gepubliceerd op 19 april 2018
Raadpleging : Ontwerp van milieuovereenkomst inzake uitgebreide verantwoordelijkheid van producenten van fotovoltaïsche panelen
29 MAART 2018. - Raadpleging : Ontwerp van milieuovereenkomst inzake uitgebreide verantwoordelijkheid van producenten van fotovoltaïsche panelen
Het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 1 december 2016 betreffende het afvalbeheer legt een uitgebreide verantwoordelijkheid op aan de producenten van fotovoltaïsche panelen.
Deze producenten zijn verplicht de inzameling en recycling van het afval van hun producten te financieren. De producenten van fotovoltaïsche panelen hebben besloten de uitvoering van hun verplichtingen toe te vertrouwen aan de VZW PV CYCLE.BE en deze uitvoering in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest via een milieuovereenkomst die met de Brusselse Regering getekend is, vorm te geven.
Overeenkomstig artikel 7 van de ordonnantie van 29 april 2004 inzake milieuovereenkomsten wordt het ontwerp van milieuovereenkomst betreffende de uitgebreide verantwoordelijkheid van producenten van gebruikte fotovoltaïsche panelen, dat op 29 maart 2018 in eerste lezing door de Brusselse regering is aangenomen, aan een openbare raadpleging onderworpen. De overeenkomst heeft betrekking op de voorziening voor de inzameling en recyclage van fotovoltaïsche panelen in Brussel. Binnen 30 dagen na deze bekendmaking kan iedere belanghebbende opmerkingen formuleren. De tekst kan geraadpleegd worden op de site van het Brussels Instituut voor Milieubeheer, Site van Tour & Taxis, Havenlaan 86C/3000 B-1000 Brussel, van maandag tot vrijdag van 9.30 tot 16 u. Een exemplaar van de tekst kan ook elektronisch worden verkregen op het volgende adres : info@environnement.irisnet.be.
ONTWERP VAN MILIEUBELEIDSOVEREENKOMST BETREFFENDE DE UITGEBREIDE PRODUCENTENVERANTWOORDELIJKHEID VOOR AFGEDANKTE FOTOVOLTAISCHE ZONNEPANELEN DE VOLGENDE PARTIJEN : 1° het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, vertegenwoordigd door de heer Rudi Vervoort, Minister-president van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, en door mevrouw Céline Fremault, Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering belast met Huisvesting, Levenskwaliteit, Leefmilieu en Energie, hierna 'het Gewest' genoemd;2° de volgende organisaties : ? FEDELEC vzw, gevestigd te J.Chantraineplantsoen 1 in 3070 Kortenberg, ondernemingsnummer : 0407.559.851, vertegenwoordigd door de heer Karl Neyrinck, voorzitter, hiertoe gemachtigd door zijn Raad van Bestuur; ? FEE vzw, gevestigd te Excelsiorlaan 90 in 1930 ZAVENTEM, ondernemingsnummer : 0409.557.754, vertegenwoordigd door de heer David Noé, voorzitter, en de heer Peter Binnemans, secretaris-generaal; ? NELECTRA vzw, gevestigd te Stationlei 78 bus 1/1 in 1800 Vilvoorde, ondernemingsnummer : 0410.342.662, vertegenwoordigd door de heer Eric Claus, voorzitter, gemachtigd door zijn Raad van Bestuur; ? ELOYA vzw, de Landelijke Vereniging van de Meesters Elektriciens van België vzw, gevestigd te Maurice Herbettelaan 38a in 1070 Brussel, ondernemingsnummer : 0406.485.725, vertegenwoordigd door de heer Filip VAN MOL; ? ODE vzw, gevestigd te Koningsstraat 35 in 1000 Brussel, ondernemingsnummer : 0458.610.951, vertegenwoordigd door Bram Claeys, gemachtigd door zijn Raad van Bestuur; hierna 'de Organisaties' genoemd;
KOMEN OVEREEN WAT VOLGT : HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen
Artikel 1.Doelstellingen § 1. Deze milieuobeleidsvereenkomst heeft tot doel om de doelstellingen en toepassingsregels vast te leggen van de algemene en specifieke bepalingen op het vlak van de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid voor fotovoltaïsche zonnepanelen die beoogd wordt bij artikel 26 van de Ordonnantie van 14 juni 2012 betreffende afvalstoffen en het besluit van 1 december 2016 betreffende het beheer van afvalstoffen. § 2. De overeenkomst wil het collectieve beheer van afgedankte fotovoltaïsche zonnepanelen optimaliseren, het ontstaan van afval voorkomen en de hoeveelheid te verwijderen afvalstoffen stroomafwaarts verminderen alsook minstens de doelstellingen verwezenlijken, die door de reglementering worden vastgelegd. Dit door het stimuleren van de preventie, de selectieve inzameling en de passende verwerking van de hierboven beoogde afvalstoffen, waarbij rekening wordt gehouden met organisatorische, technische, economische, ecologische en maatschappelijke aspecten en dit vanuit een perspectief van duurzame ontwikkeling. § 3. De overeenkomst tracht de modaliteiten betreffende de uitvoering van de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid tussen de drie Gewesten te harmoniseren en kadert in de Europese regelgeving ter zake.
Art. 2.Definities § 1. De concepten en definities die in de Ordonnantie van 14 juni 2012 betreffende afvalstoffen en het besluit van 1 december 2016 betreffende het beheer van afvalstoffen vermeld worden, zijn van toepassing op de huidige overeenkomst. § 2. Daarnaast gelden ook de volgende aanvullende definities in het kader van de huidige milieubeleidsovereenkomst : 1° Aangeslotene : de derde die is aangesloten bij een collectief systeem dat is ingevoerd in overeenstemming met deze overeenkomst;2° Besluit : het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 1 december 2016 betreffende het beheer van afvalstoffen;3° Leefmilieu Brussel : het Brussels Instituut voor Milieubeheer;4° Lid : de natuurlijke of rechtspersoon die lid is van een ondertekenende organisatie en die een mandaat heeft gegeven aan deze organisatie met het oog op de uitvoering van zijn uitgebreide producentenverantwoordelijkheid;5° Ordonnantie : de Ordonnantie van 14 juni 2012 betreffende het beheer van afvalstoffen;6° Beheersorganisme : vereniging zonder winstgevend doel, opgericht door één of meerdere organisaties en/of leden van de organisatie in uitvoering van de Ordonnantie betreffende de milieubeleidsovereenkomsten van 29 april 2004, en met het doel de doelstellingen en verbintenissen van onderhavige overeenkomst en de uitvoering van de met de aangesloten deelnemers gesloten overeenkomst te verwezenlijken voor een overeengekomen productenlijst.De vzw heeft als enig statutair doel de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid toe te passen voor de overeengekomen productenlijst, voor rekening van de leden die hun federatie hiertoe volmacht gaven en van de aangeslotenen van het collectieve systeem. 7° Fotovoltaïsch zonnepaneel : een elektrisch apparaat dat is ontworpen met als doel om elektriciteit op te wekken uit (zon)licht voor openbare, commerciële, industriële, landelijke en residentiële toepassingen. Deze definitie omvat niet de apparatuur met geïntegreerde fotovoltaïsche cellen, die als functie hebben om elektriciteit te genereren die nodig is om die apparatuur te laten werken. De volgende niet-limitatieve lijst illustreert apparatuur met fotovoltaïsche zonnecellen, die niet moeten worden beschouwd als fotovoltaïsche zonnepanelen : zonne-energie airconditioning, zonne-energie rugzak, zonne-energie mobiele telefoonoplader, zonne-energie ventilator, zonne-energie toetsenbord, zonne-energie lamp, zonne-energie notebook, zonne-energie rekenmachine, zonne-energie fontein, zonne-energie radio, zonne-energie koelkast, zonne-energie horloge, zonne-energie wegmarkering en zonne-energie tuinverlichting. Deze apparaten zijn geen fotovoltaïsche zonnepanelen.
