Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering
gepubliceerd op 23 september 2022

Besluit van de Waalse Regering betreffende de uitvoering van het decreet van 22 december 2021 tot oprichting van een "UAP" van het type 1 "Fonds voor een koolstofarme en veerkrachtige economie"

bron
waalse overheidsdienst
numac
2022205464
pub.
23/09/2022
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

1 SEPTEMBER 2022. - Besluit van de Waalse Regering betreffende de uitvoering van het decreet van 22 december 2021Relevante gevonden documenten type decreet prom. 22/12/2021 pub. 17/01/2022 numac 2022200071 bron waalse overheidsdienst Decreet tot oprichting van een "UAP" van het type 1 "Fonds voor een koolstofarme en veerkrachtige economie" (1) sluiten tot oprichting van een "UAP" (Waalse openbare bestuurseenheid) van het type 1 "Fonds voor een koolstofarme en veerkrachtige economie"


De Waalse Regering, Gelet op het decreet van 22 december 2021Relevante gevonden documenten type decreet prom. 22/12/2021 pub. 17/01/2022 numac 2022200071 bron waalse overheidsdienst Decreet tot oprichting van een "UAP" van het type 1 "Fonds voor een koolstofarme en veerkrachtige economie" (1) sluiten tot oprichting van een "UAP" (Waalse openbare bestuurseenheid) van het type 1 "Fonds voor een koolstofarme en veerkrachtige economie", de artikelen 2, eerste lid, 5, eerste lid 1, 7, derde lid, 8 en 9, derde lid;

Gelet op het rapport van 24 januari 2022 opgemaakt overeenkomstig artikel 3, 2°, van het decreet van 11 april 2014Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/04/2014 pub. 06/06/2014 numac 2014203532 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende uitvoering van de resoluties van de Vrouwenconferentie van de Verenigde Naties die in september 1995 in Peking heeft plaatsgehad en tot integratie van de genderdimensie in het geheel van de gewestelijke beleidslijnen sluiten houdende uitvoering van de resoluties van de Vrouwenconferentie van de Verenigde Naties die in september 1995 in Peking heeft plaatsgehad en tot integratie van de genderdimensie in het geheel van de gewestelijke beleidslijnen;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 18 juni 2021;

Gelet op de instemming van de Minister van Begroting, gegeven op 1 september 2022;

Gelet op advies nr. 71.356/4, van de Raad van State, gegeven op 4 mei 2022, overeenkomstig artikel 84, § 1, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Gelet op de toepassing van het decreet van 15 december 2011Relevante gevonden documenten type decreet prom. 15/12/2011 pub. 29/12/2011 numac 2011027237 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende organisatie van de begroting en van de boekhouding van de diensten van de Waalse Regering sluiten houdende organisatie van de begroting, de boekhouding en de rapportage van de Waalse overheidsbestuurseenheden (WBFin-decreet).

Gelet op het advies van de "Conseil économique, social et environnemental de Wallonie" (Economische, Sociale en Milieuraad van Wallonië), gegeven op 13 september 2021;

Op de voordracht van de Minister van Klimaat Na beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK 1. - Definities

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder: 1° het decreet: het decreet van 22 december 2021Relevante gevonden documenten type decreet prom. 22/12/2021 pub. 17/01/2022 numac 2022200071 bron waalse overheidsdienst Decreet tot oprichting van een "UAP" van het type 1 "Fonds voor een koolstofarme en veerkrachtige economie" (1) sluiten tot oprichting van een "UAP" (Waalse openbare bestuurseenheid) van het type 1 "Fonds voor een koolstofarme en veerkrachtige economie";2° de Minister : de Minister van Klimaat;3° de administratie : het « Agence wallonne de l'Air et du Climat » (Waals agentschap voor Lucht en Klimaat). HOOFDSTUK 2. - Werking van het Fonds

Art. 2.Het Fonds staat onder de voogdij van de Minister.

Art. 3.§ 1. Overheidsopdrachten of subsidies komen niet in aanmerking voor steun uit het Fonds indien de inschrijver of aanvrager : 1° veroordeeld is geweest voor een misdrijf of overtreding in verband met mensenhandel, corruptie of het witwassen van geld;2° zijn verplichtingen inzake de betaling van belastingen of socialezekerheidsbijdragen niet nakomt, behalve : a) wanneer het uitstaande bedrag niet hoger is dan 3 000 EUR;b) indien de inschrijver of aanvrager kan aantonen dat hij ten aanzien van een bestuurlijke overheid of een overheidsbedrijf over één of meer zekere, opeisbare en niet jegens derden verschuldigde schuldvorderingen beschikt ter waarde van het dichtstbijzijnde bedrag van 3 000 euro;3° in staat van faillissement, vereffening, stopzetting van de activiteiten, gerechtelijke reorganisatie verkeert, dan wel zijn faillissement heeft erkend of het voorwerp is van een procedure van vereffening of gerechtelijke reorganisatie. De in het eerste lid vastgestelde eisen worden gestaafd met een verklaring op erewoord die door de inschrijver of de aanvrager aan de administratie wordt overgelegd. § 2. De Minister kan aanvullende selectiecriteria vaststellen voor de beoordeling van de ontvankelijkheid van een inschrijving of project in het kader van elke overheidsopdracht en elke oproep tot het indienen van projecten.

