Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Koninklijk Besluit van 15/04/2016
← Terug naar "Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 2 april 2003 betreffende de vergoedingen waartoe de prestaties van het Rijksregister van de natuurlijke personen aanleiding geven "
Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 2 april 2003 betreffende de vergoedingen waartoe de prestaties van het Rijksregister van de natuurlijke personen aanleiding geven Arrêté royal modifiant l'arrêté royal du 2 avril 2003 relatif aux rétributions auxquelles donnent lieu les prestations du Registre national des personnes physiques
FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN 15 APRIL 2016. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 2 april 2003 betreffende de vergoedingen waartoe de prestaties van het Rijksregister van de natuurlijke personen aanleiding geven VERSLAG AAN DE KONING Sire, Het ontwerp van koninklijk besluit dat wij de eer hebben aan Uwe Majesteit ter ondertekening voor te leggen beoogt de aanvulling van het tarief van de prestaties van het Rijksregister. Nieuwe diensten worden immers aangeboden aan de gebruikers van het Rijksregister. Het blijkt dus noodzakelijk dat de vergoeding van deze diensten opgenomen wordt in het tarief van de prestaties. Met de dienst « Checkdoc - Checking Belgian Documents » (www.checkdoc.be) kan momenteel kosteloos en in real time nagegaan worden of een Belgisch identiteitsdocument (paspoort, identiteitskaart, verblijfstitel met chip) bij de overheidsdiensten bekend staat als gestolen, verloren, vervallen, ongeldig of niet uitgereikt. Dank zij deze dienst wordt het resultaat van de bevraging na enkele seconden meegedeeld onder de vorm van « HIT/NO HIT ». Een antwoord « SERVICE PUBLIC FEDERAL INTERIEUR 15 AVRIL 2016. - Arrêté royal modifiant l'arrêté royal du 2 avril 2003 relatif aux rétributions auxquelles donnent lieu les prestations du Registre national des personnes physiques RAPPORT AU ROI Sire, Le projet d'arrêté que nous avons l'honneur de soumettre à la signature de Votre Majesté tend à compléter le tarif des prestations du Registre national. En effet, de nouveaux services sont offerts aux utilisateurs du Registre national. Il apparaît donc nécessaire que la rétribution de ces services soit reprise dans le tarif des prestations. Actuellement, le service « Checkdoc - Checking Belgian Documents » (www.checkdoc.be) permet de vérifier gratuitement et en temps réel, si un document d'identité belge (passeport, carte d'identité, titre de séjour à puce) est connu des autorités publiques comme volé, perdu, périmé, non valide ou n'a pas été émis. Grâce à ce service, le résultat de la demande de vérification est transmis, après quelques secondes, sous forme de « HIT/NO HIT ». Une
HIT » betekent dat het document waarop de bevraging betrekking heeft réponse « HIT » signifie que le document faisant l'objet de la requête
bij de Belgische administratieve overheden bekend staat als gestolen, de vérification est connu par les autorités administratives belges
verloren, vervallen of ongeldig of dat het document waarvoor het comme volé, perdu, périmé ou invalidé ou lorsqu'un document portant ce
nummer werd ingegeven, niet werd uitgereikt door deze overheden (er numéro n'a pas été émis par ces autorités (aucune information n'est
wordt geen informatie gegeven betreffende de reden van deze "HIT". Een donnée quant à la raison de ce « HIT »). Un « NO HIT » est donné dans les autres cas.
"NO HIT" wordt gegeven in de andere gevallen. Cette opération se déroule de manière individuelle en encodant le
Deze operatie gebeurt op individuele wijze door het nummer van het numéro du document d'identité dont on veut vérifier la validité.
identiteitsdocument waarvan men de geldigheid wil controleren in te geven. Dans le cadre de la lutte contre la fraude à l'identité dont le
In het kader van de strijd tegen de identiteitsfraude die één van de Gouvernement a fait une de ses priorités, il importe de donner à
prioriteiten van de Regering vormt, is het van belang aan sommige certains opérateurs la possibilité de réaliser des vérifications de
operatoren de mogelijkheid te bieden om de verificatie van documents d'identité à grande échelle en vue de favoriser la sécurité
identiteitsdocumenten op grote schaal uit te voeren met het oog op het de leur transactions. Il en va ainsi par exemple pour des opérateurs
verhogen van de veiligheid van hun transacties. Dit is bijvoorbeeld tels que les banques ou les fournisseurs de services téléphoniques. La
het geval voor operatoren uit de telecom- of banksector. Het nazicht réalisation de vérification individuelle demande en effet un travail
via individuele consultatie vergt immers een aanzienlijk werk voor considérable pour ces opérateurs et empêche ainsi une lutte efficace
deze operatoren en verhindert een doeltreffende fraudebestrijding. contre la fraude.
