← Terug naar "Omzendbrief betreffende de rol en de verantwoordelijkheden van de directies van de SPW's en de overheidsbestuurseenheden bij het beheer van duurzame, groene en/of sociale obligatie-uitgiftes in Wallonië "
Omzendbrief betreffende de rol en de verantwoordelijkheden van de directies van de SPW's en de overheidsbestuurseenheden bij het beheer van duurzame, groene en/of sociale obligatie-uitgiftes in Wallonië | Circulaire relative aux rôles et responsabilités des directions des SPW et des Unités d'Administration publique dans la gestion des émissions obligataires durables, vertes et/ou sociales en Wallonie |
---|---|
WAALSE OVERHEIDSDIENST 28 JANUARI 2021. - Omzendbrief betreffende de rol en de verantwoordelijkheden van de directies van de SPW's (Waalse Overheidsdiensten) en de overheidsbestuurseenheden bij het beheer van duurzame, groene en/of sociale obligatie-uitgiftes in Wallonië Voor de directies van de SPW's en de overheidsbestuurseenheden 1. FINANCIERING VAN DE WAALSE SCHULD DOOR DUURZAME OBLIGATIE-UITGIFTES Op 30 oktober 2020 bedroeg de rechtstreekse schuld van Wallonië 15,651 miljard EUR. Om de terugbetaling van zijn schuld en zijn begrotingstekort te financieren, leent Wallonië op de markten, hoofdzakelijk via twee soorten financiële instrumenten : ? private plaatsingen die door partnerbanken worden aangeboden, voor eigen rekening of voor institutionele beleggers (verzekeraars, pensioenfondsen, vermogensbeheerders, enz.) ? beleggingen in effecten op de primaire obligatiemarkt, als openbare emittent (in dezelfde hoedanigheid als bijvoorbeeld de Belgische federale staat). | SERVICE PUBLIC DE WALLONIE 28 JANVIER 2021. - Circulaire relative aux rôles et responsabilités des directions des SPW et des Unités d'Administration publique dans la gestion des émissions obligataires durables, vertes et/ou sociales en Wallonie A l'intention des directions des SPW et des Unités d'Administration publique 1. DU FINANCEMENT DE LA DETTE WALLONNE PAR DES EMISSIONS OBLIGATAIRES DURABLES Au 30 octobre 2020, la dette directe de la Wallonie s'élevait à 15 651 millions EUR. Pour financer le remboursement de sa dette et de son déficit budgétaire, la Wallonie emprunte sur les marchés en recourant principalement à deux types d'instruments financiers : ? des placements privés proposés par des banques partenaires, pour leur propre compte ou celui d'investisseurs institutionnels (assureurs, fonds de pensions, gestionnaires d'actifs...) ; ? des titres de placement sur le marché obligataire primaire, en tant qu'émetteur publique (au même titre par exemple que l'état fédéral belge). |
Wat de beleggingseffecten betreft, heeft Wallonië in 2019 besloten | Pour ce qui est des titres de placement, la Wallonie a décidé en 2019 |
duurzame obligatie-uitgiftes (groene en sociale) te lanceren om een | de lancer des émissions obligataires durables (vertes et sociales) |
deel van zijn schuld te financieren. Dit zijn obligaties die aan | pour financer une partie de sa dette. Il s'agit d'obligations qui |
specifieke normen voldoen en waarop vooral wordt ingetekend door | respectent des normes précises et qui sont principalement souscrites |
beleggers die op zoek zijn naar ESG-beleggingen "voor Environnement - | par des investisseurs recherchant des placements à caractère ESG (pour |
Social - Gouvernance" (milieu - sociaal - bestuur). | Environnement - Social - Gouvernance). La Wallonie a ainsi émis : |
Wallonië heeft aldus de volgende obligaties uitgegeven: | - en avril 2019, une obligation durable inaugurale pour un de montant |
- in april 2019, een eerste duurzame obligatie van 1 miljard euro; | de 1 milliard EUR ; |
- in april 2020, een duurzame obligatie ten belope van 700 miljoen | - en avril 2020, une obligation durable pour un montant de 700 |
euro; | millions EUR ; |
- en mai 2020, une obligation à caractère 100% social pour un montant | |
- in mei 2020, een 100% sociale obligatie van 1 miljard euro, ter | de 1 milliard EUR destinée à financer une partie significative des |
financiering van een aanzienlijk deel van de uitzonderlijke uitgaven | dépenses exceptionnelles engagées pour répondre à la crise sanitaire |
in verband met de gezondheids- en de sociaaleconomische crisis. | et socio-économique. |
De doelstellingen die met dit type uitgiftes worden nagestreefd, zijn | Les objectifs poursuivis par ce type d'émissions sont les suivants : |
de volgende : - diversifiëring van de financieringsbronnen om aan de toenemende | - diversifier les sources de financement pour faire face aux besoins |
behoeften van het Gewest tegemoet te komen ; | croissants de la Région ; |
- aan ESG-investeerders aantonen dat Wallonië de ambitie heeft om te | - démontrer aux investisseurs ESG les ambitions de la Wallonie |
investeren in zijn sociale en milieudoelstellingen; | d'investir dans ses objectifs de nature sociale et environnementale ; |
- voorrang geven aan duurzame financiering om bij te dragen tot de | - privilégier le financement durable pour contribuer à l'atteinte des |
verwezenlijking van de 17 Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen die | 17 Objectifs de développement durable que la Wallonie s'est fixés. |
Wallonië zich heeft gesteld. | |
In ruil voor deze leningen verbindt Wallonië zich ertoe : | En contrepartie de ces emprunts, la Wallonie s'engage à : |
- een traceerbaarheid van de begroting uit te voeren voor een bedrag | - effectuer une traçabilité budgétaire d'un montant équivalent au |
dat gelijk is aan de opbrengst van de verstrekte lening, met een | |
verificatie van de toewijzing van middelen aan de geselecteerde | produit de l'emprunt émis, avec une vérification de l'affection des |
duurzame uitgaven, maar ook de publicatie van een verslag over de | fonds aux dépenses durables sélectionnées mais aussi la publication |
