Etaamb.openjustice.be
Document
gepubliceerd op 27 augustus 2015

Incompetitiestelling in de klasse A2 Attaché bij de diensten van de FOD Financiën I. ONDERWERP De volgende betrekkingen waaraan de titel is verbonden van attaché , worden in competitie gesteld : 1° - 10 betrekkingen waaraan de func(...) 2° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Attaché - Business Process Management (funct(...)

bron
federale overheidsdienst financien
numac
2015003289
pub.
27/08/2015
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN


Incompetitiestelling in de klasse A2 Attaché bij de diensten van de FOD Financiën I. ONDERWERP De volgende betrekkingen waaraan de titel is verbonden van attaché (A2), worden in competitie gesteld : 1° - 10 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Attaché - Personeel en Organisatie (functieclassificatie : IPO085) bij de centrale diensten van de Stafdienst Personeel en Organisatie;2° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Attaché - Business Process Management (functieclassificatie : DSA612) bij de diensten op het niveau van de Voorzitter - Dienst Strategische Coördinatie en Communicatie;3° - 3 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Attaché - Coördinatie strategie en projecten (functieclassificatie : DSA850) bij de diensten op het niveau van de Voorzitter - Dienst Strategische Coördinatie en Communicatie;4° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Attaché - Teamchef van het Team International Exchange of Information VAT (functieclassificatie : DFI998) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit (Administratie KMO - International Exchange of Information (VAT));5° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Attaché - Teamchef van het Team International Exchange of Information DT (functieclassificatie : DFI998) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit (Administratie KMO - International Exchange of Information (DT));6° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Attaché - Waarderingen - Dossierbeheerder (functieclassificatie : DFI301) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (Administratie Opmetingen en Waarderingen);7° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Attaché - Opmetingen - Projectleider (functieclassificatie : DTI500) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (Administratie Opmetingen en Waarderingen);8° - 3 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Attaché - Managementondersteuning (functieclassificatie : DSA158) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Bijzondere Belastinginspectie;9° - 2 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Attaché - Analyse reglementering en opvolging (functieclassificatie : DFI095) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (Dienst expertise wet- en regelgeving - Afdeling Douanewetgeving);10° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Attaché - Analyse reglementering en opvolging (functieclassificatie : DFI095) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (Dienst Niet-fiscale wetgeving);11° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Attaché - Managementondersteuning (functieclassificatie : ISA003) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (DMGC - Dienst Handhaving & Innovaties);12° - 2 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Attaché - Invorderingsgeschillen (functieclassificatie : DFI146) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (Administratie Geschillen - Centrale component);13° - 2 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Attaché - Projectleider (functieclassificatie : ISA011) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (Dienst Operationele Coördinatie en Communicatie);14° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Attaché - Dossierbeheer (functieclassificatie : DSA806) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (Dienst van de Administrateur-generaal - Dienst Managementondersteuning - Regie nationale en internationale samenwerking). II. TOEPASSELIJKE REGLEMENTERING De toekenning van deze betrekkingen wordt geregeld door : -het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel; - het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel; - het koninklijk besluit van 19 juli 2013 tot vaststelling van het organiek reglement van de Federale Overheidsdienst Financiën en van de bijzondere bepalingen die van toepassing zijn op het statutair personeel; - het koninklijk besluit van 25 oktober 2013 betreffende de geldelijke loopbaan van de personeelsleden van het federaal openbaar ambt; - het koninklijk besluit van 10 april 2015 tot vaststelling van de taalkaders van de Federale Overheidsdienst Financiën; - de wetten inzake het gebruik van de talen in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966 en het koninklijk besluit van 8 maart 2001 tot vaststelling van de voorwaarden voor het uitreiken van de bewijzen omtrent de taalkennis voorgeschreven bij artikel 53 van de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken samengevat op 18 juli 1966.

De benoemingen worden toegekend binnen de limieten van het personeelsplan.

III. BENOEMINGSVOORWAARDEN Kunnen zich kandidaat stellen voor de betrekkingen waaraan de titel is verbonden van attaché (A2) : de personeelsleden van de FOD Financiën die van oordeel zijn dat zij beantwoorden aan de voorwaarden vermeld in het functieprofiel en die op de datum van de benoeming : - bekleed zijn met de klasse A2; - bekleed zijn met de klasse A1 en minstens twee jaar anciënniteit tellen in de klasse A1 (toepassing van artikel 41, § 1, van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel).

IV. SELECTIEPROCEDURE 1. Hoe naar een betrekking solliciteren? De ambtenaren die wensen te solliciteren, dienen gebruik te maken van het bijgevoegde formulier (bijlage 1). Teneinde de kandidaten toe te laten hun titels beter te doen gelden, zijn de functieprofielen bijgevoegd (bijlage 2).

Per functieprofiel moeten een afzonderlijke kandidatuur en een aparte motivering worden opgesteld.

Tussen de verschillende gepostuleerde betrekkingen mag door de kandidaat geen orde van voorkeur worden uitgedrukt.

De behoorlijk ingevulde, gedateerde en ondertekende kandidatu(u)r(en) moet(en), op straffe van nietigheid, uiterlijk op 15 september 2015 (de poststempel geldt als bewijs) per aangetekende zending worden ingediend bij de post en geadresseerd worden aan volgend adres : Federale Overheidsdienst Financiën Ter attentie van de Directeur van de Stafdienst Personeel en Organisatie North Galaxy, B 16 Koning Albert II-laan 33, bus 80 1030 Brussel Contact : 02-572 57 60 (Informatiecentrum P&O) De kandidaten dienen hun kandidatu(u)r(en) te motiveren en hun persoonlijke verwachtingen met betrekking tot de gesolliciteerde betrekking(en) aan te geven door de vragenlijst in te vullen die deel uitmaakt van de bijlage 1.

De kosten van de aangetekende zending zijn ten laste van de personeelsleden en het gebruik van een administratieve briefomslag is hierbij verboden.

Om alle betwistingen aangaande het exacte aantal stukken in eenzelfde omslag te vermijden, worden de kandidaten nadrukkelijk verzocht om deze stukken doorlopend te nummeren, en wel zo dat deze nummering toelaat om het totaal aantal stukken vast te stellen (`stuk 1 van ... ', `stuk 2 van ... ', enzovoort).

Sollicitaties onder voorbehoud worden niet in aanmerking genomen.

Er zal ontvangst worden gemeld van de kandidaturen. 2. Welke zijn de verschillende stappen die na de sollicitatie volgen? Eenmaal de kandidaturen ontvangen zijn, doorlopen ze de volgende stappen : Fase 1 - Onderzoek van de geldigheid van de kandidatuur In deze fase wordt de ontvankelijkheid van de kandidatuur nagegaan. Indien uit het onderzoek blijkt dat de kandidatuur niet ontvankelijk is, wordt zij verworpen. Een brief ter kennisgeving hiervan, met vermelding van de motieven van de verwerping, zal aan de kandidaat worden toegezonden (naar zijn woonplaats).

Fase 1 is dus eliminerend.

Fase 2 - Onderzoek van de elementen die deel uitmaken van de kandidatuur van de kandidaten die niet uitgesloten werden ingevolge fase 1 De elementen die deel uitmaken van de kandidatuur hebben tot doel de inlichtingen te verzamelen die het mogelijk moeten maken om na te gaan in welke mate de capaciteiten en de kennis van het personeelslid overeenstemmen met de vereisten van de gesolliciteerde functie.

Fase 3 - Verslag over de kandidaatstelling Een individueel rapport houdende de analyse van de kandidatuur wordt opgesteld. Deze analyse wordt uitgevoerd op basis van drie krachtlijnen : - 1ste krachtlijn van de analyse : onderzoek van de visie op de functie; - 2de krachtlijn van de analyse : onderzoek van de motivatie voor de gepostuleerde functie; - 3de krachtlijn van de analyse : onderzoek van het in praktijk brengen van de kennis.

