Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Ministerieel Besluit van 23/06/2006
← Terug naar "Ministerieel besluit tot bepaling van de procedures tot plaatsing van een budgetmeter en tot activering van de voorafbetalingsfunctie "
Ministerieel besluit tot bepaling van de procedures tot plaatsing van een budgetmeter en tot activering van de voorafbetalingsfunctie Arrêté ministériel déterminant les procédures de placement d'un compteur à budget électricité et d'activation de la fonction à prépaiement
MINISTERIE VAN HET WAALSE GEWEST 23 JUNI 2006. - Ministerieel besluit tot bepaling van de procedures tot plaatsing van een budgetmeter (elektriciteit) en tot activering van de voorafbetalingsfunctie De Minister van Huisvesting, Vervoer en Ruimtelijke Ontwikkeling, MINISTERE DE LA REGION WALLONNE 23 JUIN 2006. - Arrêté ministériel déterminant les procédures de placement d'un compteur à budget électricité et d'activation de la fonction à prépaiement Le Ministre du Logement, des Transports et du Développement territorial,
Gelet op het decreet van 12 april 2001 betreffende de organisatie van Vu le décret du 12 avril 2001 relatif à l'organisation du marché
de gewestelijke elektriciteitsmarkt, zoals gewijzigd bij het decreet régional de l'électricité, tel que modifié par le décret du 19
van 19 december 2002 betreffende de organisatie van de gewestelijke décembre 2002 relatif à l'organisation du marché régional du gaz,
gasmarkt, inzonderheid op artikel 34, eerste lid, 1°, b) ; notamment l'article 34, alinéa 1er, 1°, b) ;
Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 30 maart 2006 Vu l'arrêté du Gouvernement wallon du 30 mars 2006 relatif aux
betreffende de openbare dienstverplichtingen op de obligations de service public dans le marché de l'électricité,
elektriciteitsmarkt, inzonderheid op de artikelen 31, § 5 en 33, § 3; notamment les articles 31, § 5 et 33, § 3;
Gelet op het advies CD-5i06-CWaPE-102 van de "CWaPE", gegeven op 13 Vu l'avis CD-5i06-CWaPE-102 de la CWaPE du 13 septembre 2005;
september 2005;
Gelet op het advies 40.325/4 van de Raad van State, gegeven op 22 mei Vu l'avis 40.325/4 du Conseil d'Etat, donné le 22 mai 2006, en
2006, overeenkomstig artikel 84, eerste lid, 1°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State, Besluit :

Artikel 1.Richtlijn 2003/54/EG van het Europees Parlement en de Raad van 26 juni 2003 betreffende gemeenschappelijke regels voor de interne markt voor elektriciteit en houdende intrekking van Richtlijn 96/92/EG, inzonderheid artikel 3, wordt overeenkomstig artikel 30, § 3 ervan, gedeeltelijk omgezet bij dit besluit.