begrotingsallocatie ter attentie van investeerders ; | d'un rapport d'allocation budgétaire à l'attention des investisseurs ; |
- een sociaal en milieueffectrapport op te stellen waaruit blijkt | - produire un rapport d'impacts sociaux et environnementaux qui |
welke bijdrage de gefinancierde projecten leveren aan de | démontrent la contribution des projets financés aux Objectifs de |
doelstellingen inzake duurzame ontwikkeling. | développement durable. |
De jaarlijkse publicatie van deze verslagen maakt het mogelijk drie | La publication annuelle de ces rapports permet de mettre en exergue |
trois atouts majeurs de la Région, à savoir : | |
belangrijke troeven van het Gewest voor het voetlicht te brengen: | - engagement sans faille dans le développement durable : présenter et |
- onverminderde inzet voor duurzame ontwikkeling: de ambities van | promouvoir les ambitions de la Wallonie à travers sa contribution aux |
Wallonië voorstellen en bevorderen via zijn bijdrage aan de 17 | 17 Objectifs de Développement durable ; |
doelstellingen voor duurzame ontwikkeling ; - significant en herhaald gebruik van duurzame | - utilisation significative et récurrente des instruments du |
financieringsinstrumenten: verankering van Wallonië in de categorie | financement durable : ancrer la Wallonie dans la catégorie des |
van uitgevers van groene, sociale en/of duurzame obligaties, die | émetteurs d'obligations vertes, sociales et/ou durables, ceux-ci étant |
worden gewaardeerd door een groeiend deel van de investeerders die hun | appréciés par une proportion croissante d'investisseurs qui |
investeringen afhankelijk maken van de verbintenis van de uitgevers om | conditionnent leurs placements à l'engagement des émetteurs à investir |
duurzaam te investeren ; | durablement ; |
- gegarandeerde controle van zijn begrotingsuitgaven: in overeenstemming met de doelstelling van de nul-basisbegroting een mechanisme voorstellen voor het valideren van begrotingen die verband houden met duurzame investeringen, alsmede de ontwikkeling van ad hoc-instrumenten voor het analyseren van maatregelen voor de milieu- en/of sociale gevolgen van goedgekeurde uitgaven. Daartoe doet de Waalse Regering een beroep op de deelname en medewerking van de directies van de SPW-entiteiten en de overheidsbestuurseenheden om deze verbintenissen zo goed mogelijk na te komen en de vereiste informatie te produceren. Deze omzendbrief heeft dus tot doel elke entiteit die uitgaven moet doen die als "duurzaam" worden gekwalificeerd, te informeren over haar verantwoordelijkheid voor duurzame emissies, met inachtneming van de werkingsregels en de beheersautonomie van elke entiteit. | - maîtrise assumée de ses dépenses budgétaires : conformément à l'objectif de l'exercice « Budget Base Zéro », proposer un mécanisme de validation des budgets associés à des investissements durables, ainsi que l'élaboration d'outils ad hoc pour analyser les mesures d'impacts environnementaux et/ou sociaux des dépenses approuvées. Pour cela, le Gouvernement wallon fait appel à la participation et la collaboration des directions des entités du SPW et des Unités d'Administration Publique pour respecter au mieux ces engagements, ainsi que produire les informations requises. Cette circulaire vise donc à informer chaque entité amenée à effectuer des dépenses qualifiées de « durables » de sa responsabilité dans les émissions durables, cela dans le respect des règles de fonctionnement et de l'autonomie de gestion de chaque entité. |
Daartoe wordt in de eerste plaats herinnerd aan het begrip "bestuur | A cette fin, elle rappelle tout d'abord la notion de gouvernance des |
van duurzame uitgiftes" om een duidelijk beeld te geven van alle | émissions durables afin de fournir une vision claire de l'ensemble des |
procedures die Wallonië heeft toegezegd te zullen volgen. Vervolgens | procédures que la Wallonie s'est engagée à suivre. Ensuite, elle |
worden de rollen en verantwoordelijkheden van elke entiteit | précise les rôles et responsabilités de chaque entité et annonce la |
gespecificeerd en wordt de planning van de behoeften en de door elke | planification des besoins et des tâches à réaliser par chacun. |
entiteit uit te voeren taken aangekondigd. | |
2. BESTUUR VAN DE DUURZAME OBLIGATIE-UITGIFTES | 2. GOUVERNANCE DES EMISSIONS OBLIGATAIRES DURABLES |
De Waalse regering heeft een passende bestuursstructuur opgezet, | Le Gouvernement wallon a mis en place une structure de gouvernance |
namelijk het "Comité Obligataire Durable (COD)" (Het duurzame obligaties Comité). | appropriée, en l'occurrence le Comité Obligataire Durable (COD). |
De COD wordt voorgezeten door de Waalse minister belast met begroting | Le COD est présidé par le ministre wallon en charge du budget et des |
en financiën en is samengesteld uit : | finances et composé : |
o de secretaris-generaal die het strategisch Comité en het College van | o du secrétaire général qui représente le Comité stratégique et le |
de leidende ambtenaren-generaal vertegenwoordigt, of diens | Collège des Fonctionnaires généraux dirigeants, ou de son représentant |
vertegenwoordiger; | ; |
o de directeur-generaal van de "SPW" (Waalse Overheidsdienst) die | o du directeur général du SPW en charge des matières budgétaires, ou |
belast is met begrotingszaken, of diens vertegenwoordiger; | de son représentant ; |
o de leidend deskundige die verantwoordelijk is voor de cel voor het | o de l'expert dirigeant en charge de la cellule de la dette, ou de son |
beheer van de schuld, of zijn vertegenwoordiger; | représentant ; |
o de verantwoordelijke voor de directie duurzame ontwikkeling binnen | o du responsable de la direction du développement durable au sein du |
de SPW secretariaat-generaal, of zijn/haar vertegenwoordiger. | SPW Secrétariat général, ou de son représentant. |
