gepubliceerd op 27 mei 2003
Wijziging van de richtlijnen van 13 januari 1997 aan de Dienst Vreemdelingenzaken, parketten, ****, inspectie van de sociale wetten en de sociale inspectie omtrent de bijstand aan slachtoffers van ****
FEDERALE OVERHEIDSDIENST JUSTITIE, FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN, FEDERALE OVERHEIDSDIENST WERKGELEGENHEID, ARBEID EN SOCIAAL OVERLEG EN FEDERALE OVERHEIDSDIENST SOCIALE ZEKERHEID
17 APRIL 2003. - **** van de richtlijnen van 13 januari 1997 aan de **** Vreemdelingenzaken, parketten, ****, inspectie van de sociale wetten en de sociale inspectie omtrent de bijstand aan slachtoffers van ****
**** wijzigingen aan de richtlijnen van 13 januari 1997 werden noodzakelijk geacht teneinde een betere bescherming te geven aan de slachtoffers van **** die, door het afleggen van een verklaring of het indienen van een klacht tegen hun uitbuiter, wensen mee te werken met de bevoegde instanties in de strijd tegen de ****.
Zij kwamen tot stand na een evaluatie van de huidige werkwijze en van de samenwerking tussen de ****, de ****, de inspectiediensten, de **** Vreemdelingenzaken en de parketten.
**** werd tevens rekening gehouden met de voorstellen van de gespecialiseerde **** en van het **** voor gelijkheid van kansen en voor ****.
In het kader van de administratieve vereenvoudiging en voor een goede leesbaarheid werd de tekst van de rubrieken 8.2., 8.3. en 10. volledig herschreven. 1. Rubriek 8.2. van de richtlijnen van 13 januari 1997 wordt vervangen als volgt : 8.2. **** fase : afleveren van een **** voor drie maanden.
Aan het slachtoffer, dat in de loop van de periode van 45 dagen een verklaring aflegt of een klacht indient, wordt een voorlopige verblijfsvergunning voor drie maanden afgeleverd, onder de vorm van een ****.
Ook tijdens deze periode is de begeleiding van het slachtoffer door een gespecialiseerd **** verplicht.
In deze fase kan het slachtoffer genieten van een toelating tot een voorlopige tewerkstelling.
De **** Vreemdelingenzaken vraagt aan de procureur des **** of aan de **** onverwijld, en uiterlijk een maand voor het verstrijken van de **** van de ****, welk gevolg er werd gegeven aan de klacht of de verklaring van het slachtoffer en vermeldt de datum waarop dit antwoord wordt verwacht.
De door het parket of het **** verstrekte informatie moet een antwoord bevatten op twee vragen : 1. is het onderzoek nog steeds aan de gang ? 2.is men in de huidige stand van het dossier van mening dat de persoon in kwestie een slachtoffer is van **** ? Deze informatie wordt door de procureur des **** of de **** gelijktijdig aan het slachtoffer meegedeeld.
Als er geen antwoord komt vanwege het parket of het ****, zal de vraag worden gericht tot de procureur-generaal. 2. Rubriek 8.3. van de richtlijnen van 13 januari 1997 wordt vervangen als volgt : 8.3. **** fase : afleveren van een bewijs van inschrijving in het ****.
Indien de informatie van de procureur des **** of de **** een positief antwoord bevat op beide bovenvermelde vragen, krijgt het slachtoffer een verblijfsvergunning van meer dan drie maanden (gewoonlijk zes maanden), die kan verlengd worden tot aan het einde van de gerechtelijke procedure.
Indien de procureur des **** of de **** nog niet op beide vragen positief kan antwoorden, wordt de **** van het slachtoffer éénmalig verlengd met een zelfde periode van drie maanden.
**** bij het verstrijken van de geldigheidsduur van de éénmalig verlengde **** nog geen duidelijk antwoord kan verstrekt worden op beide vragen, wordt een bewijs van inschrijving in het **** (tijdelijk verblijf- geldig zes maanden) afgeleverd aan het slachtoffer.
Tijdens deze periode blijft de begeleiding van het slachtoffer door een gespecialiseerd **** verplicht.
Het slachtoffer kan, vanaf deze fase, een arbeidskaart **** bekomen.
