Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 23 november 2023
gepubliceerd op 31 januari 2024

Besluit van de Waalse Regering houdende overgangsmaatregelen voor de programmering 2022-2024 van het Gemeentelijk Investeringsplan voor Actieve Mobiliteit en Intermodaliteit

bron
waalse overheidsdienst
numac
2024000716
pub.
31/01/2024
prom.
23/11/2023
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

23 NOVEMBER 2023. - Besluit van de Waalse Regering houdende overgangsmaatregelen voor de programmering 2022-2024 van het Gemeentelijk Investeringsplan voor Actieve Mobiliteit en Intermodaliteit


De Waalse Regering, Gelet op het decreet van 1 april 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 01/04/2004 pub. 13/05/2004 numac 2004027085 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de plaatselijke mobiliteit en toegankelijkheid sluiten betreffende de duurzame mobiliteit en de toegankelijkheid, inzonderheid op de artikelen 31/8 tot 31/24, ingevoegd bij het decreet van 24 november 2022 betreffende het fietsbeleid en tot wijziging van het decreet van 1 april 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 01/04/2004 pub. 13/05/2004 numac 2004027085 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de plaatselijke mobiliteit en toegankelijkheid sluiten betreffende de plaatselijke mobiliteit en toegankelijkheid en het decreet van 4 april 2019 met het oog op een algemene invoering van kwaliteitsvolle fietsvoorzieningen in Wallonië en een hogere fietsersveiligheid;

Gelet op het decreet van 15 december 2011Relevante gevonden documenten type decreet prom. 15/12/2011 pub. 29/12/2011 numac 2011027237 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende organisatie van de begroting en van de boekhouding van de diensten van de Waalse Regering sluiten houdende organisatie van de begroting, de boekhouding en de rapportage van de Waalse overheidsbestuurseenheden, inzonderheid op de artikelen 58, eerste lid, en 61;

Gelet op het decreet van 21 december 2022Relevante gevonden documenten type decreet prom. 21/12/2022 pub. 08/03/2023 numac 2023030576 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende de algemene uitgavenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2023 sluiten betreffende de algemene uitgavenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2023;

Gelet op het rapport van 3 oktober 2022, opgemaakt overeenkomstig artikel 3, 11°, van het decreet van 11 april 2014Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/04/2014 pub. 06/06/2014 numac 2014203532 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende uitvoering van de resoluties van de Vrouwenconferentie van de Verenigde Naties die in september 1995 in Peking heeft plaatsgehad en tot integratie van de genderdimensie in het geheel van de gewestelijke beleidslijnen sluiten houdende uitvoering van de resoluties van de Vrouwenconferentie van de Verenigde Naties die in september 1995 in Peking heeft plaatsgehad en tot integratie van de genderdimensie in het geheel van de gewestelijke beleidslijnen;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 24 mei 2023;

Gelet op de instemming van de Minister van Begroting, gegeven op 23 november 2023;

Gelet op het advies nr. 74.480/4 van de Raad van State, gegeven op 11 oktober 2023, overeenkomstig artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Gelet op het Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling van 20 juli 2016;

Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/01/2013 pub. 14/02/2013 numac 2013021005 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Koninklijk besluit tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken sluiten tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, inzonderheid op artikel 5, tweede lid;

