Etaamb.openjustice.be
Document
gepubliceerd op 25 november 2014

Koninklijk Museum voor Midden-Afrika 1. IDENTIFICATIEGEGEVENS Functiebenaming : Operationeel Directeur - Publieksgerichte diensten - S1828 Sommige woorden in de jobomschrijvingstaan in de mannelijke vorm voor een betere leesbaarheid. De jo 2. FUNCTIECONTEXT Het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika is een wetenschappelijke instelling (...)

bron
programmatorische federale overheidsdienst wetenschapsbeleid
numac
2014021132
pub.
25/11/2014
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

PROGRAMMATORISCHE FEDERALE OVERHEIDSDIENST WETENSCHAPSBELEID


Koninklijk Museum voor Midden-Afrika 1. IDENTIFICATIEGEGEVENS Functiebenaming : Operationeel Directeur - Publieksgerichte diensten - S1828 Sommige woorden in de jobomschrijvingstaan in de mannelijke vorm voor een betere leesbaarheid.De job is zowel voor vrouwen als voor mannen toegankelijk. 2. FUNCTIECONTEXT Het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika is een wetenschappelijke instelling van de Belgische federale overheid.Het maakt deel uit van de Programmatorische Federale Overheidsdienst (POD) Wetenschapsbeleid.

Het is een internationaal vermaarde referentie-instelling voor Afrika met nadruk op Midden-Afrika. Zijn kernactiviteiten zijn geconcentreerd rond 4 pijlers : wetenschappelijk onderzoek, collectiebeheer, kennisverspreiding en internationale samenwerking.

Het KMMA is een multidisciplinaire onderzoeksinstelling van zowel mens- als natuurwetenschappen. Het onderzoek is georganiseerd in 3 departementen : Culturele Antropologie en Geschiedenis, Aardwetenschappen en Biologie. Het onderzoek richt zich zowel op fundamenteel onderzoek als op wetenschappelijke expertise en dienstverlening.

Bijdragen aan duurzame ontwikkeling is een van de opdrachten van het KMMA. Veel onderzoeks- en publieksgerichte activiteiten kaderen binnen ontwikkelingssamenwerking. Het KMMA is actief in meer dan 20 Afrikaanse landen en dit in samenwerkingsverbanden met capaciteitsopbouw en -versterking tot gevolg.

Het KMMA beheert unieke etnografische collecties alsook zoölogische specimens, houtstalen en verschillende historische documenten en collecties zoals films, lucht- en veldfoto's, geologische kaarten etc.

De collecties zijn niet alleen waardevol erfgoed, maar ook een belangrijk werkinstrument voor wetenschappelijk onderzoek. Een groot gedeelte is al gedigitaliseerd en dus toegankelijk voor een breed publiek.

