← Terug naar "Oproep tot kandidaturen voor de uitbating van transitiehuizen Inleiding De Ministerraad keurde op 18 november 2016 het Masterplan Gevangenissen
en internering goed. Met dit plan wil de rege(...) Het gedifferentieerd detentiebeleid
voorziet ook ruimte voor transitiehuizen. Dit zijn kleinschalig(...)"
Oproep tot kandidaturen voor de uitbating van transitiehuizen Inleiding De Ministerraad keurde op 18 november 2016 het Masterplan Gevangenissen en internering goed. Met dit plan wil de rege(...) Het gedifferentieerd detentiebeleid voorziet ook ruimte voor transitiehuizen. Dit zijn kleinschalig(...) | Appel à candidatures pour l'exploitation de maisons de transition Introduction Le 18 novembre 2016, le Conseil des Ministres a approuvé le Masterplan relatif aux prisons et à l'interneme(...) La politique de détention différenciée prévoit aussi des places pour les maisons de transition. Il (...) |
---|---|
FEDERALE OVERHEIDSDIENST JUSTITIE Oproep tot kandidaturen voor de uitbating van transitiehuizen (pilootproject Vlaanderen en pilootproject Wallonië) Inleiding De Ministerraad keurde op 18 november 2016 het Masterplan Gevangenissen en internering goed. Met dit plan wil de regering de overbevolking in de gevangenissen terugdringen en de infrastructuur vernieuwen. Ze wil ook de infrastructuur beter aanpassen aan de re-integratie van gedetineerden en alternatieven voor de klassieke strafuitvoering bieden. Het gedifferentieerd detentiebeleid voorziet ook ruimte voor transitiehuizen. Dit zijn kleinschalige projecten (van ongeveer vijftien plaatsen) waarbij bepaalde gedetineerden (geselecteerd op basis van een aantal criteria) tegen het einde van hun straf de kans krijgen om het laatste deel van de straf door te brengen in een transitiehuis. Daarbij moeten ze intens worden bijgestaan en begeleid om erna terug en beter te kunnen functioneren in de maatschappij. Het Masterplan verduidelijkte dit als volgt: "Niet elke gedetineerde heeft een profiel dat een opsluiting in een hoog beveiligde inrichtingnoodzakelijk maakt. Daarnaast is een veel gehoorde klacht dat de overgang van de gevangenis naar de buitenwereld te abrupt verloopt, gedetineerden zijn onvoldoende voorbereid op diverse domeinen met alle mogelijke gevolgen, niet in het minst wat betreft het risico op recidive. Daarom wordt voorgesteld om een project op te starten rond transitiehuizen. Een concept dat o.i. beter kan bijdragen om de re-integratie te bevorderen en recidive te verminderen. Een transitiehuis is een kleinschalig project waarbij een gedetineerde, die hiervoor geselecteerd wordt op basis van een aantal criteria, prioritair maar niet uitsluitend wat diens veiligheidsprofiel betreft, tegen het einde van zijn te ondergane strafduur de kans krijgt om deze door te brengen in een aangepaste infrastructuur waar gewerkt wordt rond een aantal principes zoals zelfstandig wonen, werk zoeken, relaties aangaan en opnieuw functioneren buiten beveiligde muren. Anders gezegd: vanuit een filosofie van een inclusief beleid wat de toegankelijkheid van de reguliere maatschappelijke diensten betreft. Hiervoor is enerzijds een integraal begeleidingstraject nodig en anderzijds ook een grotere vrijheid van komen en gaan. Het is de bedoeling de gedetineerde te begeleiden en te ondersteunen om terug een eigen plek te vinden binnen de samenleving. Dit project kan ook een goed alternatief zijn voor het huidige systeem van de beperkte detentie. De gedetineerde wordt voorbereid om, na afloop van zijn straf, zelfstandig te wonen, werken en functioneren binnen de maatschappij. Hiervoor zullen ook de nodige samenwerkingsvormen moeten aangegaan worden in het kader van de regionale bevoegdheden inzake hulp- en dienstverlening aan de gedetineerden, waarbij in het bijzonder het accent ligt op de gebieden vormingscentra, CAW, VDAB, justitieel welzijnswerk, etc... Hierdoor zal sowieso bespaard worden op veiligheidsinstallaties en personeel, ook al zal specifiek personeel voorzien moeten worden. Er zal gestart worden in het eerste jaar met één project per regio dat als piloot kan dienen. Indien dit positief wordt geëvalueerd, zal na een jaar een uitbreiding naar ongeveer 100 plaatsen gerealiseerd worden.