gepubliceerd op 18 januari 2010
Decreet over maatregelen inzake onderwijs en opleiding 2009. - Erratum
MINISTERIE VAN DE DUITSTALIGE GEMEENSCHAP
25 MEI 2009. - Decreet over maatregelen inzake onderwijs en opleiding 2009. - Erratum
In het Belgisch Staatsblad van 8 september 2009 wordt wegens een technische vergissing de bijlage voor de bovenvermelde decreet in de Duitse versie (61201) en ook in de Franse (61215) en Nederlandse (61230) vertaling toevoegen. Bijlage Specifieke opleiding tot inrichtingshoofd voor het secundair onderwijs
Modules die voor de verschillende inrichtende machten gemeenschappelijk zijn
Studie- punten [3]
Uren
Korte beschrijving van de inhoud
Schoolmanagement
1
30
Cultuur op het vlak van het pedagogisch leiderschap
Ontwikkeling van een modern leiderschap in eigenverantwoordelijke scholen Begrip van de rol en functie van de inrichtingsleiding, welke een sleutelpositie hebben wat de planning, de omzetting en de evaluatie van innoverende projecten betreft
Organisatieontwikkeling
Uiteenzetting van verschillende wetenschappelijke theorieën over de moderne organisatieontwikkeling, rekening houdend met concrete uitgangspunten ter waarborging van een duurzame ontwikkeling van de school en van de organisatie Moderne stuurmodellen voor een lerende school
Personeelmanagement
Moderne instrumenten voor de ontwikkeling van menselijk potentieel : - methodes en technieken voor de personeelselectie en de planning van de aanwijzingen - instrumenten die het mogelijk maken de behoeften van het personeel te definiëren, wat de voortgezette opleiding betreft - methodes voor de personeelevaluatie en -bevordering
Teamontwikkeling en communicatie
1
30
Teamontwikkeling en -samenwerking
Concept « teamontwikkeling » en aanwending ervan in het kader van een school als wezenlijk instrument voor de systematisering van de ontwikkelingsprocessen binnen de schoolgemeenschap
Technieken qua samenwerking en communicatie
Technieken voor gespreksvoering, met inbegrip van een training voor conflictgesprekken en raadgevende gesprekken Animatietechnieken, met inbegrip van de organisatie van conferenties en groepsgesprekken
Schoolontwikkeling
1
30
Instrumenten en processen m.b.t. schoolontwikkeling
Sterke punten van de moderne ontwikkeling van een school, instrumenten en procedures die het mogelijk maken om met het lerarenkorps ontwikkelingsgerichte doelen te stellen
Ontwikkeling en kwaliteit van de cursussen
Analyse van fundamentele strategieën inzake ontwikkeling van de cursussen, met inbegrip van de nieuw verworven didactische inzichten Bijdrage van de ontwikkeling van de cursussen aan de schoolontwikkeling Inrichtingshoofden in hun raadgevende functie t.o.v. de leerkrachten in het kader van praktische vragen qua onderwijs : - steun bij de omzetting van de verwachte competenties door de resultaten van empirische onderzoeken te gebruiken - klasbezoeken met het oog op een verbetering van de individuele leerprestaties - inachtneming van moderne middelen om de prestaties te definiëren en te evalueren
Evaluatieinstrumenten
Kwaliteitsborg en -verbetering op het vlak van het onderwijs en van de school, die in haar geheel als dienstverlener wordt beschouwd, dank zij instrumenten voor de interne en externe evaluatie, alsmede door de pedagogische inspectie-begeleiding
Onderzoek op het gebied van de opleiding
0,5
15
Sociaalwetenschappelijke onderzoeksmethodes voor de schoolevaluatie
Analyse van kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeksmethodes
Nationale en internationale vergelijkende onderzoeken
Analyse van de instrumenten en resultaten van nationale en internationale vergelijkende onderzoeken i.v.m. het opleidingsbeleid om de resultaten ervan in eigen school te exploiteren
Specifiek schoolrecht en schoolorganisatie in de Duitstalige Gemeenschap
0,5
15
Statutaire bepalingen en pedagogisch samenhang in de Duitstalige Gemeenschap
Specifieke gegevens qua personeel, organisatie, begroting en pedagogie voor de scholen in de Duitstalige Gemeenschap
Module eigen voor de inrichtende macht
1
30
Specifieke sterke punten van de opdracht als inrichtingshoofd, vanuit het standpunt van de betrokken inrichtende macht
TOTAAL
5
150
[3] « studiepunt » : de eenheid waarin de omvang van de opleidingsactiviteiten van een bepaalde opleiding en de tijdsinvestering van de student wordt uitgedrukt overeenkomstig de op Europees vlak uniform vastgelegde norm (ETCS/European credit transfer system.