Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Omzendbrief van 10/05/2000
← Terug naar "Omzendbrief betreffende het koninklijk besluit van 12 april 1999 tot bepaling van de procedure voor de gouverneur of voor het college van burgemeester en schepenen inzake bezwaarschrift tegen een provincie- of gemeentebelasting "
Omzendbrief betreffende het koninklijk besluit van 12 april 1999 tot bepaling van de procedure voor de gouverneur of voor het college van burgemeester en schepenen inzake bezwaarschrift tegen een provincie- of gemeentebelasting Circulaire relative à l'arrêté royal du 12 avril 1999 déterminant la procédure devant le gouverneur ou devant le collège des bourgmestre et échevins en matière de réclamation contre une imposition provinciale ou communale
MINISTERIE VAN BINNENLANDSE ZAKEN 10 MEI 2000. - Omzendbrief betreffende het koninklijk besluit van 12 april 1999 tot bepaling van de procedure voor de gouverneur of voor het college van burgemeester en schepenen inzake bezwaarschrift tegen een provincie- of gemeentebelasting Aan mevrouw en de heren Gouverneurs, Aan mevrouwen en de heren Burgemeesters en Schepenen, Geachte Mevrouwen., heren, Deze omzendbrief strekt ertoe een antwoord te geven op een aantal vragen die gesteld werden in verband met het koninklijk besluit van 12 MINISTERE DE L'INTERIEUR 10 MAI 2000. - Circulaire relative à l'arrêté royal du 12 avril 1999 déterminant la procédure devant le gouverneur ou devant le collège des bourgmestre et échevins en matière de réclamation contre une imposition provinciale ou communale A Madame et Messieurs les Gouverneurs, A Mesdames et Messieurs les Bourgmestres et Echevins, Mesdames, Messieurs Cette circulaire tend à donner une réponse à un certain nombre de questions qui ont été posées en rapport avec l'arrêté royal du 12
april 1999 tot bepaling van de procedure voor de gouverneur of voor avril 1999 déterminant la procédure devant le gouverneur ou devant le
het college van burgemeester en schepenen inzake bezwaarschrift tegen collège des bourgmestre et échevins en matière de réclamation contre
een provincie- of gemeentebelasting. une imposition provinciale ou communale.
- Termijn om een bezwaarschrift in te dienen - Délai pour déposer une réclamation
Artikel 12 van de gewijzigde wet van 24 december 1996 verwijst naar L'article 12 de la loi modifiée du 24 décembre 1996 renvoie à diverses
diverse bepalingen van het Wetboek van de inkomstenbelastingen die ook dispositions du Code des impôts sur le revenu qui sont déclarées
van toepassing worden verklaard op de lokale belastingen. Hierdoor d'application aux taxes locales. De ce fait, le délai doit être déduit
moet deze termijn afgeleid worden uit artikel 371 van het W.I.B. 1992 de l'article 371 du C.I.R. 1992, comme modifié par la loi du 15 mars
zoals gewijzigd door de wet van 15 maart 1999, dat luidt als volgt : 1999, qui est ainsi conçu :
« De bezwaarschriften moeten (...) op straffe van verval worden « Les réclamations doivent être (...) introduites, sous peine de
ingediend binnen een termijn van drie maanden vanaf de datum van déchéance, dans un délai de trois mois à partir de la date d'envoi de
verzending van het aanslagbiljet waarop de bezwaartermijn vermeld l'avertissement-extrait de rôle mentionnant le délai de réclamation ou
staat of van de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de de l'avis de cotisation ou celle de la perception des impôts perçus
inning van de belastingen op een andere wijze dan per kohier ». autrement que par extrait de rôle ».