Art. 2.Ter uitvoering van artikel 31, § 5, van het besluit wordt de procedure tot plaatsing van een budgetmeter op verzoek van de leverancier voor één van zijn afnemers in wanbetaling vastgelegd als volgt : a) de netbeheerder stuurt de afnemer binnen tien dagen na ontvangst van de aanvraag bedoeld in artikel 31, § 1, van het besluit een schrijven toe : 1° waarin gewezen wordt op de datum en het uur van de plaatsing van de budgetmeter; 2° waarin gewezen wordt op de verplichting tot plaatsing van de budgetmeter binnen een termijn van twintig dagen, te rekenen van de datum van verzending van het schrijven bedoeld in punt a) ; 3° waarin melding wordt gemaakt van de contactdienst voor een eventuele wijziging van de dag en het uur, met inachtneming van de termijn bedoeld in punt 2°; 4° waarin de afnemer erop gewezen wordt dat, als de plaatsing niet op de aanvankelijk bepaalde of achteraf overeengekomen datum doorgevoerd kan worden omdat hij afwezig is of de toegang tot zijn woonplaats ontzegt, de leverancier daarvan op de hoogte gebracht zal worden en zijn voorziening opgeschort kan worden tot de plaatsing van de budgetmeter en de bevoorrading van het oplaadsysteem; 4° als de plaatsing niet op de aanvankelijk bepaalde of achteraf overeengekomen datum doorgevoerd kan worden omdat de afnemer afwezig is of de toegang tot zijn woonplaats ontzegt, laat de leverancier een bericht achter om te laten weten dat hij langs gekomen is en richt hij een schrijven aan de afnemer waarin hij vaststelt dat de budgetmeter onmogelijk geplaatst kon worden, waarbij hij melding maakt van de verschillende contacten die in het kader van dit artikel zijn genomen. De netbeheerder stuurt een afschrift van dat schrijven naar de leverancier van de afnemer. Als de leverancier om de opschorting van de elektriciteitsvoorziening verzoekt, stuurt de netbeheerder een aangetekend schrijven naar de afnemer waarin hij melding maakt van de datum en het uur van de onderbreking, die pas tien dagen na de datum van verzending van het aangetekend schrijven doorgevoerd mag worden. Een afschrift van het aangetekend schrijven wordt naar het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en naar de leverancier van de afnemer gestuurd.

Art. 3.Ter uitvoering van artikel 33, § 3, van het besluit is de procedure tot activering van de voorafbetalingsprocedure van een bestaande budgetmeter op verzoek van een leverancier voor één van zijn afnemers in wanbetaling de volgende : a) de netbeheerder stuurt de afnemer binnen tien dagen na ontvangst van de aanvraag bedoeld in artikel 33, § 1, van het besluit een schrijven toe : 1° waarin gewezen wordt op de datum en het uur van de handelingen tot activering van de voorafbetalingsfunctie; 2° waarin gewezen wordt op de verplichting tot activering van de voorafbetalingsfunctie binnen een termijn van 20 dagen, te rekenen van de datum van verzending van het schrijven bedoeld in punt a) ; 3° waarin melding wordt gemaakt van de contactdienst voor een eventuele wijziging van de dag en het uur, met inachtneming van de termijn bedoeld in punt 2; 4° waarin de afnemer erop gewezen wordt dat, als de activering van de voorafbetalingsfunctie niet op de aanvankelijk bepaalde of achteraf overeengekomen datum doorgevoerd kan worden omdat hij afwezig is of de toegang tot zijn woonplaats ontzegt, de leverancier daarvan op de hoogte gebracht zal worden en zijn voorziening opgeschort kan worden tot de activering van de voorafbetalingsfunctie en de bevoorrading van het oplaadsysteem; b) als de activering van de voorafbetalingsfunctie niet op de aanvankelijk bepaalde of achteraf overreengekomen datum doorgevoerd kan worden omdat de afnemer afwezig is of de toegang tot zijn woonplaats ontzegt, laat de leverancier een bericht achter om te laten weten dat hij langsgekomen is en richt hij een schrijven aan de afnemer waarin hij vaststelt dat de voorafbetalingsfunctie onmogelijk geactiveerd kon worden, waarbij hij melding maakt van de verschillende contacten die in het kader van dit artikel zijn genomen. De netbeheerder stuurt een afschrift van dat schrijven naar de leverancier van de afnemer. Als de leverancier om de opschorting van de elektriciteitsvoorziening verzoekt, stuurt de netbeheerder een aangetekend schrijven naar de afnemer waarin hij melding maakt van de datum en het uur van de onderbreking, die pas tien dagen na de datum van verzending van het aangetekend schrijven doorgevoerd mag worden. Een afschrift van het aangetekend schrijven wordt naar het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en naar de leverancier van de afnemer gestuurd.

Art. 4.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad bekendgemaakt wordt. Namen, 23 juni 2006.

application de l'article 84, alinéa 1er, 1°, des lois coordonnées sur le Conseil d'Etat, Arrête :

Article 1er.Le présent arrêté assure partiellement la transposition de la Directive 2003/54/CE du Parlement européen et du Conseil du 26 juin 2003 concernant les règles communes pour le marché intérieur de l'électricité et abrogeant la Directive 96/92/CE, spécialement son article 3, conformément à son article 30, § 3.

