gepubliceerd op 22 januari 2014
Incompetitiestelling bij de FOD Financiën van betrekkingen bij de nieuwe diensten van de Stafdienst Personeel & Organisatie I. ONDERWERP In toepassing van de beschikkingen van het koninklijk besluit van 19 juli 2013 tot vaststelling van d Het betreft de administratieve standplaatsen waar de nieuwe diensten van de Stafdienst Personeel &a(...)
FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN
Incompetitiestelling bij de FOD Financiën van betrekkingen bij de nieuwe diensten van de Stafdienst Personeel & Organisatie I. ONDERWERP In toepassing van de beschikkingen van het
koninklijk besluit van 19 juli 2013Relevante gevonden documenten
type
koninklijk besluit
prom.
19/07/2013
pub.
02/08/2013
numac
2013003221
bron
federale overheidsdienst financien
Koninklijk besluit tot vaststelling van de regels volgens dewelke sommige personeelsleden van de Federale Overheidsdienst Financiën worden aangewezen voor een nieuwe dienst
type
koninklijk besluit
prom.
19/07/2013
pub.
02/08/2013
numac
2013003220
bron
federale overheidsdienst financien
Koninklijk besluit tot vaststelling van de regels volgens dewelke de personeelsleden worden geïntegreerd in de nieuwe structuur van de Federale Overheidsdienst Financiën
type
koninklijk besluit
prom.
19/07/2013
pub.
02/08/2013
numac
2013003216
bron
federale overheidsdienst financien
Koninklijk besluit tot vaststelling van het organiek reglement van de Federale Overheidsdienst Financiën en van de bijzondere bepalingen die van toepassing zijn op het statutair personeel
sluiten tot vaststelling van de regels volgens dewelke sommige personeelsleden van de Federale Overheidsdienst Financiën worden aangewezen voor een nieuwe dienst, heeft het huidig dienstorder tot doel om u uit te nodigen zich kandidaat te stellen, volgens uw orde van voorkeur, voor één of meerdere betrekkingen waaraan uw niveau of klasse verbonden zijn en dit voor één of meerdere administratieve standplaatsen opgenomen in bijlage 1.
Het betreft de administratieve standplaatsen waar de nieuwe diensten van de Stafdienst Personeel & Organisatie ten laatste op 31 december 2015 zullen gevestigd worden.
Belangrijke opmerking : in overweging nemende dat alle actuele diensten zullen worden afgeschaft naargelang het opstarten van de nieuwe structuren, is het noodzakelijk dat u ingevolge het huidige dienstorder een kandidatuur indient, zelfs indien uw huidige administratieve standplaats is opgenomen in bijlage 1.
II. TOEPASSELIJKE REGLEMENTERING De aanwijzing voor een nieuwe dienst van de Stafdienst Personeel & Organisatie wordt geregeld door : 1° - het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het rijkspersoneel;2° - het koninklijk besluit van 19 juli 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 19/07/2013 pub. 02/08/2013 numac 2013003221 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot vaststelling van de regels volgens dewelke sommige personeelsleden van de Federale Overheidsdienst Financiën worden aangewezen voor een nieuwe dienst type koninklijk besluit prom. 19/07/2013 pub. 02/08/2013 numac 2013003220 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot vaststelling van de regels volgens dewelke de personeelsleden worden geïntegreerd in de nieuwe structuur van de Federale Overheidsdienst Financiën type koninklijk besluit prom. 19/07/2013 pub. 02/08/2013 numac 2013003216 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot vaststelling van het organiek reglement van de Federale Overheidsdienst Financiën en van de bijzondere bepalingen die van toepassing zijn op het statutair personeel sluiten tot vaststelling van de regels volgens dewelke sommige personeelsleden van de Federale Overheidsdienst Financiën worden aangewezen voor een nieuwe dienst; Het voornoemde besluit van 19 juli 2013 kan geraadpleegd worden op het intranet van Financiën, pagina « Coperfin 2.0 ». 3° - de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966. III. BETROKKEN PERSONEELSLEDEN Het huidige dienstorder is bestemd voor de statutaire personeelsleden (stagedoende personeelsleden inbegrepen) benoemd of tewerkgesteld bij de Stafdienst Personeel & Organisatie.
Tewerkgesteld betekent, hetzij tewerkgesteld bij een dienst, hetzij gemuteerd in de zin van artikel 49 van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het rijkspersoneel.
IV. BESCHIKBARE BETREKKINGEN De aanwijzingen zullen gebeuren op basis van het aantal beschikbare betrekkingen per niveau en per administratieve standplaats voor de niveaus B, C en D en per klasse voor niveau A. De lijst met die betrekkingen per administratieve standplaats zoals vastgesteld door de Directeur van de Stafdienst Personeel en Organisatie is opgenomen in bijlage 1.
