gepubliceerd op 16 juni 2017
Decreet betreffende de erkenning en de verplichtingen van de instellingen belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten
18 MEI 2017. - Decreet betreffende de erkenning en de verplichtingen van de instellingen belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten (1)
Het Waals Parlement heeft aangenomen en Wij, Waalse Regering, bekrachtigen hetgeen volgt : INLEIDEND HOOFDSTUK. - Toepassingsgebied en begripsomschrijvingen
Artikel 1.Dit decreet is van toepassing op de instellingen belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten waarvan het territoriaal ambtsgebied de Franse taalgebied niet overschrijdt.
Art. 2.In de zin van dit decreet wordt verstaan onder : 1° het erkende representatieve orgaan : de representatieve organen van de erediensten die door de Federale overheid worden erkend;2° de instellingen belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten : de kerkfabrieken en de instellingen belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten bedoeld in artikel 6, § 1, VII, 6°, van de bijzondere wet tot hervorming der instellingen van 8 augustus 1980; 3° de instellingen die belast zijn met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten en die op gemeentelijk vlak worden gefinancierd : de instellingen belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten die, krachtens de wet, over een financieringsrecht beschikken t.o.v. de gemeente(n) waarop hun gebied zich uitstrekt; 4° de instellingen die belast zijn met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten en die op provinciaal vlak worden gefinancierd : de instellingen belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten die, krachtens de wet, over een financieringsrecht beschikken t.o.v. de provincie(s) waarop hun gebied zich uitstrekt; 5° het verval : het mechanisme bedoeld in artikel 15 van de wet van 4 maart 1870 op het tijdelijke der erediensten;6° de intrekking van de erkenning : het intrekken van de erkenning van een inrichting bedoeld in artikel 2, 2°, die toegekend is overeenkomstig de bestaande wetgevingen en hoofdstuk I van dit decreet;7° de plaatselijke geloofsgemeenschap : een groep personen die dezelfde eredienst op een bepaald grondgebied in een daartoe bestemde plaats beoefenen. HOOFDSTUK I. - Erkenningsaanvraag
Art. 3.Het erkende representatieve orgaan is alleen bevoegd om een erkenningsaanvraag van een plaatselijke geloofsgemeenschap voor een eredienst erkend door de Federale overheid bij de Waalse Regering in te dienen.
Art. 4.§ 1. Elke met redenen omklede erkenningsbeslissing gaat vergezeld van : 1° de huidige juridische structuur van de plaatselijke geloofsgemeenschap;2° een lijst van de gemeenten van de provincie die zullen worden bediend door de instelling belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten;3° de identificatie van alle natuurlijke personen die de functies zullen uitoefenen van lid van het eerste orgaan van de instelling belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten en voor elke onder hen, een uittreksel uit zijn blanco strafregister;4° een uittreksel van de kadastrale legger van het gebouw of van de gebouwen gebruikt als plaats van eredienst, met vermelding van de naam en het adres van de huidige eigenaar, de aard van het goed, de sectie, het nummer van het perceel, het bouwjaar, de oppervlakte van het perceel, het niet-geïndexeerde kadastraal inkomen;5° een afschrift van de stedenbouwkundige vergunning van het gebouw of van de gebouwen gebruik als plaats van eredienst, die specifiek in het kader van de overwogen geloofsactiviteit afgegeven wordt;6° een verslag van een architect of een notaris of een landmeter betreffende de algemene staat van het gebouw of van de gebouwen gebruik als plaats van eredienst, waarin met name de oppervlakte wordt vermeld;7° een afschrift van de verzekeringspolissen inzake brand en burgerlijke aansprakelijkheid van het gebouw of van de gebouwen gebruik als plaats van eredienst;8° het attest van de commandant van de brandweerdienst, dat dateert van minder dan twaalf maanden ten opzichte van de datum van indiening van de erkenningsaanvraag en waaruit blijkt dat het gebouw of de gebouwen gebruikt als plaats van eredienst met de vigerende veiligheidsnormen overeenstemmen;9° een nota getekend door de in 3° bedoelde personen, met vermelding van de aard van de zakelijke rechten op het gebouw of de gebouwen gebruikt als plaats van eredienst, waarover de instelling belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten zal beschikken evenals elk ander bewijsstuk of, bij gebreke daarvan, wanneer het gebouw of de gebouwen gebruikt als plaats van eredienst niet aan een overheid toebehoren, een afschrift van de met de eigenaar gesloten overeenkomst betreffende het gebruik van het gebouw of de gebouwen gebruikt als plaats van eredienst;10° een nota getekend door de in 3° bedoelde personen waarbij de afstemming van de oppervlakte van het gebouw of de gebouwen gebruikt als plaats van eredienst op het