gepubliceerd op 25 januari 2018
Besluit van de Regering tot uitvoering van het decreet van 23 januari 2017 ter bevordering van het toerisme met betrekking tot de algemene en specifieke exploitatievoorwaarden voor toeristische verblijven en de classificatie ervan
MINISTERIE VAN DE DUITSTALIGE GEMEENSCHAP
19 OKTOBER 2017. - Besluit van de Regering tot uitvoering van het
decreet van 23 januari 2017Relevante gevonden documenten
type
decreet
prom.
23/01/2017
pub.
10/03/2017
numac
2017201251
bron
ministerie van de duitstalige gemeenschap
Decreet ter bevordering van het toerisme
sluiten ter bevordering van het toerisme met betrekking tot de algemene en specifieke exploitatievoorwaarden voor toeristische verblijven en de classificatie ervan
REGERING VAN DE DUITSTALIGE GEMEENSCHAP Gelet op de wet van 31 december 1983 tot hervorming der instellingen, artikel 7;
Gelet op het decreet van 23 januari 2017Relevante gevonden documenten type decreet prom. 23/01/2017 pub. 10/03/2017 numac 2017201251 bron ministerie van de duitstalige gemeenschap Decreet ter bevordering van het toerisme sluiten ter bevordering van het toerisme, artikel 9, tweede lid, artikel 11, § 1, eerste lid, artikel 12, § 1, tweede lid, artikel 17, eerste lid, en artikel 29, 2° tot 4°, 6° en 8°; Gelet op de akkoordbevinding van de Minister-President, bevoegd voor Begroting, d.d. 6 juli 2017;
Gelet op advies 61.930/2/V van de Raad van State, gegeven op 29 augustus 2017 met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op de voordracht van de Minister van Toerisme;
Na beraadslaging, Besluit : Artikel 1 - Algemene bepalingen Voor de toepassing van dit besluit wordt onder "het decreet" verstaan: het decreet van 23 januari 2017Relevante gevonden documenten type decreet prom. 23/01/2017 pub. 10/03/2017 numac 2017201251 bron ministerie van de duitstalige gemeenschap Decreet ter bevordering van het toerisme sluiten ter bevordering van het toerisme.
Alle in dit besluit vermelde: 1. termijnen zijn uitgedrukt in kalenderdagen;2. persoonsbeschrijvingen gelden voor beide geslachten. Art. 2 - Algemene exploitatievoorwaarden § 1 - Het toeristisch verblijf wordt geregistreerd binnen 30 dagen nadat het in exploitatie is genomen. Er moet één formulier per toeristisch verblijf worden ingevuld. Er bestaat een formulier per categorie.
De registratie geschiedt door middel van een formulier dat de Minister elektronisch of op papier ter beschikking stelt en dat de volgende gegevens bevat: 1. de contactgegevens van de exploitant;2. indien de exploitant niet belast is met het dagelijks beheer, de contactgegevens van de persoon die wel belast is met het dagelijks beheer;3. in voorkomend geval, het ondernemingsnummer;4. de benaming waaronder het verblijf wordt aangeboden en waaronder reclame voor het verblijf wordt gemaakt, alsook de contactgegevens die gepubliceerd en in reclame vermeld worden.Bij seizoensgebonden verblijven zonder postadres moeten de geografische coördinaten vermeld worden; 5. de datum waarop het verblijf in exploitatie is genomen resp.het begin van de verhuring; 6. het bouwjaar van het verblijf;7. de maximale bezetting;8. de aard en de ligging van het verblijf, het aantal en de aard van de voor de gasten toegankelijke ruimten, eenheden en voorzieningen;9. de lijst van de algemene exploitatievoorwaarden overeenkomstig artikel 11 van het decreet met de vermelding "gelezen en ter kennis genomen";10. een link naar de website van het Ministerie waar de minimumeisen per verblijfscategorie worden opgesomd;11. plaats, datum en handtekening van de exploitant of van de persoon belast met het dagelijks beheer. § 2 - Om te bewijzen dat de algemene exploitatievoorwaarden vermeld in artikel 11 van het decreet vervuld zijn, worden de volgende stukken elektronisch of op papier toegezonden aan de Minister: 1. een geldig veiligheidsattest of, indien dat niet binnen de gestelde termijn werd afgegeven, een kopie van het gedateerde ontvangstbewijs van de aanvraag van het veiligheidsattest;2. de bevestiging van de dekkingen door de verzekeringsmaatschappij via een formulier dat elektronisch of op papier ter beschikking wordt gesteld;3. een uittreksel uit het strafregister dat niet ouder is dan drie maanden;4. een eigendomsbewijs van het gebouw waarin het toeristische verblijf zich bevindt, zoals een attest van het registratie- of hypotheekkantoor.Als de exploitant een gebouw huurt, moet schriftelijk bewezen worden dat de eigenaar ermee instemt dat het voor toeristische doeleinden wordt gebruikt.
Binnen 20 dagen na de registratie bezorgt de Minister een schrijven met het registratienummer van het verblijf, alsook met de categorie van het verblijf vastgesteld overeenkomstig artikel 9 van het decreet aan de exploitant. § 3 - Binnen 45 dagen na de registratie dient de exploitant de stukken vermeld in § 2 in. Binnen 20 dagen deelt de Minister aan de exploitant mee of bepaalde stukken ontbreken of ontoereikend zijn. Zo niet, worden de stukken als volledig beschouwd. De exploitant heeft 30 dagen de tijd om nog ontbrekende of ontoereikende stukken in te dienen.
Het verblijf voldoet aan de minimumeisen van de categorie waarin het verblijf op de toeristische markt aangeboden wordt en waarin reclame voor het verblijf wordt gemaakt.
Indien de exploitant het verblijf niet duidelijk in een categorie kan indelen, maakt de inspectie een afspraak ter plaatse en onderzoekt de minimumeisen. Ze stelt de classificatie in een categorie voor aan de Minister. De Minister beslist over de categorie binnen 20 dagen na de inspectie. § 4 - Voor een verblijf kan in hoogstens twee categorieën reclame wordt gemaakt. In dat geval geschiedt een registratie overeenkomstig § 1 voor de eerste categorie. Voor de tweede categorie richt de exploitant een gewone aanvraag aan de Minister. Deze beslist binnen 20 dagen na een inspectie ter plaatse.
