Etaamb.openjustice.be
Decreet van 17 februari 2022
gepubliceerd op 24 februari 2022

Decreet tot wijziging van de artikelen 2, 33bis/1, 34 en 35 van het decreet van 12 april 2001 betreffende de organisatie van de gewestelijke elektriciteitsmarkt en tot invoeging van de artikelen 33bis/3 en 33bis/4

bron
waalse overheidsdienst
numac
2022020347
pub.
24/02/2022
prom.
17/02/2022
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

17 FEBRUARI 2022. - Decreet tot wijziging van de artikelen 2, 33bis/1, 34 en 35 van het decreet van 12 april 2001Relevante gevonden documenten type decreet prom. 12/04/2001 pub. 01/05/2001 numac 2001027238 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de organisatie van de gewestelijke elektriciteitsmarkt sluiten betreffende de organisatie van de gewestelijke elektriciteitsmarkt en tot invoeging van de artikelen 33bis/3 en 33bis/4 (1)


Het Waals Parlement heeft aangenomen en Wij, Waalse Regering, bekrachtigen hetgeen volgt:

Artikel 1.In artikel 2 van het decreet van 12 april 2001Relevante gevonden documenten type decreet prom. 12/04/2001 pub. 01/05/2001 numac 2001027238 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de organisatie van de gewestelijke elektriciteitsmarkt sluiten betreffende de organisatie van de gewestelijke elektriciteitsmarkt, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° punt 57° bis wordt vervangen als volgt: "57° bis "activering van een voorafbetalingsfunctie" : de actie om een slimme meter te plaatsen en de voorafbetaling daarop te activeren of de actie om de voorafbetaling op een reeds geplaatste slimme meter te activeren;"; 2° punt 58° wordt vervangen als volgt: "58° " winterperiode " : de periode tussen 1 november en 31 maart.De Regering mag die periode moduleren naargelang van de klimaatomstandigheden;"; 3° het artikel wordt aangevuld met een punt 77°, luidend als volgt: " 77° "gewaarborgde minimale levering" : elektriciteitslevering die wordt gewaarborgd door de activering van een vermogensbegrenzer overeenkomstig de door de Regering bepaalde voorwaarden.».

Art. 2.Het opschrift van afdeling 1 van Hoofdstuk VII van hetzelfde decreet, wordt vervangen als volgt: "Beschermde afnemers en wanbetalingsprocedure".

Art. 3.Artikel 33bis/1 van hetzelfde decreet wordt vervangen als volgt: "Art. 33bis/1. De vervaldatum van de factuur voor het elektriciteitsverbruik mag niet korter zijn dan vijftien dagen, te rekenen vanaf de datum van afgifte. Bij niet-betaling van het gefactureerde bedrag zendt de leverancier een aanmaning. De nieuwe vervaldag mag niet korter zijn dan tien dagen. In de herinnering wordt de klant gewezen op de nieuwe vervaldag, op de mogelijkheid om een beroep te doen op de O.C.M.W. of op een erkende schuldbemiddelaar en op de procedure die wordt gevolgd indien de afnemer er niet in slaagt de betaling van de factuur op te lossen. Indien de afnemer niet reageert, dient de leverancier hem per aangetekende brief en per post in gebreke te stellen. In geval van een ingebrekestelling door de afnemer is de leverancier verplicht de afnemer uit te nodigen contact op te nemen met de leverancier om een redelijk betalingsplan af te sluiten en de afnemer te wijzen op de mogelijkheid zich bij zijn onderhandelingen te laten bijstaan door een O.C.M.W. of een schuldbemiddelingsdienst. De leverancier stelt de afnemer in kennis van de termijn waarbinnen hij met de afnemer een redelijk betalingsplan moet sluiten.

Na het verstrijken van de termijn van vijftien dagen na ontvangst van de aangetekende aanmaning, die slechts betrekking kan hebben op een bedrag dat hoger is dan de door de regering vastgestelde minimumschuld, wordt de afnemer in gebreke gesteld indien hij niet reageert of weigert een redelijk betalingsplan af te sluiten.

De regering stelt de vorm en de inhoud vast van de formulieren die de leverancier moet bijvoegen bij de aanmaningsbrieven en verklaringen van niet-betaling die hij de afnemer krachtens de leden 1 en 4 zendt.

Op deze formulieren wordt met name uitdrukkelijk en leesbaar vermeld dat de afnemer een of meer van de volgende keuzes kan maken, waarbij elk van deze keuzes in een korte paragraaf wordt toegelicht: - de activering van de voorafbetalingsfunctie aanvragen. Indien de afnemer hiermee uitdrukkelijk schriftelijk instemt, kan de leverancier de netbeheerder om activering van de voorafbetaling verzoeken. In dit geval wordt de voorafbetaling automatisch gekoppeld aan een vermogensbegrenzing in geval van niet-oplading, ten einde een gegarandeerde minimumlevering van elektriciteit aan de beschermde afnemer te waarborgen. In geval van niet-betaling van het verbruik onder de vermogensbegrenzer kan de leverancier de procedure in werking stellen die is voorzien in geval van niet-beantwoording van dit formulier; - verzoeken om het afsluiten van een redelijk betalingsplan; - het O.C.M.W. om hulp vragen; - een beroep doen op de bemiddelingsdienst van de CWaPE; - de inleiding van een schuldbemiddelingsprocedure aanvragen; - de aanhangigmaking van zaken bij de vrederechter aanvragen door middel van een gezamenlijk verzoek.

