Etaamb.openjustice.be
Document
gepubliceerd op 26 maart 2025

Provincie West-Vlaanderen - Definitieve vaststelling van het onteigeningsbesluit en onteigeningsplan kleiput Egem ter realisatie van het PRUP Kleiput Egem en omgeving

bron
vlaamse overheid
numac
2025002450
pub.
26/03/2025
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

27 FEBRUARI 2025. - Provincie West-Vlaanderen - Definitieve vaststelling van het onteigeningsbesluit en onteigeningsplan kleiput Egem (Pittem) ter realisatie van het PRUP Kleiput Egem en omgeving

Omgeving


De provincieraad van de provincie West-Vlaanderen verwijst naar volgende rechtsbronnen en houdt rekening met volgende wettelijke bepalingen en feitelijke overwegingen: Wetgeving -het provincie decreet van 9 december 2005Relevante gevonden documenten type decreet prom. 09/12/2005 pub. 29/12/2005 numac 2005036605 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Provinciedecreet sluiten, inzonderheid de artikelen 2 en 42; - het Vlaams decreet van 24 februari 2017Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/02/2017 pub. 25/04/2017 numac 2017040219 bron vlaamse overheid Decreet betreffende onteigening voor het algemeen nut sluiten betreffende onteigening voor het algemeen nut (het Vlaams onteigeningsdecreet), inzonderheid de artikelen 6, 1° en 7 (onteigeningsbevoegdheid provincie); - het besluit van de Vlaamse Regering van 27 oktober 2017Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 27/10/2017 pub. 12/01/2018 numac 2018010015 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017 sluiten tot uitvoering van het Vlaams Onteigenings decreet van 24 februari 2017Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/02/2017 pub. 25/04/2017 numac 2017040219 bron vlaamse overheid Decreet betreffende onteigening voor het algemeen nut sluiten; - Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, inzonderheid de artikelen 2.4.3. en 2.4.4.

Documenten en voorgeschiedenis - Het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan (PRUP) werd definitief vastgesteld op 23 november 2021; - De publicatie van het PRUP in het Belgisch Staatsblad volgde op 22 maart 2022. Dit PRUP trad in werking 14 dagen na publicatie ervan in het Belgisch Staatsblad; - Er werden twee verzoekschriften tot vernietiging ingediend bij de Raad van State. De beroepen tot nietigverklaring zijn door de Raad van State verworpen op 23 februari 2024 - arresten nr. 258.902 en nr. 258.903; - De opmaak van dit PRUP is een initiatief van de provincie West-Vlaanderen; - Via het PRUP wenst de provincie volgende vijf doelstellingen te verwezenlijken; 1. Een gedeeltelijke (gecompartimenteerde) opvulling van de kleiput. Enerzijds beperkt in tijd zodat er zicht is op de realisatie van de nabestemming. En anderzijds beperkt in opvulling zodat potenties voor toekomstige natuur en recreatieve waarden niet teniet worden gedaan; 2. De ontwikkeling van een toegankelijk groengebied op de gronden van de voormalige kleigroeve;3. Bedrijvigheid mogelijk maken op de site van de voormalige steenbakkerij door aan reconversie te doen.Reconversie is als beleidskader opgenomen in het Provinciaal Ruimtelijk Structuurplan van de provincie West-Vlaanderen; 4. Het realiseren van een afzonderlijk watercaptatiebekken om het opgepompte water uit de kleiput te verzamelen.Zo ontstaat een permanente watervoorraad die door landbouwers kan gebruikt worden om droogteperiodes te overbruggen; 5. Bevestigen van het zuidelijke landbouwgebied; - Voor een volledige beschrijving wordt verwezen naar de toelichtingsnota, het grafisch plan, de stedenbouwkundige voorschriften en bijhorende documenten van het RUP, deze zijn te vinden via https://www.west-vlaanderen.be/ruimtelijke-planning/rups/rup-kleiput-egem-en-omgeving; - Verslag van schatting d.d. 24 juni 2024 met referentienummer S24283 opgemaakt door Bureau Callens Landmeterexperts;

Advies en motivatie Het definitief onteigeningsbesluit bevat de elementen zoals opgenomen in artikel 28 van het Vlaams Onteigeningsdecreet, meer specifiek: a. De omschrijving van de te onteigenen goederen De te onteigenen goederen betreffen de volgende (delen van) percelen gelegen te gemeente Pittem, 2e afdeling (Egem):

