Etaamb.openjustice.be
Decreet
gepubliceerd op 22 augustus 2023

Decreet betreffende de toekenning van subsidies aan distributienetbeheerders met het oog op de bevordering van de energietransitie

bron
waalse overheidsdienst
numac
2023043812
pub.
22/08/2023
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

29 JUNI 2023. - Decreet betreffende de toekenning van subsidies aan distributienetbeheerders met het oog op de bevordering van de energietransitie


Het Waalse Parlement heeft aangenomen en Wij, Waalse Regering, bekrachtigen hetgeen volgt:

Artikel 1.Artikel 1 van het decreet van 9 december 1993 betreffende de bevordering van rationeel energiegebruik, energiebesparingen en hernieuwbare energieën wordt aangevuld met de punten 7°, 8° en 9°, luidend als volgt: "7° Minister : de Minister bevoegd voor Energie; 8° distributienetbeheerder: de distributienetbeheerder aangewezen overeenkomstig artikel 10 van het decreet van 12 april 2001Relevante gevonden documenten type decreet prom. 12/04/2001 pub. 01/05/2001 numac 2001027238 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de organisatie van de gewestelijke elektriciteitsmarkt sluiten betreffende de organisatie van de gewestelijke elektriciteitsmarkt en artikel 10 van het decreet van 19 december 2002 betreffende de organisatie van de gewestelijke gasmarkt; 9° bonus: het verschil, ten gunste van de distributienetbeheerder, tussen de totale gebudgetteerde beheersbare nettokosten en de totale werkelijke beheersbare nettokosten, wanneer deze laatste lager zijn dan de gebudgetteerde beheersbare nettokosten, zoals bepaald in de tariefmethodologie van toepassing op de distributienetbeheerders van elektriciteit en gas actief in het Waalse Gewest goedgekeurd door de "Commission wallonne pour l' Energie" (Waalse energiecommissie), hierna "CWaPE" genoemd.".

Art. 2.In hoofdstuk II van hetzelfde decreet wordt een afdeling V ingevoegd, luidend als volgt: "Subsidies voor de distributienetbeheerders"

Art. 3.In afdeling V, ingevoegd bij artikel 2, wordt een onderafdeling 1 ingevoegd, met als opschrift: "Gesubsidieerde projecten".

Art. 4.In onderafdeling 1, ingevoegd bij artikel 3, wordt een artikel 10bis ingevoegd, luidend als volgt: "

Art. 10bis.Binnen de perken van de beschikbare begrotingskredieten kan de Regering subsidies toekennen aan distributienetbeheerders voor projecten die tot doel hebben: 1° de energie-efficiëntie van hun net te verbeteren;2° de capaciteit voor hernieuwbare energieproductie te verhogen;3° de kosten verbonden aan de energietransitie te beheersen".

Art. 5.In afdeling V, ingevoegd bij artikel 2, wordt een onderafdeling 2 ingevoegd, met als opschrift: "Bedrag van de subsidies".

Art. 6.In onderafdeling 2, ingevoegd bij artikel 5, wordt een artikel 10ter ingevoegd, luidend als volgt: "

Art. 10ter.De Regering bepaalt het globale bedrag van de in artikel 10bis bedoelde subsidie toegekend aan de distributienetbeheerders, alsook de verdeling van het budget tussen het elektriciteitsnet en het gasnet.

Voor elke distributienetbeheerder wordt de weging van de distributienetbeheerder per energievector vastgesteld volgens de volgende formule: de weging van de distributienetbeheerder is gelijk aan het aantal gebruikers van het net van de distributienetbeheerder geschat op 1 januari van het jaar volgend op de toekenning van de subsidie, gedeeld door het aantal gebruikers van het net van alle distributienetbeheerders op diezelfde datum.

Het geraamde aantal netgebruikers van een netbeheerder op 1 januari van het jaar dat volgt op de toekenning van de distributiesubsidie wordt vastgesteld door rekening te houden met het werkelijke aantal netgebruikers op 1 december van het jaar dat voorafgaat aan de toekenning van de subsidie voor alle gemeenten die aangesloten zijn bij de netbeheerder op 1 januari van het jaar dat volgt op de toekenning van de subsidie.

