Etaamb.openjustice.be
Document
gepubliceerd op 24 februari 2014

Impulsfonds voor het Migrantenbeleid Projectoproep 2014 1. Kader en doelstellingen van het Impulsfonds Het Impulsfonds voor het Migrantenbeleid werd in 1991 opgericht door de Federale Regering met als doel projecten te ondersteunen d(...) Sinds 1993 wordt het secretariaat van het Impulsfonds verzekerd door het Centrum voor gelijkheid va(...)

bron
programmatorische federale overheidsdienst maatschappelijke integratie, armoedebestrijding en sociale economie en grootstedenbeleid
numac
2014011121
pub.
24/02/2014
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

PROGRAMMATORISCHE FEDERALE OVERHEIDSDIENST MAATSCHAPPELIJKE INTEGRATIE, ARMOEDEBESTRIJDING EN SOCIALE ECONOMIE EN GROOTSTEDENBELEID


Impulsfonds voor het Migrantenbeleid Projectoproep 2014 1. Kader en doelstellingen van het Impulsfonds Het Impulsfonds voor het Migrantenbeleid (FIM) werd in 1991 opgericht door de Federale Regering met als doel projecten te ondersteunen die een gunstig kader bieden voor de maatschappelijke integratie van personen van vreemde oorsprong, voor de preventie van discriminatie en de interculturele dialoog. Sinds 1993 wordt het secretariaat van het Impulsfonds verzekerd door het Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding.

De projecten die ondersteund worden door het Impulsfonds moeten leiden tot de verbetering van het levenskader en tot gelijke kansen in actiezones die als prioritair werden vastgesteld.

De vijf grote steden van het land en hun agglomeraties (Antwerpen, Brussel, Charleroi, Gent en Luik) krijgen minstens 75 % van de beschikbare kredieten.

Integratie van personen met een andere nationaliteit of vreemde afkomst wordt gezien als een proces van inschakeling en deelname aan de maatschappij, met bijzondere aandacht voor de volgende dimensies : - de bevordering van gelijkheid en diversiteit in alle sectoren van het sociale en culturele leven; - de deelname aan het sociale, culturele, economische en politieke leven en het creëren van mogelijkheden om de individuele vrije keuze en zelfstandigheid te bevorderen; - de verbetering van wederzijdse uitwisseling en kennis tussen de verschillende gemeenschappen, alsook de interculturele dialoog; - de ondersteuning van lokale dynamiek ter bevordering van de sociale samenhang; - aandacht voor sociaal en cultureel verschillende achtergronden, gender en intergenerationele relaties; - de emancipatie van vrouwen en meisjes; - de bestrijding van racisme en discriminatie. 2. Subsidieerbare actiedomeinen De acties die door het Impulsfonds worden gesubsidieerd moeten hoofdzakelijk gericht zijn aan personen van vreemde afkomst of nationaliteit, met een bijzondere aandacht voor nieuwkomers en vrouwen.Ze hebben als doel de sociale en culturele mix in de samenleving te versterken.

Om dit te doen, steunt het Impulsfonds projecten die een van volgende acties op touw zetten : - het stimuleren van onderwijs (meer bepaald op vlak van studieniveau, studie- en beroepskeuzemogelijkheden, bestrijding van het schoolverzuim); - verbeteren van de opleidingskansen en de arbeidsmarktpositie, bevorderen van de toegang tot en de slaagkansen op de arbeidsmarkt en in het ondernemerschap; - taalonderricht (Nederlands/Frans); - sociale promotie (bijscholing en alfabetisering); - socio-culturele en sportieve activiteiten; - aangepaste psychologische, sociale en medische begeleiding voor migranten; - opleiding en bijscholing van professionals werkzaam met een multicultureel publiek; - coördinatie van lokale partnerschappen ter bevordering van de sociale samenhang; - vertalingen en sociale tolken; 3. Projectindieners Een subsidieaanvraag kan ingediend worden door : - de leden van de Federale Regering; - de leden van de Gemeenschap- en Gewestregeringen; - de Provincies; - de Gemeenten; - de O.C.M.W.'s; - de verenigingen met rechtspersoonlijkheid en de publieke of private instellingen, eventueel in partnerschap met de overheid.