Art. 4.De Minister bepaalt de voorwaarden voor de toekenning en het doel van elke subsidie, alsmede het doel van elke overheidsopdracht, met inachtneming van de vigerende wetgeving, overeenkomstig de in de artikelen 4 en 7 van het decreet genoemde onderwerpen. Daartoe pleegt hij overleg met de leden van de Regering die eveneens bevoegd zijn, teneinde gecoördineerde en complementaire acties met bestaande instrumenten en mechanismen voor te stellen. HOOFDSTUK 3. - Oproepen tot het indienen van projecten Afdeling 1 - Voorwaarden voor toekenning en procedure

Art. 5.§ 1. Binnen de grenzen van de beschikbare begrotingskredieten doet de Minister ten minste één oproep tot het indienen van projecten per jaar.

Wanneer zich na de lancering van de in het eerste lid bedoelde oproepen tot het indienen van projecten specifieke en dringende behoeften voordoen in verband met de in de artikelen 4 en 7 van het decreet bedoelde doelstellingen, kan de Minister binnen de grenzen van de beschikbare begrotingskredieten een specifieke oproep tot het indienen van projecten doen. § 2. De Minister bepaalt, zo nodig in overleg met de bevoegde leden van de Regering: 1° de organisatie van de oproepen tot het indienen van projecten;2° de data voor de lancering van de oproepen tot het indienen van projecten, rekening houdend met de beschikbare budgetten;3° de data en procedures voor het indienen van dossiers na de lancering van de projectoproepen. De oproepen tot het indienen van projecten worden bekendgemaakt op de website van de administratie. § 3. De projecten worden als volgt geselecteerd: 1° de Minister bepaalt, zo nodig in overleg met de bevoegde leden van de Regering, de toelatingsvoorwaarden en de specifieke selectiecriteria voor elke projectoproep, rekening houdend met : a) de materiële, personele en financiële middelen die nodig zijn voor de levensvatbaarheid en de goede werking van het project;b) het financieel beheer en het human resources-beheer van de aanvrager;2° door de relevantie van de projecten ten opzichte van de doelstellingen en activiteiten bedoeld in de artikelen 4 en 7 van het decreet na te gaan. Het selectiecomité dat belast is met de selectie van de projecten, bestaat uit vertegenwoordigers van de Minister, eventueel andere bevoegde leden van de Regering, overheidsdiensten en actoren die beschikken over expertise of technische vaardigheden met betrekking tot de thema's waarop de oproepen tot het indienen van projecten betrekking hebben, en die door de Minister worden aangewezen.

Geen enkel lid van de selectiecommissie mag zitting hebben in de commissie indien zijn persoonlijke belangen of die van de organisatie die hij vertegenwoordigt, in strijd kunnen zijn met de taakstelling van het Fonds § De selectie van de projecten vindt plaats binnen twee maanden na de in de oproep tot het indienen van projecten vermelde uiterste datum voor de indiening van de projecten.

De Minister kan de in paragraaf 3 bedoelde selectieprocedures aanvullen en aan de oproep tot het indienen van projecten aanvullende, louter procedurele voorwaarden toevoegen, alsmede, in voorkomend geval, een eventuele weging.

Art. 6.Komt niet in aanmerking voor subsidies: 1° een natuurlijke of rechtspersoon wiens activiteit reclamedoeleinden nastreeft;2° een activiteit die reeds volledig gesubsidieerd wordt door een overheidsinstantie. Met betrekking tot paragraaf 1, 2°, indien andere overheidssubsidies de financiering van de activiteit gedeeltelijk dekken, brengt de natuurlijke of rechtspersoon wiens project werd geselecteerd de administratie daarvan op de hoogte en kan hij subsidies ontvangen voor het saldo van de financiering van zijn project.

Art. 7.De aanvraag om subsidie wordt ingediend in de vorm en op de wijze als door de Minister bepaald.

Art. 8.De administratie onderzoekt de aanvraag voor een subsidie. De Minister beslist, zo nodig in overleg met de bevoegde leden van de Regering, of de Regering de subsidie al dan niet toekent.

