Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Besluit Van De Vlaamse Regering van 05/09/2014
← Terug naar "Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de ontwikkelingsdoelen voor opleidingsvorm 1 en opleidingsvorm 2 in het buitengewoon secundair onderwijs "
Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de ontwikkelingsdoelen voor opleidingsvorm 1 en opleidingsvorm 2 in het buitengewoon secundair onderwijs Arrêté du Gouvernement flamand relatif aux objectifs de développement pour la forme d'enseignement 1 et la forme d'enseignement 2 dans l'enseignement secondaire spécial
VLAAMSE OVERHEID 5 SEPTEMBER 2014. - Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de ontwikkelingsdoelen voor opleidingsvorm 1 en opleidingsvorm 2 in het buitengewoon secundair onderwijs De Vlaamse Regering, Gelet op de Codex Secundair Onderwijs, artikel 262, gewijzigd bij het AUTORITE FLAMANDE 5 SEPTEMBRE 2014. - Arrêté du Gouvernement flamand relatif aux objectifs de développement pour la forme d'enseignement 1 et la forme d'enseignement 2 dans l'enseignement secondaire spécial Le Gouvernement flamand, Vu le Code de l'Enseignement secondaire du 17 décembre 2010, notamment
decreet van 1 juli 2011, en artikel 263, gewijzigd bij het decreet van l'article 262, modifié par le décret du 1er juillet 2011, et l'article
21 maart 2014 betreffende maatregelen voor leerlingen met specifieke 263, modifié par le décret du 21 mars 2014 relatif aux élèves à
onderwijsbehoeften; besoins éducatifs spécifiques ;
Gelet op het advies van de Vlaamse Onderwijsraad, gegeven op 23 Vu l'avis du « Vlaamse Onderwijsraad » (Conseil flamand de
september 2008;
Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 14 mei 2014; l'Enseignement), émis le 23 septembre 2008 ;
Gelet op de adviezen 56.450/1 en 56.451/1 van de Raad van State, Vu l'avis de l'Inspection des Finances, rendu le 14 mai 2014 ;
gegeven op 3 juli 2014, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste Vu les avis n° 56.450/1 et n° 56.451/1 du Conseil d'Etat, donnés le 3
lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 juillet 2014, en application de l'article 84, § 1er, alinéa 1er, 2°,
januari 1973; des lois coordonnées sur le Conseil d'Etat du 12 janvier 1973 ;
Op voorstel van de viceminister-president van de Vlaamse Regering en Sur la proposition du Vice-Ministre-Président du Gouvernement flamand
Vlaams minister van Onderwijs; et de la Ministre flamande de l'Enseignement ;
Na beraadslaging, Après délibération,
Besluit : Arrête :

Artikel 1.De ontwikkelingsdoelen van opleidingsvorm 1 en

Article 1er.Les objectifs de développement de la forme d'enseignement

opleidingsvorm 2 van het buitengewoon secundair onderwijs zijn 1 et de la forme d'enseignement 2 de l'enseignement secondaire spécial
opgenomen in de bijlage die bij dit besluit is gevoegd. sont repris dans l'annexe au présent arrêté.

Art. 2.De Vlaamse minister, bevoegd voor het onderwijs, is belast met

Art. 2.La Ministre flamande qui a l'enseignement dans ses

de uitvoering van dit besluit. attributions est chargée de l'exécution du présent arrêté.
Brussel, 5 september 2014. Bruxelles, le 5 septembre 2014.
