gepubliceerd op 15 september 2021
IRISCARE. - Betrekking van directeur van de dienst Dienstverlening Zorginstellingen bij het Departement Beleid Zorginstellingen van de bicommunautaire Dienst voor Gezondheid, Bijstand aan Personen en Gezinsbijslag van de Gemeenschappelijke Gemeensc Overeenkomstig het besluit van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van 21 maart 2018 houden(...)
GEMEENSCHAPPELIJKE GEMEENSCHAPSCOMMISSIE VAN BRUSSEL-HOOFDSTAD
IRISCARE. - Betrekking van directeur van de dienst Dienstverlening Zorginstellingen bij het Departement Beleid Zorginstellingen van de bicommunautaire Dienst voor Gezondheid, Bijstand aan Personen en Gezinsbijslag van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van Brussel-Hoofdstad (Iriscare). - Oproep tot kandidaatstelling. - Externe mutatie. - Nederlandse taalrol Overeenkomstig het besluit van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van 21 maart 2018 houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren en stagiairs van de bicommunautaire Dienst voor gezondheid, bijstand aan personen en gezinsbijslag van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van Brussel-Hoofdstad (Iriscare) heeft het Algemeen Beheerscomité op zijn vergadering van 9 september 2021 een betrekking van directeur van de dienst Dienstverlening Zorginstellingen bij het Departement Beleid Zorginstellingen vacant verklaard via externe mutatie. De betrekking behoort tot de Nederlandse taalrol. De functiebeschrijving bevindt zich in de bijlage.
Naast het feit dat ze zich in een administratieve positie bevinden waarin ze hun kwalificaties voor bevordering kunnen doen gelden, dat ze niet onderworpen zijn aan een definitieve tuchtstraf die nog niet werd geschrapt, en dat ze bij hun evaluatie de beoordeling "gunstig" kregen, moeten de kandidaten aan de volgende voorwaarden voldoen: - benoemd zijn als ambtenaar bij de Diensten van het Verenigd College, de Federale staat, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, het Waalse gewest, de Vlaamse, de Franse en Duitstalige Gemeenschappen, de Gemeenschapscommissies en van de publiekrechtelijke rechtspersonen die ervan afhangen en waarvan het personeel via Selor wordt aangeworven; - vastbenoemd zijn in de graad directeur of een gelijkwaardige graad; - een ervaring van minimum zes jaar in teammanagement is vereist.
Alle kandidaatstellingen moeten het volgende omvatten: - een sollicitatiebrief met een toelichting van de kwalificaties en ervaring die de kandidaat kan voorleggen met betrekking tot de functie; - een bijgewerkt cv; - een beheersplan waarin de visie op de functie van de kandidaat wordt uitgelegd, maximaal 10 pagina's; - alle documenten die aantonen dat de kandidaat aan de voorwaarden voldoet om aan de selectie deel te nemen.
Na verificatie van de overeenkomst tussen de kandidaatstellingen en het functieprofiel zullen de toegelaten kandidaten worden uitgenodigd voor een assessment georganiseerd door een extern bureau en vervolgens voor een vraag- en antwoordsessie voor de Directieraad.
Het Algemeen Beheerscomité zal een individueel overdrachtsbesluit nemen voor de eerste laureaat van de selectie. Dat besluit zal per uittreksel in het Belgisch Staatsblad worden gepubliceerd.
De geïndexeerde bezoldiging (index: 1,7410) van directeur is vastgelegd tussen minimum 55.659,77 euro en maximum 107.621,66 euro per jaar.
Elke kandidaatstelling moet, op straffe van nietigheid, uiterlijk op 30 september 2021 aangetekend verzonden worden, waarbij de poststempel als bewijs geldt. Ze moet worden toegezonden aan mevrouw Tania Dekens, leidend ambtenaar van Iriscare, Belliardstraat 71/2, 1040 Brussel.
Alle informatie over de procedure is te verkrijgen via volgend e-mailadres : vorming-formation.hrm@iriscare.brussels
IRISCARE - bicommunautaire Dienst voor Gezondheid, Bijstand aan Personen en Gezinsbijslag Niveau A - Directeur - Directeur van de dienst Dienstverlening Zorginstellingen - Departement Beleid Zorginstellingen - Dienstverlening Zorginstellingen (code IASA1) Doelstellingen van de functie De dienst Dienstverlening Zorginstellingen van het departement Beleid Zorginstellingen heeft als opdrachten: ? Proceseigenaar te zijn van de beheersprocessen van alle sectoren beheerd binnen het Departement Beleid Zorginstellingen: erkenningen en conventies; ? Het beheren en controleren van organieke en facultatieve subsidies; ? In te staan voor periodieke rapportering op basis van statistieken, controleresultaten en procesparameters; ? Projecten te initiëren die gericht zijn op de operationele doelstellingen van het Departement; ? De klachten te beheren van de beheerde instellingen (rust- en verzorgingshuizen en centra voor dagverzorging; diensten voor thuishulp, thuisoppasdiensten, centra voor gezinsplanning en de kinderopvangvoorzieningen; centra en diensten voor personen met een handicap; voorzieningen voor opvang en huisvesting van bejaarden; revalidatiecentra; psychiatrische verzorgingstehuizen en initiatieven voor beschut wonen; palliatieve zorgteams,...).