De COD delegeert de algemene en operationele coördinatie van duurzame | Le COD délègue la coordination générale et opérationnelle des |
obligatie-uitgiftes aan een "Structure de Gestion Opérationnelle | émissions obligataires durables à une Structure de Gestion |
(SGO)" (Operationele Beheersstructuur), die gezamenlijk wordt | Opérationnelle (SGO), pilotée conjointement par la Direction du |
aangestuurd door de Directie Duurzame ontwikkeling en de Cel voor het | Développement Durable et la Cellule de la Dette. Dans ce cadre, la |
beheer van de Schuld. Binnen dit kader is de Cel voor het beheer van | Cellule de la Dette est principalement chargée de la gestion |
de Schuld hoofdzakelijk verantwoordelijk voor het begrotingsbeheer van | budgétaire relative aux dépenses éligibles. La Direction du |
de in aanmerking komende uitgaven. De Directie Duurzame ontwikkeling | Développement Durable, quant à elle, s'emploie essentiellement à |
van haar kant houdt zich vooral bezig met het verifiëren van het | vérifier le caractère durable des dépenses ainsi qu'à suivre les |
duurzame karakter van de uitgaven en het volgen van de indicatoren | indicateurs d'impacts sociaux et environnementaux. |
voor de sociale en milieueffecten. | |
Om duurzame uitgiftes te beheren in overeenstemming met de | Afin de gérer les émissions durables dans le respect des normes |
internationale normen die zijn vastgesteld door de International | internationales définies par l'International Capital Market |
Capital Market Association (ICMA), heeft de COD zich verbonden tot de | Association (ICMA), le COD s'est engagé à appliquer les quatre |
volgende vier leidende beginselen: | principes directeurs suivants : |
2.1. Besteding van de fondsen (Use of proceeds) | 2.1. Utilisation des fonds (Use of proceeds) |
De Waalse duurzame obligatie-uitgiftes worden gekenmerkt door het | Les émissions obligataires durables wallonnes se caractérisent par |
gebruik van de opgehaalde fondsen voor de financiering van groene en | l'utilisation des fonds levés pour financer des dépenses vertes et |
sociale uitgaven in een van de volgende tien categorieën(1), zoals | sociales relevant de l'une des dix catégories(1) suivantes, définies |
gedefinieerd in het Framework van Wallonië(2): | dans le Framework de la Wallonie(2) : |
In aanmerking komende categorieën voor duurzame uitgiftes uit Wallonië | Catégories éligibles aux émissions durables émises par la Wallonie |
Groene categorieën | Catégories vertes |
Sociale categorieën | Catégories sociales |
1. Hernieuwbare energie 2. Energie-efficiëntie en koolstofarme | 1. Energies renouvelables 2. Efficacité énergétique & bâtiments à |
gebouwen 3. Duurzame mobiliteit | faible émission de carbone 3. Mobilité durable |
4. Voeding en duurzame consumptie | 4. Alimentation & consommation durable |
5. Controle en preventie van verontreiniging 6. Bescherming van | 5. Contrôle & prévention de la pollution 6. Protection des ressources, |
hulpbronnen, grondgebied en biodiversiteit | du territoire et de la biodiversité |
1. Onderwijs & bevordering van werkgelegenheid 2. Sociaaleconomische | 1. Education & promotion de l'emploi 2. Insertion socio-économique & |
integratie en empowerment 3. Toegang tot huisvesting 4. Toegang tot | autonomisation 3. Accès au logement 4. Accès aux services de base et |
basisdiensten en openbare infrastructuur | aux infrastructures publiques |
Duurzame uitgaven moeten niet alleen tot een van deze categorieën | Outre l'appartenance à une de ces catégories, les dépenses durables |
behoren, maar ook aantonen dat ze bijdragen tot de "Objectifs de | doivent également démontrer leur contribution aux Objectifs de |
développement durable (ODD)" (Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen) | développement durable (ODD) définis par la Région dans ses stratégies |
die het Gewest in zijn strategieën en programma's heeft vastgelegd. | et ses programmes. |
2.2. Evaluatieproces en selectie van de projecten (Management of | 2.2. Processus d'évaluation et sélection des projets (Management of |
Proceeds) | Proceeds) |
Van alle vastgestelde begrotingsuitgaven worden de evaluatie en de | Parmi toutes les dépenses budgétaires identifiées, l'évaluation et la |
selectie van de in aanmerking komende uitgaven uitgevoerd | sélection des dépenses éligibles s'effectuent en application des |
overeenkomstig de volgende door de COD vastgestelde criteria voor de | critères d'allocation budgétaire et d'impact suivants, tels que |
begrotingsallocatie en voor de impact : | définis par le COD : |
Begrotingsallocatie: | Allocation budgétaire : |
- Financiering van projecten waarvan de vastgelegde en vereffende | - Financement de projets pour lesquels les dépenses engagées et |
uitgaven in de jaarlijkse begroting zijn terug te vinden ; | liquidées peuvent faire l'objet d'un traçage budgétaire annuel ; |
- Financiering van projecten met een totale uitgave (op jaarbasis) van | - Financement de projets présentant une dépense totale (sur base |
ten minste 1 miljoen euro ; | annuelle) de minimum 1 million EUR ; |
- Financiering van uitgaven die uitsluitend door het Gewest worden | - Financement de dépenses budgétées exclusivement par la Région, soit |
begroot, hetzij in directe vereffening door de SPW, hetzij in | en liquidation directe par le SPW, soit en financement indirect de |
indirecte financiering van uitgaven die door autonome entiteiten | dépenses liquidées par des entités autonomes (sous forme de |
worden vereffend (in de vorm van subsidies - dotaties - premies); | subventions - dotations - primes) ; |
- De voorkeur gaat uit naar projecten die reeds van start zijn gegaan | - Préférence accordée aux projets déjà entamés ou budgétés sur |
of die over meerdere jaren zijn begroot, waarbij, voor een bepaalde | plusieurs années, avec pour une émission donnée l'utilisation du |
