Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Huishoudelijk Règlement van --
← Terug naar "Rijksdienst voor sociale zekerheid van de provinciale en plaatselijke overheidsdiensten Huishoudelijk reglement van de Directieraad Artikel 1. De Directieraad wordt voorgezeten door de Administrateur-generaal of bij zijn afwezigheid door de A Art. 2. De door de Directieraad te behandelen punten worden door de Administrateur generaal of bij (...)"
Rijksdienst voor sociale zekerheid van de provinciale en plaatselijke overheidsdiensten Huishoudelijk reglement van de Directieraad Artikel 1. De Directieraad wordt voorgezeten door de Administrateur-generaal of bij zijn afwezigheid door de A Art. 2. De door de Directieraad te behandelen punten worden door de Administrateur generaal of bij (...) Office National de sécurité sociale des administrations provinciales et locales Règlement d'ordre intérieur du Conseil de Direction Article 1 er . Le Conseil de Direction est présidé par l'Administrateur général ou en son absence par Art. 2. Les points a examiner par le Conseil de Direction sont mis à l'ordre du jour par l'Administ(...)
MINISTERIE VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN MINISTERIE VAN SOCIALE ZAKEN, VOLKSGEZONDHEID EN LEEFMILIEU Rijksdienst voor sociale zekerheid van de provinciale en plaatselijke overheidsdiensten Huishoudelijk reglement van de Directieraad

Artikel 1.De Directieraad wordt voorgezeten door de Administrateur-generaal of bij zijn afwezigheid door de Adjunct-Administrateur-generaal. Hij vergadert op bijeenroeping door de Voorzitter minstens één maal per maand, met uitzondering van, in voorkomend geval, de maanden juli en augustus. Hij vergadert ook op schriftelijk verzoek van ten minste twee leden.

Art. 2.De door de Directieraad te behandelen punten worden door de Administrateur generaal of bij afwezigheid door de Adjunct-Administrateur generaal op de agenda geplaatst. Hij neemt ambtshalve elke kwestie op die onder de bevoegdheid van bedoelde Raad valt. De agendapunten worden behandeld in volgorde van hun inschrijving, behoudens indien tenminste de helft der aanwezige leden om een wijziging der volgorde van de inschrijvingen verzoekt. Voor ieder op de agenda voorkomende kwestie moet in principe een inleidende nota opgesteld zijn. Op verzoek van minstens twee leden, kunnen nieuwe punten aan de agenda worden toegevoegd, behalve indien zij specifiek de diensten van een verhinderd lid betreffen. De agenda wordt in dit geval bij het begin van de vergadering aangevuld.

Art. 3.De oproeping, samen met de agenda en de inleidende nota's, worden, behalve in geval van hoogdringendheid, tenminste drie werkdagen voor de vergadering aan de leden toegestuurd. Behalve indien de notulen opgemaakt en goedgekeurd worden tijdens de vergadering, worden de notulen aan de leden uiterlijk acht werkdagen na de vergadering toegestuurd. Indien de Voorzitter geen enkele geschreven aan- of opmerking toegestuurd krijgt binnen vijf werkdagen na het verzenden van het document, worden de notulen geacht goedgekeurd te zijn en ondertekend door de Voorzitter en de Secretaris. In geval van aan- of opmerkingen, wordt de goedkeuring der notulen op de agenda der eerstvolgende vergadering geplaatst. Zaterdag wordt niet als werkdag beschouwd.

Art. 4.De Voorzitter staat in voor de goede werking van de Raad, doet het reglement naleven, en opent, leidt en sluit de besprekingen.

Art. 5.Het secretariaat van de Directieraad wordt door een door de Voorzitter aangewezen lid waargenomen. Bij afwezigheid van de secretaris wijst de Voorzitter een ander lid aan om hem tijdens de vergadering te vervangen Het archief van de Directieraad wordt op het secretariaat van de Administrateur-generaal bijgehouden.