Om de kennis over Afrika te verspreiden en de interesse te stimuleren organiseert het KMMA tentoonstellingen, biedt het een waaier aan culturele en educatieve activiteiten aan, en heeft het een uitgebreid communicatieprogramma. Ook werkt het KMMA voor zijn publiekswerking samen met de Afrikaanse diaspora in België. 3. BESTAANSREDEN VAN DE FUNCTIE Het beheer van de Operationele Directie verzekeren - Publieksdiensten en bijdragen tot de uitvoering van de strategische doeleinden van het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika 3.1. Activiteiten en belangrijkste resultaatgebieden De Publieksgerichte diensten vormen de brug tussen het wetenschappelijk onderzoek en dienstverlening, de KMMA-collecties, en het brede publiek met zijn verschillende doelgroepen. Ze vormen een eenheid die door middel van activiteiten de interesse in en de kennis van Afrika van het verleden en van vandaag stimuleert. De Publieksgerichte diensten dragen bij tot de maatschappelijke rol van het Museum op nationaal en internationaal niveau en dit in een dynamische en stimulerende omgeving. 3.2. Onderdelen De Publieksgerichte diensten groeperen de volgende diensten : o Dienst Educatie en Cultuur (didactische en culturele programma's) o Dienst Museologie en Renovatie (realisatie en opvolging van tijdelijke en permanente tentoonstellingen, projectgroep "Referentietentoonstelling") o Pers- en Communicatiedienst (media, Public relations en sponsoring, website, wetenschapscommunicatie) o Op termijn, Dienst Onthaalfaciliteiten (reserveringen, ticketing, bewaking, informatie en oriëntering van het publiek, organisatie van evenementen) Meer informatie over deze diensten is te vinden op de website www.africamuseum.be Het samenvoegen van deze verschillende diensten onder 1 operationele directeur moet leiden tot een coherente, dynamische en geïntegreerde publiekswerking waardoor de instelling haar maatschappelijke rol kan spelen en haar relatie met de verschillende doelgroepen behoudt en optimaliseert. De directeur zal ook de leiding nemen van het renovatieproject met betrekking tot de inrichting van de publieksruimten en de nieuwe referentietentoonstelling. 3.3. Omvang o 33 medewerkers o Aantalwetenschappers : 13 o Aantal van niveau A : 7 o Aantal van niveau B : 7 o Aantal van niveau C : 4 o Aantal van niveau D : 2 o Een budget voor de inrichting van de zalen van het nieuwe museum (tentoonstellingszalen, vergaderzalen en faciliteiten) voor ongeveer 5 miljoen euro. o 6.000 m2 publiekstoegankelijke zalen en jaarlijks 150 000 à 300 000 bezoekers. 4. OPDRACHTEN EN VERANTWOORDELIJKHEDEN VAN DE FUNCTIE. 4.1. Permanente resultaatgebieden o Ontwikkelen van een strategie publiekswerking; o Organiseren, stimuleren en bestendigen van een efficiënte samenwerking tussen de verschillende betrokken diensten met respect voor de specificiteit en professionaliteit van elke unit; o Vormen, leiden, motiveren en evalueren van de medewerkers met het oog op het realiseren van de vooropgestelde doelstellingen; o Verzekeren van een coherente publiekswerking dwz voorbereiden, opstarten, beheren, begeleiden en evalueren van de acties; o Inrichten van de publieksruimten van het gerenoveerde museum; o De sociale rol van het KMMA promoten en bestendigen; o Doeltreffend en efficiënt beheren van de aan de OD toegekende middelen (financieel en personeel); o Actief ontwikkelen van /deelname aan netwerken van organisaties en instellingen van gerelateerde domeinen. 4.2.Tijdelijke resultaatsgebieden o Binnen de zes maanden na de aanstelling, een gedetailleerd strategisch plan voorstellen (KB van 13 april 2008, artikel 29); o De interne werking (nieuwe structuur en werkmethodes) van de OD voorstellen en invoeren; o Realisatie van een aantal publieksgerichte activiteiten op maat van het nieuwe museum, voor de opening die voorzien is in 2017. 4.3. Relaties binnen de instelling o Rapporteert aan de Algemeen Directeur; o Is lid van de Directieraad van de instelling; o Werkt samen met de Directie Ondersteunende Diensten (HR, administratie, boekhouding, ICT, gebouwbeheer, ...) voor een efficiënt beheer van zijn Operationele Directie; o Werkt nauw samen met de Wetenschappelijke diensten en het collectiebeheer; o Werkt nauw samen met Operationele Directeur Onderzoek; o Rapporteert voor zijn Operationele Directie aan de Wetenschappelijke Raad en aan de Beheerscommissie van de instelling, indien gevraagd. 4.4. Relaties met de POD en de Federale Overheid o Werkt in overleg met de Algemeen Directeur van het KMMA samen met de andere Federale Wetenschappelijke Instellingen en de Algemene Directies van de POD Wetenschapsbeleid; o Vertegenwoordigt zijn OD en, op verzoek, het KMMA bij raadgevende commissies bijeengeroepen door de POD of eventueel andere FOD's; o Werkt samen met andere POD's, FOD's of openbare instellingen aan projecten met betrekking tot de doelstellingen van zijn OD en het KMMA. 5. VERWACHTE COMPETENTIES. 5.1. Algemene managementcompetenties en vaardighedeninzageleidinggeven en organisatie Volgende vaardigheden en competenties zullen beslissende criteria zijn : o Ervaring met change management in een complexe, gediversifieerde organisatie; o Ervaring met planning, coördinatie en budgettair beheer van projecten; o Ervaring in coördineren van verschillende teams; o Inzicht in het administratief besluitvormingsproces; o Kennis van de wetgeving in de domeinen met betrekking tot de OD; 5.2. Functiespecifieke competenties Volgende competenties zijn vereist : o Grondige ervaring met publiekswerking in (multi)culturele of wetenschappelijke context in vergelijkbare instelling(en); o Ervaring met museumwerking en het maken van tentoonstellingen voor een groot publiek; o Ervaring met ontwikkelen van educatieve en culturele programma's; sensibiliseringsprogramma's en communicatieactiviteiten; o Goede kennis van nationale en internationale netwerken in de domeinen van de OD; o Ervaring met (wetenschaps)communicatie; 5.3. Bijkomende gewenste competenties o Ontwikkeling en opvolging van renovatieprojecten van het museum o Kennis van Afrika. o Ervaring in fondsenwerving van gelijkaardige grote projecten o Goede kennis van de andere landstaal en het Engels zijn pluspunten. 5.4. Generieke competenties (gedragscompetenties, vaardigheden, ...).

