Etaamb.openjustice.be
Decreet van 20 januari 2021
gepubliceerd op 08 februari 2022

Decreet betreffende de verwerking van persoonsgegevens in het kader van de tenuitvoerlegging door het Parlement van beraadslagingscommissies tussen parlementsleden en via loting uitgekozen burgers voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet

bron
waalse overheidsdienst
numac
2022200610
pub.
08/02/2022
prom.
20/01/2021
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

20 JANUARI 2021. - Decreet betreffende de verwerking van persoonsgegevens in het kader van de tenuitvoerlegging door het Parlement van beraadslagingscommissies tussen parlementsleden en via loting uitgekozen burgers voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet (1)


Het Waals Parlement heeft aangenomen en Wij, Waalse Regering, bekrachtigen hetgeen volgt :

Artikel 1.Dit decreet regelt de in artikel 127 en artikel 128 van de Grondwet bedoelde aangelegenheden die worden geregeld bij artikel 138 van de Grondwet.

Art. 2.§ 1. Het Parlement verwerkt de persoonsgegevens die noodzakelijk zijn voor de oprichting en het beheer van de beraadslagingscommissies tussen parlementsleden en via loting uitgekozen burgers, die het nuttig acht te organiseren en volgens de modaliteiten die het Parlement vaststelt.

Met het oog op de samenstelling van de beraadslagingscommissies doet het Parlement een beroep op het Rijksregister van de natuurlijke personen om bij loting burgers te selecteren die voldoen aan de voorwaarden voor verkiezing van het Waalse Parlement.

Het Parlement doet een beroep op het Rijksregister van de natuurlijke Personen om de informatie te verkrijgen die nodig is om na te gaan of de voorwaarden voor deelname aan een beraadslagingscommissie nog steeds van toepassing zijn op burgers die ermee hebben ingestemd lid te zijn van deze beraadslagingscommissie.

De loting voor de beraadslagingscommissies wordt op onafhankelijke wijze verricht, waarbij een techniek wordt gehanteerd die het eerlijke verloop van de selectie en het ontbreken van systematische fouten bij de gebruikte selectiemethode garandeert. De gebruikte selectiealgoritmen worden openbaar gemaakt.

Het Parlement doet een beroep op het Rijksregister van de natuurlijke personen om de gegevens te verkrijgen die noodzakelijk zijn voor het beheer van de beraadslagingscommissie.

De persoonsgegevens die worden verwerkt met het oog op de oprichting en het beheer van een beraadslagingscommissie tussen parlementsleden en via loting uitgekozen burgers, worden niet langer bewaard dan drie maanden na afloop van de opdracht van de betrokken beraadslagingscommissie. § 2. De ondersteuning van de suggestie vanwege een burger om een beraadslagingscommissie op te richten wordt schriftelijk ingediend met gebruikmaking van het door het Parlement ter beschikking gestelde formulier of wordt toegezonden door middel van een dienst voor elektronische identificatie als bedoeld in artikel 9 van de wet van 18 juli 2017Relevante gevonden documenten type wet prom. 18/07/2017 pub. 09/08/2017 numac 2017020539 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet inzake elektronische identificatie sluiten inzake elektronische identificatie.

De ondersteuning van de suggestie vanwege een burger moet door de indiener van het verzoekschrift worden ondertekend of elektronisch worden geïdentificeerd, met leesbare vermelding van zijn volledige naam, geboortedatum en hoofdverblijfplaats.

De nodige organisatorische en technische maatregelen worden genomen om te voorkomen dat de persoonsgegevens van ondertekenaars die de suggestie vanwege een burger ondersteunen door middel van elektronische identificatie, worden bekendgemaakt aan andere ondertekenaars.

Het Parlement doet een beroep op het Rijksregister van de natuurlijke Personen om de nodige informatie te verkrijgen teneinde na te gaan of een suggestie vanwege een burger de ondersteuning heeft gekregen van ten minste 2.000 personen die in het Waalse Gewest gedomicilieerd zijn en 16 jaar of ouder zijn.

De steunbetuigingen worden uiterlijk drie maanden na het einde van de verificatieverrichtingen vernietigd, behalve indien de bewaring ervan noodzakelijk is voor het beheer van een geschil in verband met de ontvankelijkheidsanalyse, en dan nog slechts zo lang als nodig is voor het beheer van dat geschil. § 3. De verantwoordelijke voor de verwerking van de gegevens in het kader van de oprichting en het beheer van de beraadslagingscommissies en voor de verificaties in verband met de ondersteuningen van suggesties vanwege burgers is het Waalse Parlement.

Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Namen, 20 januari 2022.

De Minister-President, E. DI RUPO De Vice-Minister-President en Minister van Economie, Buitenlandse Handel, Onderzoek, Innovatie, Digitale Technologieën, Ruimtelijke Ordening, Landbouw, het "IFAPME", en de Vaardigheidscentra, W. BORSUS De Vice-Minister-President en Minister van Klimaat, Energie, Infrastructuren en Mobiliteit, P. HENRY De Vice-Minister-President en Minister van Werk, Vorming, Gezondheid, Sociale Actie en Sociale Economie, Gelijke Kansen en Vrouwenrechten, C. MORREALE De Minister van Ambtenarenzaken, Informatica, Administratieve Vereenvoudiging, belast met Kinderbijslag, Toerisme, Erfgoed en Verkeersveiligheid, V. DE BUE De Minister van Huisvesting, Plaatselijke Besturen, en Stedenbeleid, C. COLLIGNON De Minister van Financiën, Begroting, Luchthavens en Sportinfrastructuren, A. DOLIMONT De Minister van Leefmilieu, Natuur, Bossen, Landelijke Aangelegenheden en Dierenwelzijn, C. TELLIER _______ Nota (1) Zitting 2021-2022. Stukken van het Waals Parlement 621 (2020-2021) Nrs. 1 tot 6.

Volledig verslag, plenaire vergadering van 19 januari 2022.

Bespreking.

Stemming.

^