Etaamb.openjustice.be
Document
gepubliceerd op 27 februari 2017

Standaardprofiel voor de functie van eerste voorzitter van het hof van cassatie Dit standaardprofiel werd goedgekeurd door de algemene vergadering van de Hoge Raad voor de Justiti(...)

bron
hoge raad voor de justitie
numac
2017020209
pub.
27/02/2017
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE


Standaardprofiel voor de functie van eerste voorzitter van het hof van cassatie (art. 1,1°, koninklijk besluit van 15 maart 2000Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/03/2000 pub. 30/03/2000 numac 2000009157 bron ministerie van justitie Koninklijk besluit tot vastlegging van de categorieën van standaardprofielen sluiten tot vastlegging van de categorieën van standaardprofielen, gewijzigd bij koninklijke besluiten van 15 januari 2014 en 29 juni 2015) Dit standaardprofiel werd goedgekeurd door de algemene vergadering van de Hoge Raad voor de Justitie op 26 januari 2017 in toepassing van artikel 259bis-13 van het Gerechtelijk Wetboek. 1. Identificatiegegevens Functiebenaming : eerste voorzitter van het Hof van Cassatie Organisatie : de rechterlijke organisatie Gerechtelijke entiteit : Hof van Cassatie 2.Doel van de functie Als eindverantwoordelijke, het leiden, organiseren en coördineren van de werking van het Hof in al zijn aspecten : - financieel en logistiek beheer; - management inzake diverse domeinen (HR, werkprocessen, kennis, kwaliteit, communicatie, veranderingsmanagement, enz.); - vertegenwoordiging, samenwerkingsverbanden, enz., teneinde de wettelijke opdrachten ervan (kerntaken) op een hoogstaande kwalitatieve wijze uit te voeren, rekening houdend met de beheersovereenkomst. 3. Kernresultaatsgebieden 1a.Als korpschef van het Hof verantwoordelijk voor de uitvoering van de wettelijke opdrachten ervan, de nodige initiatieven nemen teneinde deze op toegankelijke en transparante wijze vorm te geven.

Taken, onder meer : ? zo nodig een strategisch plan opstellen in functie van de bepalingen van de beheersovereenkomst; ? voorzitten van de kamer waarvan hij deel wil uitmaken, voorzitten van de voltallige kamerzittingen, de zittingen in verenigde kamers en de plechtige zittingen (art. 135 Ger. W.) en van de algemene vergaderingen; ? in dringende gevallen bij beschikking uitspraak doen over de verzoeken om rechtsbijstand die zijn ingediend voor het Bureau van het Hof (art. 682bis Ger. W.); ? de taal bepalen waarin de rechtspleging wordt gedaan bij beroep of verzoekschrift in het Duits tegen een beslissing die in deze taal is gewezen (art. 27bis, § 1, derde lid, en § 2, derde lid, Ger. W.); ? overleggen met de voorzitters van hoven en rechtbanken, met de voorzitter van het college van hoven en rechtbanken en met de voorzitter van het college van het openbaar ministerie inzake verschillende materies die de goede werking van Justitie betreffen; ? beantwoorden van punctuele of algemene vragen van magistraten en korpschefs inzake beheerkwesties of juridische kwesties, met naleving van de onafhankelijkheid, de respectievelijke bevoegdheden en de deontologie; ? organiseren van themazittingen omtrent bepaalde juridische problematieken; 1b. Als korpschef-beheerder van het rechtscollege, samen met de procureur-generaal en de andere leden van het directiecomité, instaan voor het dagelijks beheer van het Hof (plannen, organiseren en opvolgen van de werking) en instellen van een integraal management teneinde met de toegekende middelen de doelstellingen die in de beheersovereenkomst zijn bepaald, te bereiken.

Taken, onder meer : ? samen met de procureur-generaal, de beheersovereenkomst onderhandelen met de minister van Justitie (de activiteiten voorzien voor de drie komende jaren en de vereiste middelen voor het functioneren van het Hof en het parket); ? eventueel opstellen van een strategisch plan samen met het directiecomité; ? samen met het directiecomité, coördineren en superviseren van de uitvoering van het strategisch plan met betrekking tot alle aspecten van de werking van het Hof; ? beslissen over de taakverdeling en de dienstregeling van het Hof opstellen; ? in voorkomend geval met bijstand van de steundienst, ontwikkelen en invoeren van betrouwbare beheersinstrumenten (budgetbeheer, werklastregistratie, risicobeheer, managementinformatiesystemen (MSI), integrale kwaliteitszorg (IKZ), kennisbeheer, incidenten en - klachtenmanagement, enz.) en mede op basis hiervan de werking van het Hof evalueren en bijsturen; ? organiseren van de interne controle van de organisatie; ? organiseren en opvolgen van, participeren aan gestructureerd intern en extern overleg (andere korpsoversten, magistraten, administratieve diensten, etc.); ? bepalen van het aantal raadsheren verbonden aan elke kamer (art. 132 Ger. W.), de lijsten opstellen en bijwerken om de dienstregeling te regelen, de vakantiekamers samenstellen (art. 355 Ger. W.), bepaalde zaken over de kamers verdelen (art. 133 Ger. W.), de zetel van de zittingen in verenigde kamers samenstellen, waken over de regelmatige neerlegging door de afdelingsvoorzitters van de lijst van de zetels voor hun kamer en eventuele amendementen voorstellen die deze lijsten oproepen; ? samen met de procureur-generaal het gezag en de leiding uitoefenen over de dienst voor documentatie en overeenstemming van de teksten (art. 136 Ger.W.); de richtlijnen opstellen betreffende de controle van de vertalingen en de leden van het Hof aanstellen die ermee belast zijn (art. 28, vierde lid van de wet van 15-06-1935 betreffende het gebruik van de talen in rechtszaken); ? samen met de leden van het directiecomité de rekeningen nazien van het voorbije dienstjaar, deze vóór 1 juni van het lopende jaar goedkeuren en aan de minister van Justitie en de minister van Begroting bezorgen; ? met de werkgroep die hij hiervoor samenstelt, en in overleg met de procureur-generaal het jaarverslag opstellen en het woord vooraf ervan schrijven; ? invoeren en opvolgen van wijzigingen aan de wetteksten die de activiteiten van het Hof en het ambt van de rechter regelen; ? samen met de FOD Justitie de administratieve situatie van de magistraten van het Hof, de referendarissen en de attachés in de dienst voor de overeenstemming van de teksten opvolgen; toezien op de aanwezigheid en verlofdagen, beslissen over de verzoeken van vrijstelling of opleiding; ? profielen van vacante plaatsen definiëren; ? de werkgroep samenstellen die de adviezen moet voorbereiden die eigen zijn aan de benoemings- en aanwijzingsprocedures. 1c. Als korpschef-beheerder van de gebouwen (Justitiepaleis Brussel en campus Poelaert), verantwoordelijk voor het toezicht en de opvolging van alle aspecten die hieraan verbonden zijn teneinde bij te dragen aan de veiligheid, de instandhouding en het adequate gebruik ervan.