Kadaster

volgnummer

CAPAKEY

gemeente

afdeling

sectie

nummer

1

37003C0046/00B000

Pittem

2

C

deel van 0046/00B000

2

37003C0051/00C000

Pittem

2

C

deel van 0051/00C000

3

37003C0051/00D000

Pittem

2

C

0051/00D000

4

37003C0051/00E000

Pittem

2

C

0051/00E000

5

37003C0051/00F000

Pittem

2

C

0051/00F000

6

37003C0052/00A000

Pittem

2

C

deel van 0052/00A000

7

37003C0053/00B000

Pittem

2

C

0053/00B000

8

37003C0065/00S000

Pittem

2

C

0065/00S000

9

37003C0065/00T000

Pittem

2

C

0065/00T000

10

37003C0065/00V000

Pittem

2

C

0065/00V000

11

37003C0065/00W000

Pittem

2

C

0065/00W000

12

37003C0065/00X000

Pittem

2

C

0065/00X000

13

37003C0065/00Z000

Pittem

2

C

0065/00Z000

14

37003C0066/00C000

Pittem

2

C

0066/00C000

15

37003C0066/00E000

Pittem

2

C

0066/00E000

16

37003C0066/00F000

Pittem

2

C

0066/00F000

17

37003C0067/00C000

Pittem

2

C

0067/00C000

18

37003C0067/02_000

Pittem

2

C

0067/02_000

19

37003C0069/00C000

Pittem

2

C

0069/00C000

20

37003C0074/00C000

Pittem

2

C

0074/00C000

21

37003C0074/00D000

Pittem

2

C

0074/00D000

22

37003C0075/00A000

Pittem

2

C

0075/00A000

23

37003C0076/00A000

Pittem

2

C

0076/00A000

24

37003C0240/00A000

Pittem

2

C

0240/00A000

25

37003C0241/00A000

Pittem

2

C

0241/00A000

26

37003C0242/00E000

Pittem

2

C

0242/00E000

27

37003C0242/00F000

Pittem

2

C

0242/00F000

28

37003C0242/00K000

Pittem

2

C

0242/00K000

29

37003C0243/00_000

Pittem

2

C

0243/00_000

30

37003C0244/00_000

Pittem

2

C

0244/00_000

31

37003C0245/00A000

Pittem

2

C

0245/00A000

32

37003C0246/00B000

Pittem

2

C

0246/00B000

33

37003C0246/00C000

Pittem

2

C

0246/00C000

34

37003C0246/00E000

Pittem

2

C

0246/00E000

35

37003C0246/02_000

Pittem

2

C

0246/02_000

36

37003C0247/00C000

Pittem

2

C

0247/00C000

37

37003C0263/00B000

Pittem

2

C

0263/00B000

38

37003C0265/00E000

Pittem

2

C

0265/00E000

39

37003C0265/00F000

Pittem

2

C

0265/00F000

40

37003C0265/00G000

Pittem

2

C

0265/00G000

41

37003C0266/00B000

Pittem

2

C

0266/00B000

42

37003C0267/00A000

Pittem

2

C

0267/00A000

43

37003C0271/00K000

Pittem

2

C

0271/00K000

44

37003C0272/00B000

Pittem

2

C

0272/00B000

45

37003C0273/00B000

Pittem

2

C

0273/00B000

46

37003C0273/00C000

Pittem

2

C

0273/00C000

47

37003C0290/00V000

Pittem

2

C

deel van 0290/00V000

48

37003C0294/00L000

Pittem

2

C

0294/00L000

49

37003C0294/00P000

Pittem

2

C

0294/00P000

50

37003C0297/00E000

Pittem

2

C

0297/00E000

51

37003C0298/00D000

Pittem

2

C

0298/00D000

52

37003C0299/00E000

Pittem

2

C

0299/00E000


Van de te onteigenen percelen werd een onteigeningsplan opgemaakt met tabel der grondinnemingen.Het onteigeningsplan maakt integraal deel uit van onderhavig definitief onteigeningsbesluit. b. De onteigenende instantie De provincie West-Vlaanderen treedt op als onteigenende instantie voor deze onteigening.Zij is bevoegd om tot onteigening over te gaan overeenkomstig artikel 6, 1° van het Vlaams Onteigeningsdecreet. In het licht van haar bevoegdheden zoals opgenomen in artikel 2 van het provinciedecreet kan de provincie optreden als onteigenende instantie.

