Etaamb.openjustice.be
Huishoudelijk Règlement van 14 januari 2019
gepubliceerd op 06 februari 2019

Huishoudelijk reglement van de Directieraad van het Ministerie van Landsverdediging, vastgelegd door de Directieraad tijdens zijn vergadering van 11 januari 2019 in toepassing van artikel 2 van het koninklijk besluit van 11 september 2016 tot regeling van de samenstelling en de werking van de Directieraad van het Ministerie van Landsverdediging

bron
ministerie van landsverdediging
numac
2019010563
pub.
06/02/2019
prom.
14/01/2019
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

14 JANUARI 2019. - Huishoudelijk reglement van de Directieraad van het Ministerie van Landsverdediging, vastgelegd door de Directieraad tijdens zijn vergadering van 11 januari 2019 in toepassing van artikel 2 van het koninklijk besluit van 11 september 2016Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 11/09/2016 pub. 30/09/2016 numac 2016007409 bron ministerie van landsverdediging Koninklijk besluit tot regeling van de samenstelling en de werking van de directieraad van het Ministerie van Landsverdediging sluiten tot regeling van de samenstelling en de werking van de Directieraad van het Ministerie van Landsverdediging


Samenstelling en voorzitterschap

Artikel 1.De samenstelling van de Directieraad, hierna « Raad » genoemd, wordt bepaald door artikel 1 van het koninklijk besluit van 11 september 2016Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 11/09/2016 pub. 30/09/2016 numac 2016007409 bron ministerie van landsverdediging Koninklijk besluit tot regeling van de samenstelling en de werking van de directieraad van het Ministerie van Landsverdediging sluiten tot regeling van de samenstelling en de werking van de Directieraad van het Ministerie van Landsverdediging, hierna « KB » genoemd.

Zoals bepaald in artikel 4 van dit KB wordt de Raad voorgezeten door het lid dat het hoogst is gerangschikt volgens de bepalingen die de rangschikking van de rijksambtenaren beheren.

In geval van afwezigheid of van verhindering van de voorzitter, wordt de Raad voorgezeten door het lid dat de volgende plaats in de rangschikking inneemt.

Werking

Art. 2.De Raad vergadert ten minste viermaal per jaar.

Art. 3.De Raad vergadert op initiatief van de voorzitter of op verzoek van één of meer leden.

De voorzitter stelt de datum van de vergadering vast en bepaalt de agenda. De leden van de Raad, hierna « leden » genoemd, kunnen bijkomende agendapunten aanbrengen.

De oproepingen gaan uit van de voorzitter.

De te behandelen stukken worden als bijlage bij de oproeping aan de leden toegezonden.

De leden moeten minstens een week vóór de vergadering in het bezit zijn van de oproeping en van de bijlagen, tenzij dit om dringende redenen niet mogelijk zou zijn.

Art. 4.De leden kunnen steeds de archieven van de Raad raadplegen en de stukken inkijken van de administratieve dossiers waarover zij zich moeten uitspreken.

Art. 5.De Raad kan een beroep doen op deskundigen en op iedereen waarvan de medewerking noodzakelijk wordt geacht voor de voorstelling of het onderzoek van dossiers en zaken waarvoor de Raad gevat wordt.

De experten en andere personen die door de Raad verzocht worden om hun medewerking te verlenen nemen niet deel aan de stemming.

Indien hij geen lid is van de Raad krachtens artikel 1, 1ste lid van het KB zal de rijksambtenaar die de leiding heeft over de personeelsdienst bevoegd voor het burgerpersoneel deelnemen aan de vergaderingen van de Raad als permanent expert. Hij kan niet deelnemen aan de stemming.

Art. 6.De leden van de Raad kunnen zich, bij afwezigheid of verlet, niet laten vervangen of vertegenwoordigen.

Art. 7.De voorzitter opent en sluit de zittingen, leidt de debatten en de beraadslagingen en zorgt voor het goede verloop van de vergaderingen.

Art. 8.De Raad kan slechts geldig beraadslagen indien een meerderheid van de leden aanwezig is. Indien dit quorum niet wordt bereikt kan de Raad, na de tweede oproeping, ongeacht het aantal aanwezige leden beraadslagen over dezelfde agenda.