werkelijke aantal leden van de plaatselijke geloofsgemeenschap wordt bevestigd;11° een nota getekend door de in 3° bedoelde personen met vermelding van een prognose van het aantal leden van de plaatselijke geloofsgemeenschap tijdens de zes volgende jaren en, in geval van onvoldoende oppervlakte van het gebouw of van de gebouwen gebruikt als plaats van eredienst ten aanzien van de verwachte toename van de plaatselijke geloofsgemeenschap, van de overwogen oplossingen om daaraan het hoofd te bieden;12° een schriftelijke verklaring waarbij de in 3 ° bedoelde personen of de bedienaar (bedienaars) van de eredienst zich ertoe verbinden de wetgeving op het gebruik der talen in bestuurszaken na te leven;13° voor de in 3° bedoelde personen, onder wie de bedienaar(s) de eredienst, een verklaring op erewoord, die door elk onder hen behoorlijk ondertekend is en waaruit blijkt dat ze zich ertoe verbinden : a) de Grondwet, het Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden en het geheel van de bestaande wetgevingen na te leven;b) niet hun medewerking te verlenen aan handelingen strijdig met de Grondwet, het Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden en de bestaande wetgevingen; c) de nodige inspanningen te leveren die nodig zijn opdat de plaatselijke geloofsgemeenschap, waarvan ze lid zijn, niet in verband zou worden gebracht met woorden of handelingen strijdig met de Grondwet, het Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden."; 14° een gedetailleerde staat van de vermogenstoestand (geldelijk vermogen, onroerend vermogen - de effectenportefeuille -,...); 15° de begrotingen en rekeningen van de drie laatste jaren van de in 1° bedoelde juridische structuur;16° een juiste en realistische begrotingsprognose over drie jaar gegrond op objectieve elementen, met name op de vermogensstaat en die de verwachte toename van de plaatselijke geloofsgemeenschap zal concretiseren;17° het in artikel 17 bedoelde registratie-attest dat dateert van voor minimum drie jaar ten aanzien van de in artikel 3 bedoelde erkenningsaanvraag;18° elk ander document dat door het erkende representatieve orgaan als relevant wordt beschouwd. § 2.Indien het dossier betreffende de in § 1, 1°, 17°, bedoelde elementen onvolledig is, verzoekt de Waalse Regering of diens afgevaardigde het erkende representatieve orgaan om de ontbrekende documenten. § 3. De Regering bepaalt de modellen van documenten bedoeld in § 1, 9° tot 13°, waarmee de aanvraag op straffe van niet-ontvankelijkheid moet overeenstemmen.
Art. 5.§ 1. Onmiddellijk na ontvangst van het volledige dossier stuurt de Waalse Regering of diens afgevaardigde een afschrift ervan aan de betrokken gemeente(n), voor de instellingen belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten die op gemeentelijk vlak worden gefinancierd, en aan de betrokken provincie en aan de gemeente op het grondgebied waarvan de plaats van eredienst is gelegen,voor de instellingen belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten die op provinciaal vlak worden gefinancierd. § 2. Binnen zestig dagen na ontvangst van het afschrift van het dossier maken de gemeenteraad van de betrokken gemeente(n) voor de instellingen belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten die op gemeentelijk vlak worden gefinancierd, of de provincieraad van de betrokken provincie en de gemeenteraad van de gemeente op het grondgebied waarvan de eredienst is gelegen, voor de instellingen belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten die op provinciaal vlak worden gefinancierd, hun advies over. Deze termijn kan voor dezelfde duur en tweemaal verlengd worden door het gemeentecollege van de betrokken gemeente(n), voor de instellingen belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten die op gemeentelijk vlak worden gefinancierd, of door het provinciecollege van de betrokken provincie en het gemeentecollege van de gemeente op het grondgebied waarvan de plaats van eredienst is gelegen, voor de instellingen belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten die op provinciaal vlak worden gefinancierd. De termijn wordt opgeschort tussen 15 juli en 15 augustus. Het gemeentecollege van de betrokken gemeente(n), voor de instellingen belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten die op gemeentelijk vlak worden gefinancierd, of het provinciecollege van de betrokken provincie en het gemeentecollege van de gemeente op het grondgebied waarvan de plaats van eredienst is gelegen, voor de instellingen belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten die op provinciaal vlak worden gefinancierd, maken hun beslissing tot verlenging over. De kennisgeving geschiedt op straffe van nietigheid uiterlijk op de vervaldag van de termijn.
Het advies gaat vergezeld van een verslag over de staat van het gebouw of van de gebouwen gebruikt als plaats van eredienst. Daartoe wijzen de betrokken gemeente(n) of de betrokken provincie één of meerdere personen aan die ermee belast worden de plaatsen te bezoeken.
