Etaamb.openjustice.be
Document
gepubliceerd op 20 oktober 2004

Rekenhof Benoeming van een raadsheer De Kamer van volksvertegenwoordigers moet overgaan tot de benoeming van een raadsheer in het Rekenhof - Franse Kamer - ter vervanging van de heer Philippe Roland, die op 14 oktober 2004 t(...) De kandidaten moeten Belg zijn en ten minste dertig jaar oud. Met uitzondering van de personeels(...)

bron
federale kamers kamer van volksvertegenwoordigers
numac
2004018149
pub.
20/10/2004
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE KAMERS KAMER VAN VOLKSVERTEGENWOORDIGERS


Rekenhof Benoeming van een raadsheer (Franse taalrol) De Kamer van volksvertegenwoordigers moet overgaan tot de benoeming van een raadsheer in het Rekenhof - Franse Kamer - ter vervanging van de heer Philippe Roland, die op 14 oktober 2004 tot Voorzitter van het Rekenhof werd benoemd.

De kandidaten moeten Belg zijn en ten minste dertig jaar oud.

Met uitzondering van de personeelsleden van het Rekenhof die op 1 januari 1990 een graad van niveau 1 voeren, moeten de kandidaten houder zijn van één van de titels van hoger onderwijs die in aanmerking worden genomen voor toegang tot niveau 1 in de Rijksbesturen.

De taakomschrijving ziet er als volgt uit : 1° De behandeling van dossiers Elke raadsheer wordt een aantal dossiers toegewezen door de voorzitter van de kamer waarvan hij deel uitmaakt.De dossiers worden voorbereid door de ambtenaren van het Rekenhof, die over de door hen verrichte controles rapporteren aan het hof en opmerkingen en aanbevelingen voorstellen.

Voor wat de inhoud van deze dossiers betreft, zijn de behandelde materies divers. - Ten eerste kunnen ze betrekking hebben op de traditionele controleopdrachten van het Rekenhof ten aanzien van een federale of regionale overheid of publiekrechtelijke rechtspersoon. Zo kan het dossier zowel over een rekeningencontrole als een thematische audit handelen. Het dossier kan het resultaat zijn van een financiële controle, een wettigheidcontrole of een controle van de goede besteding van overheidsgelden, of zelfs enkel betrekking hebben op een individuele verrichting met overheidsgelden. Evengoed kan het dossier betrekking hebben op vragen om inzage of informatie vanwege individuele parlementsleden, of op adviesvragen vanwege de gecontroleerde overheden. - Daarnaast kunnen de dossiers eveneens betrekking hebben op bijzondere opdrachten van het Rekenhof, zoals bv. het beheer van de vermogensaangiften en mandatenlijsten, de controle op de verkiezingsuitgaven, de controle op de boekhouding van de politieke partijen, de controle op de leerlingentellingen, enz. - Tenslotte kunnen de dossiers betrekking hebben op de interne werking van het Rekenhof.

Wat de behandeling van dossiers betreft, moet een onderscheid worden gemaakt tussen dossiers die geen aanleiding geven tot opmerkingen vanwege het Rekenhof, enerzijds, en de dossiers die daarentegen wel aanleiding kunnen zijn voor opmerkingen van het Rekenhof ten aanzien van de gecontroleerde entiteiten, anderzijds.

Bevat het dossier ordonnanties betreffende de begrotings-, vermogens- of thesaurieverrichtingen, of de fiches en afschriften van de besluiten houdende toekenning van de pensioenen, die geen aanleiding geven tot opmerkingen, dan handelt de raadsheer het alleen af door de stukken te viseren (goed te keuren).

Betreft het dossier zaken die wel aanleiding kunnen geven tot opmerkingen vanwege het Rekenhof, dan behandelt de raadsheer het in sectie. Een sectie bestaat uit twee raadsheren en wordt om de zes maanden samengesteld door de voorzitter van elke kamer. Indien het dossier een bijzonder belang vertoont of specifieke moeilijkheden bevat, brengt de sectie verslag uit aan de bevoegde kamer. De kamer doet uitspraak. Zo de zaak uitermate belangrijk is, de eenheid van rechtspraak kan beïnvloeden of tot de bevoegdheid van de algemene vergadering behoort, verwijst de kamer naar de algemene vergadering.