De minister-president van de Vlaamse Regering, Le Ministre-Président du Gouvernement flamand,
G. BOURGEOIS G. BOURGEOIS
De viceminister-president van de Vlaamse Regering en Vlaams minister La Vice-Ministre-Présidente du Gouvernement flamand et Ministre
van Onderwijs, flamande de l'Enseignement,
H. CREVITS H. CREVITS
Bijlage Annexe
De ontwikkelingsdoelen van opleidingsvorm 1 en opleidingsvorm 2 van
het buitengewoon secundair onderwijs, vermeld in artikel 1 Les objectifs de développement de la forme d'enseignement 1 et de la
forme d'enseignement 2 de l'enseignement secondaire spécial, visés à l'article 1er
1. Wonen 1. Habiter
1.1 Persoonlijk dagelijks leven 1.1 Vie personnelle journalière
1.1.1 Lichamelijke aspecten 1.1.1 Aspects physiques
De jongere Le jeune
1 geeft honger en dorst aan 1 signale qu'il a faim et soif
2 neemt verschillende vormen van voeding op 2 consomme différentes formes d'alimentation
3 neemt gezonde en evenwichtige voeding op 3 consomme une alimentation saine et équilibrée
4 geeft nood aan verzorging aan 4 indique le besoin de soins
5 verzorgt zich hygiënisch 5 se soigne de façon hygiénique
6 geeft behoefte aan rust aan 6 signale le besoin de repos
7 houdt zich aan het dag-nachtritme 7 respecte le rythme de jour et de nuit
8 beweegt gezond en evenwichtig 8 est capable de se mouvoir d'une manière saine et équilibrée
9 vult rustmomenten op een sociaal aanvaardbare manier in 9 utilise les moments de repos d'une manière socialement acceptable
1.1.2 Mentale aspecten 1.1.2 Aspects mentaux
De jongere Le jeune
10 gaat op een gepaste wijze om met genots- en geneesmiddelen 10 sait se servir d'une manière appropriée des médicaments et des
11 beoordeelt wat zijn aandeel is in successen en mislukkingen produits de luxe. 11 évalue sa part tant dans les succès que dans les échecs.
12 houdt rekening met gedachten, gevoelens en wensen van anderen 12 tient compte des pensées, desiderata ou sentiments de l'autre
13 ontwikkelt lichaamsbesef 13 développe sa conscience du corps
14 ontwikkelt een seksuele identiteit 14 développe une identité sexuelle
15 ontwikkelt een positief realistisch zelfbeeld 15 développe une image de soi réaliste et positive
16 stelt zichzelf realistische doelen en stuurt ze indien nodig bij 16 se fixe des objectifs réalistes et les corrige au besoin
17 staat open voor uitdagingen en heeft zin in initiatief 17 se montre ouvert aux défis et a l'esprit d'initiative
18 gaat om met emoties 18 gère les émotions
19 gaat om met intimiteitsniveaus 19 gère les niveaux d'intimité
20 gaat om met stress 20 gère le stress
21 bezorgt zichzelf een goed gevoel 21 se crée un sentiment agréable
22 bouwt veerkracht op 22 développe de la résilience
23 ervaart zichzelf en de wereld door middel van muzisch creatieve 23 se perçoit et perçoit le monde grâce à des expériences artistiques
ervaringen et créatives
24 schat zijn mogelijkheden en zijn beperkingen in 24 évalue ses possibilités et ses restrictions
25 geniet van een activiteit of situatie 25 jouit d'une activité ou d'une situation
26 gaat om met onvoorspelbaarheid 26 gère l'imprévisibilité
27 stelt zich weerbaar op 27 fait preuve d'un ressort moral
28 bouwt zijn eigen identiteit uit 28 développe sa propre identité
1.1.3 Sociale aspecten 1.1.3 Aspects sociaux
De jongere Le jeune
29 bouwt persoonlijke relaties op 29 établit des relations personnelles
30 onderhoudt persoonlijke relaties 30 maintient des relations personnelles
31 stelt zich weerbaar op in persoonlijke relaties 31 fait preuve d'un ressort moral dans des relations personnelles
32 gaat om met kritiek 32 sait gérer la critique
33 stelt bij eten of drinken sociaal aanvaardbaar gedrag 33 fait preuve d'un comportement socialement admissible lorsqu'il boit ou mange
34 stelt bij verzorging sociaal aanvaardbaar gedrag 34 fait preuve d'un comportement socialement admissible lorsqu'il est
35 uit gedachten, gevoelens en wensen op een sociaal aanvaardbare soigné 35 exprime des idées, sentiments et desiderata d'une manière
manier socialement acceptable
36 gaat om met conflicten 36 gère les conflits
37 komt los van persoonlijke relaties 37 se libère de relations personnelles
38 gebruikt sociaal aanvaardbare taal m.b.t. seksualiteit 38 utilise un langage socialement acceptable relatif à la sexualité