Taken, onder meer : ? de Commissie der Gebouwen voorzitten (ingesteld door de ministeriële omzendbrief van 15 maart 1974) en de zogenaamde Commissie `BCG P.1' die bevoegd is voor de vragen omtrent het onderhoud en de veiligheid van het Justitiepaleis; ? in overleg met de politieoverheid en de andere korpschefs van de rechtscolleges die het Paleis betrekken, beslissen of het gebouw al dan niet moet worden geëvacueerd bij een dreiging of een bomalarm, de evacuatie in goede banen leiden met de parketmagistraat die hiertoe is aangesteld en op het juiste moment het bevel geven om het gebouw weer te betrekken; ? de jaarlijkse evaluatie-oefening organiseren en toetsen; ? voortdurend contact houden met de Regie der Gebouwen, de dienst INFRA van de FOD Justitie en de onderhoudsdienst van het Justitiepaleis voor de opvolging van de aanbevelingen van BCG P.1 en voor het dagelijks oplossen van problemen in verband met het onderhoud en de restauratie van het gebouw; ? de dienst voor toezicht en beheer van het Justitiepaleis begeleiden (elf personen die onder leiding staan van een attaché aan de griffie van het Hof), de vragen ervan beantwoorden, de instructies geven die de dienst vraagt, waken over de aanwerving van de agenten ervan, voorzien in hun behoeften, relationele geschillen met andere diensten die met de veiligheid van het Paleis zijn belast, beslechten; ? de richtlijnen opstellen die de toegang tot het Paleis regelen voor de verschillende categorieën van personen die zich ernaar kunnen begeven; al dan niet machtiging geven voor de afgifte en de activering van de toegangsbadges; de parkeerplaatsaanvragen beheren voor de parkeerzones naast het gebouw; ? de aanvragen tot bezoeken of evenementen in het Justitiepaleis beheren. 2. Als leidinggevende de magistraten van het Hof en het eraan verbonden gerechtspersoneel (desgevallend belast met een beheersfunctie), aansturen en ondersteunen om ervoor te zorgen dat zij de doelstellingen kunnen bereiken die hen worden toegewezen. Taken, onder meer : ? samen met de procureur-generaal, voorzitten en bezielen van het directiecomité; ? organiseren, leiden en bezielen van de algemene vergaderingen; opzetten en bezielen van informele overlegstructuren van het Hof; ? initiëren en opvolgen van projecten/actieplannen; ? voeren van een personeelsbeleid met de nadruk op het stimuleren en motiveren van alle medewerkers; toezien op het werk van de referendarissen die hij in onderling akkoord met de procureur-generaal onder zijn eigen gezag heeft geplaatst (art. 135bis, tweede lid, en art. 402bis Ger.W.); ? toepassen van het evaluatiesysteem zoals in de wet bepaald (o.a. individuele en teamgerichte functie- en functioneringsgesprekken); ? zo nodig over de magistraten van de zetel van het Hof zijn tuchtbevoegdheden uitoefenen; ? detecteren/analyseren van opleidingsbehoeften, ruimte scheppen voor en aanmoedigen van permanente vorming van de magistraten en het gerechtspersoneel; ? optreden als coach (stimuleren van ontwikkeling, motiveren); ? bemiddelen in conflictsituaties; ? bevorderen van een constructief communicatieklimaat; ? zorgen voor voldoende toegankelijkheid en bereikbaarheid van de magistraten en het gerechtspersoneel; ? toezien op de toepassing van de regelgeving inzake welzijn op het werk; 3. Als vertegenwoordiger van het ambt contacten uitbouwen en onderhouden met andere actoren binnen en buiten Justitie, met de andere staatsmachten en met de maatschappij teneinde de doeltreffendheid, de transparantie en het imago van Justitie en van het Hof van Cassatie te verzorgen. Taken, onder meer : ? in samenwerking met de procureur-generaal een communicatieplan opstellen voor het regelen van de interne en externe communicatie- en documentatiestromen (t.a.v. collega's, publiek, pers, enz.); ? invoeren, ontwikkelen en onderhouden van samenwerkingsverbanden (o.a. met andere internationale juridische instanties); ? deelnemen aan hoorzittingen georganiseerd door de wetgevende kamers; ? voorzitten van de Commissie betreffende de vergoeding voor de onwerkzame voorlopige hechtenis (art. 2 van het KB van 10-01-1975 dat de procedure en de werking van de genoemde commissie bepaalt); ? vertegenwoordigen van het Hof op diverse fora; ? in samenwerking met de procureur-generaal ontvangen van buitenlandse delegaties; ? ingaan op uitnodigingen voor werkbezoeken aan gelijkaardige buitenlandse functiehouders/instellingen; ? in overleg met de procureur-generaal memoranda en `twinning-overeenkomsten' afsluiten met het oog op het uitwisselen van ervaringen en praktijken; ? organiseren van (individuele) studentenstages i.s.m. universiteiten en hogescholen; ? zorgen voor voldoende bereikbaarheid en beschikbaarheid; ? voldoen aan de protocollaire verplichtingen.