Om een algemeen beeld te krijgen, kunnen hieraan elementen uit het persoonlijk dossier van de kandidaat worden toegevoegd.

Fase 4 - Mondeling onderhoud De overblijvende kandidaten worden uitgenodigd voor een mondeling onderhoud dat onder meer beoogt te onderzoeken hoe zij hun kennis in praktijk brengen en hoe zij persoonlijk en interpersoonlijk functioneren. Tijdens dit onderhoud kunnen ook de motivatie van de kandidaat en zijn visie op de functie worden onderzocht.

Dit onderhoud zal plaatshebben voor de leidinggevend ambtenaar of zijn afgevaardigde, die zich kan laten bijstaan door een secretaris en door één of meerdere medewerkers benoemd in een zelfde of een hogere klasse dan die van de te begeven betrekking.

De deelname hieraan is verplicht voor de overblijvende kandidaten. In geval van afwezigheid wordt de kandidaat uitgesloten van het vervolg van de procedure.

Voorrang zal verleend worden aan de kandidaat die het best beantwoordt aan het profiel van de gepostuleerde functie.

De Voorzitter van het Directiecomité, H. D'HONDT

FOD FINANCIEN

Bijkage 1

Stafdienst

bij de dienstorder

Personeel en Organisatie


KANDIDATUUR A2 - Attaché (A2) Ik heb de eer te solliciteren naar de volgende betrekking :


A. LUIK PERSOONLIJKE INLICHTINGEN 1. PERSOONLIJKE GEGEVENS

NAAM, voornaam : .. . . .

Geboortedatum : . . . . .

Stamnummer : . . . . .

Adres : . . . . .

Correspondentieadres indien anders dan de woonplaats : . . . . .

. . . . .

E-mailadres : . . . . .

Telefoonnummer (kantoor) : . . . . .

Gsm : . . . . .

Administratie : . . . . .

Huidige titel : . . . . .

Huidige dienst : . . . . .


2. DIPLOMA'S/VORMINGEN

Begin- en einddatum

Instelling

Titel

Opmerkingen (oriëntatie, resultaat, enz.)


3. ANDERE VORMINGEN OF PERTINENTE GETUIGSCHRIFTEN VOOR DE GEPOSTULEERDE BETREKKING

Begin- en einddatum

Instelling

Titel

Opmerkingen (oriëntatie, resultaat, enz.)


B. LUIK VISIE OP DE FUNCTIE Beschrijf uw visie op de functie (opdrachten, doelstellingen, werking, impact op de organisatie, enz.).

C. LUIK MOTIVATIE Beschrijf uw motivatie en uw persoonlijke verwachtingen in verband met de gepostuleerde betrekking.

D. LUIK KENNIS 1. professionele ERVARING eN het AANWENDEN DAARvan Detailleer duidelijk en concreet de relevante functies die moeten toelaten uw professionele ervaring te evalueren. Onder de generieke competenties die vereist zijn voor de functie die u postuleert, beschrijf de 3 voornaamste competenties, beschreven in het profiel, die u in het kader van uw huidige functie gebruikt. Voor elk van hen, illustreer aan de hand van een gerealiseerde opdracht, de manier waarop u deze opdracht vervuld hebt, alsook het behaalde resultaat.

Huidige functie :

Sinds : __ / __ / ____

Administratie / Dienst :

Inhoud van deze functie :

Competentie 1 :

Concreet voorbeeld :

Competentie 2 :

Concreet voorbeeld :

Competentie 3 :

Concreet voorbeeld :


Detailleer duidelijk en concreet een vorige relevante functie die moet toelaten uw professionele ervaring te evalueren.

Onder de generieke competenties die vereist zijn voor de functie die u postuleert, beschrijf de 3 voornaamste competenties, beschreven in het profiel, die u in het kader van uw vorige functie hebt gebruikt. Voor elk van hen, illustreer aan de hand van een gerealiseerde opdracht, de manier waarop u deze opdracht vervuld hebt, alsook het behaalde resultaat.

Vorige functie :

Van : __ / __ / ____ Tot : __ / __ / ____

Werkgever of Administratie / Dienst :

Inhoud van deze functie :

Competentie 1 :

Concreet voorbeeld :

Competentie 2 :

Concreet voorbeeld :

Competentie 3 :

Concreet voorbeeld :


2. technisCHE COMPETENTIES Preciseer de domeinen waarin u beschikt over technische competenties die in verband staan met de betrekking die u postuleert.Beschrijf een concreet voorbeeld van relevante ervaring waarbij het aanwenden van deze technische competenties wordt aangetoond.

Competentie

Relevante ervaring


DUID UW KENNISNIVEAU AAN (1 = notiEs, 2 = GOED, 3 = ZEER GOED)

Buroticatoepassingen

Niveau

Tekstverwerkingsprogramma's (Word, Word perfect, Works, ...)


Communicatiesystemen (Outlook, Internet Explorer, ...)


Databanken (Access, ...)


Rekenbladprogramma's (Excel, ...)


Presentatieprogramma's (PowerPoint, ...)


Andere :


3. TE ONTWIKKELEN COMPETENTIES Som de competenties op waarvan u vindt dat u ze nog verder moet ontwikkelen om de functie waarnaar u solliciteert uit te oefenen. Preciseer om welke aspecten van de functie het gaat.

Te ontwikkelen competentie

Aspecten van de functie


JA - NEE (enkel van toepassing voor de betrekkingen bij de buitendiensten gevestigd in Brussel) : Geslaagd voor taalexamens (Selor). Indien ja, gelieve een afschrift bij te voegen van de betreffende attesten.  Ik verklaar dat er zich geen belangenconflict voordoet in de zin van artikel 12, § 2 van het statuut van het Rijkspersoneel.

Datum

Handtekening


FOD FINANCIE

Bijlage 2

Stafdienst

bij de dienstorder

Personeel en Organisatie


1) Attaché (A2) : 10 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Attaché - Personeel en Organisatie (functieclassificatie : IPO085) bij de centrale diensten van de Stafdienst Personeel en Organisatie Doel en context van de functie Binnen de stafdienst Personeel en Organisatie instaan voor de ontwikkeling, de uitvoering, de implementatie en het beheer van human resources-processen in de expertisecentra en de Business Partner-cellen teneinde bij te dragen tot de realisatie van een geïntegreerd en performant P&O- en HR-beleid in de FOD Financiën. De Attaché A2 - Personeel en Organisatie werkt onder de leiding van het hoofd van een expertisecentrum of van de P&O Business Partner-cel.

Opdrachten en taken De Attaché A2 - Personeel en Organisatie heeft, onder andere, de volgende opdrachten en taken : ? verzamelen en integreren van informatie met betrekking tot een of meerdere P&O-domeinen rekening houdend met de behoeften van de klanten op basis van de analyse van gegevens, van de processen en van specifiek complexe vragen; ? meewerken aan verbeteringen van de bestaande procedures, modellen, methodes en instrumenten voor de verschillende P&O-domeinen teneinde de processen te optimaliseren, de bestaande procedures en instrumenten te verbeteren die centraal beheerd worden binnen de stafdienst P&O, zich hierbij baserend op een ervaring in een of meerdere P&O-domeinen; ? adviseren en informeren van de interne klanten met betrekking tot het geheel aan activiteiten in een of meerdere P&O-domeinen, met als doel het bestaande beleid inzake human ressources te bevorderen binnen de FOD Financiën. De adviezen kunnen betrekking hebben op complexe bestaande of potentiële probleemstellingen; ? geven van ondersteuning bij de correcte toepassing van het P&O-beleid van de FOD Financiën. Deze ondersteuning gebeurt door de inbreng van eventuele informatie in de projecten met betrekking tot de P&O-activiteiten die de globale Human Resources-strategie van de FOD Financiën ondersteunen; ? uitvoeren van deeltaken in projecten met betrekking tot P&O-activiteiten teneinde de projectdoelstellingen binnen de vooropgestelde termijnen te bereiken. Dit betekent de uitvoering van acties op basis van expertise, de opvolging van de doelstellingen en de regelmatige rapportering aan de projectleider; ? opvolgen van de evoluties in een of meerdere P&O-domeinen, zijn expertise vergroten en verspreiden van de relevante informatie onder de collega's, dit wil zeggen voorstellen van analyses en conclusies aan de collega's, zich hierbij baserend op de raadpleging van vakliteratuur, op de identificatie van de geode praktijken in andere organisaties en op de gevolgde opleidingen.

