Etaamb.openjustice.be
Decreet van 19 november 2003
gepubliceerd op 17 december 2003

Decreet betreffende de beroepsmogelijkheden voortvloeiend uit sommige bekwaamheidsbewijzen van het hoger pedagogisch onderwijs

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2003029584
pub.
17/12/2003
prom.
19/11/2003
ELI
eli/decreet/2003/11/19/2003029584/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

19 NOVEMBER 2003. - Decreet betreffende de beroepsmogelijkheden voortvloeiend uit sommige bekwaamheidsbewijzen van het hoger pedagogisch onderwijs (1)


Het Parlement heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt : HOOFDSTUK I. - Wijziging van sommige decreets- en verordeningsbepalingen betreffende het stelsel van de bekwaamheidsbewijzen vereist van de leden van het onderwijzend personeel van de inrichtingen voor gewoon en buitengewoon secundair onderwijs, georganiseerd door de Franse Gemeenschap.

Artikel 1.In artikel 8, lid 1, van het besluit van de Executieve van de Franse Gemeenschap van 22 april 1969 betreffende de bekwaamheidsbewijzen vereist van de leden van het bestuurs- en onderwijzend personeel, van het opvoedend hulppersoneel, van het paramedisch personeel, van het psychologisch personeel en van het sociaal personeel van de inrichtingen voor voorschools, lager, buitengewoon, middelbaar, technisch, kunstonderwijs, onderwijs voor sociale promotie en niet-universitair hoger onderwijs van de Franse Gemeenschap, alsmede van de internaten die van deze inrichtingen afhangen, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° sub 9/ - « leraar technische vakken (specialiteit snit en naad) », 12/ - « Praktijkleraar (specialiteit snit en naad) » en 15/ - « leraar technische vakken en beroepspraktijk (specialiteit snit en naad) », wordt de volgende vermelding toegevoegd : « of c) het diploma geaggregeerde van het lager secundair onderwijs (kleding) »;2° sub 10/ - « leraar technische vakken (specialiteit huishoudkunde) »; 13/ - « Praktijkleraar (specialiteit huishoudkunde) en 16/ - « leraar technische vakken en beroepspraktijk (specialiteit huishoudkunde) », wordt de volgende vermelding toegevoegd : of c) het diploma geaggregeerde van het lager secundair onderwijs (sociale en familiale economie) ». 3° in punt « 3.leraar zedenleer », worden de woorden « uitgereikt door een niet-confessionele inrichting » vervangen door de woorden « of het diploma geaggregeerde van het lager secundair onderwijs Frans-zedenleer, of wiskunde-zedenleer of Frans en zedenleer, uitgereikt door een niet-confessionele inrichting ». 4° het punt « 8.leraar bijzondere vakken (specialiteit steno-dactylografie), a) » wordt aangevuld met de woorden « het diploma geaggregeerde van het lager secundair onderwijs (economische wetenschappen en toegepaste economische wetenschappen), of »

Art. 2.In artikel 9, lid 1, van het besluit van de Executieve van de Franse Gemeenschap van 22 april 1969 betreffende de bekwaamheidsbewijzen vereist van de leden van het bestuurs- en onderwijzend personeel, van het opvoedend hulppersoneel, van het paramedisch personeel, van het psychologisch personeel en van het sociaal personeel van de inrichtingen voor voorschools, lager, buitengewoon, middelbaar, technisch, kunstonderwijs, onderwijs voor sociale promotie en niet-universitair hoger onderwijs van de Franse Gemeenschap, alsmede van de internaten die van deze inrichtingen afhangen, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° sub 9/ - « leraar technische vakken (specialiteit snit en naad) », 12/ - « Praktijkleraar (specialiteit snit en naad) » en 15/ - « leraar technische vakken en beroepspraktijk (specialiteit snit en naad) », wordt de volgende vermelding toegevoegd : « of c) het diploma geaggregeerde van het lager secundair onderwijs (kleding) »;2° sub 10/ - « leraar technische vakken (specialiteit huishoudkunde) »; 13/ - « Praktijkleraar (specialiteit huishoudkunde) en 16/ - « leraar technische vakken en beroepspraktijk (specialiteit huishoudkunde) », wordt de volgende vermelding toegevoegd : « of c) het diploma geaggregeerde van het lager secundair onderwijs (sociale en familiale economie) ». 3° het punt « 8.leraar bijzondere vakken (specialiteit steno-dactylografie), a) wordt aangevuld met de woorden « het diploma geaggregeerde van het lager secundair onderwijs (economische wetenschappen en toegepaste economische wetenschappen), of ».