Alhoewel het Rekenhof beslissingen neemt als een college, heeft elke raadsheer het recht zijn gemotiveerde zienswijze in de notulen van de vergadering te doen opnemen. 2° Het afsluiten van rekeningen van rekenplichtigen In elke kamer staat één raadsheer in voor het afsluiten van de rekeningen van de openbare rekenplichtigen.De raadsheer wordt daartoe aangewezen door, naargelang het geval, de eerste voorzitter of de voorzitter. De raadsheer moet vaststellen of de hem voorgelegde rekeningen van rekenplichtigen effen zijn, een tegoed vertonen of met een tekort afsluiten. 3° Rechtspreken ten aanzien van openbare rekenplichtigen en gedelegeerde ordonnateurs Bij dagvaarding van een rekenplichtige in wiens rekening een tekort werd vastgesteld, moet het Rekenhof als rechtscollege uitspraak doen over de aansprakelijkheid van de rekenplichtige voor dit tekort, en de rekenplichtige zo nodig veroordelen tot het terugbetalen ervan. De dagvaarding van de rekenplichtige vindt plaats voor de Nederlandse of de Franse kamer. De meerderheid van de leden van een kamer moet aanwezig zijn om de zaak te behandelen. De raadsheer die het tekort heeft vastgesteld in de rekening van de rekenplichtige, kan in die zaak niet zetelen. 4° Het vertegenwoordigen van het Rekenhof Een raadsheer wordt soms aangeduid door het college om onderzoeken van het Rekenhof toe te lichten bij de desbetreffende wetgevende vergaderingen.Daarnaast wordt het jaarlijkse federale Boek van het Rekenhof in aanwezigheid van een raadsheer van het Rekenhof besproken in de bevoegde parlementaire commissie.

Een raadsheer wordt soms gevraagd het Rekenhof te vertegenwoordigen op bijeenkomsten, studiedagen of seminaries in binnen- en buitenland waar materies aan bod komen die nauw gelinkt zijn met de eigen controletaken van het Rekenhof, of relevant kunnen zijn voor het uitvoeren van deze controletaken. Zo kan een raadsheer worden gevraagd bij deze gelegenheden een voordracht te houden, of als waarnemer eraan deel te nemen. 5° Zetelen in een college van commissarissen Een raadsheer kan door het Rekenhof worden aangeduid om deel uit te maken van een college van commissarissen in een autonoom overheidsbedrijf of een naamloze vennootschap van publiek recht.Dit college van commissarissen controleert de financiële toestand, de jaarrekening en de regelmatigheid -vanuit het oogpunt van de wet en van het organiek statuut- van de verrichtingen die moeten worden opgenomen in de jaarrekening van de vennootschap. Het jaarlijks verslag van dit college bepaalt o.a. of de jaarrekening een getrouw beeld geeft van het vermogen, van de financiële toestand en van de resultaten van de vennootschap. 6° Vervanging van de griffiers Tijdens de vergaderingen van de kamers en met het oog op de voorbereiding van de aangelegenheden die aan de kamers moeten worden voorgelegd, worden de griffiers ingeval van afwezigheid of verhindering in hun functie vervangen door de laatstbenoemde raadsheer van hun kamer. De kandidaturen, met curriculum vitae en de documenten die het bewijs leveren dat de benoemingsvoorwaarden vervuld zijn, dienen uiterlijk 14 dagen na deze bekendmaking per aangetekend schrijven toe te komen bij de Voorzitter van de Kamer van volksvertegenwoordigers, Paleis der Natie, 1008 Brussel.

Bijkomende inlichtingen kunnen bekomen worden bij het Secretariaat-generaal van de Kamer van volksvertegenwoordigers, te 1008 Brussel, tel. : 02/549 80 93, e-mail : secretariaat.generaal@dekamer.be

^