De leverancier stelt de afnemer in gebreke van betaling per brief en met bijvoeging van het in lid 3 bedoelde formulier op de hoogte. In deze brief wordt de afnemer er tevens op gewezen dat zijn naam, voornaam, postadres, telefoonnummer en, in voorkomend geval, zijn e-mailadres binnen tien dagen na ontvangst van de brief aan het O.C.M.W. zullen worden meegedeeld, zodat hij de hulp van deze instantie kan inroepen bij de onderhandelingen over een redelijk betalingsplan, financiële steun of begeleidingsmaatregelen. De afnemer kan binnen vijf dagen per brief bezwaar maken.

Hij bepaalt voorts dat de leverancier binnen dertig kalenderdagen na ontvangst van de brief en bij gebreke van antwoord op de bij de ingebrekestelling en de verklaring van niet-betaling gevoegde formulieren, de netbeheerder verzoekt om activering van de voorafbetalingsfunctie, met gewaarborgde minimumlevering voor beschermde afnemers, dan wel de zaak aanhangig maakt bij de vrederechter met het verzoek tot verbreking van het leveringscontract.

De leverancier stelt de afnemer tevens in kennis van zijn recht om te weigeren de voorafbetaling te activeren en van de gevolgen van een eventuele ingebrekestelling. Deze termijn wordt op verzoek van het O.C.M.W. met maximaal dertig dagen verlengd, terwijl een sociaal-budgettaire analyse wordt uitgevoerd, een beslissing over financiële bijstand wordt genomen en met de leverancier over een redelijk betalingsplan wordt onderhandeld.

Indien tussen de afnemer en zijn leverancier een redelijk betalingsplan wordt overeengekomen, wordt op elk ogenblik tijdens de procedure de niet-betalingsprocedure of de ingebrekestellingsprocedure opgeschort. De leverancier stelt de afnemer schriftelijk in kennis van het afgesloten betalingsplan of van eventuele wijzigingen daarvan.

In geval van niet-naleving van de gekozen procedure in het bij de ingebrekestelling en verklaring van niet-betaling gevoegde formulier of in geval van niet-naleving van het redelijke betalingsplan, verzoekt de leverancier de netbeheerder om activering van de voorafbetalingsfunctie, met gewaarborgde minimumlevering voor beschermde afnemers, of wendt hij zich tot de vrederechter om de ontbinding van het leveringscontract te vorderen.

In het kader van haar jaarverslag bezorgt de CWaPE de Waalse regering en het Waalse parlement een verslag over de procedures voor de vrederechter in geval van wanbetaling. In dit verslag wordt een overzicht gegeven van het aantal gevallen, de gemiddelde behandelingstijd, de betrokken leveranciers, het resultaat van de betrokken vonnissen en de bedragen van de onbetaalde schulden waarvoor de procedure werd ingeleid.

Overeenkomstig de Europese wetgeving heeft de afnemer te allen tijde de mogelijkheid een nieuw leveringscontract te sluiten.

De Regering kan de wijze van toepassing van dit artikel nader bepalen, met uitzondering van die bedoeld in lid 8.".

Art. 4.Hetzelfde decreet wordt aangevuld met een artikel 33bis/3, luidend als volgt: "Art. 33bis/3. § 1. Geen elektriciteit kan worden afgesloten zonder toestemming van de Vrederechter.

De leverancier kan de netbeheerder verzoeken om activering van de voorafbetalingsfunctie in de gevallen bedoeld in artikel 33 bis/1.

Activering van de voorafbetalingsfunctie kan niet worden opgelegd indien de afnemer op gezamenlijk verzoek heeft verzocht de zaak aan de vrederechter voor te leggen of indien hij deze activering heeft geweigerd. In dit laatste geval wendt de leverancier zich door middel van een gemeenschappelijk verzoek tot de vrederechter.

Voor beschermde afnemers wordt, wanneer de vooruitbetaling bij besluit van de vrederechter wordt geactiveerd, deze automatisch gekoppeld aan een vermogensbegrenzer om een gegarandeerde minimumlevering van elektriciteit te waarborgen. Deze gewaarborgde minimumlevering geldt voor een vermogen van tien ampère en wordt aan de beschermde afnemer gegarandeerd voor een periode van zes maanden, onverminderd een langere periode die door de vrederechter wordt vastgesteld. De beschermde afnemer wordt door zijn distributienetbeheerder bevoorraad zodra zijn leverancier hem in gebreke heeft gesteld. § 2 Paragraaf 1 is niet van toepassing wanneer afsluiting vereist is op grond van het feit dat de veiligheid van goederen of personen of de goede werking van het distributienet ernstig wordt bedreigd. Paragraaf 1 is evenmin van toepassing indien de afsluiting nodig is ten gevolge van de regularisatieprocedure bij een verhuizing of bij een verbreking van de verzegeling. § 3. Elke afsluiting die zonder toestemming van de vrederechter op basis van dit artikel wordt uitgevoerd, is het voorwerp van een informatieve maatregel per brief, waarin aan de afnemer de precieze redenen worden meegedeeld die de afsluiting rechtvaardigen, evenals de duur ervan. Een kopie van de brief wordt aan het CWaPE toegezonden. § 4. Het feit dat een gezin de vooruitbetaling niet vrijwillig activeert, doet geen afbreuk aan de toekenning van steun waarin andere wetgeving voorziet.