Art. 3.Artikel 1 van het ministerieel besluit van 30 april 1969 waarbij de bekwaamheidsbewijzen gespecifieerd worden die vereist zijn om het ambt uit te oefenen van leraar algemene vakken en leraar technische vakken en beroepspraktijk in de middelbare scholen, in de lagere graad van de koninklijk lycea en athenea, in de afdelingen voor lager secundair technisch onderwijs en in de afdelingen voor lager secundair beroepsonderwijs verbonden aan de inrichtingen voor middelbaar onderwijs, waar het Frans de onderwijstaal is, en artikel 1 van het ministerieel besluit van 30 april 1969 waarbij de bekwaamheidsbewijzen gespecificeerd worden die vereist zijn om het ambt uit te oefenen van leraar algemene vakken, van leraar technische vakken en van praktijkleraar in de lagere secundaire technische scholen en in de lagere secundaire beroepsscholen, waarvan de Franse taal de onderwijstaal is, worden door de volgende bepaling vervangen : « Artikel 1 : Voor de hierna bepaalde algemene vakken, worden de specificiteit van de bekwaamheidsbewijzen vereist om het ambt van leraar algemene vakken van de lagere graad uit te oefenen in de inrichtingen bedoeld bij dit besluit, als volgt bepaald : 1°) Frans (eerste taal) - het diploma geaggregeerde van het lager secundair onderwijs (afdeling letterkunde), - het diploma geaggregeerde van het lager secundair onderwijs (afdeling moedertaal-geschiedenis), - het diploma geaggregeerde van het lager secundair onderwijs (Frans-zedenleer), - het diploma geaggregeerde van het lager secundair onderwijs (Frans-godsdienst), - het diploma geaggregeerde van het lager secundair onderwijs (Frans en Frans als vreemde taal), - het diploma geaggregeerde van het lager secundair onderwijs (Frans en zedenleer), - het diploma geaggregeerde van het lager secundair onderwijs (Frans en godsdienst). 2°) geschiedenis (geschiedenis, sociale geschiedenis en instellingen, economische geschiedenis) - het diploma geaggregeerde van het lager secundair onderwijs (afdeling letterkunde), - het diploma geaggregeerde van het lager secundair onderwijs (afdeling moedertaal-geschiedenis), - het diploma geaggregeerde van het lager secundair onderwijs (Frans-zedenleer), - het diploma geaggregeerde van het lager secundair onderwijs (Frans-godsdienst), - het diploma geaggregeerde van het lager secundair onderwijs (aardrijkskunde, geschiedenis, economische en sociale wetenschappen), - het diploma geaggregeerde van het lager secundair onderwijs (aardrijkskunde, geschiedenis, sociale wetenschappen), - het diploma geaggregeerde van het lager secundair onderwijs (menswetenschappen : geschiedenis, aardrijkskunde, sociale wetenschappen). 3°) Germaanse talen (2e taal, 3e taal) - het diploma geaggregeerde van het lager secundair onderwijs (afdeling Germaanse talen), - het diploma geaggregeerde van het lager secundair onderwijs (afdeling moderne talen), - het diploma geaggregeerde van het lager secundair onderwijs (Germaanse talen). 4°) wiskunde (wiskunde, rekenkunde, algebra, meetkunde) - het diploma geaggregeerde van het lager secundair onderwijs (afdeling wetenschappen), - het diploma geaggregeerde van het lager secundair onderwijs (afdeling wiskunde), - het diploma geaggregeerde van het lager secundair onderwijs (afdeling wiskunde-natuurkunde), - het diploma geaggregeerde van het lager secundair onderwijs (afdeling wiskunde-economische wetenschappen), - het diploma geaggregeerde van het lager secundair onderwijs (wiskunde-zedenleer), - het diploma geaggregeerde van het lager secundair onderwijs (wiskunde-geodsdienst), - het diploma geaggregeerde van het lager secundair onderwijs (wiskunde). 5°) aardrijkskunde (aardrijkskunde, economische aardrijkskunde) - het diploma geaggregeerde van het lager secundair onderwijs (afdeling wetenschappen), - het diploma geaggregeerde van het lager secundair onderwijs (afdeling wetenschappen-aardrijkskunde), - het diploma geaggregeerde van het lager secundair onderwijs (aardrijkskunde, geschiedenis, economische en sociale wetenschappen), - het diploma geaggregeerde van het lager secundair onderwijs (aardrijkskunde, geschiedenis, sociale wetenschappen), - het diploma geaggregeerde van het lager secundair onderwijs (menswetenschappen : geschiedenis, aardrijkskunde, sociale wetenschappen). 6°) economische wetenschappen (economische wetenschappen, handelswetenschappen, handel, boekhouden, politieke en handelseconomie, handelsproducten en inleiding tot het economisch leven) - het diploma geaggregeerde van het lager secundair onderwijs (afdeling wetenschappen), - het diploma geaggregeerde van het lager secundair onderwijs (afdeling wiskunde, economische wetenschappen), - het diploma geaggregeerde van het lager secundair onderwijs (afdeling handel), - het diploma geaggregeerde van het lager secundair onderwijs (aardrijkskunde, geschiedenis, economische en sociale wetenschappen), - het diploma geaggregeerde van het lager secundair onderwijs (aardrijkskunde, geschiedenis, sociale wetenschappen), - het diploma geaggregeerde van het lager secundair onderwijs (economische wetenschappen en toegepaste economische wetenschappen). 7°) wetenschappen (biologie, scheikunde, natuurkunde, natuurwetenschappen, wetenschappelijke opvoeding) - het diploma geaggregeerde van het lager secundair onderwijs (afdeling wetenschappen), - het diploma geaggregeerde van het lager secundair onderwijs (afdeling wetenschappen-aardrijkskunde), - het diploma geaggregeerde van het lager secundair onderwijs (afdeling wiskunde-natuurkunde), - het diploma geaggregeerde van het lager secundair onderwijs (biologie, scheikunde, natuurkunde), - het diploma geaggregeerde van het lager secundair onderwijs (wetenschappen : biologie, scheikunde, natuurkunde); 8°) sociale wetenschappen (sociale wetenschappen) - het diploma geaggregeerde van het lager secundair onderwijs (aardrijkskunde, geschiedenis, economische en sociale wetenschappen), - het diploma geaggregeerde van het lager secundair onderwijs (aardrijkskunde, geschiedenis, sociale wetenschappen), - het diploma geaggregeerde van het lager secundair onderwijs (menswetenschappen : geschiedenis, aardrijkskunde, sociale wetenschappen).

