Etaamb.openjustice.be
Document
gepubliceerd op 09 december 2005

Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën Te begeven leidinggevende functies Functies : Twee leidinggevende wetenschappelijke functies ? Hoofd van het Departement I « Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief van het Bru(...) ? Hoofd van het Departement III « Rijksarchieven in de Waalse Provinciën » (trap II der leidinggeve(...)

bron
programmatorische federale overheidsdienst wetenschapsbeleid
numac
2005021160
pub.
09/12/2005
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

PROGRAMMATORISCHE FEDERALE OVERHEIDSDIENST WETENSCHAPSBELEID


Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën Te begeven leidinggevende functies (m/v) Functies : Twee leidinggevende wetenschappelijke functies ? Hoofd van het Departement I « Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief van het Brussels Gewest » (trap II der leidinggevende functies). ? Hoofd van het Departement III « Rijksarchieven in de Waalse Provinciën » (trap II der leidinggevende functies).

Taalrol : De functie van hoofd van het Departement I is toegankelijk voor kandidaten ingeschreven op de Nederlandse of Franse taalrol of die op één van deze beide taalrollen kunnen worden ingeschreven.

De functie van hoofd van het Departement III is toegankelijk voor kandidaten wier kennis van het Frans wordt vastgesteld volgens de regels bepaald door de wetten op het gebruik van talen in bestuurszaken; deze kennis is bewezen indien uit de vereiste universitaire diploma's blijkt dat de kandidaat het onderwijs heeft genoten in voormelde taal.

Situering : Het Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën, kortweg het Rijksarchief genoemd, is een wetenschappelijke instelling van de Belgische Federale Overheid, die deel uitmaakt van de Programmatorische Federale Overheidsdienst (POD) Wetenschapsbeleid. De instelling bestaat uit het Algemeen Rijksarchief te Brussel en uit 17 Rijksarchieven verspreid over het gehele land.

Het Rijksarchief oefent toezicht uit op de goede bewaring van de archieven die door een overheid werden tot stand gebracht en beheerd.

Het geeft in dit verband richtlijnen en aanbevelingen, verricht controlebezoeken, organiseert cursussen voor ambtenaren en treedt op als raadgever voor de bouw en de inrichting van archiefbewaarplaatsen en voor de organisatie van het archiefbeheer binnen een overheidsbestuur.

Het Rijksarchief verwerft en bewaart (na selectie) archieven van minstens dertig jaar oud van hoven en rechtbanken, openbare besturen en notarissen, alsook van de private sector en particulieren (bedrijven, politici, verenigingen en genootschappen, notarissen, grote families, enz. die een belangrijke rol hebben gespeeld in het maatschappelijk leven). Zij ziet erop toe dat overheidsarchieven volgens de archivistische normen worden overgedragen.

Het beschikbaar stellen van deze archiefbescheiden aan het publiek, met bescherming van de privacy van bepaalde gegevens, behoort tot de hoofdopdrachten van de instelling. Het Rijksarchief stelt in zijn 18 studiezalen infrastructuur ter beschikking van een ruim en gevarieerd publiek. De rechtstreekse dienstverlening via het internet (de digitale leeszaal) is één van de prioriteiten voor de instelling.

Eén van de hoofdtaken van het wetenschappelijk personeel bestaat in het toegankelijk maken van de immense hoeveelheid nauwelijks ontsloten archief die zich in de instelling bevindt via de realisatie van een wetenschappelijk instrumentarium (weg- en zoekwijzers, archievenoverzichten en gidsen, inventarissen, institutionele studies) dat de onderzoeker moet toelaten de gewenste informatie vrij trefzeker en binnen redelijke tijd op te sporen.

Het Rijksarchief is een kenniscentrum inzake historische informatie en archiefbeheer. Het wetenschappelijk personeel van het Rijksarchief verricht permanent wetenschappelijk onderzoek op het gebied van de archivistiek, de conservering en de institutionele geschiedenis van de archiefvormende instellingen, zulks ter ondersteuning van een verantwoorde vervulling van de bovengenoemde opdrachten op het stuk van verwerving, bewaring, ontsluiting en beschikbaarstelling.

Het Rijksarchief coördineert tenslotte het archiefbeleid op nationaal niveau en streeft naar een doeltreffende samenwerking in internationaal verband.

Hoofd van het Departement I « Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief van het Brussels Gewest » Functie-inhoud : De titularis van deze te begeven betrekking : - is verantwoordelijk voor de dagelijkse werking van de afdelingen en diensten die onder zijn gezag ressorteren en is eindverantwoordelijke op operationeel, wetenschappelijk en administratief vlak; - geeft concrete uitvoering van het beleid overeenkomstig de missie en visie van de organisatie; - stuurt het team van archivarissen en medewerkers aan en is de drijvende kracht achter de projecten vermeld in het strategisch en operationeel plan; - staat in voor het optimaal aanwenden en ontwikkelen van de kennis en vaardigheden binnen het departement; - neemt initiatieven om gebruikers optimaal tevreden te stellen; - formuleert voorstellen tot verbetering en implementeert deze na overleg met de Algemeen Rijksarchivaris; - rapporteert rechtstreeks aan de Algemeen Rijksarchivaris.