4. Eléments de réseau

4.Netwerkelementen


De qui la fonction reçoit-elle les informations ?

Quelles informations la fonction reçoit-elle?

Sous quelle forme sont-elles transmises?

Van wie krijgt de functie informatie?

Welke informatie verkrijgt de functie?

Onder welke vorm wordt deze aangeleverd?

procureur général près la Cour de Cassation

matières communes en rapport avec la gestion journalière

par écrit et oralement

procureur-generaal bij het Hof van Cassatie

gemeenschappelijke aangelegenheden m.b.t. het dagelijks beheer

schriftelijk en mondeling

greffier en chef/ secrétaire en chef

au sujet de la gestion journalière, de problèmes ponctuels et de questions plus substantielles

par écrit et oralement

hoofdgriffier/ hoofdsecretaris

inzake dagelijks beheer, over punctuele problemen en meer substantiële aangelegenheden

schriftelijk en mondeling

bâtonnier du barreau de cassation/ bâtonnier d'autres barreaux

aspects organisationnels

par écrit et oralement

stafhouder bij de balie bij het Hof van Cassatie/stafhouder andere balies

organisatorische kwesties

schriftelijk en mondeling

Cour constitutionnelle/ Conseil d'Etat

réponse à des questions/arrêts préjudiciels, interprétation de la loi, avis, etc.

par écrit et oralement (réunions de concertation)

Grondwettelijk Hof/ Raad van State

antwoord op prejudiciële vragen/arresten, wetsinterpretatie, opvattingen, enz.

schriftelijk en mondeling (overlegvergaderingen)

Chambres législatives (Commission Justice)

nouvelles initiatives législatives, dans le cadre d'une commission (d'enquête) parlementaire, demandes d'avis

oralement (auditions) et par écrit

Wetgevende kamers (commissie Justitie)

nieuwe wetgevende initiatieven, in het kader van een parlementaire (onderzoeks)commissie, adviesvragen

mondeling (hoorzittingen) en schriftelijk

président, greffier en chef (comité de direction)

informations concernant des dossiers à traiter, les processus de travail, le suivi d'initiatives/de projets

oralement et par écrit

voorzitter, hoofdgriffier (directiecomité)

informatie betreffende te behandelen dossiers, werkprocessen, opvolging initiatieven/ projecten

mondeling en schriftelijk

(Président du) collège des cours et tribunaux, collège du ministère public

échanges d'informations susceptibles d'améliorer le fonctionnement de la Cour et de son parquet

oralement et par écrit

(Voorzitter van) het college van hoven er rechtbanken, van het college van het openbaar ministerie

uitwisseling van informatie die de werking van het Hof en zijn parket kan verbeteren

mondeling en schriftelijk

ministre de la Justice/ SPF Justice

demandes d'avis, aspects de la gestion, affaires de privilège de juridiction, aspects matériels/organisationnels/aspects (juridiques) de fond

par écrit et oralement

minister van Justitie/ FOD Justitie

adviesvragen, beheerkwesties, zaken m.b.t. voorrang van rechtsmacht, materiële/organisatorische/inhoudelijke (juridische) kwesties

schriftelijk en mondeling

(Bureau de la) conférence permanente des chefs de corps

points d'ordre du jour, rapports au sujet de problèmes généraux/l'état des lieux de l'ordre judiciaire, résolutions

oralement et par écrit

(Bureau van de) vaste vergadering van korpschefs

agendapunten, verslagen inzake algemene problemen/stand van zaken van de rechterlijke orde, resoluties

mondeling en schriftelijk

CSJ

demande de participation à des projets, informations au sujet de plaintes et d'audits, recommandations, propositions d'amélioration du fonctionnement, etc.

par écrit

HRJ

vraag om deelname aan projecten, informatie inzake klachten en audits, aanbevelingen, voorstellen ter verbetering van het functioneren, enz.

schriftelijk

IFJ

programmes de formation, séminaires

par écrit

IGO

opleidingsprogramma's, seminaries

schriftelijk

Universités et hautes écoles

informations au sujet des possibilités de stages pour étudiants, évaluation de tels stages, etc.

par écrit et oralement

Universiteiten en hogescholen

informatie i.v.m. mogelijke stageplaatsen voor studenten, evaluatie van dergelijke stages, enz.