Art. 4.In artikel 3, lid 1, van het ministerieel besluit van 30 april 1969 waarbij de bekwaamheidsbewijzen gespecificeerd worden die vereist zijn om het ambt uit te oefenen van leraar algemene vakken en leraar technische vakken en beroepspraktijk in de middelbare scholen, in de lagere graad van de koninklijk lycea en athenea, in de afdelingen voor lager secundair technisch onderwijs en in de afdelingen voor lager secundair beroepsonderwijs verbonden aan de inrichtingen voor middelbaar onderwijs, waar het Frans de onderwijstaal is, sub 2)° « specialiteit : houtbewerking », wordt na de vermelding : « het diploma van geaggregeerde van het lager secundair onderwijs (afdeling houtbewerking) » de volgende vermelding toegevoegd : « het diploma van geaggregeerde van het lager secundair onderwijs (afdeling houtbewerking-bouwkunde) ».

Art. 5.In de artikelen 2 en 3, lid 1, van het ministerieel besluit van 30 april 1969 waarbij de bekwaamheidsbewijzen gespecificeerd worden die vereist zijn om het ambt uit te oefenen van leraar algemene vakken, van leraar technische vakken en van praktijkleraar in de lagere secundaire technische scholen en in de lagere secundaire beroepsscholen, waarvan de Franse taal de onderwijstaal is, sub 2°) « specialiteit : houtbewerking », wordt na de vermelding : « het diploma van geaggregeerde van het lager secundair onderwijs (afdeling houtbewerking) », de volgende vermelding toegevoegd : « het diploma van geaggregeerde van het lager secundair onderwijs (afdeling houtbewerking-bouwkunde) ».