Art. 5.Hetzelfde decreet wordt aangevuld met een artikel 33bis/4, luidend als volgt: "Art. 33bis/4. Onverminderd artikel 33bis/3 mag een afnemer niet worden afgesloten tijdens de winterperiode, tijdens welke de distributienetbeheerder zorgt voor de bevoorrading van de afnemer. Dit verbod op afsluiting van een afnemer betreft verzoeken om afsluiting met toestemming van de vrederechter en verzoeken om afsluiting van een afnamepunt waarvan het contract tijdens de winterperiode afloopt.

Wanneer de reden voor het verzoek om een afnamepunt af te sluiten het aflopen van de overeenkomst tijdens de winterperiode is, wordt het verzoek om af te sluiten uitgevoerd aan het einde van de winterperiode, tenzij de consument een nieuwe leveringsovereenkomst heeft voor het betrokken afnamepunt.

Art. 6.In artikel 34, § 1, 3°, van hetzelfde decreet wordt punt c) vervangen als volgt: "c) zorgen voor de activering van de voorafbetalingsfunctie overeenkomstig artikel 33bis/3. De Regering bepaalt het tijdschema en de modaliteiten voor de activering en deactivering, op vrijwillige basis en op basis van een rechterlijke beslissing, door de netbeheerder. Als de distributienetbeheerder, om redenen die voortvloeien uit gebreken die aan hem toe te schrijven zijn, de activeringstermijn vastgelegd door de Regering overschrijdt, zal hij de leverancier die de activeringsaanvraag voor de voorafbetalingsfunctie heeft ingediend, een forfaitaire tegemoetkoming verschuldigd zijn waarvan de berekeningsmethode van het bedrag wordt bepaald door de Regering na advies van de CWaPE.".

Art. 7.In artikel 35, § 1, tweede lid, van hetzelfde decreet wordt punt 1° vervangen als volgt: "1° wanneer de voorafbetalingsfunctie overeenkomstig dit decreet is geactiveerd;".

Art. 8.In afwijking van dit decreet installeert een distributienetbeheerder, indien hij de voorafbetalingsfunctie nog niet kan activeren, gedurende een periode van zes maanden vanaf de inwerkingtreding van dit decreet, een budgetmeter onder de voorwaarden van artikel 33bis/3 van het decreet van 12 april 2001Relevante gevonden documenten type decreet prom. 12/04/2001 pub. 01/05/2001 numac 2001027238 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de organisatie van de gewestelijke elektriciteitsmarkt sluiten betreffende de organisatie van de gewestelijke elektriciteitsmarkt.

Budgetmeters die vóór de inwerkingtreding van dit decreet zijn geïnstalleerd, kunnen met instemming van de partijen worden gehandhaafd.

Art. 9.Dit decreet treedt in werking op de eerste dag van de zevende maand na die waarin dit decreet in het Belgisch Staatsblad is bekendgemaakt.

Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Namen, 17 februari 2022.

De Minister-President, E. DI RUPO De Vice-Minister-President en Minister van Economie, Buitenlandse Handel, Onderzoek, Innovatie, Digitale Technologieën, Ruimtelijke Ordening, Landbouw, het "IFAPME", en de Vaardigheidscentra, W. BORSUS De Vice-Minister-President en Minister van Klimaat, Energie, Mobiliteit en Infrastructuren, Ph. HENRY De Vice-Minister-President en Minister van Werk, Vorming, Gezondheid, Sociale Actie en Sociale Economie, Gelijke Kansen en Vrouwenrechten, Ch. MORREALE De Minister van Ambtenarenzaken, Informatica, Administratieve Vereenvoudiging, belast met Kinderbijslag, Toerisme, Erfgoed en Verkeersveiligheid, V. DE BUE De Minister van Huisvesting, de Plaatselijke Besturen en het Stedenbeleid, Ch. COLLIGNON De Minister van Begroting en Financiën, Luchthavens en Sportinfrastructuren, A. DOLIMONT De Minister van Leefmilieu, Natuur, Bossen, Landelijke Aangelegenheden en Dierenwelzijn, C. TELLIER _______ Nota (1) Zitting 2021-2022 Stukken van het Waals Parlement 287 (2020-2021) Nrs.1, 1bis tot 12.

Volledig verslag, plenaire vergadering van 16 februari 2022.

Bespreking.

Stemming.

^