schriftelijke en mondeling

CCM

matières statutaires, conditions de travail

oralement et par écrit

ARM

statutaire aangelegenheden, werkvoorwaarden

mondeling en schriftelijk

Cour européenne des droits de l'homme/Cour de Justice Benelux/Cour européenne de Justice

jurisprudence, échanges d'informations au sujet de matières juridiques communes

par écrit et oralement

Europees Hof voor de Rechten van de Mens/Europees Hof van Justitie/Benelux-gerechtshof

rechtspraak, uitwisseling van informatie inzake gemeenschappelijke juridische materies

schriftelijk en mondeling

Réseau des présidents des cours suprêmes judiciaires de l'Union européenne

échanges d'informations sur des thèmes juridiques de toutes sortes, documentation, etc.

par écrit et oralement

Netwerk van voorzitters bij de Opperste Gerechtshoven van de Europese unie

uitwisseling informatie over allerlei juridische thema's, documentatiemateriaal, enz.

schriftelijk en mondeling

Contacts bilatéraux et trilatéraux avec des juridictions étrangères

échanges d'expériences et de pratiques

oralement et par écrit

Trilaterale en bilaterale contacten met buitenlandse jurisdicties

uitwisseling van ervaringen en praktijken

mondeling en schriftelijk


A qui la fonction fournit-elle des informations ?

Quelles informations la fonction fournit-elle?

Sous quelle forme sont-elles transmises ?

Aan wie verschaft de functie informatie ?

Welke informatie verschaft de functie ?

Welke vorm wordt deze aangeleverd?

procureur général près la Cour de Cassation

aspects communs en rapport avec la gestion journalière

oralement et par écrit

procureur-generaal bij het Hof van Cassatie

gemeenschappelijke aangelegenheden m.b.t. het dagelijks beheer

mondeling en schriftelijk

secrétaire en chef/greffier en chef

en rapport avec la gestion journalière

oralement et par écrit

hoofdgriffier/ hoofdsecretaris

inzake dagelijks beheer

mondeling en schriftelijk

bâtonnier du barreau de cassation/ bâtonnier d'autres barreaux

aspects organisationnels

par écrit et oralement

stafhouder bij de balie bij het Hof van Cassatie/ stafhouder andere balies

organisatorische kwesties

schriftelijk en mondeling

Cour constitutionnelle/ Conseil d'Etat

questions préjudicielles, questions, interprétation de la loi, avis, etc.

par écrit et oralement (réunions de concertation)

Grondwettelijk Hof/ Raad van State

prejudiciële vragen, vragen, wetsinterpretatie, opvattingen, enz.

schriftelijk en mondeling (overlegvergaderingen)

Chambres législatives (Commission Justice)

avis au sujet de nouvelles initiatives législatives, informations dans le cadre d'une commission (d'enquête) parlementaire

oralement (auditions) et par écrit

Wetgevende kamers (commissie Justitie)

advies over nieuwe wetgevende initiatieven, informatie in het kader van een parlementaire (onderzoeks)commissie

mondeling (hoorzittingen) en schriftelijk

président, greffier en chef (comité de direction)

aspects de la politique et de la gestion au sens large

oralement et par écrit

voorzitter, hoofdgriffier (directiecomité)

beleids- en beheerkwesties in ruime zin

mondeling en schriftelijk

(Président du) collège des cours et tribunaux, du collège du ministère public

informations susceptibles d'améliorer le fonctionnement de la Cour et de son parquet

oralement et par écrit

(Voorzitter van) het college van hoven en rechtbanken, van het college van het openbaar ministerie

informatie die de werking van het Hof en zijn parket kan verbeteren

mondeling en schriftelijk

Ministre de la Justice/SPF Justice

avis, aspects matériels/ organisationnels/ aspects (juridiques) de fond, aspects de la gestion, état d'avancement de dossiers spécifiques

par écrit et oralement

minister van Justitie/FOD Justitie

adviezen, materiële/ organisatorische/ inhoudelijke (juridische) kwesties beheerkwesties, stand van zaken in specifieke dossiers

schriftelijk en mondeling

(Bureau de la) conférence permanente des chefs de corps

points d'ordre du jour, rapports au sujet de problèmes généraux/l'état des choses de l'ordre judiciaire, résolutions

oralement et par écrit

(Bureau van de ) vaste vergadering van korpschefs

agendapunten, verslagen inzake algemene problemen/ stand van zaken van de rechterlijke orde, resoluties

mondeling en schriftelijk

CSJ

réponses aux demandes de participation à des projets, informations au sujet de plaintes et d'audits, réactions à des recommandations, etc.

par écrit et oralement

HRJ

antwoorden op vragen om deelname aan projecten, informatie over klachten en audits, reacties op aanbevelingen, enz.

schriftelijk en mondeling

IFJ

contribution au contenu de programmes de formation et de séminaires

par écrit et oralement

IGO

bijdragen aan de inhoud van opleidingsprogramma's en seminaries

schriftelijk en mondeling

Universités et hautes écoles

informations concernant les possibilités de stage, leur suivi, leur évaluation, etc.

par écrit et oralement

Universiteiten en hogescholen

informatie inzake stagemogelijkheden, de opvolging ervan, evaluatie, enz.