Vereisten van de functie De Attaché A2 - Personeel en Organisatie beschikt over de volgende competenties : - op het vlak van de generieke competenties : voornaamste generieke competenties ? analyseren, informatie integreren en vernieuwend denken door innovatieve en creatieve ideeën aan te brengen; ? advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; andere generieke competenties ? nemen van beslissingen op basis van (on)volledige informatie en doelgericht acties ondernemen om de beslissingen uit te voeren; ? anderen begeleiden, een voorbeeldfunctie uitoefenen en hen ondersteunen in hun dagelijks functioneren; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, en een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; - op het vlak van de technische competenties : ? een geavanceerde kennis hebben in een of meerdere van de volgende human resources-materies, zoals bijvoorbeeld : - personeelsplanning - werving en selectie - onthaal en integratie - loopbaanbegeleiding - personeelsontwikkeling - kennis- en competentiebeheer - organisatieontwikkeling - enz.; ? een gebruikerskennis hebben van burotica-applicaties (Word, Excel, PowerPoint,...); ? een basiskennis hebben van de regelgeving inzake het statuut van het Rijkspersoneel en inzake de loopbanen van het openbaar ambt. 2) Attaché (A2) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Attaché - Business Process Management (functieclassificatie : DSA612) bij de diensten op het niveau van de Voorzitter - Dienst Strategische Coördinatie en Communicatie Doel en context van de functie ? Het coördineren, optimaliseren en onderhouden van de processen, teneinde alle activiteiten van de dienst op een zo efficiënt mogelijke manier te realiseren, en dit in functie van de door de hiërarchie toevertrouwde opdrachten; ? Verantwoordelijk zijn voor het ondersteunen van het beheer, de permanente optimalisatie en documentatie van de business processen van de dienst Business Process Management, teneinde soepele, geïntegreerde en evoluerende processen in een procesarchitectuur op te bouwen, die bij de vooropgestelde strategische doelstellingen en een optimale dienstverlening aansluit.

De Attaché A2 - Business Process Management werkt onder leiding van het diensthoofd van de dienst Business Process Management.

Opdrachten en taken De Attaché A2 - Business Process heeft, onder andere, de volgende opdrachten en taken : ? het doorvoeren van grondige analyses van de processen binnen de entiteit, nagaan van de transversaliteit, omvang en afhankelijkheid met andere processen om een adequate oplossing te kunnen uitwerken op maat van de entiteit ( zoals bijvoorbeeld : het analyseren van de probleemstelling, het coachen van de betrokkenen naar een gezamenlijk inzicht in het probleem en het ontleden van de verschillende dimensies m.b.t. het probleem, het analyseren van de behoeften van de klant en de interne en externe belanghebbenden, het analyseren van de entiteit om vanuit een diagnose de ontwikkeling van performante processen te bevorderen,...); ? verzorgen van het intern overleg met en de afstemming tussen de verschillende diensten binnen de entiteit om consistentie en samenwerking te verzekeren bij de operationele acties die worden ondernomen om de bedrijfsprocessen te modelleren en te documenteren ( zoals bijvoorbeeld : coördineren en overleg met MPM (performantiemanagement) inzake aanlevering en identificatie van procesgerelateerde performantie indicatoren, coördineren van afstemming met interne ICT met het oog op het vergemakkelijken van de eventuele automatisering,..); ? stimuleren van bewustwording, aanvaarding, betrokkenheid en aanpassing ten opzichte van veranderingsinitiatieven rond procesimplementatie en procesinnovatie teneinde de implementatie van het veranderingsproces en het stimuleren van het procesbeheer binnen de FOD Financiën te vergemakkelijken (zoals bijvoorbeeld : begeleiden van projecten, verzorgen van communicatie met het oog op het welslagen van het programma/project door mee te werken aan het informeren van alle betrokkenen, verschaffen van uitleg over de doelstellingen en de aanpak); ? het verzekeren van de kwalitatieve en kwantitatieve opvolging van de processen van de entiteit teneinde de afstemming met de strategie, methodologie en het respect van de standaarden en de methodes van de FOD (waaronder BPMN - Business Process Management Notation, lean, ...) te vrijwaren; ? het geven van regelmatige en gerichte feedback over de activiteiten en resultaten van het team aan het management en in het bijzonder de manager/stafdirecteur van de betrokken entiteit teneinde hem/haar de gelegenheid te bieden om deze te evalueren en te integreren in het managementbeleid; ? het coachen van de business analisten, het begeleiden van de proceseigenaars/procesbeheerders, de eindgebruikers,... die actief zijn in het procesbeheer teneinde hen in staat te stellen hun processen optimaal te kunnen ontwikkelen binnen de standaarden (waaronder BPMN - Business Process Management Notation) geldend binnen de FOD ( zoals bijvoorbeeld : ter beschikking stellen en expliciteren van de methodologie en de gebruikte instrumenten (waaronder een vademecum, templates en ICT-applicaties) binnen de FOD, geven van begeleiding op de werkplek en opleiding,..); ? het bepalen en op maat ontwikkelen van processen, methoden en instrumenten (waaronder een vademecum, templates en ICT-applicaties) inzake procesbeheer binnen het kader van het strategisch beleid om te beschikken over adequate, kwaliteitsvolle methoden, processen en instrumenten voor het beheer van de processen binnen de betrokken entiteit/pijler ( zoals bijvoorbeeld : het ontwikkelen van methoden en processen voor het beheer van de processen binnen de entiteit/pijler rekening houdende met de maturiteitsgraad van de organisatie, creatie en ontwikkeling van de forums binnen de FOD, ondersteunen bij het kiezen van gepaste instrumenten (vb. IT-tools), ontwikkelen van de structuur inzake geïntegreerd procesbeheer binnen de FOD inclusief de tools); ? ter beschikking stellen van de nodige instrumenten (waaronder een vademecum, templates en ICT-applicaties), methodieken en kennis inzake procesbeheer, het documenteren en publiceren van de processen teneinde de kennis rond processen binnen de FOD maximaal te garanderen en te verspreiden (zoals bijvoorbeeld : het beheren en bewaken van de procesinventaris van de FOD, inclusief het omgaan met de historiek, het ter beschikking stellen van de standaarden (methodologie en ICT-tool), normen en richtlijnen rond procesbeheer binnen de FOD, het creëren van een draagvlak rond kennisbeheer inzake processen,..).

Vereisten van de functie De Attaché A2 - Business Process bezit de generieke en technische competenties zoals hierna beschreven : - op het vlak van de generieke competenties : voornaamste generieke competenties ? analyseren, informatie integreren en vernieuwend denken door innovatieve en creatieve ideeën aan te brengen; ? advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; andere generieke competenties ? nemen van beslissingen op basis van (on)volledige informatie en doelgericht acties ondernemen om de beslissingen uit te voeren; ? anderen begeleiden, een voorbeeldfunctie uitoefenen en hen ondersteunen in hun dagelijks functioneren; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; - op het vlak van de technische competenties : ? een gebruikerskennis hebben van : - de specifieke tool voor BPM en grafische tools voor procesdesign, - van modelleren en documenteren van processen, - de BPM-cyclus. 3) Attaché (A2) : 3 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Attaché - Coördinatie strategie en projecten (functieclassificatie : DSA850) bij de diensten op het niveau van de Voorzitter - Dienst Strategische Coördinatie en Communicatie Doel en context van de functie ? Functioneren als coördinator van het beheer van de projecten verbonden aan het strategisch en operationeel plan; ? Ontwikkelen en implementeren van beheersinstrumenten in het kader van projecten, teneinde het diensthoofd van de dienst Strategische Coördinatie en Communicatie toe te laten te beschikken over een professioneel beheer en opvolging van de projecten.

