Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Koninklijk Besluit van 07/04/2023
← Terug naar "Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 4 mei 2020 op de Deposito- en Consignatiekas, inzonderheid op de consignaties in valuta's, en tot opheffing van het ministerieel besluit van 13 oktober 2016 tot vaststelling van de rentevoet van de uit te keren intresten voor de bij de Deposito- en Consignatiekas in bewaring gegeven consignaties, deposito's en borgtochten "
Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 4 mei 2020 op de Deposito- en Consignatiekas, inzonderheid op de consignaties in valuta's, en tot opheffing van het ministerieel besluit van 13 oktober 2016 tot vaststelling van de rentevoet van de uit te keren intresten voor de bij de Deposito- en Consignatiekas in bewaring gegeven consignaties, deposito's en borgtochten Arrêté royal modifiant l'arrêté royal du 4 mai 2020 sur la Caisse des Dépôts et Consignations, notamment sur les consignations en devises, et abrogeant l'arrêté ministériel du 13 octobre 2016 fixant le taux d'intérêt applicable aux consignations, aux dépôts et aux cautionnements confiés à la Caisse des Dépôts et Consignations
FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN SERVICE PUBLIC FEDERAL FINANCES
7 APRIL 2023. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 4 mei 2020 op de Deposito- en Consignatiekas, inzonderheid op de consignaties in valuta's, en tot opheffing van het ministerieel besluit van 13 oktober 2016 tot vaststelling van de rentevoet van de uit te keren intresten voor de bij de Deposito- en Consignatiekas in bewaring gegeven consignaties, deposito's en borgtochten FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. 7 AVRIL 2023. - Arrêté royal modifiant l'arrêté royal du 4 mai 2020 sur la Caisse des Dépôts et Consignations, notamment sur les consignations en devises, et abrogeant l'arrêté ministériel du 13 octobre 2016 fixant le taux d'intérêt applicable aux consignations, aux dépôts et aux cautionnements confiés à la Caisse des Dépôts et Consignations PHILIPPE, Roi des Belges, A tous, présents et à venir, Salut.
Gelet op de wet van 11 juli 2018 op de Deposito- en Consignatiekas, de Vu la loi du 11 juillet 2018 sur la Caisse et Dépôts et Consignations,
artikelen 4, tweede lid en 20, achtste lid; les articles 4, alinéa 2 et 20, alinéa 8 ;
Gelet op het koninklijk besluit van 4 mei 2020 op de Deposito- en Vu l'arrêté royal du 4 mai 2020 sur la Caisse des Dépôts et
Consignatiekas, inzonderheid op de consignaties in valuta's; Consignations, notamment sur les consignations en devises ;
Gelet op het ministerieel besluit van 13 oktober 2016 tot vaststelling Vu l'arrêté ministériel du 13 octobre 2016 fixant le taux d'intérêt
van de rentevoet van de uit te keren intresten voor de bij de
Deposito- en Consignatiekas in bewaring gegeven consignaties, applicable aux consignations, aux dépôts et aux cautionnements confiés
deposito's en borgtochten; à la Caisse des Dépôts et Consignations ;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 30 Vu l'avis de l'Inspecteur des Finances, donné le 30 janvier 2023 ;
januari 2023; Gelet op de akkoordbevinding van de Staatssecretaris voor Begroting, Vu l'accord de la Secrétaire d'Etat au budget, donné le 9 mars 2023 ;
gegeven op 9 maart 2023;
Gelet op het advies 73.222/2 van de Raad van State, gegeven op 29 Vu l'avis 73.222/2 du Conseil d'Etat, donné le 29 mars 2023, en
maart 2023, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de application de l'article 84, § 1er, alinéa 1er, 2°, des lois sur le
wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; Conseil d'Etat, coordonnées le 12 janvier 1973?;
Overwegende de opheffing van voornoemd ministerieel besluit van 13 Considérant l'abrogation de l'arrêté ministériel du 13 octobre 2016
oktober 2016, wordt de vaststelling van de rentevoet voor consignaties susmentionné, la fixation du taux d'intérêt pour les consignations à
bij de Deposito- en Consignatiekas alsook de berekeningswijze van deze la Caisse des Dépôts et Consignations ainsi que les modalités de
rentevoet ingevoegd in de artikelen 4 tot 4/2 van het koninklijk calcul de ce taux sont insérées dans les articles 4 à 4/2 de l'arrêté
besluit van 4 mei 2020. royal du 4 mai 2020.
Overwegende dat een buitensporig hoge rente op de deposito's bij de Considérant qu'un taux de rémunération trop élevé des consignations
déposées à la Caisse des dépôts et Consignations pourrait nuire au
Deposito- en Consignatiekas nadelig zou kunnen zijn voor het niveau niveau de la dette publique si ces montants ne pouvaient pas
van de overheidsschuld indien deze bedragen niet voldoende snel kunnen suffisamment rapidement être absorbés dans le besoin de financement de
worden opgenomen in de financieringsbehoeften van het Federaal l'Agence fédérale de la dette après application de l'article 115,
Agentschap van de Schuld na toepassing van artikel 115, eerste lid, alinéa 1er, de la loi portant dispositions fiscales et financières
van de wet houdende diverse fiscale en financiële bepalingen van 21 diverses du 21 décembre 2013, et accentuer le risque de refinancement
december 2013, en het herfinancieringsrisico van de federale Staat de l'Etat fédéral; le projet d'arrêté royal fixe un seuil maximum de
zouden kunnen versterken; stelt het ontwerp van koninklijk besluit een
maximumdrempel van 2,50 % vast voor de nieuwe rentevoet. 2,50 % au nouveau taux d'intérêt.
Overwegende de doelstelling om risico's voor de financiering van de Considérant l'objectif d'éviter les risques pour le financement de
Staat of het goede beheer van de overheidsschuld die zouden l'Etat ou la bonne gestion de la dette publique qu'entraîneraient des
voortvloeien uit massale vrijwillige deposito's te vermijden, biedt het huidig ontwerp de mogelijkheid dergelijke deposito's te beperken of op te schorten, na gemotiveerd advies van het Federaal Agentschap van de Schuld, hetzij op eigen initiatief, hetzij op verzoek van de Minister van Financiën. Hiertoe overleggen het Agentschap van de Schuld en de Deposito- en Consignatiekas maandelijks om de evolutie van de geconsigneerde bedragen en de rentevoet toegepast door de Deposito- en Consignatiekas. Overwegende de sterke stijging van de rentevoeten ingevolge het rentebeleid van de Europese Centrale Bank waardoor het noodzakelijk om de in dit besluit vastgestelde maatregelen onverwijld in werking te kunnen laten treden en een inwerkingtreding op de datum van bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad zich opdringt. Op de voordracht van de Minister van Financiën, dépôts volontaires massifs, le présent projet permet une limitation ou suspension de ces dépôts, après avis motivé de l'Agence fédérale de la Dette, rendu d'initiative ou à la demande du Ministre des Finances. A cette fin, l'Agence fédérale de la Dette et la Caisse des Dépôts et Consignations se concertent chaque mois pour analyser l'évolution des sommes consignées et du taux d'intérêt appliqué par la Caisse des Dépôts et Consignations. Considérant la forte croissance des taux d'intérêts suivant la politique de taux d'intérêt de la Banque centrale européenne, qui rend nécessaires l'entrée en vigueur sans délai et à la date de leur publication au Moniteur Belge des mesures prévues par le présent arrêté. Sur la proposition du Ministre des Finances,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : Nous avons arrêté et arrêtons :