schriftelijk en mondeling

CCM

matières statutaires, conditions de travail

oralement et par écrit

ARM

statutaire aangelegenheden, werkvoorwaarden

mondeling en schriftelijk

Cour européenne des droits de l'homme/ Cour de Justice Benelux/Cour européenne de Justice

analyse critique de la jurisprudence, échanges d'informations au sujet de matières juridiques communes

par écrit et oralement

Europees Hof voor de Rechten van de Mens/Europees Hof van Justitie/Benelux-Gerechtshof

kritische analyse van rechtspraak, uitwisseling van informatie inzake gemeenschappelijke juridische materies

schriftelijk en mondeling

Réseau des présidents des cours suprêmes judiciaires de l'Union européenne

échanges d'informations sur des thèmes (juridiques) de toutes sortes, documentation

par écrit et oralement

Netwerk van de voorzitters bij de Opperste Gerechtshoven van de Europese Unie

uitwisseling informatie over allerlei (juridische) thema's, documentatiemateriaal

schriftelijk en mondeling

Contacts bilatéraux et trilatéraux avec des juridictions étrangères

échanges d'expériences et de pratiques

oralement et par écrit

Trilaterale en bilaterale contacten met buitenlandse jurisdicties

uitwisseling van ervaringen en praktijken

mondeling en schriftelijk

presse/médias

précisions au sujet de l'intervention de la Cour et de son parquet, de certains dossiers, de la portée de décisions, etc.

oralement et par écrit

pers/media

toelichting bij het optreden van het Hof en zijn parket, bij bepaalde dossiers, bij de draagwijdte van uitspraken, enz.

mondeling en schriftelijk


5. Situering met organogram

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Het Hof van Cassatie bestaat uit de eerste voorzitter, de voorzitter, afdelingsvoorzitters en raadsheren, bijgestaan door referendarissen en ander gerechtspersoneel waaronder de hoofdgriffier en griffiers.Het directiecomité van het Hof van Cassatie staat onder de controlebevoegdheid van de minister van Justitie (inzake beheerbeslissingen) en van Begroting (voor de eventuele financiële gevolgen ervan).

6. Position

6.Positionering

Surveillance :

Toezicht :


Direction et surveillance

Collaborateurs sur lesquels s'exerce une direction hiérarchique : magistrats de la Cour (président, présidents de section, conseillers), magistrats délégués, le greffier en chef.

Leiding en toezicht :

Medewerkers aan wie hiërarchisch leiding wordt gegeven : magistraten van het Hof (voorzitter, afdelingsvoorzitters, raadsheren), magistraten met opdracht, de hoofdgriffier.

7. Autonomie

7.Autonomie

Peut décider de manière autonome au sujet de :

Dans le cadre de la législation et du contrat de gestion (et le cas échéant, du plan stratégique) : -l'utilisation de tous les moyens mis à disposition; -l'organisation et la gestion de ces derniers; -la structure organisationnelle (en tenant compte des missions légales); -la détermination des priorités; -les accords sur la répartition des tâches, et les processus de travail.

Kan autonoom beslissen over :

Binnen het kader van de wetgeving en van de beheersovereenkomst (en in voorkomend geval, van het strategisch plan) : -de aanwending van alle ter beschikking gestelde middelen; -de organisatie en het beheer ervan; -de organisatiestructuur (rekening houdend met wettelijke opdrachten); -prioriteitenbepaling; -taakafspraken en werkprocessen.

Limitation de l'autonomie :

Veiller à s'abstenir de toute initiative en contradiction avec le contrat de gestion

Begrenzing van de autonomie :

Afzien van ieder initiatief in tegenstrijd met de beheersovereenkomst

8. Impact

8.Impact

Budget de fonctionnement total

X

Totaal werkbudget

X

Budget de fonctionnement propre

= budget de fonctionnement de l'entité judiciaire

Eigen werkbudget

= totaal werkbudget van de gerechtelijke entiteit

Autres données quantitatives

-nombre de collaborateurs -nombre de bâtiments -équipement ICT -input - output

Andere kwantitatieve gegevens

-aantal medewerkers -aantal gebouwen -ICT uitrusting -input - output

9. Expertise technique

9.Technische expertise

Diplôme et niveau de formation

Licence/master ou doctorat en droit

Diploma en opleidings-niveau

Licentiaat/master of doctor in de rechten

Période d'adaptation à la fonction

Inwerktijd in de functie


Expérience dans d'autres fonctions ou domaines

Légalement : art. 254 § 1 - art. 383 § 1/art. 259quater § 1 du Code judiciaire Pour pouvoir être désigné premier président, le candidat doit : 1° exercer des fonctions juridiques depuis au moins quinze années, dont les cinq dernières en qualité de conseiller à la Cour de cassation;2° au moment où le mandat s'ouvre effectivement, être éloigné d'au moins 5 ans de la limite d'âge visée à l'article 383 § 1er (cette limite d'âge est de 70 ans);3° appartenir à un régime linguistique différent de celui du procureur général près la Cour de cassation (art. 43quater de la loi du 15 juin 1935 sur l'emploi des langues en matière judiciaire).

Ervaring in andere functies of domeinen

Wettelijk : art. 254 § 1 - art. 383 § 1/ art.259quater § 1 Ger.W. Om tot eerste voorzitter te worden aangewezen, moet de kandidaat : 1° sedert ten minste vijftien jaar juridische functies uitoefenen, waarvan de laatste vijf jaar in het ambt raadsheer in het Hof van Cassatie;2° tenminste 5 jaar verwijderd zijn van de leeftijdsgrens bedoeld in artikel 383 § 1 op het moment dat het mandaat daadwerkelijk openvalt (deze leeftijdsgrens is 70 jaar);3° behoren tot een andere taalrol dan de taalrol waartoe de procureur-generaal van het Hof van Cassatie behoort (art.43quater van de wet van 15 juni 1935Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/06/1935 pub. 11/10/2011 numac 2011000619 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet op het gebruik der talen in gerechtszaken Officieuze coördinatie in het Duits sluiten op het gebruik van de talen in rechtszaken).