De Attaché A2 - Coördinatie strategie en projecten werkt onder leiding van het diensthoofd van de dienst Strategische Coördinatie en Communicatie.

Opdrachten en taken De Attaché A2 - Coördinatie strategie en projecten heeft, onder andere, de volgende opdrachten en taken : ? uitvoeren van de operationele coördinatie en planning van de projectgroep, de budgettaire middelen en de andere ressources van de projecten (bijvoorbeeld opmaken en opvolgen van een boordtabel om projecten en processen op te volgen, bijstaan in de prioritisering van projecten; ? ondersteunen, begeleiden en opvolgen van de medewerkers van de projecten binnen de dienst Strategische Coördinatie en Communicatie (SCC) en het netwerk SCC/OCC; ? ontwikkelen van de methodologie voor het beheer van projecten; ? beheren en plannen van een project van het begin tot het einde (opmaken projectfiche, toewijzen van middelen aan het project,...); ? verlenen van advies en ondersteuning bij de ontwikkeling van het strategisch en operationeel plan voor de dienst Strategische Coördinatie en Communicatie; ? continu op peil houden en verbeteren van de competenties inzake projectmanagement.

Vereisten van de functie De Attaché A2 - Coördinatie strategie en projecten beschikt over volgende bekwaamheden en competenties : - op het vlak van generieke competenties : voornaamste generieke competenties ? leggen van verbanden tussen verschillende gegevens, genereren van alternatieven en trekken van sluitende conclusies; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; ? nemen van beslissingen op basis van (on)volledige informatie en doelgericht acties ondernemen om de beslissingen uit te voeren; andere generieke competenties ? advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; ? erkennen van de kwaliteiten van de medewerkers, hen stimuleren in het nemen van initiatieven door hen verantwoordelijkheden toe te kennen en de eigen leiderschapsstijl aan hen aan te passen; ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; - op het vlak van de technische competenties : ? een gebruikerskennis hebben van : - managementtechnieken en strategisch beheer, - communicatieprincipes en onderhandelingsvaardigheden, - de structuur en de werking van de FOD Financiën. 4) Attaché (A2) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Attaché - Teamchef van het Team International Exchange of Information VAT (functieclassificatie : DFI998) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit (Administratie KMO - International Exchange of Information (VAT)) Doel en context van de functie Het team International Exchange of Information VAT maakt deel uit van de dienst International Exchange of Information.Deze dienst is verantwoordelijk voor de dossiers inzake uitwisseling van inlichtingen op het vlak van btw. Deze dienst verzorgt de internationale en bilaterale samenwerking op het vlak van concrete dossiers over uitwisseling van inlichtingen. De dienst beheert de dossiers en voert de uitwisseling van inlichtingen uit met buitenlandse partnerstaten volgens de opgelegde internationale wetgeving en standaarden. De dienst is eveneens verantwoordelijk voor de validatie van buitenlandse btw-nummers.

Opdrachten en taken De Attaché - Teamchef heeft, onder andere, de volgende opdrachten en taken : ? viseren van dossiers over de verschillende types uitwisseling van inlichtingen inzake btw : verzoeken om uitwisseling van inlichtingen, spontane uitwisseling van inlichtingen, automatische uitwisseling van inlichtingen, verzoeken tot kennisgeving, feedback; ? erover waken dat de dossiers op een correcte wijze worden geregistreerd in de daarvoor voorziene ICT-toepassingen; ? coachen en ondersteunen van de medewerkers van het team in hun dagdagelijkse taken; ? de Adviseur A3 bijstaan bij de evaluatie van de medewerkers; ? waken over de behandelingstermijnen van de dossiers en tijdig signaleren van eventuele problemen en actief tussenkomen bij laattijdig of niet-antwoorden; ? informeren van het team betreffende evoluties inzake internationale uitwisseling van inlichtingen; ? communiceren van alle belangrijke informatie met betrekking tot het team aan de hiërarchie; ? meewerken aan het verbeteren van ICT-toepassingen : aanleveren van input die tot betere toepassingen kunnen leiden die gebruikt worden voor de uitwisseling van inlichtingen; ? contactpunt voor de beheers- en controlediensten voor alle vragen die verband houden met dossiers inzake uitwisseling van inlichtingen; ? beheer van statistieken.

Functievereisten De Attaché - Teamchef beschikt over de volgende generieke en technische competenties : - op het vlak van de generieke competenties : voornaamste generieke competenties ? begeleiden van medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; ? nemen van beslissingen op basis van (on)volledige informatie en doelgericht acties ondernemen om de beslissingen uit te voeren; andere generieke competenties ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich te nemen voor de correctheid van ondernomen acties; ? leggen van verbanden tussen verschillende gegevens, genereren van alternatieven en trekken van sluitende conclusies; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; ? advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; - op het vlak van de technische competenties : ? beschikken over een basiskennis van : - internationale fiscaliteit met betrekking tot uitwisseling van inlichtingen, - het Engels; ? beschikken over een geavanceerde kennis inzake btw. 5) Attaché (A2) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Attaché - Teamchef van het Team International Exchange of Information DT (functieclassificatie : DFI005) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit (Administratie KMO - International Exchange of Information (DT)) Doel en context van de functie Het team International Exchange of Information Direct Taxes maakt deel uit van de dienst International Exchange of Information.Deze dienst is verantwoordelijk voor de dossiers inzake uitwisseling van inlichtingen op het vlak van Directe Belastingen. Deze dienst verzorgt de internationale en bilaterale samenwerking op het vlak van concrete dossiers over uitwisseling van inlichtingen. De dienst beheert de dossiers en voert de uitwisseling van inlichtingen uit met buitenlandse partnerstaten volgens de opgelegde internationale wetgeving en standaarden.

Opdrachten en taken De Attaché - Teamchef heeft, onder andere, de volgende opdrachten en taken : ? viseren van dossiers over de verschillende types uitwisseling van inlichtingen inzake directe belastingen : verzoeken om uitwisseling van inlichtingen, verzoeken om uitwisseling van bankinlichtingen, spontane uitwisseling van inlichtingen, automatische uitwisseling van inlichtingen, verzoeken tot kennisgeving, feedback; ? erover waken dat de dossiers op een correcte wijze worden geregistreerd in de daarvoor voorziene ICT-toepassingen; ? coachen en ondersteunen van de medewerkers van het team in hun dagdagelijkse taken; ? waken over de behandelingstermijnen van de dossiers en tijdig signaleren van eventuele problemen; ? informeren van het team betreffende evoluties inzake internationale uitwisseling van inlichtingen; ? communiceren van alle belangrijke informatie met betrekking tot het team aan de hiërarchie; ? meewerken aan het verbeteren van ICT-toepassingen : aanleveren van input die tot betere toepassingen kunnen leiden die gebruikt worden voor de uitwisseling van inlichtingen; ? bereid zijn een grondige kennis van de internationale fiscaliteit met betrekking tot uitwisseling van inlichtingen en een goede kennis van de principes van toepassing van dubbelbelastingverdragen te verwerven.