Art. 9.De voorzitter, de leden en ieder persoon die betrokken werd bij de werkzaamheden van de Raad zijn tot geheimhouding verplicht omtrent de debatten, beraadslagingen en elke inlichting waarvan zij kennis krijgen bij de uitoefening van hun opdracht.

Beslissingen die het ganse burgerpersoneel van Defensie betreffen worden gecommuniceerd door de voorzitter of door de bevoegde overheid, aangeduid door de Raad.

Art. 10.In uitzonderlijke en/of dringende gevallen en op verzoek van de voorzitter kan de Raad beslissingen nemen via schriftelijke en/of elektronische weg.

Stemming

Art. 11.De beslissingen worden genomen bij meerderheid van stemmen, de onthoudingen niet meegerekend.

Bij tuchtzaken mag een lid van de Raad, die deelgenomen heeft aan de procedure, niet deelnemen aan de beraadslagingen en aan de stemming omtrent het voorstel van straf.

Wanneer de Raad adviserend optreedt, worden de door de leden uitgebrachte adviezen in de notulen opgenomen en toegevoegd aan de voorstellen die aan de bevoegde overheden worden voorgelegd.

Art. 12.Elke individuele beslissing ten opzichte van een ambtenaar wordt genomen bij geheime stemming, zoals bepaald in artikel 5 van het KB. Telkens er in een bevorderingsprocedure verscheidene kandidaten onderling moeten worden gerangschikt, worden er zoveel stemmingen gehouden als er vacante betrekkingen zijn.

Bij staking van stemmen wordt opnieuw gestemd. Indien, na deze stemronde, de kandidaten ex aequo blijven of worden gerangschikt, wordt dit ex aequo in de voordracht aan de tot benoemen bevoegde overheid vermeld.

Art. 13.Elk lid zal zichzelf wraken wanneer het van oordeel is dat zijn aanwezigheid en zijn betrokkenheid in bepaalde aangelegenheden aanleiding kan geven tot schending van het onpartijdigheidsprincipe en/of het onafhankelijkheidsprincipe.

De voorzitter kan eveneens een dergelijke maatregel voorstellen indien dit nodig blijkt.

Secretariaat

Art. 14.Het secretariaat van de Raad wordt toevertrouwd aan een lid van het burgerpersoneel van Defensie, aangewezen door de voorzitter.

De secretaris vervult zijn opdracht onder het gezag en de leiding van de voorzitter.

De secretaris verzorgt dagelijks het beheer van de Raad, hij stelt de notulen op van de vergaderingen en deelt de adviezen en de beslissingen van de Raad mee aan de bevoegde overheden onder de handtekening van de voorzitter.

Art. 15.Een ontwerp van de notulen van elke vergadering wordt binnen de twee weken na de vergadering overgemaakt aan de leden. Binnen de twee weken na de ontvangst van het ontwerp delen de leden die de vergadering bijwoonden hun goedkeuring mee of maken hun opmerkingen over. Bij gebrek aan antwoord binnen de gestelde termijn wordt het lid geacht het ontwerp te hebben goedgekeurd. In geval van opmerkingen beslist de voorzitter over de eventuele aanpassing van de notulen.

Art. 16.De definitieve notulen van de vergadering worden ondertekend door de voorzitter en de secretaris.

Art. 17.De oproeping, de agenda en de notulen van de vergaderingen worden opgesteld in het Nederlands en in het Frans. Bijlagen en andere documenten kunnen eentalig zijn.

Art. 18.De voorzitter is verantwoordelijk voor het archief van de Raad.

Adviezen uitgebracht door de Raad worden meegedeeld aan de leden en, indien nodig, aan het ganse burgerpersoneel.

De Raad behandelt persoonsgegevens met inachtneming van de wettelijke bepalingen die de bescherming van de persoonlijke levenssfeer verzekeren.

Art. 19.Dit reglement heft het huishoudelijk reglement op van de Directieraad van het Ministerie van Landsverdediging van 28 augustus 2008.

Art. 20.Zoals bepaald in artikel 2 van het KB wordt dit reglement meegedeeld aan alle leden van het burgerpersoneel van Defensie door de bevoegde overheid, aangeduid door de Raad.

Art. 21.Dit reglement treedt in werking de dag waarop het in het « Belgisch Staatsblad » wordt bekendgemaakt.

De voorzitter van de Directieraad, Christian GOSSIAUX

^