Nature et durée des formations internes

Recommandé : Toute formation en management pertinente, notamment organisée par l'IFJ, pour l'exécution de la fonction.

Aard en duurtijd van interne opleidingen

Aangewezen : Alle voor de uitoefening van de functie relevante managementopleidingen, o.a. georganiseerd door het IGO.

10. Innovation

10.Innovatie

A quelles directives, instructions, règles et législations l'exécution de la fonction est-elle liée ?

La fonction est soumise à : ?la législation; ?les protocoles conclus avec le ministre de la Justice et/ou d'autres instances, concernant le fonctionnement de la Cour; ?le contrat de gestion et, le cas échéant, le plan stratégique.

Aan welke richtlijnen, instructies, regels en wetgeving is de uitoefening van de functie gebonden?

De functie is gebonden aan : ?wetgeving; ?protocollen, gesloten met de minister van Justitie en/of andere instanties, die betrekking hebben op de werking van het Hof; ?de beheersovereenkomst en in voorkomend geval het strategisch plan.

Quelles sont les possibilités d'innovation ?

La fonction permet : ?de mettre en place et de réorienter des systèmes de gestion internes et des processus de travail internes; ?d'identifier des lacunes de la législation, des divergences dans la jurisprudence, des problèmes juridiques concernant l'application des lois ou le fonctionnement général du pouvoir judiciaire; ?de donner des avis au sujet des modifications législatives souhaitables; ?de contribuer à l'unité de la jurisprudence ainsi qu'à l'interprétation et à l'application correctes de la loi; ?de faire en sorte que le droit évolue, notamment par le biais de la jurisprudence; ?de déterminer la culture et le style de l'organisation.

Welke mogelijkheden tot vernieuwing laat de functie toe?

De functie laat toe : ?interne beheersystemen en werkprocessen in te stellen en bij te sturen; ?gebreken aan wetgeving, divergenties in de rechtspraak, juridische problemen inzake toepassing van de wetten of de algemene werking van de rechterlijke macht te herkennen; ?te adviseren over wenselijke wetswijzigingen ter zake; ?bij te dragen aan de eenheid van rechtspraak, aan de juiste uitlegging en toepassing van de wet; ?het recht te laten evolueren o.a. via jurisprudentie; ?de eigen organisatiecultuur en huisstijl te bepalen.

Cadre de référence (sur lequel reposent des initiatives innovantes)

?contrat de gestion et, le cas échéant, le plan stratégique; ?enquêtes de qualité; ?évolutions dans le domaine du management; ?jurisprudence

Referentiekader (datgene waarop vernieuwende initiatieven zijn gebaseerd)

? de beheersovereenkomst, eventueel het strategisch plan; ? kwaliteitsonderzoeken; ? ontwikkelingen in de managementsfeer; ? rechtspraak.


11. Specifieke invulling van de functie (geen permanent resultaatgebied) Bv.deel uitmaken van het bureau van de vaste conferentie van korpschefs 12. Competentieprofiel OMGAAN MET INFORMATIE - Visie ontwikkelen Definitie Ontwikkelen van een globale visie, missie en strategie voor de organisatie. - organisatievisie ontwikkelen : integreren van omgevingsfactoren in een coherente visie en missie en deze vertalen in algemene beleidslijnen met positieve impact op middellange en lange termijn voor de organisatie. - organisatiestrategie ontwikkelen : ontwikkelen van een samenhangend strategisch plan, in lijn met de missie en visie van de rechterlijke organisatie en op basis van informatie over de externe omgeving.

Gedragsindicatoren - vertaalt de missie en visie in een strategisch plan en in een doeltreffende organisatiestrategie met positieve impact op middellange en lange termijn; - vertaalt het strategisch plan in operationele doelstellingen en ziet toe op de uitvoering ervan; - heeft een eigen kijk op de richting die de organisatie uit moet, rekening houdend met het globale organisatiekader; - onderkent het belang van de sociale, politieke en economische realiteit voor het bepalen van de strategie; - integreert omgevingsfactoren in een beleid op lange termijn; - ontwikkelt, rekening houdend met de omgeving, algemene beleidslijnen met een positieve impact op (middel)lange termijn; - integreert de diverse aspecten van de organisatie in een coherente visie; - ontwikkelt een organisatiestrategie om aan toekomstige uitdagingen het hoofd te kunnen bieden; - vertaalt de missie en de visie in een doeltreffende organisatiestrategie met positieve impact op middellange en lange termijn; - getuigt van inzicht bij het uitwerken van de organisatiestrategie.

OMGAAN MET TAKEN - Beheren van de organisatie Definitie Opzetten van structuren en processen, beheren van budgetten en invoeren van verandering voor de organisatie van het Hof. - structuur : de processen en de structuur van de organisatie opzetten, ontwikkelen en aanpassen. - beheren van budgetten : budgetten op coherente wijze samenstellen en beheren, opvolgen en bijsturen in functie van de omstandigheden. - verandering invoeren en opvolgen : op zoek gaan naar nieuwe uitdagingen, alternatieve actiepaden gericht betreden en nieuwe methoden ter verbetering uitproberen.