Indien het advies niet binnen de termijn wordt overgemaakt, wordt de procedure voortgezet overeenkomstig artikel 6.
Art. 6.Onmiddellijk na ontvangst van het advies van de gemeenteraad van de betrokken gemeente(n), voor de instellingen belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten die op gemeentelijk vlak worden gefinancierd, of van de provincieraad van de betrokken provincie en van de gemeenteraad van de gemeente op het grondgebied waarvan de eredienst is gelegen, voor de instellingen belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten die op provinciaal vlak worden gefinancierd, of bij gebrek aan overmaking van advies binnen de in artikel 5, § 2, eerste lid, bedoelde termijn, onmiddellijk na het verstrijken van die termijn, maakt de Waalse Regering of diens afgevaardigde een afschrift van het volledige dossier over aan de Minister van Justitie die een advies uitbrengt.
Art. 7.Onmiddellijk na ontvangst van het in artikel 6 bedoelde advies begint de behandeling van de aanvraag.
Art. 8.De Waalse Regering beoordeelt de erkenningsaanvraag op grond van de volgende criteria : 1° het bestaan van een plaats van eredienst overeenstemmend met het gebruik waarvoor hij is bestemd en aangepast aan de omvang van de plaatselijke geloofsgemeenschap;2° het bestaan van een juridische structuur die aan het aangevraagd openbaar statuut aangepast is en die aan wettelijke verplichtingen voldoet;3° het gebrek aan schending, door de leden van de beheersorganen van de geloofsinstelling onder wie de bedienaar(s) van de eredienst, van de Grondwet, het Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden en het geheel van de bestaande wetgevingen evenals het bewijs van hun administratieve en financiële beheerscapaciteit.
Art. 9.§ 1. De beslissing van de Waalse Regering wordt meegedeeld aan het erkende representatieve orgaan, aan de juridische structuur van de plaatselijke geloofsgemeenschap, aan de Minister van Justitie en, voor de instellingen belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten die op gemeentelijk vlak worden gefinancierd, aan de betrokken gemeente(n) en aan de gouverneur van de betrokken provincie, en voor de instellingen belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten die op provinciaal vlak worden gefinancierd, aan de betrokken provincie en aan de gemeente op het grondgebied waarvan de plaats van eredienst is gelegen. § 2. De beslissing van de Waalse Regering wordt bij uittreksel in het Belgisch Staatsblad bekendgemaakt. HOOFDSTUK II. - Verplichtingen van de instellingen belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten
Art. 10.§ 1. Naast de verplichtingen vermeld in de specifieke wetgevingen, moet de instelling belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten voldoen aan de volgende verplichtingen : 1° houder zijn van zakelijke rechten op het gebouw of de gebouwen gebruikt als plaats van eredienst of, bij gebreke daarvan, wanneer het gebouw of de gebouwen gebruikt als plaats van eredienst niet aan een overheid toebehoren, een afschrift van de met de eigenaar gesloten overeenkomst betreffende het gebruik van het gebouw of de gebouwen gebruikt als plaats van eredienst kunnen voorleggen;2° een afschrift van de stedenbouwkundige vergunning van het gebouw of van de gebouwen gebruik als plaats van eredienst, die specifiek in het kader van de overwogen geloofsactiviteit afgegeven wordt, kunnen voorleggen;3° het bewijs van het bestaan van de verzekeringspolissen inzake brand en burgerlijke aansprakelijkheid voor het gebouw of de gebouwen gebruikt als plaats van eredienst kunnen voorleggen;4° een afschrift van het attest van de commandant van de brandweerdienst waaruit blijkt dat het gebouw of de gebouwen gebruikt als plaats van eredienst met de vigerende veiligheidsnormen overeenstemmen, kunnen voorleggen;5° voor de leden van de beheersorganen, onder wie de bedienaar(s) van de eredienst, een verklaring op erewoord, die door elk onder hen behoorlijk ondertekend is en waaruit blijkt dat ze zich ertoe verbinden : a) de Grondwet, het Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden en het geheel van de bestaande wetgevingen na te leven;b) niet hun medewerking te verlenen aan handelingen strijdig met de Grondwet, het Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden en het geheel van de bestaande wetgevingen na te leven;c) de nodige inspanningen te leveren die nodig zijn opdat de plaatselijke geloofsgemeenschap, waarvan ze lid zijn, niet in verband zou worden gebracht met woorden of handelingen strijdig met de Grondwet, het Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden;6° voor de leden van de beheersorganen, onder wie de bedienaar(s) van de eredienst, een schriftelijke verklaring tot verbintenis van de naleving van het gebruik der talen in bestuurszaken kunnen voorleggen. § 2. Op verzoek van de Waalse Regering of diens afgevaardigde, maken de instellingen belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten de in § 1 bedoelde documenten binnen dertig dagen over.