Art. 6.De beraadslagingen van de Directieraad zijn slechts geldig mits tenminste de helft der leden aanwezig is, en mits iedere taalrol vertegenwoordigd is. Zo aan die voorwaarden niet voldaan is, wordt er akte van genomen in de notulen en wordt dit vermeld op de oproeping tot de volgende vergadering. Deze beraadslaagt op geldige wijze, ongeacht het aantal aanwezige leden, over de punten die op de agenda van de vorige vergadering stonden. De beslissingen van de Directieraad worden getroffen en de adviezen worden uitgebracht bij volstrekte meerderheid der aan de stemming deelnemende leden; onthoudingen komen niet in aanmerking voor het berekenen van die meerderheid. Bij staking van stemmen is het voorstel verworpen, behalve indien het om een beslissing of een voorstel betreffende een ambtenaar gaat. In dat geval speelt de pariteit in zijn voordeel. De stemming heeft plaats bij handopsteking, maar wanneer de beslissing of het voorstel een ambtenaar betreft gebeurt de stemming geheim. Bij beraadslagingen over kandidaturen wordt bedoelde helft berekend op alle leden, met uitzondering van de leden-kandidaten.

Art. 7.Wanneer het tuchtmaatregelen betreft, kan de Directieraad beslissen de beambten, wier geval onderzocht wordt, te horen. Op hun verzoek zullen deze beambten worden gehoord.

Art. 8.Wanneer de Directieraad een voorstel moet doen over de benoeming door verhoging in weddeschaal, door verhoging in graad of door verandering van graad van een ambtenaar van niveau 1, motiveert hij dit overeenkomstig het statuut, na onderzoek van de titels, verdiensten en geschiktheid van alle kandidaten die voor de functie toelaatbaar zijn. Het voorstel wordt aan de kandidaten medegedeeld. De gebeurlijke bezwaarschriften worden, na het verstrijken van de termijn vastgesteld voor de indiening ervan, door de Directieraad onderzocht. Alle kandidaten worden op de hoogte gebracht van het indienen van één of meerdere bezwaarschriften, en worden op hun verzoek door de Raad gehoord Indien de Raad meent dat een bezwaarschrift ontvankelijk is en gegevens bevat waardoor het oorspronkelijk voorstel kan worden gewijzigd, onderzoekt hij, in het licht van die gegevens, opnieuw de toestand van de ambtenaar die het desbetreffende bezwaarschrift ingediend heeft, alsook die van alle andere kandidaten. Hij stelt hen vervolgens in kennis van de besluiten onder de vorm van een nieuw voorstel.

Art. 9.De Voorzitter, de leden en de personen die betrokken zijn bij de werkzaamheden van de Directieraad zijn tot geheimhouding verplicht omtrent de debatten, beraadslagingen en inlichtingen waarvan zij kennis krijgen bij de uitoefening van hun opdracht.

MINISTERE DE L'INTERIEUR ET MINISTERE DES AFFAIRES SOCIALES, DE LA SANTE PUBLIQUE ET DE L'ENVIRONNEMENT Office National de sécurité sociale des administrations provinciales et locales Règlement d'ordre intérieur du Conseil de Direction

Article 1er.Le Conseil de Direction est présidé par l'Administrateur général ou en son absence par l'Administrateur général adjoint; il se reunit sur la convocation de son Président au moins une fois par mois, exception faite, le cas échéant, des mois de juillet et août. Il se réunit aussi sur demande écrite d'au moins deux membres.

Art. 2.Les points a examiner par le Conseil de Direction sont mis à l'ordre du jour par l'Administrateur général ou en son absence par l'Administrateur général adjoint qui y inscrit d'office toute question ressortissant à la compétence dudit Conseil. Les points mis à l'ordre du jour sont traités dans l'ordre de leur inscription, sauf lorsque la moitié au moins des membres présents demande la modification du rôle des inscriptions. Tout point figurant à l'ordre du jour fait en principe l'objet d'une note introductive. A la demande de deux membres présents au moins, de nouveaux points peuvent être ajoutés à l'ordre du jour, sauf s'ils concernent spécifiquement les services qui relèvent d'un membre empêché. L'ordre du jour est dans ce cas complété dès le début de la réunion.