Artikel 1.Artikel 4 van het koninklijk besluit van 4 mei 2020 op de

Article 1er.L'article 4 de l'arrêté royal du 4 mai 2020 sur la Caisse

Deposito- en Consignatiekas, inzonderheid op de consignaties in des Dépôts et Consignations, notamment sur les consignations en
valuta's, wordt vervangen als volgt: devises, est remplacé par ce qui suit :
"

Art. 4.Alle categorieën van consignaties zoals bedoeld in artikel 2

«

Art. 4.Toutes les catégories de consignations visés à l'article 2

van de wet van 11 juli 2018 op de Deposito- en Consignatiekas, de la loi du 11 juillet 2018 sur la Caisse des Dépôts et
genieten een rentevoet die gelijk is aan het rendement van de Consignations, jouissent d'un taux d'intérêt égal au rendement des
Belgische Staatsleningen (OLO) op de secundaire markt met een emprunts publics belges (OLO) sur le marché secondaire d'une durée
residuele looptijd van één jaar zoals dagelijks gepubliceerd door de résiduelle d'un an tel que publié quotidiennement par la Banque
Nationale Bank van België.". Nationale de Belgique. ».

Art. 2.In hetzelfde besluit wordt een artikel 4/1 ingevoegd,

Art. 2.Dans le même arrêté, il est inséré un article 4/1 rédigé comme

luidende: suit :
"

Art. 4/1.De rentevoet zoals bedoeld in artikel 4 wordt als volgt

«

Art. 4/1.Le taux d'intérêt visé à l'article 4 est calculé comme

berekend: suit :
- de berekening heeft elke maand plaats op de vijfde laatste werkdag, - le calcul a lieu chaque mois le cinquième dernier jour ouvrable, au
in de zin van artikel 3, 70° van de wet van 25 april 2014 op het sens de l'article 3, 70° de la loi du 25 avril 2014 relative au statut
statuut van en het toezicht op kredietinstellingen, van de betreffende maand en op basis van het rendement van een lineaire obligatie met vaste looptijd; - een gemiddelde rente wordt iedere maand berekend op basis van de dagelijks op werkdagen gepubliceerde rendementen, waarvan de eerste deze van de vijfde laatste werkdag is van de vorige maand en de laatste deze van de zesde laatste werkdag van de lopende maand; - een nieuwe intrestvoet wordt iedere maand bepaald. De nieuwe intrestvoet is gelijk aan de gemiddelde rente afgerond op tot op een tiende van een procent% hoger of lager naargelang het cijfer van het honderdste al dan niet 5 bereikt. Wanneer deze berekeningsmethode tot een negatief resultaat leidt, is et au contrôle des établissements de crédit, du mois considéré sur base du rendement des obligations linéaires à échéance fixe ; - un taux moyen est calculé chaque mois sur base des rendements journaliers publiés les jours ouvrables dont le premier est le cinquième dernier jour ouvrable du mois précédent et le dernier celui du sixième dernier jour ouvrable du mois en cours ; - un nouveau taux est déterminé chaque mois. Le nouveau taux d'intérêt est égal au taux moyen arrondi au dixième de pourcent supérieur ou inférieur selon que le centième atteigne ou non 5. Lorsque cette méthode de calcul aboutit à un résultat négatif, le
de nieuwe intrestvoet gelijk aan 0 %. Wanneer deze berekeningsmethode nouveau taux d'intérêt est égal à 0 %. Lorsque cette méthode de calcul
een resultaat oplevert dat hoger is dan 2,50 %, dan is de nieuwe aboutit à un résultat supérieur à 2,50 %, le nouveau taux d'intérêt
intrestvoet gelijk aan 2,50 %.". est égal à 2,50 %. ».

Art. 3.In hetzelfde besluit wordt een artikel 4/2 ingevoegd,

Art. 3.Dans le même arrêté, il est inséré un article 4/2 rédigé comme

luidende: suit :
"

Art. 4/2.De nieuwe rentevoet die ingevolge het artikel 4/1 is

«

Art. 4/2.Le nouveau taux d'intérêt déterminé en application de

vastgesteld, is van toepassing op de maand die volgt op deze l'article 4/1 est applicable au mois qui suit ce calcul. ».
berekening.".