Gelet op het ministerieel besluit van 29 november 2021Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 29/11/2021 pub. 22/06/2022 numac 2022202655 bron waalse overheidsdienst Ministerieel besluit houdende overdracht van kredieten tussen de programma's 08 en 11 van de organisatieafdelingen 10 en 16 van de algemene uitgavenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2021 type ministerieel besluit prom. 29/11/2021 pub. 23/06/2022 numac 2022202659 bron waalse overheidsdienst Ministerieel besluit houdende overdracht van kredieten tussen de programma's 08 en 31 van de organisatieafdelingen 10 en 16 van de algemene uitgavenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2021 type ministerieel besluit prom. 29/11/2021 pub. 23/06/2022 numac 2022202663 bron waalse overheidsdienst Ministerieel besluit houdende overdracht van kredieten tussen de programma's 08 en 04 van de organisatieafdelingen 10 en 11 van de algemene uitgavenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2021 type ministerieel besluit prom. 29/11/2021 pub. 22/06/2022 numac 2022202656 bron waalse overheidsdienst Ministerieel besluit houdende overdracht van kredieten tussen programma 02 van organisatieafdeling 10 en programma 02 van organisatieafdeling 11 van de algemene uitgavenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2021 type ministerieel besluit prom. 29/11/2021 pub. 22/06/2022 numac 2022202660 bron waalse overheidsdienst Ministerieel besluit houdende overdracht van kredieten tussen programma 08 van organisatieafdeling 10 en programma 02 van organisatieafdeling 17 van de algemene uitgavenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2021 type ministerieel besluit prom. 29/11/2021 pub. 23/06/2022 numac 2022202657 bron waalse overheidsdienst Ministerieel besluit houdende overdracht van kredieten tussen de programma's 08 en 11 van de organisatieafdelingen 10 en 16 van de algemene uitgavenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2021 type ministerieel besluit prom. 29/11/2021 pub. 23/06/2022 numac 2022202658 bron waalse overheidsdienst Ministerieel besluit houdende overdracht van kredieten tussen de programma's 02 en 08 van de organisatieafdelingen 10 en 17 van de algemene uitgavenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2021 sluiten tot toekenning van een subsidie aan steden en gemeenten in het kader van een gemeentelijk investeringsplan voor actieve mobiliteit en intermodaliteit voor de programmering 2021-2022;

Gelet op de omzendbrief van de Minister van Mobiliteit van 18 februari 2022 over het Gemeentelijk Investeringsplan voor actieve mobiliteit en intermodaliteit 2022-2024;

Gelet op de beslissing van de Waalse Regering van 24 november 2021 waarin melding wordt gemaakt van de wens om een trekkingsrecht "actieve mobiliteit en intermodaliteit" te organiseren voor een totaalbedrag van 210.000.000 euro in overeenstemming met het traject van het Waals Herstelplan;

Overwegende dat een eerste subsidie van 52.000.000 euro in 2021 is vastgelegd;

Overwegende dat van deze eerste schijf 27.000.000 euro is betaald in 2021 en 25.000.000 euro in 2022;

Overwegende dat een tweede subsidie van 90.000.000 euro in 2022 is vastgelegd;

Overwegende dat van deze eerste schijf 53.000.000 in 2022 euro is betaald;

Overwegende dat er nog 68.000.000 euro moet worden vastgelegd;

Overwegende dat artikel 31/24 van het decreet van 1 april 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 01/04/2004 pub. 13/05/2004 numac 2004027085 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de plaatselijke mobiliteit en toegankelijkheid sluiten betreffende de plaatselijke mobiliteit en toegankelijkheid overgangsmaatregelen toestaat voor het programma 2022-2024;

Overwegende dat de bedragen die bij het ministerieel besluit van 29 november 2021Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 29/11/2021 pub. 22/06/2022 numac 2022202655 bron waalse overheidsdienst Ministerieel besluit houdende overdracht van kredieten tussen de programma's 08 en 11 van de organisatieafdelingen 10 en 16 van de algemene uitgavenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2021 type ministerieel besluit prom. 29/11/2021 pub. 23/06/2022 numac 2022202659 bron waalse overheidsdienst Ministerieel besluit houdende overdracht van kredieten tussen de programma's 08 en 31 van de organisatieafdelingen 10 en 16 van de algemene uitgavenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2021 type ministerieel besluit prom. 29/11/2021 pub. 23/06/2022 numac 2022202663 bron waalse overheidsdienst Ministerieel besluit houdende overdracht van kredieten tussen de programma's 08 en 04 van de organisatieafdelingen 10 en 11 van de algemene uitgavenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2021 type ministerieel besluit prom. 29/11/2021 pub. 22/06/2022 numac 2022202656 bron waalse overheidsdienst Ministerieel besluit houdende overdracht van kredieten tussen programma 02 van organisatieafdeling 10 en programma 02 van organisatieafdeling 11 van de algemene uitgavenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2021 type ministerieel besluit prom. 29/11/2021 pub. 22/06/2022 numac 2022202660 bron waalse overheidsdienst Ministerieel besluit houdende overdracht van kredieten tussen programma 08 van organisatieafdeling 10 en programma 02 van organisatieafdeling 17 van de algemene uitgavenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2021 type ministerieel besluit prom. 29/11/2021 pub. 23/06/2022 numac 2022202657 bron waalse overheidsdienst Ministerieel besluit houdende overdracht van kredieten tussen de programma's 08 en 11 van de organisatieafdelingen 10 en 16 van de algemene uitgavenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2021 type ministerieel besluit prom. 29/11/2021 pub. 23/06/2022 numac 2022202658 bron waalse overheidsdienst Ministerieel besluit houdende overdracht van kredieten tussen de programma's 02 en 08 van de organisatieafdelingen 10 en 17 van de algemene uitgavenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2021 sluiten en het besluit van de Waalse Regering van 8 december 2022 aan alle gemeenten zijn toegekend, moeten worden geïntegreerd in een meerjarenprogramma dat valt onder titel IV/2 van het besluit van 1 april 2004 betreffende de plaatselijke mobiliteit en toegankelijkheid;