Functievereisten De Attaché - Teamchef beschikt over de volgende generieke en technische competenties : - op het vlak van de generieke competenties : voornaamste generieke competenties ? nemen van beslissingen op basis van (on)volledige informatie en doelgericht acties ondernemen om de beslissingen uit te voeren; ? begeleiden van medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; andere generieke competenties ? leggen van verbanden tussen verschillende gegevens, genereren van alternatieven en trekken van sluitende conclusies; ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; - op het vlak van de technische competenties : ? beschikken over een basiskennis van : - internationale fiscaliteit met betrekking tot uitwisseling van inlichtingen, - het Engels; ? beschikken over een gebruikerskennis van MS Office; ? beschikken over een geavanceerde kennis inzake personenbelasting en/of vennootschapsbelasting. 6) Attaché (A2) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Attaché - Waarderingen - Dossierbeheerder (functieclassificatie : DFI301) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (Administratie Opmetingen en Waarderingen) Doel en context van de functie ? Het omzetten van de complexe reglementering, commentaren en richtlijnen die betrekking hebben op de patrimoniumdocumentatie of die een invloed hebben op de werking van de operationele entiteit Opmetingen & Waarderingen, in praktische werkinstrumenten (werkmethodes) teneinde een efficiënte en uniforme uitvoering van de reglementering te garanderen en zo de uitvoering van de gewestelijke, federale en internationale beleidslijnen te verzekeren. ? Advies verlenen betreffende de ontwikkeling en toepassing van de werkmethodes om de nodige juridische en technische ondersteuning te bieden aan de operationele entiteit Opmetingen & Waarderingen.

De Attaché - Waarderingen werkt onder leiding van de Administrateur Opmetingen en Waarderingen en geeft functionele leiding aan een team van 1 tot 10 personen van niveau A en B. Opdrachten en taken De Attaché - Waarderingen heeft, onder andere, de volgende taken en opdrachten : ? het omzetten van de ontwikkelde werkmethodes in duidelijke en toepasbare richtlijnen (instructies, gebruikershandleidingen, enz.) ten dienste van de operationele entiteiten om een efficiënte en uniforme uitvoering van de reglementering (wetten, besluiten, decreten, ordonnanties, overeenkomsten, enz.) te garanderen; ? het ontwikkelen van nieuwe werkmethodes en het aanpassen van de bestaande werkmethodes om het de operationele entiteiten gemakkelijker te maken om de reglementering uit te voeren; ? antwoorden op vragen over werkmethodes die hij/zij voordien heeft ontwikkeld om de coördinatoren waarderingen gefundeerde adviezen te geven zodat deze adequate beslissingen kan nemen; ? het belichten van de werkmethodes op gewestelijk, nationaal en internationaal niveau en erover onderhandelen; ? het verzamelen en analyseren van de beschikbare en vereiste informatie (reglementeringen, commentaren, bestaande richtlijnen, enz.) in verband met de bestaande of te ontwikkelen werkmethodes om te kunnen oordelen of het opportuun en nodig is om hetzij een nieuwe werkmethode te bepalen in verband met een nieuwe reglementering, hetzij een werkmethode aan te passen als gevolg van een wijziging in de bestaande reglementering; ? het geven van toelichting aan de andere autoriteiten en de belanghebbenden over de werkmethodes om de werkmethodes en bijgevolg de reglementering correct te kunnen uitvoeren en toepassen; ? het ondersteunen en adviseren van de nieuwe collega's en de personen met wie hij/zij werkt om ervoor te zorgen dat iedereen, in functie van zijn/haar competenties, kan bijdragen tot de realisatie van het project.

Vereisten van de functie De Attaché - Waarderingen bezit de generieke en technische competenties zoals hierna beschreven : - op het vlak van de generieke competenties : voornaamste generieke competenties ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; andere generieke competenties ? analyseren, informatie integreren en vernieuwend denken door innovatieve en creatieve ideeën aan te brengen; ? nemen van beslissingen op basis van (on)volledige informatie en doelgericht acties ondernemen om de beslissingen uit te voeren; ? anderen begeleiden, een voorbeeldfunctie uitoefenen en hen ondersteunen in hun dagelijks functioneren; ? advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; - op het vlak van technische competenties : ? een geavanceerde kennis hebben van : - het gebruik en de support van de toepassing CadBuild, - de procedure van de coördinatie van de werkzaamheden Waarderingen, - de waarderingen `vruchtgebruik', - de procedure inzake schattingsaanvragen, `bijzondere en speciale herzieningen', schattingsfeil/materiële misslag, - de procedure kaderbezwaren, - de bepalingen van de diverse regelgevingen, toepasselijk binnen de patrimoniumdocumentatie, die een directe impact hebben op het kennisdomein (wetboeken van het registratie- en successierecht, hypothecaire en kadastrale reglementeringen, burgerlijk wetboek,...), - de managementtechnieken en -middelen (reporting, boordtabellen, enz.).

Troeven en/of ervaringen ? ervaring hebben in : - het uitwerken van samenwerkingsverbanden met interne en externe actoren, - het onderhouden van contacten met externe partners, - het uitwerken van procedures en redigeren van instructies. 7) Attaché (A2) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Attaché - Opmetingen - Projectleider (functieclassificatie : DTI500) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (Administratie Opmetingen en Waarderingen) Doel en context van de functie ? Het controleren van de betrouwbaarheid van de plannen van de privé landmeters bij het beheren en controleren van de projecten en dossiers om te komen tot kwalitatieve en performante vereisten (grenzen van het kadastraal plan die betrouwbaar zijn op het vlak van het recht, het kadastraal plan dat overeenstemt met de geografische en quasi-juridische realiteiten, d.w.z. gebaseerd op feiten en op rechtshandelingen).

De Projectleider Opmetingen werkt onder leiding van de administrateur Opmetingen en Waarderingen en geeft functionele leiding aan een team van 1 tot 10 personen van niveau A en B. Opdrachten en taken De Projectleider Opmetingen heeft, onder andere, de volgende taken en opdrachten : ? het controleren van de door de privé landmeters overhandigde plannen, zodat de voldoende betrouwbare plannen gebruikt kunnen worden voor een bijwerking van het kadastraal plan; ? het bepalen van de aanpak en de omvang van het project, het leiden van zijn/haar potentiële medewerkers en toezien op de naleving van de tijdslimieten. Dit om een actualisering van het kadastraal plan te bekomen die in overeenstemming is met de vereisten; ? het oplossen van de specifieke problemen van de opmetingen om de medewerkers in staat te stellen hun opdracht met betrekking tot de bijwerking van het kadastraal plan tot een goed einde te brengen; ? het controleren van de resultaten van de door de medewerkers verrichte opmetingen om coherentie te bekomen in de verschillende topografische opmetingen en bij de overbrenging van de werkzaamheden in het kadastraal plan; ? het op efficiënte wijze combineren van de verschillende opmetingen en overbrengingen in het kadastraal plan om een kadastraal plan te bekomen dat in overeenstemming is met de vereisten.

Vereisten van de functie De Projectleider Opmetingen bezit de generieke en technische competenties zoals hierna beschreven : - op het vlak van de generieke competenties : voornaamste generieke competenties ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; ? nemen van beslissingen op basis van (on)volledige informatie en doelgericht acties ondernemen om de beslissingen uit te voeren; ? advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; andere generieke competenties ? leggen van verbanden tussen verschillende gegevens, genereren van alternatieven en trekken van sluitende conclusies; ? erkennen van de kwaliteiten van de medewerkers, hen stimuleren in het nemen van initiatieven door hen verantwoordelijkheden toe te kennen en de eigen leiderschapsstijl aan hen aan te passen; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; - op het vlak van technische competenties : ? een basiskennis hebben van : -de werking en de opdrachten van de buitendiensten van Opmetingen & Waarderingen, -de testprocedures voor applicaties, -geodesie, cartografie, geografische informatiesystemen en van de geomaticasector in België, -de methodes en principes voor de acquisitie van ruimtelijke gegevens : topografische opmeting, GPS, fotogrammetrie, teledetectie; ? een gebruikerskennis hebben van/om : - de procedures en tools : ?voor het bijwerken van de gegevens van het kadastraal percelenplan (Cadmap, CadGis) ?voor het verspreiden van de gegevens van het perceelplan (CadGIS), - procedureboeken, instructies, te volgen stappen, technische documenten voor installatie/configuratie op te stellen, - de tools die ter beschikking staan van een business analist en een functioneel analist (Use cases, conceptueel gegevensmodel, business processen), - de business behoeften te analyseren en ze om te zetten in gedetailleerde use cases, - de tools SIG software en CAD die gebruikt worden door de AAPD : ArcGIS desktop/server, tool ETL (FME), AutoCad, - de tools/principes van basisgegevensbeheer en praktische ervaring hebben met een tool (Access, MS SQL, My SQL, POSTGRE, enz....), - Excel, Word en PowerPoint. 8) Attaché (A2) : 3 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Attaché - Managementondersteuning (functieclassificatie : DSA158) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Bijzondere Belastinginspectie Doel en context van de functie Op basis van zijn/haar gespecialiseerde kennis of ervaring, ondersteuning verlenen aan de verantwoordelijke teamchef of aan de manager - en dat op administratief, organisatorisch, inhoudelijk en/of beleidsvlak - teneinde bij te dragen tot het bereiken van de doelstellingen van de dienst. Opdrachten en taken De Attaché - Managementondersteuning heeft, onder andere, de volgende taken en opdrachten : ? analyseren en opvolgen van de dossiers die bestemd zijn voor de verantwoordelijke managementondersteuning of rechtstreeks voor de adviseur-generaal of de manager; ? meewerken aan de opstelling van de doelstellingen en/of de actieplannen en dossiers behandelen; ? de eigen ervaring en expertise aanwenden en delen, informatie verzamelen en de interne en externe communicatie bevorderen; ? de verantwoordelijke managementondersteuning - of rechtstreeks de manager - administratief bijstaan.

