openjustice.be
Huishoudelijk Règlement van 28 oktober 1999
gepubliceerd op 18 januari 2000

Huishoudelijk reglement betreffende de werking van het College van de Franse Gemeenschapscommissie

bron
franse gemeenschapscommissie van het brussels hoofdstedelijk gewest
numac
1999031480
pub.
18/01/2000
prom.
28/10/1999
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

FRANSE GEMEENSCHAPSCOMMISSIE VAN HET BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST


28 OKTOBER 1999. - Huishoudelijk reglement betreffende de werking van het College van de Franse Gemeenschapscommissie


1. In de zin van onderhavig reglement dient te worden verstaan door : - « College » : het College van de Franse Gemeenschapscommissie; - « pre-College » : de vergadering van de Kabinetsdirecteurs die voorafgaat aan het College van de Franse Gemeenschapscommissie; - « Kanselarij » : Kanselarij van het voorzitterschap van het College van de Franse Gemeenschapscommissie. 2. Behoudens buitengewone omstandigheden, vergadert het College éénmaal per week op donderdagvoormiddag om 8 uur in het Kabinet van de Voorzitter van het College. Het pre-College houdt éénmaal per week zitting op dinsdagvoormiddag om 9 uur stipt in het Kabinet van de Voorzitter van het College. 3. De originele dossiers van de in te schrijven agendapunten dienen te worden overgemaakt aan Secretariaat van het College.Zij worden uiterlijk tegen donderdag om 18 uur meegedeeld aan de Kanselarij, op uitdrukkelijk verzoek van het bevoegde Lid van het College of zijn Directeur van het Kabinet. De Kanselarij deelt per faxbericht het indicatienummer van het dossier mede aan het functioneel bevoegde Lid.

De kopies van het voor de leden van het College bestemde dossier dienen met vermelding van het indicatienummer te worden toegestuurd aan de Kanselarij : - uiterlijk op de vrijdag die de zitting voorafgaat, tegen 14 uur; - in 19 exemplaren. 4. De nota moet volgende gegevens bevatten : - Nota aan de Leden van het College van de Franse Gemeenschapscommissie; - Betreft : ....................................................... (waaronder het nummer van het besluit); - Onderaan de tekst : de naam en de handtekening van het bevoegde Lid evenals zijn titel : - De nota brengt verslag uit van de afhandeling van de formaliteiten inzake administratieve en budgettaire controle.

Opmerking : de nota bevat bovenaan rechts de door de Kanselarij meegedeelde indicatie. 5. Elke nota die tot een beslissing leidt van het College dient op duidelijke wijze een voorstel te bevatten van de beraadslaging.6. Betreft het voorstel van beraadslaging een besluit, dan dient de tekst hiervan eraan toegevoegd te worden overeenkomstig het nog nader te bepalen model.7. Bij de nota dienen alle bijkomende nuttige geachte verklarende documenten te worden gevoegd.8. De dossiers die het akkoord vereisen van het Lid van het College, bevoegd inzake begroting, worden door het Bestuur overgemaakt aan het functioneel bevoegde Lid van het College.Het staat dit Lid vrij, rechtstreeks het akkoord te vragen van zijn College en dit toe te voegen aan het aan het College voorgelegde dossier. 9. Bij verzending aan de Kanselarij dienen alle stukken van eenzelfde nota verzameld te worden en dusdanig geklasseerd, dat zij een kompleet dossier vormen waarvan de exemplaren verspreid kunnen worden zonder het voorwerp te moeten uitmaken van een voorafgaande groepering.10. Na te zijn opgesteld door de Secretaris van het College wordt de agenda opgestuurd aan de Leden van het College op de vrijdag die de zitting voorafgaat, tegen 15 uur.De te besturen documenten worden eraan toegevoegd in drie exemplaren. 11. Een kopie van de agenda en de notulen van het College wordt overgemaakt aan het Bestuur van de Franse Gemeenschapscommissie.12. De agenda en de documenten zijn vertrouwelijk.Elk Lid dient derhalve de nodige maatregelen te nemen om dat vertrouwelijke karakter te bewaren. 13. Komen enkel in aanmerking om vermeld te worden op de agenda, de originele en volledige dossiers die bij de Kanselarij zijn aangekomen de donderdag vóór de zitting, uiterlijk vóór 18 uur.14. Een afwijking op de regel van de termijn kan slechts worden verkregen middels uitdrukkelijk vezoek daartoe per brief of faxbericht, te richten aan het Secretariaat van het College.15. De met redenen omklede inschrijving van een punt dat niet op de agenda werd voorzien, vereist het voorafgaand akkoord van de Voorzitter van het College of het uitdrukkelijk of stilzwijgend akkoord van de Secretaris van het College.16. De verdaagde punten worden automatisch heringeschreven op de agenda van het volgend College, in sommige gevallen, op een andere datum zoals bepaald door het College, hetzij sine die.In dit laatste geval dient hun herinschrijving uitdrukkelijk te worden aangevraagd door het functioneel bevoegde Lid van het College. 17. De notulen van de vergadering van het pre-College en deze van de vergadering van het College worden opgesteld door de Secretaris van het College en onverwijld meegedeeld, in één exemplaar, aan de Leden van het College. De notulen van de vergadering van het College worden goedgekeurd tijdens de volgende vergadering van het College.