Om hieraan tegemoet te komen werd een toepassing via web services Dans ce sens, a été créée une application web service permettant la
ontwikkeld die een snelle en gelijktijdige verificatie van meerdere vérification rapide et simultanée de plusieurs numéros de document
nummers van identiteitsdocumenten mogelijk maakt. Via deze applicatie d'identité. Cette application transmet également une réponse « HIT/NO
wordt eveneens een antwoord « HIT/NO HIT » (waarbij evenmin informatie HIT » (aucune information n'est également donnée quant à la raison de
wordt verstrekt inzake de redenen van de « HIT »), meegedeeld. ce « HIT »).
Het nieuw voorziene tarief 24. dat in het koninklijk besluit van 2 april 2003 wordt toegevoegd inzake informatie betreffende de geldigheid van identiteitsdocumenten beoogt deze snelle en gelijktijdige opvragingen zoals in voorgaand lid beschreven. De huidige on line dienst « Checkdoc » waarmee individuele opvragingen kunnen worden uitgevoerd blijft uiteraard bestaan en blijft kosteloos. Dit ontwerp van wet werd ter advies voorgelegd aan de Raad van State. Er werd rekening gehouden met alle door dit Hoog College geformuleerde opmerkingen. Ik heb de eer te zijn, Le nouveau tarif 24. prévu, dans l'arrêté royal du 2 avril 2003, en matière d'informations relatives à la validité de documents d'identité vise cette recherche rapide et simultanée telle que décrite à l'alinéa précédent. L'actuel service en ligne « Checkdoc » permettant des recherches individualisées restera, quant à lui, bien entendu en service et toujours de manière gratuite. Le présent projet a été soumis à l'avis du Conseil d'Etat. Il a été tenu compte de l'ensemble des observations formulées par ce Haut Collège. J'ai l'honneur d'être,
Sire, Sire,
Van Uwe Majesteit, de Votre Majesté
de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, le très respectueux et très fidèle serviteur,
De Minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken, Le Ministre de la Sécurité et de l'Intérieur,
J. JAMBON J. JAMBON
ADVIES 58.951/2 VAN 9 MAART 2016 VAN DE RAAD VAN STAT OVER EEN ONTWERP AVIS 58.951/2 DU 9 MARS 2016 DU CONSEIL D'ETAT SUR UN PROJET D'ARRETE
VAN KONINKLIJK BESLUIT `TOT WIJZIGING VAN HET KONINKLIJK BESLUIT VAN 2 ROYAL `MODIFIANT L'ARRETE ROYAL DU 2 AVRIL 2003 RELATIF AUX
APRIL 2003 BETREFFENDE DE VERGOEDINGEN WAARTOE DE PRESTATIES VAN HET RETRIBUTIONS AUXQUELLES DONNENT LIEU LES PRESTATIONS DU REGISTRE
RIJKSREGISTER VAN DE NATUURLIJKE PERSONEN AANLEIDING GEVEN' NATIONAL DES PERSONNES PHYSIQUES'
Op 10 februari 2016 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Le 10 février 2016, le Conseil d'Etat, section de législation, a été
Vice Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken verzocht invité par le Vice Premier Ministre et Ministre de l'Intérieur à
binnen een termijn van dertig dagen een advies te verstrekken over een
ontwerp van koninklijk besluit `tot wijziging van het koninklijk communiquer un avis, dans un délai de trente jours, sur un projet
besluit van 2 april 2003 betreffende de vergoedingen waartoe de d'arrêté royal `modifiant l'arrêté royal du 2 avril 2003 relatif aux
prestaties van het Rijksregister van de natuurlijke personen rétributions auxquelles donnent lieu les prestations du Registre
aanleiding geven'. national des personnes physiques'.