Art. 6.In artikel 3, lid 1, van het ministerieel besluit van 30 april 1969 waarbij de bekwaamheidsbewijzen gespecificeerd worden die vereist zijn om het ambt uit te oefenen van leraar algemene vakken, van leraar technische vakken (andere specialiteiten) en van leraar beroepspraktijk (andere specialiteiten) in het hoger secundair onderwijs verstrekt in de koninklijke athenea waarvan de onderwijstaal de Franse taal is, sub 2°) « specialiteit houtbewerking », wordt na de vermelding : « het diploma geaggregeerde van het lager secundair onderwijs (afdeling houtbewerking), de volgende vermelding toegevoegd : « het diploma geaggregeerde van het lager secundair onderwijs (afdeling houtbewerking-bouwkunde) ».

Art. 7.In artikel 2, lid 1, van het ministerieel besluit van 30 april 1969 waarbij de bekwaamheidsbewijzen gespecificeerd worden die vereist zijn om het ambt uit te oefenen van leraar algemene vakken, van leraar technische vakken en van leraar beroepspraktijk in het hoger secundair onderwijs verstrekt in de technische Rijksinstituten waarvan de onderwijstaal de Franse taal is, sub 2°) « specialiteit : houtbewerking », wordt na de vermelding : « het diploma geaggregeerde van het lager secundair onderwijs (afdeling houtbewerking) », de volgende vermelding toegevoegd : « het diploma geaggregeerde van het lager secundair onderwijs (afdeling houtbewerking-bouwkunde) ». HOOFDSTUK II. - Wijziging van het koninklijk besluit van 30 juli 1975 betreffende de voldoend geachte bekwaamheidsbewijzen in het secundair onderwijs dat verstrekt wordt in de gesubsidieerde vrije inrichtingen voor middelbaar onderwijs of voor normaalonderwijs, met inbegrip van het postsecundair psycho-pedagogisch jaar.

Art. 8.In artikel 10, § 1, wordt de lijst van de specialiteiten aangevuld met de volgende specialiteiten : Frans en zedenleer, Frans en godsdienst, Frans en Frans als vreemde taal, -aardrijkskunde, geschiedenis, economische en sociale wetenschappen-, -aardrijkskunde, geschiedenis, sociale wetenschappen-, -menswetenschappen : geschiedenis, aardrijkskunde, sociale wetenschappen-, wiskunde, wiskunde-zedenleer, wiskunde-godsdienst, handel, biologie, scheikunde, natuurkunde, wetenschappen : -biologie, scheikunde, natuurkunde, -economische wetenschappen en toegepaste economische wetenschappen.

Art. 9.In artikel 11, A. Hoger secundair onderwijs, 1. Leraar algemene vakken - Groep B, worden de woorden « -biologie, scheikunde, natuurkunde, -wetenschappen : biologie, scheikunde, natuurkunde » toegevoegd na de woorden « Afdeling lichamelijke opvoeding-biologie ».

Art. 10.In artikel 11, A. Hoger secundair onderwijs, 7. Leraar technische vakken en beroepspraktijk (specialiteit snit en naad), Groep B, a) worden de woorden « familiale en sociale economie, familiale en landelijke economie » toegevoegd na de woorden « afdelingen huishoudkunde of landbouwhuishoudkunde of sociaal-technische ».

Art. 11.In artikel 11, B. lager secundair onderwijs, 1°verstrekt in de inrichtingen voor hoger secundair onderwijs, 8. leraar technische vakken en beroepspraktijk (specialiteit snit en naad), Groep B, a), worden de woorden « familiale en sociale economie, familiale en landelijke economie » toegevoegd na de woorden « afdeling huishoudkunde of landbouwhuishoudkunde of sociaal-technische ».

