← Terug naar "Omzendbrief betreffende de oriëntatienota en het beheersplan als bedoeld in artikel 242bis van de Nieuwe
Gemeentewet en de Europese Richtlijn 2011/85 Aan de dames en heren Burgemeesters en Schepenen
van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest Ter Aan de dames en heren Gemeenteontvangers Dames
en heren Burgemeesters, Dames en heren Schepen(...)"
Omzendbrief betreffende de oriëntatienota en het beheersplan als bedoeld in artikel 242bis van de Nieuwe Gemeentewet en de Europese Richtlijn 2011/85 Aan de dames en heren Burgemeesters en Schepenen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest Ter Aan de dames en heren Gemeenteontvangers Dames en heren Burgemeesters, Dames en heren Schepen(...) | Circulaire relative à la note d'orientation et au plan de gestion prévus par l'article 242bis de la Nouvelle loi communale et la Directive européenne 2011/85 A Mesdames et Messieurs les Bourgmestres et Echevins de la Région de Bruxelles-Capitale Pour information : A Mesdames et Messieurs les Receveurs communaux Mesdames et Messieurs les (...) |
---|---|
MINISTERIE VAN HET BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST Omzendbrief betreffende de oriëntatienota en het beheersplan als bedoeld in artikel 242bis van de Nieuwe Gemeentewet en de Europese Richtlijn 2011/85 Aan de dames en heren Burgemeesters en Schepenen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest Ter informatie : Aan de dames en heren Gemeenteontvangers Dames en heren Burgemeesters, Dames en heren Schepenen, De Europese Richtlijn 2011/85 legt de plaatselijke entiteiten de verplichting op om meerjarige begrotingsdoelstellingen te bepalen en prognoses op te stellen voor elke belangrijke uitgaven- en ontvangstenpost, evenals een beschrijving van de geplande beleidsmaatregelen voor de middellange termijn en een beoordeling van de wijze waarop deze maatregelen de financiën zouden kunnen beïnvloeden. Artikel 242bis van de nieuwe gemeentewet schrijft overigens het volgende voor : « Tweemaal per zittingsperiode, bij de neerlegging van de eerste en de vierde begroting, legt het college de gemeenteraad een driejaarlijks plan voor. Dit driejaarlijkse plan bestaat uit de volgende documenten : 1° een oriëntatienota, die minstens de hoofdbeleidskeuzen bevat die voor de drie eerstvolgende jaren vastgesteld worden; 2° een beheersplan dat de oriëntatienota begrotingsmatig vertaalt, in de vorm van ramingen en vooruitzichten. Dit driejaarlijkse plan wordt na goedkeuring door de gemeenteraad bekendgemaakt overeenkomstig de bepdalingen van artikel 112 en op de door de gemeenteraad voorgeschreven wijze. » Deze omzendbrief heeft tot doel het kader te bepalen voor deze oriëntatienota en voor de omzetting ervan in een beheersplan. De oriëntatienota moet opgevat worden als een planninginstrument voor de korte termijn (3 jaar). In de nota moet rekening gehouden worden met de projecten die meer bepaald opgenomen zijn in het gemeentelijk ontwikkelingsplan, het gewestelijk plan voor duurzame ontwikkeling, de Agenda 21, het driejarig investeringsplan en andere planninginstrumenten. Als eerste toezichthoudende overheid dient de gemeente erop toe te zien het O.C.M.W. te betrekken bij deze prospectieve planning. Met het oog op een geconsolideerde aanpak moet de gemeente ook rekening houden met de financiële vooruitzichten van andere partners, zoals de Politiezone, het Grondbedrijf, het Autonoom Gemeentebedrijf en de gemeentelijke VZW's. Ten slotte wijs ik erop dat het beheersplan moet beantwoorden aan het begrotingsevenwicht als opgelegd in artikel 252 van de nieuwe gemeentewet en dat het een beschrijving moet omvatten van de structurele en conjuncturele maatregelen die het mogelijk zullen maken dit begrotingevenwicht te bereiken of te handhaven. In de oriëntatienota worden de voorbije en huidige financiële context beschreven, met een chronologisch overzicht van de vereiste structurele maatregelen om het beheer van de gemeente te optimaliseren en de