Manier van denken o Analytisch vermogen o Flexibel en vernieuwend denken o Visie en integratievermogen Manier van omgaan binnen de HR-omgeving o Coaching, motivatie en ontwikkeling van personeel o Aansturen van groepen Omgeving o Samenwerken en uitbouwen van netwerken o Gerichtheid op de burger, de interne klant en de maatschappij Objectieven o Verantwoordelijkheidszin o Realiseren van de doelstellingen o Overtuigen en onderhandelen Varia o Mondeling en schriftelijk communiceren o Loyaliteit en integriteit 6. TOELAATBAARHEIDS- EN DEELNEMINGSVOORWAARDEN Het vervullen van deze voorwaarden is een absolute voorwaarde om te kunnen deelnemen aan de selectieprocedure.De kandidaten moeten aan deze voorwaarden voldoen uiterlijk op de uiterste datum voor het indienen der kandidaturen. 6.1. Algemene toelaatbaarheidsvoorwaarden 6.1.1. Wetenschappelijk personeelslid zijn of aan volgende voorwaarden voldoen om te mogen deelnemen aan een selectieprocedure voor de functie van wetenschappelijk personeelslid : Onder wetenschappelijk personeelslid moet worden begrepen : een personeelslid belast met de uitvoering van wetenschappelijke activiteiten, activiteiten die als volgt worden gedefinieerd : elke systematische activiteit die nauw verbonden is met creatie, productie, bevordering, verspreiding en toepassing van de wetenschappelijke en technische kennis in alle gebieden van de wetenschap en de technologie en in het bijzonder wetenschappelijk onderzoek, experimentele ontwikkeling, wetenschappelijke en technische dienstverlening, tot en met het behoud en de presentatie van het cultureel erfgoed en educatieve dienstverlening.

De voorwaarden voor deelname aan een selectieprocedure van wetenschappelijk personeelslid zijn : a) Belg zijn of burger van een staat die deel uitmaakt van de Europese Economische Ruimte of de Zwitserse Confederatie;b) de burgerlijke en politieke rechten genieten;c) een gedrag hebben dat beantwoordt aan de eisen van de gesolliciteerde functie;d) houder zijn van een einddiploma opgenomen in de lijst van diploma's en studiegetuigschriften die in aanmerking komen voor de toelating tot de rijksbesturen van niveau A, zoals vastgesteld in bijlage 1 van het statuut van het rijkspersoneel;e) voldoen aan de speciale bekwaamheden en vereisten zoals bepaald in het functieprofiel vastgesteld voor een betrekking van wetenschappelijk personeelslid door de Jury van een federale wetenschappelijke instelling. 6.1.2. Beschikken over minstens zes jaar wetenschappelijke ervaring Hierbij dient onder wetenschappelijke ervaring te worden begrepen : de uitoefening van een wetenschappelijke of culturele functie van niveau A of SW of daarmee gelijkgesteld in een wetenschappelijke of culturele instelling of een museum, een universiteit of een publieksgerichte organisatie. 6.2. Functiespecifieke voorwaarden Minimum 10 jaar professionele ervaring, waarvan 4 jaar ervaring in teammanagement of projectmanagement, in meerdere gebieden waarvoor de Operationele Directie bevoegd is, zoals vermeld onder de rubriek "Functiespecifieke competenties" 7. AANSTELLING IN EEN TAALROL EN DIPLOMA In de hierna vermelde gevallen is deelname aan de selectieprocedure alleen onder voorbehoud geldig. 7.1. Vaststelling van de taalrol De taal waarin de studies werden gedaan, die hebben geleid tot het behalen van het vereiste diploma, bepaalt de taalrol waarin de kandidaat moet worden ingedeeld bij toepassing van de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken (hernomen onder 6.1.1 d), hetzij de licentie of de master die toegang geeft tot een betrekking van niveau A).