(...). " De wettelijke basis werd gecreëerd via de wet van 11 juli 2018 houdende diverse bepalingen in strafzaken (publicatie Belgisch Staatsblad 18.07.2018). Voor de realisatie wordt nu een oproep tot kandidaatstelling gelanceerd. Er zal gewerkt worden met een subsidiesysteem waarbij de gekozen organisatie een vaste dagprijs per plaats zal ontvangen. Voorwaarden indiening kandidaturen Bij de kandidatuurstelling dienen de inschrijvers een uitgebreide motivatiebrief over te maken met daarin de reden waarom men wil inschrijven voor één of beide pilootprojecten. Hierbij wordt ook duidelijk vermeld of men wenst in te schrijven voor het pilootproject op het Vlaamse grondgebied, het pilootproject op het Waalse grondgebied, of beiden. De brief dient volgende bijlagen te bevatten (nummering te hernemen): 1. Een document waarin duidelijk wordt vermeld welke organisatie, of welk consortium van organisaties, zich wenst in te schrijven met een beschrijving van elke organisatie en haar statuut. 2. Een document van maximaal 10 pagina's waarin de visie wordt voorgesteld volgens dewelke de inschrijver het transitiehuis zou uitbaten, en dat minimaal bevat: a. De manier waarop het transitiehuis zal worden uitgebaat. b. De visie op daginvulling en op de beperking/invulling van vrijheid van komen en gaan. c. De manier waarop de samenwerking zal verlopen met het directoraat-generaal van de penitentiaire inrichtingen (afbakening autonomie). | SERVICE PUBLIC FEDERAL JUSTICE Appel à candidatures pour l'exploitation de maisons de transition (projet pilote en Flandre et projet pilote en Wallonie) Introduction Le 18 novembre 2016, le Conseil des Ministres a approuvé le Masterplan relatif aux prisons et à l'internement. Par le biais de ce plan, le Gouvernement entend réduire la surpopulation carcérale et renouveler les infrastructures. Il entend également mieux adapter les infrastructures à la réinsertion des détenus et offrir des alternatives à l'exécution classique de la peine. La politique de détention différenciée prévoit aussi des places pour les maisons de transition. Il s'agit de projets de petite taille (d'environ 15 places) dans lesquels certains détenus (sélectionnés sur la base d'une série de critères) ont la possibilité, durant la fin de leur peine, d'en purger une partie au sein d'une maison de transition. A cet égard, il convient de les assister et de les accompagner de près afin de leur permettre de mieux se réinsérer dans la société par la suite. Le Masterplan explicite ce point comme suit : « Un profil qui nécessite une incarcération dans un établissement de haute sécurité ne se retrouve pas chez tout détenu. En outre, une plainte souvent entendue est que la transition de la prison vers le monde extérieur se fait trop brusquement. Les détenus sont insuffisamment préparés dans divers domaines avec toutes les conséquences possibles, et non des moindres le risque de récidive. Aussi, il est proposé de lancer un projet relatif à des maisons de transition, un concept qui, selon nous, peut mieux contribuer à la réintégration et à la réduction du récidivisme. Une maison de transition est un projet à petite échelle dans lequel un détenu, qui est sélectionné sur la base d'une série de critères, prioritairement mais pas seulement en rapport avec son profil de sécurité, se voit donner la chance de séjourner, d'ici la fin de la durée de sa peine restant à purger, dans une maison où un travail est effectué selon un certain nombre de principes, tels que habiter en autonomie, chercher un emploi, entreprendre des relations et réussir à s'en sortir de nouveau hors des murs. En d'autres termes, on se base sur une philosophie d'une politique d'inclusion s'agissant de l'accessibilité aux services sociaux réguliers. Pour ce faire, il faut, d'une part, un parcours d'accompagnement intégral et, d'autre part, une plus grande liberté d'aller et venir. L'objectif est d'accompagner le détenu et de le soutenir pour qu'il puisse retrouver une place au sein de la société. Ce projet peut également constituer une bonne alternative au système actuel de détention limitée. Le détenu est préparé, d'ici la fin de sa peine, à vivre de façon autonome, à travailler et à s'en sortir au sein de la société. A cet effet, les formes de coopération nécessaires doivent être établies dans le cadre des compétences régionales dans le domaine de l'assistance et des services aux détenus, où l'accent est mis en particulier sur les domaines des centres de formation, les centres d'aide sociale générale, les agences de l'emploi, le bien-être judiciaire, etc. Ceci génèrera en tout cas des économies au niveau des installations de sécurité du personnel, même s'il faudra prévoir du personnel spécifique. On démarrera, au cours de la première année, avec un seul projet par région qui peut servir de projet pilote. Si son évaluation est positive, une extension à 100 places environ sera réalisée après un an.