uitgifte, het gebruik van de begroting betrekking heeft op de | |
herfinanciering van in jaar X-1 vereffende uitgaven en/of de | budget relevant du refinancement de dépenses liquidées en année X-1 |
financiering van in jaar X vastgelegde begrotingen. | et/ou du financement de budgets engagés en année X. |
Impactanalyse : | Analyse d'impact : |
- Selectie van projecten waarvoor doeltreffend impactindicatoren | - Sélection de projets pour lesquels des indicateurs d'impact peuvent |
kunnen worden vastgesteld en gemeten om de duurzaamheid van de gedane | effectivement être identifiés et mesurés pour confirmer le caractère |
uitgaven te bevestigen: | durable des dépenses réalisées : |
- Definitie van de ex-ante impact vóór de financiering (indien van | - Définition des impacts ex-ante en amont du financement (si |
toepassing) ; | applicable) ; |
- Monitoring van de ex-post impact gedurende de gehele looptijd van de | - Suivi des impacts ex-post tout au long de la durée de financement. |
financiering. | |
2.3. Beheer van de fondsen | 2.3. Gestion des fonds |
De opvolging van de opbrengst van een duurzame obligatie van Wallonië | Le suivi du produit d'une obligation durable de la Wallonie est opéré |
gebeurt binnen het reglementaire kader van het beheer van de thesaurie | dans le cadre règlementaire de la gestion de la trésorerie et de la |
en het begrotingsbeheer van de Belgische overheidsorganisaties. Wat de | gestion budgétaire des organisations publiques belges. En termes de |
financiële stromen betreft, zijn de door een duurzame obligatielening | flux financiers, les fonds mobilisés par une obligation durable sont |
aangetrokken middelen fungibel in de gecentraliseerde regionale | fongibles dans la trésorerie régionale centralisée, au même titre que |
schatkist, net als de andere leningen die het Gewest aangaat om | les autres emprunts levés par la Région pour se financer. Il s'agit |
zichzelf te financieren. Er moet dus een beroep worden gedaan op een | donc du recours à un autre instrument financier et sans aucune manière |
ander financieel instrument, zonder dat de totale | d'une augmentation de la capacité totale de financement de la |
financieringscapaciteit van Wallonië wordt vergroot. | Wallonie. |
De COD zorgt er via het SGO voor dat er op elk ogenblik tijdens de | Le COD, par l'intermédiaire de la SGO, s'assure qu'à tout moment de la |
looptijd van de duurzame obligaties geen "dubbeltelling" plaatsvindt, | vie des obligations durables, il n'y ait pas de « double-comptage », |
d.w.z. dat de in aanmerking komende uitgaven niet reeds zijn | c'est-à-dire que les dépenses éligibles n'aient pas déjà été financées |
gefinancierd door een duurzame obligatie die het jaar voordien is | ni par une obligation durable émise l'année précédente, ni par tout |
uitgegeven of door een ander financieringsinstrument dat door Wallonië of een van de autonome entiteiten wordt gebruikt (principe van de scheiding van de uitgaven). Bovendien voorziet de Framework in een externe controle van de begrotingsallocatie door een onafhankelijk auditkantoor dat namens de SPW opdracht heeft gekregen van de cel voor het beheer van de schuld. Deze controle moet worden verricht vóór de publicatie van het jaarlijkse allocatieverslag en het resultaat wordt opgenomen in een verklaring van beperkte zekerheid, ondertekend door het auditkantoor, die wordt opgenomen in het verslag dat voor elke uitgifte wordt gepubliceerd. | autre instrument de financement utilisé par la Wallonie ou par une des entités autonomes (principe de ségrégation des dépenses). En outre, le Framework prévoit une vérification externe des allocations budgétaires par une société d'audit indépendante mandatée au nom du SPW par la Cellule de la Dette. Cet audit doit être effectué avant la publication du rapport annuel d'allocation et le résultat fait l'objet d'une attestation à titre d'assurance limitée, signée par la société d'audit et intégrée au rapport publié pour chaque émission. |
2.4. Reporting | 2.4. Reporting |
Zoals bepaald in het Framework verbindt Wallonië zich ertoe de | Comme défini dans le Framework, la Wallonie s'engage à informer les |
investeerders te informeren over de besteding van fondsen, de naleving | investisseurs concernant l'affectation des fonds, le respect des |
van de subsidiabiliteitscriteria voor elke uitgave en de presentatie | critères d'éligibilité pour chaque dépense et la présentation |
van milieu- en/of sociale impactindicatoren. Hiertoe zijn twee | d'indicateurs d'impacts environnementaux et/ou sociaux. Deux rapports |
afzonderlijke verslagen gepland: | distincts sont prévus à cet effet : |
? Verslag over de begrotingsallocatie | ? Rapport d'allocation budgétaire |
Ongeveer een jaar na de uitgiftedatum van een obligatie(3) verbindt | Environ un an à compter de la date d'émission d'une obligation(3), la |
Wallonië zich ertoe zijn resultaten op geconsolideerde basis voor te | Wallonie s'engage à présenter ses résultats sur une base consolidée |
stellen per uitgavencategorie en/of gedetailleerd per gefinancierd | par catégorie de dépenses et/ou détaillée par projets financés, |
project, d.w.z. : | c'est-à-dire : |
- Het totale nettobedrag van de daadwerkelijk toegewezen fondsen, | - Le montant net total des fonds effectivement affectés, en |
vergeleken met de oorspronkelijk vastgelegde budgetten ; | comparaison des budgets initialement engagés ; |
- Verdeling van de toegekende fondsen tussen financiering (jaar van | - La répartition des fonds alloués entre financement (année de |
uitgifte) en herfinanciering (vorig jaar) ; | l'émission) et refinancement (année précédente) ; |
- De verdeling van de toegekende fondsen tussen directe financiering | - La répartition des fonds alloués entre financement direct (SPW) et |