Art. 3 - Minimumeisen in de categorie Hotel § 1 - Een toeristisch verblijf van de categorie Hotel voldoet aan de volgende minimumeisen: 1. alle voorzieningen en de hele uitrusting functioneren goed, zijn vrij van gebreken en er valt geen uitstel van renovatie of investering te bespeuren;2. alle diensten worden verricht door competente en herkenbare medewerkers;3. de receptie is een visueel afgescheiden ruimte met voldoende privacy voor de gast;een tafel of schrijfmeubel is aanvaardbaar; 4. de receptieservice is zowel intern als extern permanent telefonisch bereikbaar;5. de kamers worden dagelijks schoongemaakt;6. de handdoeken worden op verzoek dagelijks vervangen;7. het beddengoed wordt minstens eenmaal per week verschoond;8. er is een depotmogelijkheid, bijvoorbeeld aan de receptie;9. de hotelgast heeft de mogelijkheid om gebruik te maken van een telefoon in het hotel;10. er ligt hotelinformatie ter beschikking met minstens de ontbijttijden, de openingstijden van de hotelvoorzieningen en de vertrektijden;11. er is een aanbod van dranken in het hotel;12. het ontbijt wordt geserveerd in een ontbijtruimte;13. er moet een volwaardig ontbijt aangeboden worden.Dat bestaat minstens uit één warme drank (keuze tussen thee en koffie), een vruchtensap, fruit of fruitsalade, de keuze uit verschillende broodsoorten of broodjes met boter, jam, vleeswaren en kaas; 14. er is altijd iets te eten beschikbaar, bijvoorbeeld in een snackautomaat of een fruitschaal;15. in het openbaar toegankelijke gedeelte van het hotel staat informatiemateriaal over de streek ter beschikking;16. een website biedt actuele informatie, zoals de prijs en realistische foto's van het hotel, alsook een kaart of wegbeschrijving. § 2 - De kamers bevatten: 1. uitsluitend bedden met moderne en goed onderhouden matrassen die minstens 13 cm dik zijn;2. eenpersoonsbedden van minstens 0,80 m x 1,90 m en tweepersoonsbedden van minstens 1,60 m x 1,90 m;3. moderne, goed onderhouden dekbedden of dekens;4. moderne, goed onderhouden slaapkussens;5. een voorziening om de kamer te verduisteren, bijvoorbeeld overgordijnen;6. een wekker in de kamer of een wekservice van het hotel;7. een kleerkast of kledingnis die voldoende groot is;8. een voldoende aantal bij elkaar passende kleerhangers (niet uit draad);9. een kapstok of kledinghaakje;10. een stoel;11. een tafel, bureau of bureaublad;12. een vrij stopcontact;13. voldoende kamerverlichting;14. een televisietoestel met afstandsbediening. In principe hebben alle kamers douche/toilet of ligbad/toilet. Indien tot 15 procent van de kamers geen douche/toilet of geen ligbad/toilet heeft, indien er dus alleen douches/toiletten per verdieping zijn, wordt de gast vóór het sluiten van de overnachtingsovereenkomst uitdrukkelijk erop attent gemaakt dat die kamers niet aan de minimumeisen voldoen en geen eigen douche/toilet hebben. § 3 - De sanitaire voorzieningen zijn uitgerust met: 1. een douche met douchegordijn.Indien de douche zo gebouwd is dat het water niet tot buiten de douche kan spatten, is een douchegordijn of een douchescherm niet noodzakelijk; 2. een wastafel;3. voldoende en geschikte verlichting aan de wastafel;4. een spiegel;5. een bereikbaar stopcontact in de buurt van de spiegel;6. een handdoekhouder of een handdoekhaakje;7. een voorziening om toiletartikelen of een toilettas te plaatsen;8. een beker of glas voor tandenborstel en tandpasta;9. zeep of wasgel bij de wastafel;10. een rol reservetoiletpapier;11. één badhanddoek per persoon;12. een vuilnisbakje. Art. 4 - Minimumeisen in de categorie Vakantiewoning Een toeristisch verblijf van de categorie Vakantiewoning voldoet aan de volgende minimumeisen: 1. het object is een gesloten eenheid die altijd en zonder problemen toegankelijk is voor de huurder en die door afsluitbare deuren van alle andere gebouwen/gedeelten van gebouwen gescheiden is;2. er wordt een veilige toegang tot het object gewaarborgd: geen steile of smalle trappen, geen wankele trapleuningen;3. de bewoonbare oppervlakte bedraagt minstens 8 m2 per persoon;4. in elke woonruimte bevindt zich een instelbare verwarmingsbron, behalve in de hal/gang en de berging.Een haard of kachel als enige verwarmingsbron is niet toereikend; 5. de vakantiewoning bevindt zich niet volledig in de kelder en heeft niet alleen keldervensters;6. woningen die zich gedeeltelijk in de kelder bevinden, zijn alleen toegestaan als zich niet meer dan 50 % van de bewoonbare oppervlakte in de kelder bevindt en de woonkamer zich niet in de kelder bevindt;7. souterrainwoningen moeten ten minste 1,20 m boven het grondoppervlak uitsteken.Ze hebben een eigen buiteningang; 8. de gastheer moet er in alle promotiematerialen en -campagnes op wijzen dat het om een gedeeltelijk ondergrondse woning of om een souterrainwoning gaat;9. elke ruimte heeft minstens één buitenraam, met uitzondering van de sanitaire voorzieningen, de hal/gang en de berging;10. een kookgelegenheid, een koelkast, een gootsteen met warmwateraansluiting, een koffiezetapparaat en het noodzakelijke keukengerei voor het opgegeven aantal personen, bijvoorbeeld potten en pannen;11. eenvormige, bij elkaar passende sets van borden, kopjes, glazen en bestek voor het opgegeven aantal personen;12. een eethoek met voldoende zitgelegenheid voor het opgegeven aantal personen, een salontafel of campingtafel is niet voldoende;13. de sanitaire ruimten beschikken over een deur die afgesloten kan worden en over verluchting, met uitzondering van een slaapkamer met kleine badkamer die uitsluitend door de gasten van die kamer gebruikt wordt;14. de buitenramen in slaapruimten kunnen verduisterd worden;15. inkijk via de buitenramen in sanitaire ruimten is niet mogelijk;16. een kleerkast of een stabiele voorziening met kleerhangers staat ter beschikking;17. de bedden zijn in goede toestand en zijn goed onderhouden. Opvouwbare matrassen en extra bedden zijn niet toegestaan, met uitzondering van slaapbanken; 18. alle matrassen, dekbedden, slaapkussens en matrasbeschermers (uit molton) voor het opgegeven aantal personen zijn in perfecte staat;19. alle ruimten zijn voorzien van stopcontacten;20. de ruimten en de ingang zijn doelmatig en voldoende