39 beleeft zijn seksualiteit op een aangepaste en veilige wijze 39 vit sa sexualité d'une manière sûre et appropriée
40 stelt en aanvaardt regels en grenzen in relaties 40 pose et accepte des règles et des limites dans des relations
41 stemt zijn voorkomen af op de situatie 41 adapte son apparence à la situation
42 aanvaardt verschillende stijlen van leiding geven 42 accepte les différents styles de direction
1.2 Huishoudelijke dagelijks leven 1.2 Vie domestique journalière
De jongere Le jeune
43 bereidt een maaltijd 43 prépare un repas
44 onderhoudt zijn omgeving 44 entretient son environnement
45 onderhoudt zijn kleding 45 entretient ses vêtements
46 doet boodschappen 46 fait des courses
47 beheert zijn budget 47 gère son budget
48 beheert zijn administratie en zijn correspondentie 48 gère son administration et sa correspondance
49 voert huishoudelijke activiteiten uit rekening houdend met 49 exécute des tâches ménagères en tenant compte de la sécurité, de
veiligheid, hygiëne en milieu l'hygiène et de l'environnement
50 zorgt voor huisgenoten 50 prend soin des membres du ménage
51 richt zijn omgeving in 51 décore son environnement
52 vindt een gepaste woonvorm 52 trouve une forme d'habitation appropriée
53 gebruikt ICT in functie van huishoudelijke activiteiten 53 utilise les TIC en fonction des activités ménagères
1.3 Maatschappelijk dagelijks leven 1.3 Vie sociale journalière
De jongere Le jeune
54 maakt gebruik van dienstverlenende instanties 54 fait usage d'instances prestataires de services
55 maakt gebruik van hulpverlenende voorzieningen 55 fait usage de prestataires d'assistance
56 maakt gebruik van commerciële instanties 56 fait usage d'instances commerciales
57 participeert aan groepsactiviteiten. 57 participe aux activités de groupe
58 engageert zich in groepsactiviteiten 58 s'engage dans des activités de groupe
59 formuleert een mening over maatschappelijke vraagstukken met 59 formule une opinion sur les problèmes sociétaux tout en tenant
respect voor waarden en normen compte des valeurs et des normes
60 past geldende rechten en plichten toe 60 respecte les droits et devoirs en vigueur
61 maakt afspraken en houdt zich aan afspraken 61 conclut et respecte des arrangements
2. Werken 2. Travailler
2.2 Oriëntatie naar de job 2.1 Orientation vers un emploi
De jongere Le jeune
62 verkent de verschillende mogelijkheden van arbeidsgerichte 62 explore les différentes possibilités professionnelles
activiteiten 63 kiest een haalbare arbeidsgerichte activiteit 63 choisit une activité professionnelle réalisable
64 schat mogelijkheden en beperkingen i.v.m. arbeidsgerichte 64 connaît les possibilités et les limitations des activités
activiteiten in professionnelles
65 toont in een arbeidssituatie leer- en veranderingsbereidheid 65 montre dans une situation professionnelle sa disponibilité à
l'apprentissage et au changement
66 maakt eigen wensen en verwachtingen in verband met werk kenbaar 66 fait connaître ses souhaits et attentes relatifs à sa vie
67 plaatst de eigen arbeid in een zinvol maatschappelijk geheel professionnelle 67 situe son travail dans un ensemble social cohérent
68 stemt zijn voorkomen af op de aard van de opdracht en op de 68 adapte son apparence à la nature de la charge et à l'environnement
werkomgeving du travail
2.2 Proces en uitvoering 2.2 Procès et exécution
De jongere Le jeune
69 beheerst en coördineert de nodige grove motoriek bij het uitvoeren 69 gère et coordonne la motricité globale nécessaire lors de
van een opdracht l'exercice d'une mission
70 beheerst en coördineert de nodige fijne motoriek bij het uitvoeren 70 gère et coordonne la motricité fine nécessaire lors de l'exercice
van een opdracht d'une mission
71 coördineert zijn bewegingen bij het uitvoeren van een opdracht 71 coordonne ses mouvements pour de l'exercice d'une mission
72 beheerst de nodige kracht voor het uitvoeren van een opdracht 72 gère la force nécessaire pour de l'exercice d'une mission
73 doseert de nodige kracht voor het uitvoeren van een opdracht 73 dose la force nécessaire pour de l'exercice d'une mission
74 voert volgens de opgelegde werkvolgorde de opeenvolgende 74 entreprend les actions successives en respectant bien l'ordre
