Etaamb.openjustice.be
Decreet van 05 mei 2022
gepubliceerd op 25 mei 2022

Decreet tot wijziging van het decreet van 10 maart 1994 betreffende de oprichting van de "Société wallonne de financement complémentaire des Infrastructures" (1)

bron
waalse overheidsdienst
numac
2022203013
pub.
25/05/2022
prom.
05/05/2022
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

5 MEI 2022. - Decreet tot wijziging van het decreet van 10 maart 1994 betreffende de oprichting van de "Société wallonne de financement complémentaire des Infrastructures" (Waalse maatschappij voor de aanvullende financiering van de infrastructuren) (1)


Het Waals Parlement heeft aangenomen en Wij, Waalse Regering, bekrachtigen hetgeen volgt :

Artikel 1.Artikel 5 van het decreet van 10 maart 1994 betreffende de oprichting van de "Société wallonne de financement complémentaire des Infrastructures" (Waalse maatschappij voor de aanvullende financiering van de infrastructuren), laatst gewijzigd bij het programmadecreet van 17 juli 2018, wordt vervangen door hetgeen volgt : "

Art. 5.§ 1. De maatschappij wordt beheerd door een raad van bestuur, die maximum elf leden telt, aangewezen door de Regering, en die het Gewest vertegenwoordigen.

De voorzitter en de ondervoorzitter van de raad van bestuur worden door de Waalse Regering benoemd. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.

Het mandaat van de leden van de raad van bestuur heeft een duur van vijf jaar en is hernieuwbaar.

De Regering bepaalt de bezoldiging van de leden van de raad van bestuur met inachtneming van de maxima vastgelegd in het decreet van 12 februari 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 12/02/2004 pub. 22/03/2004 numac 2004200763 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de overheidsbestuurder sluiten betreffende de overheidsbestuurder.

De dag van diens benoeming mag het lid van de raad van bestuur de volle leeftijd van zeventig jaar niet hebben bereikt.

De Regering kan de deelname van met raadgevende stem zittende deskundigen aan de raad van bestuur organiseren. § 2. De raad van bestuur stelt alle handelingen noodzakelijk of nuttig voor de verwezenlijking van het doel van de maatschappij.

Het dagelijks bestuur wordt toevertrouwd aan een directeur-generaal aangewezen door de Regering voor een mandaat van vijf jaar.

Het dagelijks bestuur omvat zowel de handelingen en de beslissingen die de behoeften uit het dagelijks leven van de maatschappij als de handelingen en de beslissingen die wegens het geringe belang dat ze hebben de tussenkomst van de raad van bestuur niet verantwoorden.

De raad van bestuur kan bijzondere bevoegdheden aan de directeur-generaal overdragen volgens de nadere regels die hij bepaalt.

Elke akte van overdracht maakt het voorwerp uit van een schriftelijke akte die nauwkeurig de bevoegdheden, beoogd bij deze overdracht, en de duur ervan nader omschrijft. De akten van overdracht worden in een register opgetekend. Elke beslissing genomen door de directeur-generaal of het directiecomité bedoeld in artikel 5/1 ter uitvoering van een akte van overdracht wordt bij de eerstvolgende beslissing van de raad van bestuur voorgelegd. § 3. De Regering wijst de directeur-generaal bedoeld in paragraaf 2 aan na afloop van een wervingsprocedure. De Regering stelt de nadere toepassingsregels van deze paragraaf vast.

De wervingsprocedure bedoeld in het eerste lid omvat de goedkeuring door de Regering op voorstel van de raad van bestuur : 1° van een functie-omschrijving;2° van een opdrachtbrief die de nauwkeurige omschrijving omvat van de algemene beheersopdrachten en de na te streven doelstellingen zowel in termen van management als van strategie. In het kader van de wervingsprocedure schrijft de raad van bestuur, volgens de door de Regering bepaalde nadere regels, de oproep uit voor het indienen van een externe en interne publieke kandidatuur, die minstens omvatten: 1° de functie-omschrijving;2° de wijze van en de uiterste datum voor het indienen van de kandidaturen;3° de diploma's en ervaringen vereist voor de functie;4° de documenten die de akte van kandidaatstelling op straffe van nietigheid dient te bevatten;5° de dienst waarbij de opdrachtbrief en alle andere nuttige inlichtingen of stukken kunnen worden verkregen;6° de weddeschaal voorgesteld voor het mandaat en de nadere regels voor het einde van het mandaat. In het kader van de selectiejury is de selectiejury op basis van een voorstel van de raad van bestuur, ter goedkeuring aan de Regering voorgelegd, als volgt samengesteld: 1° de voorzitter en de ondervoorzitter van de raad van bestuur, evenals de voorzittter van het bezoldigingscomité;2° twee leden, deskundigen, die een tienjarige ervaring voorleggen in management of human ressources, gekozen buiten de leden van de ministeriële kabinetten, van de diensten van de Franse Gemeenschap, van de diensten van de Waalse Regering en van de instellingen van openbaar nut bedoeld in het decreet van 22 januari 1998Relevante gevonden documenten type decreet prom. 22/01/1998 pub. 04/02/1998 numac 1998027050 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende het statuut van het personeel van sommige instellingen van openbaar nut die onder het Waalse Gewest ressorteren sluiten betreffende het statuut van het personeel van sommige instellingen van openbaar nut die onder het Waalse Gewest ressorteren;3° een lid van een Franstalige Belgische universiteit, bevoegd in de vervoerseconomie, die het juryvoorzitterschap waarneemt;4° de directeur-generaal van de Waalse Overheidsdienst Mobiliteit en Infrastructuren of diens vertegenwoordiger. Maximum twee derde van de leden van de selectiejury zijn van hetzelfde geslacht.