verlicht;21. er staat poetsmateriaal ter beschikking;22. het nummer waarop de verhuurder bereikt kan worden en de nummers die in noodgeval moeten worden gebruikt, zijn duidelijk aangebracht. Art. 5 - Minimumeisen in de categorie Bed & Breakfast Een toeristisch verblijf van de categorie Bed & Breakfast voldoet aan de volgende minimumeisen: 1. de kamers van de gasten zijn ruimtelijk afgesloten eenheden met een afsluitbare deur;2. er wordt een veilige toegang tot het object gewaarborgd: geen steile of smalle trappen, geen wankele trapleuningen;3. de bewoonbare oppervlakte van de kamer bedraagt minstens 8 m2 per persoon;4. aan de ingang en op de weg naar de kamers is voor verlichting gezorgd;5. er is minstens één sanitaire voorziening (wastafel, douche of ligbad en toilet) voor persoonlijk of gemeenschappelijk gebruik. Indien de verhuurder die sanitaire voorzieningen zelf ook gebruikt, deelt hij dit aan de huurder mee voordat de overeenkomst gesloten wordt; 6. de sanitaire ruimten zijn uitgerust met verluchting en een afsluitbare deur;7. inkijk via de buitenramen in sanitaire ruimten is niet mogelijk;8. alle kamers van de gasten, alsook de gemeenschappelijke leefruimten hebben minstens één buitenraam, met uitzondering van toiletten/sanitaire voorzieningen, theekeuken, kelderruimten met vrijetijdsaanbod;9. een kamer bevindt zich niet volledig in de kelder en heeft niet alleen kelderramen;10. eenvoudige, compacte, in de kamer geïnstalleerde douches staan alleen ter beschikking van de gasten van die kamer;11. de buitenramen in de kamers kunnen verduisterd worden;12. in de kamer bevindt zich een instelbare verwarmingsbron.Een haard of kachel als enige verwarmingsbron is niet toereikend; 13. alle kamers hebben minstens één stopcontact;14. alle kamers hebben doelmatige en voldoende verlichting;15. in elke kamer is er een kleerkast of een stabiele voorziening met kleerhangers.Er is voldoende opbergruimte voor het aantal personen waarvoor de kamer bestemd is, in het bijzonder voldoende opbergvakken; 16. de bedden zijn in goede toestand en zijn goed onderhouden. Opvouwbare matrassen en extra bedden zijn niet toegestaan, met uitzondering van slaapbanken; 17. alle matrassen, dekbedden, slaapkussens en matrasbeschermers (uit molton) voor het opgegeven aantal personen zijn in perfecte staat;18. er wordt één handdoek per persoon ter beschikking gesteld;19. aan de gasten wordt de mogelijkheid geboden om te ontbijten;20. de nummers die in noodgeval moeten worden gebruikt, de prijzen en de nummers waarop de exploitant en/of het personeel permanent bereikt kunnen worden, zijn duidelijk aangebracht. Art. 6 - Minimumeisen in de categorie Seizoensverblijf Een toeristisch verblijf van de categorie Seizoensverblijf voldoet aan de volgende minimumeisen: 1. het verblijf wordt alleen aangeboden in de periode van 1 april tot en met 31 oktober;2. de gast heeft altijd gemakkelijk toegang tot de sanitaire voorzieningen met wastafel, toilet en douche of ligbad;3. de toegang tot het object is veilig en verlicht;4. het afval wordt ingezameld;5. de nummers die in noodgeval moeten worden gebruikt, de prijzen en de nummers waarop de exploitant en/of het personeel permanent bereikt kunnen worden, zijn duidelijk aangebracht. Art. 7 - Minimumeisen in de categorie Kampeerterrein § 1 - Een toeristisch verblijf van de categorie Kampeerterrein voldoet aan de volgende minimumeisen: 1. minstens 20 procent van de staanplaatsen is alleen bedoeld als doorgangscamping voor toeristische doeleinden.Als doorgangscamping gelden mobiele of vaste verblijven die eigendom zijn van de exploitant of van de eigenaar en die door die exploitant of eigenaar worden verhuurd voor toeristische doeleinden. Daarnaast zijn op een doorgangscamping alleen mobiele verblijven toegestaan die altijd verplaatst kunnen worden en die op het einde van het verblijf niet op het kampeerterrein blijven staan. Een tentenweide telt niet mee voor dat vereiste percentage; 2. de minimale grootte van een staanplaats voor doorgangcampings bedraagt gemiddeld 80 m2, maar minstens 50 m2;3. de minimale grootte van een staanplaats voor permanente campings bedraagt minstens 100 m2;4. alleen op staanplaatsen die voor permanente kampeerders bestemd zijn, zijn mobiele verblijven toegestaan die niet altijd verplaatst kunnen worden;5. toebehoren zoals een terras, een trap of een voortent bij een verblijf dat niet altijd verplaatst kan worden, moet ook verwijderd worden als dat verblijf verplaatst wordt;6. er is maximaal één tuinhuis per staanplaats toegestaan.Het tuinhuis mag maximaal 8 m2 groot zijn en mag in geen geval voor overnachtingen gebruikt worden; 7. per staanplaats is er één parkeerplaats;8. het aantal parkeerplaatsen voor gasten bedraagt minstens 5 procent van de staanplaatsen;9. de weg naar de aangeboden staanplaatsen is bij elk weer berijdbaar;10. de hoofdwegen zijn verlicht;11. de voorzieningen zijn duidelijk aangegeven;12. het kampeerterrein beschikt over minstens één installatie met gesloten tank en slang die uitsluitend gebruikt mag worden als lozingspunt voor de chemische toiletten.Eventueel is een aansluiting op de openbare riolering toegestaan; 13. De drinkwatertappunten zijn zo verspreid en geplaatst dat het hoogstens 100 m lopen is tot aan het eerstvolgende tappunt;14. elke staanplaats heeft een stroomaansluiting;15. de staanplaatsen zijn duidelijk en eenvormig genummerd.De nummering stemt overeen met de plattegrond die uithangt aan de ingang; 16. elke staanplaats is duidelijk afgebakend;17. alle gemeenschappelijke ruimten zijn functioneel verlicht;18. elk kampeerterrein heeft een receptie;19. daar hangt de volgende informatie uit: de openingstijden van de receptie, een permanent bereikbaar mobiel nummer van de verantwoordelijke, de noodnummers en de prijzen;20. het huishoudelijk reglement en de plattegrond hangen zichtbaar uit aan de receptie;21. aan de receptie is gratis toeristisch informatiemateriaal over de streek verkrijgbaar. § 2 - Wat de sanitaire voorzieningen betreft, slaan alle procenten op het aantal staanplaatsen voor doorgangskampeerders die niet over een eigen toilet, een eigen douche en een eigen wastafel beschikken.