(SPW) en indirecte financiering (autonome entiteiten) ; | financement indirect (entités autonomes) ; |
? Impactverslag Wallonië verbindt zich ertoe jaarlijks verslag uit te brengen over de milieu- en/of sociale resultaten van de in aanmerking komende uitgaven die zijn gefinancierd met de reeds uitgegeven obligaties. Het verslag bevat, voor zover mogelijk, de ex-ante- en ex-post-impactindicatoren van de in aanmerking komende uitgaven, alsmede de methodologische aantekeningen die zijn gebruikt om de impactindicatoren te meten. 3. ROL EN VERANTWOORDELIJKHEDEN VAN DE ENTITEITEN BELAST MET DE UITGAVEN Om geloofwaardig te zijn bij internationale investeerders en om duurzame obligaties te kunnen blijven uitgeven, moet Wallonië betrouwbare en kwalitatief hoogstaande budgetallocatie- en impactverslagen opstellen. | ? Rapport d'impact Sur une base annuelle, la Wallonie s'engage à faire rapport sur les résultats environnementaux et/ou sociaux des dépenses éligibles financées au travers des obligations déjà émises. Le rapport inclut autant que possible les indicateurs d'impact ex-ante et ex-post des dépenses éligibles, ainsi que les notices méthodologiques utilisées pour la mesure des indicateurs d'impact. 3. ROLES ET RESPONSABILITES DES ENTITES EN CHARGE DES DEPENSES Pour être crédible auprès des investisseurs internationaux et continuer à pouvoir émettre des obligations durables, la Wallonie doit produire des rapports d'allocation budgétaire et d'impact qui soient fiables et de qualité. |
Om dit te bereiken is volgens het "Comité Obligataire Durable (COD)" | Pour y parvenir, le Comité Obligataire Durable (COD) considère que la |
een doeltreffende samenwerking tussen de entiteiten die betrokken zijn | condition indispensable est une collaboration efficace entre les |
bij het pakket voor duurzame uitgaven (SPW - UAP) en de "structure de | entités concernées par l'ensemble des dépenses durables (SPW - UAP) et |
gestion opérationnelle (SGO)", een absolute voorwaarde. | la structure de gestion opérationnelle (SGO). |
Deze samenwerking vereist de betrokkenheid in de gehele keten van de | Cette collaboration nécessite d'impliquer tout au long de la chaîne |
Waalse entiteiten met budgettaire verantwoordelijkheid, of het nu gaat | les entités wallonnes budgétairement responsables, qu'il s'agisse des |
om de leidinggevenden van de verschillende "SPW's" (Waalse | dirigeants des différents SPW ou des dirigeants des UAP. Cette |
Overheidsdiensten) of de leidinggevenden van de "UAP's" (Waalse | implication se traduit par une collaboration à deux niveaux : |
openbare bestuurseenheden). Deze betrokkenheid neemt de vorm aan van samenwerking op twee niveaus: ? Jaarlijkse vaststelling van de in aanmerking komende uitgaven en de sociale en milieueffecten ervan Tijdens elk jaarlijks begrotingsjaar zullen de hoofden van elke entiteit door de COD worden verzocht de portefeuille van uitgaven die potentieel in aanmerking komen voor duurzame, groene en/of sociale obligaties, samen te stellen en/of te actualiseren. Deze oefening zal voor elke betrokken entiteit het volgende inhouden: - Het identificeren van de projecten die overeenkomen met een bedrag aan vastgelegde uitgaven (geliquideerde begrotingen van het afgelopen jaar) en/of vastgelegde begrotingen van het lopende jaar die voldoen aan de subsidiabiliteitscriteria; - Overeenstemming bereiken over de milieu- en sociale effectindicatoren met betrekking tot de vastgestelde uitgaven, maar zich er ook toe verbinden de impact vooraf (vóór de financiering, | ? Identification sur base annuelle des dépenses éligibles et de leurs impacts sociaux et environnementaux Lors de chaque exercice budgétaire annuel, les responsables de chaque entité seront sollicités par le COD afin de construire et/ou mettre à jour le portefeuille de dépenses potentiellement éligibles aux obligations durables, vertes et/ou sociales. Cet exercice impliquera pour chaque entité concernée : - D'identifier les projets correspondant à un montant en dépenses constatées (budgets liquidés de l'année écoulée) et/ou en budgets engagés de l'année en cours qui répondent aux critères d'éligibilité ; - De s'accorder sur les indicateurs d'impact environnementaux et sociaux relatifs aux dépenses identifiées, mais aussi de s'engager à évaluer les impacts ex-ante (en amont du financement, si applicable) |
indien van toepassing) te beoordelen en de impact achteraf | et de collecter les impacts ex-post (réalisés). |
(gerealiseerd) te verzamelen. | |
De portefeuille van alle in aanmerking komende Waalse uitgaven zal | Le portefeuille de l'ensemble des dépenses éligibles wallonnes sera |
door de COD worden gevalideerd en goedgekeurd. | validé et approuvé par le COD. |
? Operationeel beheer van obligatie-uitgiftes | ? Gestion opérationnelle des émissions obligataires |
Voor elke door Wallonië uitgegeven duurzame obligatie delegeert de COD | Pour chaque obligation durable émise par la Wallonie, le COD délègue à |
aan de SGO de coördinatie van de contacten met de ambtenaren die | la SGO la coordination des contacts avec les responsables désignés par |
worden aangewezen door de entiteiten die belast zijn met de in | les entités en charge de dépenses éligibles, afin de permettre la |
aanmerking komende uitgaven, zodat de gegevens kunnen worden verzameld | collecte des données nécessaires au contrôle des allocations |
die nodig zijn voor de controle van de begrotingsallocaties en de | budgétaires et à la production des rapports annuels d'émission. Le |
opstelling van de jaarlijkse uitgifteverslagen. De volgende tabel | tableau suivant trace les grandes lignes de cette collaboration : |
geeft een overzicht van deze samenwerking: | |
Operationeel beheer van een uitgifte | Gestion opérationnelle d'une émission |
Entiteit (SPW - UAP) | Entité (SPW - UAP) |
COD | COD |
Voor de uitgifte | Avant l'émission |
