Etaamb.openjustice.be
Document
gepubliceerd op 16 september 2022

Algemene Administratie voor Beleidsexpertise en -ondersteuning . - Intergouvernementeel Verdrag 90/436/EEG van 23 juli 1990 ter afschaffing van dubbele belasting in geval van winstcorrecties tussen verbonden ondernemingen. - Raadgevende commissie. I. Doel Het intergouvernementeel Verdrag 90/436/EEG van 23 juli 1990 ter afschaffing van dubbele(...)

bron
federale overheidsdienst financien
numac
2022015356
pub.
16/09/2022
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN


Algemene Administratie voor Beleidsexpertise en -ondersteuning . - Intergouvernementeel Verdrag 90/436/EEG van 23 juli 1990 ter afschaffing van dubbele belasting in geval van winstcorrecties tussen verbonden ondernemingen. - Raadgevende commissie. - Oproep aan de kandidaten I. Doel Het intergouvernementeel Verdrag 90/436/EEG van 23 juli 1990 ter afschaffing van dubbele belasting in geval van winstcorrecties tussen verbonden ondernemingen (hierna "het Verdrag") voert tussen de lidstaten van de Europese Unie een arbitrageprocedure in die internationale economische dubbele belasting kan voorkomen in geval van winstcorrecties tussen verbonden ondernemingen. Het Verdrag was het voorwerp van de instemmingswet van 17 maart 1993 (cf. BS 25 mei 1995, p. 47285 - 47297).

Wanneer zich een geval van dubbele belasting voordoet, kan de betrokken onderneming het geval voorleggen aan haar bevoegde autoriteit om, in voorkomend geval, in onderlinge overeenstemming met de bevoegde autoriteit van de andere lidstaat een bevredigende oplossing te vinden. Indien beide Staten geen overeenstemming bereiken binnen een termijn van twee jaar, moeten zij het geval voorleggen aan een raadgevende commissie die advies moet uitbrengen over de wijze waarop de dubbele belasting in kwestie moet worden afgeschaft (cf. artikel 7 van het Verdrag).

Deze commissie wordt opgericht door de betrokken lidstaten. Ze bestaat uit vertegenwoordigers van de betrokken belastingautoriteiten en uit onafhankelijke personen; zij kiezen samen een voorzitter.

De onafhankelijke personen en de voorzitter worden gekozen uit een lijst van onafhankelijke personen. Het is belangrijk dat de expertise van de gekozen onafhankelijke persoon zoveel mogelijk overeenstemt met de belangrijkste elementen van het geschil.

De lijst van onafhankelijke personen bestaat uit alle door de lidstaten aangewezen onafhankelijke personen. Elke lidstaat wijst daartoe vijf personen aan die bekwaam en onafhankelijk zijn en die onpartijdig en met integriteit kunnen optreden.

Deze oproep tot kandidaatstelling heeft tot doel voor België vijf onafhankelijke personen te selecteren en aan te stellen ten einde de huidige in de lijst opgenomen personen te vervangen. De weerhouden kandidaten zullen worden opgenomen in de lijst van onafhankelijke personen, en moeten zich daardoor ter beschikking houden voor het vormen van een raadgevende commissie die valt onder de toepassing van het Verdrag, ongeacht of dat geschil al dan niet verband houdt met een belastingheffing in België.

II. Profiel De raadgevende commissie is ermee belast een advies te formuleren over de geschillen die haar worden voorgelegd; dit advies moet gebaseerd zijn op de basisprincipes die bepalend zijn voor de toepassing van de winstcorrecties tussen verbonden ondernemingen en de toerekening van winst aan een vaste inrichting zoals vermeld in artikel 4 van het Verdrag.

Aangezien de fiscale geschillen betrekking hebben op het bepalen van de verrekenprijzen tussen partijen van multinationale ondernemingen, moet de kandidaat beschikken over een hoog expertiseniveau op het gebied van nationale en internationale fiscaliteit en in het bijzonder op het gebied van verrekenprijzen (1) ; zo moet hij met name grondige kennis hebben van de artikelen 7 en 9 van de OESO-modelovereenkomst inzake belastingen naar het inkomen en naar het vermogen (2), en van de OESO-principes en -richtlijnen die van toepassing zijn inzake verrekenprijzen (3). Daarnaast is een beroepservaring inzake verrekenprijzen van minstens vijftien jaar vereist (4).

De voorzitter van de raadgevende commissie moet bovendien voldoen aan de vereiste voorwaarden om in België de hoogste rechterlijke ambten te bekleden of moet bekend staan als een kundig rechtsgeleerde (cf. artikel 9.5 van het Verdrag).

In het merendeel van de gevallen zullen de besprekingen tussen de leden van de raadgevende commissie in het Engels verlopen. Een grondige kennis van de Engelse taal (schriftelijk en mondeling) is dus een belangrijke troef om aangewezen te worden op de lijst van onafhankelijke personen. Een basiskennis of grondige kennis van één of meer andere officiële talen van de Europese Unie is een bijkomende troef.

III. Toepasselijke reglementering De toekenning van deze vijf betrekkingen wordt geregeld door het Verdrag.

IV. Werkingsregels en vergoeding Het reglementair kader dat de onafhankelijke personen moeten naleven, is vastgelegd in het Verdrag, met name in de artikelen 7, 9 tot 11 van het Verdrag, alsmede in de herziene gedragscode voor een efficiënte toepassing van het Verdrag, Publicatieblad van de Europese Unie C 322/1 van 30/12/2009, met name de artikelen 7.1 tot 7.4.

De vergoedingen en kosten van de onafhankelijke personen worden gelijkelijk over de betrokken lidstaten verdeeld (cf. punt 7.3 e, van de Gedragscode).