Soorten fotovoltaïsche zonnepanelen : - "Do it yourself" of DIY fotovoltaïsch zonnepaneel : zonnepaneel dat door de verbruiker zelf geïnstalleerd wordt en niet gekoppeld is aan het elektrisch distributienet. - Regulier zonnepaneel : standaard fotovoltaïsch zonnepaneel dat wordt geïnstalleerd door een professioneel installateur en al dan niet gekoppeld is aan het elektrisch distributienet. - BIPV zonnepaneel : bouwkundig geïntegreerd fotovoltaïsch zonnepaneel (BIPV, Engelse afkorting van 'Building Integrated Photovoltaics') dat een vervangend bouwkundig element is in plaats van en met dezelfde bouwkundige functie als een traditioneel bouwkundig element.
PV-installaties die geïntegreerd zijn in straatmeubilair of transportinfrastructuur (schuilhokjes, overkappingen voor perrons of parkings, overdekking van sportveld) worden ook beschouwd als BIPV. 8° Verwerking : depollutie, voorbereiding voor hergebruik, recyclage, nuttige toepassing en verwijdering van fotovoltaïsche zonnepanelen.9° Transport : alle activiteiten in verband met het laden, lossen en overbrengen van fotovoltaïsche zonnepanelen van de ene naar de andere locatie.
Art. 3.Toepassingsgebied § 1 Deze milieubeleidsovereenkomst heeft betrekking op fotovoltaïsche zonnepanelen, dus zowel DIY zonnepanelen en reguliere zonnepanelen als BIPV zonnepanelen, waarvan de houder zich ontdoet, voornemens is zich te ontdoen of zich moet ontdoen. § 2. Leefmilieu Brussel stelt, op voorstel van en in overleg met de betrokken organisaties, een productenlijst op van de fotovoltaïsche zonnepanelen waarvoor de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid geldt, en zorgt voor de jaarlijkse actualisering van deze lijst. § 3. Het beheersorganisme stelt een lijst op van de producten waarvoor het beheersorganisme de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid uitvoert.
De lijst wordt gebruikt om te bepalen of voor de fotovoltaïsche zonnepanelen moet aangesloten worden bij het beheersorganisme.
De wijzigingen zullen door het beheersorganisme gecommuniceerd worden aan de leden en de aangeslotenen, de distributiesector en aan Leefmilieu Brussel, en dit zes maanden voor de datum van inwerkingtreding.
Alle ondertekenende organisaties zullen betrokken worden bij het opstellen van deze productenlijst. § 4. Voor elk product waarvoor een lid van een organisatie geen aangifte doet bij het beheersorganisme, omdat het niet voorkomt op de in § 3 bedoelde lijsten, onderzoekt het beheersorganisme, op verzoek van het betrokken lid, de mogelijkheid om het product op te nemen op de lijst. Bij gebrek aan opname op de lijst moet de houder van de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid overeenkomstig artikel 2.1.2, § 2, 1° van het Besluit over een goedgekeurd individueel plan voor afvalpreventie en -beheer beschikken of lid zijn van een organisatie die gebonden is door een andere milieubeleidsovereenkomst. § 5. De in § 3 vermelde lijst van de producten die het beheersorganisme terugneemt, is in zijn officiële versie beschikbaar bij het beheersorganisme en bij Leefmilieu Brussel. Het beheersorganisme stelt aan iedereen die daarom verzoekt, een kopie van de in § 4 vermelde productenlijst ter beschikking. Leefmilieu Brussel stelt aan iedereen die daarom verzoekt, een kopie van de in § 3 vermelde lijst van de producten die onder het toepassingsgebied van de wetgeving vallen, ter beschikking.
Art. 4.Juridisch kader § 1. De huidige overeenkomst bindt de ondertekenende partijen overeenkomstig de Ordonnantie betreffende de milieubeleidsovereenkomsten van 29 april 2004, alsook de leden van de organisaties die hun organisatie hiertoe volmacht gaven en die in het kader van deze overeenkomst "de leden" genoemd worden. Ook anderen die in het kader van deze overeenkomst "de aangeslotenen" genoemd worden, kunnen tot het collectieve systeem toetreden. § 2. De lijst van de aangeslotenen en de leden van de organisaties die volmacht verleenden, wordt ter beschikking gesteld van Leefmilieu Brussel. Het beheersorganisme verbindt er zich toe om deze lijst regelmatig te actualiseren in samenspraak met de organisatie en deze, in geval van wijziging, onverwijld ter beschikking te stellen van Leefmilieu Brussel. § 3. De organisaties verbinden zich ertoe om hun leden te informeren over de verplichtingen die uit de huidige overeenkomst voortvloeien. § 4. Leefmilieu Brussel stelt het beheersorganisme en de organisaties op hun vraag een lijst ter beschikking van de bedrijven die een individueel plan voor afvalpreventie en -beheer indienden. HOOFDSTUK 2. - Preventie en producthergebruik
Art. 5.Preventie inclusief ecodesign § 1. Het beheersorganisme en de producenten nemen de nodige initiatieven inzake kwalitatieve en kwantitatieve preventie. Met dat doel voor ogen voeren ze de volgende acties uit : 1° De producenten en het beheersorganisme moeten in de mate van het mogelijke inspanningen leveren met het oog op het verhogen van het ecodesign en de recycleerbaarheid (design for recycling, design for disassembly) van nieuw op de markt gebrachte fotovoltaïsche zonnepanelen.2° Om ervoor te zorgen dat producenten en consumenten degelijk geïnformeerd kunnen worden inzake de recycleerbaarheid en het ecodesign van de verschillende op de markt beschikbare fotovoltaïsche zonnepanelen, moet het beheersorganisme de verschillende technologieën in kaart brengen vanuit een levenscyclusperspectief.Ook moet er in de mate van het mogelijke rekening gehouden worden met de duurzaamheid op het vlak van milieu-, gezondheids- en sociale aspecten bij de productie van de fotovoltaïsche zonnepanelen. Leefmilieu Brussel wordt betrokken bij de studies ter zake. De producenten moeten in de mate van het mogelijke rekening houden met deze aspecten bij hun aankoopbeleid. De consumenten moeten bij de aankoop van fotovoltaïsche zonnepanelen geïnformeerd worden over de duurzaamheid van het fotovoltaïsch paneel. 3° Het beheersorganisme moet in de mate van het mogelijke aan haar leden informatie verschaffen over de mogelijkheden aangaande preventie (gericht op het minimaliseren van de milieu-impact) en moet haar leden aanmoedigen en indien mogelijk ondersteunen inzake initiatieven ter bevordering van deze preventie.4° Het beheersorganisme zal de marktevoluties inzake product-dienst-combinaties regelmatig opvolgen, zowel in België als in het buitenland.5° Bij het ontwerp van inzamelrecipiënten houdt het beheersorganisme rekening met de aspecten die verband houden met duurzaam materialenbeleid, ecodesign en het gebruik van gerecycleerde materialen. § 2. Om tot de in § 1 omschreven preventiedoelen bij te dragen, stelt het beheersorganisme een preventieplan op. Dit preventieplan maakt deel uit van het beheerplan en bevat minstens : - een overzicht van de geplande acties door het beheersorganisme om preventie te bevorderen; - een overzicht van de individueel geplande acties door de producenten die aangesloten zijn bij het beheersorganisme om preventie te bevorderen; - de indicatoren bij de geplande acties met het oog op de evaluatie van de inspanningen en/of het resultaat.
Zes maanden na ondertekening van deze overeenkomst legt het beheersorganisme een preventieplan ter goedkeuring voor aan Leefmilieu Brussel.
Het beheersorganisme rapporteert jaarlijks over : - de ondernomen acties van het beheersorganisme; - de acties van de individuele producenten die aangesloten zijn bij het beheersorganisme. De organisaties kunnen dit bundelen voor hun leden.