De betrekkingen in de niveaus B, C en D worden samengevoegd per niveau ongeacht de daaraan verbonden graden en worden zonder onderscheid van graad toegekend aan de ambtenaren die titularis zijn van een graad van het betreffende niveau.
De betrekkingen van de klassen A1 en A2 worden samengevoegd en zonder onderscheid in klasse toegekend aan de personeelsleden van de klassen A1 en A2.
V. HOE WORDEN DE KANDIDATEN GERANGSCHIKT ? De administratieve anciënniteiten, de graad, het niveau en de klasse van de in aanmerking genomen kandidaten worden vastgesteld op datum van 1 december 2013.
Elk personeelslid werd trouwens ingelicht over zijn persoonlijke gegevens. Deze konden en kunnen nog altijd worden geconsulteerd in My P&O. Overeenkomstig de bepalingen van artikel 8 van het voornoemde koninklijk besluit van 19 juli 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 19/07/2013 pub. 02/08/2013 numac 2013003221 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot vaststelling van de regels volgens dewelke sommige personeelsleden van de Federale Overheidsdienst Financiën worden aangewezen voor een nieuwe dienst type koninklijk besluit prom. 19/07/2013 pub. 02/08/2013 numac 2013003220 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot vaststelling van de regels volgens dewelke de personeelsleden worden geïntegreerd in de nieuwe structuur van de Federale Overheidsdienst Financiën type koninklijk besluit prom. 19/07/2013 pub. 02/08/2013 numac 2013003216 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot vaststelling van het organiek reglement van de Federale Overheidsdienst Financiën en van de bijzondere bepalingen die van toepassing zijn op het statutair personeel sluiten en zonder afbreuk te doen aan de bepalingen waarvan hierna sprake is, worden de betrekkingen in volgende orde van voorrang toegekend : 1° - in het niveau B, C en D : a) aan de kandidaat met de grootste niveauanciënniteit;b) bij gelijke niveauanciënniteit, aan de kandidaat met de grootste dienstanciënniteit;c) bij gelijke dienstanciënniteit, aan de oudste kandidaat.2° - in het niveau A : a) aan de kandidaat met de grootste klasseanciënniteit;b) bij gelijke klasseanciënniteit, aan de kandidaat met de grootste dienstanciënniteit;c) bij gelijke dienstanciënniteit, aan de oudste kandidaat. In afwijking, 1. wordt in het niveau D de niveauanciënniteit verhoogd met de niveauanciënniteit die in voorkomend geval door de kandidaat verworven werd in het voormalige niveau 4;2. wordt in het niveau C de niveauanciënniteit verhoogd met : a) de dienstanciënniteit die in voorkomend geval werd verworven in de geschrapte graad van assistent bij financiën (niveau 3) terwijl de ambtenaar werd bezoldigd in de weddeschaal 30S2 of 30S3;b) de graadanciënniteit die werd verworven in één van de volgende geschrapte graden : sectiechef bij financiën (rang 32), hoofddouanebeambte (rang 34), hoofdfinanciebeambte (rang 34), leidend tekenaar bij het kadaster (rang 34), sectiechef der accijnzen (rang 35), luitenant der douane (rang 35), adjunct-chef van de dienst der inkohieringen (rang 35) en chef van de dienst inkohieringen (rang 35);3. omvat in het niveau A, de klasseanciënniteit van de ambtenaren van de klasse A2, omdat de betrekkingen van de klassen A1 en A2 samengevoegd zijn, de gecumuleerde anciënniteit in de klassen A1 en A2;4. wordt in het niveau A, de klasseanciënniteit van de ambtenaren van de klasse A3, in voorkomend geval, verhoogd met eensdeels de niveauanciënniteit die zij hebben verworven als titularis van een betrekking waaraan een titel is verbonden vermeld in kolom 1 van onderstaande tabel, en anderdeels met de graadanciënniteit die zij verworven hebben in de graden vermeld in kolom 2 van deze tabel :
Kolom 1
Kolom 2
Colonne 1
Colonne 2
1° eerstaanwezend inspecteur bij een fiscaal bestuur
1° hoofdcontroleur bij een fiscaal bestuur
1° inspecteur principal d'administration fiscale
1° contrôleur en chef d'administration fiscale
2° eerstaanwezend inspecteur - dienstchef bij een fiscaal bestuur
2° ontvanger A
2° inspecteur principal d'administration fiscale-chef de service
2° receveur A
3° eerste attaché van financiën
3° adjunct-commissaris bij een aankoopcomité
3° premier attaché des finances
3° commissaire adjoint dans un comité d'acquisition
4° directiecontroleur bij een aankoopcomité
