Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 26 oktober 2000
gepubliceerd op 17 november 2000

Besluit van de Waalse Regering tot goedkeuring van het bedrag van de heffingen en van het tolgeld in de Autonome Haven van Charleroi

bron
waals ministerie van uitrusting en vervoer
numac
2000027511
pub.
17/11/2000
prom.
26/10/2000
ELI
eli/besluit/2000/10/26/2000027511/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

26 OKTOBER 2000. - Besluit van de Waalse Regering tot goedkeuring van het bedrag van de heffingen en van het tolgeld in de Autonome Haven van Charleroi


De Waalse Regering, Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, gewijzigd bij de bijzondere wet van 8 augustus 1988;

Gelet op de wet van 12 februari 1971 houdende oprichting van de Autonome Haven van Charleroi, gewijzigd bij de wet van 20 juni 1978;

Gelet op de beraadslagingen van de raad van bestuur van de Autonome Haven van Charleroi van 19 april 2000;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 21 september 2000;

Gelet op de instemming van de Minister van Begroting, gegeven op 20 oktober 2000;

Overwegende dat de Autonome Haven van Charleroi de door de raad van bestuur inzake belastingen en heffingen genomen beslissing zo spoedig mogelijk moet kunnen toepassen;

Op de voordracht van de Minister van Uitrusting en Openbare Werken, Besluit :

Artikel 1.1. Vestigingsheffingen A. Termijnconcessies Het havendomein wordt in zones ingedeeld, met inachtneming van hun ligging en uitrustingen.

Jaarlijkse heffing per zone : Zone A1 : kadezone die in een agglomeratie ligt en op de spoorwegen aangesloten is : 64 BEF/m2;

Zone A2 : kadezone die in een agglomeratie ligt en niet op de spoorwegen aangesloten is : 32 BEF/m2;

Zone A3 : kadezone die buiten een agglomeratie ligt en op de spoorwegen aangesloten is : 32 BEF/m2;

Zone A4 : kadezone die in een agglomeratie ligt en niet op de spoorwegen aangesloten is : 16 BEF/m2;

Zone B1 : industrieterrein dat in een agglomeratie ligt en op de spoorwegen aangesloten is : 32 BEF/m2;

Zone B2 : industrieterrein dat in een agglomeratie ligt en niet op de spoorwegen aangesloten is : 16 BEF/m2;

Zone B3 : industrieterrein dat buiten een agglomeratie ligt en op de spoorwegen aangesloten is : 16 BEF/m2;

Zone B4 : industrieterrein dat buiten een agglomeratie ligt en niet op de spoorwegen aangesloten is : 8 BEF/m2.

Deze bedragen worden gehalveerd voor het eerste concessiejaar.

Bovenvermelde zones worden door de raad van bestuur van de Autonome Haven van Charleroi bepaald.

Voor de bebouwde oppervlakten worden de heffingen door de raad van bestuur berekend op grond van de bedragen die het Waals Ministerie van Uitrusting en Vervoer goedkeurt voor gebouwen van gelijke aard en ligging.

B. Machtigingen bij wijze van gunst De raad van bestuur bepaalt de vestigingsvoorwaarden op grond van de lokalisatie en de ligging van het terrein. 2. Heffingen voor verwezenlijkte inrichtingen Vanaf 1 mei 2000, voor nieuwe contracten en wijzigingen in bestaande contracten : 1) betonde oppervlakte : 12 BEF/m2/jaar 2) hoogspanningscabine : 40.000 BEF/jaar (*) 3) andere inrichtingen : 4 % van het bedrag voor met eigen kapitaal uitgevoerde werken. (*) te delen door het aantal gebruikers 3. Tolgeld op tonnage In het door de Autonome Haven van Charleroi beheerde domein wordt, wat schepen betreft, bij het laden, af- of overladen tolgeld geëist per gehanteerde ton. Hetzelfde geldt voor vrachtwagens of spoorwagons.

A. Termijnconcessies a) Met kade : Het gebruik van een kade vereist een binnenvaartverkeer van minimum 150 t/strekkende kademeter per jaar aan 1,5 BEF/t, of een minimale heffing van 225 BEF/strekkende kademeter per jaar. Het tolgeld op het binnenvaartverkeer is afnemend : - van 151 tot 300 t/strekkende kademeter per jaar : 0,75 BEF/t. - boven 300 t/strekkende kademeter per jaar : 0,375 BEF/t. b) Zonder kade : Het tolgeld op het binnenvaartverkeer wordt gelijkmatig vastgelegd op 1,5 BEF/t, zonder opgelegd minimumbedrag.c) Met of zonder kade : Het tolgeld op het verkeer per vrachtwagen of spoorwagon wordt gelijkmatig vastgelegd op 2 BEF/t.d) Bijkomende heffing : Bovenop de vestigingsheffing wordt in alle gevallen voor de hele concessie jaarlijks een totaalbedrag tolgeld geëist op grond van een minimaal verkeer van 1 t/m2;dat betekent dat als het gezamenlijk jaarlijks verkeer t.o.v. de oppervlakte van de concessie de waarde van 1 t/m2 niet haalt, het tekort tegen het forfaitaire tarief van 2 BEF/t in rekening wordt gebracht.

B. Machtiging bij wijze van gunst Het verkeer per vrachtwagen of spoorwagon wordt op 2 BEF/t vastgelegd; het binnenvaartverkeer wordt op 1,50 BEF/t vastgelegd.

C. Buitengewoon vervoer Voor zware en ondeelbare ladingen die het Roll-on Roll-off-systeem gebruiken, wordt het tolgeld vastgelegd op 200 BEF/t.

D. Openbare kaden Wat het recht van de openbare kaden betreft, wordt het tolgeld gelijkmatig vastgelegd op 3 BEF/gehanteerde ton.

Art. 2.Voor de contracten die vóór 1 mei 2000 gesloten worden, zijn de in artikel 1 bedoelde bedragen van de heffingen en van het tolgeld gekoppeld aan het indexcijfer van de industriële productie. Ze worden berekend op basis van de index van de maand oktober 1990.

Art. 3.Voor de nieuwe contracten en de wijzigingen in de bestaande contracten zijn de in artikel 1 bedoelde bedragen van de heffingen en van het tolgeld vanaf 1 mei 2000 aan het indexcijfer van de consumptieprijzen (index "Gezondheid") gekoppeld. De bedragen worden jaarlijks aangepast op basis van de index van de maand oktober 1999.

Ze worden jaarlijks op 1 januari aangepast op grond van de index van de maand oktober van het vorige jaar.

Art. 4.Er bestaan speciale voorwaarden voor termijnconcessies die betrekking hebben op een oppervlakte van meer dan 10 ha of op een tonnage van meer dan 500 ton per strekkende kademeter per jaar of die over een bijzondere infrastructuur beschikken.

Art. 5.Deze schaal treedt in werking op 1 mei 2000.

Namen, 26 oktober 2000.

De Minister-President, J.-Cl. VAN CAUWENBERGHE De Minister van Begroting, Huisvesting, Uitrusting en Openbare Werken, M. DAERDEN

^