Gedragsindicatoren - kan zijn strategisch plan aanpassen in functie van wijzigende omstandigheden; - evalueert systematisch hoe en in welke mate de doelstellingen van het strategisch plan worden bereikt; - zet organisatiestructuren op; - stelt projecten in werking om procedures voor verschillende activiteiten te standaardiseren; - werkt methoden uit om de budgetten optimaal te beheren; - past het budget aan ais de omstandigheden dit vereisen; - introduceert en begeleidt verandering in de organisatie; - zoekt nieuwe opportuniteiten om de organisatie gericht te verbeteren.

OMGAAN MET MEDEWERKERS - Teams aansturen Definitie Aansturen van teams in de richting van de organisatiedoelstellingen door hen coördineren en door de competenties van mensen correct in te schatten en in te zetten. - teams leiden : alle leden van de teams naar een zelfde objectief leiden en hun activiteiten coördineren. - richting geven : de richting aangeven waarin de organisatie verder moet evolueren en ieders werk in die richting sturen. - competenties beheren : competenties van anderen op een correcte, objectieve en genuanceerde wijze inschatten en deze op de meest effectieve wijze inzetten.

Gedragsindicatoren - geeft de teams aan in welke richting zij moeten evolueren; - Ieidt de teams naar hetzelfde objectief; - coördineert de activiteiten van de teams; - geeft aan op welke wijze de organisatiedoelstellingen moeten worden bereikt; - schat de competenties van medewerkers op een objectieve wijze in; - zet de competenties van de medewerkers efficiënt in.

OMGAAN MET RELATIES - Relaties leggen Definitie Opbouwen van relaties en netwerken binnen en buiten de organisatie, zowel met gelijken als op verschillende (hiërarchische) niveaus. - relaties leggen met gelijken : het opbouwen en onderhouden van formele en informele contacten. - relaties leggen tussen niveaus : het in stand houden van goede relaties doorheen verschillende organisatieniveaus. - externe relaties opbouwen : opbouwen en onderhouden van contacten met externe partners, instanties en organisaties.

Gedragsindicatoren - wendt formele of informele contacten aan om zijn expertiseniveau op peil te houden; - onderhoudt hartelijke contacten in de verschillende niveaus van de organisatie; - onderhoudt actief de relaties doorheen verschillende organisatieniveaus; - bouwt relaties uit met instanties die een sleutelrol kunnen spelen in de ontwikkeling van de organisatie; - bestendigt de bestaande betrekkingen met externe partners, instanties en organisaties.

OMGAAN MET EIGEN FUNCTIONEREN 1. Respect tonen Definitie : Blijk geven van respect voor anderen, hun ideeën en meningen, uitvoeren van afgesproken procedures en instructies. - openheid laten blijken : een open geest en houding aannemen ten aanzien van andere ideeën, meningen en mensen. - procedures en instructies uitvoeren : respecteren van reeds ingestelde afspraken, procedures en instructies.

Gedragsindicatoren - is in staat te erkennen en te aanvaarden dat zijn/haar eigen idee/mening niet de beste is; - moedigt anderen aan om een open houding aan te nemen ten aanzien van mensen met andere ideeën en meningen; - creëert een werkomgeving waarbinnen openheid voor andere ideeën, meningen en mensen een centrale rol speelt; - moedigt anderen aan om de regelgeving en procedures te respecteren; - neemt zijn/haar verantwoordelijkheid, conform de verwachtingen. 2. Zich aanpassen Definitie Een flexibele houding aannemen ten aanzien van en inspelen op veranderende omstandigheden en diverse situaties. - omgaan met veranderingen : een flexibele houding aannemen tegenover veranderende omstandigheden en situaties en er zich, indien nodig, aan aanpassen. - omgaan met verscheidenheid : de diversiteit in situaties herkennen en erkennen, er een flexibele en open houding tegenover aannemen en er zich, indien nodig, aan aanpassen.

Gedragsindicatoren - gaat soepel om met veranderingen in de organisatie; - levert kwalitatief werk ongeacht de omgevingsomstandigheden; - beargumenteert de noodzaak van een verandering; - speelt op een aangepaste manier in op de verscheidenheid van taken, situaties en omstandigheden; - moedigt anderen aan om hun gedrag aan de diversiteit van situaties aan te passen; - stelt zich flexibel op ten aanzien van uiteenlopende situaties en veranderingen. 3. Inzet tonen Definitie Zich ten voile inzetten voor het werk door steeds het beste van zichzelf te geven, hoge kwaliteit na te streven en door te blijven doorzetten, ook bij tegenwerking. - betrokkenheid tonen : zich ten voile inzetten voor het werk dat men doet en steeds het beste van zichzelf geven. - kwaliteitsbewust handelen : kwaliteitsstandaarden hanteren bij het beoordelen van het geleverde werk. - doorzetten : adequaat reageren t.a.v. obstakels.

Gedragsindicatoren - erover waken een voorbeeldgedrag te tonen; - is begaan met de vooruitgang van de organisatie; - maakt, ook in moeilijkere omstandigheden, het beste van zijn/haar job; - behoudt in zijn/haar handelen een goed evenwicht tussen kwaliteit en snelheid van uitvoeren; - bewaakt de kwaliteit van de geleverde `producten'/diensten; - zet door als hij/zij wordt geconfronteerd met ongerechtvaardigde tegenwerking of druk; - blijft werk van goede kwaliteit afleveren ondanks druk of eventuele obstakels. 4. Stress beheren Definitie Resultaatsgericht reageren op stress, de eigen emoties controleren en constructief omgaan met kritiek. - omgaan met stress : doelgericht reageren en kalm blijven in stresserende werksituaties. - omgaan met emoties : de eigen emoties beheersen en erover waken dat deze het functioneren niet aantasten. - omgaan met kritiek : kritiek aanvaarden zonder defensief of vijandig te worden; na kritiek constructief verdergaan, zelfs als die kritiek niet terecht was, en er lessen uit trekken.