Het budget voor de subsidie wordt evenredig verdeeld tussen de distributienetbeheerders op basis van de weging die elke distributienetbeheerder heeft verkregen bij toepassing van het tweede lid.".

Art. 7.In afdeling V, ingevoegd bij artikel 2, wordt een onderafdeling 3 ingevoegd, met als opschrift: "In aanmerking komende kosten".

Art. 8.In onderafdeling 3, ingevoegd bij artikel 7, wordt een artikel 10quater ingevoegd, luidend als volgt: "

Art. 10quater.De in artikel 10bis bedoelde subsidie wordt toegekend op basis van de in aanmerking komende kosten, exclusief btw.".

Art. 9.In onderafdeling 3, ingevoegd bij artikel 7, wordt een artikel 10quinquies ingevoegd, luidend als volgt: "

Art. 10quinquies.De Regering bepaalt de in aanmerking komende kosten met betrekking tot het gesubsidieerde project voor elke subsidie bedoeld in artikel 10bis die zij verleent.".

Art. 10.In afdeling V, ingevoegd bij artikel 2, wordt een onderafdeling 4 ingevoegd, met als opschrift: "Verlies van de bonus".

Art. 11.In onderafdeling 4, ingevoegd bij artikel 10, wordt een artikel 10sexies ingevoegd, luidend als volgt: "

Art. 10sexies.§ 1. De distributienetbeheerder die in toepassing van deze afdeling een subsidie ontvangt, ziet af van elke bonus die hij tijdens de lopende tariefperiode eventueel heeft opgebouwd, ten belope van de subsidie die hij tijdens die periode heeft betaald.

De CWaPE verifieert, op basis van de analyses uitgevoerd overeenkomstig de geldende tariefmethodologie, dat de distributienetbeheerders die in toepassing van deze afdeling een subsidie hebben ontvangen, geen bonus genieten tijdens de in lid 1 bedoelde periode.

Indien de CWaPE vaststelt dat een distributienetbeheerder tijdens de in lid 1 bedoelde periode een bonus en een subsidie heeft ontvangen, brengt zij de betrokken distributienetbeheerder en de Minister hiervan per aangetekende brief op de hoogte. Binnen drie maanden na de kennisgeving door de CWaPE betaalt de distributienetbeheerder het bedrag van de subsidie terug, met een maximum van de vastgestelde bonus. § 2. In afwijking van paragraaf 1, derde lid, en met instemming van de CWaPE, kan de bonus worden omgezet in een regulatoire passiva voor de volgende tariefperiode.".

Art. 12.In afdeling V, ingevoegd bij artikel 2, wordt een onderafdeling 5 ingevoegd, met als opschrift: "Aanvraag en toekenning van de subsidie".

Art. 13.In onderafdeling 5, ingevoegd bij artikel 12, wordt een artikel 10septies ingevoegd, luidend als volgt: "

Art. 10septies.§ 1. De distributienetbeheerder dient zijn aanvraag voor de in artikel 10bis bedoelde subsidie bij de Minister in.

De subsidieaanvraag moet de volgende informatie bevatten: 1° een beschrijving van het project waarvoor de subsidie wordt aangevraagd en een geraamd tijdschema voor de uitvoering van het project;2° de voordelen die worden verwacht van de uitvoering van het project, als onderdeel van de energietransitie, in overeenstemming met de doelstellingen bepaald in artikel 10bis;3° een gedetailleerde beschrijving van de te verrichten investering, met inbegrip van het geraamde tempo waarin de subsidie moet worden uitbetaald;4° de bijdrage van deze bijkomende investering ten opzichte van de door de CWaPE goedgekeurde investeringsplannen;5° het bewijs dat het project waarop de subsidieaanvraag betrekking heeft niet gefinancierd wordt via distributietarieven. De indiening van deze subsidieaanvraag is een voorwaarde voor de bestelling en uitvoering van de werken waarop de subsidie betrekking heeft, die ten vroegste zal plaatsvinden na de kennisgeving van de beslissing tot toekenning van de subsidie.