NB : Feitelijke verenigingen kunnen geen subsidieaanvraag indienen. 4. Ontvankelijke aanvragen en subsidiebedrag Vanuit het perspectief van een constante verbetering van de integratie van personen van vreemde afkomst of nationaliteit, en in het kader van de vooropgestelde subsidieerbare projecten om dit te bereiken, financiert het FIM : 1° kosten voor de werking en het personeel Of 2° investering- en/of infrastructuurkosten : investeringen voor de aankoop, de renovatie of de inrichting van infrastructuur die wordt opengesteld voor het publiek voor socio-culturele, educatieve, artistieke of sportieve activiteiten In het algemeen laat de subsidie, die wordt toegekend door het Impulsfonds, niet toe om alle kosten voor de realisatie van het project te dekken.De aanvrager van het projectdossier dient een budget op te stellen dat de verschillende financieringsbronnen weergeeft om de haalbaarheid van het project aan te tonen.

Het administratieve reglement over de werking van het Impulsfonds geeft uitleg over het correct opstellen van een aanvraagdossier. Het is dan ook aangeraden dit reglement grondig te raadplegen. Het kan gedownload worden van de website van het Centrum : www.diversiteit.be 5. Ontvankelijkheidscriteria en administratieve vereisten De subsidieaanvragen moeten verplicht ingediend worden via de website www.fim-fipi.be en dit vóór vrijdag 11 april 2014 om 17 uur. Na het verstrijken van deze termijn zal de webapplicatie automatisch geblokkeerd worden en zal geen enkele aanvraag nog kunnen ingediend worden.

Daarnaast moet de projectindiener de papieren versie van de laatste pagina's van het aanvraagformulier samen met de ingevulde verklaring op eer aangetekend verzenden vóór vrijdag 18 april 2014 middernacht (poststempel geldt als bewijs). De projectindiener moet deze versie downloaden en printen na het elektronisch indienen van de aanvraag. De papieren versie moet ondertekend zijn en begeleid door de verplichte bijlagen, die hieronder vermeld worden : De subsidieaanvraag wordt als ontvankelijk beschouwd op basis van volgende criteria : - het aanvraagformulier wordt elektronisch ingediend via de applicatie binnen de vooropgestelde termijn; - de papieren versie van de laatste pagina's van het aanvraagformulier mag uitsluitend via de post ingediend worden bij het secretariaat van het Impulsfonds, binnen de vooropgestelde termijn.. De verzending dient aangetekend te gebeuren. De poststempel geldt als bewijs; - het gevraagde formulier moet gedateerd zijn en ondertekend. Het mag geen enkele doorhaling, toevoeging of wijziging in inkt bevatten ten opzichte van het formulier dat elektronisch werd ingediend; - de aanvraag betreft een project, dat loopt in één of meerdere prioritaire actiezones; - de aanvraag bevat verplicht een duidelijke begrotingsraming, samen met de nodige offertes en andere financieringbronnen van het project; - Het aanvraagformulier bevat een verklaring op eer, ondertekend door de projectindiener, waarbij deze laatste verklaart kennis te hebben genomen van het administratieve reglement en het reglement over de uitgaven; - De aanvraag bevat een origineel bankattest met vermelding van rekeningnummer (versie 2014) van de projectindiener (een geannuleerde overschrijving of een bankafschrift wordt niet in aanmerking genomen).

Als de projectindiener een vereniging is, moet het aanvraagdossier de volgende bijlagen bevatten : - een kopie van de statuten (en van de opeenvolgende wijzigingen van de statuten); - een kopie van de laatste jaarrekening die werd overgemaakt aan de Nationale Bank (grote verenigingen) of de laatste staat van ontvangsten/uitgaven die werd neergelegd bij de griffie van de Rechtbank van Koophandel (kleine verenigingen).

De projecten die niet passen in de doelstellingen van het FIM (zie punt 2) en/of niet beantwoorden aan de ontvankelijkheidcriteria en administratieve vereisten, worden niet in aanmerking genomen. 6. Selectieprocedure van de projecten De aanvraagdossiers voor de subsidie van het Impulsfonds worden ontvangen door het Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding.Het Centrum onderzoekt de ontvankelijkheid van de aanvraagdossiers.

De selectie van de projecten gebeurt op basis van de volgende elementen : - de overeenstemming tussen het beschreven project en het subsidieerbare actiedomein, gekozen in het aanvraagformulier; - de haalbaarheid van het project, m.a.w. stemmen de gevraagde middelen overeen met de beoogde doelstelling van het project; - de kwaliteit van het project in functie van de noden waaraan tegemoet wordt gekomen en de verwachte resultaten; - de complementariteit met het lokale beleid voor maatschappelijke integratie en gelijke kansen; - het gevraagde budget ligt binnen de grenzen van de beschikbare kredieten;

De geselecteerde projecten worden ter goedkeuring voorgelegd aan een Beheerscomité dat is samengesteld uit vertegenwoordigers van de Federale Regering, de Vlaamse Regering, de Regering van het Waalse Gewest, de Franse Gemeenschap en de Franse Gemeenschapscommissie.