Op de voordracht van de Minister van Mobiliteit, Na beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK 1. - Begripsomschrijving

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder: 1° administratie: de Directie Gesubsidieerde Openbare Ruimten van het Departement Lokale Infrastructuur van de Waalse Overheidsdienst Mobiliteit en Infrastructuur;2° gemeente: de gemeente die het trekkingsrecht geniet, namelijk alle gemeenten gelegen op het grondgebied van het Waalse Gewest;3° Minister: de Minister bevoegd voor Mobiliteit;4° plenaire voorontwerpvergadering: de vergadering in het stadium van de potloodschets in aanwezigheid van alle personen die kunnen meewerken aan het ontwerp van het project en met het doel de kwaliteit van de projecten en de veiligheid van de werken te waarborgen en, behalve in geval van overmacht, alle nieuwe werken binnen de in het contract voorziene garantieperiode op de omtrek van de betrokken investering te vermijden;5° het decreet van 1 april 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 01/04/2004 pub. 13/05/2004 numac 2004027085 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de plaatselijke mobiliteit en toegankelijkheid sluiten: het decreet van 1 april 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 01/04/2004 pub. 13/05/2004 numac 2004027085 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de plaatselijke mobiliteit en toegankelijkheid sluiten betreffende de duurzame mobiliteit en de toegankelijkheid;6° intermodaliteit: het gebruik van verschillende vervoerswijzen tijdens dezelfde verplaatsing, met als doel het comfort van de gebruikers te verbeteren door hun verplaatsingen zoveel mogelijk te optimaliseren;7° investeringsplan: het gemeentelijk investeringsplan voor actieve mobiliteit en intermodaliteit, afgekort "PIMACI", dat overeenstemt met het gemeentelijk investeringsplan voor de aanleg van bepaalde infrastructuren in het kader van duurzame mobiliteit in de zin van titel IV/2 van het decreet van 1 april 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 01/04/2004 pub. 13/05/2004 numac 2004027085 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de plaatselijke mobiliteit en toegankelijkheid sluiten;8° loket van de plaatselijke besturen: het informaticahulpmiddel waarmee de gemeenten hun formulieren en bewijsstukken betreffende het investeringsplan en de in het investeringsplan opgenomen dossiers elektronisch naar de administratie kunnen sturen;9° mobipool: de fysieke locatie, een "hub" waar verschillende mobiliteitsaanbiedingen en -infrastructuren samenkomen.Dit aanbod, en de bijbehorende infrastructuur, kan verschillende vormen aannemen en wordt aangepast aan de situatie en de lokale context. HOOFDSTUK 2. - Doel van de subsidie

Art. 2.Gemeenten krijgen een trekkingsrecht voor de programmering 2022-2024 van het investeringsplan. HOOFDSTUK 3. - Bedrag van het trekkingsrecht

Art. 3.Het totale bedrag van het trekkingsrecht voor de programmering 2022-2024 van het investeringsplan bedraagt 210.000.000 euro te verdelen onder alle gemeenten overeenkomstig de bepalingen van artikel 31/11, § 1, van het decreet van 1 april 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 01/04/2004 pub. 13/05/2004 numac 2004027085 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de plaatselijke mobiliteit en toegankelijkheid sluiten. HOOFDSTUK 4. - Verplichtingen van gemeenten

Art. 4.De gemeenten genieten minstens de terbeschikkingstelling van het in te richten gebouw of terrein gedurende een periode van ten minste twintig jaar vanaf de datum van indiening van het in artikel 22 bedoelde project.