Een kopie van het dossier van de subsidieaanvraag wordt elektronisch verstuurd naar de CWaPE. § 2. Binnen 30 dagen na ontvangst van een kopie van het dossier van de subsidieaanvraag bezorgt de CWaPE aan de Minister en aan de betrokken distributienetbeheerder haar analyse van de overeenstemming van het project en de gedane investeringen met de taken van de distributienetbeheerders. § 3. In het kader van projecten die het voorwerp uitmaken van een subsidie, kan de Regering, gedurende een beperkte periode en na advies van de CWaPE, de ontwikkeling van proefprojecten door een distributienetbeheerder toestaan met het oog op het uittesten van nieuwe taken die in overeenstemming zijn met de Europese richtlijnen.

Deze projecten voldoen met name aan de volgende voorwaarden: 1° het bestuderen van de implementatie van optimale technische oplossingen voor de Waalse elektriciteits- en gasmarkt, met name op het gebied van energie-efficiëntie, flexibiliteit, geoptimaliseerde ontwikkeling, beheer van gedecentraliseerde productie en bevordering van lokaal zelfverbruik en kortsluiting, als doel hebben;2° een innovatief karakter hebben;3° niet tot gevolg hebben of tot doel hebben af te wijken van de verplichtingen die aan de actoren van de regionale elektriciteits- en gasmarkt worden opgelegd door of krachtens dit besluit, het besluit van 12 april 2001 betreffende de organisatie van de gewestelijke elektriciteitsmarkt, het besluit van 19 december 2022 betreffende de organisatie van de gewestelijke gasmarkt en de uitvoeringsbesluiten ervan, tenzij wordt aangetoond dat het voor de goede werking van het project of voor de verwezenlijking van de met het project nagestreefde doelstellingen noodzakelijk is van deze regels af te wijken;4° niet tot doel hebben de deelnemers aan het proefproject geheel of gedeeltelijk te onttrekken aan alle belastingen en heffingen die zij verschuldigd zouden zijn indien zij niet onder het toepassingsgebied van het proefproject zouden vallen;5° op niet-discriminerende wijze reproduceerbaar zijn op de hele Waalse markt;6° de resultaten van het proefproject bekendmaken;7° een beperkte duur van ten hoogste vijf jaar hebben. De CWaPE kan aan haar analyse voorwaarden verbinden die afwijken van het tweede lid, 3° en 4°. § 4. Op basis van het dossier van de subsidieaanvraag en de analyse van de CWaPE bepaalt de Regering de in aanmerking komende kosten, selecteert ze de projecten en het bedrag van de subsidies die aan de betrokken distributienetbeheerders worden toegekend. De Regering bepaalt de periode waarbinnen de uitgaven subsidiabel zijn. § 5. Na de aanvaarding van de subsidie voor de in aanmerking komende investeringsprojecten past de distributienetbeheerder zijn aanpassingsplan aan met afzonderlijke vermelding van het project dat gefinancierd wordt met de toegekende subsidie.".

Art. 14.In afdeling V, ingevoegd bij artikel 2, wordt een onderafdeling 6 ingevoegd, met als opschrift: "Verslag van de distributienetbeheerders".

Art. 15.In onderafdeling 6, ingevoegd bij artikel 14, wordt een artikel 10octies ingevoegd, luidend als volgt: "

Art. 10octies.§ 1. Op het einde van een periode van zes maanden vanaf de toekenning van de subsidie bedoeld in artikel 10bis en vervolgens om de zes maanden tijdens de periode waarop de subsidie betrekking heeft, stuurt de distributienetbeheerder een elektronisch voortgangsverslag naar de CWaPE en de Minister.

