Etaamb.openjustice.be
Document
gepubliceerd op 30 oktober 2001

Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën. Te begeven betrekking Bij het Rijksarchief te Hoei, is een betrekking van wetenschappelijk personeelslid te begeven. De kandidaten moeten de volgende algemene toegangsvoorwaarden vervull - Belg zijn of burger van de Europese Unie; - de burgerlijke en politieke rechten genieten; -(...)

bron
diensten van de eerste minister
numac
2001021526
pub.
30/10/2001
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

DIENSTEN VAN DE EERSTE MINISTER


Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën. Te begeven betrekking Bij het Rijksarchief te Hoei, is een betrekking van wetenschappelijk personeelslid te begeven.

De kandidaten moeten de volgende algemene toegangsvoorwaarden vervullen : - Belg zijn of burger van de Europese Unie; - de burgerlijke en politieke rechten genieten; - aan de dienstplichtwetten voldaan hebben; - een gedrag hebben dat in overeenstemming is met de eisen van de gepostuleerde betrekking.

Voor deze betrekking werd het profiel, met inbegrip van de speciale wetenschappelijke geschiktheid waaraan de kandidaten moeten voldoen, als volgt vastgesteld.

Deze betrekking is toegankelijk voor kandidaten van de Franse taalrol of die kunnen ingeschreven worden op deze taalrol.

De kandidaten moeten houder zijn van het diploma van licentiaat in de letteren en wijsbegeerte (moderne geschiedenis).

Ze moeten aan de hand van archieven een licentiaatsverhandeling en/of doctoraatsproefschrift gemaakt hebben over de instellingen van het Prinsbisdom Luik of de provincie Luik.

Voorrang zal gegeven worden aan de kandidaat die door publicaties bewezen heeft vertrouwd te zijn met de geschiedenis van de instellingen behorend tot het ressort van het Rijksarchief Hoei.

De kandidaten moeten ervaring hebben met het gebruik van informatica in historisch onderzoek en meer in het bijzonder met het creëren van databanken (bij voorkeur kennis van Microsoft Office, Word, Access, Excel). De kandidaten zullen getoetst worden over deze kennis.

De kandidaten zullen door vertalingen van het blad getoetst worden over hun kennis van het Nederlands en het Engels. De kennis van het Duits strekt tot aanbeveling.

Tijdens zijn/haar eerste mandaat dient de weerhouden kandidaat de gebruikelijke archiefopleiding - zowel in het buitenland als deze van het Algemeen Rijksarchief - te volgen, evenals de opleiding op het vlak van de automatisering.

De kandidaten dienen een rijbewijs B te hebben om archiefinspecties te kunnen uitvoeren.

Indien de weerhouden kandidaat (kandidate) bij zijn (haar) aanwerving niet in het bezit is van een diploma van doctor, zal de eventuele vaste benoeming slechts kunnen worden verleend op voorwaarde dat de betrokkene bedoeld diploma zal hebben behaald of het bewijs zal hebben geleverd dat hij (zij) in de tak der wetenschap waarop het ambt betrekking heeft, wetenschappelijk werk heeft verricht dat met een doctoraatsverhandeling kan vergeleken worden luidens een gunstig en met redenen omkleed advies van de Commissie voor Werving en Bevordering van het Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën.

Aan de betrokkene zal de vaste benoeming overigens slechts kunnen worden verleend indien hij (zij) de nodige mandaten heeft voleindigd, die elk worden gevolgd door een advies van voormelde Commissie over de wetenschappelijke verdiensten van het betrokken personeelslid. Bij toepassing van de statutaire bepalingen kunnen mandaten worden verleend voor een maximumperiode van in totaal tien jaren.

De vereiste diploma's moeten einddiploma's zijn, na ten minste vier jaar studie, uitgereikt door een universiteit of door een van de instellingen die ermede gelijkgesteld zijn door één van de Gemeenschappen of door een examencommissie die voor het toekennen van de academische graden door de Staat of één van de Gemeenschappen is ingesteld.

In geval van aanwerving van een burger van de Europese Unie, houder van een diploma zoals bedoeld in vorige alinea dat werd uitgereikt door een andere dan een Belgische instelling, zal de Commissie voor Werving en Bevordering van het Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën vooraf de geldigheid van het door de kandidaat voorgelegde diploma nagaan overeenkomstig de statutair vastgestelde procedure.

De kandidaten dienen de voorwaarde inzake nationaliteit te vervullen uiterlijk op de dag waarop de termijn voor het indienen der kandidaturen eindigt. Op die datum dienen zij tevens : 1° het vereiste diploma te hebben behaald;bovendien moet de kandidaat die zijn/ haar onderwijs niet in het Frans heeft genoten, op dezelfde datum tevens een door het SELOR, Selectiebureau van de Federale Overheid - <0;45>voorheen : Vast Wervingssecretariaat - <0;45>(Esplanadegebouw, Oratoriënberg 20, 1000 Brussel), afgeleverd bewijs van taalkennis hebben behaald waaruit blijkt dat hij/zij de taalkennis bezit welke vereist is voor de ambten van niveau 1 in het taalkader waar de gesolliciteerde betrekking te begeven is; dit bewijs van taalkennis is in dat geval vereist voor het bepalen van de taalrol waarop de kandidaat kan worden ingeschreven; 2° te voldoen aan de voorwaarden gesteld inzake vereist profiel en vereiste speciale wetenschappelijke geschiktheid. Nadere inlichtingen omtrent deze betrekking, de bezoldiging, enz., kunnen bij voormelde instelling ingewonnen worden (Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën, Ruisbroekstraat 2-6, 1000 Brussel).

De kandidaturen moeten, samen met een curriculum vitae, een voor eensluidend verklaard afschrift van het vereiste diploma en een lijst van de eventueel gepubliceerde wetenschappelijke werken, binnen 30 kalenderdagen volgend op de publicatie van dit bericht in het Belgisch Staatsblad, bij aangetekend schrijven gericht worden aan heer G. Auquier, Hoofd van de Dienst Human Resources van de Federale diensten voor wetenschappelijke, technische en culturele aangelegenheden, Wetenschapsstraat 8 (1ste verdieping), 1000 Brussel. In de kandidatuur dient uitdrukkelijk het adres te worden medegedeeld waar de kandidaat de aangetekende brief zal kunnen in ontvangst nemen waarmede hem/haar kennis zal worden gegeven van zijn/haar plaats in de rangschikking der kandidaten; elke wijziging van dit adres dient onmiddellijk te worden medegedeeld. (De pers wordt verzocht dit bericht op te nemen.)

^