Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Besluit Van De Vlaamse Regering van 17/05/2019
← Terug naar "Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de toegang tot en organisatie van de educatieve graduaatsopleiding voor secundair onderwijs "
Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de toegang tot en organisatie van de educatieve graduaatsopleiding voor secundair onderwijs Arrêté du Gouvernement flamand relatif à l'accès à et l'organisation de la formation de graduat éducatif pour l'enseignement secondaire
VLAAMSE OVERHEID 17 MEI 2019. - Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de toegang tot en organisatie van de educatieve graduaatsopleiding voor secundair onderwijs DE VLAAMSE REGERING, AUTORITE FLAMANDE 17 MAI 2019. - Arrêté du Gouvernement flamand relatif à l'accès à et l'organisation de la formation de graduat éducatif pour l'enseignement secondaire LE GOUVERNEMENT FLAMAND,
Gelet op de Codex Hoger Onderwijs van 11 oktober 2013, bekrachtigd bij Vu le Code de l'Enseignement supérieur du 11 octobre 2013, sanctionné
het decreet van 20 december 2013, artikel II.112, vervangen bij het par le décret du 20 décembre 2013, l'article II.112, remplacé par le
decreet van 4 mei 2018; décret du 4 mai 2018 ;
Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 8 februari 2019; Vu l'avis de l'Inspection des Finances, donné le 8 février 2019 ;
Gelet op protocol nr. 130 van 5 april 2019 houdende de conclusies van Vu le protocole n° 130 du 5 avril 2019 portant les conclusions des
de onderhandelingen die werden gevoerd in de gemeenschappelijke négociations menées en réunion commune du Comité sectoriel X, de la
vergadering van Sectorcomité X, van onderafdeling Vlaamse Gemeenschap
van afdeling 2 van het Comité voor de provinciale en plaatselijke sous-section « Communauté flamande » de la section 2 du Comité des
overheidsdiensten en van het overkoepelend onderhandelingscomité, services publics provinciaux et locaux et du comité coordinateur de
vermeld in het decreet van 5 april 1995 tot oprichting van négociation, visé au décret du 5 avril 1995 portant création de
onderhandelingscomités in het vrij gesubsidieerd onderwijs; comités de négociation dans l'enseignement libre subventionné ;
Gelet op protocol nr. 96 van 5 april 2019 houdende de conclusies van Vu le protocole n° 96 du 5 avril 2019 portant les conclusions des
de onderhandelingen die werden gevoerd in het Vlaams négociations menées au sein du Comité flamand de négociation pour
Onderhandelingscomité voor het Hoger Onderwijs en het Universitair l'Enseignement supérieur et l'Universitair Ziekenhuis Gent, visé au
Ziekenhuis Gent, vermeld in de Codex Hoger Onderwijs van 11 oktober 2013; Code de l'Enseignement supérieur du 11 octobre 2013 ;
Gelet op advies 95.969 van de Raad van State, gegeven op 10 mei 2019, Vu l'avis 95.969 du Conseil d'Etat, donné le 10 mai 2019, en
met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2° , van de wetten op application de l'article 84, § 1er, alinéa 2, 2°, des lois sur le
de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; Conseil d'Etat, coordonnées du 12 janvier 1973 ;
Op voorstel van de Vlaamse minister van Onderwijs; Sur la proposition de la Ministre flamande de l'Enseignement ;
Na beraadslaging, Après délibération,
Besluit : Arrête :