Het ontwerp is door de tweede kamer onderzocht op 9 maart 2016. Le projet a été examiné par la deuxième chambre le 9 mars 2016.
De kamer was samengesteld uit Pierre VANDERNOOT, kamervoorzitter, Luc La chambre était composée de Pierre VANDERNOOT, président de chambre,
DETROUX en Wanda VOGEL, staatsraden, Sébastien VAN DROOGHENBROECK, Luc DETROUX et Wanda VOGEL, conseillers d'Etat, Sébastien VAN
assessor, en Anne Catherine VAN GEERSDAELE, griffier. DROOGHENBROECK, assesseur, et Anne Catherine VAN GEERSDAELE, greffier.
Het verslag is uitgebracht door Laurence VANCRAYEBECK, eerste Le rapport a été présenté par Laurence VANCRAYEBECK, première
auditeur. auditrice.
De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het La concordance entre la version française et la version néerlandaise a
advies is nagezien onder toezicht van Pierre VANDERNOOT. été vérifiée sous le contrôle de Pierre VANDERNOOT.
Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 9 maart 2016. L'avis, dont le texte suit, a été donné le 9 mars 2016.
Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, § 1, Comme la demande d'avis est introduite sur la base de l'article 84, §
eerste lid, 2°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State, 1er, alinéa 1er, 2°, des lois coordonnées sur le Conseil d'Etat, la
beperkt de afdeling Wetgeving overeenkomstig artikel 84, § 3, van de section de législation limite son examen au fondement juridique du
voornoemde gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de rechtsgrond van projet, à la compétence de l'auteur de l'acte ainsi qu'à
het ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de handeling en de te l'accomplissement des formalités préalables, conformément à l'article
vervullen voorafgaande vormvereisten. 84, § 3, des lois coordonnées précitées.
Wat deze drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de Sur ces trois points, le projet appelle les observations suivantes.
volgende opmerkingen. Examen du projet
Onderzoek van het ontwerp
Dispositief Dispositif
Artikelen 2 en 3 Articles 2 et 3
De volgorde van de artikelen 2 en 3 moet worden omgekeerd. Het ontwerp L'ordre de présentation des articles 2 et 3 sera interverti. Le projet
moet immers eindigen met de uitvoeringsbepaling. doit en effet se terminer par l'article d'exécution.
Artikel 2 (dat artikel 3 wordt) Article 2 (devenant l'article 3)
De minister bevoegd voor Binnenlandse Zaken moet worden vermeld als de C'est le Ministre qui a l'Intérieur dans ses attributions qui doit
minister die belast is met de uitvoering van het ontworpen besluit. être mentionné comme chargé de l'exécution de l'arrêté en projet.
De redactie van artikel 2 (dat artikel 3 wordt) moet in die zin worden La rédaction de l'article 2 (devenant l'article 3) sera adaptée en ce
aangepast. sens.
Artikel 3 (dat artikel 2 wordt) Article 3 (devenant l'article 2)
Luidens het ontworpen artikel 3 (dat artikel 2 wordt) moet het besluit Selon l'article 3 en projet (devenant l'article 2), l'arrêté entrera
onmiddellijk in werking treden op de dag waarop het in het Belgisch immédiatement en vigueur le jour de sa publication au Moniteur belge.
Staatsblad wordt bekendgemaakt.
Tenzij er een specifieke reden bestaat om af te wijken van de gangbare A moins d'une raison spécifique justifiant une dérogation au délai
termijn van inwerkingtreding, bepaald bij artikel 6, eerste lid, van usuel d'entrée en vigueur, fixé par l'article 6, alinéa 1er, de la loi
de wet van 31 mei 1961 `betreffende het gebruik der talen in du 31 mai 1961 `relative à l'emploi des langues en matière
wetgevingszaken, het opmaken, bekendmaken en inwerkingtreden van législative, à la présentation, à la publication et à l'entrée en
wetten en verordeningen', moet in beginsel worden afgezien van de vigueur des textes légaux et réglementaires', il faut renoncer, en
onmiddellijke inwerkingtreding teneinde elkeen een redelijke termijn principe, à l'entrée en vigueur immédiate afin d'accorder à chacun un
te geven om kennis te nemen van de nieuwe regels. délai raisonnable pour prendre connaissance des nouvelles règles.