Art. 4.In hetzelfde besluit wordt een artikel 4/3 ingevoegd,

Art. 4.Dans le même arrêté, il est inséré un article 4/3 rédigé comme

luidende: suit :
"

Art. 4/3.In geval van risico voor de financiering van de Staat of

«

Art. 4/3.En cas de risque pour le financement de l'Etat ou la bonne

het goede beheer van de overheidsschuld, vastgesteld overeenkomstig gestion de la dette publique, constaté conformément à l'article 4/4,
artikel 4/4, kan de Minister van Financiën nieuwe vrijwillige le Ministre des Finances peut limiter ou suspendre les nouvelles
consignaties als bedoeld in artikel 2 van de Wet van 11 juli 2018 consignations volontaires visées à l'article 2 de la loi du 11 juillet
betreffende de Deposito- en consignatiekas beperken of opschorten. 2018 sur la Caisse des Dépôts et Consignations.

Art. 5.In hetzelfde besluit wordt een artikel 4/4 ingevoegd,

Art. 5.Dans le même arrêté, il est inséré un article 4/4 rédigé comme

luidende: suit :
"

Art. 4/4.Het risico voor de financiering van de Staat of het goede

«

Art. 4/4.Le risque pour le financement de l'Etat ou la bonne

beheer van de overheidsschuld wordt maandelijks beoordeeld door het gestion de la dette publique est évalué mensuellement par l'Agence
Federaal Agentschap van de schuld, op basis van de maandelijkse
verslagen die de Deposito- en Consignatiekas haar bezorgt over de fédérale de la dette, sur base des rapports mensuels que lui adresse
evolutie van de geconsigneerde bedragen en de rentevoet van deze la Caisse des dépôts et Consignations sur l'évolution des sommes
vrijwillige deposito's als bedoeld in artikel 4. consignées et du taux d'intérêt visés à l'article 4.
Het Federaal Agentschap voor de Schuld maakt een gemotiveerd advies L'Agence fédérale de la Dette communique un avis motivé au Ministre
over aan de Minister van Financiën, hetzij op eigen initiatief wanneer des Finances soit d'initiative, lorsqu'elle constate le risque visé à
het in het eerste lid bedoelde risico wordt vastgesteld, hetzij op l'alinéa 1er, soit à la demande du Ministre des Finances. ».
verzoek van de minister van Financiën."

Art. 6.In hetzelfde besluit wordt een artikel 4/5 ingevoegd,

Art. 6.Dans le même arrêté, il est inséré un article 4/5 rédigé comme

luidende: suit :
"

Art. 4/5.De Minister van Financiën bepaalt de nadere regels voor de

" Art. 4/5. Le Ministre des Finances détermine les modalités
aanrekening en de storting van de interesten als bedoeld in artikel 20 d'imputation et de versement des intérêts visés à l'article 20 de la
van de wet van 11 juli 2018 op de Deposito- en Consignatiekas.". loi du 11 juillet 2018 sur la Caisse des Dépôts et Consignations. ».

Art. 7.Het ministerieel besluit van 13 oktober 2016 tot vaststelling

Art. 7.L'arrêté ministériel du 13 octobre 2016 fixant le taux

van de rentevoet van de uit te keren intresten voor de bij de d'intérêt applicable aux consignations, aux dépôts et aux
Deposito- en Consignatiekas in bewaring gegeven consignaties, cautionnements confiés à la Caisse des Dépôts et Consignations est
deposito's en borgtochten wordt opgeheven. abrogé.

Art. 8.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het

Art. 8.Le présent arrêté entre en vigueur le jour de sa publication

Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt. au Moniteur belge.