De notulen zijn strikt vertrouwelijk. 18. Elke beslissing van het College maakt het voorwerp uit van een officiële aankondiging die bevestigd wordt door de Secretaris van het College. Een exemplaar van elke aankondiging dient onverwijld te worden gericht tot de Leden van het College, het Bestuur van de Franse Gemeenschapscommissie en de Inspecteur van Financiën bij laatstgenoemde.

Behoudens onmiddellijke aankondiging kan derhalve geen begin van uitvoering van een beslissing plaatsvinden vóór de officiële aankondiging ervan die haar uitvoerbaar verklaart en, in voorkomend geval, vóór de goedkeuring ervan door de toeziende overheid. 19. De minuten van de originele dossiers evenals de uitvoerbaar verklaarde besluiten worden ingediend bij de Kanselarij. Ieder Lid van het College is ermee belast onverwijld uitvoering te geven aan de beslissingen in de materies waarvoor het bevoegd is.

Zij overleggen de Kanselarij onverwijld de besluiten opdat deze zouden worden bekendgemaakt, met de vermelding of zij al dan niet het voorwerp moeten uitmaken van een publikatie in het Belgisch Staatsblad. 20. Vanuit de bekommernis de publicatie in het Belgisch Staatsblad door de Kanselarij te vergemakkelijken en te bespoedigen, worden de diensten belast met het uittikken van de besluiten verzocht, de diskette ervan zo spoedig mogelijk te overleggen aan de Kanserlarij en erop toe te zien dat de eindversie van het besluit op de diskette is opgenomen.21. De Kanselarij overlegt een kopie van de ondertekende besluiten aan het Bestuur van de Franse Gemeenschapscommissie en, in voorkomend geval, overlegt ze die tevens aan de toezichthoudende diensten van de Franse gemeenschap.22. Onderhavig reglement treedt in werking op 28 oktober 1999.Het heft iedere bepaling voorafgaand aan deze datum op.

Minister, Voorzitter van het College van de Franse Gemeenschapscommissie, belast met Onderwijs, Professionele om- en bijscholing, Schoolvervoer, Samenleving van de lokale Gemeenschappen, Relaties met de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest, evenals de Internationale betrekkingen, E. TOMAS Minister, Lid van het College van de Franse Gemeenschapscommissie, belast met het Openbaar Ambt, J. SIMONET Minister, Lid van het College van de Franse Gemeenschapscommissie, belast met Gezondheid, Cultuur, Toerisme, Sport en Jongeren, D. GOSUIN Minister, Lid van het College van de Franse Gemeenschapscommissie, belast met de Beroepsopleiding en de Permanente opleiding van de Middenstand en met het Beleid inzake de Personen met een Handicap, E. ANDRE Minister, Lid van het College van de Franse Gemeenschapscommissie, belast met de Begroting, de Sociale Actie en het Gezin, A. HUTCHINSON

^