Op verzoek van de betrokken gemeente(n), voor de instellingen belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten die op gemeentelijk vlak worden gefinancierd, of van de betrokken provincie, voor de instellingen belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten die op provinciaal vlak worden gefinancierd, maakt de instelling belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten, de in § 1 bedoelde documenten binnen dertig dagen over.
Op verzoek van de gemeente op het grondgebied waarvan de plaats(en) van eredienst van een instelling belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten is (zijn) gelegen, maakt deze instelling de in § 1 bedoelde documenten binnen dertig dagen over. § 3. De Regering bepaalt de modellen van documenten bedoeld in § 1, 1°, 5° en 6° waarmee de instellingen belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten moeten overeenstemmen met het oog op de naleving van de in § 1 bedoelde verplichtingen. HOOFDSTUK III. - Intrekking van de erkenning
Art. 11.§ 1. De Waalse Regering vat een procedure aan die kan leiden tot de intrekking van de erkenning van een instelling belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten die in één van de volgende toestanden verkeren : 1° de instelling voldoet niet meer aan minstens één van de voorwaarden die haar erkenning hebben mogelijk gemaakt;2° de instelling voldoet niet aan de bij hoofdstuk II opgelegde voorwaarden;3° de instelling beschikt niet meer over een beheersorgaan;4° de vervallen verklaarde instelling heeft haar activiteitenverslag niet binnen de in artikel 14 voorgeschreven termijn overgemaakt.5° de instelling heeft haar plaats van eredienst overgeplaatst zonder de Waalse Regering daarvan vooraf te waarschuwen, overeenkomstig hoofdstuk VIII;6° de leden van de beheersorganen van de instelling waaronder de bedienaar(s) van de eredienst, leven de voorschriften van de verklaring op erewoord overeenkomstig artikel 10, § 1, 5°, niet;7° de instelling heeft een gift of een legaat voorgelegd aan het algemeen vernietigingstoezicht met verplichte overzending overeenkomstig de artikelen L3161-4 en L3161-8 van het Wetboek van de plaatselijke democratie en de decentralisatie genoten en heeft de akte vergezeld van de bewijsstukken niet overgemaakt aan de toezichtoverheid.
Art. 12.In het kader van de behandeling van het dossier worden de betrokken instelling belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten en het erkende representatieve orgaan ondervraagd.
Art. 13.§ 1. De beslissing van de Waalse Regering wordt meegedeeld aan het erkende representatieve orgaan, in voorkomend geval, aan de juridische structuur van de plaatselijke geloofsgemeenschap, aan de Minister van Justitie en, voor de instellingen belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten die op gemeentelijk vlak worden gefinancierd, aan de betrokken gemeente(n) en aan de gouverneur van de betrokken provincie, en voor de instellingen belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten die op provinciaal vlak worden gefinancierd, aan de betrokken provincie en aan de gemeente op het grondgebied waarvan de plaats van eredienst is gelegen. § 2. De beslissing van de Waalse Regering wordt bij uittreksel in het Belgisch Staatsblad bekendgemaakt. HOOFDSTUK IV. - Verplichtingen van de instellingen belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten die het voorwerp hebben uitgemaakt van een verval
Art. 14.§ 1. De instelling belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten die het voorwerp hebben uitgemaakt van een verval overeenkomstig de bepalingen bedoeld in artikel 15 van de wet van 4 maart 1870 op het tijdelijke der erediensten richt jaarlijks een activiteitenverslag aan de Waalse Regering die de opstellingsmodaliteiten ervan bepaalt. § 2. Het in § 1 bedoelde verslag wordt uiterlijk op 15 februari gericht en vermeldt de tijdens het vorige jaar uitgeoefende activiteit. § 3. Het in § 1 bedoelde verslag vermeldt met name het adres van het(de) gebouw(en) gebruikt als plaats van eredienst, de samenstelling van de beheersorganen en elk element waarmee de doeltreffendheid van de openbare opdracht die haar is toevertrouwd en de naleving van de in artikel 8 bedoelde erkenningscriteria kunnen worden gecontroleerd. HOOFDSTUK V. - Registratie van de geloofsgemeenschappen
Art. 15.Elke gemeenschap die niet erkend is of waarvan de erkenning overeenkomstig hoofdstuk III is ingetrokken en waarin een geloofsactiviteit wordt uitgeoefend, richt een registratie-aangifte aan de Waalse Regering.
