gepubliceerd op 13 juni 2024
Besluit van de Regering tot wijziging van de correctiefactor bepaald in artikel 8, § 2, van het decreet van 16 juli 2015 tot invoering van een kilometerheffing voor het wegengebruik door zware vrachtwagens
6 JUNI 2024. - Besluit van de Regering tot wijziging van de correctiefactor bepaald in artikel 8, § 2, van het decreet van 16 juli 2015Relevante gevonden documenten type decreet prom. 16/07/2015 pub. 28/07/2015 numac 2015027115 bron waalse overheidsdienst Decreet tot invoering van een kilometerheffing voor het wegengebruik door zware vrachtwagens sluiten tot invoering van een kilometerheffing voor het wegengebruik door zware vrachtwagens
De Waalse regering, Gelet op het
decreet van 16 juli 2015Relevante gevonden documenten
type
decreet
prom.
16/07/2015
pub.
28/07/2015
numac
2015027115
bron
waalse overheidsdienst
Decreet tot invoering van een kilometerheffing voor het wegengebruik door zware vrachtwagens
sluiten tot invoering van een kilometerheffing voor het wegengebruik door zware vrachtwagens;
Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën van 25 april 2024;
Gelet op de instemming van de Minister van Begroting, gegeven op 6 juni 2024;
Gelet op de dringende noodzaak om de nieuwe waarde van de correctiefactor op 1 juli 2024 van kracht te laten worden, zoals overeengekomen door de drie gewesten, en om gebruikers de mogelijkheid te geven, middels een voldoende bekendmakingstermijn, om zich bewust te worden van de maatregel voordat deze van kracht wordt;
Gelet op het advies 76.512/4 van de Raad van State, gegeven op 23 mei 2024, overeenkomstig artikel 84, § 1, eerste lid, 3°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Overwegende dat artikel 8, § 2, van genoemd decreet voorziet in een correctiefactor ter compensatie van de onnauwkeurige registratie van afgelegde kilometers;
Overwegende dat deze correctiefactor wordt toegepast op de afgelegde afstand op het netwerk waarop de tol wordt geheven, voordat de tol wordt berekend, teneinde het risico van overfacturatie te verminderen in geval van onnauwkeurigheid bij de meting van de afgelegde afstand op het netwerk;
Overwegende dat er belangrijke technologische ontwikkelingen hebben plaatsgevonden sinds de inwerkingtreding van het genoemde decreet in april 2016, met name: ?Ontwikkelingen van exogene aard, die betrekking hebben op verbeteringen in de GPS-technologie zelf. Ze staan los van het systeem voor de kilometerheffing, maar de technische oplossingen van de aanbieders van toldiensten halen er voordeel uit, ?Ontwikkelingen van endogene aard, die betrekking hebben op updates en verbeteringen door aanbieders van toldiensten van hun technische oplossing voor de berekening van de kilometerheffing die weggebruikers moeten betalen.
Overwegende dat deze ontwikkelingen betekenen dat we een grotere nauwkeurigheid kunnen verwachten, die aanzienlijk lager is dan de foutmarge van 1,5% die momenteel van kracht is;
Overwegende dat artikel 8, § 2 van het decreet van 16 juli 2015Relevante gevonden documenten type decreet prom. 16/07/2015 pub. 28/07/2015 numac 2015027115 bron waalse overheidsdienst Decreet tot invoering van een kilometerheffing voor het wegengebruik door zware vrachtwagens sluiten de Regering de bevoegdheid geeft om de correctiefactor naar gelang van de technologische evolutie te wijzigen;
Overwegende dat de drie Gewesten op 10 april 2024 een uitvoerend samenwerkingsakkoord hebben gesloten tot wijziging van het samenwerkingsakkoord tussen het Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest betreffende de invoering van de kilometerheffing op het grondgebied van de drie gewesten en tot oprichting van een publiekrechtelijk vormgegeven Interregionaal Samenwerkingsverband Viapass onder de vorm van een gemeenschappelijke instelling zoals bedoeld in artikel 92bis, § 1, van de bijzondere wet van 8 augustus 1980Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/08/1980 pub. 11/12/2007 numac 2007000980 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet tot hervorming der instellingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot hervorming der instellingen, gewijzigd bij samenwerkingsakkoord van 24 april 2015 en bij Samenwerkingsakkoord van 24 maart 2016;
Overwegende dat de drie Gewesten bij voormeld uitvoerend samenwerkingsakkoord hebben beslist om de correctiefactor voorzien in de artikelen 6, § 2, eerste lid, 2°, en 7, § 2, eerste lid, 2°, van voormeld samenwerkingsakkoord van 31 januari 2014 te verlagen van 1,5% naar 1,0%;
Op voorstel van de Viceminister-President en Minister van Klimaat, Energie en Mobiliteit, Na beraadslaging, Besluit :
Artikel 1.In artikel 8, § 2, van het decreet van 16 juli 2015Relevante gevonden documenten type decreet prom. 16/07/2015 pub. 28/07/2015 numac 2015027115 bron waalse overheidsdienst Decreet tot invoering van een kilometerheffing voor het wegengebruik door zware vrachtwagens sluiten tot invoering van een kilometerheffing voor het wegengebruik door zware vrachtwagens, worden de termen "1,5%" vervangen door de termen "1,0%".
Art. 2.Dit besluit treedt in werking op 1 juli 2024.
Art. 3.De Viceminister-President en Minister van Klimaat, Energie en Mobiliteit is verantwoordelijk voor de uitvoering van dit besluit.
Namen, 6 juni 2024.
Voor de Regering: De Minister-President, E. DI RUPO De Viceminister-President en Minister van Klimaat, Energie en Mobiliteit, Ph. HENRY