Art. 9.De minister bevoegd voor Financiën is belast met de uitvoering

Art. 9.Le ministre qui a les Finances dans ses attributions est

van dit besluit. chargé de l'exécution du présent arrêté.
Gegeven te Brussel, 7 april 2023. Donné à Bruxelles le 7 avril 2023.
FILIP PHILIPPE
Van Koningswege : Par le Roi :
De Minister van Financiën, Le Ministre des Finances,
V. VAN PETEGHEM V. VAN PETEGHEM
Raad van State, afdeling Wetgeving Conseil d'Etat, section de législation
Advies 73.222/2 van 29 maart 2023 over een ontwerp van koninklijk Avis 73.222/2 du 29 mars 2023 sur un projet d'arrêté royal `modifiant
besluit `tot wijziging van het koninklijk besluit van 4 mei 2020 op de l'arrêté royal du 4 mai 2020 sur la Caisse des Dépôts et
Deposito- en Consignatiekas, inzonderheid op de consignaties in Consignations, notamment sur les consignations en devises, et
valuta's, en tot opheffing van het ministerieel besluit van 13 oktober abrogeant l'arrêté ministériel du 13 octobre 2016 fixant le taux
2016 tot vaststelling van de rentevoet van de uit te keren intresten d'intérêt applicable aux consignations, aux dépôts et aux
voor de bij de Deposito- en Consignatiekas in bewaring gegeven cautionnements confiés à la Caisse des Dépôts et Consignations'
consignaties, deposito's en borgtochten'
Op 10 maart 2023 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Le 10 mars 2023, le Conseil d'Etat, section de législation, a été
Vice-eersteminister en Minister van Financiën, belast met de invité par le Vice-Premier Ministre et Ministre des Finances, chargé
Coördinatie van de fraudebestrijding en de Nationale loterij verzocht de la Coordination de la lutte contre la fraude et de la Loterie
binnen een termijn van dertig dagen een advies te verstrekken over een nationale à communiquer un avis, dans un délai de trente jours, sur un
ontwerp van koninklijk besluit `tot wijziging van het koninklijk
besluit van 4 mei 2020 op de Deposito- en Consignatiekas, inzonderheid projet d'arrêté royal `modifiant l'arrêté royal du 4 mai 2020 sur la
op de consignaties in valuta's, en tot opheffing van het ministerieel Caisse des Dépôts et Consignations, notamment sur les consignations en
besluit van 13 oktober 2016 tot vaststelling van de rentevoet van de devises, et abrogeant l'arrêté ministériel du 13 octobre 2016 fixant
uit te keren intresten voor de bij de Deposito- en Consignatiekas in le taux d'intérêt applicable aux consignations, aux dépôts et aux
bewaring gegeven consignaties, deposito's en borgtochten'. cautionnements confiés à la Caisse des Dépôts et Consignations'.
Het ontwerp is door de tweede kamer onderzocht op 29 maart 2023. De Le projet a été examiné par la deuxième chambre le 29 mars 2023. La
kamer was samengesteld uit Pierre VANDERNOOT, kamervoorzitter, Patrick chambre était composée de Pierre VANDERNOOT, président de chambre,
RONVAUX en Christine HOREVOETS, staatsraden, Sébastien VAN Patrick RONVAUX et Christine HOREVOETS, conseillers d'Etat, Sébastien
DROOGHENBROECK en Marianne DONY, assessoren, en Esther CONTI, VAN DROOGHENBROECK et Marianne DONY, assesseurs, et Esther CONTI,
toegevoegd griffier. greffier assumé.
Het verslag is uitgebracht door Anne-Stéphanie RENSON, auditeur. Le rapport a été présenté par Anne-Stéphanie RENSON, auditeur.
De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het La concordance entre la version française et la version néerlandaise
advies is nagezien onder toezicht van Pierre VANDERNOOT. de l'avis a été vérifiée sous le contrôle de Pierre VANDERNOOT.
Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 29 maart L'avis, dont le texte suit, a été donné le 29 mars 2023.
2023. Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, § 1, Comme la demande d'avis est introduite sur la base de l'article 84, §
eerste lid, 2°, van de wetten `op de Raad van State', gecoördineerd op 1er, alinéa 1er, 2°, des lois `sur le Conseil d'Etat', coordonnées le
12 januari 1973, beperkt de afdeling Wetgeving overeenkomstig artikel 12 janvier 1973, la section de législation limite son examen au
84, § 3, van de voornoemde gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de fondement juridique du projet, à la compétence de l'auteur de l'acte
rechtsgrond van het ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de ainsi qu'à l'accomplissement des formalités préalables, conformément à
handeling en de te vervullen voorafgaande vormvereisten. l'article 84, § 3, des lois coordonnées précitées.
Wat die drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de Sur ces trois points, le projet appelle les observations suivantes.
volgende opmerkingen. EXAMEN DU PROJET
ONDERZOEK VAN HET ONTWERP
AANHEF PREAMBULE
Het vijfde lid moet worden aangevuld met de datum van de L'alinéa 5 sera complété par la date à laquelle la Secrétaire d'Etat
akkoordbevinding van de staatssecretaris voor Begroting, te weten 9 au budget a donné son accord, à savoir le 9 mars 2023.
maart 2023. DISPOSITIF
DISPOSITIEF
Artikelen 1 tot 3 Articles 1er à 3
Met de artikelen 1 tot 3 wordt beoogd uitvoering te geven aan artikel Les articles 1er à 3 entendent exécuter l'article 20, alinéa 8, de la
20, achtste lid, van de wet van 11 juli 2018 `op de Deposito- en loi du 11 juillet 2018 `sur la Caisse des Dépôts et Consignations' en
Consignatiekas', door de rentevoet voor consignaties bij de Deposito- fixant le taux d'intérêt pour les consignations à la Caisse des Dépôts
en Consignatiekas alsook de berekeningswijze van deze rentevoet vast et Consignations, ainsi que ses modalités de calcul.
te stellen. Daarnaast machtigt die laatste bepaling de Koning ook om de nadere Cela étant, cette dernière disposition habilite également le Roi à
regels te bepalen voor de aanrekening en de storting van die interesten. déterminer les modalités d'imputation et de versement de ces intérêts.
Op een vraag in dat verband heeft de gemachtigde van de minister het Interrogé à cet égard, le délégué du Ministre a répondu ce qui suit :
volgende geantwoord:
"Artikel 20 van de wet van 11 juli 2018 machtigt inderdaad de Koning « Artikel 20 van de wet van 11 juli 2018 machtigt inderdaad de Koning
om nadere regels vast te stellen inzake berekening, de aanrekening en om nadere regels vast te stellen inzake berekening, de aanrekening en
de storting van deze interesten, alsook de rentevoet. de storting van deze interesten, alsook de rentevoet.
Op heden wordt het niet nodig geacht om nadere regels vast te stellen Op heden wordt het niet nodig geacht om nadere regels vast te stellen
inzake de aanrekening en de storting van deze interesten omdat de inzake de aanrekening en de storting van deze interesten omdat de
wettekst zelf voldoende duidelijkheid biedt. wettekst zelf voldoende duidelijkheid biedt.
Artikel 20 bepaalt o.a. dat de Deposito- en Consignatiekas de Artikel 20 bepaalt o.a. dat de Deposito- en Consignatiekas de
interesten uitbetaalt bij de terugbetaling van de geconsigneerde interesten uitbetaalt bij de terugbetaling van de geconsigneerde
sommen, of jaarlijks op vraag van de rechthebbende. sommen, of jaarlijks op vraag van de rechthebbende.
Artikel 6 van voornoemde wet bepaalt ook dat de interactie tussen de Artikel 6 van voornoemde wet bepaalt ook dat de interactie tussen de
DCK en de gebruikers verloopt via een elektronische toepassing die de DCK en de gebruikers verloopt via een elektronische toepassing die de
gebruikers toelaat goederen te consigneren en de teruggave ervan te gebruikers toelaat goederen te consigneren en de teruggave ervan te
vragen. vragen.
Indien de praktijk zou uitwijzen dat er toch nadere regels Indien de praktijk zou uitwijzen dat er toch nadere regels