Art. 6.Producthergebruik Tijdens de looptijd van deze overeenkomst zal er een haalbaarheidsstudie uitgevoerd worden door het beheersorganisme waarin producthergebruik centraal zal staan. De resultaten van deze studie moeten aantonen of een selectie op herbruikbaarheid en voorbereiding voor hergebruik van afgedankte fotovoltaïsche zonnepanelen economisch, sociaal en milieutechnisch wenselijk en haalbaar is. Bij deze evaluatie zal Leefmilieu Brussel uitgenodigd worden. Indien het wenselijk en haalbaar blijkt, zullen de resultaten van deze studie zo snel mogelijk geïmplementeerd worden in het inzamel- en recyclagesysteem. HOOFDSTUK 3. - Inzameling
Art. 7.Organisatie van de inzameling § 1. Het beheersorganisme zal de afgedankte fotovoltaïsche zonnepanelen gratis inzamelen, ongeacht of de consument nu al dan niet een nieuw paneel heeft aangekocht. § 2. Het beheersorganisme streeft naar een maximale inzameling van de door de verbruiker aangeboden afgedankte fotovoltaïsche zonnepanelen via de door het beheersorganisme opgezette inzamelkanalen en werkt zo mee aan het bereiken van de inzameldoelstellingen voor AEEA zoals voorzien in de wetgeving. § 3. De inzameling van de afgedankte fotovoltaïsche zonnepanelen door de producenten wordt verwezenlijkt door de opstelling van minstens twee punten van inontvangstname die op evenwichtige wijze verdeeld zijn over het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
De inzameling is gratis op voorwaarde dat de afgedankte fotovoltaïsche zonnepanelen geen essentiële onderdelen ontbreken en/of geen afvalstoffen bevatten, die vreemd zijn aan het afgedankte fotovoltaïsche zonnepaneel. Anders kan het inzamelpunt hiervoor kosten aanrekenen in verhouding tot het vastgestelde gebrek.
De afgedankte fotovoltaïsche zonnepanelen die niet aan deze voorwaarden voldoen, kunnen niet worden geweigerd door het beheersorganisme, voor zover het inzamelpunt deze slechts sporadisch aanbiedt. Indien er van het afgedankte fotovoltaïsche zonnepaneel systematisch essentiële onderdelen ontbreken en/of indien ze afvalstoffen bevatten die vreemd zijn aan het afgedankte fotovoltaïsche zonnepaneel, mag ook het beheersorganisme kosten aanrekenen in verhouding tot het vastgestelde gebrek. § 4. Bij de aanschaffing van een nieuw fotovoltaïsch zonnepaneel zullen de eindverkopers/installateurs ieder afgedankt fotovoltaïsch zonnepaneel gratis in ontvangst nemen. Deze terugnameplicht geldt ongeacht de verkoopsvorm en wijze van levering.
De eindverkopers/installateurs zullen het overeenstemmende afgedankt fotovoltaïsch zonnepaneel, gratis in ontvangst nemen bij het transport van het nieuwe fotovoltaïsch zonnepaneel, met uitzondering van een eventuele demontage ter plaatse die aan de eindverbruiker gefactureerd zal mogen worden. De terugnameplicht geldt ook als het fotovoltaïsch zonnepaneel ten huize van de gebruiker wordt geleverd en geïnstalleerd.
De eindverkopers/installateurs zullen de afgedankte fotovoltaïsche zonnepanelen bewaren in de staat waarin de verbruiker ze heeft afgestaan, tenzij om af en toe vervangstukken aan hun klanten te bezorgen in het kader van een reparatiedienst die ze aanbieden. Dit houdt onder meer in dat noch een derde, noch de eindverkoper/installateur deze apparaten mag demonteren en/of onderdelen eruit mag verwijderen, met uitzondering van de eindverkoper die er stukken uit zou halen in het kader van een reparatie.
Afgedankte fotovoltaïsche zonnepanelen waarvan essentiële onderdelen ontbreken en/of die afvalstoffen bevatten die vreemd zijn aan het afgedankte fotovoltaïsche zonnepaneel, moeten worden aanvaard door de eindverkopers/installateurs.
De eindverkoper/installateur kan hiervoor kosten aanrekenen in verhouding tot het vastgestelde gebrek. Deze afgedankte fotovoltaïsche zonnepanelen kunnen niet worden geweigerd door het beheersorganisme, wanneer de eindverkoper/installateur ze slechts sporadisch aanbiedt. § 5. Het beheersorganisme laat de afgedankte fotovoltaïsche zonnepanelen binnen een termijn van tien werkdagen na oproep van het inzamelpunt ophalen, voor zover voldaan is aan de volgende voorwaarden : - het inzamelpunt heeft zich als ophaalpunt geregistreerd bij het beheersorganisme; - het aantal op te halen afgedankte fotovoltaïsche zonnepanelen bedraagt minstens één transporteenheid.
Bij de inwerkingtreding van deze overeenkomst wordt één transporteenheid gedefinieerd als volgt : - twee transportpallets conform de voorschriften van het beheersorganisme; of - twee opvouwbare kunststof recipiënten conform de voorschriften van het beheersorganisme.
De termijn van 10 werkdagen en de omschrijving van één transporteenheid kunnen gewijzigd worden in onderling overleg met de inzamelpunten. Als er geen akkoord bereikt kan worden, wordt de goedkeuring van de termijn en de definitie van één transporteenheid door Leefmilieu Brussel goedgekeurd, rekening houdend met de logistieke beperkingen van alle partijen. § 6. Het beheersorganisme haalt de ontmantelde, afgedankte fotovoltaïsche zonnepanelen op de werf op, op voorwaarde dat het aantal zonnepanelen meer dan 40 bedraagt. Dit betreft voornamelijk, doch niet uitsluitend, installaties met een vermogen > 10 KW. § 7. De inzamelaars waarop een beroep wordt gedaan voor de uitvoering van § 5 en 6, beschikken over alle nodige administratieve toelatingen in verband met de inzameling, het transport en de overdracht van afgedankte fotovoltaïsche zonnepanelen. § 8. Het beheersorganisme stelt richtlijnen op, in overleg met alle betrokken partijen, die ervoor zorgen dat de handelingen met de afgedankte fotovoltaïsche zonnepanelen door de verschillende operatoren op zodanige wijze gebeuren dat een milieuverantwoorde verwerking en eventueel hergebruik gevrijwaard blijven. § 9. Het beheersorganisme stelt gratis voldoende inzamelmiddelen ter beschikking van alle inzamelpunten waarmee zij een overeenkomst heeft afgesloten met het oog op de terugname van afgedankte fotovoltaïsche zonnepanelen. De inzamelmiddelen worden in overleg met alle betrokken partijen gekozen. § 10. Het beheersorganisme legt Leefmilieu Brussel jaarlijks de bijgewerkte lijst voor van de inzamelpunten. Elke weigering van een registratie als inzamelpunt moet gemotiveerd worden en de weigeringsredenen moeten door Leefmilieu Brussel voorafgaandelijk goedgekeurd worden. § 11. De inzamelresultaten zullen door het beheersorganisme en Leefmilieu Brussel jaarlijks opgevolgd worden en vergeleken worden met de resultaten die door gelijkaardige systemen in de andere gewesten en in het buitenland worden behaald. § 12. Het beheersorganisme vergoedt de inzamelpunten, de eindverkopers en de installateurs voor de kosten van het beheer van de afgedankte fotovoltaïsche zonnepanelen en dat minimaal conform het akkoord met de sector, en volgens dezelfde principes in de drie Gewesten. § 13. Alle producenten, eindverkopers of installateurs van fotovoltaïsche zonnepanelen die partij zijn bij de huidige overeenkomst, moeten een beroep doen op de inzamelstructuur die bij § 5 en 6 gedetailleerd wordt en die opgezet werd door het beheersorganisme. § 14. Het volledige inzamelnetwerk wordt ter goedkeuring voorgelegd aan Leefmilieu Brussel.
Het beheersorganisme sluit een overeenkomst met de inzamelpunten op basis van een modelovereenkomst die door het beheersorganisme werd opgesteld.
