Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Gewestplan van --
← Terug naar "Gewestplan Leuven. - Definitieve vaststelling an het plan tot gedeeltelijke wijziging van het gewestplan Leuven op het grondgebied van de gemeente Boortmeerbeek Bij besluit van de Vlaamse regering van 23 juli 1998 wordt een gedeeltelijke wijzig Het plan dat de bestaande fysische en juridische toestand aanduidt van het betrokken gebiedsdeel, z(...)"
Gewestplan Leuven. - Definitieve vaststelling an het plan tot gedeeltelijke wijziging van het gewestplan Leuven op het grondgebied van de gemeente Boortmeerbeek Bij besluit van de Vlaamse regering van 23 juli 1998 wordt een gedeeltelijke wijzig Het plan dat de bestaande fysische en juridische toestand aanduidt van het betrokken gebiedsdeel, z(...) Département de l'Environnement et de l'Infrastructure Plan de secteur de Louvain : fixation définitive du plan de modification partielle du plan de secteur de Louvain sur le territoire de la commune de Boortmeerbeek Un arrêté du Gouvernement Le plan indiquant la situation physique et juridique existante de la zone concernée, telle qu'indiq(...)
MINISTERIE VAN DE VLAAMSE GEMEENSCHAP Departement Leefmilieu en Infrastructuur Gewestplan Leuven. - Definitieve vaststelling an het plan tot gedeeltelijke wijziging van het gewestplan Leuven op het grondgebied van de gemeente Boortmeerbeek Bij besluit van de Vlaamse regering van 23 juli 1998 wordt een gedeeltelijke wijziging van het koninklijk besluit van 7 april 1977 MINISTERE DE LA COMMUNAUTE FLAMANDE Département de l'Environnement et de l'Infrastructure Plan de secteur de Louvain : fixation définitive du plan de modification partielle du plan de secteur de Louvain sur le territoire de la commune de Boortmeerbeek Un arrêté du Gouvernement flamand du 23 juillet 1998 fixe définitivement une modification partielle de l'arrêté royal du 7 avril
houdende vaststelling van het gewestplan Leuven definitief vastgesteld 1977 portant fixation du plan de secteur de Louvain pour une partie du
voor een gedeelte van het grondgebied van de gemeente Boortmeerbeek, territoire de la commune de Boortmeerbeek, délimitée sur le plan
afgebakend op bijgaand bestemmingsplan, deel van het kaartblad 24/5, d'affectation annexé, partie de la feuille 24/5, telle qu'indiquée
zoals aangegeven in de bijlage 1 bij dit besluit. dans l'annexe 1ère au présent arrêté.
Het plan dat de bestaande fysische en juridische toestand aanduidt van Le plan indiquant la situation physique et juridique existante de la
het betrokken gebiedsdeel, zoals aangegeven in de bijlage 2 bij dit zone concernée, telle qu'indiquée dans l'annexe 2 au présent arrêté
besluit, behoort tot de niet-normatieve delen van voornoemd gewestplan. appartient aux parties non normatives du plan de secteur précité.
De Vlaamse minister bevoegd voor de ruimtelijke ordening, is belast Le Ministre flamand ayant l'aménagement du territoire dans ses
met de uitvoering van dit besluit. attributions est chargé de l'exécution du présent arrêté.
Regionale Commissie van Advies voor Ruimtelijke Ordening voor " Regionale Commissie van Advies voor Ruimtelijke Ordening voor
Vlaams-Brabant Vlaams-Brabant
Vergadering van 27 mei 1998 - 14 uur. Vergadering van 27 mei 1998 - 14 uur.
Aanwezig : Aanwezig :
de heer L. De Witte, voorzitter; de heer L. De Witte, voorzitter;
de heren Vandemaele, Vleeschouwers, Geers, Vaneerdewegh, Boogaerts en de heren Vandemaele, Vleeschouwers, Geers, Vaneerdewegh, Boogaerts en
Van Springel : leden; Van Springel : leden;
Mevr. Bom : lid; Mevr. Bom : lid;
Mevr. Van Acker : adjunct-secretaris; Mevr. Van Acker : adjunct-secretaris;
de heer Foblets : Arohm, Brussel de heer Foblets : Arohm, Brussel
Verontschuldigd : Verontschuldigd :
de heren De Coninck, Van Vaerenbergh, Casaer, Anthoons, Swinnen, de heren De Coninck, Van Vaerenbergh, Casaer, Anthoons, Swinnen,
Schreurs, Vervoort, Vandezande, Pardon, Pletinckx, Baeyens en Schreurs, Vervoort, Vandezande, Pardon, Pletinckx, Baeyens en
Ottenbourgh; Ottenbourgh;
Mevr. Denonville en Lefèvre; Mevr. Denonville en Lefèvre;
Mevr. Den Das, secretaris. Mevr. Den Das, secretaris.
De vergadering vond plaatin de vergaderzaal van de Bestendige De vergadering vond plaatin de vergaderzaal van de Bestendige
Deputatie, Diestevest 25, 3000 Leuven. Deputatie, Diestevest 25, 3000 Leuven.
1. Verslagen vorige vergadering 1. Verslagen vorige vergadering
De verslagen d.d. 23 maart 1998, 30 maart 1998 en 22 april 1998 worden De verslagen d.d. 23 maart 1998, 30 maart 1998 en 22 april 1998 worden
goedgekeurd. goedgekeurd.
2. Bespreking van het Gewestplan Leuven 5 (Parkveld) en stemming 2. Bespreking van het Gewestplan Leuven 5 (Parkveld) en stemming
Deze gewestplanwijziging wordt door de commissie gunstig geadviseerd Deze gewestplanwijziging wordt door de commissie gunstig geadviseerd
met 4 stemmen voor en 3 stemmen tegen. met 4 stemmen voor en 3 stemmen tegen.
De commissie neemt ten aanzien van de bezwaarschriften het standpunt De commissie neemt ten aanzien van de bezwaarschriften het standpunt
in zoals verwoordt in bijgevoegde tekst « Antwoordt op de in zoals verwoordt in bijgevoegde tekst « Antwoordt op de
bezwaarschriften en adviezen (Leuven 5) ». Deze tekst maakt bezwaarschriften en adviezen (Leuven 5) ». Deze tekst maakt
integrerend deel uit van dit verslag. integrerend deel uit van dit verslag.
3. Bespreking van het Gewestplan Leuven 4 (Termunckveld) en stemming 3. Bespreking van het Gewestplan Leuven 4 (Termunckveld) en stemming
Deze gewestplanwijziging wordt dooor de commissie gunstig geadviseerd Deze gewestplanwijziging wordt dooor de commissie gunstig geadviseerd
met 4 stemmen voor en 3 stemmen tegen. met 4 stemmen voor en 3 stemmen tegen.
