gepubliceerd op 04 september 2017
Besluit van de Regering tot uitvoering van het decreet van 23 januari 2017 ter bevordering van het toerisme met betrekking tot de subsidiëring van toeristische organisaties
20 JUNI 2017. - Besluit van de Regering tot uitvoering van het decreet van 23 januari 2017Relevante gevonden documenten type decreet prom. 23/01/2017 pub. 10/03/2017 numac 2017201251 bron ministerie van de duitstalige gemeenschap Decreet ter bevordering van het toerisme sluiten ter bevordering van het toerisme met betrekking tot de subsidiëring van toeristische organisaties
De Regering van de Duitstalige Gemeenschap, Gelet op het
decreet van 23 januari 2017Relevante gevonden documenten
type
decreet
prom.
23/01/2017
pub.
10/03/2017
numac
2017201251
bron
ministerie van de duitstalige gemeenschap
Decreet ter bevordering van het toerisme
sluiten ter bevordering van het toerisme, artikel 22, § 2, tweede lid, en artikel 29, 1°;
Gelet op het advies van de inspecteur van Financiën, gegeven op 17 maart 2017;
Gelet op de akkoordbevinding van de Minister-President, bevoegd voor Begroting, d.d. 23 maart 2017;
Gelet op advies 61.341/4 van de Raad van State, gegeven op 3 mei 2017, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op de voordracht van de Minister van Toerisme, Na beraadslaging, Besluit :
Artikel 1.Algemene bepalingen Voor de toepassing van dit besluit wordt onder "decreet" verstaan: het decreet van 23 januari 2017Relevante gevonden documenten type decreet prom. 23/01/2017 pub. 10/03/2017 numac 2017201251 bron ministerie van de duitstalige gemeenschap Decreet ter bevordering van het toerisme sluiten ter bevordering van het toerisme.
Alle in dit decreet vermelde: 1° termijnen zijn uitgedrukt in kalenderdagen;2° persoonsbeschrijvingen gelden voor beide geslachten.
Art. 2.Subsidiëring van toeristische informatiepunten § 1 - De subsidie vermeld in artikel 22 van het decreet wordt aangevraagd via het formulier dat de Minister elektronisch en op papier ter beschikking stelt.
Het formulier bevat: 1° de gegevens over de identiteit van de aanvrager;2° de contactgegevens en de handtekening van een verantwoordelijke;3° de aangevraagde ondersteuningscategorie. Bij de aanvraag worden de volgende stukken gevoegd: 1° een lijst van de tewerkgestelde werknemers met vermelding van het tewerkstellingsvolume in het activiteitenjaar, zoals de samenvatting van de lonen voor de loonfiches of de loonfiches zelf;2° het activiteitenverslag van het voorgaande jaar;3° de openingstijden;4° het plan inzake voortgezette opleiding van het personeel. De Minister kan nog andere stukken als bewijs van de uitgaven aanvragen. Daartoe behoren in het bijzonder arbeidsovereenkomsten, huurovereenkomsten of een plan waaruit blijkt hoe de ruimte wordt gebruikt. § 2 - Naast de stukken vermeld in § 1 bevat een eerste aanvraag: 1° de geplande activiteiten voor het lopende jaar;2° de arbeidsovereenkomsten van het personeel;3° de huurovereenkomst voor het gebruikte gebouw of het eigendomsbewijs;4° het plan waaruit blijkt hoe de ruimte wordt gebruikt;5° een gegroepeerd overzicht van het informatieaanbod en verkoopaanbod;6° de bankgegevens van de aanvrager. § 3 - Wijzigingen op het gebied van de aanbieder moeten zo snel mogelijk aan de Minister worden meegedeeld.
Art. 3.Procedure voor de classificatie van toeristische informatiepunten § 1 - Het departement gaat na of de minimumeisen en de criteria worden nageleefd voor de classificatie in één van de categorieën vermeld in artikel 7 van het decreet.
Dat inspectiebezoek geschiedt ter plaatse na een afspraak met de aanbieder van het toeristische informatiepunt. § 2 - Na het inspectiebezoek ter plaatse deelt de Minister de aanbieder het volgende mee: 1° de categorie waarin het informatiepunt wordt geclassificeerd;2° het daarmee verbonden bedrag van de forfaitaire subsidie;3° de nadere regels voor de uitbetaling.
Art. 4.Niet-naleving van de minimumcriteria voor de subsidiëring van toeristische informatiepunten Indien een toeristisch informatiepunt gesubsidieerd wordt in een categorie waarvan het de criteria niet vervult, worden die niet-nageleefde criteria in een verslag vastgelegd. De aanbieder wordt aangemaand de gebreken binnen een bepaalde termijn te verhelpen.
Indien de criteria na het verstrijken van de termijn nog altijd niet vervuld worden, herziet de Minister de classificatie van het informatiepunt. Hij deelt de aanbieder binnen 30 dagen per aangetekende brief mee: 1° in welke categorie het informatiepunt in voorkomend geval wordt geclassificeerd en hoe hoog de daarmee verbonden forfaitaire subsidie is;2° vanaf wanneer de beslissing ingaat;3° welk bedrag eventueel moet worden terugbetaald en binnen welke termijn dat bedrag moet worden terugbetaald. Binnen een termijn van 60 dagen na ontvangst van de brief vermeld in het tweede lid kan de aanbieder een met redenen omkleed bezwaar tegen die beslissing indienen bij de Minister.