Artikel 1.De student van de educatieve graduaatsopleiding voor

Article 1er.Les étudiants de la formation de graduat éducatif pour

secundair onderwijs, vermeld in artikel II.112 van de Codex Hoger l'enseignement secondaire, visée à l'article II.112 du Code de
Onderwijs van 11 oktober 2013, kiest uit de volgende lijst minstens l'Enseignement supérieur du 11 octobre 2013, choisissent au moins une
één onderwijsvak, binnen de mogelijkheden die de hogeschool aanbiedt: matière d'enseignement parmi la liste suivante, dans les limites des
possibilités offertes par l'institut supérieur :
1° agrarische technieken; 1° « agrarische technieken » ;
2° autorijtechnieken; 2° « autorijtechnieken » ;
3° autotechniek; 3° « autotechniek » ;
4° bakkerij; 4° « bakker » ;
5° bio-esthetiek; 5° « bio-esthetiek » ;
6° bloemschikken; 6° « bloemschikken » ;
7° bouw; 7° « bouw » ;
8° carrosserie; 8° « carrosserie » ;
9° centrale verwarming; 9° « centrale verwarming » ;
10° diamant; 10° « diamant » ;
11° elektriciteit; 11° « elektriciteit » ;
12° elektromechanica; 12° « elektromechanica » ;
13° elektronica; 13° « elektronica » ;
14° glastechnieken; 14° « glastechnieken » ;
15° goud; 15° « goud » ;
16° grafische technieken; 16° « grafische technieken » ;
17° haartooi; 17° « haartooi » ;
18° hedendaagse dans; 18° « hedendaagse dans » ;
19° hotel; 19° « hotel » ;
20° hout; 20° « hout » ;
21° instrumentenbouw; 21° « instrumentenbouw » ;
22° klassieke dans; 22° « klassieke dans » ;
23° koeltechniek; 23° « koeltechniek » ;
24° kunststoffen; 24° « kunststoffen » ;
25° lassen - constructie; 25° « lassen - constructie » ;
26° leder; 26° « leder » ;
27° mechanica; 27° « mechanica » ;
28° metaal; 28° « metaal » ;
29° meubelmakerij; 29° « meubelmakerij » ;
30° nautische technieken 30° « nautische technieken » ;
31° sanitair; 31° « sanitair » ;
32° Rijn- en binnenvaart 32° « Rijn- en binnenvaart » ;
33° scheepswerktuigkunde; 33° « scheepswerktuigkunde » ;
34° scheepvaart; 34° « scheepvaart » ;
35° schilderen en decoratie; 35° « schilderen en decoratie » ;
36° schrijnwerkerij; 36° « schrijnwerkerij » ;
37° slagerij; 37° « slagerij » ;
38° steen- en marmerbewerking; 38° « steen- en marmerbewerking » ;
39° tandtechniek; 39° « technologie dentaire » ;
40° uurwerkmaken; 40° « uurwerkmaken » ;
41° veiligheidstechniek; 41° « veiligheidstechniek » ;
42° verkoop; 42° « verkoop » ;
43° verzorging; 43° « verzorging » ;
44° voeding; 44° « voeding » ;
45° zeemanschap. 45° « zeemanschap ».
De onderwijsvakken hedendaagse dans en klassieke dans kunnen enkel in Les matières d'enseignement « hedendaagse dans » et « klassieke dans »
ne peuvent être enseignées qu'en collaboration avec une « School of
samenwerking met een School of Arts met onderwijsbevoegdheid voor de Arts » ayant compétence d'enseignement pour la formation de bachelor à
professionele bacheloropleiding dans. orientation professionnelle « dans ».

Art. 2.Ter uitvoering van artikel II.112, § 2, van de Codex Hoger

Art. 2.En application de l'article II.112, § 2, du Code de

Onderwijs van 11 oktober 2013 wordt de vakinhoudelijke l'Enseignement supérieur du 11 octobre 2013, l'aptitude de départ en
startbekwaamheid die nodig is om de educatieve graduaatsopleiding voor matière de contenu disciplinaire qui est requise pour pouvoir
secundair onderwijs te kunnen aanvatten, aanzien als nuttige ervaring. commencer la formation de graduat éducatif pour l'enseignement
secondaire est considérée comme une expérience utile.