Art. 12.In artikel 11, B. Lager secundair onderwijs, 2° Verstrekt in de andere inrichtingen, 8. leraar technische vakken en beroepspraktijk (specialiteit snit en naad), groep B, a), worden de woorden « familiale en sociale economie, familiale en landelijke economie » toegevoegd na de woorden « afdeling huishoudkunde of landbouwhuishoudkunde of sociaal-technische ». HOOFDSTUK III. - Wijziging van het koninklijk besluit van 30 juli 1975 betreffende de voldoende geachte bekwaamheidsbewijzen in de gesubsidieerde inrichtingen voor secundair technisch en beroepsonderwijs met volledig leerplan en voor sociale promotie.

Art. 13.In artikel 11, A. Lager secundair technisch onderwijs, 2. -leraar algemene vakken (1ste, 2de, 3de, 4de talen, indien Germaanse talen, beroepsterminologie) 2° In de inrichtingen met het Frans als onderwijstaal, Groep A, a), worden de woorden « , Frans en zedenleer, Frans en godsdienst, Frans en Frans als vreemde taal » toegevoegd na de woorden « afdelingen letterkunde of moedertaal-geschiedenis ».

Art. 14.In artikel 11, A. Lager secundair technisch onderwijs, 4. -leraar algemene vakken (wiskunde, rekenkunde, algebra, meetkunde, driehoeksmeetkunde, natuurkunde, wetenschappelijke opvoeding), Groep A, a), worden de woorden « , -biologie, scheikunde, natuurkunde-, -wetenschappen : biologie, scheikunde, natuurkunde » toegevoegd na de woorden « GLSO (afdeling wetenschappen-aardrijkskunde) ».

Art. 15.In artikel 11, A. Lager secundair technisch onderwijs, 5. -leraar algemene vakken (economische wetenschappen, handelswetenschappen, handel, boekhouding, staatshuishoudkunde, handelseconomie, warenkennis, inwijding tot het economisch leven), Groep A, a), worden de woorden « , menswetenschappen : geschiedenis, aardrijkskunde, sociale wetenschappen, - biologie, scheikunde, natuurkunde -, wetenschappen : biologie, scheikunde, natuurkunde, Germaanse talen » toegevoegd na de woorden « afdelingen wetenschappen-aardrijkskunde of moderne talen of handel of secretariaat ».

Art. 16.In artikel 11, A. Lager secundair technisch onderwijs, 6. -leraar algemene vakken (aardrijkskunde, economische aardrijkskunde, actuele problemen), Groep A, a), worden de woorden « afdeling wiskunde-economische wetenschappen, economische wetenschappen en toegepaste economische wetenschappen » toegevoegd na de woorden « afdeling letterkunde of afdeling handel of afdeling secretariaat ».

Art. 17.In artikel 11, A. Lager secundair technisch onderwijs, 7. -leraar algemene vakken (biologie, scheikunde, natuurwetenschappen, wetenschappelijke opvoeding), Groep A, a), worden de woorden « , wiskunde, GLSO wiskunde-godsdienst of GLSO wiskunde-zedenleer of GLSO afdeling wiskunde » toegevoegd na de woorden « afdelingen wiskunde-fysica of wiskunde-economische wetenschappen of wiskunde of lichamelijke opvoeding-biologie ».

Art. 18.In artikel 11, B. Bijzondere bepalingen, 1. Voor de lagere secundaire beroepsscholen en -leergangen, wordt punt 1.2, a) aangevuld met Frans en zedenleer, Frans en godsdienst, Frans en Frans als vreemde taal, wiskunde, - aardrijkskunde, geschiedenis, economische en sociale wetenschappen, - aardrijkskunde, geschiedenis, sociale wetenschappen-, - menswetenschappen : geschiedenis, aardrijkskunde, sociale wetenschappen, wiskunde-zedenleer, wiskunde-godsdienst, - biologie, scheikunde, natuurkunde-, wetenschappen : biologie, scheikunde, natuurkunde.

Art. 19.In artikel 11, C. Hoger secundair technisch onderwijs, 1. -leraar algemene vakken (1ste, 3de en 4de talen indien Romaanse talen, beroepsterminologie), in de inrichtingen met het Frans als onderwijstaal, Groep B, d), worden de woorden « Frans en zedenleer, Frans en godsdienst, Frans en Frans als vreemde taal » toegevoegd na de woorden « moedertaal-geschiedenis », h), worden de woorden « of GLSO afdeling wiskunde-economische wetenschappen, GLSO aardrijkskunde, geschiedenis, economische en sociale wetenschappen, GLSO economische wetenschappen en toegepaste economische wetenschappen » toegevoegd na de woorden « GLSO (afdelingen handel of secretariaat) ».