(...) » La base légale a été créée par la loi du 11 juillet 2018 portant des diverses dispositions en matière pénale (publication Moniteur belge 18.07.2018) Un appel à candidatures est à présent lancé en vue de la mise en pratique. Il sera fait usage d'un système de subventions dans lequel l'organisation choisie recevra un prix fixe à la journée par site. Conditions pour le dépôt des candidatures Lors du dépôt des candidatures, les soumissionnaires doivent transmettre une lettre de motivation exhaustive comprenant la raison pour laquelle ils souhaitent s'inscrire pour l'un des projets, ou les deux. A cet égard, ils doivent aussi clairement mentionner s'ils souhaitent s'inscrire pour un projet pilote mené sur le territoire flamand, pour un projet pilote mené sur le territoire wallon, ou les deux. La lettre doit contenir les annexes suivantes (respecter la numérotation): 1. Un document indiquant clairement quelle organisation ou quel consortium d'organisations souhaite s'inscrire en incluant une description de chaque organisation et son statut. 2. Un document de 10 pages maximum présentant la vision d'exploitation de la maison de transition adoptée par le soumissionnaire, qui contient au minimum: a. La méthode d'exploitation de la maison de transition. b. La vision des activités journalières et la restriction/l'interprétation de la liberté d'aller et venir. c. La manière de coopérer avec la Direction générale des établissements pénitentiaires (délimitation de l'autonomie). |
d. De manier waarop de samenwerking zal verlopen met de | d. La manière de coopérer avec les Communautés. |
gemeenschappen. | |
e. De manier waarop de samenwerking zal verlopen met andere relevante | e. La manière de coopérer avec les autres partenaires pertinents |
partners (lokale besturen, lokale politie, VDAB, CAW,...). | (administrations locales, police locale, FOREM, SAD, etc.). |
f. De omschrijving van hoe het een leefklimaat kan garanderen dat een | f. La description de la façon de garantir un cadre de vie qui |
leven in gemeenschap bevordert. | encourage une vie en communauté. |
3. Een ontwerp van huishoudelijk reglement. | 3. Un projet de règlement intérieur. |
4. Een document waarin de samenstelling en de profielen van alle | 4. Un document décrivant la composition et les profils de l'ensemble |
personeelsleden wordt beschreven. Hier moet rekening gehouden worden | des membres du personnel. A cet égard, il convient de tenir compte de |
met het vervullen van volgende functies: | l'occupation des fonctions suivantes: |
a. De leiding van het transitiehuis. | a. La direction de la maison de transition. |
b. Het administratief en financieel beheer. | b. La gestion administrative et financière. |
c. De `hotelfunctie'. | c. La « fonction d'hôtel ». |
d. Het onderhoud. | d. L'entretien. |
e. De begeleiding van de gedetineerden. | e. L'encadrement des détenus. |
5. Een voorstelling van de site, gebouw (met het exacte aantal | 5. Une présentation du site, du bâtiment (en ce compris le nombre |
plaatsen) en omgeving waar de inschrijver het transitiehuis wil | exact de places) et de l'environnement dans lesquels le |
oprichten. Hierbij dient ook weergegeven te worden wat volgens de | soumissionnaire entend créer la maison de transition. A cet égard, il |
inschrijver de karakteristieken en normen zijn waaraan het gebouw en | convient également de mentionner quelles seront les caractéristiques |
et les normes, selon le soumissionnaire, auxquelles le bâtiment et les | |
de lokalen zullen beantwoorden. | locaux devront répondre. |
6. Een beknopt businessplan met een voorstel en berekeningswijze, | 6. Un business plan sommaire comprenant une proposition et une méthode |
gebaseerd op een dagprijs per plaats. | de calcul, qui se base sur un prix à la journée par site. |
7. Een beknopte beschrijving van maximaal 2 pagina's van hoe men een | 7. Une description sommaire de 2 pages maximum de la manière employée |
draagvlak tracht te creëren bij de lokale bevolking. | pour tenter de susciter l'adhésion auprès de la population locale. |
8. De opmaak van een indicatieve planning (inclusief de snelheid van | 8. L'élaboration d'un calendrier indicatif (y compris le rythme |