De overeenkomst stelt minstens het volgende vast : - de modaliteiten voor de gratis toegang en afgifte van afgedankte fotovoltaïsche zonnepanelen door de eindgebruiker; - de toegang tot de inzamelpunten; - de mogelijkheden voor de eindverkopers om bepaalde hoeveelheden afgedankte fotovoltaïsche zonnepanelen gratis af te leveren op bepaalde inzamelpunten; - de frequentie en de wijze van inzameling van de afgedankte fotovoltaïsche zonnepanelen bij de inzamelpunten; - de regeling rond de vergoeding van de inzamelpunten minstens in functie van de werkelijk opgehaalde hoeveelheden; - de terbeschikkingstelling door het beheersorganisme van de nodige recipiënten voor de tijdelijk opslag van de ingezamelde afgedankte fotovoltaïsche zonnepanelen; - de organisatie van de voorlichtingscampagne ten behoeve van de klanten van de eindverkopers en/of tussenhandelaars en/of producenten, waarbij de inzamelpunten gepromoot worden; - de verplichting dat het inzamelpunt alle afgedankte fotovoltaïsche zonnepanelen aan het beheersorganisme overdraagt; - de transparantie van het inzamelsysteem op het vlak van de statistische opvolging van de stromen; - de verplichting van de inzamelpunten om alle milieuverplichtingen na te leven.
Als er geen akkoord bereikt kan worden met de inzamelpunten, wordt de modelovereenkomst door Leefmilieu Brussel goedgekeurd, rekening houdend met de logistieke beperkingen van alle partijen. HOOFDSTUK 4. - Verwerkings- en recyclagedoelstellingen
Art. 8.Verwerkings- en recyclagedoelstellingen § 1. De ingezamelde afgedankte fotovoltaïsche zonnepanelen moeten worden verwerkt overeenkomstig de wetgeving en reglementering die op het moment van de verwerking van kracht is, conform de beste beschikbare technieken voor nuttige toepassing.
De volgende percentages moeten hierbij minimaal gehaald worden (in gewichtspercentage) : - nuttige toepassing : 80 %; - voorbereiding voor hergebruik en recyclage : 70 %.
Vanaf 15 augustus 2018 moeten de volgende doelstellingen bereikt zijn : - nuttige toepassing : 85 %; - voorbereiding voor hergebruik en recyclage : 80 %.
De verwerking van afgedankte fotovoltaïsche zonnepanelen moet er bovendien toe leiden dat de volgende doelstellingen inzake hergebruik en recyclage van onderdelen, materialen en stoffen gehaald worden : - voor het ferrometaal : 95 %; - voor het non-ferrometaal : 95 %; - voor de kunststoffen : 50 %; - voor glas : 90 %.
De kunststoffen worden voor 80 % nuttig toegepast. § 2. In geval van export van afgedankte fotovoltaïsche zonnepanelen worden de verwerkingsketen en de bereikte percentages inzake nuttige toepassing of verwijdering gevalideerd door een onafhankelijke keuringsinstelling die geaccrediteerd is op basis van ISO17020. § 3. De ontwikkelingen met betrekking tot BIPV panelen, waaronder minstens hun marktaandeel, technische evolutie, levensduur, inzamel- en verwerkingsmogelijkheden, worden door het beheersorganisme gemonitord. § 4. Het beheersorganisme zal gedurende het eerste jaar van de looptijd van de milieubeleidsovereenkomst een onderzoek voeren om na te gaan op welke manier de inzameling en de recyclage van kritieke metalen in afgedankte fotovoltaïsche zonnepanelen geoptimaliseerd kan worden.
Op basis van dit onderzoek zal het beheersorganisme proefprojecten moeten voeren. Leefmilieu Brussel zal hierbij betrokken worden. Indien hierbij blijkt dat bepaalde kritieke metalen in belangrijke mate aanwezig zijn in bepaalde types afgedankte fotovoltaïsche zonnepanelen, zal het beheersorganisme initiatieven uitwerken om de recuperatie te bevorderen, indien de meerkost hiervan aanvaardbaar is. HOOFDSTUK 5. - Sensibilisering van de verbruiker
Art. 9.Sensibilisering betreffende afgedankte fotovoltaïsche zonnepanelen § 1. Het beheersorganisme verbindt zich ertoe om voorlichtingscampagnes te organiseren voor de gebruiker over de initiatieven inzake preventie, het inzamelnetwerk en de inzamelmodaliteiten die zich aandienen.
Deze sensibiliseringsacties gebeuren in overleg met de organisaties die de inzamelpunten vertegenwoordigen.
De intensiteit, de vorm en de inhoud van de informatiecampagnes worden aangepast in functie van de bereikte resultaten en worden opgenomen in het jaarverslag. Elke voorlichtingscampagne wordt minimaal jaarlijks geëvalueerd in overleg met de organisaties die de inzamelpunten vertegenwoordigen. § 2. Leefmilieu Brussel wordt vanaf de ontwerpfase betrokken bij de informatiecampagnes met gewestelijke reikwijdte. De communicatiestrategie wordt ter goedkeuring voorgelegd aan Leefmilieu Brussel. § 3. Indien Leefmilieu Brussel de voorgestelde voorlichtingscampagnes onvoldoende acht, kan het, mits motivering, verzoeken om een gedeeltelijke of volledige herziening van de campagne. Indien de voorlichtingscampagnes niet in overeenstemming zijn met de beschikkingen van onderhavige overeenkomst is het beheersorganisme verplicht om zijn voorlichtingscampagne overeenkomstig aan te passen.
De voorlichtingscampagnes kunnen indien nodig worden aangepast, hetzij op verzoek van Leefmilieu Brussel, hetzij op initiatief van het beheersorganisme en mits motivering. § 4. De eindverkoper is ertoe gehouden om op een duidelijk zichtbare plaats van elk van zijn verkooppunten een bericht aan te brengen waarop vermeld wordt op welke wijze hij voldoet aan de bepalingen van deze overeenkomst en het besluit. Het sensibiliseringsmateriaal wordt na overleg met de organisaties die de eindverkopers vertegenwoordigen, opgemaakt en ter beschikking gesteld van de eindverkopers door het beheersorganisme. HOOFDSTUK 6. - De beheerstaken
Art. 10.Beheersorganisme § 1. De organisaties of hun leden richten een beheersorganisme op onder de vorm van een vereniging zonder winstoogmerk overeenkomstig de bepalingen van de wet van 27 juni 1921 betreffende de verenigingen zonder winstoogmerk, de internationale verenigingen zonder winstoogmerk en de stichtingen.
In de Raad van Bestuur en de Algemene Vergadering van het beheersorganisme is één mandaat beschikbaar voor een vertegenwoordiger van elke organisatie van producenten, invoerders, distributeurs en/of installateurs van fotovoltaïsche zonnepanelen.
Alle ondertekenende organisaties zullen betrokken worden bij het opstellen van de productenlijsten.
Leefmilieu Brussel wordt als permanente waarnemer van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest uitgenodigd op alle vergaderingen van de Raad van Bestuur en de algemene vergaderingen van het beheersorganisme, zonder evenwel te beschikken over stemrecht. Alle verslagen van deze vergaderingen worden binnen de maand verzonden naar Leefmilieu Brussel. § 2. Het beheersorganisme zal de optimale harmonisatie, uniformiteit en vereenvoudiging van de administratieve procedures en van de logistiek nastreven. Alle betrokken partijen waaronder minstens de consument, inzamelaar, verwerker, eindverkoper, installateur, producenten en Leefmilieu Brussel kunnen hun advies geven aangaande de werkingsmodaliteiten van het beheersorganisme.
Het beheersorganisme zal twee maal per jaar, naar aanleiding van het opstellen van de begroting van het volgende boekjaar en naar aanleiding van het opstellen van de jaarrekening van het voorbije boekjaar, een strategisch overleg organiseren, met enerzijds een afvaardiging van de Gewesten en anderzijds een afvaardiging van de Raad van Bestuur van het beheersorganisme.