4° contrôleur de direction dans un comité d'acquisition
5° comptabiliteitsinspecteur bij een fiscaal bestuur
5° inspecteur de comptabilité d'administration fiscale
6° inspecteur bij een fiscaal bestuur (rang 12)
6° inspecteur d'administration fiscale (rang 12)
7° commissaris bij een aankoopcomité
7° commissaire dans un comité d'acquisition
8° adjunct-adviseur (rang 11)
8° conseiller adjoint (rang 11)
9° adjunct-auditeur
9° auditeur adjoint
10° speciaal rekenplichtige
10° comptable spécial
VI.KEUZE VAN DE ADMINISTRATIEVE STANDPLAATS A. een nieuwe dienst wordt opgericht in de administratieve standplaats waar u tewerkgesteld bent In afwijking van de rangschikkingsregels uiteengezet in bovenstaand punt V, heeft een personeelslid een recht van voorrang voor aanwijzing in een betrekking van zijn niveau of zijn klasse in de administratieve standplaats waarin hij op 1 december 2013 is tewerkgesteld op grond van : - een dienstaanwijzing of mutatie in de zin van artikel 49 van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het rijkspersoneel; - een benoeming; - een detachering of terbeschikkingstelling in de zin van het koninklijk besluit van 29 oktober 1971 tot vaststelling van het organiek reglement van de Federale Overheidsdienst Financiën en van de bijzondere bepalingen die er voorzien in de uitvoering van het statuut van het rijkspersoneel, zoals dit besluit van toepassing was voor zijn opheffing.
Als een personeelslid na 1 januari 2012 het voorwerp heeft uitgemaakt van een ambtshalve standplaatsverandering, dan wordt er rekening gehouden met zijn vorige standplaats.
Er wordt speciaal de aandacht gevestigd op het feit dat het bovengenoemde recht van voorrang, in de administratieve standplaats van tewerkstelling op 1 december 2013, enkel geldt als deze standplaats hun eerste keuze is.
Indien het aantal kandidaten met een recht van voorrang op een betrekking van hun niveau of hun klasse in een bepaalde administratieve standplaats het aantal beschikbare betrekkingen in deze administratieve standplaats overtreft, dan worden deze prioritaire kandidaten onder elkaar gerangschikt overeenkomstig het voornoemde artikel 8 van het koninklijk besluit van 19 juli 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 19/07/2013 pub. 02/08/2013 numac 2013003221 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot vaststelling van de regels volgens dewelke sommige personeelsleden van de Federale Overheidsdienst Financiën worden aangewezen voor een nieuwe dienst type koninklijk besluit prom. 19/07/2013 pub. 02/08/2013 numac 2013003220 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot vaststelling van de regels volgens dewelke de personeelsleden worden geïntegreerd in de nieuwe structuur van de Federale Overheidsdienst Financiën type koninklijk besluit prom. 19/07/2013 pub. 02/08/2013 numac 2013003216 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot vaststelling van het organiek reglement van de Federale Overheidsdienst Financiën en van de bijzondere bepalingen die van toepassing zijn op het statutair personeel sluiten.
Er wordt in het bijzonder de aandacht gevestigd op het feit dat, om niet het risico te lopen om ambtshalve te worden aangewezen voor een administratieve standplaats door de Directeur van de Stafdienst Personeel & Organisatie en dit rekening houdend met de behoeften van de dienst (zie punt C hierna), de kandidaten er duidelijk belang bij hebben om hun keuze niet te beperken, zelfs in het geval waar zij een recht van voorrang hebben.
B. Ofwel wordt er geen nieuwe dienst opgericht in de administratieve standplaats waar u tewerkgesteld bent, ofwel wordt er in deze standplaats geen nieuwe dienst opgericht die één of meerdere betrekkingen bevat waarvoor u zich kandidaat zou kunnen stellen In afwijking van de rangschikkingsregels uiteengezet in het bovengenoemde punt V, heeft het personeelslid, dat op 1 december 2013 tewerkgesteld is in een administratieve standplaats onder de voorwaarden beschreven in punt VI, A, een recht van voorrrang op een betrekking in de drie administratieve standplaatsen die zich het dichtst bevinden bij zijn huidige standplaats, wanneer in deze standplaats geen nieuwe diensten worden opgericht met één of meer betrekkingen waarvoor het personeelslid zich kandidaat kan stellen.