handelingen uit chronologique imposé des opérations
75 werkt gedurende een opgelegde tijd aan een opgelegde taak 75 travaille à une tâche imposée pendant le temps imposé
76 past het eigen werkritme aan het opgelegd ritme aan 76 adapte son rythme de travail au rythme imposé
77 behaalt vooropgestelde kwaliteitseisen 77 atteint les exigences de qualité fixées
78 werkt resultaatgericht 78 travaille en se concentrant sur les résultats
79 voert het werk met volle en volgehouden aandacht uit 79 exécute le travail tout en faisant preuve d'une attention totale et soutenue
80 handelt in een arbeidssituatie naar eigen mogelijkheden en 80 entreprend des actions dans un contexte de travail selon ses
beperkingen possibilités et limitations
81 houdt zich aan regels, afspraken en procedures van de 81 respecte les règles, arrangements et procédures du contexte
arbeidssituatie professionnel
82 zet door bij moeilijkheden in de arbeidssituatie 82 persiste dans des conditions professionnelles difficiles
83 past zich aan wijzigende omstandigheden in een arbeidssituatie aan 83 s'adapte aux conditions professionnelles changeantes
84 organiseert zijn eigen werkzaamheden in functie van de werkopdracht 84 organise ses propres activités en fonction de la mission de travail
85 reageert adequaat op problemen bij het productieproces of bij de 85 réagit de façon adéquate aux problèmes surgissant lors du processus
dienstverlening de production ou lors de la prestation de services
86 werkt samen als een schakel in een werkketen 86 collabore comme maillon de la chaîne professionnelle
87 toont initiatief passend bij de arbeidswerksituatie 87 montre de l'initiative dans la situation de travail
88 verwerkt arbeidsgerelateerde formulieren 88 traite des formulaires liés au travail
89 gebruikt arbeidsgerelateerde taal 89 utilise un langage lié au travail
2.3 Relaties op de werkvloer 2.3 Relations sur le lieu de travail
De jongere Le jeune
90 draagt bij tot het algemeen welzijn en een goede werksfeer 90 contribue au bien-être général et à une bonne ambiance de travail
91 gebruikt zijn rechten en leeft plichten in een arbeidsengagement na 91 utilise ses droits et respecte les devoirs d'un engagement de travail
92 aanvaardt gezag van leidinggevenden 92 accepte l'autorité des dirigeants
93 communiceert met collega's en leidinggevenden in functie van de 93 communique avec des collègues et des dirigeants en fonction de la
werksituatie situation de travail
94 maakt een onderscheid tussen privé en werk 94 sait faire la distinction entre la vie professionnelle et la vie privée
2.4 Technische competenties 2.4 Compétences techniques
De jongere Le jeune
95 past technieken toe die gebruikt worden in een assemblagewerkplaats 95 applique des techniques qui sont utilisées dans un atelier d'assemblage
96 past technieken toe die gebruikt worden in een 96 applique des techniques qui sont utilisées dans un atelier
verpakkingswerkplaats d'emballage
97 past technieken toe die gebruikt worden in een onderhoudsdienst 97 applique des techniques qui sont utilisées dans un service d'entretien
98 past technieken toe die gebruikt worden in een metaalwerkplaats 98 applique des techniques qui sont utilisées dans un atelier pour le
travail des métaux
99 past technieken toe die gebruikt worden in een houtwerkplaats 99 applique des techniques qui sont utilisées dans un atelier pour le
100 past technieken toe die gebruikt worden een verzendingsdienst travail du bois 100 applique des techniques qui sont utilisées dans un service d'expédition
101 past technieken toe die gebruikt worden in een groendienst 101 applique des techniques qui sont utilisées dans un service vert
102 past technieken toe die gebruikt worden in een textielwerkplaats 102 applique des techniques qui sont utilisées dans un atelier textile
103 past technieken toe die gebruikt worden in een keukenwerkplaats 103 applique des techniques qui sont utilisées dans une cuisine professionnelle
104 past technieken toe die gebruikt worden in een cateringsdienst 104 applique des techniques qui sont utilisées dans un service de traiteur
105 past technieken toe die gebruikt worden in een drukkerij 105 applique des techniques qui sont utilisées dans une imprimerie