De commissie neemt ten aanzien van de bezwaarschriften het standpunt De commissie neemt ten aanzien van de bezwaarschriften het standpunt
in zoals verwoord in bijgevoegde tekst « Antwoord op de in zoals verwoord in bijgevoegde tekst « Antwoord op de
bezwaarschriften en adviezen (Leuven 4) ». Deze tekst maakt bezwaarschriften en adviezen (Leuven 4) ». Deze tekst maakt
integrerend deel uit van dit verslag. integrerend deel uit van dit verslag.
4. Bespreking van het Gewestplan Leuven 3 (Boortmeerbeek) 4. Bespreking van het Gewestplan Leuven 3 (Boortmeerbeek)
I. Algemene situering I. Algemene situering
Dit ontwerp tot gedeeltelijke wijziging van het boven vermelde Dit ontwerp tot gedeeltelijke wijziging van het boven vermelde
gewestplan d.d. 7 april 1977, beslaat het grondgebied van de gemeente gewestplan d.d. 7 april 1977, beslaat het grondgebied van de gemeente
: Boortmeerbeek en werd door de Vlaamse Regering voorlopig vastgesteld : Boortmeerbeek en werd door de Vlaamse Regering voorlopig vastgesteld
op 27 mei 1997. op 27 mei 1997.
Het ontwerp beoogt de verwezenlijking van volgend werk van algemeen Het ontwerp beoogt de verwezenlijking van volgend werk van algemeen
belang mogelijk te maken : de oprichting van een belang mogelijk te maken : de oprichting van een
rioolwaterzuiveringsstation te Boortmeerbeek door Aquafin. Er is één rioolwaterzuiveringsstation te Boortmeerbeek door Aquafin. Er is één
centraal RWZI voorzien om het afvalwater van Boortmeerbeek, Haacht, centraal RWZI voorzien om het afvalwater van Boortmeerbeek, Haacht,
Wespelaar (Haacht), Tildonk (Haacht), Wakkerzeel (Haacht), Keerbergen, Wespelaar (Haacht), Tildonk (Haacht), Wakkerzeel (Haacht), Keerbergen,
Rijmenam (Bonheiden), Grasheide (Putte), Schriek (Heist-op-den-Berg) Rijmenam (Bonheiden), Grasheide (Putte), Schriek (Heist-op-den-Berg)
en een klein deeltje van Kampenhout te zuiveren. en een klein deeltje van Kampenhout te zuiveren.
II. Openbaar onderzoek II. Openbaar onderzoek
In uitvoering van het artikel 11 van het decreet betreffende de In uitvoering van het artikel 11 van het decreet betreffende de
ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996, werd het ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996, werd het
ontwerp onderworpen aan een openbaar onderzoek van 8 december 1997 tot ontwerp onderworpen aan een openbaar onderzoek van 8 december 1997 tot
en met 5 februari 1998. In het kader van dit onderzoek werden 4 en met 5 februari 1998. In het kader van dit onderzoek werden 4
bezwaarschriften ingediend, waarvan één in naam van 29 omwonenden (zie bezwaarschriften ingediend, waarvan één in naam van 29 omwonenden (zie
samenvatting in bijlage). samenvatting in bijlage).
III. Afwijkingen van het originele gewesplan III. Afwijkingen van het originele gewesplan
Volgende afwijkingen met het gewestplan Leuven d.d. 7 april 1977 Volgende afwijkingen met het gewestplan Leuven d.d. 7 april 1977
worden doorgevoerd : worden doorgevoerd :
- 4,5 ha wordt van landschappelijk waardevol agrarisch gebied omgezet - 4,5 ha wordt van landschappelijk waardevol agrarisch gebied omgezet
naar gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare naar gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare
nutsvoorzieningen; nutsvoorzieningen;
- 0,6 ha wordt van landschappelijk waardevol agrarisch gebied te - 0,6 ha wordt van landschappelijk waardevol agrarisch gebied te
behouden tussen de RWZI en het woongebied langs de Rijmenamsebaan. behouden tussen de RWZI en het woongebied langs de Rijmenamsebaan.
IV. Adviezen IV. Adviezen
Advies van de Bestendige Deputatie (d.d. 2 april 1998) gunstig voor de Advies van de Bestendige Deputatie (d.d. 2 april 1998) gunstig voor de
omzetting van landschappelijk waardevol agrarisch gebied in gebied omzetting van landschappelijk waardevol agrarisch gebied in gebied
voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen. voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen.
Het RSV rekent de gemeente Boortmeerbeek tot buitengebied, alhoewel ze Het RSV rekent de gemeente Boortmeerbeek tot buitengebied, alhoewel ze
gelegen is in de rand van de Vlaamse Ruit. Voor de lokalisatie van gelegen is in de rand van de Vlaamse Ruit. Voor de lokalisatie van
RWZI's heeft het RSV volgende ruimtelijke voorwaarden opgesteld (1) RWZI's heeft het RSV volgende ruimtelijke voorwaarden opgesteld (1)
het principe van de gedeconcentreerde bundeling, (2) de schaal van het het principe van de gedeconcentreerde bundeling, (2) de schaal van het
RWZI sluit aan bij het landschap, (3) de omvang van het RWZI tast de RWZI sluit aan bij het landschap, (3) de omvang van het RWZI tast de
structuur en de functie van de structuurbepalende functies van het structuur en de functie van de structuurbepalende functies van het
buitengebied niet aan. buitengebied niet aan.
Het besluit van de Vlaamse Regering om het zuiveringsstation op die Het besluit van de Vlaamse Regering om het zuiveringsstation op die
plaats in de planten steunt op een scenario-analyse van Aquafin. Na plaats in de planten steunt op een scenario-analyse van Aquafin. Na
afweging van o.a. ecologische, technische, hydraulische en fiananciële afweging van o.a. ecologische, technische, hydraulische en fiananciële
aspecten werd deze inplantingsplaats als de meest geschikte aangeduid. aspecten werd deze inplantingsplaats als de meest geschikte aangeduid.
De realisatie van het waterzuiveringsstation is als werk van algemeen De realisatie van het waterzuiveringsstation is als werk van algemeen
belang verklaard om de dringende nood aan waterzuivering zo spoedig belang verklaard om de dringende nood aan waterzuivering zo spoedig
mogelijk te kunnen realiseren in het kader van het mogelijk te kunnen realiseren in het kader van het
waterkwaliteitsbeleid. waterkwaliteitsbeleid.
Dergelijke inplanting heeft steeds een impact op ht landschap en zal Dergelijke inplanting heeft steeds een impact op ht landschap en zal
overal ecologische hinder met zich meebrengen. Op deze plaats zal de overal ecologische hinder met zich meebrengen. Op deze plaats zal de
aantasting van de landbouwstructuren beperkt bijven door de aantasting van de landbouwstructuren beperkt bijven door de
geïsoleerde ligging tussen waterlopen. geïsoleerde ligging tussen waterlopen.