Art. 5.De bestemming van de investeringen bedoeld in de artikelen 13 tot 15 moet in overeenstemming blijven met een van de daarin voorziene doeleinden of gebruiken gedurende een periode van ten minste vijftien jaar vanaf de datum van voorlopige oplevering van de werken.

Bij gebreke daarvan wordt het deel van het trekkingsrecht dat op deze investeringen betrekking heeft, teruggevorderd van de gemeente. Het bedrag van de terugbetaling wordt berekend op een pro rata basis voor de jaren waarin de bestemming niet is nageleefd.

Art. 6.De gemeente deelt de administratie mee of ze voor dezelfde investering al dan niet externe financiële bijstand heeft aangevraagd of verkregen in toepassing van andere wettelijke, reglementaire of contractuele bepalingen.

De gemeente verstrekt de in lid 1 bedoelde informatie aan de administratie zodra ze die heeft.

Financiële bijstand mag niet worden gecombineerd voor dezelfde post van dezelfde opdracht.

Art. 7.De gemeente voert de inrichtingen uit in overeenstemming met: 1° de regels van het Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling, 2° de laatste versie van "Qualiroutes" en 3° de aanbevelingen over de aanleg van wegen die beschikbaar zijn op de website van Waalse Overheidsdienst.

Art. 8.§ 1. De gemeente richt een toezichtcomité op. Het toezichtcomité coördineert het ontwerp, de uitvoering en de evaluatie van het investeringsplan en brengt advies uit over alle betrokken projecten.

Het toezichtcomité bestaat uit: 1° de gemeenteambtenaar bevoegd voor mobiliteit;2° de gemeenteambtenaar bevoegd voor fietsmobiliteit;3° de vertegenwoordigers van de diensten werken en stedenbouw;4° de vertegenwoordiger van het gemeentecollege bevoegd voor mobiliteit;5° de plaatselijke vertegenwoordigers van gebruikers of gebruikersverenigingen;6° de afgevaardigde van de gemeentelijke adviescommissie voor ruimtelijke ordening en mobiliteit, afgekort "CCATM", voor zover die is opgericht. § 2. Het toezichtcomité wordt aangevuld met andere personen die nuttig worden geacht in verband met de verschillende behandelde kwesties.

Art. 9.§ 1. De gemeente voert jaarlijks fiets- en voetgangerstellingen uit op basis van de modellen en tools van de Directie Planning Mobiliteit van de Waalse Overheidsdienst Mobiliteit en Infrastructuur en stuurt de resultaten door naar deze Directie. § 2. De gemeente voert binnen 2 jaar na afloop van het programma een inventarisatie uit van de fietsvoorzieningen en openbare fietsenstallingen op haar grondgebied, op basis van de instrumenten van de Directie Planning Mobiliteit van de Waalse Overheidsdienst Mobiliteit en Infrastructuur.

Art. 10.Ongeacht of de gemeente al dan niet als aanbestedende dienst optreedt, moet de validering van alle aan de inschrijvers toegezonden documenten in alle gevallen worden uitgevoerd door de bevoegde instantie van de begunstigde van de subsidies. HOOFDSTUK 5. - Subsidiabiliteit

Art. 11.Het bedrag van de in aanmerking komende investeringen per opdracht is gelijk aan of hoger dan het bedrag bepaald in artikel 5, lid 2, van het koninklijk besluit van 14 januari 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/01/2013 pub. 14/02/2013 numac 2013021005 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Koninklijk besluit tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken sluiten tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.

Art. 12.Enkel opdrachten voor werken komen in aanmerking. Elk dossier kan de beschikbare financiële middelen gebruiken voor één, twee of drie van de in de artikelen 13 tot en met 15 beschreven thema's.