Sanitaire voorzieningen die tot een restaurant op het kampeerterrein behoren, worden niet meegeteld. Dit zijn de minimumeisen: 1. het vereiste aantal toiletten bedraagt 10 procent van de staanplaatsen die geen eigen toilet hebben.Elk kampeerterrein beschikt echter over minstens twee toiletten; 2. het vereiste aantal douches bedraagt 5 procent van de staanplaatsen die geen eigen douche hebben.Elk kampeerterrein beschikt echter over minstens twee douches; 3. de douche bevindt zich in een individueel afsluitbare ruimte met een kledinghaak en een voorziening om toiletartikelen of een toilettas te plaatsen;4. het aantal wasplaatsen bedraagt 10 procent van de staanplaatsen die geen eigen wastafel hebben.Elk kampeerterrein beschikt echter over minstens twee wasplaatsen; 5. de wasplaatsen zijn uitgerust met een spiegel, een kledinghaak en voorzieningen om toiletartikelen of toilettassen te plaatsen.Bij de spiegel bevinden zich stopcontacten voor de haardroger en het scheerapparaat; 6. de sanitaire voorzieningen bevinden zich in een gesloten gebouw;7. minstens 30 procent van de sanitaire voorzieningen kan worden verwarmd;8. er is een plaats om de vaat te doen en die plaats wordt als zodanig aangegeven;9. douches, wastafels en de plaats om de vaat te doen beschikken over koud en warm water;10. de sanitaire voorzieningen worden dagelijks schoongemaakt. § 3 - Een tentenweide voldoet aan de volgende minimumeisen: 1. elke tentenweide is duidelijk afgebakend;2. de tentenweide is minstens 150 m2 groot.Voor elke tent wordt 30 m2 ingecalculeerd. Indien een deel van de tentenweide door een georganiseerde vereniging gehuurd wordt, kan de oppervlakte per tent 10 m2 bedragen. Voorwaarde is dat een verantwoordelijke van die georganiseerde vereniging aanwezig is en dat de exploitant zijn toestemming heeft gegeven; 3. de tentenweide wordt alleen aangeboden in de periode van 1 april tot en met 31 oktober;op 1 november moeten alle voorzieningen weg zijn; 4. een gemakkelijke toegang tot de sanitaire voorzieningen is altijd gewaarborgd voor het opgegeven aantal personen;5. op de tentenweide staat minstens één stroomaansluiting ter beschikking;6. de toegang tot de tentenweide is veilig en verlicht;7. het afval wordt correct ingezameld;8. op de tentenweide mogen geen personenwagens parkeren. Art. 8 - Veiligheidsattest § 1 - Voor de betrokken categorie heeft het veiligheidsattest een geldigheidsduur van: 1. hotel: 5 jaar;2. bed & breakfast met een maximale bezetting van 10 personen: 10 jaar;3. bed & breakfast met een maximale bezetting van meer dan 10 personen: 5 jaar;4. groepsverblijven: 5 jaar;5. vakantiewoning: 10 jaar;6. kampeerterrein: 10 jaar;7. seizoensverblijf: 5 jaar. § 2 -Het veiligheidsattest wordt aangevraagd via een formulier dat de Minister elektronisch en op papier ter beschikking stelt; dat formulier bevat de volgende gegevens: 1. de contactgegevens van de aanvrager in zijn hoedanigheid van exploitant of zaakvoerder;2. de categorie van het verblijf zoals het geregistreerd staat of op de toeristische markt wordt aangeboden;3. het adres of de ligging van het verblijf;4. de maximale bezetting;5. het bouwjaar van het verblijf en eventueel de datum van de laatste verbouwing;6. het aantal verdiepingen;7. de vermelding of het gebouw/de infrastructuur ook privé gebruikt wordt. Bij de inspectie ter plaatse worden volgende stukken voorgelegd aan de brandveiligheidsdeskundige: 1. een kopie van de brandverzekering en aansprakelijkheidsverzekering voor het gebouw;2. kopieën van de volgende controleattesten: a) elektriciteitsinstallatie, noodverlichting inbegrepen: niet ouder dan 5 jaar;b) verwarmingsinstallatie, met inbegrip van het attest dat de schoorstenen werden gereinigd: niet ouder dan 1 jaar;c) gasinstallaties en alle daarmee verbonden toestellen: niet ouder dan 1 jaar;d) brandmeldinstallatie, voor zover aanwezig: niet ouder dan 1 jaar. § 3 - Voor verblijven in bestaande gebouwen van de categorie Vakantiewoning en Bed & Breakfast met een maximale bezetting van 10 personen kan de burgemeester een vereenvoudigde procedure toepassen.
Het brandveiligheidsadvies kan zonder inspectiebezoek ter plaatse opgemaakt worden.