Indien het vereiste diploma werd behaald in een andere taal dan het Nederlands of het Frans : Wanneer deze studies werden gedaan in een andere taal dan het Nederlands of het Frans, dient de betrokken kandidaat in het bezit te zijn van een bewijs van taalkennis, afgeleverd door SELOR (adres, telefoon, enz. : zie onder punt 10.1 hieronder), waaruit blijkt dat de betrokkene geslaagd is in het taalexamen dat met betrekking tot het vaststellen van het taalregime in de plaats komt van het opgelegde diploma. In functie van de taalrol waarbij de kandidaat wenst te worden ingedeeld dient dit bewijs van taalkennis uitgereikt te zijn na een proef over de taalbeheersing van hetzij de Franse taal hetzij de Nederlandse taal die verwacht wordt van de houders van een der hierboven onder punt 6.1.1.d) bedoelde diploma's (taaltest - artikel 7, voor een functie van niveau 1/A). 7.2. Gelijkstelling van diploma Indien het (de) vereiste diploma('s) (licentie-master) werd(en) behaald in een ander land dan België : 7.2.1. Diploma behaald in een lidstaat van de Europese Economische Ruimte of in Zwitserland.

In dit geval zal de voorzitter van de jury van het KMMA vooraf nagaan of het door de kandidaat voorgelegde diploma kan worden aanvaard bij toepassing van de bepalingen van de richtlijnen 89/48/EEG of 92/51/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen.

Daarom dient de betrokken kandidaat aan zijn kandidatuur, behalve een kopie van het voorgelegde diploma, volgende bescheiden en inlichtingen toe te voegen, noodzakelijk voor bedoeld onderzoek : o een vertaling van het diploma indien dit niet werd uitgereikt in het Nederlands, Frans, Duits (in dit laatste geval is een vertaling noodzakelijk in het Nederlands voor de kandidaten die kunnen worden ingedeeld bij de Nederlandse taalrol; of een vertaling in het Frans voor de kandidaten die kunnen worden ingedeeld bij de Franse taalrol); o een verklaring waarmee de onderwijsinrichting, die het diploma heeft uitgereikt, volgende inlichtingen verstrekt (voor zover deze inlichtingen niet voorkomen in het diploma zelf) : 1. het aantal studiejaren dat normalerwijze vereist is voor het behalen van het diploma;2. moet een eindwerk worden ingediend voor het behalen van het diploma? 3.de verworven kennis en bekwaamheden die aan de basis liggen van het uitreiken van bedoeld diploma; o een vertaling van deze verklaring indien deze niet werd uitgereikt in het Nederlands, Frans, Duits (in dit laatste geval is een vertaling noodzakelijk in het Nederlands voor de kandidaten die kunnen worden ingedeeld bij de Nederlandse taalrol; of een vertaling in het Frans voor de kandidaten die kunnen worden ingedeeld bij de Franse taalrol). 7.2.2. Diploma behaald in een ander land dan die bedoeld onder punt 7.2.1.