Het budget dat aan elke gemeente wordt toegewezen, wordt als volgt verdeeld: 1° ongeveer twintig procent voor voetgangersvoorzieningen;2° ongeveer vijftig procent voor fietsvoorzieningen;3° ongeveer dertig procent voor intermodaliteit. Afdeling 1 - Voorzieningen voor voetgangers

Art. 13.§ 1. Alleen de volgende voorzieningen komen in aanmerking: 1° voetpaden en kleine inrichtingen m.b.t. de toegankelijkheid voor iedereen; 2° voetgangersstraten;3° schoolstraten;4° voorbehouden wegen voorgesteld door verkeersteken F99 (a, b en c);5° paden voor fietsers en voetgangers voorgesteld door bord D9;6° voetgangers/fietserspaden voorgesteld door bord D10;7° ontmoetingszones. § 2. De verrichte voorzieningen hebben een inspringend oppervlak, zoals beton, natuursteen, kasseien of koolwaterstof, om alle voetgangers en personen met beperkte mobiliteit het nodige comfort te bieden, ongeacht de weersomstandigheden. Andere verhardingen zoals dolomiet, freesmateriaal, gestabiliseerde of verdichte verhardingen kunnen niet worden gesubsidieerd. Afdeling II - Voorzieningen voor fietsers;

Art. 14.§ 1. Alleen de volgende voorzieningen komen in aanmerking: 1° voorbehouden wegen voorgesteld door verkeersteken F99a (a, b en c);2° gescheiden fietspaden voorgesteld door verkeersbord D7;3° paden voor fietsers en voetgangers voorgesteld door bord D9;4° voetgangers/fietserspaden voorgesteld door bord D10;5° gemarkeerde fietspaden;6° fietsroutes;7° voorgestelde fietspaden en andere markeringen ten gunste van fietsers;8° snelheidsremmende voorzieningen ten gunste van fietsers in stadscentra of dorpen; 9° kleine werken om het comfort te verbeteren, zoals het verlagen van een stoeprand, het plaatsen van een goot, het creëren van een overhangende zone voor fietsers, hellingen en ingangen en uitgangen met beperkt eenrichtingsverkeer (Franse afkorting "SUL").; 10° verticale borden voor fietsers, zoals borden met "beperkt eenrichtingsverkeer", B22/B23 borden met "rechtsaf bij verkeerslichten" of "rechtdoor bij verkeerslichten", F45b borden en richtingborden;11° beveiligde of onbeveiligde fietsenstallingen, op voorwaarde dat ze deel uitmaken van een opdracht voor werken en dat ze te allen tijde en vanuit de openbare ruimte toegankelijk zijn;12° ontmoetingszones;13° centrale rijbanen. § 2. De verrichte inrichtingen hebben een verhard oppervlak, zoals een betonnen of koolwaterstofoppervlak, om alle voetgangers en personen met beperkte mobiliteit het nodige comfort te bieden, ongeacht de weersomstandigheden. Andere verhardingen zoals dolomiet, freesmateriaal, gestabiliseerde of verdichte verhardingen kunnen niet worden gesubsidieerd. Afdeling III - Voorzieningen ter bevordering van de intermodaliteit

Art. 15.§ 1. Alleen de volgende voorzieningen komen in aanmerking: 1° fietsvoorzieningen binnen een straal van maximaal tien kilometer die een ononderbroken verbinding vormen van of naar de mobipool;2° voetgangersvoorzieningen binnen een straal van maximaal drie kilometer die een ononderbroken verbinding vormen van of naar de mobipool;3° gebouwen om een vriendelijke wachtruimte te voorzien en verschillende diensten te huisvesten, zoals een fietspunt;4° parkings: 5° car-sharing parkeerplaatsen;6° ontlastingsparkeersplaatsen;7° carpool parkeerplaatsen;8° beveiligde parkeerplaats voor fietsen;9° specifieke verlichting;10° specifieke signalisatie om alle mobipolen in het Waalse Gewest duidelijk en identiek te identificeren. De autoriteit die het vervoer organiseert, zorgt voor het grafisch charter van de mobipolen. § 2. De voorzieningen worden geprioriteerd volgens het STOP-principe zoals bepaald in artikel 31/8, 2°, van het decreet van 1 april 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 01/04/2004 pub. 13/05/2004 numac 2004027085 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de plaatselijke mobiliteit en toegankelijkheid sluiten. § 3. De voorzieningen hebben een inspringend oppervlak, zoals een betonnen of koolwaterstofhoudend oppervlak.