Art. 16.§ 1. De registratie-aangifte omvat : 1° de naam van de gemeenschap;2° het adres van het gebouw of van de gebouwen gebruikt als plaats van eredienst;3° de huidige juridische structuur van de gemeenschap;4° de personalia van de verantwoordelijke (naam, voornamen, nationaliteit, postadres, telefoonnummer, e-mail, rijksregisternummer);5° de personalia van de bedienaar van de eredienst (naam, voornamen, nationaliteit, postadres, telefoonnummer, e-mail, rijksregisternummer);6° het aantal personen die het gebouw of van de gebouwen gebruikt als plaats van eredienst bezoeken;7° een afschrift van de stedenbouwkundige vergunning van het gebouw of van de gebouwen gebruik als plaats van eredienst, die specifiek in het kader van de overwogen geloofsactiviteit afgegeven wordt;8° een afschrift van de verzekeringspolissen inzake brand en burgerlijke aansprakelijkheid van het gebouw of van de gebouwen gebruik als plaats van eredienst, 9° het attest van de commandant van de brandweerdienst waaruit blijkt dat het gebouw of de gebouwen gebruikt als plaats van eredienst met de vigerende veiligheidsnormen overeenstemmen. § 2. Elke latere wijziging van de vermeldingen bedoeld in § 1 maakt het voorwerp uit van een bijkomende aangifte. § 3. De Waalse Regering bepaalt het model van de in § 1 bedoelde aangifte waarmee de gemeenschap op straffe van niet-ontvankelijkheid van de aangifte moet overeenstemmen.
Art. 17.§ 1. Indien de elementen bedoeld in artikel 16, § 1, onvolledig zijn verzoekt de Waalse Regering of diens afgevaardigde de gemeenschap om de ontbrekende informatie. § 2. Onmiddellijk na ontvangst van het geheel van de elementen bedoeld in artikel 16, § 1, richt de Waalse Regering of diens afgevaardigde een gedateerde registratieattest aan de gemeenschap. § 3. De Waalse Regering maakt het in § 2 bedoelde model van attest op. HOOFDSTUK VI. - Samensmelting van de instellingen belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten
Art. 18.Het representatieve orgaan dient een aanvraag tot samensmelting van twee of meerdere instellingen belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten bij de Waalse Regering in.
Art. 19.§ 1. De met redenen omklede aanvraag gaat vergezeld van : 1° de identificatie van de instellingen belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten waarvan de samensmelting wordt overwogen;2° de identificatiegegevens van de instelling belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten die als overnemende instelling moet worden beschouwd en die na de samensmelting blijft voortbestaan;3° het lot voorbehouden aan de roerende en onroerende goederen van de instelling(en) belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten die als overgenomen instelling moet(en) worden beschouwd;4° het lot voorbehouden aan het gebouw of aan de gebouwen gebruikt als plaats van eredienst van de overgenomen instellingen;5° de weerslag inzake betaalde plaatsen van de bedienaars van de eredienst verbonden aan de plaats van erediensten van de instellingen belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten waarvan de samensmelting wordt aangevraagd;6° een afschrift van de beraadslaging aangenomen door elk van de organen belast met het beheer van de instellingen bedoeld in 1° en 2° betreffende de overwogen samensmelting, het lot voorbehouden aan de in 3° bedoelde roerende en onroerende goederen en het lot voorbehouden aan het gebouw of aan de gebouwen gebruikt als plaats van eredienst van de overgenomen instellingen;7° een afschrift van de beraadslaging van de gemeenteraad van de betrokken gemeente(n), voor de instellingen belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten die op gemeentelijk vlak worden gefinancierd, of van de provincieraad van de betrokken provincie, voor de instellingen belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten die op provinciaal vlak worden gefinancierd, die een advies uitbrengen over de overwogen samensmelting en over het lot voorbehouden aan het gebouw of de gebouwen gebruikt als plaats van eredienst van de overgenomen instellingen.8° elk ander bewijsstuk. § 2. Indien het dossier betreffende de in § 1, 1° tot 7°, bedoelde elementen onvolledig is, verzoekt de Waalse Regering of diens afgevaardigde het erkende representatieve orgaan om de ontbrekende documenten.
Art. 20.Onmiddellijk na ontvangst van het volledige dossier maakt de Waalse Regering of diens afgevaardigde een afschrift ervan aan de Minister van Justitie die een advies uitbrengt.
Art. 21.Onmiddellijk na ontvangst van het in artikel 20 bedoelde advies begint de behandeling van de aanvraag.