Voor uitgifte geselecteerde in aanmerking komende uitgaven | Dépenses éligibles retenues pour l'émission |
Validatie | Validation |
Voorstel (*) | Proposition (*) |
Na de uitgifte | Après l'émission |
Uitgevoerde uitgaven versus vastgelegde budgetten | Dépenses exécutées versus budgets engagés |
Beheer, inzameling en communicatie | Gestion, collecte & communication |
Validatie en consolidatie Impactmaatregelen op basis van uitgavenindicatoren Registratie, analyse en productie van resultaten Validatie en consolidatie Constructie van de resultaten van begrotingsallocaties en impactbeoordelingen Raadpleging (indien nodig) | Validation & consolidation Mesures d'impact sur base des indicateurs associées aux dépenses Relevé, analyse et production des résultats Validation & consolidation Construction des résultats des allocations budgétaires et des analyses d'impact Consultation (si nécessaire) |
Realisatie & Validatie | Réalisation & Validation |
Kwaliteitscertificering van de begrotingsallocaties door de externe auditor Raadpleging (indien nodig) Goedkeuring Publicatie van verslagen Beslissing | Attestation de qualité des allocations budgétaires par l'auditeur externe Consultation (si nécessaire) Approbation Publication des rapports Décision |
(*) op basis van de resultaten die zijn vastgesteld tijdens de | (*) sur base des résultats définis lors de l'exercice d'identification |
oefening om de in aanmerking komende uitgaven op jaarbasis te bepalen. | des dépenses éligibles sur base annuelle |
4. PLANNING | 4. PLANIFICATION |
Zodra deze omzendbrief is gepubliceerd, zal de SGO contact opnemen met | Dès la publication de cette circulaire, la SGO prendra contact avec |
elk van de betrokken entiteiten met het oog op de tenuitvoerlegging | chacune des entités concernées afin de la mettre en application et |
ervan en de totstandbrenging van de verschillende verbindingen tussen | d'établir les différentes connexions entre les parties prenantes. |
de belanghebbenden. | |
Rekening houdend met de twee obligaties (duurzame en sociale) die in | Tenant compte des deux obligations (durable et sociale) émises en |
2020, le calendrier des prochaines échéances est le suivant : | |
2020 zijn uitgegeven, ziet het tijdschema voor de volgende vervaldagen | ? Q4 2020 : prise de contact avec les différentes entités pour |
er als volgt uit: | |
? Q4 2020: contact met de verschillende entiteiten voor de | |
inventarisatie van alle in aanmerking komende uitgaven ; | l'exercice d'inventorisation de l'ensemble des dépenses éligibles ; |
? Q1 2021: verzameling van financiële informatie (begrote/uitbetaalde | ? Q1 2021 : récolte des informations financières (montant |
bedragen) en informatie over de impactbeoordeling van de uitgaven die | budgétés/montants liquidés) et d'analyse d'impact relatives aux |
voor de twee uitgiftes van 2020 zijn gehandhaafd; | dépenses retenues pour les deux émissions de 2020 ; |
? Q2 2021: afronding van de inhoud van de verslagen over de | ? Q2 2021 : finalisation du contenu des rapports d'allocation |
begrotingsallocaties en de impactbeoordeling ; | budgétaire et d'analyse d'impact ; |
? Q3-Q4 2021: publicatie van verslagen over begrotingsallocatie; | ? Q3-Q4 2021 : publication des rapports d'allocation budgétaire ; |
? Q4 2021 : publicatie van het jaarlijkse impactbeoordelingsverslag. | ? Q4 2021 : publication du rapport annuel d'analyse d'impact. |
Deze planning zal de volgende jaren worden herhaald, afhankelijk van | Cette planification sera récurrente pour les années suivantes, en |
de toekomstige uitgiftes van Wallonië. | fonction des futures émissions de la Wallonie. |
5. IDENTIFICATIE VAN CONTACTEN BINNEN DE SPW's /UAP's | 5. IDENTIFICATION DES CONTACTS AU SEIN DES SPW /UAP |
Om een duidelijke en doeltreffende samenwerking tot stand te brengen, | Afin de mettre en place une collaboration claire et efficace, il est |
wordt elke entiteit die betrokken is bij het beheer van duurzame | demandé à chaque entité impliquée dans la gestion des émissions |
emissies verzocht de diensten en contactpersonen binnen haar | durables d'identifier en son sein les directions et personnes de |
organisatie aan te wijzen met wie de SGO informatie zal moeten | contacts avec lesquelles la SGO sera amenée à traiter les informations |
verwerken in verband met de begrotingsallocatie en de | relatives à l'allocation budgétaire et à l'analyse d'impact des |
impactbeoordeling van de goedgekeurde uitgaven. | dépenses approuvées. |
Bijzonderheden over deze contacten zullen zo spoedig mogelijk worden | Les détails sur ces contacts seront communiqués dès que possible à |
medegedeeld op het volgende adres: Alle informatie over de | l'adresse suivante : developpement.durable@spw.wallonie.be |
gewestelijke begroting 2019 | |
Namen, 28 januari 2021. | Namur, le 28 janvier 2021. |
De Minister-President, | Le Ministre-Président, |
E. DI RUPO | E. DI RUPO |
De Minister van Begroting en Financiën, Luchthavens en | Le Ministre du Budget, des Finances, des Aéroports & des |
Sportinfrastructuren, | Infrastructures sportives, |
J-L. CRUCKE BIJLAGE I - Gedetailleerde beschrijving van de in aanmerking komende groene categorieën In aanmerking komende categorieën Soorten uitgaven Voorbeeld van projecten (illustratief op basis van de in 2019-2020 geselecteerde projecten) | J.-L. CRUCKE ANNEXE I - Description détaillée des Catégories Vertes Eligibles Catégories éligibles Types de dépenses Exemple de projets (illustratif sur base des projets retenus en 2019-2020) |
Hernieuwbare Energie | Energie renouvelable |