Art. 9.De administratie stelt de aanvrager in kennis van de beslissing. Afdeling 2 - Betaling van de subsidies

Art. 10.De begunstigde dient bij de administratie een verslag in over het uitgevoerde project of over de voortgang van het project dat in het afgelopen kalenderjaar is uitgevoerd, waarvan het model en de termijn door de Minister worden vastgesteld.

Art. 11.De subsidie wordt in drie schijven uitbetaald: 1° een eerste schijf, overeenstemmend met een voorschot gelijk aan 50 % van het totale bedrag van de subsidie, wordt uitbetaald zodra de beslissing tot subsidieverlening is meegedeeld;2° een tweede schijf, gelijk aan 25 procent van het totale bedrag van de subsidie, wordt betaald binnen twee maanden na ontvangst van een tussentijds verslag over de gesubsidieerde activiteit;3° het saldo wordt betaald binnen twee maanden na ontvangst van het dossier ter verantwoording van het gebruik van de subsidie, bedoeld in artikel 14. Afdeling 3. - Begeleidingscomité

Art. 12.Tijdens de subsidieperiode wordt door de administratie een begeleidingscomité bijeengeroepen. De administratie is verantwoordelijk voor het opstellen van de notulen.

Het Begeleidingscomité is belast met het toezicht op de conformiteit van de in het kader van het project geplande activiteiten met de bepalingen van dit besluit en met de in artikel 7 van het decreet omschreven doelstellingen.

Art. 13.De samenstelling van het Begeleidingscomité wordt bepaald door de Minister en, in voorkomend geval, de overige leden van de betrokken Regering en omvat ten minste : 1° de Minister of zijn vertegenwoordiger;2° een vertegenwoordiger van de administratie;3° één of twee deskundigen met bewezen ervaring in functie van het thema van de projectoproep en aangewezen door de Minister;4° een vertegenwoordiger van de begunstigde. Afdeling 4. - Controle

Art. 14.Om het saldo van de subsidie te verkrijgen, moet de begunstigde binnen de door de Minister vastgestelde termijn na de afsluiting of het einde van het gesubsidieerde project het bewijs van het gebruik van de subsidie toezenden. Na deze termijn wordt de aanvraag tot betaling van de subsidie als onontvankelijk beschouwd, behalve in gevallen van overmacht of uitzonderlijke omstandigheden die naar behoren schriftelijk zijn gemotiveerd.

Het ondersteunend dossier wordt naar de administratie gestuurd.

Art. 15.Het in artikel 14 bedoelde ondersteunend dossier bestaat uit de volgende elementen: 1° een gedetailleerde rekening met alle ontvangsten en uitgaven in verband met de opdrachten die in het kader van deze subsidie worden uitgevoerd;2° een verklaring op erewoord van de persoon die gemachtigd is de begunstigde te vertegenwoordigen, waarin wordt verklaard dat de uitgaven die ter verantwoording van deze subsidie worden ingediend, niet door een andere overheidssubsidie worden gedekt;3° schriftelijke of visuele producties of de vermelding van de raadpleegbare website;4° een eindverslag over de activiteiten tijdens de volledige subsidieperiode, vergezeld van bewijsstukken van de uitvoering van concrete projecten. Afdeling 5. - Beroep

Art. 16.§ 1. Het in artikel 9 van het decreet bedoelde beroep wordt bij de administratie ingesteld binnen dertig dagen na ontvangst van de beslissing door de betrokken aanvrager. § 2. Het beroep wordt ondertekend en bevat ten minste de volgende informatie: 1° de naam, voornaam en het adres van de verzoekende partij;2° indien de verzoeker een rechtspersoon is, zijn naam of handelsnaam, zijn rechtsvorm, het adres van zijn maatschappelijke zetel, alsmede de naam, voornaam, adres en hoedanigheid van de persoon die gemachtigd is om het beroep in te stellen;3° de referenties, het voorwerp en de datum van de bestreden beslissing;4° 4° de tegen de bestreden beslissing aangevoerde middelen;4° een kopie van de bestreden beslissing. § 3. De verzoekende partij kan, indien zij zulks in het beroepschrift verzoekt, door de administratie worden gehoord op de door de Minister voorgeschreven wijze. § 4. De administratie zendt het ingediende beroep, samen met een ontwerp van beslissing, binnen zeventig dagen na ontvangst van het beroep naar de minister.

Art. 17.De Minister beslist over het beroep en verstuurt zijn beslissing: 1° naar de administratie;2° naar de verzoekende partij. HOOFDSTUK 4. - Slotbepaling

Art. 18.De Minister van Klimaart is belast met de uitvoering van dit besluit.

Namen, 1 september 2022.

Voor de Regering: De Minister-President, E. DI RUPO De Minister van Klimaat, Energie, Mobiliteit en Infrastructuren, Ph. HENRY

^