Het betreft de drie administratieve standplaatsen waarvoor hij zich kandidaat kan stellen.
Als een personeelslid na 1 januari 2012 het voorwerp heeft uitgemaakt van een ambtshalve standplaatsverandering, dan wordt er rekening gehouden met zijn vorige standplaats.
Het recht van voorrang bedoeld in het eerste lid geldt voor een betrekking verbonden aan het niveau of de klasse van het personeelslid.
Om de dichtstbijzijnde standplaatsen vast te stellen, wordt de afstand bepaald overeenkomstig het boek der wettelijke afstanden ingesteld bij het koninklijk besluit van 15 oktober 1969.
Ieder betrokken personeelslid werd overigens via My P&O op de hoogte gebracht van de 3 dichtstbijzijnde administratieve standplaatsen.
Indien het aantal kandidaten met een recht van voorrang op een betrekking van hun niveau of hun klasse in een bepaalde administratieve standplaats het aantal beschikbare betrekkingen in deze administratieve standplaats overtreft, dan worden deze prioritaire kandidaten onder elkaar gerangschikt overeenkomstig het voornoemde artikel 8 van het koninklijk besluit van 19 juli 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 19/07/2013 pub. 02/08/2013 numac 2013003221 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot vaststelling van de regels volgens dewelke sommige personeelsleden van de Federale Overheidsdienst Financiën worden aangewezen voor een nieuwe dienst type koninklijk besluit prom. 19/07/2013 pub. 02/08/2013 numac 2013003220 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot vaststelling van de regels volgens dewelke de personeelsleden worden geïntegreerd in de nieuwe structuur van de Federale Overheidsdienst Financiën type koninklijk besluit prom. 19/07/2013 pub. 02/08/2013 numac 2013003216 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot vaststelling van het organiek reglement van de Federale Overheidsdienst Financiën en van de bijzondere bepalingen die van toepassing zijn op het statutair personeel sluiten.
Er wordt in het bijzonder de aandacht gevestigd op het feit dat, om niet het risico te lopen om ambtshalve te worden aangewezen voor een administratieve standplaats door de Directeur van de Stafdienst Personeel & Organisatie en dit rekening houdend met de behoeften van de dienst (zie punt C hierna), de kandidaten er duidelijk belang bij hebben om hun keuze niet te beperken, zelfs in het geval waar zij een recht van voorrang hebben.
C. Belangrijke aandachtspunten 1. De personeelsleden die zich kandidaat gesteld hebben voor een aanwijzing voor een betrekking van hun niveau of klasse, in één of meerdere administratieve standplaatsen, maar hiervoor niet gunstig gerangschikt werden, worden ambtshalve aangewezen voor een administratieve standplaats door de Directeur van de Stafdienst Personeel & Organisatie, rekening houdend met de behoeften van de dienst.2. De personeelsleden die niet binnen de in dit dienstorder gestelde termijn (zie punt VII) hun keuze meedelen voor een aanwijzing voor een betrekking van hun niveau of klasse in één van de administratieve standplaatsen vermeld in bijlage 1, worden ambtshalve aangewezen voor een administratieve standplaats door de Directeur van de Stafdienst Personeel & Organisatie, rekening houdend met de behoeften van de dienst.3. De personeelsleden die tewerkgesteld zijn in de centrale diensten kunnen slechts met hun akkoord worden aangewezen voor de buitendiensten. De personeelsleden die tewerkgesteld zijn in de buitendiensten kunnen slechts met hun akkoord worden aangewezen voor de centrale diensten.
Dit is de reden waarom u voor de standplaats « Brussel » twee keuzemogelijkheden zult vinden vermits het recht van voorrang algemeen voor de standplaats « Brussel » zelf geldt. 4. Binnen de toegewezen administratieve standplaats wijst de Directeur van de Stafdienst Personeel & Organisatie het personeelslid aan voor een nieuwe dienst.5. Voor elk personeelslid bepaalt de Directeur van de Stafdienst Personeel & Organisatie de datum waarop de dienstaanwijzing ingaat. VII. HOE ZIJN KEUZE(S) VAN STANDPLAATS BEKENDMAKEN? 1. De kandidaturen moeten verplicht langs elektronische weg worden ingediend ( zie de procedure hierna).Voor de van de dienst afwezige ambtenaren, wordt erop gewezen dat de toepassing eveneens toegankelijk is via www.myminfin.be, zelfs zonder over een VPN - verbinding te beschikken.