Deze onteigening vindt plaats in kader van de realisatie van de doelstellingen van het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan (PRUP) Kleiput Egem en omgeving. c. De rechtsgrond tot onteigening De provincie West-Vlaanderen kan overeenkomstig artikel 7 van het Vlaams onteigeningsdecreet overgaan tot onteigening in de gevallen waarin zij oordeelt dat de onteigening noodzakelijk is voor de uitwerking van de infrastructuur of het beleid inzake de provinciale aangelegenheden.Daarnaast kan overeenkomstig artikel 2.4.3 VCRO elke verwerving van onroerende goederen, vereist voor de verwezenlijking van de ruimtelijke uitvoeringsplannen, door onteigening ten algemenen nutte tot stand worden gebracht.

De beoogde onteigening kadert binnen de provinciale aangelegenheden.

Deze onteigening heeft immers betrekking op provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan (PRUP) Kleiput Egem en omgeving, meer specifiek de realisatie van de zone voor gemengd openruimtegebied (doelstelling 1 en 2) alsook de realisatie van het watercaptatiebekken (doelstelling 5). d. Omschrijving van het onteigeningsdoel van algemeen nut Zoals reeds vermeld kan overeenkomstig artikel 2.4.3 elke verwerving van onroerende goederen, vereist voor de verwezenlijking van de ruimtelijke uitvoeringsplannen, door onteigening ten algemenen nutte tot stand worden gebracht. Uit de rechtspraak van het Grondwettelijk Hof en de Raad van State volgt dat de onteigening voor de verwezenlijking van een RUP uit kracht van het decreet zelf (de VCRO) wordt geacht van algemeen nut te zijn (zie Arbitragehof 25 maart 1997, 16/97; GwH 8 december 2011, nr. 186/2011; GwH 25 oktober 2012, nr.2012/129 en o.a. RvS 19 april 2012, nr. 218.950). Dit vermoeden van algemeen nut geldt voor zover, overeenkomstig artikel 2.4.4 VCRO, het onteigeningsplan binnen vijf jaar na de inwerkingtreding van het ruimtelijk uitvoeringsplan definitief wordt vastgesteld. Deze termijn wordt hierbij ruimschoots gerespecteerd.

De realisatie van het PRUP Kleiput Egem en met o.m. de zone voor gemengd openruimtegebied (in functie van doelstellingen 1 en 2) alsook de realisatie van het watercaptatiebekken (in functie van doelstelling 4) zijn doelstellingen van algemeen nut.Hierdoor wordt er immers ruimte gecreëerd voor de ontwikkeling van natte en droge natuur. Door de realisatie van deze zone voor gemengd openruimtegebied wordt voorzien in een publiek toegankelijk groengebied, waarbij o.a. wordt ingezet op natuur, zachte recreatie, natuur- en milieueducatie, etc.

De plannende overheid houdt rekening met de behoefte aan een toegankelijk groengebied, met kwalitatieve natuur en een recreatieve waarde, evenals een watercaptatiebekken waarmee droogteperiodes voor lokale landbouwers kunnen worden overbrugd. Dit werd reeds in de toelichtingsnota bij het RUP Kleiput Egem uiteengezet, maar wordt hieronder nog samengevat hernomen.

Gemengd openruimtegebied Egem en de ruime omgeving kenmerken zich door een gebrek aan groen, en vooral een gebrek aan publiek toegankelijk groen. Via dit initiatief wordt de beschikbaarheid van publiek toegankelijk groen in functie van recreatief medegebruik verbeterd. Dit komt ten goede aan zowel inwoners van Egem als die van de ruime omgeving. In dit gebied zal er mogelijkheid zijn tot zacht recreatief gebruik en educatie maar is er ook ruimte voor de ontwikkeling van natte en droge natuur.

De site kan als groendomein een belangrijke schakel vormen in een ruimer netwerk. Door de geografische ligging in een dicht bevolkt (300.000 inwoners in een straal van 20 km) en groenarme regio kan een uniek aanbod ontstaan met bovenlokale aantrekkingskracht. Een toegankelijk groen domein van dergelijk formaat zal een toeristisch-recreatief belang hebben en dient dus als dusdanig ingericht en uitgerust te worden.

