gepubliceerd op 19 februari 2025
Huishoudelijk reglement van de Vaste werkgroepen van de Hoge Raad van artsen-specialisten en van huisartsen
5 DECEMBER 2024. - Huishoudelijk reglement van de Vaste werkgroepen van de Hoge Raad van artsen-specialisten en van huisartsen
TITEL 1. - Algemene bepalingen
Artikel 1.Dit huishoudelijk reglement regelt de interne werking, respecteert de vigerende wetgeving en zal aangepast worden indien dit nodig is bij aanpassing van de wetgeving.
De Hoge Raad van artsen-specialisten en van huisartsen is hierna "de Raad" genoemd.
De vaste werkgroepen worden hierna "WG" genoemd.
Art. 2.Het gebruik van de mannelijke vorm om personen aan te duiden moet worden opgevat in de algemene betekenis, ongeacht het geslacht van de betrokken personen.
De administratie en de deelnemers zetten zich in om de persoonlijke gegevens die hen worden toevertrouwd te beschermen in overeenstemming met de AVG (Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming).
Art. 3.Alle interne uitwisselingen en documenten worden langs elektronische weg verstuurd. De dossiers zijn beschikbaar op SharePoint of het commissieportaal en worden niet verstuurd, behalve in dringende of uitzonderlijke gevallen.
De vergaderingen van de WG worden georganiseerd met een zo goed mogelijke vertegenwoordiging in goede verstandhouding, waarbij minimaal 2 leden aanwezig zijn.
Bij een hoorzitting is het absoluut noodzakelijk dat de hoorzitting in de taal van de kandidaat plaatsvindt.
Op de eerste vergadering benoemen de leden van de WG uit hun midden een voorzitter en eventueel 1 of meer covoorzitters. De voorzitter leidt de vergadering. Bij afwezigheid wordt de voorzitter vervangen door de ondervoorzitter. Bij afwezigheid van de voorzitter en ondervoorzitter zit het oudste lid de vergadering voor.
Tijdens de eerste vergadering werden praktische afspraken gemaakt over hoe de WG de dossiers zal beoordelen.
Het secretariaat van de WG bestaat uit minstens één administratieve secretaris. Indien mogelijk wordt ook een tweede secretaris aangesteld om een tweetalig duo te vormen. Behalve in dringende of uitzonderlijke gevallen stelt het secretariaat de uitnodiging, de agenda, de te behandelen dossiers en de begeleidende documenten minstens één week voor de vergadering ter beschikking van de leden. De agenda wordt opgesteld door het secretariaat op basis van de ingediende dossiers.
Er wordt voorrang gegeven aan de adviezen die worden gevraagd door de Minister van Volksgezondheid.
Vergaderingen vinden bij voorkeur online plaats. In het geval van een fysieke vergadering, vinden de vergaderingen plaats in de lokalen van de FOD VVVL in Brussel.
De WG vergadert in functie van het aantal ingediende aanvragen en zorgt ervoor dat er voldoende vergaderingen worden georganiseerd om de aanvragen binnen een redelijke termijn te behandelen. Op initiatief van de voorzitter/ondervoorzitter/ medevoorzitter, op verzoek van de Raad of op verzoek van de minister bevoegd voor volksgezondheid kan een buitengewone vergadering van de WG worden gehouden.
Op voorstel van de WG kan de plenaire vergadering van de Raad leden vervangen die regelmatig afwezig zijn op WG-vergaderingen.
Het secretariaat van de WG coördineert de werking van de WG, ziet toe op de procedures en de toepassing van wetgeving en het huishoudelijk reglement.
Het is verantwoordelijk voor het administratieve beheer en zorgt ervoor dat alle secretariaatstaken worden uitgevoerd: - Opstellen van de uitnodigingen - Logistiek beheer van de vergaderingen - Opvolging van de uitgebrachte adviezen - Beheren van SharePoint- en/of commissieportaal - Klasseren en opslaan van de archieven van de WG
Art. 4.Dit huishoudelijk reglement treedt in werking op 8/10/2024.
Goedgekeurd door de Hoge Raad van artsen-specialisten en van huisartsen op 5/12/2024.
De voorzitter van de Hoge Raad van artsen-specialisten en van huisartsen, Prof. E. COGAN De ondervoorzitter van de Hoge Raad van artsen-specialisten en van huisartsen Dr. P. WATERBLEY Voor goedkeuring, De Minister van Volksgezondheid, F. VANDENBROUCKE