In dit geval dient een attest te worden voorgelegd waaruit blijkt dat het behaalde diploma erkend wordt als zijnde gelijkwaardig met een van de onder punt 6.1 (licentie-master) bedoelde diploma's (attest afgeleverd door de bevoegde dienst van hetzij het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap hetzij het Ministerie van de Franse Gemeenschap). 8. SOLLICITATIEPROCEDURE Om in aanmerking te worden genomen, moet uw kandidatuur voldoen aan de hieronder beschreven voorwaarden : 8.1. Indienen van de kandidaturen De kandidaturen moeten worden ingediend bij aangetekende brief gericht aan de Heer Voorzitter van het Directiecomité van de POD Wetenschapsbeleid, de heer Philippe Mettens, Louizalaan 231, 1050 Brussel, binnen 20 kalenderdagen volgend op de datum waarop deze vacature wordt bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad. 8.2. In de kandidatuur dient uitdrukkelijk te worden gepreciseerd : o de functiebenaming van de functie waarvoor men kandideert; o de naam en voornaam van de kandidaat, nationaliteit en geboortedatum; o het adres waar de kandidaat de aangetekende brief in ontvangst zal kunnen nemen, waarmede hem kennis zal worden gegeven van de hem betreffende beslissingen van de Jury; elke wijziging van dit adres dient onmiddellijk te worden meegedeeld. 8.3. De kandidaturen moeten als volgt ingediend worden : via een standaard curriculum vitae te downloaden van www.belspo.be waaraan toegevoegd is : o een volledig en waarheidsgetrouw curriculum vitae; o een lijst van de wetenschappelijke publicaties en eventuele andere wetenschappelijke werken; o de beschrijving en gedetailleerde referenties van vorige ervaringen en behaalde resultaten in de domeinen van de OD, zoals hierboven bedoeld onder punt 5.2; o attesten betreffende de uitgeoefende functies, met vermelding van begin- en einddatum; o een kopie van het/de vereiste diploma's; de voor de functie aangewezen kandidaat zal gevraagd worden een voor eensluidend verklaard afschrift ervan te bezorgen of het origineel diploma voor te leggen; o de bescheiden en inlichtingen hierboven bedoeld onder de punten 7.2.1 of 7.2.2, indien het vereiste diploma, behaald door de kandidaat, werd uitgereikt door een andere dan een Belgische instelling; o het bewijs van taalkennis bedoeld onder punt 7.1, ingeval dit bewijs noodzakelijk is of wanneer de kandidaat wenst dat zijn indeling bij een taalrol gebeurt op basis van dat bewijs; o in voorkomend geval : het attest van taalkennis bedoeld onder punt 10.1 (voor toegang tot het tweetalige kader). 9. SELECTIEPROCEDURE o Op basis van de dossiers samengesteld zoals onder punt 8 opgegeven onderzoekt de Voorzitter van de POD Wetenschapsbeleid de ontvankelijkheid der ingediende kandidaturen op basis van de algemene en bijzondere toelatingsvoorwaarden bepaald onder punt 6. o De kandidaat moet aantonen op welke manier hij voldoet aan de vereisten inzake specialisatie en ervaring door de beschrijving ervan in het gestandaardiseerd cv en in de gedetailleerde referenties van vroegere ervaringen en behaalde resultaten in de domeinen van de OD. o Degenen die een ontvankelijk verklaarde kandidatuur hebben ingediend, worden door de Jury van het KMMA uitgenodigd voor een hoorzitting. Deze hoorzitting dient om de wetenschappelijke titels en verdiensten van de kandidaten te evalueren, alsook hun competenties in het licht van de algemene eisen van management en organisatie, enerzijds, en de specifieke eisen anderzijds, in het licht van de uit te voeren functie. o De kandidaten zullen beoordeeld worden op hun uitgebreide kennis en ervaring in de specifieke domeinen van voorliggende functiebeschrijving. o Na de hoorzittingen zal de Jury overgaan tot de vaststelling van een gemotiveerde indeling van de kandidaten in twee lijsten : - de eerste met de kandidaten die geschikt worden bevonden voor de uitoefening van de functie; voor deze kandidaten zal de Jury een gemotiveerde rangschikking bepalen; - de tweede met de kandidaten die ongeschikt worden bevonden. o Elke kandidaat zal per aangetekende brief op de hoogte worden gebracht van de hem betreffende gemotiveerde beslissingen van de Jury. o De geschikt bevonden kandidaten worden voor de gesolliciteerde functie aangewezen in volgorde van voormelde rangschikking. o De rangschikking blijft geldig zolang het mandaat duurt van de algemeen directeur onder wiens gezag de te begeven functie geplaatst is, i.c. dus de algemeen directeur van het KMMA. 10. BIJKOMENDE INFORMATIE 10.1. De betrekking staat open voor beide taalrollen.

Ze behoort tot de groep betrekkingen waarvoor volgende verdeling over het taalkader wettelijk werd vastgesteld : o Nederlandstaalkader : 40 % o Frans taalkader : 40 % o tweetalig kader : 20 %, waarvan de helft ambtenaren van de Nederlandse taalrol en de andere helft ambtenaren van de Franse taalrol. o De toegang tot de betrekkingen voorbehouden aan het tweetalige kader is voorbehouden aan de houders van het attest van taalkennis voor toegang tot het tweetalige kader (taaltest artikel 12), uitgereikt door SELOR (Selectiebureau van de Federale Overheid, Bisschoffsheimlaan 15, 1000 Brussel; tel. : +32-(0)2 800/505 54; e-mail : taal@selor.be).

Het bezit van dit attest kan dus een pluspunt zijn. 10.2. Arbeidsvoorwaarden o mandaat van zes jaar (vernieuwbaar); o Voltijds; o Bezoldiging (brutobedrag rekening gehouden met de huidige index, reglementaire toeslagen niet inbegrepen) : bruto 105.364,35 _ per jaar (bruto 8.780 _ per maand). 10.3. Kandidaten met een handicap worden vriendelijk verzocht dit duidelijk te vermelden bij hun kandidatuurstelling en een attest van hun handicap toe te voegen, zodat eventueel de nodige aanpassingen aan de selectieprocedure kunnen worden voorzien. 10.4. Contactpersoon o betreffende de inhoud van de functie : dr. Guido Gryseels, Algemeen Directeur, guido.gryseels@africamuseum.be o betreffende de arbeidsvoorwaarden : Mevr. An Bergs, Stafdirecteur P&O, an.bergs@belspo.be

^