Het oppervlak biedt het nodige comfort voor voetgangers, fietsers en mensen met beperkte mobiliteit, ongeacht de weersomstandigheden.

Andere verhardingen zoals dolomiet, freesmateriaal, gestabiliseerde of verdichte verhardingen kunnen niet worden gesubsidieerd. § 4. Afhankelijk van de geplande voorzieningen in overeenstemming met de strategieën van de openbaarvervoersbedrijven, worden de begrotingsmiddelen geconcentreerd in een mobipool, een intermodale locatie dicht bij een structurerend openbaarvervoersaanbod of, bij gebrek daaraan, dicht bij het structurerend netwerk van SOFICO. HOOFDSTUK 6 - Procedure Afdeling 1 - Verzending van stukken

Art. 16.De gemeente stuurt de documenten en dossiers naar de administratie via het loket van de plaatselijke besturen in elke fase van de procedure. Afdeling 2 - Indiening van het investeringsplan

Art. 17.De gemeente dient haar investeringsplan ter goedkeuring in bij de administratie binnen honderdtachtig dagen na de mededeling van het bedrag van het trekkingsrecht dat aan elke gemeente wordt toegekend.

De Minister beslist binnen zestig dagen na ontvangst van het investeringsplan.

De kennisgeving van de beslissing wordt ten laatste verzonden op de dag waarop de termijn verstrijkt.

De Minister kan het bij hem ingediende investeringsplan gedeeltelijk goedkeuren.

De gemeente waarvan het investeringsplan niet volledig is goedgekeurd, dient binnen dertig dagen na kennisgeving van de beslissing van de Minister een gecorrigeerd plan in bij de Minister.

Art. 18.De gemeente dient het dossier met betrekking tot een investeringsplan of de rechtzetting ervan in op basis van het door de administratie opgestelde formulier.

Het dossier bevat de volgende stukken: 1° de beraadslaging van de gemeenteraad die het investeringsplan goedkeurt;2° de staat van de investeringen, opgesteld volgens het door de administratie opgestelde model;3° voor elke investering, een fiche opgesteld volgens de door de administratie vastgelegde modellen, vergezeld van: a) een plaatsbeschrijving en een omschrijving van de uit te voeren werken;b) een liggingsplan;c) foto's van de plaats;d) een gedetailleerde kostenraming;e) voor dossiers met betrekking tot wegen, een schets van de overwogen inrichting;f) voor de dossiers betreffend een gebouw, een schets van de voorziene inrichtingen met de bestemming van de lokalen;4° voor wegenprojecten, de instemming van het "Société publique de gestion de l'eau" (Openbare waterbeheersmaatschappij) met het ingediende plan;5° de notulen van het toezichtscomité bedoeld in artikel 8, dat kennisneemt van de lijst van gemeentelijke voorstellen.

Art. 19.§ 1. Het investeringsplan voldoet aan de volgende beginselen: 1° het investeringsplan heeft uitsluitend betrekking op de werken die overeenkomstig de artikelen 13 tot 15 voor subsidie in aanmerking komen;2° het investeringsplan voldoet aan de specifieke voorwaarden bepaald in de artikelen 12 tot 15;3° het gesubsidieerde gedeelte van de totale minimumomvang van de werken waarop het plan betrekking heeft, bedraagt honderd procent en bedraagt niet meer dan honderdvijftig procent van het bedrag vermeld in de bijlage;4° het steunpercentage van het Waals Gewest bedraagt tachtig procent van de subsidiabele werken. § 2. Als er een privéprojectontwikkelaar bij betrokken is, worden de studiekosten, beperkt tot vijf procent van het bedrag van de subsidiabele werken, in aanmerking genomen voor de toekenning van de subsidie.

Als de gemeente haar eigen projectontwikkelaar is, worden de studiekosten, forfaitair vastgesteld op drie procent van het bedrag van de subsidiabele werken, in aanmerking genomen voor de toekenning van de subsidie. § 3. Testkosten, beperkt tot vijf procent van het bedrag van het subsidiabele werk, met inbegrip van voorafgaande tests en de kosten die nodig zijn om de werken te controleren, worden in aanmerking genomen bij het toekennen van de subsidie. Afdeling 3 - Plenaire voorontwerpvergadering

Art. 20.§ 1. De gemeente bepaalt in overleg met de administratie de datum van de plenaire voorontwerpvergadering.

