Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 27 maart 2003
gepubliceerd op 16 juni 2003

Besluit van de Waalse Regering tot aanneming van het voorontwerp van herziening van het gewestplan Nijvel waarbij een nieuw baanvak van de spoorlijn 124 Brussel-Charleroi opgenomen wordt met het oog op de rechttrekking van de bocht van Baulers op het grondgebied van Nijvel

bron
ministerie van het waalse gewest
numac
2003027416
pub.
16/06/2003
prom.
27/03/2003
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

27 MAART 2003. - Besluit van de Waalse Regering tot aanneming van het voorontwerp van herziening van het gewestplan Nijvel waarbij een nieuw baanvak van de spoorlijn 124 Brussel-Charleroi opgenomen wordt met het oog op de rechttrekking van de bocht van Baulers op het grondgebied van Nijvel


De Waalse Regering, Gelet op het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Patrimonium, inzonderheid op de artikelen 39bis en 42 tot 46;

Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1981 tot bepaling van het gewestplan Nijvel, gewijzigd bij de besluiten van de Waalse Gewestexecutieve van 6 augustus 1992, 2 maart 1995 en 23 juli 1998;

Gelet op het gewestelijk ruimtelijk ontwikkelingsplan (SDER), op 27 mei 1999 aangenomen door de Waalse Regering;

Gelet op de wet van 22 maart 2002 houdende instemming met het samenwerkingsakkoord van 11 oktober 2001 tussen de federale Staat, het Vlaams, het Waals en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest betreffende het meerjarige investeringsplan 2001-2002 van de NMBS;

Gelet op de bestaande rechts- en feitelijke toestand;

Gelet op het project van de NMBS betreffende de rechttrekking van de bocht van Baulers in het kader van de aanleg van een derde en een vierde spoor om de nominale snelheid tot 160 km/u. te verhogen op het baanvak Ukkel-Nijvel van de lijn 124;

Gelet op de Verklaring van Rio de Janeiro inzake milieu en ontwikkeling van 14 juni 1992 en het Protocol van Kyoto, bekrachtigd door België in 1997, die de beperking van de productie van broeikasgassen beogen;

Gelet op het Witboek van de Europese Commissie "Europees vervoersbeleid tot het jaar 2010 : tijd om te kiezen" van 12 september 2001 waarbij het modaal shift wordt aanbevolen;

Overwegende dat het federaal plan inzake duurzame ontwikkeling, op 20 juli 2000 door de Ministerraad goedgekeurd, hetzelfde standpunt inneemt;

Overwegende dat het "S.D.E.R." in optie VI.3. "De mobiliteit beheersen om een evenwicht te bereiken tussen het voorzien in verplaatsingsbehoeften en de bescherming van het leefkader", het gebruik aanbeveelt van het vervoermiddel dat het milieuvriendelijkst is en het meest rekening houdt met het leefkader, meer bepaald door de modale overdracht naar de openbare vervoermiddelen te bevorderen en door het globale evenwicht van het net te verbeteren ten gunste van de spoorwegen;

Gelet op de geleidelijke opstopping van het wegennet en op de zones met structurele verkeersopstoppingen die over het algemeen ontstaan op de aanvoerwegen en op de wegen aan de rand van de grote steden;

Overwegende dat die toestand bijzonder zorgwekkend is in Waals-Brabant aangezien die provincie, doordat ze vlakbij de Brusselse regio ligt, het toneel is van een belangrijk dagelijks pendelverkeer in die richting;

Overwegende dat het "S.D.E.R." in optie VI.2. "Bijdragen tot de versterking van de ruimtelijke structuur in Wallonië" van mening is dat de totstandbrenging van een kwaliteitsvolle bediening d.m.v.