Door de gewestpanwijziging « Leuven 2 » wordt 52 ha van het Door de gewestpanwijziging « Leuven 2 » wordt 52 ha van het
aangrenzend agrarisch gebied gewijzigd in natuurgebied. Hierdoor aangrenzend agrarisch gebied gewijzigd in natuurgebied. Hierdoor
krijgt het waardevol gebied de nodige bescherming. De voorgestelde krijgt het waardevol gebied de nodige bescherming. De voorgestelde
zone voor openbare nutsvoorziening bevindt zich aan de rand van het zone voor openbare nutsvoorziening bevindt zich aan de rand van het
waardevol landschap en aanluitend bij de woonzone. Een verdere waardevol landschap en aanluitend bij de woonzone. Een verdere
versnippering van het open gebied wordt zo vermeden. versnippering van het open gebied wordt zo vermeden.
Door de aard van het landschap (verspereide groepjes bomen) kan het Door de aard van het landschap (verspereide groepjes bomen) kan het
geplande RWZI geïntegreerd worden in de natuurlijke omgeving door het geplande RWZI geïntegreerd worden in de natuurlijke omgeving door het
aanleggen van een groenschern rond de installatie. aanleggen van een groenschern rond de installatie.
Ontgunstig voor de omzetting in woongebied en voorstel tot omzetting Ontgunstig voor de omzetting in woongebied en voorstel tot omzetting
in bufferzone. in bufferzone.
De voorgestelde wijziging van 0,6 ha agrarische gebied naar woongebied De voorgestelde wijziging van 0,6 ha agrarische gebied naar woongebied
wordt door de ligging onmiddelijk aansluitend bij het gebied voor RWZI wordt door de ligging onmiddelijk aansluitend bij het gebied voor RWZI
en de mogelijke hinder die de toekomstige bewoners kunnen ondervinden en de mogelijke hinder die de toekomstige bewoners kunnen ondervinden
van deze installatie, beter omgezet in bufferzone. van deze installatie, beter omgezet in bufferzone.
V. Bespreking : V. Bespreking :
Een lid merkt op dat er een procedure hangende is voor de Raad van Een lid merkt op dat er een procedure hangende is voor de Raad van
Staat wat de milieuvergunning betreft. Hij voegt er aan toe dat hij Staat wat de milieuvergunning betreft. Hij voegt er aan toe dat hij
met de keuze van de inplantingsplaats niet akkoord is omwille van de met de keuze van de inplantingsplaats niet akkoord is omwille van de
landschappelijk en ecologische impacht ervan op het landschappelijk landschappelijk en ecologische impacht ervan op het landschappelijk
waardevol gebied. waardevol gebied.
In de commissie is er éénsgezindheid dat er in die omgeving een In de commissie is er éénsgezindheid dat er in die omgeving een
waterzuiveringsstation moet komen. Enkele leden vragen zich echter af waterzuiveringsstation moet komen. Enkele leden vragen zich echter af
of hier voor de meest geschikte inplantingsplaats gekozen wordt. of hier voor de meest geschikte inplantingsplaats gekozen wordt.
Een lid wijst er op dat het voorgestelde alternatief aan de andere Een lid wijst er op dat het voorgestelde alternatief aan de andere
kant van de Rijmenamsebaan zich nog dichter bij de woonkern bevindt kant van de Rijmenamsebaan zich nog dichter bij de woonkern bevindt
dan de weerhouden locatie en dat hier nog meer klachten van omwonenden dan de weerhouden locatie en dat hier nog meer klachten van omwonenden
zouden op komen. zouden op komen.
De voorzitter verwijst naar het advies van de Bestendige Deputatie dat De voorzitter verwijst naar het advies van de Bestendige Deputatie dat
ongunstig is voor de creatie van een woonzone aan de rand van het ongunstig is voor de creatie van een woonzone aan de rand van het
gebied van openbaar nut. Een lid merkt op dat het ook weinig zinvol is gebied van openbaar nut. Een lid merkt op dat het ook weinig zinvol is
zo'n kleine strook in te kleuren als landschappelijk waardevol gebied. zo'n kleine strook in te kleuren als landschappelijk waardevol gebied.
Een ander lid stelt voor in navolging van de Bestendige Deputatie dit Een ander lid stelt voor in navolging van de Bestendige Deputatie dit
in te kleuren als bufferzone. in te kleuren als bufferzone.
De commissie gaat over tot een bespreking van de bezwaarschriften. De commissie gaat over tot een bespreking van de bezwaarschriften.
Aangezien de leden niet in aantal zijn, wordt een stemming over het Aangezien de leden niet in aantal zijn, wordt een stemming over het
plan evenals een stemming over de antwoorden op de bezwaarschriften plan evenals een stemming over de antwoorden op de bezwaarschriften
evenwel uitgesteld tot de vergadering van vandaag om 16 u. 30 m. evenwel uitgesteld tot de vergadering van vandaag om 16 u. 30 m.
5. Bespreking van het Gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse 5. Bespreking van het Gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse
I. Algemene situering I. Algemene situering
Dit ontwerp tot gedeeltelijke wijziging van het boven vermelde Dit ontwerp tot gedeeltelijke wijziging van het boven vermelde
gewestplan d.d. 7 maart 1977, beslaat het grondgebied van de gemeenten gewestplan d.d. 7 maart 1977, beslaat het grondgebied van de gemeenten
: Affligem, Asse, Beersel, Grimbergen, Groot-Bijgaarden, Hoeilaart, : Affligem, Asse, Beersel, Grimbergen, Groot-Bijgaarden, Hoeilaart,
Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Linkebeek, Merchtem, Overijse, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Linkebeek, Merchtem, Overijse,
Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Vilvoorde, Wezembeek-Oppem en Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Vilvoorde, Wezembeek-Oppem en
Zaventem en werd door de Vlaamse regering voorlopig vastgesteld op 17 Zaventem en werd door de Vlaamse regering voorlopig vastgesteld op 17
juni 1997. juni 1997.
Het ontwerp beoogt vooral de wettigheid te herstellen, nu voor Het ontwerp beoogt vooral de wettigheid te herstellen, nu voor
verschillende percelen de bestemming, zoals vastgelegd in het verschillende percelen de bestemming, zoals vastgelegd in het
gewestplan van 7 maart 1977, door de Raad van State vernietigd werd. gewestplan van 7 maart 1977, door de Raad van State vernietigd werd.
Uitzonderlijk wordt ook de bestemming van aanpalende percelen door dit Uitzonderlijk wordt ook de bestemming van aanpalende percelen door dit
ontwerp geregeld, indien de bestemming ondertussen de facto gewijzigd ontwerp geregeld, indien de bestemming ondertussen de facto gewijzigd
is. is.