De daartoe gebruikte aanvraag voor een veiligheidsattest bevat minstens: 1. de contactgegevens van de aanvrager in zijn hoedanigheid van exploitant of zaakvoerder;2. de categorie van het verblijf zoals het geregistreerd staat of op de toeristische markt wordt aangeboden;3. het adres of de ligging van het verblijf;4. de maximale bezetting;5. het bouwjaar van het verblijf en eventueel de datum van de laatste verbouwing;6. de vermelding of het gebouw/de infrastructuur ook privé gebruikt wordt;7. het aantal ruimten waartoe de gasten toegang hebben en de plaats waar ze zich bevinden;8. het aantal open vuren en de plaats waar ze zich bevinden;9. het aantal blusapparaten 6 kg en de plaats waar ze zich bevinden;10. aard, aantal en plaats van de rook- en brandmelders;11. het bouwmateriaal van de tussenplafonds;12. de aard van het verwarmingssysteem en, in geval van gasverwarming, het soort gasverwarming (leiding, tank, flessen);13. de genomen veiligheidsmaatregelen: vluchtplannen, gedragsregels in geval van brand in verschillende talen, alsook aanduiding van de vluchtwegen en, per verdieping, de plaats waar het blusapparaat zich bevindt;14. bereikbaarheid van het gebouw en van de verdiepingen. Bij de aanvraag worden de volgende stukken gevoegd: 1. een foto van de voorzijde van het huis;2. een kopie van de brandverzekering en aansprakelijkheidsverzekering voor het gebouw;3. kopieën van de volgende controleattesten: a) elektriciteitsinstallatie, noodverlichting inbegrepen: niet ouder dan 5 jaar;b) verwarmingsinstallatie, met inbegrip van het attest dat de schoorstenen werden gereinigd: niet ouder dan 1 jaar;c) gasinstallaties en alle daarmee verbonden toestellen: niet ouder dan 1 jaar;d) brandmeldinstallatie, voor zover aanwezig: niet ouder dan 1 jaar. § 4 - Het veiligheidsattest bevat minstens: 1. de naam en het adres van het toeristische verblijf;2. de vermelding of het veiligheidsattest onvoorwaardelijk of voorwaardelijk is afgegeven;3. bij een voorwaardelijk veiligheidsattest: een lijst van de te nemen maatregelen met vermelding van de termijn waarbinnen die maatregelen moeten zijn genomen;4. de maximale bezetting waarvoor het veiligheidsattest afgegeven wordt;5. de geldigheidsduur van het attest;6. de datum, plaats en handtekening van de burgermeester en de stempel van de gemeente. § 5 - De burgemeester zendt de Minister een kopie van de beslissing wanneer hij een aanvraag voor een veiligheidsattest afwijst of een veiligheidsattest intrekt.
Art. 9 - Inspectie De inspecteurs legitimeren zich ten aanzien van de exploitant of de zaakvoerder door middel van het legitimatiebewijs vastgelegd in bijlage 1 van dit besluit.
Art. 10 - Procedure bij niet-naleving van algemene exploitatievoorwaarden en specifieke minimumeisen § 1 - Indien het verblijf niet voldoet aan de exploitatievoorwaarden en de minimumeisen in de zin van de artikelen 3 tot 7 van dit besluit, noteert de inspectie dat in een inspectieverslag.
Naast de gegevens ter identificatie van het toeristisch verblijf en van de exploitant, bevat het inspectieverslag minstens: 1. de gebreken die verholpen moeten worden;2. de in te dienen stukken;3. de termijn waarbinnen de gebreken moeten worden verholpen of de stukken moeten worden ingediend. Op verzoek van de exploitant kan de termijn vermeld in het tweede lid, 3°, één keer verlengd worden; dat verzoek moet worden ingediend bij de Regering voordat die termijn verstreken is.
De inspectie en de exploitant of zaakvoerder maken een tweede afspraak voor een inspectie na het verstrijken van de termijn. § 2 - De inspectie maakt na haar tweede inspectieafspraak een proces-verbaal op waarin vastgesteld wordt of het verblijf aan de exploitatievoorwaarden en de specifieke minimumeisen voldoet.
In voorkomend geval stelt de bevoegde Minister de procedure voor het opleggen van een administratieve geldboete in overeenkomstig artikel 26 van het decreet.
Art. 11 - Classificatie § 1 - Na de registratie overeenkomstig artikel 2 kan de exploitant of de zaakvoerder de classificatie van een toeristisch verblijf aanvragen.
Elk verblijf kan slechts in één categorie geclassificeerd worden. Voor het verblijf mag alleen in die categorie en met het toegekende comfortniveau reclame gemaakt worden. § 2 - De volgende categorieën kunnen een classificatie krijgen overeenkomstig de criteria vastgesteld in de bijlagen 3 tot 5 van dit besluit: 1. hotels;2. vakantiewoningen;3. bed & breakfasts. § 3 - De aanvraag om classificatie van een toeristisch verblijf wordt ingediend via een formulier dat de Minister elektronisch en op papier ter beschikking stelt. Dat formulier bevat: 1. de categorie waarin het verblijf geregistreerd en geclassificeerd is;2. het registratienummer;3. de contactgegevens van de exploitant en in voorkomend geval de contactgegevens van de persoon die belast is met het dagelijks beheer indien die persoon niet de exploitant is;4. de benaming waaronder het verblijf op de toeristische markt wordt aangeboden en de contactgegevens van het verblijf, zoals in de reclame vermeld;5. de ligging, omvang en uitrusting van het toeristisch verblijf;6. het ondernemingsnummer, indien er een ondernemingsnummer is;7. de datum, plaats en handtekening van de aanvrager. Indien de gegevens vermeld in 5° en 6° al bij de registratie werden ingediend, worden bij de aanvraag om een classificatie alleen nog eventuele wijzigingen vermeld. § 4 - Na de classificatie overhandigt de Regering aan de exploitant een herkenningsteken overeenkomstig bijlage 2 van dit besluit. Dat herkenningsteken bewijst de categorie en het comfortniveau van het verblijf. Het herkenningsteken blijft eigendom van de Regering. § 5 - Een geclassificeerd verblijf voldoet altijd aan de criteria die voor het toegekende comfortniveau gelden.
De exploitant mag alleen reclame maken voor zijn verblijf met de classificatie van de Regering.
Een met redenen omklede aanvraag van een nieuwe classificatie kan via een gewone postzending of elektronisch ingediend worden.
Art. 12 - Overgangsbepaling § 1 - Een toeristisch verblijf dat op 1 januari 2017 een geldige erkenning van de Duitstalige Gemeenschap had, geldt op diezelfde datum als geregistreerd.
De stukken vermeld in artikel 2, § 2, moeten uiterlijk op 30 juli 2018 worden ingediend. § 2 - Voor de minimumeis in de categorie Hotel vermeld in artikel 3, § 2, 2°, loopt een overgangstermijn tot en met 31 december 2020. Een breedte van minstens 1,40 m wordt getolereerd. Die breedte wordt duidelijk vermeld op de website en in alle promotiematerialen.