GEN-spoorwegen met vlotte frequentie, het transitverkeer van privé-wagens zal helpen beperken en tegelijkertijd zal bijdragen tot betere verbindingen tussen Wallonië en de belangrijke groeipool van het Brussels Gewest;

Overwegende dat deze maatregel volledig beantwoordt aan de in het "S.D.E.R." uitgedrukte wil om een gebied voor transregionale samenwerking met Brussel te structureren;

Overwegende dat voor de totstandbrenging van het GEN, zoals in het "S.D.E.R." toegegeven, o.m. vereist wordt dat de capaciteit van lijn 124 tussen Brussel en Nijvel op vier sporen wordt gebracht, overeenkomstig de beslissing van de Interministeriële Conferentie voor Verkeer en Infrastructuur van 30 maart 1999;

Overwegende dat het Toekomstcontract voor Wallonië, aangenomen op 20 januari 2000 in onderrubriek 42.06 de voorrang geeft aan de totstandbrenging van een GEN dat in de Waalse verplaatsingsbehoeften richting Brussel voorziet, waaronder de aanleg van vier sporen op de lijn 124 van Brussel naar Nijvel;

Overwegende dat het meerjareninvesteringsplan 2001-2012 van de NMBS vaststelt dat de integratie van het GEN-aanbod in het huidige aanbod aanleiding zou geven niet alleen tot een kwantitatieve groei van het aantal treinen maar ook tot een toename van het gemengde verkeer die qua capaciteit heel nadelig zou uitvallen; dat de huidige configuratie van lijn 124 geen hoger spooraanbod toelaat; dat de capaciteit van die lijn dan ook vergroot moet worden;

Overwegende dat het investeringsplan dan ook voorstelt om vier sporen aan te leggen op lijn 124 tussen Linkebeek en Nijvel;

Overwegende anderzijds dat de nominale snelheid van de reizigerstreinen verhoogd moet worden om de attractiviteit van het spoorvervoer te vergroten;

Overwegende dat de Waalse Regering in haar advies van 21 juni 2001 over het "tienjarenplan" van de NMBS eraan herinnerd heeft dat de verhoging van de referentiesnelheden, meer bepaald op de lijn Brussel-Charleroi, één van haar prioriteiten is;

Overwegende dat de technische kenmerken van het huidige tracé door Baulers en Nijvel geen verhoging toelaten van de nominale snelheid, thans beperkt tot 60 km/u.;

Overwegende dat het tracé bijgevolg rechtgetrokken moet worden voor de snelle spoorlijnen (verbinding Brussel-Charleroi) om de bocht van Baulers te omzeilen;

Overwegende dat het meerjareninvesteringsplan 2001-2012 van de NMBS voorziet in het analyse van de rechttrekking van het huidige tracé van lijn 124 tussen Lillois en Nijvel;

Overwegende dat het huidige NMBS-project in die lijn ligt;

Overwegende dat het nieuwe tracé van lijn 124 op het gewestplan moet worden opgenomen voordat het verwezenlijkt kan worden;

Overwegende dat dat tracé voor snelle spoorlijnen (verbinding Brussel-Charleroi) verenigbaar is met het behoud van het huidige tracé voor trage lijnen (tak R2 van het GEN), met als gevolg dat voor de nieuwe lijn slechts één platform van hoogstens twee sporen vereist wordt;

Overwegende dat de Waalse Regering op 11 juli 2002 beslist heeft dat milieumaatregelen zouden worden genomen in het kader van de aanleg van vier sporen op lijn 124;

Overwegende dat de Regering van het Waalse Gewest krachtens de artikelen 8 en 10 van bovenvermelde wet van 22 maart 2002 zich ertoe verbindt, meer bepaald voor de geplande uitbreiding tot vier sporen op lijn 124 tussen Brussel en Nijvel, binnen hoogstens achttien maanden na indiening van een volledig dossier door de aanvrager de verschillende procedures te beëindigen wat betreft de aanvragen om toekenning van de administratieve toelatingen en de vergunningen vereist overeenkomstig de verschillende reglementeringen die onder haar bevoegdheden vallen, zoals stedenbouwkundige vergunningen, en daartoe in voorkomend geval de plannen van aanleg te wijzigen;

Overwegende dat de federale Regering in artikel 13 van dezelfde wet de NMBS gelast de dossiers betreffende de aanvragen tot toekenning van de vereiste vergunningen, meer bepaald voor het project van uitbreiding tot vier sporen op lijn 124 tussen Brussel en Nijvel, vóór einde 2002 in te dienen;

Overwegende dat de herziening van het gewestplan Nijvel met het oog op de opneming van het rechtgetrokken tracé van de bocht van Baulers bijgevolg ontegensprekelijk een dwingend karakter heeft;