Overeenkomstig het verslag van de parlementaire onderzoekscommissie en met het oog op de veiligheid van het slachtoffer, kan er tenslotte een procedure gestart worden bij de **** Vreemdelingenzaken om een verblijfsvergunning van onbeperkte duur te bekomen.
**** aanvraag tot het bekomen van een verblijfsvergunning van onbeperkte duur kan ingediend worden indien de verklaring of de klacht van het slachtoffer geleid heeft tot een dagvaarding of een verwijzing door de **** of een vordering of een aanvraag tot internering voor de ****.
**** verblijfsvergunning van onbeperkte duur zal worden toegekend : - wanneer de verklaring of de klacht heeft geleid tot een veroordeling in eerste aanleg; - indien, ook zonder veroordeling voor feiten van ****, het openbaar ministerie in zijn vordering de tenlastelegging van **** weerhouden heeft en de verklaring of de klacht van betekenisvol belang is geweest voor de procedure. 3. Rubriek 10.**** adressen. **** adres en/of ****(s) van de **** Vreemdelingenzaken en de ****.****.****. «*****» zijn gewijzigd.
**** aangepaste lijst met nuttige adressen ziet er dus als volgt uit : 10.1. **** Vreemdelingenzaken ****-**** ****, **** 59**** , 1000 **** - centrale : tel. : 02-206 13 00 - cel **** **** : tel. : 02-205 57 03 02-205 54 77 Fax : 02-274 66 95 - permanentie : tel. : 02-203 88 22 10.2 **** **** (24 ****/24 ****) : 10.2.1. **** **** - ****.****.****. «*****», **** 4, 2000 **** ****. : 03-201 16 90 Fax : 03-233 23 24 10.2.2. **** **** Gewest - ****.****.****. «*****» **** 16**** , 1000 **** ****. : 02-511 64 64 Fax : 02-511 58 68 10.2.3. **** **** - ****.****.****. «*****» **** **** 9, 4000 **** tel. : 04-232 40 30 Fax : 04-232 40 39 10.3. Coördinatie en opvolging van het beleid ter bestrijding van de **** : **** voor gelijkheid van kansen en voor ****.
Cel «*****» **** 155, 1040 **** ****. : 02-233 06 11 Fax : 02-233 07 04 **** vestigen er de aandacht op dat de **** op het terrein een cruciale rol spelen in de toepassing en het welslagen van de **** voor slachtoffers van ****, zoals uiteengezet in de omzendbrief van 7 juli 1994 en de richtlijnen van 13 januari 1997.
Dit geldt vooral voor de politie- en inspectiediensten, maar ook voor de ambtenaren van de **** Vreemdelingenzaken, van het **** voor de Vluchtelingen en de **** en van andere diensten die, omwille van hun specifieke bevoegdheden, dikwijls als eersten in contact komen met dergelijke slachtoffers.
Het is dan ook noodzakelijk dat de betrokken ambtenaren door hun oversten systematisch op de hoogte worden gehouden van de inhoud van de voormelde richtlijnen en van de ****.
Voor de politie- en inspectiediensten, maar eveneens voor de andere besturen, is het van kapitaal belang dat punt 5 van de richtlijnen van 13 januari 1997 betreffende de bijstand aan slachtoffers van **** strikt wordt nageleefd : 1.de **** ****, opgesteld door het **** voor gelijkheid van kansen en voor ****, moet worden overhandigd aan alle personen die het slachtoffer zijn of zouden kunnen zijn van ****; 2. deze personen moeten worden doorverwezen naar één van de gespecialiseerde **** die, met hun coördinaten, vermeld zijn in de reeds geciteerde richtlijnen.3. bij interceptie van een vreemdeling die slachtoffer is of zou kunnen zijn van **** en die is doorverwezen naar een gespecialiseerd ****, moeten de **** de **** Vreemdelingenzaken hiervan **** op de hoogte brengen.**** moet gebeuren door middel van de hiervoor voorziene rubriek «*****» van het te gebruiken «*****», dat aan de **** Vreemdelingenzaken wordt bezorgd met het oog op het bekomen van een administratieve beslissing.
**** **** van ****, ****. **** **** **** van Binnenlandse ****, ****. **** **** **** van Werkgelegenheid en Gelijke ****, Mevr. ****. **** **** **** van **** Zaken en ****, ****. ****