- Ontvangstbericht van het bezwaarschrift - Accusé de réception de la réclamation
De termijn bedraagt 8 dagen (artikel 2, derde lid, van het koninklijk Le délai est de 8 jours (article 2, alinéa 3, de l'arrêté royal du 12
besluit van 12 april 1999) vanaf de verzending of vanaf de indiening avril 1999) à partir de l'envoi ou du dépôt de la réclamation. L'envoi
van het bezwaarschrift. De verzending en de indiening zijn
respectievelijk : et le dépôt sont respectivement :
- de datum van de stempel van de post als het bezwaarschrift per post opgestuurd wordt; - de datum van overhandiging van het document als het bezwaarschrift aan de persoon zelf overhandigd wordt. Voor de berekening van de termijnen zijn de algemene regels van toepassing. - Bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen of van de gouverneur Het college of de gouverneur moet nagaan of de individuele aanslag in overeenstemming is met de wetten, te beginnen uiteraard met het eigenlijke gemeentelijke of provinciaal belastingsreglement, voorts - la date du cachet de la poste si la réclamation est envoyée par voie postale; - la date de la remise de l'écrit si la réclamation est remise en mains propres. Pour la computation des délais, les règles générales sont d'application. - Compétence du collège des bourgmestre et échevins ou du gouverneur Le collège ou le gouverneur doivent vérifier si l'imposition individuelle est conforme aux lois, à commencer naturellement au règlement fiscal communal ou provincial, ensuite aux dispositions de
met de bepalingen van de wet van 24 december 1996 en uiteindelijk ook met alle andere normatieve bepalingen die de gemeentelijke of provincie administratie dient te eerbiedigen en waarvan men mag aannemen dat zij in principe ook door de lokale belastingverordening werden nageleefd. Ze mogen in geen geval de gelijkvormigheid controleren van een gemeentelijk of provinciaal belastingsreglement met de wetten, decreten, besluiten, verordeningen en reglementen. Dit is de taak van de rechtbank. Wanneer het enige door de eiser voorgestelde argument de discriminatie of de illegaliteit is, dan moet de eiser, krachtens het nieuwe artikel 1385undecies van het Gerechtelijk Wetboek, toch een administratief beroep instellen voor hij naar de rechtbank van eerste aanleg kan gaan. In dat geval zal het college of de gouverneur door een beslissing aangeven dat het niet bevoegd is om zich over dit argument uit te spreken. - Het verhoor voor het college van burgemeester en schepenen en voor la loi du 24 décembre 1996 et finalement à toutes les autres dispositions normatives que l'administration communale ou provinciale doit respecter et dont on peut supposer qu'ils sont en principe aussi respectés par le règlement fiscal local. Ils ne peuvent en aucun cas vérifier la conformité aux lois, décrets, arrêtés, ordonnances et règlements communaux ou provinciaux d'un règlement communal ou provincial fiscal. Ceci est la tâche du tribunal. Si le seul argument proposé par le requérant est la discrimination ou l'illégalité, celui-ci, en vertu de l'article 1385undecies nouveau du Code judiciaire, doit quand même introduire un recours administratif avant de pouvoir aller au tribunal de première instance. Dans ce cas, le collège ou le gouverneur par une décision indiquera qu'il n'est pas compétent pour se prononcer sur cet argument. - L'audition devant le collège des bourgmestre et échevins et devant
de gouverneur : le gouverneur :
- aanwezigheidsquorum : - quorum de présence :
het college kan slechts geldig beraadslagen indien meer dan de helft le collège ne peut délibérer valablement que si plus de la moitié de
van de leden tegenwoordig is (artikel 104, tweede lid, nieuwe ses membres sont présents (article 104, alinéa 2, de la nouvelle loi
gemeentewet). communale);
de gouverneur moet zelf de hoorzitting houden. le gouverneur doit lui-même mener l'audition.
- openbaarheid van het verhoor : - publicité de l'audition :
de hoorzitting is noch voor het college (artikel 104, derde lid, l'audition n'est pas publique, ni devant le collège (article 104,
nieuwe gemeentewet), noch voor de gouverneur openbaar. alinéa 3, de la nouvelle loi communale), ni devant le gouverneur.
- het opstellen van het proces-verbaal : - la rédaction du procès-verbal :
uitgaande van de artikelen 104, derde lid, en 108 van de nieuwe A partir des articles 104, alinéa 3, et 108 de la nouvelle loi
gemeentewet, kan men, wanneer het proces-verbaal van het verhoor geen communale, le procès-verbal d'audition ne comportant aucune décision,
enkele beslissing bevat, besluiten dat een andere persoon dan de on peut conclure qu'une personne autre que le secrétaire communal peut
gemeentesecretaris een proces-verbaal kan opstellen, bijvoorbeeld een rédiger le procès-verbal, par exemple : un employé communal.
ambtenaar van de gemeente.