Vereisten van de functie De Attaché - Managementondersteuning bezit de generieke en technische competenties zoals hierna beschreven : - op het vlak van de generieke competenties : voornaamste generieke competenties ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; andere generieke competenties ? analyseren, informatie integreren en vernieuwend denken door innovatieve en creatieve ideeën aan te brengen; ? nemen van beslissingen op basis van (on)volledige informatie en doelgericht acties ondernemen om de beslissingen uit te voeren; ? anderen begeleiden, een voorbeeldfunctie uitoefenen en hen ondersteunen in hun dagelijks functioneren; ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; - op het vlak van de technische competenties : ? een gevorderde kennis hebben van : -internationale en interdepartementale samenwerking, -het juridisch kader inzake de strijd tegen de fiscale fraude, -de wetgeving betreffende directe belastingen, btw en de procedures, inbegrepen invorderingen en geschillen; ? een gebruikerskennis hebben van : -de binnen de BBI geldende werkprocessen en werkmethodes; ? een basiskennis hebben van : -de structuur, de organisatie, de werking van de fiscale administraties en van de Algemene Administratie van de BBI in het bijzonder, -de doelstellingen van de FOD Financiën en van de aan de gang zijnde ontwikkelingen die tot de realisatie ervan moeten bijdragen. 9) Attaché (A2) : 2 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Attaché - Analyse reglementering en opvolging (functieclassificatie : DFI095) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (Dienst expertise wet- en regelgeving - Afdeling douanewetgeving) Doel en context van de functie ? Het opvragen en analyseren van gegevens, criteria en indicatoren, het evalueren van (nieuwe) reglementering (vb.: Europese douane reglementering in bijzonder de Douane Code en zijn toepassingswetboek, ... nationale douane wetgeving, Europese fiscale wetgeving betreffende douane materie, nationale en internationale verdragen betreffende douane, commentaar (vb. : instructies, antwoorden op parlementaire vragen, omzendbrieven, brochures...) en werkmethodes (vb. : particulier douaneregelingen, correcte en uniforme toepassing van reglementering, guidelines, verdere technische uitleg over aspecten van de douanewetgeving (Enig document) en economische (oorsprong...); ? Het uitvoeren van kosten-batenanalyses en mogelijke budgettaire impact van douanewetgeving; ? Het uitvoeren van analyses en het opstellen van eindverslagen.

De Attaché - Analyse reglementering en opvolging werkt onder leiding van Adviseur - generaal van de Afdeling douanewetgeving.

Opdrachten en taken De Attaché - Analyse reglementering en opvolging heeft, onder andere, de volgende opdrachten en taken : ? het verzamelen en analyseren van alle relevante gegevens met betrekking tot een nieuwe of bestaande reglementering (vb. : douanewetgeving, fiscale wetgeving, ..., commentaar (instructies, antwoorden op parlementaire vragen) en werkmethodes (vb. : particuliere douane regelingen, oorsprong, Enig document, douaneformulieren..); ? aanpassen het ontwerp van verordeningen, volgen zijn evolutie en finaliseren; ? bereiden notulen van vergaderingen en protocollen; ? ondersteuning brengen bij het ontwerp van de regelgeving (Europese regelgeving, wetsontwerpen, decreten, etc.); ? deelnemen aan nationale en internationale vergaderingen van commissies en werkgroepen in douane zaken op Europees en Belgisch niveau; ? het uitvoeren van een kosten-baten analyse.

Vereisten van de functie De Attaché - Analyse reglementering en opvolging beschikt over volgende competenties : - op het vlak van de generieke competenties : voornaamste generieke competenties ? nemen van beslissingen op basis van (on)volledige informatie en doelgericht acties ondernemen om de beslissingen uit te voeren; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; andere generieke competenties ? analyseren, informatie integreren en vernieuwend denken door innovatieve en creatieve ideeën aan te brengen; ? anderen begeleiden, een voorbeeldfunctie uitoefenen en hen ondersteunen in hun dagelijks functioneren; ? advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; - op het vlak van technische competenties : ? een geavanceerde kennis hebben van : - de douanereglementering (Europese en internationale), bijvoorbeeld UCC-wetboek, de huidige en toekomstige Toepassingswetboek van die Code, enz., - de reglementering (wetgeving en richtlijnen) economische, nationale of internationale betreffende Europese douane verordeningen waarvan de AADA; ? een gebruikerskennis hebben van : - het opstellen en presentatie van commentaren, richtlijnen, standpunten en mededelingen, - particulieren douaneregelingen (ex- economische douane procedures) of van regels van preferentieel of niet preferentiële oorsprong, - de comitologie regels en praktijken van de technische commissies van de Europese en internationale douaneorganisaties, vooral de Commissie en de Europese Raad, - de traditionele desktop applicaties (tekstverwerking (Word), spreadsheet (Excel), presentaties (PowerPoint), Internet Explorer, e-mail, intranet, enz. 10) Attaché (A2) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Attaché - Analyse reglementering en opvolging (functieclassificatie : DFI095) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (Dienst Niet fiscale wetgeving) Doel en context van de functie ? Het opvolgen en omzetten van complexe reglementaire teksten (vb. verdragen, besluiten, wetten, decreten,...) in klare begrijpelijke en toepasbare commentaar en richtlijnen (vb. instructies, omzendbrieven) ten behoeve van de operationele diensten en stakeholders. ? Het onderhandelen en adviseren vanuit de belangen van de AADA van de niet-fiscale wetgeving op internationaal, Europees, federaal en regionaal niveau in specifieke domeinen die aan het team zijn toevertrouwd, teneinde te komen tot een consistente en rechtvaardige niet-fiscale regelgeving en de uitvoering en toepassing van het interregionaal, nationaal en supranationaal beleid te garanderen. ? Het opvragen en analyseren van gegevens, criteria en indicatoren, het evalueren van (nieuwe) reglementering inzake niet-fiscale materies en de bijhorende commentaar (vb. : instructies, antwoorden op parlementaire vragen, omzendbrieven,...), teneinde na te gaan of deze reglementering en commentaar beantwoorden aan de doelstellingen van het beleid en de kwaliteit ervan te verbeteren.

De Attaché A2 - Analyse reglementering en opvolging" wordt aangestuurd door de verantwoordelijke van een van domeinen binnen VGEM binnen de dienst Niet-fiscale wetgeving.