Voor de criteria vermeld in bijlage 3, 69° tot 72°, betreffende de minimale breedte van tweepersoonsbedden in het comfortniveau 1 Superior tot 5 Superior zijn tot en met 31 december 2020 de volgende afwijkingen toegestaan, waarbij de gast duidelijk daarop attent moet worden gemaakt voordat hij reserveert: 1. comfortniveaus 1, 1 Superior, 2 en 2 Superior: de tweepersoonsbedden mogen smaller zijn dan 1,60 m, maar moeten minstens 1,40 m x 1,90 m zijn;2. comfortniveaus 3 en 3 Superior: de tweepersoonsbedden mogen smaller zijn dan 1,80 m, maar moeten minstens 1,60 m x 1,90 m zijn;3. comfortniveaus 4 en 4 Superior, 5 en 5 Superior: hoogstens 15 procent van de tweepersoonsbedden mag smaller zijn dan 1,80 m, maar tweepersoonsbedden moeten altijd minstens 1,60 m x 1,90 m zijn. Art. 13 - Uitvoeringsbepaling De minister bevoegd voor Toerisme is belast met de uitvoering van dit besluit.
Eupen, 19 oktober 2017.
Voor de Regering van de Duitstalige Gemeenschap : De Minister-President, O. PAASCH De Viceminister-President, Minister van Cultuur, Werkgelegenheid en Toerisme, I. WEYKMANS
Bijlage 1 bij het besluit van de Regering van 19 oktober 2017 tot uitvoering van het decreet van 23 januari 2017Relevante gevonden documenten type decreet prom. 23/01/2017 pub. 10/03/2017 numac 2017201251 bron ministerie van de duitstalige gemeenschap Decreet ter bevordering van het toerisme sluiten ter bevordering van het toerisme met betrekking tot de algemene en specifieke exploitatievoorwaarden voor toeristische verblijven en de classificatie ervan
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Regering van 19 oktober 2017 tot uitvoering van het decreet van 23 januari 2017Relevante gevonden documenten type decreet prom. 23/01/2017 pub. 10/03/2017 numac 2017201251 bron ministerie van de duitstalige gemeenschap Decreet ter bevordering van het toerisme sluiten ter bevordering van het toerisme met betrekking tot de algemene en specifieke exploitatievoorwaarden voor toeristische verblijven en de classificatie ervan.
Eupen, 19 oktober 2017 Voor de Regering van de Duitstalige Gemeenschap, De Minister-President, O. PAASCH De Viceminister-President, Minister van Cultuur, Werkgelegenheid en Toerisme, I. WEYKMANS
Bijlage 2 bij het besluit van de Regering van 19 oktober 2017 tot uitvoering van het decreet van 23 januari 2017Relevante gevonden documenten type decreet prom. 23/01/2017 pub. 10/03/2017 numac 2017201251 bron ministerie van de duitstalige gemeenschap Decreet ter bevordering van het toerisme sluiten ter bevordering van het toerisme met betrekking tot de algemene en specifieke exploitatievoorwaarden voor toeristische verblijven en de classificatie ervan
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Regering van 19 oktober 2017 tot uitvoering van het decreet van 23 januari 2017Relevante gevonden documenten type decreet prom. 23/01/2017 pub. 10/03/2017 numac 2017201251 bron ministerie van de duitstalige gemeenschap Decreet ter bevordering van het toerisme sluiten ter bevordering van het toerisme met betrekking tot de algemene en specifieke exploitatievoorwaarden voor toeristische verblijven en de classificatie ervan.
Eupen, 19 oktober 2017.
Voor de Regering van de Duitstalige Gemeenschap, De Minister-President, O. PAASCH De Viceminister-President, Minister van Cultuur, Werkgelegenheid en Toerisme, I. WEYKMANS
Bijlage 3 bij het besluit van de Regering van 19 oktober 2017 tot uitvoering van het decreet van 23 januari 2017Relevante gevonden documenten type decreet prom. 23/01/2017 pub. 10/03/2017 numac 2017201251 bron ministerie van de duitstalige gemeenschap Decreet ter bevordering van het toerisme sluiten ter bevordering van het toerisme met betrekking tot de algemene en specifieke exploitatievoorwaarden voor toeristische verblijven en de classificatie ervan
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld
Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Regering van 19 oktober 2017 tot uitvoering van het decreet van 23 januari 2017Relevante gevonden documenten type decreet prom. 23/01/2017 pub. 10/03/2017 numac 2017201251 bron ministerie van de duitstalige gemeenschap Decreet ter bevordering van het toerisme sluiten ter bevordering van het toerisme met betrekking tot de algemene en specifieke exploitatievoorwaarden voor toeristische verblijven en de classificatie ervan.
Eupen, 19 oktober 2017 Voor de Regering van de Duitstalige Gemeenschap, De Minister-President, O. PAASCH De Viceminister-President, Minister van Cultuur, Werkgelegenheid en Toerisme, I. WEYKMANS
Bijlage 4 bij het besluit van de Regering van 19 oktober 2017 tot uitvoering van het decreet van 23 januari 2017Relevante gevonden documenten type decreet prom. 23/01/2017 pub. 10/03/2017 numac 2017201251 bron ministerie van de duitstalige gemeenschap Decreet ter bevordering van het toerisme sluiten ter bevordering van het toerisme met betrekking tot de algemene en specifieke exploitatievoorwaarden voor toeristische verblijven en de classificatie ervan
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Regering van 19 oktober 2017 tot uitvoering van het decreet van 23 januari 2017Relevante gevonden documenten type decreet prom. 23/01/2017 pub. 10/03/2017 numac 2017201251 bron ministerie van de duitstalige gemeenschap Decreet ter bevordering van het toerisme sluiten ter bevordering van het toerisme met betrekking tot de algemene en specifieke exploitatievoorwaarden voor toeristische verblijven en de classificatie ervan.