II. Openbaar onderzoek II. Openbaar onderzoek
In uitvoering van het artikel 11 van het decreet betreffende de In uitvoering van het artikel 11 van het decreet betreffende de
ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996, werd het ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996, werd het
ontwerp onderworpen aan een openbaar onderzoek van 22 december 1997 ontwerp onderworpen aan een openbaar onderzoek van 22 december 1997
tot en met 19 februari 1998. In het kader van dit onderzoek werden 98 tot en met 19 februari 1998. In het kader van dit onderzoek werden 98
tijdige bezwaarschriften. 1 laattijdig bezwaarschrift en één tijdige bezwaarschriften. 1 laattijdig bezwaarschrift en één
vroegtijdig bezwaarschrift ingediend (zie samenvatting in bijlage). vroegtijdig bezwaarschrift ingediend (zie samenvatting in bijlage).
III. Afwijkingen van het originele gewestplan III. Afwijkingen van het originele gewestplan
Voor de meerderheid der percelen wordt opnieuw dezelfde bestemming Voor de meerderheid der percelen wordt opnieuw dezelfde bestemming
ingevoerd als deze, voorzien in het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse ingevoerd als deze, voorzien in het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse
d.d. 7 maart 1977. Enkel voor gronden, waar de situatie de facto d.d. 7 maart 1977. Enkel voor gronden, waar de situatie de facto
afwijkend is van de vroegere bestemming, zoals bv. voor een volgebouwd afwijkend is van de vroegere bestemming, zoals bv. voor een volgebouwd
gebied, voert dit ontwerp-gewestplan een afwijkende bestemming door. gebied, voert dit ontwerp-gewestplan een afwijkende bestemming door.
De principes van het gewestplan d.d. 7 maart 1977 blijven De principes van het gewestplan d.d. 7 maart 1977 blijven
gerespecteerd : gerespecteerd :
- beheersing van de stedelijke groei; - beheersing van de stedelijke groei;
- behoud van de groene gordel. - behoud van de groene gordel.
De commissie gaat over tot de bespreking van het punt 57 (arrest nr. De commissie gaat over tot de bespreking van het punt 57 (arrest nr.
32.846 d.d. 27 juni 1989) waarbij agrarisch gebied omgezet wordt in 32.846 d.d. 27 juni 1989) waarbij agrarisch gebied omgezet wordt in
woongebied, de Bestendige Deputatie had dit ongunstig geadviseerd en woongebied, de Bestendige Deputatie had dit ongunstig geadviseerd en
voorgesteld dit te bestemmen als agrarisch gebied. voorgesteld dit te bestemmen als agrarisch gebied.
De vertegenwoordiger van AROHM, Brussel merkt op dat dit in De vertegenwoordiger van AROHM, Brussel merkt op dat dit in
overeenstemming is met het BPA voor dit gebied, goedgekeurd in 84. overeenstemming is met het BPA voor dit gebied, goedgekeurd in 84.
Een lid merkt op dat men bij het opmaken van het structuurplan hier Een lid merkt op dat men bij het opmaken van het structuurplan hier
een gepastere bestemming aan kan gegeven. Het is immers binnen de een gepastere bestemming aan kan gegeven. Het is immers binnen de
thans gehanteerde principes van ruimtelijke ordening, niet meer thans gehanteerde principes van ruimtelijke ordening, niet meer
wenselijk om dergelijk ver afgelegen woongebieden te creëren. wenselijk om dergelijk ver afgelegen woongebieden te creëren.
De commissie gaat over tot de bespreking van het punt 59 (arrest nr. De commissie gaat over tot de bespreking van het punt 59 (arrest nr.
36.860 d.d. 25.april 1991) waarbij natuurgebied omgezet wordt in 36.860 d.d. 25.april 1991) waarbij natuurgebied omgezet wordt in
woongebied. De Bestendige Deputatie had dit ongunstig geadviseerd en woongebied. De Bestendige Deputatie had dit ongunstig geadviseerd en
had voorgesteld de woonzone te beperken tot de bestaande gebouwen en had voorgesteld de woonzone te beperken tot de bestaande gebouwen en
de rest te bestemmen als natuurgebied. de rest te bestemmen als natuurgebied.
De voorzitter merkt op dat het onlogisch is hier een woongebied te De voorzitter merkt op dat het onlogisch is hier een woongebied te
voorzien omdat het een inham maakt in het groengebied. voorzien omdat het een inham maakt in het groengebied.
Aangezien de leden niet in aantal zijn, wordt een stemming over het Aangezien de leden niet in aantal zijn, wordt een stemming over het
plan uitgesteld tot de vergadering van vandaag om 16 uur. plan uitgesteld tot de vergadering van vandaag om 16 uur.
6. Opnames in het register der ontwerpers van de heer Vandamme en 6. Opnames in het register der ontwerpers van de heer Vandamme en
Mevr. Castelein Mevr. Castelein
Gevraagd wordt de heer Joost Vandamme in het register der ontwerpers Gevraagd wordt de heer Joost Vandamme in het register der ontwerpers
op te nemen. De heer Vandamme beschikt over het vereiste diploma van op te nemen. De heer Vandamme beschikt over het vereiste diploma van
stedenbouwkundige een geeft daarenboven blijk van de nodige ervaring. stedenbouwkundige een geeft daarenboven blijk van de nodige ervaring.
Aangezien de leden niet in aantal zijn, wordt een stemming over de Aangezien de leden niet in aantal zijn, wordt een stemming over de
opname evenwel uitgesteld tot de vergadering van vandaag van 16 u. 30 opname evenwel uitgesteld tot de vergadering van vandaag van 16 u. 30
m. m.
Gevraagd wordt Mevr. Els Castelein in het register der ontwerpers op Gevraagd wordt Mevr. Els Castelein in het register der ontwerpers op
te nemen.Mevr. Castelein beschikt over het vereiste diploma van te nemen.Mevr. Castelein beschikt over het vereiste diploma van
stedenbouwkundige een geeft daarenboven blijk van de nodige ervaring. stedenbouwkundige een geeft daarenboven blijk van de nodige ervaring.
Aangezien de leden niet in aantal zijn, wordt een stemming over de Aangezien de leden niet in aantal zijn, wordt een stemming over de
opname evenwel uitgesteld tot de vergadering van vandaag van 16 u. 30 opname evenwel uitgesteld tot de vergadering van vandaag van 16 u. 30
m. m.