De toepassing zal beschikbaar zijn van 22 januari 2014 tot 21 februari 2014 wat overeenstemt met de periode tijdens dewelke een kandidatuur geldig kan worden ingediend. 2. Enkel de ambtenaren die gedurende deze periode geen beschikking zullen hebben over een computer, kunnen een kandidatuur schriftelijk indienen. Daarvoor dienen ze, ten laatste op 11 februari 2014, een inschrijvingsformulier aan te vragen, ofwel door contact op te nemen met het informatiecentrum P&O (0257/257.60) ofwel per mail op het adres po@minfin.fed.be.
De ingevulde kandidatuur moet, gedateerd en ondertekend, op straffe van nietigheid, per aangetekend schrijven bij de post, worden ingediend en dit ten laatste op 21 februari 2014 op het volgende adres : Federale Overheidsdienst Financiën Stafdienst P&O - Team Kanteling North Galaxy B16 Koning Albert-II laan 33, bus 80 1030 Brussel De kosten van de aangetekende zending zijn ten laste van de kandidaten.
De aandacht wordt gevestigd op het feit dat, als een ambtenaar een kandidatuur per aangetekend schrijven en langs elektronische weg indient, enkel deze laatste als geldig zal worden beschouwd. 3. Indieningsprocedure van de kandidaturen langs elektronische weg 3.1 Om toegang te krijgen tot het inschrijvingsformulier, moet men : - de intranetpagina van het Departement openen, - op het icoon My P&O klikken, - na het indienen van de login en het wachtwoord, op « kanteling » klikken en vervolgens op « keuze kanteling 3 ». 3.2 Als er een nieuwe dienst wordt opgericht in de administratieve standplaats waar u tewerkgesteld bent : - de onthaalpagina vermeldt de algemene administratie/de stafdienst waarin u werd opgenomen ingevolge de kanteling 1 en vraagt u de kennisname van de kantelingsregels en van de gevolgen van de keuze te bevestigen; - het tweede scherm brengt de administratieve standplaats in herinnering waarvoor u recht op voorrang heeft en laat u toe om een keuze te maken, bij orde van voorkeur, tussen de administratieve standplaatsen opgenomen in bijlage1. Ter herinnering, u behoudt uw recht van voorrang slechts als u uw huidige standplaats als eerste keuze opneemt; - het derde scherm vraagt u om uw keuze(s) te bevestigen. Het herinnert er u aan dat de keuze(s) definitief is (zijn), dat u niet meer de mogelijkheid heeft om ze te wijzigen en dat er geen enkele garantie wordt gegeven omtrent de toekenning van één van deze. 3.3 Als er geen nieuwe dienst wordt opgericht in de administratieve standplaats waar u tewerkgesteld bent of er in deze standplaats geen nieuwe dienst wordt opgericht die één of meerdere betrekkingen bevat waarvoor u zich kandidaat zou kunnen stellen : - de onthaalpagina vermeldt de algemene administratie/de stafdienst waarin u werd opgenomen ingevolge de kanteling 1 en vraagt u de kennisname van de kantelingsregels en van de gevolgen van de keuze te bevestigen; - het tweede scherm brengt de administratieve standplaatsen in herinnering waarvoor u recht op voorrang heeft en laat u toe om een keuze te maken, bij orde van voorkeur, tussen de administratieve standplaatsen opgenomen in bijlage 1; - het derde scherm vraagt u om uw keuze(s) te bevestigen. Het herinnert er u aan dat de keuze(s) definitief is (zijn), dat u niet meer de mogelijkheid heeft om ze te wijzigen en dat er geen enkele garantie wordt gegeven omtrent de toekenning van één van deze.
Brussel, 29 november 2013.
De Directeur van de Stafdienst, K. VAN RAEMDONCK
Bijlage aan de dienstorder
PO
commune-agglomération/ gemeente-agglomeratie/ gemeinde-agglomeration
TO BE 2015
A5
A4
A3
A2/A1
B
C
D
Total/ Totaal
ANTWERPEN
0
0
0
0
7
2
0
9
ARLON
0
0
0
0
2
0
0
2
BRUGGE
0
0
0
1
3
2
0
6
BRUXELLES BRUSSEL
services centraux/ centrale diensten
0
6
49
101
144
173
57
530
services régionaux/ regionale diensten
0
0
0
6
27
6
0
39
EUPEN
0
0
0
0
1
0
0
1
GENT
0
0
0
0
7
2
0
9
GRIMBERGEN
0
0
0
0
1
0
0
1
HASSELT
0
0
0
0
2
0
0
2
KAPELLEN
0
0
0
0
1
0
0
1
LIEGE
0
0
0
0
5
4
0
9
MONS
0
0
0
1
6
2
0
9
NAMUR
0
0
0
0
2
1
0
3
0
6
49
109
208
192
57
621