Het beheersorganisme richt een 'overlegplatform' op met vertegenwoordigers van alle ondertekenende partijen van de huidige milieubeleidsovereenkomst alsook alle operatoren die betrokken zijn bij de uitvoering van deze overeenkomst. Dit platform heeft tot doel tweemaal per jaar alle inzamelaars, betrokken verwerkingsinrichtingen, producenten, eindverkopers, installateurs en het beheersorganisme overleg te laten plegen over de organisatie van de uitvoering van deze milieubeleidsovereenkomst inzake preventie, hergebruik, inzameling en verwerking. § 3. Het beheersorganisme verbindt zich ertoe om zijn verplichtingen in alle transparantie na te komen en daarbij de vertrouwelijkheid van de gegevens van de individuele bedrijven te respecteren. § 4. Ter uitvoering van de milieubeleidsovereenkomst wordt tussen, enerzijds, de leden en de aangeslotenen en, anderzijds, het beheersorganisme een toetredingsovereenkomst getekend.
De toetredingsovereenkomst garandeert uitsluiting van discriminatie of verstoring van de vrije mededinging tussen de contractanten.
Administratieve vereenvoudiging wordt hierbij in de mate van het mogelijke nagestreefd.
Het beheersorganisme mag de toetreding van producenten niet weigeren.
Het beheersorganisme werkt vereenvoudigde aangiftemodaliteiten uit voor producenten die slechts sporadisch fotovoltaïsche zonnepanelen op de markt brengen.
De toetredingsovereenkomst garandeert de uitvoering van de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid voor de fotovoltaïsche zonnepanelen die op de markt gebracht werden tijdens de toetredingsovereenkomst, zelfs wanneer de producent niet langer verbonden is aan het beheersorganisme op het moment dat de desbetreffende fotovoltaïsche zonnepanelen afgedankt worden.
De ondertekening van de toetredingsovereenkomst en de betaling van de door de producent verschuldigde milieubijdragen worden beschouwd als deelneming van de producent aan passende financiële regelingen voor de financiering van het beheer van afgedankte fotovoltaïsche zonnepanelen en gelden bijgevolg als waarborg voor het beheer van de desbetreffende afvalstoffen.
Het model van toetredingsovereenkomst wordt minstens 2 maanden vóór ondertekening van de eerste toetredingsovereenkomst voor advies voorgelegd aan Leefmilieu Brussel. § 5. Het beheersorganisme zal de nodige maatregelen nemen om de toetreding mogelijk te maken van buitenlandse producenten of hun gevolmachtigden. § 6. Het beheersorganisme moet zich verzekeren voor de contractuele en extracontractuele aansprakelijkheid die kan voortvloeien uit elk van zijn activiteiten.
Art. 11.Het beheerplan, het uitvoeringsplan en de proefprojecten § 1. Het beheersorganisme stelt een vijfjarig beheer-en preventieplan op dat ter goedkeuring wordt voorgelegd aan Leefmilieu Brussel, en dit uiterlijk binnen de zes maanden volgend op de publicatie van deze overeenkomst in het Belgisch Staatsblad. § 2. Het beheerplan detailleert de strategische visie van het beheersorganisme voor de duur van de overeenkomst en omvat minstens : - de criteria op basis waarvan het onderscheid zal worden gemaakt tussen de producten die beschouwd worden als bestemd voor huishoudens en de producten die beschouwd worden als bestemd voor de professionele gebruikers; - een raming van de hoeveelheid inzamelbare, afgedankte fotovoltaïsche zonnepanelen; - de preventiemaatregelen zoals voorzien bij artikel 5 van de huidige milieubeleidsovereenkomst; - de communicatiestrategie zoals voorzien bij artikel 9 en 10 van de huidige milieubeleidsovereenkomst; - de acties naar de ontdoeners, eindverkopers en installateurs toe betreffende de inzameling, het hergebruik en de verwerking van de fotovoltaïsche zonnepanelen overeenkomstig de artikelen 6, 7, 8 en 16 van deze overeenkomst; - het financieel plan zoals voorzien bij artikel 17 van de huidige milieubeleidsovereenkomst; - de methode van opvolging en de bereikte resultaten voor de ingezamelde en verwerkte afgedankte fotovoltaïsche zonnepanelen; - de ondernomen acties betreffende de inzameling van de afgedankte fotovoltaïsche zonnepanelen; - de ondernomen acties betreffende de verwerking van de afgedankte fotovoltaïsche zonnepanelen; - de ondernomen acties ter verzekering van de opvolging van de hoeveelheden afgedankte fotovoltaïsche zonnepanelen die werden ingezameld buiten het in uitvoering van deze overeenkomst opgezette systeem. - De geïmplementeerde interne en externe controlemaatregelen die ter beschikking gesteld werden ter verzekering van de betrouwbaarheid van de bezorgde cijfers; § 3. Het beheersorganisme verbindt zich ertoe om het bij § 1 hierboven vermelde beheerplan uit te voeren. Daartoe stelt het jaarlijks een uitvoeringsplan op, dat het aan Leefmilieu Brussel ter goedkeuring voorlegt en dat uiterlijk op 1 oktober van elk jaar dat aan het jaar van de toepassing van het plan voorafgaat.
Art. 12.Beheer van gegevens § 1. Het beheersorganisme moet beschikken over een registratiesysteem voor de gegevens die verband houden met de inzameling, de sortering, het hergebruik en de verwerking van de afgedankte fotovoltaïsche zonnepanelen. Dit systeem moet het beheersorganisme in staat stellen om aan Leefmilieu Brussel alle informatie voor te leggen, die het gehouden is mee te delen krachtens artikel 13, § 1 van deze milieubeleidsovereenkomst. § 2. Het beheersorganisme ziet erop toe dat het registratiesysteem controleerbaar en toegankelijk is voor Leefmilieu Brussel. § 3. De door Leefmilieu Brussel aangestelde personen die gemachtigd zijn om de controles uit te voeren met betrekking tot de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid, kunnen vlot en bij voorkeur online toegang hebben tot de gegevens van het beheersorganisme die zij nodig hebben en die zich in het bezit van het beheersorganisme bevinden. Het beheersorganisme sluit ook de nodige overeenkomsten met Leefmilieu Brussel en de andere bevoegde gewestelijke administraties voor de automatische overdracht van bepaalde rapporten en gegevens die zij nodig hebben. De vertrouwelijkheid van de gegevens wordt gewaarborgd. § 4. Het beheersorganisme is verantwoordelijk voor de archivering van het hele systeem voor de registratie van de operationele informatie gedurende een periode van minimaal vijf jaar.