Art. 20.In artikel 11, C. Hoger secundair technisch onderwijs, 1bis . -leraar algemene vakken (2de, 3de, 4de talen, indien Germaanse talen) in de inrichtingen met het Frans als onderwijstaal, Groep B, h), worden de woorden « of GLSO afdeling wiskunde-economische wetenschappen, GLSO aardrijkskunde, geschiedenis, economische en sociale wetenschappen, GLSO economische wetenschappen en toegepaste economische wetenschappen » toegevoegd na de woorden « GLSO (afdelingen handel of secretariaat) ».

Art. 21.In artikel 11, C. Hoger secundair technisch onderwijs, 3. -leraar algemene vakken (geschiedenis, beschavingsgeschiedenis, inleiding tot de antieke cultuur of de Griekse cultuur, esthetica, kunstgeschiedenis, actuele problemen) Groep B, c), worden de woorden « Frans en zedenleer, Frans en godsdienst, Frans en Frans als vreemde taal » toegevoegd na de woorden « letterkundige afdeling of moedertaal-geschiedenis », g), worden de woorden « of GLSO afdeling wiskunde-economische wetenschappen, GLSO aardrijkskunde, geschiedenis, sociale en economische wetenschappen, GLSO economische wetenschappen en toegepaste economische wetenschappen » toegevoegd na de woorden « afdelingen handel of secretariaat ».

Art. 22.In artikel 11, C. Hoger secundair technisch onderwijs, 4. -leraar algemene vakken (aardrijkskunde, actuele problemen), Groep B, c), worden de woorden « GLSO aardrijkskunde, geschiedenis, sociale en economische wetenschappen, GLSO aardrijkskunde, geschiedenis, sociale wetenschappen, GLSO menswetenschappen : geschiedenis, aardrijkskunde, sociale wetenschappen » toegevoegd na het woord « letterkunde ».

Art. 23.In artikel 11, C. Hoger secundair technisch onderwijs, 5. -leraar algemene vakken (rekenkunde, algebra, meetkunde, driehoeksmetkunde, wiskunde, financiële algebra), Groep B, f), worden de woorden « wiskunde, GLSO wiskunde-zedenleer, GLSO wiskunde-godsdienst » toegevoegd na de woorden « wiskunde-economische wetenschappen of wiskunde ».

Art. 24.In artikel 11, C. Hoger secundair technisch onderwijs, 6. -leraar algemene vakken (natuurkunde, inleiding tot de moderne natuurkunde, inleiding tot de wetenschappelijke letterkunde), Groep B, f), worden de woorden « wiskunde of wiskunde-zedenleer of wiskunde-godsdienst of - biologie, scheikunde, natuurkunde-, wetenschappen : biologie, scheikunde, natuurkunde » toegevoegd na de woorden « wetenschappen-aardrijkskunde ».

Art. 25.In artikel 11, C. Hoger secundair technisch onderwijs, 7. -leraar algemene vakken (biologie, scheikunde, geschiedenis der wetenschappen), Groep B, g), worden de woorden « wiskunde, wiskunde-zedenleer, wiskunde-godsdienst » toegevoegd na de woorden « lichamelijke opvoeding ».

Art. 26.In artikel 11, C., Hoger secundair technisch onderwijs, 8 -leraar algemene vakken (economische wetenschappen, financiële algebra), Groep B, d), wordt het woord « wiskunde » toegevoegd na de woorden « wiskunde », worden de woorden « GLSO wiskunde-zedenleer, GLSO wiskunde-godsdienst, - GLSO biologie, scheikunde, natuurkunde-, GLSO wetenschappen : biologie, scheikunde, natuurkunde, GLSO wiskunde-economische wetenschappen, GLSO aardrijkskunde, geschiedenis, economische en sociale wetenschappen, GLSO economische wetenschappen en toegepaste economische wetenschappen » toegevoegd na de woorden « handel of secretariaat ». HOOFDSTUK IV. - Wijziging van het koninklijk besluit van 30 juli 1975 betreffende de voldoende geachte bekwaamheidsbewijzen in het secundair onderwijs georganiseerd in de gesubsidieerde officiële inrichtingen voor middelbaar onderwijs en in de gesubsidieerde officiële inrichtingen voor normaalonderwijs.