Het Beheerscomité beslist over de toekenning van de subsidies op basis van een weloverwogen voorstel van de verschillende regeringen, elk volgens de eigen bevoegdheden.

In de mate van het mogelijke zullen minstens 30 % van de weerhouden projecten nieuwe projecten zijn. 7. Informatie, opvolging van de projectaanvragen en controle van de subsidie Op het Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding wordt een helpdesk georganiseerd tijdens de kantooruren om het indienen van een projectaanvraag bij het Impulsfonds gemakkelijker te maken.Het administratieve reglement en het reglement over de uitgaven kunnen gedownload worden op de website van het Centrum, www.diversiteit.be Voor inlichtingen kunnen de volgende personen gecontacteerd worden : Voor de Nederlandstalige dossiers : - Chris Cardinael - 02-212 30 63 - chris.cardinael@cntr.be Voor de Franstalige dossiers : - Samira Karraz/Manon Anthoons - 02-212 30 57 - manon.anthoons@cntr.be - Sophie Leduc - 02-212 30 56 - sophie.leduc@cntr.be - Myriam Prevot - 02-212 30 66 - myriam.prevot@cntr.be Het Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding is verantwoordelijk voor de administratieve en financiële controle van de projecten. Dit gebeurt in samenwerking met de bevoegde Gewest- of Gemeenschapsadministratie. Die controle kan gebeuren door projectbezoeken door het Centrum en/of een vertegenwoordiger van de Gewest- of Gemeenschapsregering en door de controle van de verantwoordingsstukken. De door het Impulsfonds gesubsidieerde projecten worden verplicht de toegang te garanderen tot hun lokalen of plaatsen waar het project wordt gerealiseerd en tot alle documenten die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van het project.

De regels betreffende cofinanciering van projecten door de Gewest- of Gemeenschaps-overheden worden door de betrokken overheden opgesteld en door hun administraties uitgevoerd. 8. Aanvaardbare uitgaven Voor het gedeelte dat door het Impulsfonds wordt gefinancierd, zijn de volgende uitgaven aanvaardbaar : - uitgaven voor investeringen en/of infrastructuur; - uitgaven voor loonkosten in zoverre ze niet structureel zijn en ze voor een gedeelte door de projectindiener of door een andere subsidiërende overheid worden gedragen; - uitgaven voor werkingskosten die uitsluitend betrekking hebben op de uitwerking van het project;

De uitgaven, die niet door het Impulsfonds gefinancierd worden, zijn bepaald in het reglement over de uitgaven. Dit reglement kan geraadpleegd worden op de website www.diversiteit.be Dit bericht geldt als projectoproep voor een subsidie van het FIM-budget 2014.

Secretariaat van het Impulsfonds voor het migrantenbeleid Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding Koningsstraat 138, 1000 BRUSSEL Tel. : 02-212 30 00, Fax : 02-212 30 30 http://www.diversiteit.be & www.fim-fipi.be