Art. 13.Rapportering van de inzamel- en recyclageresultaten § 1. Het beheersorganisme deelt jaarlijks vóór 30 april aan Leefmilieu Brussel de volgende gegevens mee ter goedkeuring : - een raming van de inzamelbare hoeveelheden afgedankte fotovoltaïsche zonnepanelen; - de totale hoeveelheid afgedankte fotovoltaïsche zonnepanelen, uitgedrukt in kilogram en aantallen, die in het kader van de terugnameplicht werd ingezameld, per inzamelkanaal; - de totale hoeveelheid fotovoltaïsche zonnepanelen, uitgedrukt in kilogram en aantallen, die door de leden en deelnemers op de markt werd gebracht; - de totale hoeveelheid afgedankte fotovoltaïsche zonnepanelen en onderdelen, uitgedrukt in kilogram en aantallen, die werden hergebruikt, per inzamelkanaal (eindverkopers, gemeenten, ...) alsook hun bestemming; - de totale hoeveelheid fotovoltaïsche zonnepanelen, uitgedrukt in kilogram, die aan de vergunde inrichtingen werd toevertrouwd voor hun verwerking; - de totale hoeveelheden materiaalstromen (ferro, non-ferro, kunststoffen, andere) voortkomende uit de verwerking van afgedankte fotovoltaïsche zonnepanelen, uitgedrukt in kilogram en opgesplitst per categorie van apparaten, zoals bedoeld in artikel 10 van de huidige overeenkomst, die gerecycleerd, nuttig toegepast of verwijderd werden; - de totale hoeveelheid gevaarlijk afval voortkomende uit de verwerking van afgedankte fotovoltaïsche zonnepanelen, uitgedrukt in gewicht en soort; - een lijst van de inzamelpunten; - een lijst van de inzamelings- en verwerkingsoperatoren die fotovoltaïsche zonnepanelen voor rekening van het beheersorganisme hebben ingezameld; - de wijze van verwerking (kwalitatieve en kwantitatieve beschrijving) van de fotovoltaïsche zonnepanelen, per verwerkingsprocedé, gaande van recyclage, nuttige toepassing tot verwijdering; - de financiële situatie van het beheersorganisme in overeenstemming met de wet van 17 juli 1975 op de boekhouding van de ondernemingen; - een evaluatieverslag van de controles uitgevoerd op de jaarlijkse aangiftes van de verschillende leden en een lijst van de gecontroleerde leden; - een evaluatieverslag van de controles die werden uitgevoerd bij de verschillende overbrengers en verwerkers waarmee het beheersorganisme een overeenkomst heeft gesloten; - de manier waarop de maatregelen van het beheerplan geïmplementeerd heeft. § 2. Indien de eindverkoper alle fotovoltaïsche zonnepanelen laat afvoeren via het inzamelsysteem van het beheersorganisme, zal het beheersorganisme de rapportering van de resultaten volgens artikel 4.1.9 tot 4.1.14 van het besluit op zich nemen. § 3. Het beheersorganisme verschaft aan Leefmilieu Brussel alle andere informatie die nuttig is voor de beoordeling van de in deze milieubeleidsovereenkomst te bereiken doelstellingen en de controle op de uitvoering van de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid. § 4. Bij de rapportering stelt het beheersorganisme zich garant voor de vertrouwelijkheid van de gegevens van de betrokken individuele ondernemingen.
Art. 14.Validering van de inzamel- en recyclageresultaten § 1. De in onderhavige overeenkomst vermelde gegevens in het jaarverslag inzake inzameling en verwerking worden gevalideerd door een onafhankelijke keuringsinstelling. § 2. Het beheersorganisme laat hiertoe door een onafhankelijke keuringsinstelling de naleving van het bestek betreffende de inzameling en de verwerking controleren. De onafhankelijke keuringsinstellingen zijn geaccrediteerd op basis van ISO17020. De controle wordt verricht op basis van een checklist opgesteld door het beheersorganisme en dat op kosten van het beheersorganisme.
Het beheersorganisme sluit binnen de zes maanden vanaf de ondertekening van de milieubeleidsovereenkomst contracten met de onafhankelijke keuringsinstellingen. Het voorwerp van de controle en de ontwikkelde checklist wordt voorafgaandelijk ter goedkeuring voorgelegd aan Leefmilieu Brussel. § 3. De controle door een onafhankelijke keuringsinstelling moet toelaten om te controleren of de afgedankte fotovoltaïsche zonnepanelen die van het beheersorganisme werden ontvangen, op een correcte wijze beheerd werden.
De controles moeten minstens verifiëren dat de uit de verwerking resulterende materiaalfracties effectief gerecycleerd werden en dat de materiaalfracties niet voor onbepaalde tijd worden opgeslagen of verwijderd.
Voor de afgedankte fotovoltaïsche zonnepanelen die buiten de Europese Unie is uitgevoerd, moet de controle verifiëren dat de nuttige toepassing en/of de recyclage gebeuren in omstandigheden die gelijkwaardig zijn aan de voorschriften van de Richtlijn 2012/19/EU van het Europees Parlement en de Raad betreffende afgedankte elektrische en elektronische apparatuur (AEEA).
De taak van de onafhankelijke keuringsinstelling bestaat er met name in om : - de technische capaciteiten en de menselijke middelen te controleren, die de verwerkingsinrichting toelaten om haar activiteiten op het vlak van recuperatie of recyclage te verzekeren; - een duidelijke beschrijving te geven van de toegepaste verwerkingsprocedés; - de finale bestemming van de afgedankte fotovoltaïsche zonnepanelen te verifiëren, evenals de recyclageresultaten bij deze bestemmingen die het voorwerp uitmaken van het contract tussen het beheersorganisme en de verwerkingsinrichting; - een evaluatie te verrichten van de behaalde percentages inzake hergebruik en recyclage van de producten, zoals gedefinieerd in artikel 8 van de huidige overeenkomst; - de waarheidsgetrouwheid te verifiëren van de financiële en technische cijfers en gegevens die door de verwerkingsinrichting worden verstrekt in verband met de in de installaties binnenkomende afvalstromen en met betrekking tot de uitgaande afval- en/of materiaalstromen. § 4. Voor elke verwerkingsinrichting voorzien de contracten minstens één aangekondigde controle om de twee jaar. Naast deze aangekondigde controles moet de onafhankelijke keuringsinstelling ook niet-aangekondigde controles kunnen uitvoeren, op vraag van het beheersorganisme of Leefmilieu Brussel.
De verwerkingscontracten voorzien de procedure tot ontbinding in het geval dat de controleregels niet worden nageleefd of in het geval dat de onafhankelijke keuringsinstelling afwijkingen van meer dan 10 % vaststelt van de door de verwerkingsinrichting aan het beheersorganisme overgemaakte resultaten.
Voor het vervullen van zijn taak heeft de onafhankelijke keuringsinstelling toegang tot alle, zowel vertrouwelijke als andere informatie die betrekking heeft op de uitvoering van het contract tussen het beheersorganisme en de verwerkingsinrichting. De onafhankelijke keuringsinstelling is gemachtigd om over te gaan tot elke inspectie, monstername, peiling, analyse of controle die nodig is voor de goede uitvoering van haar taak.
Het beheersorganisme ziet erop toe dat de onafhankelijke keuringsinstelling die werd aangewezen om de gegevens te valideren, de vertrouwelijkheidsregels naleeft en hiertoe een vertrouwelijkheidsovereenkomst ondertekent. § 5. Naar aanleiding van elke controle stelt de onafhankelijke keuringsinstelling een rapport op over de gehanteerde methodes van inspectie, monstername, peiling, analyse en controle, alsook over de aard van de gecontroleerde gegevens. Het rapport formuleert een gemotiveerde opinie over de al dan niet correcte uitvoering van de verwerkingscontracten die met het beheersorganisme werden gesloten en over de waarheidsgetrouwheid van de gegevens die door de verwerkingsinrichting werden overgemaakt. De keuringsinstelling maakt haar rapport over aan de verwerkingsinrichting, opdat deze haar opmerkingen zou kunnen formuleren. Deze opmerkingen worden bij het rapport gevoegd. Het eindrapport wordt uiterlijk drie maanden na de controle door de onafhankelijke keuringsinstelling tegelijkertijd naar het beheersorganisme en naar Leefmilieu Brussel gestuurd. In het jaarrapport wordt een overzicht van de controles en de overtredingen opgenomen.
Art. 15.Inzameling en beheer van de gegevens § 1. Het beheersorganisme zal in overleg met de eindverkoper, de installateur, de inzamelaar, de verwerkingsinrichting, het hergebruikcentrum en de kennisgever een systeem voor de verzameling en het beheer van de gegevens implementeren in overeenstemming met de omzetting van de gegevens opgelegd door de Ordonnantie en het Besluit.
De modaliteiten houden rekening met de vertrouwelijkheid van de informatie en omvatten onder meer de toegang tot het systeem voor de controleurs en de onafhankelijke keuringsinstelling, geaccrediteerd overeenkomstig ISO 17020 in het kader van de validatie van de gegevens en aan al diegenen die moeten rapporteren, deze laatsten voor wat betreft de eigen gegevens. § 2. Teneinde uitvoering te geven aan dit artikel zal het beheersorganisme een overeenkomst afsluiten met Leefmilieu Brussel of de in gemeenschappelijk overleg aangeduide derde.