Art. 27.In artikel 10, § 1, wordt de lijst van de specialiteiten aangevuld met de volgende specialiteiten : Frans en zedenleer, Frans en godsdienst, Frans en Frans als vreemde taal, -aardrijkskunde, geschiedenis, economische en sociale wetenschappen-, aardrijkskunde, geschiedenis, sociale wetenschappen-, -menswetenschappen : geschiedenis, aardrijkskunde, sociale wetenschappen-, wiskunde, wiskunde-zedenleer, wiskunde-godsdienst, handel, -biologie, scheikunde, natuurkunde-, wetenschappen : biologie, scheikunde, natuurkunde, -economische wetenschappen en toegepaste economische wetenschappen-.

Art. 28.In artikel 11, A. Hoger secundair onderwijs, 8. Leraar technische vakken en beroepspraktijk (specialiteit snit en naad), Groep B, d), worden de woorden « familiale en landelijke economie » toegevoegd na de woorden « huishoudkunde of landbouwhuishoudkunde of familiale en sociale economie ».

Art. 29.In artikel 11, B. Lager secundair onderwijs, 1° Verstrekt in de inrichtingen voor hoger secundair onderwijs, 10. leraar technische vakken en beroepspraktijk (specialiteit snit en naad), Groep B, d ), worden de woorden « familiale en landelijke economie » toegevoegd na de woorden « huishoudkunde of landbouwhuishoudkunde of sociaal-technische ».

Art. 30.In artikel 11, B. Lager secundair onderwijs, 2° Verstrekt in de andere inrichtingen, 9. -leraar technische vakken en beroepspraktijk (specialiteit snit en naad), Groep B, d), worden de woorden « , familiale en landelijke economie » toegevoegd na de woorden « huishoudkunde of landbouwhuishoudkunde of familiale en sociale economie ». HOOFDSTUK V. - Gemeenschappelijke bepalingen voor het onderwijs dat door de Franse Gemeenschap georganiseerd wordt en het onderwijs dat door de Franse Gemeenschap gesubsidieerd wordt.

Art. 31.Voor de ambtsbekleding in het Franse Gemeenschapsonderwijs, geeft het diploma voorschools onderwijzer dezelfde beroepsmogelijkheden als het diploma kleuteronderwijzer.

Art. 32.Op 1 januari 2004, worden in bijlage 1 van het decreet van 8 februari 1999 betreffende de ambten en bekwaamheidsbewijzen van de leden van het onderwijzend personeel in de Hogescholen ingericht of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap, de volgende wijzigingen aangebracht : 1°) onder de rubriek : « toe te kennen vakken : snit en naad », wordt de volgende vermelding toegevoegd : « of c), het diploma geaggregeerde van het lager secundair onderwijs (kleding) »; 2°) onder de rubriek : « toe te kennen vakken : huishoudkunde », wordt de volgende vermelding toegevoegd : « of c), het diploma geaggregeerde van het lager secundair onderwijs (sociale en familiale economie) »; 3°) onder de rubriek : « toe te kennen vakken : kantoorautomatisering », wordt punt a) aangevuld met de woorden « het diploma geaggregeerde van het lager secundair onderwijs (economische wetenschappen en toegepaste economische wetenschappen) of ». HOOFDSTUK VI. - Overgangsbepalingen