Het voortgangsverslag bevat in ieder geval de volgende informatie: 1° de voortgang van het project;2° een overzicht van de gedane investeringen, vergezeld van alle bewijsstukken;3° een geactualiseerde beschrijving van het project dat het voorwerp uitmaakt van de subsidie en een geactualiseerd uitvoeringsschema;4° een geactualiseerde gedetailleerde beschrijving van de uit te voeren investering, met inbegrip van het geraamde tempo waarin de subsidie moet worden uitbetaald; Met betrekking tot 3° en 4° moet de distributienetbeheerder elke wijziging of ontwikkeling ten opzichte van de informatie in het dossier van de subsidieaanvraag of in een eerder verslag verantwoorden. In het bijzonder moet de distributienetbeheerder voor elke substantiële wijziging van het project of de strategie de volgende gegevens beschrijven : 1° de voordelen die worden verwacht van de uitvoering van het gewijzigde project, als onderdeel van de energietransitie, in overeenstemming met de doelstellingen bepaald in artikel 10bis;2° de bijdrage van deze bijkomende investering ten opzichte van de door de CWaPE goedgekeurde investeringsplannen; De netbeheerder toont aan dat hij niet wordt gefinancierd door distributietarieven. § 2. Wanneer het project voltooid is, stuurt de distributienetbeheerder elektronisch een eindverslag naar de CWaPE en de Minister.

Het eindverslag bevat in ieder geval de volgende informatie: 1° een beschrijving van het uitgevoerde project; 2° een beschrijving van de gedane investeringen, vergezeld van alle bewijsstukken. De distributienetbeheerder verantwoordt elke wijziging of ontwikkeling ten opzichte van de informatie in het dossier van de subsidieaanvraag of in een eerder verslag verantwoorden. In het bijzonder moet de distributienetbeheerder voor elke substantiële wijziging van het project of de strategie hetgeen volgt aantonen : 1° de voordelen die worden verwacht van de uitvoering van het gewijzigde project, als onderdeel van de energietransitie, in overeenstemming met de doelstellingen bepaald in artikel 10bis;2° de bijdrage van deze bijkomende investering ten opzichte van de door de CWaPE goedgekeurde investeringsplannen;3° de afwezigheid van financiering uit distributietarieven. § 3. Binnen dertig dagen na ontvangst van de in de §§ 1 en 2 bedoelde verslagen deelt de CWaPE haar analyse van de overeenstemming van het project en de gedane investeringen met de taken van de distributienetbeheerders mee aan de Minister en aan de betrokken distributienetbeheerder. § 4. Nadat de CWaPE de in de §§ 1 en 2 bedoelde verslagen heeft geanalyseerd en conform heeft bevonden, werkt de betrokken distributiesysteembeheerder zijn aanpassingsplan bij om het met de subsidie gefinancierde project afzonderlijk te vermelden.

Art. 16.In afdeling V, ingevoegd bij artikel 2, wordt een onderafdeling 7 ingevoegd met als opschrift: "Betaling van de subsidie".

Art. 17.In onderafdeling 7, ingevoegd bij artikel 16, wordt een artikel 10nonies ingevoegd, luidend als volgt: "

Art. 10nonies.De subsidie bedoeld in artikel 10bis wordt uitbetaald in voorschotten en saldi, waarvan het percentage en de betalingsvoorwaarden door de Regering worden vastgesteld.".

Art. 18.In onderafdeling 7, ingevoegd bij artikel 16, wordt een artikel 10decies ingevoegd, luidend als volgt: "

Art. 10decies.§ 1. Het eerste voorschot op de subsidie bedoeld in artikel 10bis wordt betaald binnen dertig dagen na de kennisgeving van de beslissing tot toekenning van de subsidie aan de distributienetbeheerder. § 2. Bij de indiening van een voortgangsverslag als bedoeld in artikel 10octies, § 1, of bij de indiening van het eindverslag als bedoeld in artikel 10octies, bezorgt de distributienetbeheerder aan de Minister een schuldvorderingsverklaring met betrekking tot de gestaafde bedragen, samen met de bewijsstukken.