noodzakelijk zouden zijn kan het Koninklijk besluit later nog worden noodzakelijk zouden zijn kan het Koninklijk besluit later nog worden
aangevuld." aangevuld ».
Aangezien de machtiging vervat in artikel 20, achtste lid, van de wet Dès lors que l'habilitation contenue à l'article 20, alinéa 8, de la
van 11 juli 2018 `op de Deposito- en Consignatiekas' een verplichte en loi du 11 juillet 2018 `sur la Caisse des Dépôts et Consignations' est
dus geen facultatieve machtiging is, kan de Koning er niet van afzien une habilitation obligatoire, et non facultative, le Roi ne peut pas
daar uitvoering aan te geven. se dispenser de son exécution.
Het dispositief dient derhalve te worden aangevuld zodat dat artikel Le dispositif sera par conséquent complété pour procurer une exécution
volledig wordt uitgevoerd, of zodat de minister van Financiën daartoe complète à cet article ou pour habiliter le ministre des Finances à
wordt gemachtigd.1 cet effet 1.
Artikel 2 Article 2
1. Het begrip "bankwerkdag", dat gebezigd wordt in het ontworpen 1. La notion de « jour bancaire ouvrable » dont il est fait usage à
artikel 4/1, eerste lid,2 eerste en tweede streepje, van het l'article 4/1, alinéa 1er 2, premier et deuxième tirets, en projet de
koninklijk besluit van 4 mei 2020 `op de Deposito- en Consignatiekas, l'arrêté royal du 4 mai 2020 `sur la Caisse des Dépôts et
inzonderheid op de consignaties in valuta's', wordt niet gedefinieerd Consignations, notamment sur les consignations en devises', n'est
in de wet van 11 juli 2018, waaraan het ontwerp uitvoering geeft, noch définie ni dans la loi du 11 juillet 2018, à laquelle le projet
in het koninklijk besluit dat bij het ontwerp wordt gewijzigd, noch in procure une exécution, ni dans l'arrêté royal modifié par le projet,
het ontwerp zelf. ni dans le projet lui-même.
Het dispositief dient te worden aangevuld met een definitie van dat Le dispositif sera complété pour définir cette notion.
begrip. 2. In het ontworpen artikel 4/1, eerste lid, tweede streepje, dient in 2. A l'article 4/1, alinéa 1er, deuxième tiret, en projet, il y a
de Franse tekst het onvoltooid deelwoord "précédant" vervangen te lieu, dans la version française, de remplacer le participe présent «
worden door het adjectief "précédent". précédant » par l'adjectif « précédent ».
3. De in het ontworpen artikel 4/1, tweede lid, vervatte 3. A l'article 4/1, alinéa 2, en projet, la règle d'arrondissement y
afrondingsregel dient nader te worden uitgewerkt, aangezien met name énoncée doit être précisée, s'agissant notamment de la question de
de vraag rijst wanneer naar boven dan wel naar onder moet worden savoir quand elle s'applique vers le haut et quand vers le bas - et de
afgerond - en op welke wijze - wanneer het verkregen cijfer voor de quelle manière - lorsque le chiffre obtenu pour le calcul du nouveau
berekening van de nieuwe rentevoet tussen twee decimalen ligt. taux d'intérêt se situe entre deux décimales.
Artikel 3 Article 3
De woorden "het vorige artikel" dienen te worden vervangen door de Les mots « de l'article précédent » seront remplacés par les mots « de
woorden "artikel 4/1". l'article 4/1 ».
Artikel 4 Article 4
Het ontworpen artikel 4/3 van het koninklijk besluit van 4 mei 2020 L'article 4/3 en projet de l'arrêté royal du 4 mai 2020 entend
beoogt de minister van Financiën ertoe te machtigen de nieuwe habiliter le ministre des Finances à limiter ou suspendre les
vrijwillige consignaties te beperken of op te schorten "[i]n geval van nouvelles consignations volontaires « [e]n cas de risque pour le
risico voor de financiering van de Staat of het goede beheer van de financement de l'Etat ou la bonne gestion de la dette publique,
overheidsschuld, vastgesteld overeenkomstig artikel 4/4". constaté conformément à l'article 4/4 ».
In advies 67.084/2 van 8 april 2020 over het ontwerp dat geleid heeft Dans son avis 67.084/2 donné 8 avril 2020 sur le projet devenu cet
tot dat koninklijk besluit, heeft de afdeling Wetgeving in dat verband arrêté royal, la section de législation a, à cet égard, observé ce qui
het volgende opgemerkt: suit :
"Zoals door de afdeling Wetgeving in haar vorige advies opgemerkt is,3] « Il convient toutefois d'insister sur le fait que, comme souligné par
dient evenwel benadrukt te worden dat de delegaties aan de minister la section de législation dans son précédent avis [3], les délégations
enkel betrekking kunnen hebben op bijkomstige aspecten of au ministre ne peuvent concerner que des éléments plus accessoires ou
detailkwesties. de l'ordre du détail.
In dat opzicht blijkt in casu dat op zijn minst de bepaling van de A cet égard, il apparait en l'espèce qu'à tout le moins, la
categorieën van consigneerbare goederen (artikel 2 van het ontwerp) détermination des catégories de biens consignables (article 2 du
geen bijkomstig aspect of detailkwestie vormt, zodat het aan de Koning projet) ne constitue pas un élément d'ordre accessoire ou de détail,
zelf staat om te bepalen wat de belangrijkste aspecten ervan zijn." de telle sorte qu'il appartient au Roi lui-même d'en fixer les éléments essentiels ».
De inspecteur van Financiën heeft in zijn advies over het voorliggende Dans son avis sur le projet à l'examen, l'Inspecteur des Finances a
ontwerp op het volgende gewezen: fait remarquer ce qui suit :
"De Inspectie van financiën moet wel stilstaan bij de artikelen 4 en « De Inspectie van financiën moet wel stilstaan bij de artikelen 4 en
5. 5.
Vanuit legistiek standpunt moet verwezen worden naar het advies van de Vanuit legistiek standpunt moet verwezen worden naar het advies van de
Raad van State nr 67.084/2 volgens dewelke de delegaties aan de Raad van State nr 67.084/2 volgens dewelke de delegaties aan de
minister enkel betrekking kunnen hebben op bijkomstige aspecten of minister enkel betrekking kunnen hebben op bijkomstige aspecten of
detailkwesties. In dat opzicht blijkt in casu dat op zijn minst de detailkwesties. In dat opzicht blijkt in casu dat op zijn minst de
bepaling van de categorieën van consigneerbare goederen geen bepaling van de categorieën van consigneerbare goederen geen
bijkomstig aspect of detailkwestie vormt, zodat het aan de Koning zelf bijkomstig aspect of detailkwestie vormt, zodat het aan de Koning zelf
staat om te bepalen wat de belangrijkste aspecten ervan zijn. staat om te bepalen wat de belangrijkste aspecten ervan zijn.
Toch wordt hier aan de Minister delegatie gegeven om de instroom van Toch wordt hier aan de Minister delegatie gegeven om de instroom van
vrijwillige deposito's te beperken of op te schorten. Dit is volgens vrijwillige deposito's te beperken of op te schorten. Dit is volgens
de Inspectie van financiën geen detailkwestie en kan dan ook niet aan de Inspectie van financiën geen detailkwestie en kan dan ook niet aan
de Minister worden gedelegeerd. de Minister worden gedelegeerd.
Anderzijds is er het gegeven van het goed beheer van de Anderzijds is er het gegeven van het goed beheer van de
overheidsschuld. overheidsschuld.
De Inspectie van financiën heeft recentelijk een aantal keer kunnen De Inspectie van financiën heeft recentelijk een aantal keer kunnen
lezen dat de DCK aanbevolen werd als alternatief voor het spaarboekje. lezen dat de DCK aanbevolen werd als alternatief voor het spaarboekje.
Er is hierover gesproken geweest in het Strategisch Comité van het Er is hierover gesproken geweest in het Strategisch Comité van het
Agentschap van de Schuld en het nu voorliggende dossier wenst het daar Agentschap van de Schuld en het nu voorliggende dossier wenst het daar
geopperde risico te verhelpen. geopperde risico te verhelpen.
In het ontwerp staat: In het ontwerp staat :
`