7. Varia 7. Varia
De commissie vraagt de leden akte te nemen van de aanstelling van het De commissie vraagt de leden akte te nemen van de aanstelling van het
studiebureau Magits, Maria-Theresiastraat 19/7 te 3000 Leuven als studiebureau Magits, Maria-Theresiastraat 19/7 te 3000 Leuven als
ontwerper voor de gemeente Huldenberg van het BPA « Huldenberg-centrum ontwerper voor de gemeente Huldenberg van het BPA « Huldenberg-centrum
». ».
De commissie vraagt de leden akte te nemen van de vervanging van de De commissie vraagt de leden akte te nemen van de vervanging van de
heer Leten door de heer Herman Stas als vertegenwoordiger van het ABVV heer Leten door de heer Herman Stas als vertegenwoordiger van het ABVV
in de gemeentelijke commissie van advies inzake ruimtelijke ordening in de gemeentelijke commissie van advies inzake ruimtelijke ordening
van de stad Leuven. van de stad Leuven.
De commissie vraagt tenslotte de leden akte te nemen van de benoeming De commissie vraagt tenslotte de leden akte te nemen van de benoeming
door de minister van Mevr. Slachmuylders, Antoinette als door de minister van Mevr. Slachmuylders, Antoinette als
vertegenwoordigster van de scholengemeenschap in de gemeentelijke vertegenwoordigster van de scholengemeenschap in de gemeentelijke
commissie van advies van de gemeente Wemmel. commissie van advies van de gemeente Wemmel.
De adjunct-secretaris, De adjunct-secretaris,
A. Van Acker. A. Van Acker.
De voorzitter, De voorzitter,
L. De Witte. L. De Witte. "
_______ _______
Nota Nota
- Aquafin stelde bij de Bestendige Deputatie voor de bouwvergumming - Aquafin stelde bij de Bestendige Deputatie voor de bouwvergumming
beroep in tegen de beslissing van het Collège van Burgemeester en beroep in tegen de beslissing van het Collège van Burgemeester en
Schepenen. Onmiddelijk na het aflopen van de termijn van 60 dagen, Schepenen. Onmiddelijk na het aflopen van de termijn van 60 dagen,
waarover de Bestendige Deputatie beschikt om uitspraak te doen, werd waarover de Bestendige Deputatie beschikt om uitspraak te doen, werd
door de beroepsindiener bij ontstentenis van een besluit terzake, door de beroepsindiener bij ontstentenis van een besluit terzake,
beroep ingediend bij de Minister. De Minister verleende de beroep ingediend bij de Minister. De Minister verleende de
bouwvergunning. De gemachtigde ambtenaar had een negatief advies bouwvergunning. De gemachtigde ambtenaar had een negatief advies
uitgebracht omdat het project door zijn ligging een homogeen uitgebracht omdat het project door zijn ligging een homogeen
grootschalig ecologisch waardevol gebied op een onherstelbare wijze grootschalig ecologisch waardevol gebied op een onherstelbare wijze
aan zou tasten. De afdeling Land van AMINAL daarentegen bracht een aan zou tasten. De afdeling Land van AMINAL daarentegen bracht een
voorwaardelijk gunstig advies uit, overwegende dat een dergelijke voorwaardelijk gunstig advies uit, overwegende dat een dergelijke
installatie gedoogd kan worden indien de schade aan de externe installatie gedoogd kan worden indien de schade aan de externe
landbouwstructuren zo veel mogelijk beperkt wordt. landbouwstructuren zo veel mogelijk beperkt wordt.
- De milieu vergunning werd geschorst op 12 februari 1998 op grond van - De milieu vergunning werd geschorst op 12 februari 1998 op grond van
strijdigheid met de afstandsregels van Vtarem II. strijdigheid met de afstandsregels van Vtarem II.
- Uit een persbericht in het « Nieuwsblad » d.d. 16 juni 1997 blijkt - Uit een persbericht in het « Nieuwsblad » d.d. 16 juni 1997 blijkt
dat Aquafin zou beginnen met de werken begin 98. Waarschijnlijk is dat Aquafin zou beginnen met de werken begin 98. Waarschijnlijk is
Aquafin ondertussen dus reeds begonnen. Aquafin ondertussen dus reeds begonnen.
Antwoord op de bezwaarschriften en adviezen (Leuven 3) Antwoord op de bezwaarschriften en adviezen (Leuven 3)
Antwoord op : Antwoord op :
Bezwaarschriften : Bezwaarschriften :
Bezwaarschriften 1, 2, 3 en 4 : Bezwaarschriften 1, 2, 3 en 4 :
RSV : RSV :
- De Grote Eenheden Natuur zijn nog niet afgebakend. Deze zijn nog in - De Grote Eenheden Natuur zijn nog niet afgebakend. Deze zijn nog in
de ontwerp-fase; de ontwerp-fase;
- Het waterzuiveringsstation wordt inderdaad voorzien in een - Het waterzuiveringsstation wordt inderdaad voorzien in een
riviervallei. Dit is onvermijdelijk aangezien riviervalleien de meest riviervallei. Dit is onvermijdelijk aangezien riviervalleien de meest
geschikte inplantingsplaatsen zijn voor dergelijke installaties. Zij geschikte inplantingsplaatsen zijn voor dergelijke installaties. Zij
hebben trouwens steeds een impact op het landschap en zullen overral hebben trouwens steeds een impact op het landschap en zullen overral
ecologische hinder met zich meebrengen. Op deze plaats zal evenwel de ecologische hinder met zich meebrengen. Op deze plaats zal evenwel de
aantasting van de landbouwstructuren beperkt blijven door de aantasting van de landbouwstructuren beperkt blijven door de
geïsoleerde ligging van het gebied tussen twee waterlopen. Deze geïsoleerde ligging van het gebied tussen twee waterlopen. Deze
commissie heeft in het kader van de gewestplanwijziging « Leuven 2 » commissie heeft in het kader van de gewestplanwijziging « Leuven 2 »
geadviseerd 52 ha van het aangrenzend agrarisch gebied te wijzigen in geadviseerd 52 ha van het aangrenzend agrarisch gebied te wijzigen in
natuuruitbreidingsgebied. Hierdoor krijgt het waardevol gebied de natuuruitbreidingsgebied. Hierdoor krijgt het waardevol gebied de
nodige bescherming. De voorgestelde zone voor openbare nutsvoorziening nodige bescherming. De voorgestelde zone voor openbare nutsvoorziening
bevindt zich aan de rand van het waardevol landschap en aansluitend bevindt zich aan de rand van het waardevol landschap en aansluitend
bij de woonzone. Een verdere versnippering van het gebied wordt zo bij de woonzone. Een verdere versnippering van het gebied wordt zo
vermeden. Door de aard van het landschap (verspreide groepjes bomen) vermeden. Door de aard van het landschap (verspreide groepjes bomen)
kan het geplande RWZI geïntegreerd worden in de natuurlijke omgeving kan het geplande RWZI geïntegreerd worden in de natuurlijke omgeving
door het aanleggen van een groenscherm rond de installatie. door het aanleggen van een groenscherm rond de installatie.