Opdrachten en taken De Attaché A2 - Analyse reglementering en opvolging heeft, onder andere, de volgende taken en opdrachten : ? de wetsvoorstellen van de Europese Unie, het Parlement, andere FOD's,...bestuderen; ? onderhandelen met en samenwerking verlenen aan wetgeving van andere instanties (Europese Unie, internationale organisaties, andere overheidsdiensten, regio's of Gemeenschappen,...); ? een uniforme, duidelijke en begrijpelijke interpretatie geven van de wetgeving; ? beantwoorden van parlementaire vragen; ? principevragen betreffende de toepassing van de reglementering beantwoorden; ? de effectiviteit en de praktische toepassing van de wetgeving, commentaar en werkmethodes verbeteren; ? het oplossen van principe-conflicten op vlak van de reglementering, commentaar en werkmethodes.

Vereisten van de functie De Attaché A2 - Analyse reglementering en opvolging beschikt over de volgende vaardigheden : - op het vlak van de generieke competenties : voornaamste generieke competenties ? advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; ? nemen van beslissingen op basis van (on)volledige informatie en doelgerichte acties ondernemen om de beslissingen uit te voeren; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; andere generieke competenties ? analyseren, informatie integreren en vernieuwend denken door innovatieve en creatieve ideeën aan te brengen; ? anderen begeleiden, een voorbeeldfunctie uitoefenen en hen ondersteunen in hun dagelijks functioneren; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritische in vraag te stellen en zich continue nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zij/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; - op het vlak van technische competenties : ? een geavanceerde kennis hebben van : - de niet-fiscale wetgeving binnen het domein van Gezondheid, zijnde ondermeer verdovende middelen en psychotrope stoffen, drugsprecursoren, geneesmiddelen, hormonen,..., - de douanewetgeving op Europees en nationaal niveau, - nationale (samenwerkings)verdragen en bevoegdheden van andere FOD's, gewesten; ? een gebruikerskennis hebben van : - de structuur en werking van de FOD Financiën en de AADA in het bijzonder, zoals de verdeling van de bevoegdheden onder de verschillende organisatieniveaus en de moderniseringsprojecten, - de methodologie om klare en begrijpelijke teksten, nota's, rapporten, memories en instructies op te stellen en die in te passen in bestaande teksten en commentaren, - het gebruik van applicaties binnen de AADA inzake Tarbel, PLDA, rapportering, gegevensbeheer.

Ervaring en troeven ? Gelet op het feit dat u zal werken binnen een internationale omgeving is een functionele kennis van het Engels en Frans een pluspunt. ? Ervaring inzake softskills oa vergader- en onderhandelingstechnieken, presentatietechnieken, e.d. vormen een pluspunt. 11) Attaché (A2) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Attaché - Managementondersteuning (functieclassificatie : ISA003) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (DMGC - Dienst Handhaving & Innovaties) Doel en context van de functie Advies en ondersteuning verlenen aan de adviseur-generaal inzake het handhavingsbeleid AADA op inhoudelijk- en beleidsvlak, en de coördinatie en implementatie van dit beleid op zich nemen, inclusief de ontwikkeling van innovaties. De Attaché A2 werkt onder leiding van de adviseur-generaal van de Divisie Handhaving en Innovaties.

Opdrachten en taken De Attaché A2 - Managementondersteuning heeft, onder andere, de volgende opdrachten en taken : ? plannen, coördineren en opvolgen van de opdrachten en dossiers uitgevoerd binnen de dienst, zoals bijvoorbeeld : - meewerken aan het uitwerken van de Handhavingsstrategie van de AAD&A, - meewerken aan de ontwikkeling van het Operationeel Handhavingsplan wat betreft : ? de opmaak van operationele instrumenten ter aansturing en opvolging van strategische prioriteiten AAD&A ? de identificatie en opvolging van de prioritaire beleidsdomeinen handhaving : identificatie en weging prioritaire beleidsdomeinen handhaving; opvolging resultaten prioritaire beleidsdomeinen ? de opvolging van het operationeel selectiebeleid en formuleren van verbeter-initiatieven : waken over de selectieverdeling risicobeheer - verwacht - random conform operationeel handhavingsplan ? proactief voorstellen formuleren ter bevordering van de continuïteit van bestaande initiatieven en de implementering van innovaties binnen het Handhavingsbeleid; ? verzamelen, bewaren en beheren van informatie die relevant is voor de dienst en de interne en externe communicatie bevorderen, zoals bijvoorbeeld : - deelname aan nationale en internationale werkgroepen/vergaderingen die verband houden met de handhavingsstrategie van de AAD&A; ? opvolgen van de kwaliteit van de correspondentie, de dossiers en de werkprocedures, zoals bijvoorbeeld : - meewerken aan het uittekenen van het BPM proces "Handhaving" van de AAD&A. Vereisten van de functie De Attaché A2 - Managementondersteuning beschikt over volgende competenties : - op het vlak van de generieke competenties : voornaamste generieke competenties ? nemen van beslissingen op basis van (on)volledige informatie en doelgericht acties ondernemen om de beslissingen uit te voeren; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; andere generieke competenties ? analyseren, informatie integreren en vernieuwend denken door innovatieve en creatieve ideeën aan te brengen; ? anderen begeleiden, een voorbeeldfunctie uitoefenen en hen ondersteunen in hun dagelijks functioneren; ? advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; - op het vlak van technische competenties : ? een gebruikers kennis hebben van de volgende materies : - kennis van de handhavingsstrategie AADA, - de organisatiestructuur en functionering van de AADA; ? een basis kennis hebben van de volgende materies : - de douane- en accijns reglementering, - statische analysetechnieken, - managementmethodieken zoals change management, performance measurement,..., - gegevenshuishouding binnen AADA, - methoden van projectbeheer, - structuur en omgeving van FOD Financiën.

Troeven Gebruikerskennis van het Nederlands, het Frans en het Engels. 12) Attaché (A2) : 2 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Attaché - Invorderingsgeschillen (functieclassificatie : DFI146) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (Administratie Geschillen - Centrale component) Doel en context ? Het opvolgen van complexere invorderingsdossiers; ? Beheer van invorderingsproces, inclusief de samenwerking met andere lidstaten; ? Voorbereiden van beslissingen inzake administratieve beroepen; ? Behandelen van principezaken inzake geschillen.

De Attaché A2 - Invorderingsgeschillen is verantwoordelijk voor het behandelen van complexere geschils- en invorderingsdossier, beheer van bepaalde materies, hetgeen naast het behandelen van dossiers ook de opvolging betreft op het vlak van de ontwikkeling van de wetgeving en de administratieve richtlijnen en het onderhouden van contacten met de stakeholders.

De Attaché A2 - Invorderingsgeschillen zal administratie vertegenwoordigen in diverse fora, vergaderingen en seminaries zowel op nationaal als Europees en internationaal niveau.

Taken De Attaché A2 heeft, onder andere, de volgende opdrachten en taken : ? mede instaan voor het beheer van de boekhouding B van de Eigen Middelen van de Europese Unie en de schuldendatabank; ? opvolgen van invorderingsdossiers op nationaal en Europees vlak; ? opstellen van de verslagen en rapporten van de diverse contacten met de Europese Commissie; ? opvolgen van materiegebonden vergaderingen op nationaal en Europees vlak.