Eupen, 19 oktober 2017 Voor de Regering van de Duitstalige Gemeenschap, De Minister-President O. PAASCH De Viceminister-President, Minister van Cultuur, Werkgelegenheid en Toerisme I. WEYKMANS
Bijlage 5 bij het besluit van de Regering van 19 oktober 2017 tot uitvoering van het decreet van 23 januari 2017Relevante gevonden documenten type decreet prom. 23/01/2017 pub. 10/03/2017 numac 2017201251 bron ministerie van de duitstalige gemeenschap Decreet ter bevordering van het toerisme sluiten ter bevordering van het toerisme met betrekking tot de algemene en specifieke exploitatievoorwaarden voor toeristische verblijven en de classificatie ervan
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Regering van 19 oktober 2017 tot uitvoering van het decreet van 23 januari 2017Relevante gevonden documenten type decreet prom. 23/01/2017 pub. 10/03/2017 numac 2017201251 bron ministerie van de duitstalige gemeenschap Decreet ter bevordering van het toerisme sluiten ter bevordering van het toerisme met betrekking tot de algemene en specifieke exploitatievoorwaarden voor toeristische verblijven en de classificatie ervan.
Eupen, 19 oktober 2017.
Voor de Regering van de Duitstalige Gemeenschap : De Minister-President, O. PAASCH De Viceminister-President, Minister van Cultuur, Werkgelegenheid en Toerisme, I. WEYKMANS _______ Nota's [1] Met name het meubilair en de uitrusting zijn geschikt en goed onderhouden. [2] Met name het meubilair en de uitrusting zijn goed onderhouden en op elkaar afgestemd. [3] Met name het meubilair en de uitrusting zijn op elkaar afgestemd qua vormgeving en kleur.
Men krijgt de algemene indruk dat het comfort hoog is en de inrichting behaaglijk is. [4] Met name het meubilair en de uitrusting zijn van hoge kwaliteit en bieden een zeer goed comfort.
Men krijgt de algemene indruk dat vormgeving, kleuren en materialen op elkaar zijn afgestemd. [5] Met name het meubilair en de uitrusting zijn luxueus en bieden een uitstekend comfort. Men krijgt de algemene indruk dat vormgeving, kleuren en materialen op elkaar zijn afgestemd. [6] Bij hotels met meer dan drie verdiepingen (incl. begane grond). [7] Volgens de nationale regelgeving. [8] '24 uur per dag bemand' betekent dat de dienstdoende medewerker op navraag op korte tijd beschikbaar is. [9] In het hotel kan ook een schoenpoetsmachine (zie nr. 163) worden aangeboden in plaats van een schoenpoetsservice. Schoenpoetsgerei op de kamer wordt hieraan gelijkgesteld (zie nr. 162). [10] In het hotel kan ook een schoenpoetsmachine (zie nr. 163) worden aangeboden in plaats van een schoenpoetsservice. [11] Ook wel 'tweede schoonmaakronde' genoemd. De handdoeken worden verwisseld, de sprei wordt afgehaald, de prullenmand geleegd enz. [12] Indien het hotel een beperkt aantal kamers heeft (maximaal 15 % ) met afmetingen kleiner dan deze grootte, dient de gast hiervan op de hoogte te worden gesteld vóór het afsluiten van de verblijfsovereenkomst. [13] Geen 'junior suites'. Suites bestaan uit minstens twee aparte kamers, waarvan één is ingericht als slaapkamer en de ander als zitruimte. De kamers hoeven niet te zijn gescheiden met een deur; een doorgang volstaat. Een vakantiewoning in een dependance wordt niet als suite beschouwd. Om zeker te zijn dat de gasten volledig gebruik kunnen maken van de hotelservice, dienen suites zich in het hotelgebouw te bevinden. [14] De basis van dit systeem kan een boxspring, lattenbodem of ander equivalent systeem zijn. [15] Indien er in plaats van een tweepersoonsbed twee eenpersoonsbedden of een queensize bed (eendelige matras met minimale afmeting van 1,50 m x 2,00 m) zijn, dient de gast voor het afsluiten van de verblijfsovereenkomst daarvan op de hoogte te worden gesteld.
Tot en met 31.12.2020: wordt een bed van 1,40 m x 1,90 m (1* en 2*) of 1,60 m x 1,90 m (3*) aangeboden, dient de gast voor het afsluiten van de verblijfsovereenkomst daarvan op de hoogte te worden gesteld. Vanaf 1 januari 2021 gelden uitsluitend de minimale afmetingen. [16] Indien in een tweepersoonskamer twee eenpersoonsbedden zijn in plaats van één tweepersoonsbed, dient de gast voor het afsluiten van de verblijfsovereenkomst daarvan op de hoogte te worden gesteld. Ook indien meer dan 15 % van de bedden van het hotel kleiner zijn dan 1,80 m x 2,00 m, dient de gast hiervan op de hoogte te worden gesteld voor het afsluiten van de verblijfsovereenkomst. [17] Een eenvoudig molton is niet voldoende. Een (chemisch) reinigbare of wasbare, luchtdoorlatende katoenen of synthetische matrashoes met open onderzijde die vrij is van stofmijt en stofmijtuitwerpselen, voldoet aan dit criterium. [18] Aan dit criterium is voldaan als er geen restvocht en geen stofmijt(eitjes) aanwezig zijn. [19] De gast kan uit verschillende soorten slaapkussens kiezen. [20] Eenvoudige metalen hangertjes voldoen niet aan dit criterium. [21] Of kluis in de kamer (zie nr. 119). [22] Radio-ontvangst is ook mogelijk via de tv of een centraal telecommunicatiesysteem. [23] De gast dient tijdens het inchecken op de hoogte te worden gesteld van dit aanbod. Een displaybord enz. is voldoende. [24] Of internetverbinding op de kamer (zie nr. 142). [25] De hotelinformatie bevat minstens de ontbijttijden, de uitchecktijd en de openingstijden van de hotelvoorzieningen. [26] In plaats van naaigerei op verzoek kan een kledingreparatieservice (zie nr. 52) worden aangeboden. [27] In plaats van schoenpoetsgerei op verzoek kan ook een schoenpoetsservice (zie nr. 53) of schoenpoetsgerei op de kamer (zie nr. 162) worden aangeboden. Een schoenpoetsmachine in het hotel (zie nr. 163) voldoet ook aan dit criterium. [28] In plaats van schoenpoetsgerei op de kamer kan ook een schoenpoetsservice (zie nr. 53) worden aangeboden. [29] In plaats van de schoenpoetsmachine in het hotel kan ook een schoenpoetsservice (zie