budgettaire evenwichtsdoelstelling te verwezenlijken. Dit document mag niet beperkt blijven tot enkele algemene beschouwingen, maar moet een duidelijk en transparant beeld geven van het gemeentelijke beheer. Met het oog op de samenhang met de jaarlijkse begroting - bij het opstellen en bij het lezen - moeten de oriëntatienota en de uitwerking in cijfers van die nota, zijnde het beheersplan, ingedeeld zijn volgens dezelfde twee krachtlijnen, met name : Een economische krachtlijn (bijlage 1), die de maatregelen met een transversale weerslag op de begroting beschrijft. In dat verband moet een stand van zaken gegeven worden inzake het personeelsbeleid van de gemeente (in coördinatie met het O.C.M.W.) : personeelsbestand, pensioenen (geplande statutariseringen, ), toegekende voordelen aan het huidige en het toekomstige personeel, wervingen, eventuele reorganisaties, .). Nieuwe behoeften dienen per project gespecificeerd te worden. De nota licht ook het algemene financierings- en fiscaal beleid toe (met een lijst van de huidige en de geplande nieuwe belastingen), evenals elk ander transversaal beleid dat financiële gevolgen heeft, zoals rationalisering van het energieverbruik, oprichting van een aankoopcentrale, herschikking van de administratieve gebouwen. De aangevoerde groeiparameters en -percentages moeten in detail beschreven en verantwoord worden. Een functionele krachtlijn (bijlagen 2 en 3) De gewone functionele classificatie (bijlage 2) en de buitengewone functionele classificatie (bijlage 3) zijn ingedeeld in 11 activiteitssectoren die de volledige werking van de gemeente bestrijken. Wat de gewone dienst betreft, moeten de maatregelen die genomen zullen worden - zowel aan de ontvangstenzijde als aan de uitgavenzijde - voor elke activiteitssector nauwkeurig beschreven worden, met vermelding van hun nettoweerslag. Het is mogelijk dat sommige sectoren geen bijzondere toelichting vergen; deze sectoren moeten dan wel gekwantificeerd worden in het beheersplan. Het algemeen saldo in het becijferd document moet overeenstemmen met het saldo dat is aangegeven in het « economisch » beheersplan. Ook het investeringsplan of -programma moet uitgewerkt worden op basis van deze functionele krachtlijn. Wij beklemtonen de noodzaak om een realistisch investeringsprogramma op te stellen, dat aansluit bij de behoeften van de gemeente vanuit het oogpunt van demografische en economische ontwikkeling. Er dient rekening gehouden te worden met de al gerealiseerde investeringen en met het implementeren van nieuwe beleidsmaatregelen. Voor elke investering moeten de nieuwe kosten die eruit voortvloeien beschreven en gekwantificeerd worden, zodat de investeringen opgenomen kunnen worden in het beheersplan. Van elke nieuwe investering moet dus de weerslag op de werkingskosten geraamd worden. In geval van beleidsmaatregelen die via een vzw uitgevoerd worden, moet aangegeven worden welke weerslag de maatregelen hebben op de subsidie die aan de VZW verleend wordt. Zowel voor de gewone als de buitengewone dienst met de financiering toegelicht worden. In de nota moeten minstens de volgende activiteitssectoren meer in detail toegelicht worden : * Openbare orde en veiligheid : Subsidie aan de politiezone : verloop van het bedrag en vooruitzichten. Preventie- en veiligheidscontracten, stadswachten, geplande projecten voor de betreffende 3 jaar, nettokosten. Gelet op het overwicht van de personeelsuitgaven in de begroting van de politiezones, zou het verloop van de dotatie moeten overeenstemmen met dat van de personeelsuitgaven van de gemeente. | MINISTERE DE LA REGION DE BRUXELLES-CAPITALE Circulaire relative à la note d'orientation et au plan de gestion prévus par l'article 242bis de la Nouvelle loi communale et la Directive européenne 2011/85 A Mesdames et Messieurs les Bourgmestres et Echevins de la Région de Bruxelles-Capitale Pour information : A Mesdames et Messieurs les Receveurs communaux Mesdames et Messieurs les Bourgmestres, Mesdames et Messieurs