Art. 5.Aanvraag van een nieuwe classificatie van toeristische informatiepunten Indien een toeristisch informatiepunt voldoet aan de criteria om in een hogere categorie geclassificeerd te worden, dient de aanbieder een met redenen omklede aanvraag bij de Minister in. Deze bevestigt de ontvangst van de aanvraag binnen 30 dagen en vraagt in voorkomend geval aanvullende stukken aan. Zo niet wordt de aanvraag als volledig beschouwd.
Het departement brengt binnen 30 dagen na ontvangst van de volledige aanvraag een inspectiebezoek ter plaatse. Op basis van het inspectieverslag deelt de Minister zijn beslissing per aangetekende brief mee aan de aanvrager.
Binnen een termijn van 60 dagen na ontvangst van de brief vermeld in het tweede lid kan de aanbieder een met redenen omkleed bezwaar tegen die beslissing indienen bij de Minister.
Het recht op een classificatie in een hogere categorie in het volgende kalenderjaar is alleen gewaarborgd als de aanvraag voor een nieuwe classificatie ingekomen is vóór 31 augustus.
Art. 6.Voortgezette opleiding van het personeel § 1 - Overeenkomstig artikel 22, § 1, derde lid, van het decreet kunnen aanbieders van toeristische informatiepunten subsidies voor beroepsrelevante voortgezette opleidingen van het contractueel personeel aanvragen. De aanvraag wordt ingediend via het formulier dat de Minister elektronisch en op papier ter beschikking stelt.
Het formulier bevat: 1° gegevens om het informatiepunt en de identiteit van de aanbieder te identificeren;2° de contactgegevens en de handtekening van een verantwoordelijke;3° een korte beschrijving van elke voortgezette opleiding, alsook datum en naam van de deelnemende personeelsleden;4° een overzicht van de reiskosten, inschrijvingskosten en overnachtingskosten. § 2 - De subsidie bedraagt 50 % van de reiskosten, inschrijvingskosten en overnachtingskosten, met een maximum van 1.000 euro per jaar per informatiepunt.
Voor de uitbetaling van de subsidie moeten een bewijs van deelname en de betalingsbewijzen voor de aanneembare kosten worden ingediend.
Art. 7.Initiatieven om het toerisme te promoten § 1 - Overeenkomstig artikel 21 van het decreet kunnen verenigingen voor vreemdelingenverkeer en koepelorganisaties subsidies aanvragen voor bijzondere en innovatieve initiatieven met een uitgesproken toeristisch en regionaal karakter. De aanvraag wordt ingediend via het formulier dat de Minister elektronisch en op papier ter beschikking stelt.
Het formulier bevat: 1° de gegevens om het aanvragende orgaan te identificeren;2° de contactgegevens en de handtekening van een verantwoordelijke;3° de gegevens over het initiatief: aard, datum en/of periode, plaats(en), doelgroep en doelgebied;4° een beschrijving van de innovatieve initiatieven en de toeristische meerwaarde ervan;5° het aangevraagde bedrag van de subsidie;6° de bankgegevens van de aanvrager. Bij de aanvraag worden de volgende stukken gevoegd: 1° de notulen van de laatste algemene vergadering en het meest recente activiteitenverslag indien het innovatieve initiatief geen deel van de notulen is;2° een budgettaire planning met de vermoedelijke inkomsten en uitgaven. De aankoopprijs van voorwerpen die te koop worden aangeboden en de aankoopprijs van drank en levensmiddelen worden niet als aanneembare kosten beschouwd. § 2 - De subsidie wordt uitbetaald na afloop van het project en na overlegging van de volgende stukken: 1° een overzicht van de aanneembare kosten en de daarbij horende rekenings- en betalingsbewijzen; 2° een bewijsdocument, d.w.z. een persartikel, druk- of reclamewerk, foto's of een korte evaluatie van de uitvoering van het project.
Art. 8.Uitrustingsvoorwerpen § 1 - Overeenkomstig artikel 23 van het decreet kunnen verenigingen voor vreemdelingenverkeer, koepelorganisaties en aanbieders van toeristische informatiepunten een subsidiëring aanvragen voor uitrustingsvoorwerpen die niet tot een infrastructuur behoren. De aanvraag moet vóór de aankoop worden ingediend. § 2 - De aanvraag wordt ingediend via het formulier dat de Minister elektronisch en op papier ter beschikking stelt.
Het formulier bevat: 1° de gegevens over de identiteit van de aanvrager;2° de contactgegevens en de handtekening van een verantwoordelijke;3° de gegevens over de geplande uitrustingsvoorwerpen, het gebruik ervan en de reden waarom ze worden aangekocht;4° de bankgegevens van de aanvrager. Bij de aanvraag worden de volgende stukken gevoegd: 1° zo mogelijk minstens drie kostenramingen;2° het bewijs dat de btw eventueel aftrekbaar is. § 3 - De door de Minister goedgekeurde subsidie wordt uitbetaald na overlegging van de aanneembare rekenings- en betalingsbewijzen.
De aanvrager is ertoe verplicht de Minister eventuele crediteringen, creditnota's of andere terugbetalingen, zoals de belasting over de toegevoegde waarde, mee te delen.
Art. 9.Inwerkingtreding Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2017.
Art. 10.Uitvoeringsbepaling De minister bevoegd voor Toerisme is belast met de uitvoering van dit besluit.
Eupen, 20 juni 2017.
Voor de Regering van de Duitstalige Gemeenschap: De Minister-President, O. PAASCH Viceminister-President, Minister van Cultuur, Werkgelegenheid en Toerisme I. WEYKMANS