Art. 4/3.In geval van risico voor de financiering van de Staat of

`

Art. 4/3.In geval van risico voor de financiering van de Staat of

het goede beheer van de overheidsschuld kan de Minister van Financiën het goede beheer van de overheidsschuld kan de Minister van Financiën
nieuwe vrijwillige consignaties als bedoeld in artikel 2 van de Wet nieuwe vrijwillige consignaties als bedoeld in artikel 2 van de Wet
van 11 juli 2018 betreffende de Deposito- en consignatiekas beperken van 11 juli 2018 betreffende de Deposito- en consignatiekas beperken
of opschorten. of opschorten.
De Minister van Financiën kan de in het eerste lid bedoelde maatregel De Minister van Financiën kan de in het eerste lid bedoelde maatregel
in de tijd beperken en de toepassing ervan aan voorwaarden in de tijd beperken en de toepassing ervan aan voorwaarden
onderwerpen. onderwerpen.

Art. 4/4.Het risico voor de financiering van de Staat of het goede

Art. 4/4.Het risico voor de financiering van de Staat of het goede

beheer van de overheidsschuld wordt maandelijks beoordeeld, na advies beheer van de overheidsschuld wordt maandelijks beoordeeld, na advies
van het Federaal Agentschap van de Schuld, op basis van de van het Federaal Agentschap van de Schuld, op basis van de
maandelijkse verslagen die de Deposito- en Consignatiekas haar bezorgt maandelijkse verslagen die de Deposito- en Consignatiekas haar bezorgt
over de evolutie van de geconsigneerde bedragen en de rentevoet van over de evolutie van de geconsigneerde bedragen en de rentevoet van
deze vrijwillige deposito's als bedoeld in artikel 4.' deze vrijwillige deposito's als bedoeld in artikel 4.'
Het komt de Inspectie van financiën voor dat er dus eerst een analyse Het komt de Inspectie van financiën voor dat er dus eerst een analyse
moet gebeuren voordat er beslist kan worden tot een tijdelijke moet gebeuren voordat er beslist kan worden tot een tijdelijke
beperking of opschorting van de vrijwillige consignaties. beperking of opschorting van de vrijwillige consignaties.
Vraag is echter of er niet met pro-actief moet worden gehandeld en dat Vraag is echter of er niet met pro-actief moet worden gehandeld en dat
er nu reeds bepaald moet worden dat vrijwillige consignaties boven een er nu reeds bepaald moet worden dat vrijwillige consignaties boven een
bedrag X niet toegelaten worden en dat vrijwillige consignaties als bedrag X niet toegelaten worden en dat vrijwillige consignaties als
het totaal aan consignaties boven een bedrag Y uitstijgen moeten het totaal aan consignaties boven een bedrag Y uitstijgen moeten
worden beperkt of opgeschort. Op die manier zal men het risico voor de worden beperkt of opgeschort. Op die manier zal men het risico voor de
financiering van de Staat of het goede beheer van de overheidsschuld financiering van de Staat of het goede beheer van de overheidsschuld
beter bewaken. beter bewaken.
Als die vraag positief beantwoord wordt, dan kan men die grenzen ook Als die vraag positief beantwoord wordt, dan kan men die grenzen ook
inschrijven in het ontwerp van KB." inschrijven in het ontwerp van KB ».
Op een vraag in dat verband heeft de gemachtigde van de minister het Interrogé à cet égard, le délégué du Ministre a fourni la réponse
volgende geantwoord: suivante :
"In het advies van de Inspecteur van Financiën worden enkele « In het advies van de Inspecteur van Financiën worden enkele
opmerkingen geformuleerd, waarvoor u hierna een bijkomende toelichting opmerkingen geformuleerd, waarvoor u hierna een bijkomende toelichting
kan vinden. kan vinden.
Deze toelichting werd ook opgenomen in de brief met de adviesvraag Deze toelichting werd ook opgenomen in de brief met de adviesvraag
gericht aan de staatssecretaris bevoegd voor Begroting. gericht aan de staatssecretaris bevoegd voor Begroting.
? De IF heeft een opmerking inzake de machtiging aan de Minister om ? De IF heeft een opmerking inzake de machtiging aan de Minister om
vrijwillige deposito's op te schorten of te beperken. vrijwillige deposito's op te schorten of te beperken.
Deze maatregel zal uiteraard gebaseerd worden op de maandelijkse Deze maatregel zal uiteraard gebaseerd worden op de maandelijkse
analyses die dienen te gebeuren overeenkomstig het art. 4/4 in het analyses die dienen te gebeuren overeenkomstig het art. 4/4 in het
ontwerp van Koninklijk besluit en het gemotiveerd advies van het ontwerp van Koninklijk besluit en het gemotiveerd advies van het
Federaal Agentschap van de schuld. Het art. 4/4 werd ingevolge het Federaal Agentschap van de schuld. Het art. 4/4 werd ingevolge het
advies IF aangepast in die zin dat de maandelijkse beoordeling van het advies IF aangepast in die zin dat de maandelijkse beoordeling van het
risico op financiering voor de Federale Staat gebeurt door het risico op financiering voor de Federale Staat gebeurt door het
Federaal Agentschap van de schuld dat een gemotiveerd advies kan Federaal Agentschap van de schuld dat een gemotiveerd advies kan
overmaken aan de Minister van Financiën, hetzij op eigen initiatief of overmaken aan de Minister van Financiën, hetzij op eigen initiatief of
op verzoek van de Minister. op verzoek van de Minister.
Om snel te kunnen reageren indien er zich een hoger beschreven Om snel te kunnen reageren indien er zich een hoger beschreven