Andere Gewestplannen : Andere Gewestplannen :
- De verschillende gewestplannen voor het grondgebied Leuven zijn - De verschillende gewestplannen voor het grondgebied Leuven zijn
enkel procedureel opgesplist. De opsplitsing van de gewestplannen is enkel procedureel opgesplist. De opsplitsing van de gewestplannen is
gebeurd vanuit een juridische opportuniteit. Gelet evenwel op de quasi gebeurd vanuit een juridische opportuniteit. Gelet evenwel op de quasi
gelijktijdigheid van de verschillende lopende procedures, is het toch gelijktijdigheid van de verschillende lopende procedures, is het toch
mogelijk zich een globaal beeld te vormen. De verschillende mogelijk zich een globaal beeld te vormen. De verschillende
wijzigingen kaderen in een algemene beleidsvisie; wijzigingen kaderen in een algemene beleidsvisie;
- Waterzuiveringstallaties hebben steeds een impact op het landschap - Waterzuiveringstallaties hebben steeds een impact op het landschap
en zullen overal ecologische hinder met zich meebrengen. Tijdens de en zullen overal ecologische hinder met zich meebrengen. Tijdens de
gewestplanwijziging « Leuven 2 » adviseerde de Regionale Commissie van gewestplanwijziging « Leuven 2 » adviseerde de Regionale Commissie van
Advies om de 52 ha aangrenzend agrarisch gebied om te zetten in Advies om de 52 ha aangrenzend agrarisch gebied om te zetten in
natuuruitbreidingsgebied en de 31,5 ha agrarisch gebied niet om te natuuruitbreidingsgebied en de 31,5 ha agrarisch gebied niet om te
zetten in landschappelijk waardevol agrarisch gebied doch te behouden zetten in landschappelijk waardevol agrarisch gebied doch te behouden
als agrarisch gebied opdat de actieve landbouwfunctie die in dit als agrarisch gebied opdat de actieve landbouwfunctie die in dit
gebied nog aanwezig is zo gegarandeerd blijft en omdat een aangepast gebied nog aanwezig is zo gegarandeerd blijft en omdat een aangepast
landschapsbeleid ook in een agrarisch gebied gevoerd kan worden. Door landschapsbeleid ook in een agrarisch gebied gevoerd kan worden. Door
52 ha om te zetten in natuuruitbreidingsgebied wordt toch reeds een 52 ha om te zetten in natuuruitbreidingsgebied wordt toch reeds een
meerwaarde gecreërd voor de vallei in zijn geheel. Daarenboven bevindt meerwaarde gecreërd voor de vallei in zijn geheel. Daarenboven bevindt
de voorgestelde zone voor openbare nuts- voorziening zich aan de rand de voorgestelde zone voor openbare nuts- voorziening zich aan de rand
van het waardevol landschap en aansluitend bij de woonzone. Een van het waardevol landschap en aansluitend bij de woonzone. Een
verdere versnippering van het open gebied wordt zo vermeden. verdere versnippering van het open gebied wordt zo vermeden.
Ofschoon de Dijlevallei erkend wordt als landschappelijk waardevol, Ofschoon de Dijlevallei erkend wordt als landschappelijk waardevol,
verhindert dit niet dat hier toch een waterzuiveringsinstallatie verhindert dit niet dat hier toch een waterzuiveringsinstallatie
ingeplant kan worden. Waterzuiveringsinstallaties zullen steeds impact ingeplant kan worden. Waterzuiveringsinstallaties zullen steeds impact
hebben op het landschap en overal ecologische hinder met zich hebben op het landschap en overal ecologische hinder met zich
meebrengen. meebrengen.
Het provinciaal Ruimtelijk structuurplan : Het provinciaal Ruimtelijk structuurplan :
- de Grote Eenheden Natuur zijn nog niet afgebakend. Deze zijn nog in - de Grote Eenheden Natuur zijn nog niet afgebakend. Deze zijn nog in
de ontwerp-fase. de ontwerp-fase.
GNOP : GNOP :
- Niet alleen in het GNOP van de gemeente Boortmeerbeek, doch ook in - Niet alleen in het GNOP van de gemeente Boortmeerbeek, doch ook in
het gewestplan « Leuven 2 » wordt Pikhakendonk erkend als een het gewestplan « Leuven 2 » wordt Pikhakendonk erkend als een
waardevol gebied. De inplanting van een waterzuiveringsinstallatie waardevol gebied. De inplanting van een waterzuiveringsinstallatie
gaat echter steeds gepaard met ecologische hinder en zal steeds een gaat echter steeds gepaard met ecologische hinder en zal steeds een
impact hebben op het landschap. impact hebben op het landschap.
Locatie : Locatie :
- de gekozen inplantingsplaats sluit niet aan bij de bestaande - de gekozen inplantingsplaats sluit niet aan bij de bestaande
bebouwing : het gros van de geplande installaties wordt voorzien op bebouwing : het gros van de geplande installaties wordt voorzien op
minstens 200 m van de bestaande bebouwing. minstens 200 m van de bestaande bebouwing.
Een verdere detaillering van de te respecteren afstandsregels t.o.v. Een verdere detaillering van de te respecteren afstandsregels t.o.v.
bestaande woningen, is een materie die in de milieuveregunning bestaande woningen, is een materie die in de milieuveregunning
geregeld dient te worden. geregeld dient te worden.
Raad van Stae : Raad van Stae :
- De milieuwetgeving en de wetgeving op de ruimtelijke ordening zijn - De milieuwetgeving en de wetgeving op de ruimtelijke ordening zijn
twee van elkaar losstaande wetgevingen. De procedure voor de Raad van twee van elkaar losstaande wetgevingen. De procedure voor de Raad van
State heeft betrekking op de milieuvergunning. De wijziging van een State heeft betrekking op de milieuvergunning. De wijziging van een
gewestplan is echter een procedure, ingesteld in het kader van de gewestplan is echter een procedure, ingesteld in het kader van de
wetgeving op de ruimtelijke ordening. De commissie wenst trouwens niet wetgeving op de ruimtelijke ordening. De commissie wenst trouwens niet
vooruit te lopen op de definitieve stellingname van de Raad van State. vooruit te lopen op de definitieve stellingname van de Raad van State.
Alternatieve inplantingsplaatsen bevinden zich nog meer in de Alternatieve inplantingsplaatsen bevinden zich nog meer in de
nabijheid van bestaande bebouwing, zodat deze inplantingsplaats de nabijheid van bestaande bebouwing, zodat deze inplantingsplaats de
meest geschikte was. meest geschikte was.