Art. 2.En exécution de l'article 31, § 5, de l'arrêté, la procédure de placement d'un compteur à budget, à la demande d'un fournisseur, pour un de ses clients en défaut de paiement est fixée comme suit : a) dans les dix jours de la réception de la demande visée à l'article 31, § 1er, de l'arrêté, le gestionnaire de réseau envoie un courrier au client qui : 1° mentionne la date et la plage horaire du placement du compteur à budget; 2° mentionne l'obligation de placer le compteur à budget dans un délai de vingt jours à dater de l'envoi du courrier visé au point a) ; 3° mentionne le service à joindre pour une éventuelle modification du jour et de la plage horaire dans le respect du délai visé au point 2°; 4° informe le client que si le placement ne peut avoir lieu à la date prévue initialement ou ultérieurement convenue, pour cause d'absence du client ou de refus d'accès à son domicile, son fournisseur sera informé et son alimentation pourra être suspendue jusqu'au placement du compteur à budget et à l'alimentation du système de rechargement; b) si, à la date initialement prévue ou ultérieurement convenue, le placement du compteur à budget ne peut avoir lieu, pour cause d'absence du client ou de refus d'accès à son domicile, le gestionnaire de réseau laisse un avis de passage et adresse un courrier au client constatant l'impossibilité de placer le compteur à budget et mentionnant les divers contacts pris dans le cadre du présent article. Le gestionnaire de réseau adresse une copie de ce courrier au fournisseur du client. Si le fournisseur demande la suspension de la fourniture d'électricité, le gestionnaire de réseau adresse au client un recommandé précisant la date et la plage horaire de la coupure qui ne peut intervenir avant un délai de dix jours à dater de l'envoi du recommandé. Une copie du recommandé est adressée au centre public d'action sociale et au fournisseur du client.

Art. 3.En exécution de l'article 33, § 3, de l'arrêté, la procédure d'activation de la fonction à prépaiement d'un compteur à budget existant, à la demande d'un fournisseur pour un de ses clients en défaut de paiement est la suivante : a) dans les dix jours de la réception de la demande visée à l'article 33, § 1er, de l'arrêté, le gestionnaire de réseau envoie un courrier au client qui : 1° mentionne la date et la plage horaire des opérations d'activation de la fonction à prépaiement; 2° mentionne l'obligation d'activer la fonction à prépaiement dans un délai de vingt jours à dater de l'envoi du courrier visé au point a) ; 3° mentionne le service à joindre pour une éventuelle modification du jour et de la plage horaire dans le respect du délai visé au point 2; 4° informe le client que si l'activation de la fonction à prépaiement ne peut avoir lieu à la date prévue initialement ou ultérieurement convenue, pour cause d'absence du client ou de refus d'accès à son domicile, son fournisseur sera informé et son alimentation pourra être suspendue jusqu'à l'activation de la fonction à prépaiement et de l'alimentation du système de rechargement; b) si, à la date initialement prévue ou ultérieurement convenue, l'activation de la fonction à prépaiement du compteur à budget ne peut avoir lieu, pour cause d'absence du client ou de refus d'accès à son domicile, le gestionnaire de réseau laisse un avis de passage et adresse un courrier au client constatant l'impossibilité d'activer la fonction à prépaiement et mentionnant les divers contacts pris dans le cadre du présent article. Le gestionnaire de réseau adresse une copie de ce courrier au fournisseur du client. Si le fournisseur demande la suspension de la fourniture d'électricité, le gestionnaire de réseau adresse au client un recommandé précisant la date et la plage horaire de la coupure qui ne peut intervenir avant un délai de dix jours à dater de l'envoi. Une copie du recommandé est adressée au centre public d'action sociale et au fournisseur du client.

Art. 4.Le présent arrêté entre en vigueur le jour de sa publication au Moniteur belge. Namur, le 23 juin 2006.

A. ANTOINE A. ANTOINE
^