Etaamb.openjustice.be
Document van 21 december 2010
gepubliceerd op 19 januari 2011

Beslissing van de Voorzitter van het Directiecomité van de FOD Financiën tot afschaffing bij de Administratie van de btw, registratie en domeinen, sector registratie en domeinen, van het registratiekantoor Kapellen

bron
federale overheidsdienst financien
numac
2011003012
pub.
19/01/2011
prom.
21/12/2010
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

21 DECEMBER 2010. - Beslissing van de Voorzitter van het Directiecomité van de FOD Financiën tot afschaffing bij de Administratie van de btw, registratie en domeinen, sector registratie en domeinen, van het registratiekantoor Kapellen


De Voorzitter van het Directiecomité, Gelet op artikel 40 van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten;

Gelet op de programmawet (I) van 24 december 2002, inzonderheid op artikel 390, § 1;

Gelet op het koninklijk besluit van 17 februari 2002Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 17/02/2002 pub. 22/02/2002 numac 2001002129 bron ministerie van financien Koninklijk besluit houdende oprichting van de Federale Overheidsdienst Financiën sluiten houdende oprichting van de Federale Overheidsdienst Financiën, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 20 september 2002, 24 december 2002, 7 februari 2003, 31 januari 2005 en 3 december 2009;

Gelet op het koninklijk besluit van 15 maart 2010Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/03/2010 pub. 31/03/2010 numac 2010003195 bron gewestelijke ontwikkelingsmaatschappij voor het brusselse hoofdstedelijk gewest Koninklijk besluit betreffende de oprichting van diensten in de schoot van de Federale Overheidsdienst Financiën, de vaststelling van hun zetel en van hun materiële en territoriale bevoegdheid sluiten betreffende de oprichting van diensten in de schoot van de Federale Overheidsdiensten Financiën, de vaststelling van hun zetel en van hun materiële en territoriale bevoegdheid;

Gelet op het ministerieel besluit van 18 december 2002Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 18/12/2002 pub. 28/12/2002 numac 2002003531 bron ministerie van financien Ministerieel besluit houdende de inwerkingtreding van hoofdstuk I van het koninklijk besluit van 19 juli 2001 houdende diverse bepalingen betreffende de inwerkingstelling van de federale overheidsdiensten en de programmatorische federale overheidsdiensten wat betreft de Federale Overheidsdienst Financiën en tot uitvoering van artikel 2, § 2, van het koninklijk besluit van 17 februari 2002 houdende oprichting van de Federale Overheidsdienst Financiën sluiten houdende de inwerkingtreding van hoofdstuk I van het koninklijk besluit van 19 juli 2001 houdende diverse bepalingen betreffende de inwerkingstelling van de federale overheidsdiensten en de programmatorische federale overheidsdiensten wat betreft de Federale Overheidsdienst Financiën en tot uitvoering van artikel 2, § 2, van het koninklijk besluit van 17 februari 2002Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 17/02/2002 pub. 22/02/2002 numac 2001002129 bron ministerie van financien Koninklijk besluit houdende oprichting van de Federale Overheidsdienst Financiën sluiten houdende oprichting van de Federale Overheidsdienst Financiën;

Gelet op het ministerieel besluit van 23 april 2010Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 23/04/2010 pub. 04/05/2010 numac 2010003273 bron federale overheidsdienst financien Ministerieel besluit waarbij delegatie wordt verleend aan de voorzitter van het directiecomité met betrekking tot de oprichting van diensten, de vaststelling van hun zetel en van hun materiële en territoriale bevoegdheid sluiten waarbij delegatie wordt verleend aan de voorzitter van het directiecomité met betrekking tot de oprichting van diensten, de vaststelling van hun zetel en van hun materiële en territoriale bevoegdheid;

Gelet op de beslissing van 7 mei 2008 van de voorzitter van het Directiecomité houdende wijziging van de bevoegdheden van het eerste en het tweede registratiekantoor Brasschaat.

Gelet op het protocol van 22 januari 2010 tussen de Eerste Minister en de Vice-Eerste Minister en Minister van Financiën, waarbij de heer Hans D'Hondt wordt aangesteld om ad interim de functies van voorzitter van het Directiecomité van de Federale Overheidsdienst Financiën uit te oefenen met ingang van 1 februari 2010;

Gelet op het met redenen omkleed advies van 12 oktober 2010 van het Basisoverlegcomité nr. 23 voor de diensten die behoren tot het gebied van het sectorcomité II (Financiën);

Overwegende dat om redenen van personeelsgebrek het registratiekantoor Kapellen niet meer als een zelfstandige entiteit kan functioneren en zich derhalve een overdracht en verdeling van zijn taken opdringt;

Overwegende dat het aangewezen is deze reorganisatie af te stemmen op de toekomstige structuren van de operationele entiteiten van de FOD Financiën, inzonderheid de Algemene administratie van de patrimoniumdocumentatie en de diensten Rechtszekerheid die er deel van zullen uitmaken, Besluit :

Artikel 1.Het registratiekantoor Kapellen wordt afgeschaft.