De griffier, Le greffier,
A.-C. Van Geersdaele. A.-C. Van Geersdaele.
De voorzitter, Le président,
P. Vandernoot. P. Vandernoot.
15 APRIL 2016. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk 15 AVRIL 2016. - Arrêté royal modifiant l'arrêté royal du 2 avril 2003
besluit van 2 april 2003 betreffende de vergoedingen waartoe de relatif aux rétributions auxquelles donnent lieu les prestations du
prestaties van het Rijksregister van de natuurlijke personen Registre national des personnes physiques
aanleiding geven
FILIP, Koning der Belgen, PHILIPPE, Roi des Belges,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. A tous, présents et à venir, Salut.
Gelet op de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister Vu la loi du 8 août 1983 organisant un Registre national des personnes
van de natuurlijke personen, artikel 7; physiques, l'article 7;
Gelet op het koninklijk besluit van 2 april 2003 betreffende de Vu l'arrêté royal du 2 avril 2003 relatif aux rétributions auxquelles
vergoedingen waartoe de prestaties van het Rijksregister van de donnent lieu les prestations du Registre national des personnes
natuurlijke personen aanleiding geven; physiques;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 28 Vu l'avis de l'Inspecteur des Finances, donné le 28 octobre 2015;
oktober 2015; Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, gegeven op 21 december 2015; Vu l'accord du Ministre du Budget, donné le 21 décembre 2015;
Gelet op het advies nr. 58.951/2 van de Raad van State, gegeven op 9 maart 2016; Overwegende dat nieuwe diensten aangeboden worden aan de gebruikers van het Rijksregister en dat de vergoeding ervan dient opgenomen te worden in het tarief van de prestaties; Op de voordracht van Onze Minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.In het tarief gevoegd bij het koninklijk besluit van 2 april 2003 betreffende de vergoedingen waartoe de prestaties van het Rijksregister van de natuurlijke personen aanleiding geven wordt

Vu l' avis n° 58.951/2 du Conseil d'Etat, donné le 9 mars 2016; Considérant que des nouveaux services sont offerts aux utilisateurs du Registre national et que leur rétribution doit être reprise dans le tarif des prestations; Sur la proposition de Notre Ministre de la Sécurité et de l'Intérieur, Nous avons arrêté et arrêtons :

Article 1er.Dans le tarif annexé à l'arrêté royal du 2 avril 2003 relatif aux rétributions auxquelles donnent lieu les prestations du Registre national des personnes physiques il est ajouté la rubrique

volgende rubriek toegevoegd : suivante :
« VI. Diverse informatie « VI. Informations diverses
24. Informatie betreffende de geldigheid van identiteitsdocumenten 24. Informations relatives à la validité de documents d'identité
- per transactie : - par transaction :
Schijf van de eerste 2 000 transacties per jaar . . . . . 0,4958 EUR Tranche des 2 000 premières transactions par an . . . . . 0,4958 EUR
Schijf tussen 2 001 en 5 000 transacties per jaar . . . . . 0,3966 EUR Tranche entre 2 001 et 5 000 transactions par an . . . . . 0,3966 EUR
Schijf tussen 5 001 en 10 000 transacties per jaar . . . . . 0,2975 EUR Tranche entre 5 001 et 10 000 transactions par an . . . . . 0,2975 EUR
Schijf tussen 10 001 en 50 000 transacties per jaar . . . . . 0,2479 Tranche entre 10 001 et 50 000 transactions par an . . . . . 0,2479
EUR EUR
Schijf van meer dan 50 000 transacties per jaar . . . . . 0,1488 EUR Tranche de plus de 50.000 transactions par an . . . . . 0,1488 EUR

Art. 2.De minister bevoegd voor Binnenlandse Zaken is belast met de

Art. 2.Le ministre qui a l'Intérieur dans ses attributions est chargé

uitvoering van dit besluit. de l'exécution du présent arrêté.
Gegeven te Brussel, 15 april 2016. Donné à Bruxelles, le 15 avril 2016.
FILIP PHILIPPE
Van Koningswege : Par le Roi :
De Minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken, La Ministre de la Sécurité et de l'Intérieur,
J. JAMBON J. JAMBON
^