106 past technieken toe die gebruikt worden in een logistieke dienst 106 applique des techniques qui sont utilisées dans un service logistique
107 past technieken toe die gebruikt worden in een ambachtelijke 107 applique des techniques qui sont utilisées dans un atelier
werkplaats artisanal
2.5 Veiligheid, hygiëne en welzijn op het werk 2.5 Sécurité, hygiène et bien-être au travail
De jongere Le jeune
108 houdt zich aan de geldende voorschriften inzake hygiëne 108 respecte les prescriptions d'hygiène en vigueur
109 past veiligheidsvoorschriften toe 109 respecte les prescriptions de sécurité
110 hanteert machines, gereedschappen, producten en grondstoffen op 110 utilise les machines, outils, produits et matières premières d'une
een correcte manier: veilig, ergonomische en efficiënt façon correcte : en toute sécurité, de manière ergonomique et efficace
111 gaat adequaat om met risico's 111 gère de manière adéquate les risques
112 houdt de werkplek op orde 112 maintient un poste de travail ordonné
113 past duurzaamheidsprincipes toe 113 applique les principes de durabilité
114 gaat om met werkdruk 114 gère la pression du travail
115 reageert adequaat op omgevingsfactoren van de arbeidsplaats 115 réagit adéquatement aux facteurs environnementaux du lieu de
116 neemt deel aan werkoverleg of een werkvergadering travail 116 participe à la concertation de travail ou à une réunion de travail
3. Vrije tijd 3. Loisirs
3.1 Invulling van de vrije tijd 3.1 Occuper ses loisirs
De jongere Le jeune
117 verkent verschillende mogelijkheden om vrije tijd en vakantie in 117 examine le large choix de possibilités pour occuper ses loisirs et
te vullen ses vacances
118 maakt een evenwichtige en gevarieerde keuze voor vrije tijd en 118 fait un choix équilibré et varié pour occuper ses loisirs et ses
vakantie vacances
119 experimenteert met verschillende materialen en technieken 119 expérimente avec un éventail de matériaux et de techniques différents
120 experimenteert met klankbronnen en muziekinstrumenten 120 expérimente avec des sources sonores et des instruments de musique
121 experimenteert met de bewegingsmogelijkheden van het eigen lichaam 121 expérimente avec la motricité de son corps
122 experimenteert met dramatische expressie 122 expérimente avec l'expression dramatique
123 bouwt een hobby uit 123 se lance dans un passe-temps
3.2 Participeren in vrije tijd 3.2 Participer aux loisirs
De jongere Le jeune
124 vult lege tijd op een voor zichzelf zinvolle wijze in en houdt 124 occupe son temps libre d'une façon utile tout en tenant compte de
daarbij rekening met anderen l'autre
125 bouwt een persoonlijk netwerk op in kader van gekozen vrijetijdsbesteding 125 développe un réseau personnel dans le cadre des loisirs choisis
126 komt tot rust en ontspanning door vrijetijdsbesteding 126 se repose et se détente grâce aux loisirs
127 gedraagt zich als volwaardig lid van een gekozen vereniging 127 se comporte comme un membre à part entière d'une association choisie
128 respecteert spelregels en de regels van fairplay 128 respecte les règles de jeu et les règles du fairplay
129 schaft gepast materiaal en uitrusting aan 129 achète le matériel et l'équipement adapté
4. Overkoepelende ontwikkelingsdoelen 4. Objectifs généraux de développement
4.1 Ondersteuning 4.1 Soutien
De jongere Le jeune
130 kiest een adequaat hulpmiddel 130 choisit une aide adéquate
131 gaat om met hulpmiddelen 131 sait comment gérer l'aide
132 stelt een hulpvraag 132 pose une question d'aide
133 organiseert ondersteuning 133 organise l'aide
134 communiceert persoonlijke voorkeuren 134 communique ses préférences personnelles
135 gaat om met hulpverleners 135 entretient des rapports avec les intervenants
4.2 Zelfsturing 4.2 Autonomie
De jongere Le jeune
136 maakt realistische keuzes 136 fait des choix réalistes
137 neemt initiatief 137 prend de l'initiative
138 organiseert zijn activiteiten 138 organise ses activités
139 staat open voor nieuwe ervaringen 139 est ouvert aux nouvelles expériences
140 tekent een realistisch toekomstperspectief uit. 140 esquisse une perspective d'avenir réaliste
141 neemt actief deel aan het besluitvormingsproces 141 participe activement au processus de décision
