Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Besluit Van De Waalse Regering van 06/06/2024
← Terug naar "Besluit van de Regering tot wijziging van de correctiefactor bepaald in artikel 8, § 2, van het decreet van 16 juli 2015 tot invoering van een kilometerheffing voor het wegengebruik door zware vrachtwagens"
Besluit van de Regering tot wijziging van de correctiefactor bepaald in artikel 8, § 2, van het decreet van 16 juli 2015 tot invoering van een kilometerheffing voor het wegengebruik door zware vrachtwagens Arrêté du Gouvernement wallon modifiant le facteur de correction prévu à l'article 8, § 2, du décret du 16 juillet 2015 instaurant un prélèvement kilométrique à charge des poids lourds pour l'utilisation des routes
6 JUNI 2024. - Besluit van de Regering tot wijziging van de 6 JUIN 2024. - Arrêté du Gouvernement wallon modifiant le facteur de
correctiefactor bepaald in artikel 8, § 2, van het decreet van 16 juli correction prévu à l'article 8, § 2, du décret du 16 juillet 2015
2015 tot invoering van een kilometerheffing voor het wegengebruik door instaurant un prélèvement kilométrique à charge des poids lourds pour
zware vrachtwagens l'utilisation des routes
De Waalse regering, Le Gouvernement wallon,
Gelet op het decreet van 16 juli 2015 tot invoering van een Vu le décret du 16 juillet 2015 instaurant un prélèvement kilométrique
kilometerheffing voor het wegengebruik door zware vrachtwagens; à charge des poids lourds pour l'utilisation des routes;
Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën van 25 april 2024; Vu l'avis de l'Inspecteur des Finances, donné le 25 avril 2024 ;
Gelet op de instemming van de Minister van Begroting, gegeven op 6 Vu l'accord du Ministre du Budget, donné le 6 juin 2024 ;
juni 2024; Gelet op de dringende noodzaak om de nieuwe waarde van de Vu l'urgence motivée par la nécessité de faire entrer en vigueur la
correctiefactor op 1 juli 2024 van kracht te laten worden, zoals nouvelle valeur du facteur de correction à la date du 1er juillet
overeengekomen door de drie gewesten, en om gebruikers de mogelijkheid 2024, telle que fixée de commun accord par les trois régions, et de
te geven, middels een voldoende bekendmakingstermijn, om zich bewust permettre aux usagers, au moyen d'un délai de publicité suffisante, de
te worden van de maatregel voordat deze van kracht wordt; prendre connaissance de la mesure avant son entrée en vigueur ;
Gelet op het advies 76.512/4 van de Raad van State, gegeven op 23 mei Vu l'avis 76.512/4 du Conseil d'Etat, donné le 23 mai 2024, en
2024, overeenkomstig artikel 84, § 1, eerste lid, 3°, van de wetten op application de l'article 84, § 1er, alinéa 1er, 3°, des lois sur le
de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; Overwegende dat artikel 8, § 2, van genoemd decreet voorziet in een correctiefactor ter compensatie van de onnauwkeurige registratie van afgelegde kilometers; Overwegende dat deze correctiefactor wordt toegepast op de afgelegde afstand op het netwerk waarop de tol wordt geheven, voordat de tol wordt berekend, teneinde het risico van overfacturatie te verminderen in geval van onnauwkeurigheid bij de meting van de afgelegde afstand op het netwerk; Overwegende dat er belangrijke technologische ontwikkelingen hebben plaatsgevonden sinds de inwerkingtreding van het genoemde decreet in april 2016, met name: ?Ontwikkelingen van exogene aard, die betrekking hebben op verbeteringen in de GPS-technologie zelf. Ze staan los van het systeem voor de kilometerheffing, maar de technische oplossingen van de aanbieders van toldiensten halen er voordeel uit, ?Ontwikkelingen van endogene aard, die betrekking hebben op updates en verbeteringen door aanbieders van toldiensten van hun technische Conseil d'Etat, coordonnées le 12 janvier 1973 ; Considérant que l'article 8, § 2, du décret précité prévoit un facteur de correction qui vise à compenser les imprécisions de l'enregistrement des kilomètres parcourus ; Considérant que ce facteur de correction est appliqué à la distance parcourue sur le réseau soumis au péage avant le calcul du péage pour réduire le risque de surfacturation en cas d'inexactitude dans la mesure de la distance parcourue sur le réseau ; Considérant que des évolutions technologiques majeures ont été mises en oeuvre depuis l'entrée en vigueur dudit décret en avril 2016, lesquelles s'appréhendent comme suit : ? les évolutions de nature exogène qui se réfèrent aux améliorations de la technologie GPS elle-même. Elles sont indépendantes du système de prélèvement kilométrique mais les solutions techniques des prestataires de services de péage en bénéficient ; ? les évolutions de nature endogène qui se réfèrent aux mises à jour
oplossing voor de berekening van de kilometerheffing die weggebruikers et améliorations apportées par les prestataires de services de péage à
leur solution technique permettant le calcul du prélèvement
moeten betalen. kilométrique dû par l'usager de la route ;
Overwegende dat deze ontwikkelingen betekenen dat we een grotere Considérant que ces évolutions permettent d'atteindre une précision
nauwkeurigheid kunnen verwachten, die aanzienlijk lager is dan de accrue, significativement inférieure à la marge d'erreur de 1,5 %
foutmarge van 1,5% die momenteel van kracht is; actuellement en vigueur ;
Overwegende dat artikel 8, § 2 van het decreet van 16 juli 2015 de Considérant que l'article 8, § 2, du décret du 16 juillet 2015
Regering de bevoegdheid geeft om de correctiefactor naar gelang van de habilite le Gouvernement à modifier le facteur de correction en
technologische evolutie te wijzigen; fonction de l'évolution technologique ;
Overwegende dat de drie Gewesten op 10 april 2024 een uitvoerend Considérant que les trois Régions ont conclu en date du 10 avril 2024
samenwerkingsakkoord hebben gesloten tot wijziging van het un accord de coopération d'exécution modifiant l'accord de coopération
samenwerkingsakkoord tussen het Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest en du 31 janvier 2014 entre la Région flamande, la Région wallonne et la
het Brussels Hoofdstedelijk Gewest betreffende de invoering van de Région de Bruxelles-Capitale relatif à l'introduction du système de
kilometerheffing op het grondgebied van de drie gewesten en tot
oprichting van een publiekrechtelijk vormgegeven Interregionaal prélèvement kilométrique sur le territoire des trois Régions et à la
Samenwerkingsverband Viapass onder de vorm van een gemeenschappelijke constitution d'un Partenariat interrégional de droit public Viapass
instelling zoals bedoeld in artikel 92bis, § 1, van de bijzondere wet sous forme d'une institution commune telle que visée à l'article
van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, gewijzigd bij 92bis, § 1er, de la loi spéciale du 8 août 1980 de réformes
samenwerkingsakkoord van 24 april 2015 en bij Samenwerkingsakkoord van 24 maart 2016; institutionnelles, modifié par l'accord de coopération du 24 avril
Overwegende dat de drie Gewesten bij voormeld uitvoerend 2015 et par l'accord de coopération du 24 mars 2016 ;
samenwerkingsakkoord hebben beslist om de correctiefactor voorzien in Considérant que, par l'accord de coopération d'exécution susmentionné,
les trois Régions ont décidé de ramener de 1, 5 % à 1,0 % le facteur
de artikelen 6, § 2, eerste lid, 2°, en 7, § 2, eerste lid, 2°, van de correction prévu aux articles 6, § 2, alinéa 1er, 2°, et 7, § 2,
voormeld samenwerkingsakkoord van 31 januari 2014 te verlagen van 1,5% alinéa 1er, 2°, de l'accord de coopération du 31 janvier 2014 précité
naar 1,0%; ;
Op voorstel van de Viceminister-President en Minister van Klimaat, Sur la proposition du Ministre de la Mobilité et des Infrastructures ;
Energie en Mobiliteit, Après délibération,
Na beraadslaging,
Besluit : Arrête :