Art. 22.§ 1. De beslissing van de Waalse Regering wordt meegedeeld aan het erkende representatieve orgaan, aan de instelling belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten, aan de Minister van Justitie en, voor de instellingen belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten die op gemeentelijk vlak worden gefinancierd, aan de betrokken gemeente(n) en aan de gouverneur van de betrokken provincie, en voor de instellingen belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten die op provinciaal vlak worden gefinancierd, aan de betrokken provincie. § 2. De beslissing van de Waalse Regering wordt bij uittreksel in het Belgisch Staatsblad bekendgemaakt. HOOFDSTUK VII. - Wijziging van de territoriale beperkingen van de instellingen die belast zijn met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten en die op gemeentelijk vlak worden gefinancierd
Art. 23.Het representatieve orgaan dient een aanvraag tot wijziging van de territoriale beperkingen van een instelling belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten en gefinancierd op gemeentelijk vlak bij de Waalse Regering in.
Art. 24.§ 1. De met redenen omklede aanvraag gaat vergezeld van : 1° de identificatie van de instelling(en) belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten die door de overwogen wijziging van de territoriale beperkingen geïmpacteerd worden;2° een plan met vermelding van de nieuwe overwogen territoriale beperkingen;3° een afschrift van de beraadslaging aangenomen door elk van de organen belast met het beheer van de in 1° bedoelde instellingen betreffende de overwogen wijziging van de territoriale beperkingen;3° een afschrift van de beraadslaging van de gemeenteraad van de gemeente(n) geïmpacteerd door de overwogen wijziging van de territoriale beperkingen, die een advies over deze wijziging uitbrengt;5° elk ander bewijsstuk. § 2.Indien het dossier betreffende de in § 1, 1° tot 4°, bedoelde elementen onvolledig is, verzoekt de Waalse Regering of diens afgevaardigde het erkende representatieve orgaan om de ontbrekende documenten.
Art. 25.Onmiddellijk na ontvangst van het volledige dossier begint de behandeling van de aanvraag.
Art. 26.§ 1. De beslissing van de Waalse Regering wordt meegedeeld aan het erkende representatieve orgaan, aan de instelling belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten, aan de Minister van Justitie, aan de gouverneur van de betrokken provincie en aan de betrokken gemeente(n). § 2. De beslissing van de Waalse Regering wordt bij uittreksel in het Belgisch Staatsblad bekendgemaakt. HOOFDSTUK VIII. - Desaffectatie van de erkende plaatsen van eredienst
Art. 27.Het erkende representatieve orgaan dient een aanvraag voor een desaffectatie van een erkende plaats van eredienst bij de Waalse Regering in.
Art. 28.§ 1. De met redenen omklede aanvraag gaat vergezeld van : 1° de identificatie van de instelling belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten en bevoegd voor de administratie van de plaats van eredienst waarvan de desaffectatie wordt aangevraagd;2° de identificatie van de plaats van eredienst waarvan de desaffectatie wordt aangevraagd;3° het lot voorbehouden aan de roerende goederen van de plaats van eredienst waarvan de desaffectatie wordt aangevraagd;4° de weerslag inzake de betaalde plaats van de bedienaar van de eredienst verbonden aan de plaats van eredienst van de instellingen belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten waarvan de desaffectatie wordt aangevraagd;5° een afschrift van de beraadslaging van het orgaan belast met het beheer van de in 1° bedoelde instelling betreffende de overwogen desaffectatie;6° een afschrift van de beraadslaging van de gemeenteraad van de betrokken gemeente(n), voor de instellingen belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten die op gemeentelijk vlak worden gefinancierd, of van de provincieraad van de betrokken provincie, voor de instellingen belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten die op provinciaal vlak worden gefinancierd, die een advies uitbrengen over de overwogen desaffecatie;7° elk ander bewijsstuk. § 2. Indien het dossier betreffende de in § 1, 1° tot 6°, bedoelde elementen onvolledig is, verzoekt de Waalse Regering of diens afgevaardigde het erkende representatieve orgaan om de ontbrekende documenten.
Art. 29.In geval van desaffectatie van het gebouw dat voornamelijk bestemd is voor de uitoefening van de eredienst gaat de aanvraag vergezeld ofwel van een aanvraag tot samensmelting zoals bedoeld in hoofdstuk VI, ofwel van een aanvraag voor de overplaatsing van de plaats van eredienst zoals bedoeld in hoofdstuk IX.
Art. 30.In aanwezigheid van een betaalde plaats van bedienaar van de erediensten verbonden aan de plaats van eredienst van de instelling belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten waarvan de desaffectatie wordt aangevraagd, richt de Waalse Regering of diens afgevaardigde onmiddellijk na ontvangst van het dossier een afschrift ervan aan de Minister van Justitie die een advies uitbrengt.