142 is onderhandelingsvaardig 142 est ouvert à la négociation
143 lost problemen op 143 résout des problèmes
4.3 Veiligheid en mobiliteit 4.3 Sécurité et mobilité
De jongere Le jeune
144 signaleert gevaar 144 signale le danger
145 gaat om met gevaar 145 gère le danger
146 houdt zich aan veiligheidsvoorschriften 146 respecte les prescriptions de sécurité
147 reageert gepast in noodsituaties 147 réagit de façon adéquate dans des situations d'urgence
148 voert opdrachten met een goede coördinatie van bewegingen uit 148 exécute des missions tout en veillant à une bonne coordination des mouvements
149 is mobiel 149 est mobile
150 verplaatst zich veilig in het verkeer 150 se déplace en toute sécurité dans la circulation
151 maakt gebruik van openbaar of ander gemeenschappelijk vervoer 151 utilise le transport public ou autre transport en commun
4.4 Numerieke ontwikkeling 4.4 Développement numérique
De jongere Le jeune
152 plant zijn dag-, week, maand- en jaarritme 152 planifie son emploi du temps par jour, par semaine, par mois et
153 voert taken uit waarvoor rekenkundige vaardigheden nodig zijn par année 153 exécute des tâches pour lesquelles des aptitudes arithmétiques
154 voert taken uit waarvoor ruimtelijke richtingsbegrippen nodig zijn sont nécessaires 154 exécute des tâches pour lesquelles les principes des directions
spatiales sont nécessaires
155 gebruikt numerieke informatie 155 utilise des informations numériques
4.5 Talige ontwikkeling 4.5 Développement langagier
De jongere Le jeune
156 voert taken uit waarvoor talige vaardigheden nodig zijn 156 exécute des tâches pour lesquelles des aptitudes linguistiques
sont nécessaires
157 gebruikt het meest geschikte communicatiemiddel 157 utilise le moyen de communication le plus approprié
158 gebruikt de meest geschikte communicatievorm 158 utilise la forme de communication la plus appropriée
159 gebruikt talige informatie 159 utilise des informations linguistiques
4.6 Omgaan met ICT 4.6 Manier les TIC
De jongere Le jeune
160 gebruikt ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier 160 utilise les TIC d'une manière justifiée, efficace et en toute sécurité
161 oefent zelfstandig in een door ICT- ondersteunde leeromgeving 161 s'exerce de façon autonome dans un environnement d'apprentissage
soutenu par les TIC
162 leert zelfstandig in een door ICT-ondersteunde leeromgeving 162 apprend de façon autonome dans un environnement d'apprentissage
soutenu par les TIC
163 gebruikt ICT om eigen ideeën creatief vorm te geven 163 utilise les TIC pour concrétiser ses propres idées d'une manière
164 zoekt, verwerkt en bewaart digitale informatie met behulp van ICT créative 164 recherche, traite et conserve l'information numérique au moyen des TIC
165 gebruikt ICT bij het voorstellen van informatie aan anderen 165 utilise les TIC pour la présentation d'informations à autrui
166 gebruikt ICT om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier 166 utilise les TIC pour communiquer d'une manière justifiée, efficace
te communiceren et en toute sécurité
167 kiest afhankelijk van het te bereiken doel adequaat uit 167 fait un choix adéquat parmi les différentes applications TIC en
verschillende ICT-toepassingen fonction de l'objectif à atteindre
168 stuurt het handelen bij na reflectie over het eigen ICT-gebruik en 168 adapte ses actions après réflexion sur l'utilisation des TIC par
dat van anderen lui-même et par les autres
Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Vlaamse Regering Vu pour être annexé à l'arrêté du Gouvernement flamand du 5 septembre
van 5 september 2014 betreffende de ontwikkelingsdoelen voor 2014 relatif aux objectifs de développement pour la forme
opleidingsvorm 1 en opleidingsvorm 2 in het buitengewoon secundair d'enseignement 1 et la forme d'enseignement 2 dans l'enseignement
onderwijs. secondaire spécial
Brussel, 5 september 2014. Bruxelles, le 5 septembre 2014.
De minister-president van de Vlaamse Regering, Le Ministre-Président du Gouvernement flamand,
G. BOURGEOIS G. BOURGEOIS
De viceminister-president van de Vlaamse Regering en Vlaams minister La Vice-Ministre-Présidente du Gouvernement flamand et Ministre
van Onderwijs, flamande de l'Enseignement,
H. CREVITS H. CREVITS
^