situatie voordoet wordt ervoor geopteerd om te werken met een situatie voordoet wordt ervoor geopteerd om te werken met een
machtiging aan de Minister en niet aan de Koning. machtiging aan de Minister en niet aan de Koning.
? De IF stelt de vraag of er niet proactief een beperking moet worden ? De IF stelt de vraag of er niet proactief een beperking moet worden
toegepast door het invoeren van een maximumbedrag van vrijwillige toegepast door het invoeren van een maximumbedrag van vrijwillige
consignaties. consignaties.
Deze optie wordt niet weerhouden. Wij zijn van mening dat de (i) de Deze optie wordt niet weerhouden. Wij zijn van mening dat de (i) de
maandelijkse monitoring en (ii) de mogelijkheid om de vrijwillige maandelijkse monitoring en (ii) de mogelijkheid om de vrijwillige
consignaties op korte termijn te beperken of op te schorten, ervoor consignaties op korte termijn te beperken of op te schorten, ervoor
zal zorgen dat de nodige stappen snel kunnen worden genomen indien er zal zorgen dat de nodige stappen snel kunnen worden genomen indien er
zich effectief risico's stellen voor de financiering van de Belgische zich effectief risico's stellen voor de financiering van de Belgische
Staat. Ook de beperking van de maximale rentevoet tot 2,5 % zal de Staat. Ook de beperking van de maximale rentevoet tot 2,5 % zal de
waarschijnlijkheid van het zich voordoen van voornoemde risico's sterk waarschijnlijkheid van het zich voordoen van voornoemde risico's sterk
doen afnemen. Deze maatregelen wordt meer proportioneel geacht dan het doen afnemen. Deze maatregelen wordt meer proportioneel geacht dan het
proactief invoeren van een maximumbedrag voor de vrijwillige proactief invoeren van een maximumbedrag voor de vrijwillige
consignaties omdat dit de mogelijkheid voor gemeenten om een consignaties omdat dit de mogelijkheid voor gemeenten om een
vrijwillige consignaties te verrichten quasi volledig zonder voorwerp vrijwillige consignaties te verrichten quasi volledig zonder voorwerp
zou maken." zou maken ».
Blijkens het antwoord van de gemachtigde van de minister wordt de aan Il ressort de la réponse du délégué du Ministre que l'habilitation au
de minister van Financiën verleende machtiging gerechtvaardigd door de noodzaak om onverwijld te kunnen reageren zodat risico's voor de financiering van de Belgische Staat met spoed worden weggenomen of het goede beheer van de overheidsschuld wordt gewaarborgd. Er dient ook te worden vastgesteld dat die machtiging een beperkte strekking heeft, namelijk de beperking of opschorting van nieuwe vrijwillige consignaties,4 en dat de steller van het ontwerp die machtiging, gevolg gevend aan het advies van de inspecteur van Financiën, verder heeft afgebakend: de minister van Financiën kan er namelijk enkel gebruik van maken in geval van risico's voor de financiering van de Staat of voor het goede beheer van de overheidsschuld, vastgesteld door het Federaal Agentschap van de Schuld overeenkomstig het ontworpen artikel 4/4. Een dergelijke opschorting of beperking van de nieuwe vrijwillige consignaties kan derhalve enkel gelden zolang het risico, vastgesteld door het Federaal Agentschap van de Schuld, aanwezig is. In die omstandigheden lijkt de aan de minister van Financiën verleende machtiging aanvaardbaar. ministre des Finances est justifiée par la nécessité de pouvoir réagir sans aucun retard afin de remédier d'urgence à un risque pour le financement de l'Etat ou de garantir la bonne gestion de la dette publique. Force est également de constater que cette habilitation a un objet limité, à savoir, limiter ou suspendre les nouvelles consignations volontaires4, que, à la suite de l'avis de l'Inspecteur des Finances, elle a été davantage encadrée par l'auteur du projet puisque le ministre des Finances ne peut faire usage de cette habilitation qu'en cas de risque pour le financement de l'Etat ou la bonne gestion de la dette publique constatée par l'Agence fédérale de la Dette conformément à l'article 4/4 en projet. Une telle suspension ou limitation des nouvelles consignations volontaires ne pourra, partant, valoir que pour la durée du risque constaté par l'Agence fédérale de la Dette. Dans ces conditions, la délégation au ministre des Finances paraît admissible.
Artikel 7 Article 7
Er moet geen opheffingsbepaling worden opgenomen, aangezien het Il n'y a pas lieu de reproduire une disposition abrogatoire,
ministerieel besluit van 6 maart 2014 `tot vaststelling van de l'abrogation de l'arrêté ministériel du 6 mars 2014 `fixant le taux
rentevoet van de vanaf mei 2012 uit te keren intresten voor de bij de d'intérêt applicable aux consignations, aux dépôts volontaires et aux
Deposito- en Consignatiekas in bewaring gegeven consignaties, cautionnements confiés à la Caisse des Dépôts et Consignations depuis
vrijwillige deposito's en borgtochten' opgeheven is bij artikel 5 van mai 2012' ayant été opérée par l'article 5 de l'arrêté ministériel du
het ministerieel besluit van 13 oktober 2016 `tot vaststelling van de 13 octobre 2016 `fixant le taux d'intérêt applicable aux
rentevoet van de uit te keren intresten voor de bij de Deposito- en consignations, aux dépôts et aux cautionnements confiés à la Caisse