Art. 3.De toegang tot de educatieve graduaatsopleiding voor secundair

Art. 3.L'accès à la formation de graduat éducatif pour l'enseignement

onderwijs, vermeld in artikel II.112 van de Codex Hoger Onderwijs van secondaire, visé à l'article II.112 du Code de l'Enseignement
11 oktober 2013, wordt beperkt tot kandidaten die vakinhoudelijke supérieur du 11 octobre 2013, est limité aux candidats qui peuvent
startbekwaamheid kunnen bewijzen. prouver leur aptitude de départ en matière de contenu disciplinaire.
De volgende kandidaten worden toegelaten tot de educatieve graduaatsopleiding: Les candidats suivants sont admis à la formation de graduat éducatif :
1° een kandidaat met vijf jaar professionele ervaring in het betrokken 1° un candidat ayant cinq ans d'expérience professionnelle dans la
onderwijsvak van de educatieve graduaatsopleiding; matière d'enseignement concernée de la formation de graduat éducatif ;
2° een kandidaat met drie jaar professionele ervaring in het betrokken 2° un candidat ayant trois ans d'expérience professionnelle dans la
onderwijsvak van de educatieve graduaatsopleiding en een studiebewijs matière d'enseignement concernée de la formation de graduat éducatif
et un titre visé à l'article II.176 du Code de l'Enseignement
als vermeld in artikel II.176 van de Codex Hoger Onderwijs van 11 supérieur du 11 octobre 2013, ou un certificat professionnel du VDAB
oktober 2013, of een beroepscertificaat van VDAB in het domein van het dans le domaine de la matière d'enseignement ;
onderwijsvak;
3° in afwijking van 1° en 2° moeten kandidaten voor de onderwijsvakken 3° par dérogation aux 1° et 2°, les candidats pour les matières
hedendaagse dans en klassieke dans voldoen aan de voorwaarden van d'enseignement « hedendaagse dans » et « klassieke dans » doivent
artikel II.112, § 5 van de Codex Hoger Onderwijs van 11 oktober 2013. remplir les conditions de l'article II.112, § 5 du Code de
l'Enseignement supérieur du 11 octobre 2013.

Art. 4.De hogescholen die een educatieve graduaatsopleiding voor

Art. 4.Les instituts supérieurs qui offrent une formation de graduat

secundair aanbieden, controleren of de kandidaat voldoende éducatif pour l'enseignement secondaire vérifient si le candidat
vakinhoudelijke bekwaamheid bezit. Die hogescholen bepalen binnen de possède une aptitude suffisante en matière de contenu disciplinaire.
VLHORA hiervoor een gemeenschappelijke procedure. Deze procedure bevat Ces instituts supérieurs définissent à cet effet une procédure commune
au sein du VLHORA. Cette procédure comprend au minimum la
minimaal het bepalen van de startbekwaamheid, de beoordeling van de détermination de l'aptitude de départ, l'évaluation de l'aptitude
vakbekwaamheid - die waar mogelijk gebaseerd is op de relevante professionnelle - fondée autant que possible sur les qualifications
beroepskwalificaties - tijdens de opleiding, de toegangsprocedure, professionnelles pertinentes - pendant la formation, la procédure
zoals bepaald in artikel 3, en een beroepsmogelijkheid. d'accès, prévue à l'article 3, et une possibilité de recours.

Art. 5.Dit besluit treedt in werking op 1 september 2019.

Art. 5.Le présent arrêté entre en vigueur le 1er septembre 2019.

Art. 6.De Vlaamse minister, bevoegd voor het onderwijs, is belast met

Art. 6.La Ministre flamande compétente pour l'enseignement est

de uitvoering van dit besluit. chargée de l'exécution du présent arrêté.
Brussel, 17 mei 2019. Bruxelles, le 17 mai 2019.
De minister-president van de Vlaamse Regering, Le Ministre-Président du Gouvernement flamand,
G. BOURGEOIS G. BOURGEOIS
De Vlaamse minister van Onderwijs, La Ministre flamande de l'Enseignement,
H. CREVITS H. CREVITS
^