nr. 53) of schoenpoetsgerei op de kamer (zie nr. 162) worden aangeboden. [30] In plaats van een schoenpoetsmachine in het hotel kan ook een schoenpoetsservice (zie nr. 53) worden aangeboden. [31] Indien het hotel een beperkt aantal badkamers heeft (maximaal 15 % ) met minder vloeroppervlak, dient de gast hiervan op de hoogte te worden gesteld vóór het afsluiten van de verblijfsovereenkomst. [32] Indien maximaal 15 % van de kamers geen eigen douche/toilet of bad/toilet heeft, maar in plaats daarvan gebruikmaakt van douche/toilet op de gang, dient de gast hiervan op de hoogte te worden gesteld vóór het afsluiten van de verblijfsovereenkomst. [33] Indien de douche zo gebouwd is dat het water niet tot buiten de douche kan spatten, is een douchegordijn of een douchescherm niet noodzakelijk. [34] Er wordt ook aan het minimumcriterium voldaan als aan het criterium 'handdoekradiator' (nr. 186) is voldaan. [35] Aan dit criterium is voldaan als het badschuim of de douchegel ook te gebruiken is als shampoo en dit is aangegeven op het flesje of de dispenser. [36] Maxibar op elke verdieping (zie nr. 212) of minibar (zie nr. 214) voldoet ook aan dat criterium. [37] Producten kunnen op de hotelrekening worden gezet. [38] Of warme en/of koude dranken 16 uur per dag verkrijgbaar via roomservice (zie nr. 210) of een maxibar op elke verdieping (zie nr. 212). [39] Een bar is meer dan een drankenservice. De bar dient afgescheiden te zijn van het restaurant. [40] Een uitgebreid ontbijt bestaat minstens uit één warme drank (keuze tussen koffie of thee), een vruchtensap, selectie van fruit of fruitsalade en keuze uit verschillende broodjes of broodsoorten met boter, jam, vleeswaren en kaas. [41] Zelfbediening met meer aanbod dan bij het uitgebreide ontbijt, aangevuld met een ei of eiergerecht en ontbijtgranen. [42] Elk met een eigen gastronomieconcept (bij meer dan één restaurant). [43] Driegangenmenu met keuzemogelijkheid of 'à la carte' of buffet voor middag- en avondmaaltijden. [44] Op het menu staat een significant aantal regionale/nationale specialiteiten. De producten komen overwegend uit de regio. [45] Het restaurant is hier niet bij inbegrepen. [46] Een conferentiezaal moet beschikken over: geschikte verlichting (bij kunstlicht 200 lux), telefoon, Wifi met voldoende capaciteit, een projector, een projectorscherm dat past bij plafondhoogte en oppervlakte van de zaal, twee prikborden, een flip-over, workshopmateriaal, jassenrek of kluisjes, minstens 8 stopcontacten, een verlengsnoer en een stroomverdeler. [47] Uitsluitend aanvaardbaar indien aan minstens één van de criteria van nr. 234 tot 236 is voldaan. [48] Minimumcriterium voor iedere conferentiezaal. [49] Voorzieningen zijn onderdeel van het hotelcomplex en eventuele gebruikskosten kunnen op de hotelrekening worden gezet. [50] De fitnessruimte is minstens 20 m2 groot. 51 De Spa- en wellnessruimte moet bereikbaar zijn zonder door het restaurant en/of de conferentieruimte te moeten lopen. [52] De behandelingsruimte of -ruimtes zijn minstens 10 m2 groot. [53] De relaxruimte is minstens 20 m2 groot. [54] Verschillende typen van sauna zijn bijv. de Finse sauna ('heet/droog'), het Tepidarium ('warm/licht vochtig'), of de stoomcabine ('warm/zeer vochtig'). [55] Het buitenzwembad is verwarmd en is minstens 60 m2 groot. [56] Een zwemvijver is kunstmatig aangelegd, met stilstaand water, bestemd om in te zwemmen of te baden, zonder gebruik van chemische middelen. [57] Het binnenzwembad is verwarmd en is minstens 40 m2 groot. [58] Bij een gesystematiseerd klachtenbeheersysteem worden de klachten structureel in behandeling genomen, geëvalueerd en beantwoord.. [59] Het actief en systematisch verzamelen en evalueren van meningen van gasten over de kwaliteit van de dienstverlening van het hotel (bijv. via bevragingsformulieren of bevragingskaarten), het maken van een zwakteanalyse en het doorvoeren van verbeteringen. [60] Mystery guestings moeten gedurende een classificatieperiode tenminste eenmaal worden uitgevoerd, waarbij aan de volgende punten moet worden voldaan: de uitvoering, analyse en documentatie moet door een professionele externe partij zijn uitgevoerd op initiatief en voor rekening van het hotel. Onzichtbare interne controles van bijv. de hotelketen of het hotelsamenwerkingsverband worden als gelijkwaardig aanvaard. Met ServiceQualität Ostbelgien Niveau 2 wordt volledig aan dit criterium voldaan. [61] Mystery guesting is een minimumcriterium in de categorie 4 sterren Superior. [62] European Hospitality Quality (EHQ) is het systeem voor kwaliteitsbeheer dat is ingevoerd door HOTREC, de overkoepelende organisatie van nationale brancheverenigingen voor hotels, restaurants, cafés en vergelijkbare etablissementen in Europa (zie www.hotrec.eu). Het dient als referentiemodel voor nationale en regionale kwaliteitsnormen. Zo geldt bijvoorbeeld het programma 'ServiceQualität Ostbelgien' (www.servicequalitaet-ostbelgien.be) als geheel. [63] De foto's op de website tonen in ieder geval de buitenkant, de gemeenschappelijke ruimte en een kamer. [64] De website is minstens drietalig. [65] Een simpel e-mailadres is niet voldoende. [66] Ecolabels zoals bijvoorbeeld Green Key, EMAS. [67] Voor een hotel zonder restaurant wordt het aantal te bereiken punten verlaagd met 20 punten in iedere categorie. Uitzondering vier sterren 'Superior': Minimale aantal te bereiken punten: 600. Voor een 5-sterrenhotel is het restaurant een minimumcriterium (criterium 228). [68] 'Superior' wordt gehanteerd voor uitstekende hotels die binnen hun categorie beduidend meer punten hebben behaald dan het vereiste aantal, maar die niet voldoen aan de minimumcriteria van de volgende hogere categorie.. Die hotels bieden doorgaans een hoge mate van service. De toevoeging 'Superior' is haalbaar voor alle hotels.