Het proces-verbaal kan opgesteld worden door de gouverneur of een Le gouverneur peut rédiger le procès-verbal ainsi qu'une autre
orgaan dat speciaal daarvoor is aangewezen, bv. een ambtenaar. personne spécialement désignée, par exemple : un fonctionnaire.
- de ondertekening van het proces-verbaal : - la signature du procès-verbal :
het is wenselijk dat het proces-verbaal onmiddellijk opgesteld wordt il est souhaitable que le procès-verbal soit rédigé séance tenante
om het voor alle protagonisten mogelijk te maken het te ondertekenen pour permettre à tous les protagonistes de le signer selon l'article
volgens artikel 4, vijfde lid, van het koninklijk besluit van 12 april 1999. Als de eiser weigert te tekenen, kan er op zijn verzoek akte genomen worden van zijn opmerkingen. - samenstelling van het college : de vraag kan gesteld worden of de samenstelling van het college ten tijde van de hoorzitting dezelfde dient te zijn als ten tijde van de beslissing. De regel van dezelfde samenstelling geldt enkel voor de gerechtelijke procedures. Aangezien het college als bestuursoverheid handelt, is deze regel niet verplichtend. - Termijn voor het college of voor de gouverneur om zijn beslissing te nemen De termijn waarbinnen het bezwaarschrift dient afgehandeld te worden is zes maanden. Er is een verlenging van drie maanden voor ambtshalve gevestigde aanslagen. Deze termijn begint te lopen vanaf de ontvangst van het bezwaar. Dit wordt afgeleid door een samenlezing van artikel 10, tweede lid, van de gewijzigde wet van 24 december 1996 en de artikelen 1385decies 4, alinéa 5, de l'arrêté royal du 12 avril 1999. Si le requérant refuse de signer, ses remarques peuvent être actées à sa demande. - composition du collège : la question peut être posée si la composition du collège au moment de l'audition doit être la même au moment de la décision. La règle de la même composition ne vaut que pour les procédures juridictionnelles. Vu que le collège traite comme une autorité administrative, cette règle n'est pas obligatoire. - Délai du collège ou du gouverneur pour rendre sa décision Le délai dans lequel la réclamation doit être traitée est de six mois. Il y a une prolongation de trois mois en cas d'imposition d'office. Ce délai commence à courir à partir de la réception de la réclamation. Ceci est déduit de la lecture conjuguée de l'article 10, alinéa 2, de la loi modifiée du 24 décembre 1996, et des articles1385decies et
en 1385undecies van het gerechtelijk wetboek. 1385undecies du Code judiciaire.
Na deze termijn wordt het bezwaarschrift als gegrond geacht, Après ce délai, la réclamation est réputée fondée selon le nouvel
overeenkomstig het nieuwe artikel 10, tweede lid, van de voormelde wet article 10, alinéa 2, de la loi du 24 décembre 1996 précitée, modifié
van 24 december 1996, gewijzigd door de wet van 15 maart 1999. Het is par la loi du 15 mars 1999. Il est toutefois souhaitable, dans ce cas,
niettemin wenselijk dat, in dat geval, het college of de gouverneur que le collège ou le gouverneur informe le contribuable que sa
aan de belastingplichtige meedeelt dat zijn/haar bezwaarschrift geacht
wordt gegrond te zijn. réclamation est réputée fondée.
Het is derhalve aangeraden voor de gemeenten en provincies om ervoor
te zorgen dat de bezwaarschriften inzake belastingen binnen de Il est à conseiller dès lors aux communes et aux provinces de veiller
termijnen behandeld worden voor het college van burgemeester en à traiter dans les délais les réclamations en matière de taxes devant
schepenen en de gouverneur. le collège des bourgmestre et échevins et devant le gouverneur.
Brussel, 10 mei 2000. Bruxelles, le 10 mai 2000.
De Minister, Le Ministre,
A. DUQUESNE A. DUQUESNE
^