Art. 31.Onmiddellijk na ontvangst van het advies bedoeld in artikel 30 of bij gebrek aan betaalde plaats van bedienaar van de eredienst verbonden aan de plaats van eredienst van de instelling belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten waarvan de desaffectatie wordt aangevraagd, begint de behandeling van de aanvraag onmiddellijk na ontvangst van het volledige dossier.
Art. 32.§ 1. De beslissing van de Waalse Regering wordt meegedeeld aan het erkende representatieve orgaan, aan de instelling belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten, aan de Minister van Justitie en, voor de instellingen belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten die op gemeentelijk vlak worden gefinancierd, aan de betrokken gemeente(n) en aan de gouverneur van de betrokken provincie, en voor de instellingen belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten die op provinciaal vlak worden gefinancierd, aan de betrokken provincie en aan de gemeente op het grondgebied waarvan de plaats van eredienst is gelegen. § 2. De beslissing van de Waalse Regering wordt bij uittreksel in het Belgisch Staatsblad bekendgemaakt. HOOFDSTUK IX. - Overplaatsing van de plaats van eredienst
Art. 33.Elke instelling belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten die haar plaats van eredienst wenst over te dragen, verzoekt vooraf en schriftelijk de Waalse Regering om machtiging en licht haar erkende representatieve orgaan daarover in.
Art. 34.§ 1. Het met redenen omklede schrijven gaat vergezeld van : 1° een afschrift van de beraadslaging van het orgaan belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten dat over de overplaatsing van de plaats van eredienst beslist;dit afschrift omvat elementen over de afstemming van de oppervlakte van het gebouw gebruikt als nieuwe plaats van eredienst op het huidige aantal leden van de plaatselijke geloofsgemeenschap en over de ontwikkeling ervan; 2° een afschrift van de stedenbouwkundige vergunning van het gebouw gebruik als nieuwe plaats van eredienst, die specifiek in het kader van de overwogen geloofsactiviteit afgegeven wordt;3° een uittreksel van de kadastrale legger van de nieuwe plaats van eredienst, met vermelding van de naam en het adres van de huidige eigenaar, de aard van het goed, de sectie, het nummer van het perceel, het bouwjaar, de oppervlakte van het perceel, het niet-geïndexeerde kadastraal inkomen;4° het bewijs van het bestaan van de verzekeringspolissen inzake brand en burgerlijke aansprakelijkheid voor het gebouw gebruikt als nieuwe plaats van eredienst;5° een afschrift van het attest van de commandant van de brandweerdienst waaruit blijkt dat het gebouw gebruikt als nieuwe plaats van eredienst met de vigerende veiligheidsnormen overeenstemt;6° elk document met vermelding van de aard van de zakelijke rechten op het gebouw gebruikt als nieuwe plaats van eredienst, waarover de instelling belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten beschikt of, bij gebreke daarvan, een afschrift van de overeenkomst betreffende het gebruik van het gebouw gebruikt als nieuwe plaats van eredienst;7° elk ander bewijsstuk. § 2. Indien het dossier betreffende de in § 1, 1° tot 6°, bedoelde elementen onvolledig is, verzoekt de Waalse Regering of diens afgevaardigde de instelling belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten om de ontbrekende documenten.
Art. 35.§ 1. Onmiddellijk na ontvangst van het volledige dossier stuurt de Waalse Regering of diens afgevaardigde een afschrift ervan, voor de instellingen belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten die op gemeentelijk vlak worden gefinancierd, aan de gemeente of aan de betrokken gemeenten, en voor de instellingen belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten die op provinciaal vlak worden gefinancierd, aan de betrokken provincie en aan de gemeente op het grondgebied waarvan de plaats van eredienst is gelegen. § 2. Binnen zestig dagen na ontvangst van het afschrift van het dossier maken de gemeenteraad van de betrokken gemeente(n)n voor de instellingen belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten die op gemeentelijk vlak worden gefinancierd, of de provincieraad van de betrokken gemeenten en de gemeenteraad van de gemeente op het grondgebied waarvan de eredienst is gelegen, voor de instellingen belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten die op provinciaal vlak worden gefinancierd, hun advies over. De termijn wordt opgeschort tussen 15 juli en 15 augustus.
Het advies gaat vergezeld van een verslag over de staat van het nieuwe gebouw overwogen als plaats van eredienst en, met name, de oppervlakte ervan. Daartoe wijzen de betrokken gemeente(n) of de betrokken provincie één of meerdere personen aan die ermee belast worden de plaatsen te bezoeken.
Indien het advies niet binnen de termijn wordt overgemaakt, wordt de procedure voortgezet overeenkomstig artikel 36.