Tenzij de bevoegde autoriteiten van de betrokken lidstaten anders overeenkomen, - is de vergoeding van de onafhankelijke personen beperkt tot 1 000 EUR per persoon en per dag dat de raadgevende commissie bijeenkomt, en is de vergoeding van de voorzitter 10 % hoger dan die van de andere onafhankelijke personen; - is de terugbetaling van de kosten van de onafhankelijke personen beperkt tot de gebruikelijke terugbetaling voor hoge ambtenaren van de lidstaat die het initiatief voor de oprichting van de raadgevende commissie heeft genomen. (cf. punt 7.3 f, van de Gedragscode).

V. Voorwaarden voor de aanwijzing De voorwaarden om aangewezen te worden moeten vervuld zijn op de datum van publicatie van deze betrekking in het Belgisch Staatsblad: - onderdaan zijn van een lidstaat van de Europese Unie, - de woonplaats hebben binnen het grondgebied van de Europese Unie, - bovendien voor de functie van voorzitter van de raadgevende commissie, een jurist zijn die voldoet aan de vereisten om de hoogste rechterlijke ambten te bekleden of bekend staat als een kundig rechtsgeleerde.

VI. Selectieprocedure Personen die wensen te solliciteren wordt gevraagd een sollicitatiebrief en een gedetailleerd C.V. op te sturen dat de volgende elementen bevat: - Persoonlijke details Dit omvat uw naam, voornaam, nationaliteit, geboortedatum, woonadres, telefoonnummer en e-mail. U kan eveneens uw talenkennis en uw kennis op het vlak van IT meedelen. - Opleiding Gelieve een gedetailleerd overzicht te geven van alle academische cursussen die u gevolgd hebt (niveau Master, gevorderde cursussen en post-universitaire cursussen), met vermelding van de naam van de cursus, de begin- en einddatum van de cursus, de instelling die de cursus organiseert, de taal van de cursus en de behaalde graad of het behaalde diploma of certificaat. Ook elke andere cursus of opleiding die nuttig kan zijn voor de betrekking mag worden vermeld. - Beroepsloopbaan Gelieve een gedetailleerd overzicht te geven van uw gehele beroepsloopbaan, met vermelding van de naam van uw functie of aanstelling (met vermelding van de titel of de graad), de betrokken instelling of werkgever, de begin- en einddatum. - Belangrijkste publicaties en/of prestaties Gelieve uw 5 beste publicaties of andere academische prestaties (die verband houden met de vacante betrekking) te vermelden, met een beknopte uitleg waarom u deze gekozen heeft en wat de impact ervan was op wetenschappelijk en/of economisch en/of sociaal gebied. Indien de publicatie het werk is van meerdere auteurs, gelieve aan te duiden wat uw persoonlijke bijdrage was. - Wetenschappelijk curriculum Gelieve een volledig overzicht van uw wetenschappelijke publicaties te verstrekken.

Gelieve een volledig overzicht te geven van uw wetenschappelijke beloningen en prijzen.

De uitgebreide kandidatuur, gedateerd en ondertekend, moet op straffe van nietigheid worden ingediend binnen een termijn van 20 werkdagen die begint te lopen op de eerste werkdag die volgt op de publicatie van de incompetitiestelling in het Belgisch Staatsblad: - hetzij digitaal, op het adres beoess@minfin.fed.be met als enige onderwerp "Kandidatuur raadgevende commissie" - hetzij door aangetekend schrijven naar het volgende adres: Federale Overheidsdienst Financiën Beleidsexpertise en -ondersteuning Ter attentie van Tom Jansen North Galaxy Koning Albert II-laan 33, bus 22 1030 Brussel De kosten van het aangetekend schrijven zijn ten laste van de kandidaten;

De kandidatuur is slechts tegenstelbaar op voorwaarde dat de kandidaat beschikt over een ontvangstmelding als bewijs van het indienen van de kandidatuur.

Ten einde elk geschil betreffende het exacte aantal stukken die in eenzelfde zending zijn opgenomen, te vermijden, wordt met aandrang gevraagd dat de kandidaten de stukken doorlopend nummeren en dat door die nummering het totaal aantal stukken kan worden bepaald (stuk 1 van ..., stuk 2 van ...).

Voorwaardelijke sollicitaties zullen niet in aanmerking worden genomen.

Er zal per e-mail ontvangst van de kandidatuur gemeld worden op het e-mailadres dat wordt opgegeven in het sollicitatieformulier. Dit adres zal voor alle verdere contacten met de kandidaat gebruikt worden.

Eens de kandidatuur werd ontvangen, volgt ze de volgende fases: Fase 1 - Onderzoek van de ontvankelijkheid van de kandidatuur Tijdens deze fase wordt de ontvankelijkheid van de kandidatuur nagegaan. Indien na afloop van dit onderzoek de kandidatuur niet ontvankelijk is, wordt ze verworpen.

Fase 1 is eliminerend.

Fase 2 - Evaluatie van de kandidatuur op basis van het C.V. Op basis van de sollicitatiebrief en van het gedetailleerde C.V. wordt beoordeeld of de kandidaat, overeenkomstig het gevraagde profiel, in aanmerking komt voor een aanwijzing als onafhankelijk persoon.

Uit de gekozen kandidaten zullen 5 kandidaten voor aanwijzing worden voorgesteld.

De niet-gekozen kandidaten worden schriftelijk op de hoogte gebracht van het verwerpen van de kandidatuur en van de redenen voor die verwerping. Deze kennisgeving wordt verstuurd naar het e-mailadres dat in de kandidatuur vermeld is.

VII. Contactpersoon Voor meer informatie kan u contact opnemen met Michel MASSART, tel 02/576.54.38, e-mail michel.massart@minfin.fed.be.

^