Gedragsindicatoren - is in staat beslissingen te nemen in crisissituaties; - behoudt een positieve houding ten aanzien van zijn/haar taken, zelfs wanneer de druk hoog is; - toont zelfvertrouwen bij het ondernemen van nieuwe of complexe acties; - laat zich niet gemakkelijk uit het lood slaan; - aanvaardt kritiek en plaatst deze in het juiste kader; - reageert constructief, ook wanneer de kritiek naar zijn/haar mening niet terecht is. 5. Organisatiebetrokkenheid tonen Definitie Zich borg stellen voor het behalen van de beoogde resultaten van de organisatie en daarom op de hoogte blijven van de omgeving waarin de organisatie actief is.Ontwikkelen en in stand houden van de organisatiestructuur, -beleid en - doelstellingen. - persoonlijke verantwoordelijkheid tonen : de volledige eindverantwoordelijkheid dragen voor de resultaten, tegenover de organisatie en de burgers. - omgevingsbewust zijn : gericht zijn op en goed geïnformeerd zijn over maatschappelijke en politieke ontwikkelingen en andere omgevingsfactoren. - bewust blijven van de organisatie : bewust zijn van de organisatiestructuur, organisatiebeleid en -doelstellingen ontwikkelen en in stand houden, inspelen op veranderingen hierin.

Gedragsindicatoren - staat borg voor de resultaten van de organisatie (....); - onderhoudt contacten met de partners i.v.m. het behalen van de doelstellingen van de organisatie; - volgt maatschappelijke evoluties op de voet; - blijft actief op de hoogte van veranderingen in de politieke omgeving; - heeft een uitstekende kennis van de rechterlijke organisatie in het algemeen en van de eigen gerechtelijke entiteit in het bijzonder; - is zich bewust van de eventuele noden tot verandering van de organisatiestructuur en -politiek.

KERNCOMPETENTIES ln teamverband werken Definitie In team werken houdt in zich identificeren met het team, kennis en informatie op een transparante manier en dienstoverschrijdend delen en de teamgeest bevorderen teneinde mee te werken aan het behalen van afgesproken resultaten.

Gedragsindicatoren ? heeft zin voor groepswerk; ? tracht conflicten te voorkomen door goede afspraken met collega's te maken; ? vraagt bij twijfel of bij moeilijke dossiers de inbreng of mening van collega's; ? bespreekt problemen en dossiers met collega's om zo tot een oplossing te komen; ? deelt zelf de eigen mening of advies aan collega's als wordt aangevoeld dat er nood is aan ondersteuning bij het zoeken naar een geschikte reactie voor een welbepaalde zaak; ? bezorgt de juiste informatie en wisselt kennis, ervaring en opinies met collega's uit zodat deze hun taken beter kunnen vervullen en de samenwerking tussen de collega's optimaal verloopt; ? onderhoudt goede relaties met collega's.

Servicegericht handelen Definitie Servicegericht handelen betekent geloofwaardigheid verwerven door ten dienste te staan van de rechtzoekende en de burger, hem/haar met respect te behandelen en zijn/haar vragen op een transparante, integere en objectieve wijze te behandelen.

Gedragsindicatoren ? schenkt aandacht aan een goede relatie met de rechtzoekenden en met andere betrokken partners; ? wint het vertrouwen van de burger/rechtzoekende door een professionele aanpak; ? tracht concreet problemen op te lossen;

Betrouwbaarheid tonen Definitie Het loyaal ondersteunen, uitdragen en uitvoeren van genomen beslissingen met behoud van een constructieve kritische geest ten overstaan van die beslissingen.

Gedragsindicatoren ? toont respect; ? behandelt dossiers met inachtneming van de methoden en beleidslijnen; ? volgt correct de geldende regels en procedures op; ? behandelt de verkregen informatie met de nodige discretie; ? gedraagt zich in overeenstemming met zowel de persoonlijke ais met de organisatorische waarden en verwachtingen.

Zichzelf ontwikkelen Definitie Zichzelf ontwikkelen betekent open staan voor en zich flexibel aanpassen aan veranderingen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen maken in functie van de professionele noden en in het kader van het actief plannen van de eigen groei.

Gedragsindicatoren ? is bereid te investeren in zijn verdere ontwikkeling; ? volgt relevante opleidingen; ? evalueert de eigen sterktes en zwaktes; ? zet de nodige stappen om te komen waar hij wil komen in zijn carrière; ? staat open voor veranderingen.

Objectieven behalen Definitie De inzet, de wil en de ambitie tonen om resultaten te boeken door doel- en oplossingsgericht en op de meest efficiënte manier alle nodige acties en initiatieven te nemen binnen de vooropgestelde termijnen en er steeds de voile verantwoordelijkheid voor op te nemen.

Gedragsindicatoren ? investeert tijd en energie om goed werk te leveren; ? toont inzet, doelmatigheid en toewijding in alle dossiers; ? voelt zich verantwoordelijk voor de eigen taken en resultaten; ? is flexibel om de eigen taken tot een goed einde te brengen binnen het gestelde tijdsbestek; ? toont een verregaande betrokkenheid bij het werk.

^