Consignatiekas in bewaring gegeven consignaties, deposito's en des Dépôts et Consignations', lequel est entré en vigueur le 1er
borgtochten', dat op 1 oktober 2016 in werking getreden is en op die octobre 2016 et a épuisé tous ses effets à cette date.
datum zijn volledig uitwerking heeft gehad.
De opheffing van het ministerieel besluit van 13 oktober 2016 `tot L'abrogation de l'arrêté ministériel du 13 octobre 2016 `fixant le
vaststelling van de rentevoet van de uit te keren intresten voor de taux d'intérêt applicable aux consignations, aux dépôts et aux
bij de Deposito- en Consignatiekas in bewaring gegeven consignaties, cautionnements confiés à la Caisse des Dépôts et Consignations' prévue
deposito's en borgtochten', waarin wordt voorzien door artikel 6 van par l'article 6 du projet n'a pas pour effet de faire « revivre » les
het ontwerp, heeft niet tot gevolg dat de gewijzigde bepalingen "weer
tot leven" worden gebracht zoals die vóór hun opheffing bestonden.5 dispositions modifiées telles qu'elles existaient avant leur abrogation5.
Artikel 7 moet dan ook worden weggelaten en de nummering van de L'article 7 sera par conséquent omis et la numérotation des articles
daaropvolgende artikelen moet dienovereenkomstig worden aangepast.
Artikel 8 (dat artikel 7 wordt) subséquents sera adaptée en conséquence.
Volgens artikel 8 treedt het ontworpen besluit in werking op de dag Article 8 (devenant l'article 7)
waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt. L'article 8 dispose que l'arrêté en projet entre en vigueur le jour de
sa publication au Moniteur belge.
Tenzij er een specifieke reden bestaat om af te wijken van de A moins d'une raison spécifique justifiant une dérogation au délai
gebruikelijke termijn van inwerkingtreding, bepaald bij artikel 6, usuel d'entrée en vigueur, fixé par l'article 6, alinéa 1er, de la loi
eerste lid, van de wet van 31 mei 1961 `betreffende het gebruik der du 31 mai 1961 `relative à l'emploi des langues en matière
talen in wetgevingszaken, het opmaken, bekendmaken en inwerkingtreden législative, à la présentation, à la publication et à l'entrée en
van wetten en verordeningen', dient te worden afgezien van de vigueur des textes légaux et réglementaires', il faut renoncer à
onmiddellijke inwerkingtreding, zodat elkeen over een redelijke l'entrée en vigueur immédiate afin d'accorder à chacun un délai
termijn beschikt om van de nieuwe regels kennis te nemen. raisonnable pour prendre connaissance des nouvelles règles.
Indien geen specifieke verantwoording wordt gegeven, moet artikel 8 A défaut de justification spécifique, l'article 8 sera omis.
worden weggelaten.
De griffier, De voorzitter, Le greffier, Le président,
Esther CONTI Pierre VANDERNOOT Esther CONTI Pierre VANDERNOOT
_______ _______
Nota's Notes
1 Zie in dezelfde zin advies 67.084/2 van 8 april 2020 over een 1 Voir dans le même sens l'avis 67.084/2 donné le 8 avril 2020 sur un
ontwerp dat heeft geleid tot het koninklijk besluit van 4 mei 2020 `op projet devenu l'arrêté royal du 4 mai 2020 `sur la Caisse des Dépôts
de Deposito- en Consignatiekas, inzonderheid op de consignaties in et Consignations, notamment sur les consignations en devises'.
valuta's'. 2 Aangezien het ontworpen artikel 4/1 niet in paragrafen is ingedeeld, 2 L'article 4/1 en projet n'étant pas divisé en paragraphes,
moet de vermelding " § 1." aan het begin van de bepaling worden geschrapt. l'indication « § 1er. » doit être omise au début de la disposition.
3 Advies 66.738/2 van 16 december 2019 over een ontwerp dat heeft 3 Avis 66.738/2 donné le 16 décembre 2019 sur un projet devenu
geleid tot het koninklijk besluit van 4 mei 2020 `op de Deposito- en l'arrêté royal du 4 mai 2020 `sur la Caisse des Dépôts et
Consignatiekas, inzonderheid op de consignaties in valuta's'. Consignations, notamment sur les consignations en devises'.
4 De machtiging verleend aan de minister van Financiën is dus niet 4 Il ne s'agit donc pas d'habiliter le ministre des Finances à
bedoeld om op algemene wijze de categorieën van consigneerbare déterminer de manière générique les catégories de biens consignables,
goederen te bepalen, maar wel om de consignatie van een welbepaalde mais bien de l'habiliter à limiter ou suspendre la consignation d'une
categorie van consigneerbare goederen in een aantal specifieke catégorie particulière de biens consignables dans certaines
omstandigheden te beperken of op te schorten. Het geval waarvan sprake circonstances spécifiques. L'hypothèse est donc différente de celle
is, is dus verschillend van het geval bedoeld in de hierboven visée par l'observation de la section de législation dans son avis
overgenomen opmerking van de afdeling Wetgeving in advies 67.084/2 van 67.084/2 donné le 8 avril 2020 citée par l'Inspecteur des Finances et
8 april 2020, geciteerd door de inspecteur van Financiën. reproduite plus haut.
5 Beginselen van de wetgevingstechniek - Handleiding voor het 5 Principes de technique législative - Guide de rédaction des textes
opstellen van wetgevende en reglementaire teksten, législatifs et réglementaires, www.raadvst-consetat.be, onglet «
www.raadvst-consetat.be, tab "Wetgevingstechniek", aanbevelingen 9 en Technique législative », recommandation nos 9 et 135.
135.
^