Het gemengd openruimtegebied zal zowel een ecologische functie uitoefenen, als een sociale functie, een educatieve functie én een cultuur-historische functie omwille van de samenhang met de steenbakkerij en de zichtbaarheid van de geologische lagen. Het is van belang voor de ontwikkeling van het gebied dat toekomstige functies aan al deze aspecten tegemoet komt.

Waterbekken De regio rond de Egemse kleiputten is een regio waar intensief geïrrigeerd wordt. Tijdens droge periodes wordt vanuit de provincie West-Vlaanderen getracht hierop in te spelen door de watervoorraad te vergroten zodat er een grotere waterbeschikbaarheid is. Deze watervoorraad moet o.a. de land- en tuinbouwsector weerbaarder maken bij langdurige droogte.

Het voorzien van een watercaptatiebekken is een goed initiatief in het ondersteunen van de land- en tuinbouw in de regio. Door dit watercaptatiebekken kunnen droogteperiodes voor landbouwers worden overbrugd. Zo wordt de landbouwsector alvast iets weerbaarder tegen langdurige droge periodes, waarbij dit ondersteuning biedt in het waarborgen van de volledige voedselvoorzieningsketen.

Het voorziene bufferbekken wordt aangelegd, om het hemelwater maximaal op te vangen en te hergebruiken. Aansluitend wordt een bufferbekken aangelegd dat het grondwater uit de kleiputten zal bufferen. Uit de studie over irrigatiebehoefte van Inagro blijkt dat de vraag naar water bijzonder groot is in het projectgebied, zeker voor wat irrigatie water betreft. Hierbij werd nog geen rekening gehouden met de inschatting van droogte en irrigatiebehoefte op basis van het VMM klimaatportaal, dus de becijferde behoefte is een onderschatting.

Momenteel wordt er jaarlijks 542.000 m3 opgepompt en geloosd in de Jobeek. Via deze waterloop wordt het water afgevoerd naar de Mandel om zo in de Leie terecht te komen en uiteindelijk afgevoerd te worden richting zee. De Vlaamse Landmaatschappij (VLM) voerde een studie uit naar de mogelijkheden voor de kleiputten. Verschillende scenario's werden onderzocht, en het meest wenselijke scenario is de kleiputten gedeeltelijk op te vullen.

Dit betekent dat er nog steeds jaarlijks een 200.000 m3 water opgepompt wordt (om wateroverlast te voorkomen). Dit water wordt deels geloosd in de Jobeek en er wordt gekeken om opnieuw voeding voor de Roobeek te voorzien. Deze voeding is van ecologisch belang voor de beide waterlopen. Het resterende water wordt opgevangen en ter beschikking gesteld. Dit betekent dat dit water niet langer naar zee wordt gepompt, maar grotendeels hergebruikt wordt. Het vaste debiet dat de waterlopen Jobeek en Roobeek kan voeden, is van ecologisch belang voor de beide waterlopen en is dus zeker niet "verloren". e. Omschrijving van de onteigeningsnoodzaak (1) Noodzaak van het onteigeningsdoel De onteigening streeft de verwerving na van onroerende goederen die de realisatie van de doelstellingen van het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan Kleiput Egem en omgeving mogelijk moet maken. Gemengd openruimtegebied De kleigroeve beschikt over de potentie om ingericht te worden als een toegankelijke groene ruimte. In de regio Roeselare - Tielt - Ruddervoorde bestaat er op vandaag slechts een beperkt aanbod aan publiek toegankelijke natuurgebieden. Het is een regio die een overwegend landbouwkarakter heeft. In een straal van 10 km rond de kleiput zijn er slechts drie toegankelijke groengebieden: provinciedomein `t Veld, de Huwynsbossen (ANB) en het Rhodesgoedbos (ANB). Als gevolg hiervan kenmerkt ook Egem en de ruime omgeving zich door een gebrek aan dergelijk openbaar groen. Via dit initiatief wordt deels tegemoet gekomen worden aan noodzaak naar publiek toegankelijk groen in functie van recreatief medegebruik, in een dicht bevolkte regio (300.000 inwoners in een straal van 20 km). Door de inrichting als groenzone wordt de leefkwaliteit van de burgers vergroot. Tevens is dit een noodzakelijke stap in klimaatadaptatie met oog op de te verwachten gevolgen van de klimaatverandering.