In dit kader moet de directeur van de dienst: ? Leiding geven en de activiteiten van de dienst organiseren en controleren om een optimale werking te waarborgen en de dienst in staat te stellen zijn taken correct uit te voeren, kwaliteitsdiensten te verlenen en het gebruik van de beschikbare middelen te optimaliseren; ? Verslag uitbrengen aan de hiërarchie en bijdragen tot de samenwerking tussen de verschillende diensten en met de Diensten van het Verenigd College (DVC), meer bepaald aan hun Directie Controle; ? Actief bijdragen aan de ontwikkeling van de visie op de opdrachten van het Departement Beleid Zorginstellingen.
Inhoud van de functie 1. Als leidinggevende: aansturen van de dienst Dienstverlening Zorginstellingen en dit op een motiverende wijze en hierbij tussenbeide komen als coach teneinde een optimaal werkresultaat van het team en ook de opvolging en de ontwikkeling van ieder te garanderen. Voorbeelden van taken: - De behoeften aan human ressources, IT en budgettaire middelen in kaart brengen en hen efficiënt inschakelen; - Aansturen, opvolgen en evalueren van de medewerkers; - Waken over de juistheid en de kwaliteit van het geleverde werk; - De verschillende taken binnen de dienst verdelen onder de werknemers; - Zijn team doelstellingen en instructies geven, alsmede de nodige tools om deze te bereiken; - Opzetten van beheersinstrumenten om de verwezenlijking van de doelstellingen te controleren; - Toezien op de uitvoering van de taken van de medewerkers en zorgen voor de opvolging van de verschillende dossiers: erkenningen van instellingen, subsidies, projecten en werkgroepen; - Doeltreffende actieplannen ontwikkelen, de human resources efficiënt inschakelen, termijnen vaststellen en taken verdelen naar gelang de beschikbaarheid en de vaardigheden van eenieder; - Zorgen voor opwaartse en neerwaartse communicatie binnen de dienst; - Werknemers begeleiden in hun ontwikkeling en feedback geven over hun prestaties, inclusief hun sterke en zwakke punten; - Beleggen van teamvergaderingen. 2. Als verantwoordelijke voor de missie van de dienst: toezien op de harmonisatie en de tijdige en kwalitatieve uitvoering van de verschillende taken en prioriteiten, waarbij de nodige informatie aan het personeel wordt verstrekt, zodat de juridisch-administratieve procedures vanuit structureel, administratief en juridisch oogpunt correct worden uitgevoerd en duidelijkheid en transparantie worden gewaarborgd. Voorbeelden van taken: - Verantwoordelijk zijn voor het administratief beheer van de door de dienst beheerde sectoren; - Verantwoordelijk zijn voor het toezicht op de naleving van de erkenningsnormen door de instellingen waarvoor de dienst verantwoordelijk is, in samenwerking met de Directie Controle van de DVC. 3. Als coördinator: erop toezien dat besluiten, reglementen en procedures door de dienst in de praktijk worden omgezet en dat informatie actief wordt meegedeeld aan interne diensten, instellingen, zorgverleners, enz., via de meest geschikte kanalen (circulaires, informatiefolders, online op de website, enz.), zodat alle interne en externe partners zo snel mogelijk en in een voor hen begrijpelijke taal correct en volledig worden geïnformeerd en de besluiten correct en tijdig worden uitgevoerd.