les Echevins, La Directive européenne 2011/85, impose aux entités locales de fixer des objectifs budgétaires pluriannuels, des projections pour chaque poste majeur de dépenses et de recettes, une description des politiques envisagées à moyen terme et une évaluation de l'effet sur les finances des politiques envisagées. Par ailleurs, l'article 242bis de la nouvelle loi communale prévoit : « Deux fois par législature, lors du dépôt du premier et du quatrième budget, le collège soumet au conseil communal un plan triennal. Ce plan triennal se compose des documents suivants : 1° une note d'orientation qui comporte les axes politiques fondamentaux choisis pour les trois prochaines années; 2° un plan de gestion qui traduit budgétairement la note d'orientation, sous forme d'estimations et de perspectives. Après approbation par le conseil communal, ce plan triennal est publié conformément aux dispositions de l'article 112 et de la manière prescrite par le conseil communal ». La présente circulaire a pour objet de fixer le cadre de cette note d'orientation et de sa traduction en plan de gestion. La note d'orientation doit être envisagée comme un outil de planification à court terme (3 ans). Elle doit tenir compte des projets inscrits notamment dans le plan communal de développement, le plan régional de développement durable, l'agenda 21, plan triennal d'investissement et autres instruments de planification. La commune, en tant que premier pouvoir de tutelle veillera à associer son C.P.A.S. à cette démarche prospective. Elle tiendra compte également, dans un souci d'approche consolidée, des perspectives financières d'autres partenaires tels que la Zone de Police, la Régie foncière, la Régie autonome et les ASBL communales. Je vous rappelle enfin que le plan devra respecter l'équilibre budgétaire prévu par l'article 252 de la nouvelle loi communale et décrire les mesures structurelles et conjoncturelles qui permettront d'atteindre ou de maintenir cet équilibre. La note d'orientation décrit le contexte financier passé et présent et la chronologie des mesures structurelles à adopter afin d'optimaliser la gestion communale et atteindre les objectifs d'équilibre. Ce document ne se borne pas à quelques considérations générales mais doit permettre une vision claire et transparente de la gestion communale. Afin de maintenir une cohérence de lecture et d'élaboration avec le budget annuel, la note d'orientation et sa traduction chiffrée à savoir le plan de gestion s'articuleront sur les deux mêmes axes à savoir : Un axe économique (annexe 1) qui décrit les mesures qui affectent de manière transversale le budget. Un état des lieux de la politique en matière de personnel communal (en coordination avec le C.P.A.S.) sera dressé : situation des effectifs, pensions (statutarisation prévues,), avantages accordés au personnel actuels et futurs, recrutements, réorganisation éventuelles, .). Les besoins nouveaux seront identifiés par projet. La note reprend également la politique du financement général, de la fiscalité (établir la liste des taxes existantes et des nouvelles envisagées), et toute autre politique transversale qui a un impact financier, telle la rationalisation de l'énergie, la mise sur pied d'une centrale d'achat, la réorganisation des bâtiments administratifs. Les paramètres et taux de croissance retenus seront détaillés et justifiés. Un axe fonctionnel (annexes 2 et 3) Les plans fonctionnels ordinaires (annexe 2) et extraordinaire (annexe 3) sont découpés en 11 secteurs d'activité qui couvrent l'ensemble du fonctionnement de la commune. Au niveau du service ordinaire les mesures qui seront adoptées aussi bien en recettes qu'en dépenses dans chaque secteur d'activité seront décrites de manière précise et la charge nette sera dégagée. Certains secteurs ne nécessiteront, pas de développement particulier; ils seront toutefois quantifiés dans le plan de gestion. Ainsi le solde général dégagé dans le document chiffré correspondra au solde