Art. 16.Toewijzing van de inzamelings- en verwerkingsopdrachten § 1. Het beheersorganisme organiseert de inzameling en de verwerking van de afgedankte fotovoltaïsche zonnepanelen en sluit hiertoe met de inzamelaar(s) en de verwerkingsinrichting(en) een overeenkomst. Dit contract bevat eveneens de verplichting in hoofde van de inzamelaar(s) en de verwerkingsinrichting(en) om de ingezamelde en verwerkte hoeveelheden afgedankte fotovoltaïsche zonnepanelen mee te delen aan het beheersorganisme, alsook de modaliteiten van de vergoeding van de inzamelaar(s) en de verwerkingsinrichting(en).
De mededeling van de verwerkte hoeveelheden bestaat uit twee afzonderlijke fasen : 1. de ingaande hoeveelheden bij de verwerkingsinstallatie;en 2. de uitgaande hoeveelheden bij de verwerkingsinstallatie. Deze inzamelaars en verwerkingsinrichtingen beschikken over alle nodige administratieve toelatingen in verband met de inzameling en het transport enerzijds en de verwerking anderzijds van afgedankte fotovoltaïsche zonnepanelen. § 2. De bestekken voor wat de toewijzing van contracten voor de inzameling, het transport en de verwerking van afgedankte fotovoltaïsche zonnepanelen betreft, worden na voorafgaande consultatie ter goedkeuring voorgelegd aan Leefmilieu Brussel. § 3. Op het einde van het eerste jaar na inwerkingtreding van de milieubeleidsovereenkomst zal het beheersorganisme de markt bevragen voor het afsluiten van een contract voor de inzameling en één contract voor de verwerking aan de hand van het door Leefmilieu Brussel goedgekeurd bestek waarbij een minimum van drie offertes moet worden ontvangen. Indien er minder offertes worden ingediend, kunnen de lastenboeken toch worden toegewezen indien deze ruim werden verspreid.
Het beheersorganisme is verantwoordelijk voor de evaluatie van de economische, technische en financiële bekwaamheid en de gelijke behandeling van alle kandidaten.
De algemene voorwaarden waaronder het beheersorganisme zal samenwerken met de weerhouden kandidaten en het contract zullen voorafgaandelijk ter goedkeuring aan Leefmilieu Brussel worden voorgelegd.
De minimumcriteria voor de gunning van de opdrachten luiden als volgt : de prijs, de technische waarde van de offerte op het vlak van milieuperformantie en de kwaliteit van de dienstverlening. Bij de weging van de criteria wordt de prijs voor maximum 50 % en de milieuperformantie voor minimum 30 % in rekening gebracht. § 4. De contracten met de operatoren bevatten één of meerdere bepalingen die moeten toelaten dat het beheer van de operator kan worden doorgelicht door een onafhankelijke keuringsinstelling. Verder bevatten de contracten eveneens de verplichting van de inzamelaar om de ingezamelde hoeveelheden afgedankte fotovoltaïsche panelen aan te geven, evenals de vergoeding van de inzamelaars.
Een kopie van de contracten met de operatoren wordt ter kennisname naar Leefmilieu Brussel verstuurd. § 5. De verwerkingsresultaten worden gevalideerd zoals opgenomen in artikel 14 van deze overeenkomst. In het geval van een contract met een in het buitenland gevestigde onderaannemer moet de verwerking gevalideerd worden door een onafhankelijke keuringsinstelling die geaccrediteerd is op basis van ISO17020. Iedere wijziging van onderaannemers moet minstens één maand op voorhand aan Leefmilieu Brussel meegedeeld worden.
Art. 17.Financiering van de terugname van de afgedankte fotovoltaïsche panelen § 1. Om de activiteiten van het beheersorganisme te financieren, betalen de leden en de aangeslotenen een milieubijdrage per fotovoltaïsch zonnepaneel bij het op de markt brengen ervan. Deze milieubijdrage kan verschillen per soort en per type fotovoltaïsch zonnepaneel.
Het bedrag van deze milieubijdrage voor een bepaald jaar zal bepaald worden door het beheersorganisme, rekening houdend met : - de kosten voor het beheer van de ingezamelde fotovoltaïsche zonnepanelen die ingezameld worden tijdens hetzelfde referentiejaar; - de opbouw van een reserve die voorziet in financiële middelen voor het toekomstig beheer van afgedankte fotovoltaïsche zonnepanelen voor : o de fotovoltaïsche zonnepanelen die reeds op de markt aanwezig waren vóór de start van de activiteiten van het beheersorganisme; o het verschil tussen de hoeveelheden fotovoltaïsche zonnepanelen de gedurende het lopende jaar op de markt werden gebracht en de ingezamelde hoeveelheden.
De reserve en bij uitbreiding het financieel model moeten aan volgende voorwaarden voldoen : - het zich ontdoen van fotovoltaïsche zonnepanelen moet gratis zijn voor de ontdoener; - er moet naar een stabiele bijdrage gedurende de looptijd van de overeenkomst gestreefd worden; - het niveau van de financiële reserves moet gebaseerd zijn op een realistische inschatting van de toekomstige financieringsbehoeftes. De reserves hebben tot primair doel om financieringsbehoeftes op te vangen die het gevolg zijn van een onevenwicht tussen de op de markt gebrachte en ingezamelde fotovoltaïsche zonnepanelen. Hierbij wordt gestreefd naar een evenwicht tussen toereikende garanties om toekomstige afvalbeheerkosten te kunnen dragen enerzijds en een aanvaardbaar niveau van provisies anderzijds. De opbouw of het aanhouden van overmatige reserves moet vermeden worden; - de financiële reserves worden geleidelijk opgebouwd rekening houdend met de geschatte levensduur van de afgedankte fotovoltaïsche zonnepanelen; - de schatting van de nodige omvang van de financiële reserves worden jaarlijks in het financieel plan geëvalueerd.
Het beheersorganisme zorgt ervoor dat de milieubijdrage voor fotovoltaïsche zonnepanelen die op het grondgebied is geïnd, alleen gebruikt wordt voor het beheer van de respectieve categorieën van fotovoltaïsche zonnepanelen die op het grondgebied worden afgedankt. § 2. Het beheersorganisme legt uiterlijk 6 maanden na de publicatie van de milieubeleidsovereenkomst een financieel plan dat de looptijd van de overeenkomst dekt voor aan Leefmilieu Brussel voor advies. Het financieel plan bevat de volgende informatie : - een begroting voor de duur van de milieubeleidsovereenkomst - een raming van de reële kosten en de gehele uitvoering van de UPV voor de 5 jaar die volgen op de duur van de overeenkomst; - de bestanddelen van de berekening van de milieubijdrage evenals de voorwaarden en de modaliteiten voor een eventuele herziening ervan, worden ter goedkeuring aan Leefmilieu Brussel voorgelegd; - de gemotiveerde schatting van de uitgaven per onderdeel van het beheer van afgedankte fotovoltaïsche zonnepanelen; - een bewijs van financiële zekerheid conform de geschatte kosten voor het overnemen door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest van de aanvaardingsplicht gedurende 6 maanden; - het nastreven van dezelfde principes inzake financierings- en vergoedingsmodaliteiten in de drie gewesten, behoudens afwijkende wettelijke bepalingen; - de toelichting bij het beleid inzake de financiële reserves.
Alle bijkomende informatie kan op gemotiveerde grondslag opgevraagd worden door de overheid bij het beheersorganisme.