Zijn materiële bevoegdheden worden overgedragen aan en verdeeld tussen het eerste en het tweede registratiekantoor Brasschaat overeenkomstig hun bestaande respectieve bevoegdheden.

Art. 2.Het ambtsgebied van het eerste en het tweede registratiekantoor Brasschaat wordt uitgebreid met de gemeenten Essen, Kalmthout, Kapellen en Stabroek.

Art. 3.Het ambtsgebied en de bevoegdheden van het eerste en het tweede registratiekantoor Brasschaat worden als volgt vastgesteld :

DENOMINATION

RESSORT

COMPETENCES

BRASSCHAAT Premier bureau de l'enregistrement

Communes de Brasschaat, Brecht, Essen, Kalmthout, Kapellen, Schoten, Stabroek, Wijnegem et Wuustwezel.

Les compétences en matière d'exécution des Livres premier et deux du Code des droits de succession et de ses arrêtés d'exécution, en particulier : - la réclamation et le recouvrement des droits de succession, des droits de mutation par décès et taxe compensatoire des droits de succession;

- le traitement des demandes de restitution en ce qui concerne les droits et taxes précités;

- la délivrance des copies, extraits et informations ainsi que des titres de propriété visés au chapitre XVII du Code des droits de succession.

La délivrance d'une attestation de dévolution.

BRASSCHAAT Deuxième bureau de l'enregistrement

Communes de Brasschaat, Brecht, Schoten, Wijnegem et Wuustwezel.

Perception des droits d'enregistrement sur : - les actes notariés, administratifs et sous seing privé et sur les actes passés en pays étranger; - les exploits et procès-verbaux des huissiers de justice; - les autorisations de changement de nom ou de prénoms.

La perception des droits d'enregistrement et de greffe sur les actes et activités des cours, tribunaux, greffes et parquets.

L'encaissement des droits d'écriture sur les actes des notaires et des huissiers de justice dont le bureau vise les répertoires.

L'instruction et le calcul des demandes de restitution en matière de droit d'enregistrement pour lesquelles la taxation initiale a été établie par le premier, ou le deuxième bureau de l'enregistrement de Brasschaat ou le bureau de l'enregistrement de Kapellen supprimé.

La délivrance des informations en application des articles 236 et 236bis du Code des droits d'enregistrement, d'hypothèque et de greffe en ce qui concerne les registres de formalité du premier et du deuxième bureau de l'enregistrement de Brasschaat, du bureau de l'enregistrement de Kapellen supprimé et les actes et déclarations y enregistrés et la documentation qui se trouve dans leurs archives.

BENAMING

AMBTSGEBIED

BEVOEGDHEDEN

BRASSCHAAT Eerste registratiekantoor

Gemeenten Brasschaat, Brecht, Essen, Kalmthout, Kapellen, Schoten, Stabroek, Wijnegem en Wuustwezel.

De bevoegdheden inzake de uitvoering van het Eerste en het Tweede boek van het Wetboek der successierechten en van zijn uitvoeringsbesluiten, inzonderheid : - de heffing en de invordering van de successierechten, de rechten van overgang bij overlijden en van de taks tot vergoeding van de successierechten;

- het behandelen van de aanvragen tot teruggave m.b.t. de voormelde rechten en taksen;

- het verstrekken van afschriften, uittreksels, inlichtingen en eigendomstitels bedoeld in hoofdstuk XVII van het Wetboek der successierechten.

Afleveren van het attest van erfopvolging.

BRASSCHAAT Tweede registratiekantoor

Gemeenten Brasschaat, Brecht, Essen, Kalmthout, Kapellen, Schoten, Stabroek, Wijnegem en Wuustwezel.

Heffing van de registratierechten op : - de notariële, administratieve, onderhandse en in het buitenland verleden akten; - de exploten en processen-verbaal van gerechtsdeurwaarders; - de vergunningen tot verandering van naam of van voornamen.

Heffing van de registratie- en griffierechten op de akten en verrichtingen van hoven, rechtbanken, griffies en parketten.

Inning van de rechten op geschriften verschuldigd op de akten van de notarissen en van de gerechtsdeurwaarders van wie het repertorium door het kantoor wordt geviseerd.

Het onderzoek en de berekening van de aanvragen tot teruggave inzake registratierecht waarvoor de initiële heffing werd verricht door het eerste of het tweede registratiekantoor Brasschaat of door het afgeschafte registratiekantoor Kapellen.

Het verstrekken van inlichtingen in uitvoering van artikel 236 en 236bis van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten wat betreft de formaliteitsregisters van het eerste en het tweede registratiekantoor Brasschaat en van het afgeschafte registratiekantoor Kapellen en de door deze kantoren geregistreerde akten en verklaringen of de in hun archieven berustende documentatie.


Art. 4.Deze beslissing treedt in werking op 1 januari 2011.

Brussel, 21 december 2010.

Voor de Minister van Financiën : De Voorzitter van het Directiecomité van de FOD Financiën, a.i.

H. D'HONDT

^