Productie en/of gebruik van hernieuwbare energie - Steun voor bedrijven en particulieren die investeren in hernieuwbare energie (inclusief premies) - R&D-subsidies aan openbare of particuliere entiteiten Energie-efficiëntie en koolstofarme gebouwen Vermindering van het energieverbruik - Nieuwe of bestaande gebouwen | Production et/ou utilisation d'énergies renouvelables - Support aux entreprises et aux individus investissant dans les énergies renouvelables (y inclus les primes) - Subsides de R&D à des entités publiques ou privées Efficacité énergétique & bâtiments à faible émission de carbone Réduction de la consommation énergétique - Bâtiments neufs ou existants |
- Renovatie van verwarmingssystemen | - Rénovation des systèmes de chauffage |
- Straatverlichting en verkeersborden | - Eclairage public et signalisation routière |
- Project UREBAAMUR-plan | - Projet UREBA - Plan AMUR |
- ECOPACK Programma (FLWFN - SWCS) | - Programme ECOPACK (FLWFN - SWCS) |
- PIVERT Plan (SWL) | - Plan PIVERT (SWL) |
- Premies voor de vervanging van energie-intensieve systemen | - Primes pour le remplacement de systèmes énergivores (éclairage LED - |
(ledverlichting - thermische isolatie - hoogrendementsketels - slimme meters) - Vervanging van straatverlichting door intelligente systemen en leds - belastingkredieten aan particulieren voor investeringen in energiebesparing Duurzame mobiliteit Ontwikkeling en verbetering van het openbaar (personen)vervoer - Aanleg, aankoop en exploitatie van infrastructuur en rollend | isolation thermique - chaudière à haut rendement - compteurs intelligents) - Remplacement de l'éclairage public par des systèmes intelligents et des LED - Crédits d'impôts aux particuliers pour les investissements en économie d'énergie Mobilité durable Développement et amélioration des transports publics (passagers) - Construction, acquisition et exploitation d'infrastructures et de |
materieel (metro, tram, elektrische bussen, eigen sites) | matériel roulant (métro, tram, bus électriques, sites propres) |
- Infrastructuur voor multimodaal vervoer (b.v. spoorwegstations) | - Infrastructures pour le transport multimodal (exemples : gares) |
Verbetering van de middelen voor goederenvervoer om een modal shift te | Amélioration des moyens de transport de marchandises pour assurer le |
bewerkstelligen en de CO2-productie te verminderen - Ontwerp, ontwikkeling, bouw, verwerving en onderhoud van vervoermaterieel en -infrastructuur (waterwegen) Ontwikkeling van zachte en energiezuinige vervoerswijzen en bijbehorende openbare infrastructuur - Steun voor investeringen in koolstofarme voertuigen - Uitbreiding van de zachte mobiliteitsinfrastructuur (voetgangers-fietsers) - Laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen | shift modal et réduire la production de CO2 - Conception, développement, construction, acquisition & maintenance d'équipements de transport et d'infrastructure de transport (voies navigables) Développement des modes de transport doux et des transports à basse énergie, ainsi que des infrastructures publiques associées - Support à l'investissement dans des véhicules à faible émission de carbone - Extension des infrastructures de mobilité douce (piétons - cyclistes) - Infrastructures de rechargement de véhicules électriques |
Voeding en duurzame consumptie | Alimentation & consommation durables |
- Ontwikkeling van korte circuits voor voedselproductie en | - Développement de circuits courts pour la production et la |
-distributie | distribution alimentaire |
- Ontwikkeling van de biologische landbouw | - Développement d'une agriculture biologique |
- Bevordering van ecolabels en ecoproducten | - Promotion de labels et de produits écologiques |
- Installatie van "doorgangsgebouwen" | - Installation de « halls relais » |
- Ontwikkeling van « diversifermes » | - Développement de « diversifermes » |
Controle en preventie van verontreiniging | Contrôle et prévention de la pollution |
Afvalpreventie, -vermindering, -inzameling, -recycling en -verwerking | Prévention, réduction, collecte, recyclage et traitement des déchets |
- Waals plan inzake afval en grondstoffen | - Plan wallon des déchets - ressources |
- Subsidies voor duurzame afvalverwerkingssystemen | - Subsides pour des systèmes de traitement durable des déchets |
- Vermindering van landbouwafval (omzetting van biomassa in energie) | - Réduction des déchets agricoles (transformation de biomasse en énergie) |
Bescherming van hulpbronnen, grondgebied en biodiversiteit | Protection des ressources, du territoire et de la biodiversité |
Duurzaam waterbeheer | Gestion durable de l'eau |
- Investeringen voor de veiligstelling van de watervoorziening van de | - Investissements pour la sécurité de l'approvisionnement en eau de la |
bevolking | population |
- Investeringen voor afvalwaterzuivering | - Investissements pour le traitement des eaux usées |
Behoud van natuur en biodiversiteit | Conservation de la nature et de la biodiversité |
- Natuurparken en beschermde gebieden (Natura 2000) | - Parcs naturels et zones protégées (Natura 2000) |
- Riviercontracten (aflopend hemelwater en erosie) | - Contrats de rivière (ruissellement et érosion) |
- Subsidies voor de bescherming van natuurlijke habitats | - Subsides pour la protection des habitats naturels |
- Vistrappen (zalm - aal) op Waalse waterwegen | - Echelles à poissons (saumons - anguilles) sur les cours d'eau wallons |
Bodemsanering | Décontamination des sols |
- Sanering braakliggende industriegronden | - Réhabilitation des friches industrielles |
Beheer van de gevolgen van klimaatverandering | Gestion des impacts des changements climatiques |
- Infrastructuur en technologieën voor overstromingsbeheer (b.v. | - Infrastructures et technologies pour la gestion des crues (exemple : |
renovatie van dammen) | rénovation de barrages) |
