Etaamb.openjustice.be
Decreet
gepubliceerd op 25 november 2020

Oproep tot kandidaatstelling Commissie voor Toegang tot Bestuursdocumenten De minister bevoegd voor de Commissie voor toegang tot bestuursdocumenten schrijft een oproep tot kandidaatstelling uit voor de functie van lid of plaatsvervangend lid Overeenkomstig artikel 26 van voornoemd gezamenlijk decreet en ordonnantie moeten de kandidaten de (...)

bron
brussels hoofdstedelijk gewest, gemeenschappelijke gemeenschapscommissie van brussel-hoofdstad en franse gemeenschapscommissie van het brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2020016101
pub.
25/11/2020
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST, GEMEENSCHAPPELIJKE GEMEENSCHAPSCOMMISSIE VAN BRUSSEL-HOOFDSTAD EN FRANSE GEMEENSCHAPSCOMMISSIE VAN HET BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST


Oproep tot kandidaatstelling Commissie voor Toegang tot Bestuursdocumenten De minister bevoegd voor de Commissie voor toegang tot bestuursdocumenten schrijft een oproep tot kandidaatstelling uit voor de functie van lid of plaatsvervangend lid van de Commissie voor Toegang tot Bestuursdocumenten, opgericht krachtens artikel 25 en volgende van de volgende wettekst: gezamenlijk decreet en ordonnantie van 16 mei 2019 van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de openbaarheid van bestuur bij de Brusselse instellingen.

Overeenkomstig artikel 26 van voornoemd gezamenlijk decreet en ordonnantie moeten de kandidaten de volgende achtergrond hebben: - Vier leden worden aangewezen onder de leden van het statutaire personeel van de bestuurlijke overheden die onder de toepassing van het voormelde decreet en de voormelde ordonnantie vallen. De in deze hoedanigheid aangewezen leden moeten houder zijn van een universitair diploma van de tweede cyclus in de rechten en voldoende ervaring in de openbaarheid van bestuur aantonen; - Vier leden worden aangewezen door hun grondige kennis op het vlak van openbaarheid van bestuur. De in deze hoedanigheid aangewezen leden moeten houder zijn van een universitair diploma van de tweede cyclus in de rechten en mogen geen ambtenaar zijn bij een bestuurlijke overheid.

Behoudens een andersluidende vermelding in de kandidaatstellingsbrief, wordt elke kandidaat geacht zich kandidaat te stellen voor zowel een effectieve als een plaatsvervangende plaats. De werkwijze van de leden en hun plaatsvervangers ziet er als volgt uit: - Voor elk lid wordt een plaatsvervangend lid aangewezen dat dezelfde voorwaarden moet vervullen als het lid dat wordt vervangen. - De plaatsvervanger vervangt een verhinderd of afwezig lid. - De plaatsvervanger voltooit het mandaat van zijn voorganger, indien deze ontslag neemt of om enige reden ophoudt deel uit te maken van de commissie.

De kandidaten moeten Nederlandstalig of Franstalig zijn en de andere taal voldoende beheersen. Bij de samenstelling van de commissie zal ervoor worden gezorgd dat ten hoogste zes leden op dezelfde taalrol staan.

De taal van de kandidaten wordt nagegaan aan de hand van de taal waarin het universitaire diploma van de tweede cyclus in de rechten werd behaald.

Bij de samenstelling van de commissie zal ervoor worden gezorgd dat ten hoogste zes leden van hetzelfde geslacht zijn.

Overeenkomstig artikel 33, tweede lid van het voornoemde gezamenlijk decreet en ordonnantie zal het mandaat van de leden die zullen worden aangesteld ingevolge deze oproep tot kandidaatstelling, op hetzelfde ogenblik verstrijken als het mandaat van de leden van de Gewestelijke Commissie voor de toegang tot bestuursdocumenten, opgericht door de ordonnantie van 30 maart 1995 betreffende de openbaarheid van bestuur, die hun mandaat voortzetten.

De kandidaatstellingen moeten schriftelijk verstuurd worden, vergezeld van een gedetailleerd curriculum vitae, en moeten voorts het volgende vermelden: de specifieke motivatie, de competenties op het vlak van openbaarheid van bestuur, de instelling waar de kandidaten werken alsook hun taalrol.

De kandidaatstellingen moeten uiterlijk op 31 december 2020 enkel via e-mail naar het volgende adres worden verstuurd: Commissie voor Toegang tot Bestuursdocumenten Ter attentie van mevrouw de secretaris van de commissie kanselarij@gob.brussels

^