Art. 33.Voor de ambten van leraar algemene vakken in het lager secundair onderwijs bedoeld in de artikelen 6 en 6ter van het besluit van de Executieve van de Franse Gemeenschap van 2 oktober 1968 tot vaststelling en rangschikking van de ambten der leden van het bestuurs- en onderwijzend personeel, van het opvoedend hulppersoneel, van het paramedisch personeel, van het psychologisch personeel, van het maatschappelijk personeel der inrichtingen voor voorschools, lager, buitengewoon, middelbaar, technisch, kunstonderwijs, onderwijs voor sociale promotie en hoger onderwijs buiten de universiteit van de Franse Gemeenschap en de ambten der personeelsleden van de inspectiedienst belast met het toezicht op deze inrichtingen, wordt de overeenstemming tussen de specialiteiten vastgesteld bij artikel 1 van het ministerieel besluit van 30 april 1969 waarbij de bekwaamheidsbewijzen gespecificeerd worden die vereist zijn om het ambt uit te oefenen van leraar algemene vakken en leraar technische vakken en beroepspraktijk in de middelbare scholen, in de lagere graad van de koninklijke lycea en athenea, in de afdelingen voor lager secundair technisch onderwijs en in de afdelingen voor lager secundair beroepsonderwijs verbonden aan de inrichtingen voor middelbaar onderwijs, waar het Frans de onderwijstaal is en bij artikel 1 van het ministerieel besluit van 30 april 1969 waarbij de bekwaamheidsbewijzen gespecificeerd worden die vereist zijn om het ambt uit te oefenen van leraar algemene vakken, van leraar technische vakken en van praktijkleraar in de lagere secundaire technische scholen en in de lagere secundaire beroepsscholen, waarvan de Franse taal de onderwijstaal is, hierna « vroegere specialiteiten » genoemd en de specialiteiten vastgesteld bij dit decreet, hierna « nieuwe specialiteiten » genoemd, vastgelegd overeenkomstig de volgende tabel : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

Art. 34.Op de datum van inwerkingtreding van dit decreet worden de personeelsleden van de inrichtingen voor onderwijs georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap, die in vast verband benoemd of aangeworven zijn in een zoals in artikel 33 bepaald ambt van leraar algemene vakken in het lager secundair onderwijs in een vroegere specialiteit, geacht in vast verband benoemd of aangeworven te zijn in de nieuwe specialiteit(en).

Art. 35.Op de datum van inwerkingtreding van dit decreet blijven de personeelsleden van de inrichtingen voor onderwijs georganiseerd door de Franse Gemeenschap, die als prioritair tijdelijke aangesteld zijn in een zoals in artikel 33 bepaald ambt van leraar algemene vakken in het lager secundair onderwijs, in een vroegere specialiteit, in dezelfde hoedanigheid aangesteld in de nieuwe specialiteit(en).

Art. 36.Voor de toepassing van de statutaire bepalingen waaronder de personeelsleden van de onderwijsinrichtingen, die georganiseerd of gesubsidieerd worden door de Franse Gemeenschap, ressorteren, worden de dagen die gepresteerd zijn voor de inwerkingtreding van dit decreet in een zoals in artikel 33 bepaald ambt van leraar algemene vakken in het lager secundair onderwijs, in een vroegere specialiteit, geacht gepresteerd te zijn in de nieuwe specialiteit(en). HOOFDSTUK VII. - Slotbepaling

Art. 37.Dit decreet treedt in werking op 1 januari 2004.

Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Brussel, 19 november 2003.

De Minister-President, belast met de Internationale Betrekkingen, H. HASQUIN De Minister van Cultuur, Ambtenarenzaken, Jeugd en Sport, C. DUPONT De Minister van Kinderwelzijn, belast met het Basisonderwijs, de Opvang en de Opdrachten toegewezen aan de « O.N.E. », J.-M. NOLLET De Minister van Secundair Onderwijs en Buitengewoon Onderwijs, P. HAZETTE De Minister van Begroting, M. DAERDEN De Minister van Hoger Onderwijs, Onderwijs voor Sociale Promotie en Wetenschappelijk Onderzoek, Mevr. F. DUPUIS De Minister van Kunsten, Letteren en de Audiovisuele Sector, D. DUCARME De Minister van Hulpverlening aan de Jeugd en Gezondheid, Mevr. N. MARECHAL Nota (1) Zitting 2002-2003. Stukken van de Raad - Decreetsontwerp nr. 448-1 - Commissie-amendementen nr. 448-2 - Verslag nr. 448-3 Zitting 2003-2004.

Integraal verslag - Bespreking en aanneming - Vergadering van 13 november 2003.

^