Hinder : Hinder :
- De inplanting van een waterzuiveringsinstallatie heeft inderdaad - De inplanting van een waterzuiveringsinstallatie heeft inderdaad
steeds een zekere impacht op het landschap en zorgt voor visuele steeds een zekere impacht op het landschap en zorgt voor visuele
hinder. Overal zal een dergelijke inplanting echter ecologische hinder hinder. Overal zal een dergelijke inplanting echter ecologische hinder
met zich meebrengen. met zich meebrengen.
- De geurhinder en geluidshinder zijn problemen die in het kader van - De geurhinder en geluidshinder zijn problemen die in het kader van
de Vlarem-reglementering nader onderzocht zullen dienen te worden. de Vlarem-reglementering nader onderzocht zullen dienen te worden.
Eventueel zal men in de milieuvergunning bepalingen moeten inlassen om Eventueel zal men in de milieuvergunning bepalingen moeten inlassen om
de geur- en geluidshinder te beperken. de geur- en geluidshinder te beperken.
Milieu : Milieu :
- er is inderdaad een aantasting van de open ruimte tussen Rijmenam en - er is inderdaad een aantasting van de open ruimte tussen Rijmenam en
Boortmeerbeek. Waterzuiveringsinstallaties hebben echter steeds een Boortmeerbeek. Waterzuiveringsinstallaties hebben echter steeds een
impacht op het landschap en zullen overal ecologische hinder met zich impacht op het landschap en zullen overal ecologische hinder met zich
meebrengen. Tijdens de gewestplanwijziging « Leuven 2 » adviseerde de meebrengen. Tijdens de gewestplanwijziging « Leuven 2 » adviseerde de
Regionale Commissie van Advies om de 52 ha aangrenzend agrarisch Regionale Commissie van Advies om de 52 ha aangrenzend agrarisch
gebied om te zetten in natuuruitbreidingsgebied. Door 52 ha om te gebied om te zetten in natuuruitbreidingsgebied. Door 52 ha om te
zetten in natuuruitbreidingsgebied wordt toch reeds een meeerwaarde zetten in natuuruitbreidingsgebied wordt toch reeds een meeerwaarde
gecreërd voor de vallei in zijn geheel. Daarenboven bevindt de gecreërd voor de vallei in zijn geheel. Daarenboven bevindt de
voorgestelde zone voor openbare nutsvoorziening zich aan de rand van voorgestelde zone voor openbare nutsvoorziening zich aan de rand van
het waardevol landschap en aansluitend bij de woonzone. het waardevol landschap en aansluitend bij de woonzone.
Een verdere versnippering van het open gebied wordt zo vermeden. Een verdere versnippering van het open gebied wordt zo vermeden.
- Door de hoge concentratie aan kleine lineaire en puntvormige - Door de hoge concentratie aan kleine lineaire en puntvormige
landschapselementen kan het geplande RWZI geïntegreerd worden in de landschapselementen kan het geplande RWZI geïntegreerd worden in de
natuurlijke omgeving door het aanleggen van een groenscherm rond de natuurlijke omgeving door het aanleggen van een groenscherm rond de
installatie. installatie.
- Van alle mogelijke locaties werd de huidige locatie geselecteerd als - Van alle mogelijke locaties werd de huidige locatie geselecteerd als
de minst hinderende. Het besluit van Vlaamse regering om het de minst hinderende. Het besluit van Vlaamse regering om het
zuiveringssation op die plaats in te planten steunt op een zuiveringssation op die plaats in te planten steunt op een
scenario-analyse van Aquafin. Na afweging van o.a. ecologischee, scenario-analyse van Aquafin. Na afweging van o.a. ecologischee,
technische, hydraulische en financiële aspecten werd deze technische, hydraulische en financiële aspecten werd deze
inplantingsplaats als de meest geschikte aangeduid. Alternatieve inplantingsplaats als de meest geschikte aangeduid. Alternatieve
inplantingsplaatsen zouden meer hinder voor de omwonenden met zich inplantingsplaatsen zouden meer hinder voor de omwonenden met zich
meebrengen. Aangezien daarenboven het waterzuiveringsstation als een meebrengen. Aangezien daarenboven het waterzuiveringsstation als een
werk van algemeen belang werd verklaard om de dringende nood aan werk van algemeen belang werd verklaard om de dringende nood aan
waterzuivering zo spoedig mogelijk te kunnen realiseren in het kader waterzuivering zo spoedig mogelijk te kunnen realiseren in het kader
van het waterkwaliteitsbeheer, diende toch een locatie gevonden te van het waterkwaliteitsbeheer, diende toch een locatie gevonden te
worden. worden.
- Het is een zaak voor de milieuvergunning om nader te bepalen of de - Het is een zaak voor de milieuvergunning om nader te bepalen of de
effluent beter geloosd wordt in de Leigracht of dat het beter is ze effluent beter geloosd wordt in de Leigracht of dat het beter is ze
rechtstreeks naar de Dijle af te leiden. rechtstreeks naar de Dijle af te leiden.
- Alle alternatieve locaties zullen hetzelfde aan- en afvoerverkeer - Alle alternatieve locaties zullen hetzelfde aan- en afvoerverkeer
met zich meebrengen. met zich meebrengen.
- De milieuvergunning zal de eventualiteit dat bij overstorten, - De milieuvergunning zal de eventualiteit dat bij overstorten,
vervuild water op de terreinen van het natuurlijk overstrommingsgebied vervuild water op de terreinen van het natuurlijk overstrommingsgebied
terecht komt, moeten regelen. terecht komt, moeten regelen.
Vlarem : Vlarem :
- Dat de milieuvergunning artikel 5.2.1.4 van het Vlarem II zou - Dat de milieuvergunning artikel 5.2.1.4 van het Vlarem II zou
miskennen is een zaak van de milieuvergunning. De milieuvergunningen miskennen is een zaak van de milieuvergunning. De milieuvergunningen
zal nadere bepalingen moeten opnemen die de afstand tot o.a. zal nadere bepalingen moeten opnemen die de afstand tot o.a.
woonkernen en woongebieden, recreatiegebieden, groengebieden, woonkernen en woongebieden, recreatiegebieden, groengebieden,
beschermde landschappen, enz., regelen. Dit probleem dient niet reeds beschermde landschappen, enz., regelen. Dit probleem dient niet reeds
in de gewestplanwijziging geregeld te worden. in de gewestplanwijziging geregeld te worden.