Vereisten van de functie De Attaché A2 beschikt over volgende vaardigheden : - op het vlak van de generieke competenties : voornaamste generieke competenties ? nemen van beslissingen op basis van (on)volledige informatie en doelgericht acties ondernemen om de beslissingen uit te voeren; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; andere generieke competenties ? analyseren, informatie integreren en vernieuwend denken door innovatieve en creatieve ideeën aan te brengen; ? anderen begeleiden, een voorbeeldfunctie uitoefenen en hen ondersteunen in hun dagelijks functioneren; ? advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; - op het vlak van technische competenties : ? een geavanceerde kennis hebben van : - de materie "Geschillen", met name kennis van het administratief recht en van het strafrecht (inzake de motivatie van beslissingen, administratieve bezwaarschriften, enz.) en de reglementeringen inzake inbreuken op het vlak van douane en accijnzen, op het vlak van btw, enz.), - de procedure inzake invordering en geschillen, - de behandeling van overtredingen inzake douane en/of accijnzen; ? een gebruikerskennis hebben van : - de materie 'Douane', met name van de economische douaneregelingen, douanebewegingen, nomenclatuur en douanewaarde, van de overige internationale, Europese, nationale (opgesteld door andere FOD's) en regionale wetgeving, inclusief voor rekening van derden, - de materie 'Accijnzen', met name van de Europese en de nationale wetgeving op accijnsproducten, accijnsbewegingen, de overige accijnsgebonden wetgeving (onder andere openingsbelasting, vergunningsrecht, milieutaksen en controle op de bijdrage op de energie), - de materie btw, met name kennis van de internationale, Europese en nationale reglementering inzake btw in het kader van de verschillende bewegingen inzake douane en accijnzen, - de werking van PLDA en de schuldendatabank in het bijzonder; ? een basiskennis hebben van de Europese en nationale wetgeving inzake beweging van accijnsproducten/ accijnsgoederen of de met de accijnzen gelijkgestelde belastingen.

Troeven ? Juridische kennis (houder van het diploma master in de rechten is een pluspunt). ? Kennis van de Franse en Engelse taal. 13) Attaché (A2) : 2 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Attaché - Projectleider (functieclassificatie : ISA011) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (Dienst Operationele Coördinatie en Communicatie) Doel en context van de functie Binnen de dienst Operationele Coördinatie en Communicatie van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen : ? het beheren van één of meerdere projecten (of deelprojecten) van beperkte complexiteit, volgens de relevante normen in termen van planning, kwaliteit en budget (en eventueel volgens de richtlijnen van de sponsor of de programma manager), teneinde mee te helpen aan de realisatie van de doelstellingen zoals gedefinieerd in het operationeel plan van de Administrateur generaal. De attaché A2 - Projectleider wordt aangestuurd door de chef van de dienst OCC. Taken en opdrachten De attaché A2 - Projectleider heeft, onder andere, de volgende taken en opdrachten : ? beheren en plannen van het (deel)project van de begin- tot de eindfase; ? instaan voor de operationele coördinatie (dit wil zeggen het coördineren en verdelen van de taken onder de projectmedewerkers in functie van de aanwezige ervaring en competenties) en het plannen van de uitvoering van het (deel)project, rekening houdend met de voorziene mensen, middelen en budgetten die aan het (deel)project werden toegekend. Op regelmatige basis verslag uitbrengen over de voortgang van de activiteiten bij de project- of programmamanager; ? analyseren van processen en gegevens uit verschillende bronnen in functie van de te behalen doelstellingen; ? de rol van contactpersoon opnemen voor het (deel)project en dus ook het ontvang- en verdeelpunt zijn voor informatie hieromtrent. ? uitvoeren van haalbaarheidsstudies, evalueren van de gekozen oplossingen en verlenen van technisch advies in zijn/haar expertisedomein; ? verwerven, onderhouden en uitbreiden van gespecialiseerde kennis op basis van de actuele evoluties, in het bijzonder door middel van training of deelname aan seminaries.

Functievereisten De attaché A2 - Projectleider beschikt over de volgende vaardigheden : - op het vlak van de generieke competenties : voornaamste generieke competenties ? nemen van beslissingen op basis van (on)volledige informatie en doelgericht acties ondernemen om de beslissingen uit te voeren; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; andere generieke competenties ? leggen van verbanden tussen verschillende gegevens, genereren van alternatieven en trekken van sluitende conclusies; ? erkennen van de kwaliteiten van de medewerkers, hen stimuleren in het nemen van initiatieven door hen verantwoordelijkheden toe te kennen en de eigen leiderschapsstijl aan hen aan te passen; ? advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; - op het vlak van de technische competenties : ? een geavanceerd kennis hebben van de organisatiestructuur en de werking van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen; ? een geavanceerd kennis hebben van de methoden voor projectbeheer en programma management (Prince 2); ? een gebruikerskennis hebben van de tool Projectmaster; ? een basiskennis hebben van de structuur en de werking van de FOD Financiën; ? een basiskennis hebben van de moderniseringsprojecten van de FOD Financiën.

Ervaring en troeven Gegeven dat u zal werken binnen een tweetalige omgeving is een functionele kennis van het Frans een pluspunt. 14) Attaché (A2) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Attaché - Dossierbeheer (functieclassificatie : DSA806) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (Dienst van de Administrateur-generaal - Dienst Managementondersteuning - Regie nationale en internationale samenwerking) Doel en context van de functie ? Het analyseren, coördineren, controleren en uitvoeren van acties en het opvolgen van de meest complexe dossiers in specifieke domeinen die aan het team zijn toevertrouwd teneinde op een snelle, afdoende en correcte manier de dossiers af te sluiten en de kosten voor de burger en de administratie te beperken. De Attaché A2 - Dossierbeheer werkt onder leiding van de Adviseur - generaal van de dienst Regie Nationale en Internationale Samenwerking.

Opdrachten en taken De Attaché A2 - Dossierbeheer heeft, onder andere, de volgende opdrachten en taken : ? analyseren en behandelen van de meest complexe dossiers in een specifiek domein, zoals bijvoorbeeld : - opvolgen van het project Gecoördineerd Grensbeheer, - zorgen voor de tactische initiatie, aansturing en coördinatie van alle activiteiten van D&A op het gebied van internationale samenwerking; ? het verstrekken van advies aan andere collega's en uitwisselen van informatie, zoals bijvoorbeeld : - opnemen van de SPOC - rol voor de overheidsopdracht met betrekking tot de studie "Single Window", - de beleidsorganen van AADA adviseren en ondersteunen bij het nemen van strategische beslissingen met betrekking tot internationale samenwerking en zorgen voor de tactische uitwerking van deze strategische beslissingen; ? het behandelen van de terugkoppeling van bevindingen en interessante suggesties, zoals bijvoorbeeld : - opvolgen internationale seminaries/ projecten rond « Gecoördineerd grensbeheer », - opvolgen Europese projecten/ wetgeving in het kader van nationale Samenwerking zoals ondermeer Maritiem Single Window, Blue Belt, HNS, - opvolgen uitwerking/ naleving nationale samenwerkingsakkoorden, waaronder bijvoorbeeld het Raamakkoord politie-AAD&A, MIK (Politie - Defensie - AAD&A), de veiligheid van de producten (FOD Economie - AAD&A), productnormen (FOD - DG Leefmilieu - AAD&A).

Vereisten van de functie De Attaché A2 - Dossierbeheer beschikt over volgende competenties : - op het vlak van de generieke competenties : voornaamste generieke competenties ? analyseren, informatie integreren en vernieuwend denken door innovatieve en creatieve ideeën aan te brengen; ? nemen van beslissingen op basis van (on)volledige informatie en doelgericht acties ondernemen om de beslissingen uit te voeren; ? anderen begeleiden, een voorbeeldfunctie uitoefenen en hen ondersteunen in hun dagelijks functioneren; andere generieke competenties ? advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; - op het vlak van technische competenties : ? een gebruikerskennis hebben in één of meerdere van volgende domeinen : - internationale/Europese en nationale en evt. regionale wetgeving betreffende de bovengenoemde materies. (bv maritiem vervoer : FAL-formulieren, ISPS, meldingsformaliteiten,...), - nationale (samenwerkings)verdragen en bevoegdheden van andere FOD's, regio's en de handel betreffende de relevante materies, - bepalingen betreffende het binnenbrengen en het uitgaan van goederen uit het grondgebied van de Gemeenschap (en bevoegdheden andere instanties), - het internationale kader waarin de AADA zich beweegt, - kennis van en inzicht in het gebruik van de tool Projectmaster, - formele procedures inzake het uitwerken en opstellen van nota's voor de ministerraad, - kennis van de technieken voor de interpretatie van wetten en besluiten, - burotica-toepassingen ( Word, Excel, PowerPoint,...).

^