Voorbeelden van taken: - Ervoor zorgen dat de informatie die nodig is voor de uitvoering van beslissingen, reglementering en procedures op een structurele manier door de werknemers wordt verzameld; - Structureren, coördineren en superviseren van de werkzaamheden van de medewerkers en hen opleiden in de desbetreffende materie; - Ervoor zorgen dat voortdurend informatie wordt ontwikkeld/verwerkt en bijgewerkt (website, informatiebrochures, enz.) en dat deze ter beschikking van het publiek wordt gesteld; - Het onderhouden van de nodige contacten met de hiërarchie, andere diensten, andere instellingen, gezagsniveaus, enz.; - De in het beheerscontract genoemde doelstellingen vertalen in operationele doelstellingen; - Organiseren en coördineren van de communicatie binnen de dienst; - Vertalen van de richtlijnen en actieplannen ontwikkelen; - Prioriteiten stellen bij de geïmplementeerde processen. 4. Als adviseur: geven van advies uit eigen beweging of op vraag van het management of andere over de bevoegdheden van de dienst Dienstverlening Zorginstellingen teneinde het management de mogelijkheid te geven om met kennis van zaken te beslissen. Voorbeelden van taken: - Informeren over de te volgen procedures; - Coördineren van de verschillende interne en externe actoren; - Op vraag deelnemen aan de vergaderingen van de beheersorganen wanneer dossiers waarvoor zijn Dienst verantwoordelijk is op de agenda staan; - Realiseren van verschillende studies en analyses; - Op de hoogte zijn van de statistische resultaten van de data en deze analyseren, teneinde nieuwe projecten op te zetten om problemen of tekortkomingen aan te pakken; - Projectmethodologieën uitwerken die beantwoorden aan de te bereiken resultaten (vereenvoudiging van bepaalde soorten overeenkomsten, integratie van bepaalde financieringsmethoden, ...); - Bijdrage leveren aan sommige beleidsdocumenten van Iriscare, zoals het beheerscontract en de vaststelling van de behoeften van de sector; - Verzamelen van bestaande informatie en deelnemen aan vergaderingen om advies te geven over mogelijke aanpassingen en vereenvoudigingen van de behandelde zaken; - Uitvoering van een systematische analyse van de administratieve procedures en stromen in termen van toegang tot informatie, snelheid van reageren en transparantie van het beheer, met het oog op verbetering van de dienstverlening aan de erkende zorginstellingen en de samenwerkende partners; - Uitvoeren van specifieke studies, analyses en ontwikkelen van strategische voorstellen, enz.; - Analyseverslagen uitleggen aan de hiërarchie, de beheersorganen, enz.; 5. Als contactpersoon: optreden als gesprekspartner om externe instanties en intern het personeel te informeren over de wetgeving en procedures die hen aangaan. Voorbeelden van taken: - Beschikbaar zijn als contactpersoon voor de dienst; - Beantwoorden van vragen van externe organisaties en interne medewerkers; - Optreden als contactpersoon voor de instellingen in de betreffende bevoegdheden; - Uitbouwen van een netwerk van contacten en relaties onderhouden met partners. 6. Als kennisbeheerder: op de hoogte blijven van de ontwikkelingen op het gebied waarvoor men verantwoordelijk is en op de vakgebieden die daarmee verband houden, en relevante informatie verspreiden onder medewerkers en collega's om hun deskundigheid op het vakgebied te vergroten. Voorbeelden van taken: - Ontwikkelt op eigen initiatief kennis op aanverwante gebieden om deskundigheid en vaardigheden te vergroten; - Op de hoogte blijven van de regels die van toepassing zijn op de behandelde aangelegenheden; - Raadplegen van de gespecialiseerde literatuur; - Identificeren van goede praktijken en deze vertalen naar projecten of opdrachten van de dienst; - Kennis uitwisselen met de medewerkers; - Op de hoogte blijven van initiatieven in andere entiteiten in binnen- en buitenland via internetraadplegingen, deelname aan vergaderingen, seminaries en conferenties. 7. Als medewerker van het departement: een solidaire houding aannemen en bijdragen aan een positieve teamgeest binnen de verschillende diensten van het departement. Voorbeelden van taken: - Actief bijdragen aan de dynamische werking van het departement en de verschillende diensten ervan; - Samenwerken met de andere dienstverantwoordelijken; - Bijdragen aan de werkzaamheden van het departement, door te zorgen voor een goede taakverdeling en de eigen kennis bij te schaven om de persoonlijke deskundigheid en bijgevolg die van het departement uit te breiden.
Ervaring en/of diploma - Vastbenoemd zijn bij de Diensten van het Verenigd College, de Federale staat, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, het Waalse gewest, de Vlaamse, de Franse en Duitstalige Gemeenschappen, de Gemeenschapscommissies en ten slotte van de publiekrechtelijke rechtspersonen die ervan afhangen en waarvan het personeel via Selor wordt aangeworven; - Vastbenoemd zijn in de graad van directeur of een gelijkwaardige graad; - Een evaluatie met vermelding "gunstig" hebben; - Zich in een administratieve positie bevinden waarin hij de bevorderingstitels kan laten gelden; - Niet onderworpen zijn aan een definitieve tuchtstraf; - Een ervaring van minimum 6 jaar in teammanagement is vereist.
Generieke competenties
Omgaan met informatie
Omgaan met taken
Omgaan met medewerkers
Omgaan met relaties
Omgaan met het eigen functioneren
Informatie begrijpen
Taken uitvoeren
Kennis en informatie delen
Communiceren
Respect tonen
Informatie behandelen
Werk structureren
Ondersteunen
Actief luisteren
Zich aanpassen
Informatie analyseren
Problemen oplossen
Medewerkers aansturen
K
In team werken (K)
K
Betrouwbaarheid tonen (K)
X
Informatie integreren
Beslissen
Medewerkers motiveren
K
Servicegericht handelen (K)
Inzet tonen
Vernieuwen
X
Organiseren
X
Medewerkers ontwikkelen
X
Adviseren
Stress beheren
Conceptualiseren
Beheren van de dienst
Bouwen van teams
Beïnvloeden
K
Zichzelf ontwikkelen (K)
Inzicht in de organisatie
Beheren van de organisatie
Teams aansturen
Relaties leggen
K
Objectieven behalen (K)
Visie ontwikkelen
Besturen van de organisatie
Inspireren
Netwerken
Organisatie-betrokkenheid tonen