De jaarlijkse actualisering van het financieel plan voor het volgende jaar wordt voor advies voorgelegd aan Leefmilieu Brussel vóór 1 oktober. § 3. De financiële middelen van het beheersorganisme worden op een defensieve wijze belegd. Hiertoe wordt een beleggingsstrategie goedgekeurd door de Raad Van Bestuur en de Algemene Vergadering van het beheersorganisme. Ze wordt voor advies voorgelegd aan Leefmilieu Brussel. De toewijzing van eventuele overschotten op de werking van het systeem wordt ter goedkeuring voorgelegd aan Leefmilieu Brussel. § 4. Het bedrag van de milieubijdrage is jaarlijks herzienbaar. De herziene bijdragen worden zes maanden vóór hun inwerkingtreding bekendgemaakt aan de eindverkopers en installateurs. Tussen het beheersorganisme en de distributeurs en installateurs moet overeenstemming worden bereikt over de compensatie van de bijdragen op de aanwezige stock. § 5. Deze milieubijdragen, met vermelding van de bedragen worden steeds, per fotovoltaïsch zonnepaneel of groep van fotovoltaïsche zonnepanelen, op de factuur vermeld bij de verkoop tussen handelaars van fotovoltaïsche zonnepanelen De milieubijdragen worden steeds netto in de commercialisatieketen doorgegeven en duidelijk gecommuniceerd en doorberekend aan de verbruikers. § 6. De leden van de organisaties en de aangeslotenen die deze milieubeleidsovereenkomst onderschrijven, verbinden zich ertoe geen fotovoltaïsche zonnepanelen op de markt te brengen, waarop geen milieubijdrage betaald werd. § 7. Jaarlijks rapporteert het beheersorganisme aan Leefmilieu Brussel over de effectieve aanwending van de bijdragen.
Art. 18.Advies- en goedkeuringsprocedure § 1. Goedkeuringsprocedure Leefmilieu Brussel beschikt over een termijn van 60 werkdagen te rekenen vanaf de dag van ontvangst van de aanvraag om de voorgelegde documenten al dan niet goed te keuren. Als er binnen deze periode geen beslissing wordt genomen, gelden de documenten als geweigerd. § 2. Adviesprocedure Het instituut beschikt over een termijn van 45 dagen te rekenen vanaf de dag van ontvangst van de aanvraag om een gemotiveerd advies uit te brengen. Het beheersorganisme ziet erop toe dat dit advies in overweging genomen wordt. Als er binnen deze termijn geen advies is, wordt het geacht ongunstig te zijn. HOOFDSTUK 7. - Verbintenissen van het gewest
Art. 19.Verplichtingen van het Gewest § 1. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest neemt initiatieven ten overstaan van de andere gewestelijke autoriteiten, opdat in de drie Gewesten de toepasselijke reglementering inzake de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid voor de fotovoltaïsche zonnepanelen van zowel huishoudelijke als bedrijfsmatige oorsprong geharmoniseerd zou worden, na overleg met de betrokken sectoren. § 2. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest verbindt zich tot controle van de strikte toepassing van de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid door alle actoren en tot verbalisering of sanctionering van de overtredingen. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest verbindt zich ertoe om de vereiste controles te laten uitvoeren bij alle actoren. § 3. Teneinde de uitvoering van deze overeenkomst mogelijk te maken en de initiatieven van het beheersorganisme kracht bij te zetten, verbindt het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zich ertoe om, in overleg met het beheersorganisme, hiertoe vereiste aanvullende reglementaire voorschriften aan te nemen. § 4. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest verbindt zich ertoe om de principes van de huidige milieubeleidsovereenkomst in aanmerking te nemen bij de evaluatie van de individuele afvalbeheerplannen die het voorgelegd krijgt in het kader van de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid van de fotovoltaïsche zonnepanelen. § 5. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest houdt een lijst bij van ondernemingen waarvan het individuele beheers- en preventieplan betreffende afgedankte fotovoltaïsche zonnepanelen is goedgekeurd. Op aanvraag zal deze lijst aan het beheersorganisme of aan de organisaties meegedeeld worden.
Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zal elke aanvraag tot openbaarmaking van producenten die niet deelnemen aan het in deze milieubeleidsovereenkomst beschreven collectieve systeem, afwegen conform de bepalingen van de ordonnantie van 18 maart 2004 inzake toegang tot milieu-informatie en tot informatie betreffende de ruimtelijke ordening in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. § 6. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest verbindt zich ertoe om een voorbeeldfunctie te vervullen bij de aankoop van diensten, werken en producten door in de overheidsopdrachten oog te hebben voor een duurzaam en ethisch verantwoord aankoopbeheer. HOOFDSTUK 8. - Slotbepalingen
Art. 20.Geschillencommissie § 1. Bij een geschil tussen het beheersorganisme en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest over de uitvoering van de milieubeleidsovereenkomst zal een geschillencommissie samengesteld worden. Deze commissie wordt ad hoc samengesteld in functie van de aard van het geschil en bestaat altijd uit twee vertegenwoordigers van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, twee vertegenwoordigers van het beheersorganisme en een voorzitter. De voorzitter wordt in consensus aangeduid door de 4 vertegenwoordigers. § 2. Indien er over een geschil geen oplossing in consensus wordt gevonden, zal er een verslag worden overgemaakt aan de Minister bevoegd voor het Leefmilieu.
Art. 21.Duur en opzegging van de overeenkomst § 1. De milieubeleidsovereenkomst wordt gesloten voor een duur van 5 jaar en treedt in werking op de tiende dag na de publicatie ervan in het Belgisch Staatsblad. § 2. De partijen kunnen deze overeenkomst op elk moment ontbinden, mits de inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden. Op straffe van nietigheid dient de kennisgeving van opzeg ofwel bij ter post aangetekende brief, ofwel bij deurwaardersexploot te gebeuren. De opzeggingstermijn begint te lopen vanaf de eerste dag van de maand die volgt op de maand van kennisgeving.
Art. 22.Wijzigingen en aanhangsels § 1. De bepalingen van de huidige milieubeleidsovereenkomst worden aangepast aan elke eventuele wijziging van de Europese regelgeving ter zake of aan elke andere verplichting die voortvloeit uit het internationale recht. § 2. Tijdens de looptijd van de overeenkomst kunnen de partijen aan deze overeenkomst wijzigingen en/of toevoegingen aanbrengen, in overeenstemming met de procedure voorzien bij artikel 10 van de Ordonnantie van 29 april 2004 betreffende de milieubeleidsovereenkomsten.
Alle toevoegingen en wijzigingen aan deze overeenkomst zijn slechts geldig, indien ze het voorwerp uitmaken van een schriftelijk akkoord ondertekend door alle partijen, dat uitdrukkelijk verwijst naar deze overeenkomst.
Art. 23.Arbitrageprocedure en bevoegdheid In geval van een geschil tussen de partijen met betrekking tot het ontstaan, de interpretatie en de uitvoering van deze overeenkomst, kunnen de partijen ervoor opteren om geschillen te beslechten volgens de wetgeving op de arbitrage. Indien er geen consensus is om in arbitrage te gaan, wordt het geschil voorgelegd aan de Rechtbank van Eerste Aanleg van het gerechtelijke arrondissement Brussel. Wanneer de partijen voor arbitrage opteren, wordt het geschil definitief beslecht volgens het arbitragereglement van CEPINA of elk gelijkwaardig organisme, door arbiters die conform het reglement zijn benoemd. Het scheidsgerecht zal uit drie arbiters bestaan. De zetel van de procedure is Brussel. De taal van de arbitrage is het Frans.
In afwijking van het eerste lid van deze paragraaf is de arbitrageprocedure niet van toepassing op de geschillen met betrekking tot facturen. In dat geval komen de partijen overeen dat zij het recht hebben iedere rechtsvordering die zij nuttig zouden achten, in te leiden voor de bevoegde rechtbanken van het gerechtelijke arrondissement Brussel.
Art. 24.Slotbepalingen De overeenkomst wordt gesloten te Brussel op ............... en ondertekend door de vertegenwoordigers van alle partijen, waarbij elke partij erkent een exemplaar van de overeenkomst te hebben ontvangen.
Voor het Brussels Hoofdstedelijk gewest : De Minister-president van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, R. VERVOORT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Huisvesting, Levenskwaliteit, Leefmilieu en Energie, C. FREMAULT Voor de organisaties : FEDELEC, de heer Karl Neyrinck Voorzitter FEE, de heer Alexander De Wulf Voorzitter de heer Peter Binnemans Secretaris-generaal NELECTRA, de heer Eric Claus Voorzitter ELOYA, de heer Filip Van Mol Algemeen Directeur ODE, Jozefien Vanbecelaere