uitvoering) | d'exécution). |
De aangeleverde informatie voor deze 8 punten zal integraal in | Les informations fournies concernant ces 8 points seront intégralement |
overweging worden genomen bij een eventuele voorselectie. | prises en considération lors d'une éventuelle présélection. |
Deze informatie zal verder uitgewerkt en verfijnd dienen te worden | Ces informations devront être davantage détaillées et affinées par les |
door de inschrijvers doorheen de verdere onderhandeling om finaal te | soumissionnaires durant les négociations futures afin de parvenir à un |
komen tot een project waar de opdrachtgever en de opdrachtnemer zich | projet dans lequel le donneur d'ordre et le preneur d'ordre peuvent se |
in kunnen vinden. Hierbij zal ook een duidelijk plan worden opgesteld | retrouver. A cet égard, un plan détaillé sera également élaboré sur la |
over de manier van rapportage van het project. | méthode de rapportage du projet. |
Ook bij de uiteindelijke selectie zal voor de evaluatie rekening | Lors de la sélection finale, il sera aussi tenu compte, en vue de |
worden gehouden met de finale input voor alle hierboven opgesomde | l'évaluation, de l'apport final pour tous les points énumérés |
punten. | ci-dessus. |
Procedure | Procédure |
o Geïnteresseerde kandidaten worden verzocht een dossier in te dienen | o Il est demandé aux candidats intéressés de déposer un dossier d'ici |
tegen vrijdag 21 september 2018, uiterlijk om 15u. | le vendredi 21 septembre 2018 pour 15h au plus tard. |
o Vervolgens zal een intern expertencomité een analyse en mogelijke | o Par la suite, un comité d'experts interne procèdera à une analyse et |
voorselectie maken van de inschrijvers. | à une éventuelle présélection des soumissionnaires. |
o Alle kandidaten zullen uiterlijk op 5 oktober 2018 per mail een bericht ontvangen of men al dan niet uitgenodigd wordt voor de verdere onderhandelingen. o De weerhouden kandidaten worden uitgenodigd op bilaterale gesprekken waarbij alle ingediende documenten verder besproken zullen worden. Het aantal onderhandelingen wordt niet op voorhand vastgelegd en zal afhangen van het verloop en de ontvangen input. o De geselecteerden krijgen vervolgens finaal de kans om definitieve documenten (offerte) over te maken aan de opdrachtgever. o Uiteindelijk zal een gemotiveerde beslissing worden opgemaakt waarin de keuze wordt bekendgemaakt van de inschrijver(s) die het transitiehuis(zen) kan uitbaten. o Na een periode van één jaar (vanaf het moment van de eigenlijke uitbating en dus vanaf de eerste gedetineerden aanwezig zijn) zal een evaluatie plaatsvinden van beide pilootprojecten. Indiening kandidaturen en verkrijgen bijkomende informatie De kandidaturen (inclusief alle bijlagen) dienen per mail overgemaakt ter worden ter attentie van de heer directeur-generaal van de penitentiaire inrichtingen via het volgend adres: o Mevr. Els De Cat - els.decat@just.fgov.be Enkel bij ontvangst van een antwoordmail met ontvangstbevestiging kan de inschrijving als definitief worden beschouwd. | o Tous les candidats recevront un e-mail le 5 octobre 2018 au plus tard leur indiquant s'ils ont conviés ou non à la poursuite des négociations. o Les candidats retenus seront convoqués à des entretiens bilatéraux lors desquels l'ensemble des documents déposés seront davantage discutés. Le nombre de phase de négociations n'est pas déterminé à l'avance et dépendra du déroulement et de l'apport reçu. o Ensuite, les candidats sélectionnés auront une ultime possibilité de transmettre les documents définitifs (offre) au donneur d'ordre. o Enfin, une décision motivée sera prise, dans laquelle le choix sera communiqué au(x) soumissionnaire(s) qui pourra/pourront exploiter la/les maison(s) de transition. o Après une période d'un an (à partir du moment de l'exploitation et donc à partir du moment où les premiers détenus s'installent), une évaluation des deux projets pilotes sera menée. Dépôt des candidatures et réception des informations complémentaires Les candidatures (en ce compris toutes les annexes) doivent être envoyées par e-mail à l'attention de Monsieur le Directeur général des Etablissements pénitentiaires à l'adresse suivante : o Madame Els De Cat - els.decat@just.fgov.be Ce n'est qu'à la réception d'une réponse e-mail comprenant un avis de réception que le soumissionnaire peut être considéré comme étant |
définitivement candidat. |