Uw profiel (vereiste specifieke wetenschappelijke vaardigheden) : Vereiste competenties.

De kandidaten dienen : - een grondige kennis te hebben van de archieven en van de instellingen, bij voorkeur in het ressort van het departement, alsook van de recente archivistische methodes. Studies in deze beide domeinen zijn ten zeerste gewenst; - te beschikken over een uitgebreide ervaring in wetenschappelijk onderzoek, waarvan getuigen : diploma's, belangrijke wetenschappelijke publicaties van internationaal niveau, enz.; - minimaal drie jaar ervaring in een leidinggevende functie; - over sterke coördinerende en organisatorische kwaliteiten te beschikken; - in staat te zijn te plannen en pro-actief te handelen op lange termijn, en hierbij oog te hebben voor de risico's en opportuniteiten; - in staat te zijn de missie en visie van de organisatie uit te dragen naar de medewerkers, mensen te motiveren en te overtuigen; - in staat te zijn vlot te communiceren en te beschikken over een sterk coachend vermogen; - aandacht te hebben voor de kwaliteit van de dienstverlening.

Een grondige kennis van de andere landstalen strekt tot aanbeveling.

Diplomavereisten.

De kandidaten moeten : - houder/houdster zijn van het diploma van doctor behaald na verdediging in het openbaar van een doctoraatsproefschrift in de geschiedenis.

Hoofd van het Departement III « Rijksarchieven in de Waalse Provinciën » Functie-inhoud.

De titularis van deze te begeven betrekking : - is verantwoordelijk voor de dagelijkse werking van de afdelingen en diensten die onder zijn gezag ressorteren en is eindverantwoordelijke op operationeel, wetenschappelijk en administratief vlak; - geeft concrete uitvoering van het beleid overeenkomstig de missie en visie van de organisatie; - stuurt het team van archivarissen en medewerkers aan en is de drijvende kracht achter de projecten vermeld in het strategisch en operationeel plan; - staat in voor het optimaal aanwenden en ontwikkelen van de kennis en vaardigheden binnen het departement; - neemt initiatieven om gebruikers optimaal tevreden te stellen; - formuleert voorstellen tot verbetering en implementeert deze na overleg met de Algemeen Rijksarchivaris; - rapporteert rechtstreeks aan de Algemeen Rijksarchivaris.

Uw profiel (vereiste specifieke wetenschappelijke vaardigheden) : Vereiste competenties.

De kandidaten dienen : - een grondige kennis te hebben van de archieven en van de instellingen, bij voorkeur in het ressort van het departement, alsook van de recente archivistische methodes. Studies in deze beide domeinen zijn ten zeerste gewenst; - te beschikken over een uitgebreide ervaring in wetenschappelijk onderzoek, waarvan getuigen : diploma's, belangrijke wetenschappelijke publicaties van internationaal niveau, enz.; - minimaal drie jaar ervaring in een leidinggevende functie; - over sterke coördinerende en organisatorische kwaliteiten te beschikken; - in staat te zijn te plannen en pro-actief te handelen op lange termijn, en hierbij oog te hebben voor de risico's en opportuniteiten; - in staat te zijn de missie en visie van de organisatie uit te dragen naar de medewerkers, mensen te motiveren en te overtuigen; - in staat te zijn vlot te communiceren en te beschikken over een sterk coachend vermogen; - aandacht te hebben voor de kwaliteit van de dienstverlening.

Een grondige kennis van de andere landstalen strekt tot aanbeveling.

Diplomavereisten.

De kandidaten moeten - houder/houdster zijn van het diploma van doctor behaald na verdediging in het openbaar van een doctoraatsproefschrift in de geschiedenis;

Arbeidsplaats : - hoofd van het Departement I : Ruisbroekstraat 2-6, 1000 Brussel. - hoofd van het Departement III : Bijkomende inlichtingen : Meer informatie omtrent de inhoud van de functies kan worden bekomen bij : De heer Karel Velle, Ruisbroekstraat 2-6, 1000 Brussel (tel. : 02-513 76 80; fax : 02-513 76 81; e-mail : karel.velle@arch.be).

Hoe Solliciteren ? Solliciteren kan : - na te hebben kennis genomen van het selectiereglement dat onder meer de volledige toegangsvoorwaarden bevat en dat preciseert welke inlichtingen en documenten bij de kandidatuur dienen te worden gevoegd; - het selectiereglement kan worden bekomen bij de diensten van de POD Wetenschapsbeleid (tel. : 02-238 34 19 of 02-238 35 68) of via de website van deze POD ( www.belspo.be, rubriek « vacatureberichten »); - tot en met de vijftiende werkdag volgend op de datum waarop deze vacatures worden bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad, dus tot 30 december 2005, bij aangetekende brief gericht aan de heer L. Grauls, Hoofd van de Dienst Human Resources van de Federale Programmatorische Overheidsdienst (POD) Wetenschapsbeleid, Wetenschapsstraat 8 (1e verd.), 1000 Brussel.

^