Waterbekken Voor de realisatie van een watercaptatiebekken is eveneens onteigening noodzakelijk. In het PRUP wordt geopteerd om de opvulling van de kleiput toe te laten tot een diepte van maximaal 25 m TAW. Hierdoor zal er blijvend grondwater in de kleiput stromen. Op vandaag is dit ook het geval en wordt dit grondwater opgepompt en direct geloosd.

Er is echter een potentie om dit opgepompte grondwater op te vangen en te hergebruiken. Tijdens de zomers van 2017, 2018 en 2019 werden we in West-Vlaanderen geconfronteerd met langdurige droge periodes, waarbij specifieke maatregelen en beperkingen werden genomen omtrent watergebruik. Dit leidde bij verschillende sectoren tot een stevige inperking op hun waterverbruik, wat zeker ook een belangrijke impact had op de land- en tuinbouwsector. Er bestaat dus een noodzaak om in deze droge periodes de watervoorraad te vergroten zodat er een grotere waterbeschikbaarheid is. Dit wordt hier door de provincie West-Vlaanderen voorzien. Deze watervoorraad moet ons (en voornamelijk ook de land- en tuinbouwsector) dan weerbaarder maken bij langdurige droogte.

Er is een irrigatiebehoefte ingeschat door Inagro voor de omgeving van de kleiput. Dit geeft een beter inzicht op de waterbehoefte van de land- en tuinbouw in de regio. Algemeen wordt besloten dat de regio rond de kleiput een regio is waar intensief wordt geïrrigeerd. Er worden relatief veel irrigatiebehoeftige gewassen geteeld. Het opsparen van een zeker volume water uit de kleiput kan dus zeker nuttig gebruikt worden door de omliggende landbouwers.

De voorziene watervoorraad sluit ook aan bij een ander irrigatieproject dat al werd uitgevoerd in de regio rond het bedrijf Ardo; het Inero-irrigatienetwerk. Dit wijst ook op het feit dat in de regio wel een duidelijke vraag is naar water vanuit de landbouwsector.

Daarbij zijn er in de directe omgeving ook minder beschikbare waterbronnen (zoals kanalen, bevaarbare waterlopen) voor watercaptatie. Daarom is het voorzien van dergelijke watervoorraad zeker een nodig initiatief in het ondersteunen van de land- en tuinbouw in de regio. Zo wordt de sector weerbaarder tegen langdurige droge periodes, waarbij dit ondersteuning biedt in het waarborgen van de volledige voedselvoorzieningsketen (2) Noodzaak van het middel Het onteigeningsdoel kan op vandaag slechts worden bereikt door middel van onteigening. De provincie geeft uiteraard de voorkeur aan een minnelijke verwerving. Daarom heeft zij reeds diverse gesprekken en onderhandelingen met de eigenaars gevoerd. Deze onderhandelingen met de eigenaar(s) hebben plaatsgevonden tussen september 2016 en juni 2024. Bij brieven van 4/1/2025 werden de betrokken eigenaars en gebruikers formeel uitgenodigd om over de verwerving te onderhandelen. Rekening houdende met het procesverloop van het plannings- en onteigeningsdossier, en de vele contacten die gedurende die procedures met de betrokken eigenaars en gebruikers hebben plaatsgevonden, is de provincie aan haar onderhandelingsplicht en -wens tegemoetgekomen. Het aannemen van onderhavig besluit staat een verdere toekomstige minnelijke onderhandelingen ook niet in de weg, maar is onder meer nodig om, indien verder onderhandelingen tot minnelijke verwerving toch zouden mislukken, toch tijdig tot inbezitname te kunnen overgaan.

De verwerving is immers noodzakelijk om de dwingende doelstellingen van algemeen belang te kunnen realiseren. Gedurende het openbaar onderzoek werd ook geen verzoek tot zelfrealisatie ingediend. (3) Noodzaak van het voorwerp Uit het onderzoek dat aan het PRUP Kleiput Egem is voorafgegaan, is gebleken dat deze gronden geschikt zijn voor het realiseren van de onteigeningsdoelstelling.Zij werden vervolgens in het PRUP tot deze doelstellingen toegewezen.