Artikel 1.In artikel 8, § 2, van het decreet van 16 juli 2015 tot

Article 1er.Dans l'article 8, § 2, du décret du 16 juillet 2015

invoering van een kilometerheffing voor het wegengebruik door zware instaurant un prélèvement kilométrique à charge des poids lourds pour
vrachtwagens, worden de termen "1,5%" vervangen door de termen "1,0%". l'utilisation des routes, les termes « 1,5 % » sont remplacés par les termes « 1,0 % ».

Art. 2.Dit besluit treedt in werking op 1 juli 2024.

Art. 2.Le présent arrêté entre en vigueur le 1er juillet 2024.

Art. 3.De Viceminister-President en Minister van Klimaat, Energie en

Art. 3.Le Ministre de la Mobilité et des Infrastructures est chargé

Mobiliteit is verantwoordelijk voor de uitvoering van dit besluit. de l'exécution du présent arrêté.
Namen, 6 juni 2024. Voor de Regering: De Minister-President, E. DI RUPO De Viceminister-President en Minister van Klimaat, Energie en Mobiliteit, Ph. HENRY Namur, le 6 juin 2024. Pour le Gouvernement : Le Ministre-Président, E. DI RUPO Le Ministre du Climat, de l'Energie, de la Mobilité et des Infrastructures, Ph. HENRY
^