Na verificatie van de overeenstemming van de bedragen opgenomen in de in lid 1 bedoelde schuldvorderingsverklaring met de informatie vermeld in de in artikel 10octies, §§ 1 en 2 bedoelde verslagen en op voorwaarde dat de analyse van de in artikel 10octies, § 3, bedoelde overeenstemming van het project door de CWaPE positief is, vereffent de Minister het bedrag van de in aanmerking komende uitgaven om het in paragraaf 1 bedoelde voorschot opnieuw aan te leggen binnen zestig dagen na de indiening van het in artikel 10octies, § 2, bedoelde eindverslag.

Na ontvangst van het eindverslag en na verificatie van de overeenstemming van de bedragen vermeld in de schuldverklaring bedoeld in lid 1 met de informatie vermeld in de in artikel 10octies, §§ 1 en 2 bedoelde verslagen en op voorwaarde dat de analyse van de in artikel 10octies, § 3, bedoelde overeenstemming van het project door de CWaPE positief is, vereffent de Minister het saldo van de uitgaven, rekening houdend met het saldo van het voorschot.

Indien de analyse van de in artikel 10octies, § 3, bedoelde overeenstemming door de CWaPE negatief is, moet de begunstigde van de subsidie de reeds ontvangen bedragen terugbetalen die betrekking hebben op investeringen die niet in overeenstemming zijn met de taken van de distributienetbeheerders of moet hij zijn investeringsproject wijzigen zodat het in overeenstemming is met de taken van de distributienetbeheerders.

De betaalde bedragen mogen niet hoger zijn dan het bedrag van de subsidie die oorspronkelijk voor elke distributienetbeheerder was gepland.

Als de door een distributienetbeheerder gerechtvaardigde uitgaven lager zijn dan de ontvangen voorschotten, wordt het verschil door de distributienetbeheerder terugbetaald binnen zestig dagen na ontvangst van een informatiebrief. § 3. Elke distributienetbeheerder houdt de algemene en boekhoudkundige documenten ter beschikking die nodig zijn om het gebruik van de subsidie te controleren.".

Art. 19.In afdeling V, ingevoegd bij artikel 2, wordt een onderafdeling 8 ingevoegd met als opschrift: "Fraudes".

Art. 20.In onderafdeling 8, ingevoegd bij artikel 19, wordt een artikel 10undecies ingevoegd, luidend als volgt: "

Art. 10undecies.In geval van vaststelling van fraude inzake de bepalingen van deze afdeling, betaalt de begunstigde alle ten onrechte ontvangen bedragen terug en ontvangt hij geen verdere subsidies op grond van deze afdeling gedurende een periode van tien jaar vanaf de datum van ontdekking van de fraude.".

Art. 21.Dit decreet heeft uitwerking op 1 juli 2023.

Het Waalse Parlement heeft aangenomen en Wij, Waalse Regering, bekrachtigen hetgeen volgt: Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Namen, 29 juni 2023.

De Minister-President, E. DI RUPO De Vice-Minister-President en Minister van Economie, Buitenlandse Handel, Onderzoek, Innovatie, Digitale Technologieën, Ruimtelijke Ordening, Landbouw, het "IFAPME", en de Vaardigheidscentra, W. BORSUS De Vice-Minister-President en Minister van Klimaat, Energie, Mobiliteit en Infrastructuren, Ph. HENRY De Vice-Minister-President en Minister van Tewerkstelling, Vorming, Gezondheid, Sociale Actie en Sociale Economie, Gelijke Kansen en Vrouwenrechten, Ch. MORREALE De Minister van Ambtenarenzaken, Informatica, Administratieve Vereenvoudiging, belast met Kinderbijslag, Toerisme, Erfgoed en Verkeersveiligheid, V. DE BUE De Minister van Huisvesting, Plaatselijke Besturen en Stedenbeleid, Ch. COLLIGNON De Minister van Begroting en Financiën, Luchthavens en Sportinfrastructuren, A. DOLIMONT De Minister van Leefmilieu, Natuur, Bossen, Landelijke Aangelegenheden en Dierenwelzijn, C. TELLIER _______ Nota (1) Zitting 2022-2023. Stukken van het Waalse Parlement, 1348 (2022-2023) Nrs. 1 tot 5.

Volledig verslag, plenaire zitting van 28 juni 2023.

Bespreking.

Stemming.

^