Art. 3.La convocation accompagnée de l'ordre du jour et les notes introductives sont adressées, hors les cas d'urgence, aux membres au moins trois jours ouvrables avant la réunion. Sauf dans les cas où le procès-verbal est établi et approuvé en séance, le procès-verbal est envoyé aux membres, au plus tard huit jours ouvrables après la réunion. Si aucune remarque écrite n'est adressée au Président dans les cinq jours ouvrables qui suivent l'envoi du document, le procès-verbal est considéré comme approuvé et signé par le Président et le Secrétaire. En cas de remarque, l'approbation du procès-verbal est mise à l'ordre du jour de la prochaine séance. Le samedi n'est pas à considérer comme jour ouvrable.

Art. 4.Le Président assure le bon fonctionnement du Conseil, il fait respecter le règlement, ouvre, dirige et clôt les débats.

Art. 5.Le secrétariat du Conseil de Direction est assuré par un de ses membres désigné par le Président. En l'absence du secrétaire, le Président désigne un autre membre pour le remplacer lors de la séance. Les archives du Conseil de Direction sont tenues au secrétariat de l'Administrateur général.

Art. 6.Le Conseil de Direction ne délibère valablement que lorsque au moins la moitié des membres sont présents, chaque rôle linguistique étant représenté. Lorsque ces conditions ne sont pas remplies, elles sont actées au procès-verbal et mentionnées sur la convocation de la réunion suivante. Celle-ci délibère valablement quel que soit le nombre de membres présents sur les points qui figuraient à l'ordre du jour de la réunion précédente. Les décisions du Conseil de Direction sont prises et les avis sont émis à la majorité absolue des membres participant au vote; les abstentions n'entrent pas en ligne de compte pour le calcul de cette majorité. A parité de voix, la proposition est rejetée. Toutefois, lorsqu'il s'agit d'une décision ou d'une proposition concernant un agent, la parité lui est favorable. Le vote s'effectue à main levée. Toutefois, lorsqu'il s'agit d'une décision ou d'une proposition concernant un agent, le vote a lieu au scrutin secret. Lorsqu'il s'agit de délibérer sur des candidatures, la moitié dont question se calcule sur l'ensemble des membres, à l'exception des membres candidats.

Art. 7.En matière de peines disciplinaires. Ie Conseil de Direction peut décider d'entendre les agents dont le cas est examiné. A leur demande, les agents sont entendus.

Art. 8.Lorsque le Conseil de direction est appelé à formuler une proposition de nomination par avancement barémique, par avancement de grade ou par changement de grade d'un agent du niveau 1, conformément au statut, il motive celle-ci après examen des titres, mérites et aptitudes de tous les candidats admissibles à la fonction. La proposition est communiquée aux candidats. Les éventuelles réclamations sont, après le délai fixé pour leur introduction, examinées par le Conseil de Direction. Tous les candidats sont informés de l'introducton d'une ou de plusieurs réclamation(s) et, à leur demande, ils sont entendus par le Conseil. Si le Conseil est d'avis qu'une réclamation est recevable et contient des éléments susceptibles de modifier la proposition initiale, il examine à nouveau, en fonction de ces éléments, la situation du requérant ainsi que celle de tous les autres candidats et porte à leur connaissance ses conclusions sous la forme d'une nouvelle proposition.

Art. 9.Le Président, les membres et les personnes associées aux activités du Conseil de direction sont liés par le secret en ce qui concerne les débats et délibérations. ainsi que pour toute information dont ils auraient eu connaissance dans l'exercice de leur mission.

Goedgekeurd door de Directieraad in zijn zitting van 13 november 1997. Approuvé par le Conseil de Direction en sa séance du 13 novembre 1997.
^