- R&D-subsidies voor technologische ontwikkelingen en infrastructuren - Investeringen in duurzame projecten ten behoeve van ontwikkelingslanden BIJLAGE II - Gedetailleerde beschrijving van de in aanmerking komende sociale categorieën In aanmerking komende categorieën Soorten uitgaven Voorbeeld van projecten (illustratief op basis van de in 2019-2020 geselecteerde projecten) Onderwijs & bevordering van werkgelegenheid | - Subsides de R&D pour les développements technologiques et les infrastructures - Investissements dans des projets durables au profit de pays en développement ANNEXE II - Description détaillée des Catégories Sociales Eligibles Catégories éligibles Types de dépenses Exemple de projets (illustratif sur base des projets retenus en 2019-2020) Education & Promotion de l'Emploi |
Onderwijs- en opleidingsprogramma's | Programmes d'éducation et de formation |
Doelgroepen: werkzoekenden - jongeren | Populations cibles : demandeurs d'emploi - jeunes |
- FOREM-programma's (CEP - PFI) | - Programmes du FOREM (CEP - PFI) |
- IFAPME-alternerende opleidingen (beroepen waar een tekort aan bestaat) | - Formations en alternance de l'IFAPME (métiers en pénurie) |
Programma's en initiatieven ter bevordering van het scheppen van banen | Programmes et initiatives dédiés à la promotion de la création |
en mogelijkheden om tot de arbeidsmarkt toe te treden | d'emplois et aux opportunités d'entrée sur le marché de l'emploi |
Doelgroepen: werkzoekenden | Populations cibles : demandeurs d'emplois |
- FOREM-programma's (SESAM, CISP, CDC, Airbag, CEFO, MIRE...) | Programmes du FOREM (SESAM, CISP, CDC, Airbag, CEFO, MIRE...) |
Sociaaleconomische integratie en empowerment | Insertion socio-économique et autonomisation |
Programma's en initiatieven ter bestrijding van armoede en uitsluiting | Programmes et initiatives visant à lutter contre la pauvreté et |
en ter vermindering van ongelijkheden. | l'exclusion et réduire les inégalités. |
Doelgroepen: | Populations cibles : |
- Gezinnen met een laag inkomen | - Ménages à faibles revenus |
- Oudere mensen | - Personnes âgées |
- Gehandicapten | - Personnes avec des handicaps |
- Jongeren | - Jeunes |
- Daklozen | - Personnes sans abri |
- Eenoudergezinnen | - Familles monoparentales |
- ADL-programma (lokale ontwikkelingsacties) | - Programme ADL (actions de développement local) |
- RWLP acties | - Actions RWLP |
- Ondersteuning van de OCMW's | - Support aux CPAS |
- Steun voor personen met schulden | - Support aux personnes endettées |
- Steun voor gezinnen met een laag inkomen (voorbeeld: MEBAR) | - Aides aux ménages à bas revenu (exemple : MEBAR) |
- Steunprogramma's voor sociale integratie | - Programmes de support à l'insertion sociale |
Toegang tot huisvesting | Accès au logement |
Financiering van huisvestingsmaatschappijen voor de bouw, verwerving of renovatie van sociale woningen Doelgroepen: mensen met een laag inkomen - Subsidies /dotaties aan Waalse huisvestingsmaatschappijen (FLW - SWL) Financiële bijstand voor de toegang tot huisvesting voor gezinnen en/of alleenstaanden met een laag inkomen, alsook voor renovatie (premies en sociale leningen) Doelgroepen: mensen met een laag inkomen | Financement des sociétés de logement pour la construction, l'acquisition ou la rénovation de logements sociaux Populations cibles : personnes à faibles revenus - Subventions/dotations aux sociétés wallonnes du logement (FLW - SWL) Assistance financière pour l'accès au logement des familles et/ou des personnes isolées à bas revenus, ainsi que pour la rénovation (primes et prêts sociaux) Populations cibles : personnes à faibles revenus |
- Plan RENOPACK - ACCESSPACK (SWCS - FLW) | - Plan RENOPACK - ACCESSPACK (SWCS - FLW) |
- Belastingkredieten voor de renovatie van particuliere woningen die | - Crédits d'impôts pour la rénovation de logements privés proposés en |
worden aangeboden voor sociale verhuur (gematigde huurprijzen) | location sociale (loyers modérés) |
Toegang tot basisdiensten en openbare infrastructuur | Accès aux services de base et aux infrastructures publiques |
Programma's, initiatieven en projecten gericht op de ontwikkeling | Programmes, initiatives et projets visant au développement et/ou à la |
en/of modernisering van de infrastructuur van de volksgezondheid, de | modernisation des infrastructures publiques de santé, des équipements |
medische uitrusting en de gezondheidsdiensten | médicaux et des services de santé |
Doelgroepen: alle burgers - mensen met een handicap | Populations cibles : tous les citoyens - les personnes avec handicap |
- Gezondheidsprogramma's (AVIQ) | - Programmes de santé (AVIQ) |
- Landelijke Medische Centra (AVIQ) | - Centres médicaux ruraux (AVIQ) |
- Thuishulpdiensten (AVIQ | - Services d'aide à domicile (AVIQ) |
- Thuiszorg voor bejaarden en/of gehandicapten (AVIQ) | - Services à domicile pour les personnes âgées et/ou handicapées (AVIQ) |
- Psychiatrische zorgcentra (AVIQ) | - Centres de soins psychiatriques (AVIQ) |
- R&D-subsidies voor gezondheidsprojecten (AVIQ) | - Subsides de R&D dédiée aux projets de santé (AVIQ) |
- Openbaar vervoer en voorzieningen voor gehandicapten (OTW) | - Transport public et équipements dédiés aux personnes handicapées (OTW) |
_______ | _______ |
Nota's | Notes |
(1) Zie de gedetailleerde tabel van de uitgavencategorieën die | (1) Voir tableau détaillé des catégories de dépenses actuellement |
momenteel zijn omschreven in de bijlagen I en II - Deze | définies en Annexe I et II - Ces catégories de dépenses pourront être |
uitgavencategorieën kunnen worden aangepast in het licht van de op Europees niveau verwachte beslissingen. | adaptées en fonction notamment des décisions attendues au niveau européen. |
(2) | (2) |
https://www.wallonie.be/sites/default/files/2019-06/rw_sustainability_bond_framework_april_2019.pdf | https://www.wallonie.be/sites/default/files/2019-06/rw_sustainability_bond_framework_april_2019.pdf |
(3) Opmerking: In de loop van een jaar kunnen verschillende operaties | (3) Remarque : plusieurs opérations peuvent être réalisées sur une |
worden uitgevoerd. . | année. |