dégagé dans le plan de gestion « économique ». Cet axe fonctionnel sera également utilisé pour élaborer le plan ou programme d'investissement. Nous insistons sur la nécessité de déterminer un programme d'investissements réaliste qui réponde aux besoins de la commune en regard de son développement démographique et économique. Il sera tenu compte des investissements déjà réalisés et du déploiement de nouvelles politiques. Les charges nouvelles générées par chaque investissement devront être décrites et quantifiées afin d'être intégrées dans le plan de gestion. Ainsi, l'impact sur les frais de fonctionnement de tout nouvel investissement sera estimé. Si certaines politiques sont menées au travers d'ASBL, l'impact sur le subside alloué sera détaillé. Tant au service ordinaire qu'extraordinaire, le financement sera précisé. La note développera de manière plus détaillée, au minimum, les secteurs d'activité suivants : * Ordre public et sécurité : Subside à la zone de police : évolution du montant et projections futures Contrats de prévention et de sécurité, stewards, projets prévus pour les 3 ans, charge nette. Etant donné la prépondérance des dépenses de personnel dans les budgets des zones, la progression de la dotation devrait correspondre à celle des dépenses de personnel de la commune. |
* Onderwijs : | * Enseignement : |
Onderscheid tussen gesubsidieerd personeel en personeel ten laste van | Distinction entre le personnel subventionné et celui à charge de la |
de gemeente. | commune. |
Opening van nieuwe klassen, scholen; aantal bijkomende plaatsen per | Créations de nouvelles classes, écoles; nombre de places |
onderwijsniveau. | supplémentaires par niveau. |
Nieuwe activiteiten. | Nouvelles activités. |
* Jeugd, bevolkingseducatie, schone kunsten : | * Jeunesse, éducation populaire, beaux-arts : |
Zwembaden, sportterreinen, parken, bibliotheken, cultuurcentra, musea, | Piscines, pars sportifs, parcs, bibliothèques, centres culturels, |
... | musées, .... |
* Sociale zekerheid en maatschappelijk welzijn : | * Sécurité sociale et assistance sociale : |
Verloop van de dotatie aan het O.C.M.W. - verantwoording van de | Evolution de la dotation au C.P.A.S. - justification des projections |
vooruitzichten | futures |
Toelichting van de huidige en nieuwe beleidsmaatregelen die in overleg | Préciser les politiques actuelles et nouvelles déployées en |
met het O.C.M.W. plaatsvinden. | concertation avec le C.P.A.S. |
* Sociale en gezinsbijstand : | * Aide sociale et familiale : |
Aantal gemeentelijke crèches en opvangplaatsen : openingen of | Nombre de crèches communales et de places : ouvertures ou |
uitbreidingen, bijzondere initiatieven. | élargissements, initiatives particulières. |
* Volksgezondheid en openbare hygiëne : | * Santé publique et hygiène publique : |
Openbare ziekenhuizen, openbare netheid. | Hôpitaux publics, propreté publique. |
* Huisvesting en ruimtelijke ordening : | * Logement et aménagement du territoire : |
Ongeacht of de gemeente al dan niet over een grondbedrijf beschikt, | Que la commune dispose d'une régie foncière ou pas, la politique |
moet hier het grondbeleid aangegeven worden, dat eventueel de vorm kan | foncière doit être reprise ici, éventuellement sous forme |
aannemen van een tegemoetkoming in het tekort van het grondbedrijf. | d'intervention dans le déficit de la régie. |
Wijkcontracten. | Contrats de quartier. |
Om de 3 jaar worden de instructies in verband met de in acht te nemen | La présente circulaire est accompagnée tous les 3 ans, d'un document |
parameters gepreciseerd in een begeleidend document. | reprenant les instructions en matière de paramètres à respecter. |
Veuillez agréer, Mesdames et Messieurs les Bourgmestres et Echevins, | |
Met de meeste hoogachting, | l'assurance de ma considération distinguée. |
De Minister-President, | Le Ministre-Président, |
Ch. PICQUE | Ch. PICQUE |
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Pour la consultation du tableau, voir image |