Prioritaire actiezones van het Impulsfonds voor het Migrantenbeleid 2014 1.Zones in de grootstedelijke centra 1.1. ANTWERPEN 1.1.1.Zone 1 : Borgerhout, Antwerpen-Noord, Antwerpen-Zuid, Berchem, Kiel, Hoboken, Luchtbal, Merksem-Dokske, Deurne, Linkeroever, Antwerpen centrum (postcode 2000). 1.2. BRUSSEL (19) 1.2.1. Zone 2 : Brussel-Stad : Zennewijk, Noordwijk, wijk vijfde afdeling, wijk lage Marollen, wijk Laken (Marie-Christinestraat), wijk Beysegem-Versailles 1.2.2. Zone 3 : Sint-Joost en Schaarbeek : Noordwijk en Kruidtuin, Josaphat en Sint-Franciscuswijk, Wijk van het station van Schaarbeek, Wijk van de Poststraat 1.2.3. Zone 4 : Molenbeek-Koekelberg : Maritiem-, "Tours et Taxis"-, Centrum-, Vierwinden-, Ransvoorde- en Hertoginnewijk, Wijk van de Jetsesteenweg 1.2.4. Zone 5 Sint-Gillis en Vorst : Wijk Beneden Bareel van Sint-Gillis, Sint-Antoniuswijk, Sint-Deniswijk 1.2.5. Zone 6 : Anderlecht : Kuregem-, Peterboswijk en de wijk "het Rad" 1.2.6. Zone 7 Elsene - Etterbeek : Wijk van de Graystraat, Jourdanplein en Waversesteenweg, Wijk van de Tulpstraat en Wijk Volta 1.2.7. Zone 8 Evere : Wijk van het station van Schaarbeek 1.3. CHARLEROI 1.3.1. Zone 9 Couillet "Village" Montignies-sur-Sambre, "Roctiau", Charleroi-Nord 1.3.2. Zone 10 Marchienne Wijk la Docherie, Dampremy en Monceau-sur-Sambre, Marchienne-au-Pont (Etat) 1.4. GENT 1.4.1. Zone 11 Ledeberg-sas-Bassijnwijk-Gentbrugge, Rabot, Brugse Poort, Muide, Sluizeke-Ham, Dampoort, Macharius en de wijk Nieuw-Gent, Bloemekenswijk. 1.5. LUIK 1.5.1. Zone 12 Droixhe-wijk, Vennes-wijk en Bressoux-bas 1.5.2. Zone 13 Glain-, Sainte-Marguerite-, Burenvillewijk 1.5.3. Zone 14 Sainte-Walburge- en Saint-Léonardwijk 2. Zones in andere gemeenten 2.1. Zone 15 Beringen : Tuinwijk, Wyerdijk, Steenveld en Vogelwijk 2.2. Zone 16 Boom 2.3. Zone 17 Châtelet, Farciennes en Fleurus 2.4. Zone 18 Colfontaine, Quaregnon en Boussu 2.5. Zone 19 Courcelles, Chapelle-lez-Herlaimont en Morlanwez 2.6. Zone 20 Diest 2.7. Zone 21 Dilsen-Stokkem 2.8. Zone 22 Genk : Winterslag, Waterschei, Centrum, Nieuw-Sledderlo, Zwartberg, Kolderbos 2.9. Zone 23 Hasselt 2.10. Zone 24 Herstal en Visé (Cheratte) 2.11. Zone 25 Heusden-Zolder 2.12. Zone 26 Houthalen-Helchteren : Meulenburg, Standaard, Houthalen-Oost, Helchteren 2.13. Zone 27 La Louvière : Wijk van de "Bois du Luc", Tuinwijk te St-Vaast, Maurage 2.14. Zone 28 Leopoldsburg 2.15. Zone 29 Leuven 2.16. Zone 30 Lier 2.17. Zone 31 Lokeren : Centrum en Heirbrug 2.18. Zone 32 Maasmechelen 2.19. Zone 33 Manage : Wijk Scailmont, wijk Parc de Bellecourt, wijk Briqueterie, wijk Château d'eau 2.20. Zone 34 Mechelen : Centrum, Noord (Nekkerspoel, Nieuwendijk, Liersesteenweg) en Zuid (Hombeekse- en Brusselsesteenweg) 2.21. Zone 35 Mol 2.22. Zone 36 Bergen : Woonkern "du Coq", Ghlin, Cuesmes - Wijk "des Tours" 2.23. Zone 37 Namen : "Balances"-wijk, "Plomcot"-wijk 2.24. Zone 38 Ronse 2.25. Zone 39 Sambreville 2.26. Zone 40 Seraing en Flémalle 2.27. Zone 41 Sint-Niklaas 2.28. Zone 42 Temse 2.29. Zone 43 Tubize : "Les Clos de la Bruyère"-wijk, "Texas"-wijk te Clabecq, 2.30. Zone 44 Verviers : Hodimont-, Préjavais- en Gérard- Champs-wijk Dison : Wijken Centre-Sablon,Neufmoulin, Fonds-de-Loup 2.31. Zone 45 Vilvoorde 2.32. Zone 46 Willebroek 2.33. Zone 47 Zele 2.34. Zone 48 Ans 2.35. Zone 49 Saint-Nicolas (Luik) 2.36. Zone 50 Aiseau Presles 2.37. Zone 51 Fontaine-l'Evêque 2.38. Zone 52 Seneffe : Wijk "Jardin des Trieux", Familleureux : Wijk "Pont à la Marche" 2.39. Zone 53 Andenne : Wijk "Gouverneur Falize", Seilles : Wijk "d'Atrive". 2.40. Zone 54 Oostende 2.41. Zone 55 Aalst 2.42. Zone 56 Sint-Truiden 2.43. Zone 57 Halle 2.44. Zone 58 Kortrijk 2.45. Zone 59 Roeselare 2.46. Zone 60 Turnhout

^