De jury organiseert de selectieproeven waarmee de vaardigheden van de kandidaten op grond van volgende selectiecriteria kunnen worden beoordeeld : 1° competenties in organisatiebeheer;2° persoonlijkheid en ervaring van de kandidaten. De jury stelt een klassement van de kandidaten op die geschikt worden beoordeeld om de functie te vervullen op grond van de resultaten in de selectieproeven, evenals een schriftelijk en gemotiveerd verslag waarin de vaardigheden van elke in aanmerking genomen kandidaat worden opgenomen, en deelt ze aan de Regering mee. § 4. De directeur-generaal bedoeld in paragraaf 2 wordt onderworpen aan periodieke evaluaties, georganiseerd door een evaluatiecomité.

De raad van bestuur stelt in eigen kring het evaluatiecomité in, volgens de nadere regels bepaald door de Regering. Het evaluatiecomité kan zich, in het kader van deze evaluaties, laten omringen door externe persoonlijkheden.

De evaluatieprocedures en hun nadere regels worden nader in het beheerscontract omschreven en volgen deze beginselen: 1° de evaluatiecriteria zijn de volgende : - de uitvoering van de competenties die als referentie in de functie-omschrijving zijn opgenomen; - de uitvoering van de doelen vastgesteld in de opdrachtbrief; 2° de evaluaties worden om de 30 maanden uitgevoerd;3° de evaluaties worden afgesloten door een evaluatierapport, uitgevoerd door het evaluatiecomité, en aan de raad van bestuur overgemaakt. In geval van negatieve evaluatie vanwege de raad van bestuur, en medegedeeld aan de Regering, kan de Regering voorstellen dat het mandaat van de directeur-generaal beëindigd wordt. ".

Art. 2.In hetzelfde decreet wordt een artikel 5/1 ingevoegd, luidend als volgt: "

Art. 5/1.De raad van bestuur bepaalt de organisatie, de bevoegdheid en de werking en de wijze van aanwijzing van het directiecomité, bestaande uit maximum zes leden, die geen deel uitmaken van de raad van bestuur. De regeringscommissarissen zetelen daarin met raadgevende stem.

Het directiecomté staat de directeur-generaal bij in de uitoefening van diens opdrachten. ".

Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Namen, 5 mei 2022.

De Minister-President, E. DI RUPO De Vice-Minister-President en Minister van Economie, Buitenlandse Handel, Onderzoek, Innovatie, Digitale Technologieën, Ruimtelijke Ordening, Landbouw, het "IFAPME", en de Vaardigheidscentra, W. BORSUS De Vice-Minister-President en Minister van Klimaat, Energie, Mobiliteit en Infrastructuren, P. HENRY De Vice-Minister-Presidente en Minister van Werk, Vorming, Gezondheid, Sociale Actie, Gelijke Kansen en Vrouwenrechten, C. MORREALE De Minister van Ambtenarenzaken, Informatica, Administratieve Vereenvoudiging, belast met Kinderbijslag, Toerisme, Erfgoed en Verkeersveiligheid, V. DE BUE De Minister van Huisvesting, de Plaatselijke Besturen en Stedenbeleid, C. COLLIGNON De Minister van Begroting en Financiën, Luchthavens en Sportinfrastructuren, A. DOLIMONT De Minister van Leefmilieu, Natuur, Bossen, Landelijke Aangelegenheden en Dierenwelzijn, C. TELLIER _______ Nota (1) Zitting 2021-2022. Stukken van het Waalse Parlement 895 (2021-2022) Nrs. 1 tot 6.

Volledig verslag, openbare zitting van 4 mei 2022.

Bespreking.

Stemming.

^