Overwegende dat het "S.D.E.R." Nijvel als pool erkent en aanbeveelt een overdrachtsinfrastructuur op te richten (overstapparkeerplaatsen) door het gebruik van de bestaande stations in de stadsagglomeraties te bevorderen teneinde tot de aantrekkingskracht van de centra en tot een doelmatig gebruik van het openbaar vervoer bij te dragen;

Overwegende dat de verwezenlijking van het geplande tracé de aanleg van de kruising RN 27 - RN 252, thans ongelijkvloerse kruising, inhoudt; dat de aanleg van een rotonde overwogen zou kunnen worden;

Overwegende dat de in het zuidelijke gedeelte van het tracé geplande viaduct toelaat de industriële bedrijfsruimte te handhaven en de toegang ertoe zal vergemakkelijken wat haar toekomstige ontwikkeling ten goede zal komen;

Overwegende dat het visuele effect van het nieuwe platform bijzonder belangrijk is bij het doorkruisen van die industriële bedrijfsruimte;

Overwegende dat de nieuwe spoorbedding in het noordelijke gedeelte van het tracé totaal onzichtbaar is aangezien ze diep aangelegd is;

Overwegende dat het geplande tracé zich uitbreidt ten koste van een klein deel van het domein van Fonteneau dat op 12 april 1977 als landschap met esthetische waarde op de beschermingslijst werd opgenomen; dat het tracé de zgn. "ferme de l'Hostellerie", die op de monumentenlijst "Inventaire du patrimoine monumental de Wallonie" staat, gedeeltelijk in beslag neemt en het slopen ervan inhoudt;

Overwegende dat het geplande tracé geen schade toebrengt aan : - een bij de wetgeving over natuurbehoud beschermd element; - een perimeter met een landschappelijke waarde;

Overwegende dat het geplande tracé in de buurt komt van een waterwinning van de "SWDE" (Waalse waterdistributiemaatschappij);

Overwegende dat het milieueffectenonderzoek de weerslag van het geplande tracé op de preventiezone voor waterwinning moet onderzoeken;

Overwegende dat het geplande tracé in de buurt van de zetel van drie landbouwbedrijven ligt en bijgevolg hun rendabiliteit rechtstreeks in het gedrang brengt;

Overwegende dat het milieueffectonderzoek de weerslag van het geplande tracé op de landschappelijke omgeving en de landbouwfunctie alsmede de oplossingen hiervoor zal onderzoeken;

Overwegende dat het geplande tracé niet boven een gekende ontginbare afzetting loopt;

Overwegende dat uit het mijnarchief van de gewestelijke administratie blijkt dat onder of naast het geplande tracé geen oude mijnputten of ondergrondse steengroeven, of uitbatingen van ijzerertsen liggen;

Overwegende dat de stabiliteit van de grond evenwel onderzocht moet worden voor toekomstige werken;

Overwegende dat aan weerskanten van het tracé een perimeter van 75 meter vrijgehouden moet worden zodat het later technisch en op milieuvlak gefinaliseerd kan worden;

Overwegende dat al deze gegevens de analyse van de feitelijke en de juridische toestand vormen zoals bedoeld in artikel 42 van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Patrimonium;

Op de voordracht van de Minister van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Leefmilieu;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.De Waalse Regering neemt het voorontwerp van herziening van blad 39/7 van het gewestplan Nijvel aan waarbij een nieuw baanvak van spoorlijn 124 Brussel-Charleroi opgenomen wordt met het oog op de rechttrekking van de bocht van Baulers op het grondgebied van Nijvel overeenkomstig het bijgevoegde plan.

Art. 2.De Minister van Ruimtelijke Ordening is belast met de uitvoering van dit besluit.

Namen, 27 maart 2003.

De Minister-President, J.-Cl. VAN CAUWENBERGHE De Minister van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Leefmilieu, M. FORET Het plan ligt ter inzage bij het "Direction générale de l'Aménagement du Territoire, du Logement et du Patrimoine", rue des Brigades d'Irlande, 1 - 5100 Jambes en bij het gemeentebestuur van Nijvel.

^