Gemengd openruimtegebied De keuze om de site te ontwikkelen tot dergelijk multifunctioneel groendomein is gestoeld op een aantal kwaliteitscriteria: ? Ligging: ontwikkeling domein in een regio die relatief groenarm is; ? Oppervlakte: 33 ha, al dan niet in fases en met opties inzake exploitatie put; ? Bovenlokale schaal: qua omvang en ligging en ook qua complexiteit is het duidelijk dat dit bovenlokaal kan functioneren. ? Ruimtelijke draagkracht: het domein kan ontwikkeld worden zonder conflict en in afstemming met andere sectoren;

Waterbekken Het water uit het watercaptatiebekken zal ingezet worden voor de land- en tuinbouw. Het water zal uit de kleiput gepompt worden en terecht komen in een hoger gelegen waterbekken aan de zuidzijde van de put.

Aan dit waterbekken zal een aftappunt voorzien worden voor landbouwers. Deze werkwijze komt de veiligheid ten goede, in tegenstelling tot een werkwijze waarbij de landbouwers rechtstreeks uit de kleiput aftappen. Het is de bedoeling dit op een natuurlijke manier in te vullen, met zachte oevers en streekeigen groen. Op die manier heeft het waterbekken ook ecologische en belevingswaarden.

Het nieuwe bufferbekken dat voorzien wordt, is bovendien gekoppeld aan een nieuw aan te leggen bedrijventerrein. Gezien de strengere voorwaarden die in het nieuwe gewestelijke hemelwaterverordening 2023 vervat zitten moet bij de aanleg van een nieuw bedrijventerrein waarschijnlijk sowieso een bufferbekken worden voorzien. Voor meer informatie over dit bedrijventerrein wordt verwezen naar het thema "reconversie steenbakkerij" in de toelichtingsnota. f. Bijlagen Aan het definitief onteigeningsbesluit wordt (overeenkomstig artikel 28 § 2 van het Vlaams onteigeningsdecreet) volgende bijlagen gevoegd: - Het onteigeningsplan (overeenkomstig artikel 11 van het Vlaams onteigeningsdecreet) - De projectnota (overeenkomstig artikel 12 van het Vlaams onteigeningsdecreet) - Het verslag van het openbaar onderzoek met de behandeling van de standpunten en bezwaren die geuit zijn tijdens het openbaar onderzoek. Deze 3 bijlagen maken integraal deel uit van het besluit.

Er werd geen verzoek tot zelfrealisatie ingediend en de provincie dient geen machtiging tot onteigening te bekomen (cfr. artikel 8 van het Vlaams Onteigeningsdecreet). Hieromtrent kunnen en dienen geen bijlagen te worden gevoegd. g. Vaststelling van het definitief onteigeningsbesluit Uit de bezwaren ingediend tijdens het openbaar onderzoek bleek dat er geen bezwaren werden geuit die nopen tot aanpassing van het onteigeningsplan.Voor de weerlegging van de bezwaren kan worden gewezen op het verslag van het openbaar onderzoek dat wordt bijgetreden.

Uit bovenstaande blijkt dat de administratieve procedure correct werd doorlopen en de onteigening zowel kadert in het algemeen nut als noodzakelijk is, hierdoor kan zondermeer worden overwogen om het definitief onteigeningsbesluit goed te keuren, dit inclusief alle bijhorende bijlagen.

Het voorstel van de deputatie BESLUIT :

Artikel 1.De provincieraad van West-Vlaanderen stelt het definitief onteigeningsbesluit vast.

Art. 2.De provincieraad van West-Vlaanderen keurt het onteigeningsplan goed. De voorgenomen onteigening betreft onderstaande (delen van) percelen gelegen te gemeente Pittem zoals aangeduid op het onteigeningsplan:

Kadaster

volgnummer

CAPAKEY

gemeente

afdeling

sectie

nummer

1

37003C0046/00B000

Pittem

2

C

deel van 0046/00B000

2

37003C0051/00C000

Pittem

2

C

deel van 0051/00C000

3

37003C0051/00D000

Pittem

2

C

0051/00D000

4

37003C0051/00E000

Pittem

2

C

0051/00E000

5

37003C0051/00F000

Pittem

2

C

0051/00F000

6

37003C0052/00A000

Pittem

2

C

deel van 0052/00A000

7

37003C0053/00B000

Pittem

2

C

0053/00B000

8

37003C0065/00S000

Pittem

2

C

0065/00S000

9

37003C0065/00T000

Pittem

2

C

0065/00T000

10

37003C0065/00V000

Pittem

2

C

0065/00V000

11

37003C0065/00W000

Pittem

2

C

0065/00W000

12

37003C0065/00X000

Pittem

2

C

0065/00X000

13

37003C0065/00Z000

Pittem

2

C

0065/00Z000

14

37003C0066/00C000

Pittem

2

C

0066/00C000

15

37003C0066/00E000

Pittem

2

C

0066/00E000

16

37003C0066/00F000

Pittem

2

C

0066/00F000

17

37003C0067/00C000

Pittem

2

C

0067/00C000

18

37003C0067/02_000

Pittem

2

C

0067/02_000

19

37003C0069/00C000

Pittem

2

C

0069/00C000

20

37003C0074/00C000

Pittem

2

C

0074/00C000

21

37003C0074/00D000

Pittem

2

C

0074/00D000

22

37003C0075/00A000

Pittem

2

C

0075/00A000

23

37003C0076/00A000

Pittem

2

C

0076/00A000

24

37003C0240/00A000

Pittem

2

C

0240/00A000

25

37003C0241/00A000

Pittem

2

C

0241/00A000

26

37003C0242/00E000

Pittem

2

C

0242/00E000

27

37003C0242/00F000

Pittem

2

C

0242/00F000

28

37003C0242/00K000

Pittem

2

C

0242/00K000

29

37003C0243/00_000

Pittem

2

C

0243/00_000

30

37003C0244/00_000

Pittem

2

C

0244/00_000

31

37003C0245/00A000

Pittem

2

C

0245/00A000

32

37003C0246/00B000

Pittem

2

C

0246/00B000

33

37003C0246/00C000

Pittem

2

C

0246/00C000

34

37003C0246/00E000

Pittem

2

C

0246/00E000

35

37003C0246/02_000

Pittem

2

C

0246/02_000

36

37003C0247/00C000

Pittem

2

C

0247/00C000

37

37003C0263/00B000

Pittem

2

C

0263/00B000

38

37003C0265/00E000

Pittem

2

C

0265/00E000

39

37003C0265/00F000

Pittem

2

C

0265/00F000

40

37003C0265/00G000

Pittem

2

C

0265/00G000

41

37003C0266/00B000

Pittem

2

C

0266/00B000

42

37003C0267/00A000

Pittem

2

C

0267/00A000

43

37003C0271/00K000

Pittem

2

C

0271/00K000

44

37003C0272/00B000

Pittem

2

C

0272/00B000

45

37003C0273/00B000

Pittem

2

C

0273/00B000

46

37003C0273/00C000

Pittem

2

C

0273/00C000

47

37003C0290/00V000

Pittem

2

C

deel van 0290/00V000

48

37003C0294/00L000

Pittem

2

C

0294/00L000

49

37003C0294/00P000

Pittem

2

C

0294/00P000

50

37003C0297/00E000

Pittem

2

C

0297/00E000

51

37003C0298/00D000

Pittem

2

C

0298/00D000

52

37003C0299/00E000

Pittem

2

C

0299/00E000


Het onteigeningsplan wordt als bijlage bij onderhavig besluit gevoegd en maakt hier integraal deel van uit.

Art. 3.De provincieraad van West-Vlaanderen keurt de projectnota goed. De projectnota wordt als bijlage bij onderhavig besluit gevoegd en maakt hier integraal deel van uit.

Art. 4.Goedkeuring wordt gehecht aan de motivatie ter verantwoording van het algemeen nut en van de noodzaak van de onteigening zoals hierboven aangegeven (inclusief hetgeen hieromtrent in de projectnota is aangegeven).

Art. 5.De onteigenende instantie voor de te verwerven innemingen is de provincie West-Vlaanderen.

Art. 6.De provincieraad van West-Vlaanderen keurt het verslag van het openbaar onderzoek met de behandeling van de standpunten, opmerkingen en bezwaren en de motivering van de provincie haar antwoord daarop goed. Dit verslag van het openbaar onderzoek wordt als bijlage bij onderhavig besluit gevoegd en maakt hier integraal deel van uit.

Art. 7.De deputatie wordt belast met de verdere uitvoering van het besluit.

Brugge, 27 februari 2025.

De provinciegriffier, De voorzitter, LOMBAERT Stijn AERNOUDT Wim Patrick


^
Etaamb.be maakt gebruik van cookies
Etaamb.be gebruikt cookies om uw taalvoorkeur te onthouden en om beter te begrijpen hoe etaamb.be gebruikt wordt.
DoorgaanMeer details
x