Art. 36.Onmiddellijk na ontvangst van het advies van de gemeenteraad van de betrokken gemeente(n) voor de instellingen belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten die op gemeentelijk vlak worden gefinancierd, of van de provincieraad van de betrokken provincie en van de gemeenteraad van de gemeente op het grondgebied waarvan de eredienst is gelegen, voor de instellingen belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten die op provinciaal vlak worden gefinancierd, of bij gebrek aan overmaking van advies binnen de in artikel 35, § 2, eerste lid, bedoelde termijn, begint de behandeling van de aanvraag onmiddellijk na het verstrijken van deze termijn.
Art. 37.§ 1. De beslissing van de Waalse Regering wordt meegedeeld aan het erkende representatieve orgaan, aan de instelling belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten, aan de Minister van Justitie en voor de instellingen belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten die op gemeentelijk vlak worden gefinancierd, aan de betrokken gemeente(n) en aan de gouverneur van de betrokken provincie, en voor de instellingen belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten die op provinciaal vlak worden gefinancierd, aan de betrokken provincie en aan de gemeente op het grondgebied waarvan de plaats van eredienst is gelegen. § 2. De beslissing van de Waalse Regering wordt bij uittreksel in het Belgisch Staatsblad bekendgemaakt. HOOFDSTUK X. - Overgangsmaatregelen
Art. 38.§ 1. Dit decreet is onmiddellijk vanaf de inwerkingtreding ervan van toepassing op : 1° elke erkenningsaanvraag bedoeld in hoofdstuk I die niet het voorwerp heeft uitgemaakt van een beslissing van de Waalse Regering vóór de inwerkingtreding ervan;2° elke aanvraag tot samensmelting van twee of meerdere instellingen belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten, die bedoeld is in hoofdstuk VI en die niet het voorwerp heeft uitgemaakt van een beslissing van de Waalse Regering vóór de inwerkingtreding ervan;3° elke aanvraag tot wijziging van de territoriale beperkingen van de instellingen belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten, die bedoeld is in hoofdstuk VII en die niet het voorwerp heeft uitgemaakt van een beslissing van de Waalse Regering vóór de inwerkingtreding ervan;4° elke aanvraag tot desaffectatie van een erkende plaats van eredienst die bedoeld is in hoofdstuk VIII en die niet het voorwerp heeft uitgemaakt van een beslissing van de Waalse Regering vóór de inwerkingtreding ervan;5° elke aanvraag tot overplaatsing van een erkende plaats van eredienst die bedoeld is in hoofdstuk IX en die niet het voorwerp heeft uitgemaakt van een beslissing van de Waalse Regering vóór de inwerkingtreding ervan. § 2. Voor de toepassing van § 1, 1°, gaan de erkenningsaanvragen die sinds meer dan drie jaar voor de inwerkingtreding van dit decreet door het representatieve orgaan zijn ingediend, niet vergezeld van het in artikel 4, § 1, 17°, bedoelde aangifte-attest.
Art. 39.De instellingen belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten beschikken over een termijn van twaalf maanden te rekenen van de inwerkingtreding van dit decreet om zich aan de bepalingen van artikel 10, § 1, aan te passen.
Art. 40.De instellingen belast met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten die het voorwerp hebben uitgemaakt van een verval, maken hun activiteitenverslag betreffende het jaar 2017 dat bedoeld is in artikel 14 uiterlijk op 15 februari 2018 over.
Art. 41.De gemeenschappen waarin een geloofsactiviteit wordt uitgeoefend, beschikken over een termijn van zes maanden te rekenen van de inwerkingtreding van dit decreet om zich aan de in hoofdstuk V bedoelde registratieverplichting aan te passen.
Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.
Namen, 18 mei 2017.
De Minister-President, P. MAGNETTE De Minister van Openbare Werken, Gezondheid, Sociale Actie en Erfgoed, M. PREVOT De Minister van Economie, Industrie, Innovatie en Digitale Technologieën, J.-Cl. MARCOURT De Minister van Tewerkstelling en Vorming, E. TILLIEUX De Minister van Leefmilieu, Ruimtelijke Ordening, Mobiliteit en Vervoer en Dierenwelzijn, C. DI ANTONIO De Minister van Begroting, Ambtenarenzaken, Administratieve Vereenvoudiging en Energie, Chr. LACROIX De Minister van de Plaatselijke Besturen, Stedenbeleid en Huisvesting, P.-Y. DERMAGNE De Minister van Landbouw, Natuur, Landelijke Aangelegenheden, Toerisme en Luchthavens, afgevaardigde voor de Vertegenwoordiging bij de Grote Regio, R. COLLIN _______ Nota (1) Zitting 2016-2017. Stukken van het Waals Parlement, 770 (2016-2017), nrs. 1 tot 7.
Volledig verslag, openbare zitting van 17 mei 2017.
Bespreking.
Stemming.