Andere instanties : Andere instanties :
- Ofschoon Stedenbouw en OVAM in eerste aanleg een negatief advies - Ofschoon Stedenbouw en OVAM in eerste aanleg een negatief advies
gaven en ofschoon de cel Monumenten en Landschappen van AROHM een gaven en ofschoon de cel Monumenten en Landschappen van AROHM een
beschermingsvoorstel uitwerkt voor Zuureusel-Donk-Pikhakendonk, komt beschermingsvoorstel uitwerkt voor Zuureusel-Donk-Pikhakendonk, komt
het aan de algemeen bevoegde instanties toe (bestendig deputatie en het aan de algemeen bevoegde instanties toe (bestendig deputatie en
regionale commissie van advies), als dusdanig aangeduid in het decreet regionale commissie van advies), als dusdanig aangeduid in het decreet
op de ruimtelijke ordening, een eigen advies uit te brengen na op de ruimtelijke ordening, een eigen advies uit te brengen na
afweging van alle elementen van het dossier. De aangehaalde diensten afweging van alle elementen van het dossier. De aangehaalde diensten
hebben, volgens de wetgeving, geen algemene adviesbevoegdheid. hebben, volgens de wetgeving, geen algemene adviesbevoegdheid.
Vergunningen : Vergunningen :
- De normale gang van zaken is dat men eerst wacht tot de - De normale gang van zaken is dat men eerst wacht tot de
gewestplanwijziging doorgevoerd is vooraleer de procedure voor de gewestplanwijziging doorgevoerd is vooraleer de procedure voor de
milieu- of bouwvergunning te starten. Tegenstrijdigheid met de milieu- of bouwvergunning te starten. Tegenstrijdigheid met de
gewestplanbestemming, abstractie makend van eventuele gewestplanbestemming, abstractie makend van eventuele
uitzonderingsbepalingen, is normaal gezien een reden om de uitzonderingsbepalingen, is normaal gezien een reden om de
bouwvergunning te weigeren. bouwvergunning te weigeren.
Omzetting naar woonzone : Omzetting naar woonzone :
- De commissie adviseert de omzetting van een klein stuk - De commissie adviseert de omzetting van een klein stuk
landschappelijk waardevol agrarisch gebied in woongebied ongunstig en landschappelijk waardevol agrarisch gebied in woongebied ongunstig en
stelt voor het gebied om te zetten in bufferzone en dit omwille van de stelt voor het gebied om te zetten in bufferzone en dit omwille van de
ligging ervan onmiddelijk aansluitend bij het gebied voor RWZI en ligging ervan onmiddelijk aansluitend bij het gebied voor RWZI en
omwille van de mogelijke hinder die de toekomstige bewoners kunnen omwille van de mogelijke hinder die de toekomstige bewoners kunnen
ondervinden van deze installatie. De commissie sluit zich dan ook aan ondervinden van deze installatie. De commissie sluit zich dan ook aan
bij die argument. bij die argument.
Ontbrekende stukken : Ontbrekende stukken :
- De scenario-analyse van Aquafin met de studie van de ecologische, - De scenario-analyse van Aquafin met de studie van de ecologische,
hydraulische, technische en financiële aspecten behoort niet tot de hydraulische, technische en financiële aspecten behoort niet tot de
documenten die wettelijk ter inzage gelegd dienen te worden in het documenten die wettelijk ter inzage gelegd dienen te worden in het
kader van een openbaar onderzoek voor een gewestplanwijziging. kader van een openbaar onderzoek voor een gewestplanwijziging.
Voorstellen : Voorstellen :
- De waterzuiveringsinstallatie aan de andere zijde van de - De waterzuiveringsinstallatie aan de andere zijde van de
Rijmenamsebaan inplanten zou de impact voor de buurtbewoners Rijmenamsebaan inplanten zou de impact voor de buurtbewoners
vergroten. Op die plaats bevindt zich nog meer bebouwing in de buurt vergroten. Op die plaats bevindt zich nog meer bebouwing in de buurt
dans op de gekozen locatie. Daarenboven is voor de exploitatie van de dans op de gekozen locatie. Daarenboven is voor de exploitatie van de
installatie deze inplantingsplaats minder interessant omdat ze zo installatie deze inplantingsplaats minder interessant omdat ze zo
verder van het lozingspunt zou gelegen zijn. verder van het lozingspunt zou gelegen zijn.
Antwoord op : Antwoord op :
Adviezen : Adviezen :
Advies van de gemeente Bertem : Advies van de gemeente Bertem :
De voorgestelde wijzigingen vallen buiten de door de Vlaamse regering De voorgestelde wijzigingen vallen buiten de door de Vlaamse regering
afgebakende gebieden die in het kader van deze gedeeltelijke wijziging afgebakende gebieden die in het kader van deze gedeeltelijke wijziging
van het gewestplan in herziening worden gesteld. De procedure laat van het gewestplan in herziening worden gesteld. De procedure laat
niet toe buiten deze gebieden voorstellen te doen. niet toe buiten deze gebieden voorstellen te doen.
Bovendien zijn deze voorstellen te realiseren via instrumenten (BPA) Bovendien zijn deze voorstellen te realiseren via instrumenten (BPA)
waarvoor de gemeente zelf het initiatief kan nemen. waarvoor de gemeente zelf het initiatief kan nemen.
Advies van de gemeente Boortmeerbeek : Advies van de gemeente Boortmeerbeek :
De commissie sluit zich gedeeltelijk aan bij het advies van de De commissie sluit zich gedeeltelijk aan bij het advies van de
gemeente Boortmeerbeek. De commissie adviseert echter de omzetting van gemeente Boortmeerbeek. De commissie adviseert echter de omzetting van
landschappelijk waardevol agrarisch gebied in woongebied ongunstig en landschappelijk waardevol agrarisch gebied in woongebied ongunstig en
stelt voor het gebied om te zetten in bufferzone en dit omwille van de stelt voor het gebied om te zetten in bufferzone en dit omwille van de
ligging ervan onmiddellijk aansluitend bij het gebied voor RWZI en ligging ervan onmiddellijk aansluitend bij het gebied voor RWZI en
omwille van de mogelijke hinder die de toekomstige bewoners kunnen omwille van de mogelijke hinder die de toekomstige bewoners kunnen
ondervinden van deze installatie. ondervinden van deze installatie.
Adviezen van de Bestendige Deputatie : Adviezen van de Bestendige Deputatie :
De commissie sluit zich aan bij het advies van de Bestendige De commissie sluit zich aan bij het advies van de Bestendige
Deputatie. Deputatie.
Bezwaarschriften gewestplan Leuven 3 te Boortmeerbeek Bezwaarschriften gewestplan Leuven 3 te Boortmeerbeek
Openbaar onderzoek : van 8 december 1997 tot en met 5 februari 1998 Openbaar onderzoek : van 8 december 1997 tot en met 5 februari 1998
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Pour la consultation du tableau, voir image
^
Etaamb.be maakt gebruik van cookies
Etaamb.be gebruikt cookies om uw taalvoorkeur te onthouden en om beter te begrijpen hoe etaamb.be gebruikt wordt.
DoorgaanMeer details
x