De gemeente nodigt elke persoon of instantie uit die betrokken kan zijn bij de ontwikkeling en de uitvoering van de projecten. Ze verstuurt de uitnodigingen ten minste vijftien dagen voor de vergaderingen en voegt het voorontwerp bij. § 2. Voor investeringen met betrekking tot wegen bevat het voorontwerp: 1° een potloodschets die, indien het project dit vereist, wordt opgesteld op basis van een topografische opmeting van het terrein en één of meerdere standaarddoorsneden die de geplande ligging van de leidingen voor afvalwater of helder water aangeven;2° als de investering openbare verlichting omvat, een fotometrische studie vergezeld van een nota waarin de verbetering van de openbare verlichting wordt aangetoond om de veiligheid van de gebruikers te verhogen en de leefomgeving te verbeteren. Voor investeringen met betrekking tot gebouwen bevat het voorontwerp: 1° een liggingsplan;2° schetsen;3° plannen op schaal één procent;4° een toelichting die, in voorkomend geval, de gekozen technische oplossingen beschrijft op het vlak van: a) architectuur;b) speciale technieken;c) energieprestaties;d) toegankelijkheid;e) opvang.

Art. 21.Ter voorbereiding van de plenaire voorontwerpvergadering verstrekken de vertegenwoordigers van de organen die bij de uitvoering van de investering betrokken kunnen zijn, de gemeente alle reglementaire en technische informatie in volledige, duidelijke en beknopte vorm, die haar in staat stelt om, onverminderd de te verkrijgen vergunningen, de studie van de investering af te ronden en haar in artikel 22 bedoelde project voor advies aan de administratie voor te leggen.

De gemeente stelt de notulen van de plenaire voorontwerpvergadering op en brengt deze binnen vijftien dagen na de plenaire voorontwerpvergadering ter kennis van de in lid 1 bedoelde vertegenwoordigers.

De in lid 1 bedoelde vertegenwoordigers beschikken over een termijn van vijftien dagen vanaf de datum van kennisgeving van de notulen om hun opmerkingen aan de gemeente kenbaar te maken, zo nodig gestaafd met aanvullende documenten.

De gemeente zendt de gewijzigde notulen binnen vijftien dagen na het einde van de termijn voor het ontvangen van hun opmerkingen terug aan de in lid 1 bedoelde vertegenwoordigers. De gewijzigde notulen kunnen niet meer worden betwist.

Indien binnen de eerste termijn van vijftien dagen geen opmerkingen zijn ontvangen, worden de notulen geacht te zijn goedgekeurd.

De in het derde lid bedoelde termijn wordt: 1° verdubbeld wanneer hij begint of verstrijkt in de maanden juli en augustus;2° opgeschort van 25 december tot en met 31 december;3° verschoven naar de volgende dag als hij afloopt op een zaterdag, een zondag of een wettelijke feestdag. Afdeling 4 - Project

Art. 22.§ 1. De gemeente kiest de projecten die ze wil uitvoeren uit de dossiers die voor het lopende jaar zijn opgenomen in haar investeringsplan dat door de administratie is goedgekeurd. § 2. De gemeente legt de technische dossiers en bestekken van de door haar gekozen projecten ter goedkeuring voor aan de administratie in het jaar bedoeld in het investeringsprogramma en vóór 30 juni 2024 wanneer haar projecten gepland zijn voor het laatste jaar van het programma. § 3. De administratie bevestigt de ontvangst van de projecten indien deze vergezeld zijn van alle in paragraaf 4 bedoelde bewijsstukken.

Indien dit niet het geval is, vraagt de administratie de ontbrekende documenten op. § 4. De "Project"-dossiers worden ingediend op basis van het door de administratie opgestelde formulier, dat de rubrieken "beschikbaarheid van de grond" en "stedenbouwkundige vergunning" bevat.

Het dossier bevat de volgende bewijsstukken: 1° in voorkomend geval, voor opdrachten voor diensten met betrekking tot de studie van projecten: a) de gemotiveerde beraadslaging waarbij het gemeentecollege de opdracht gunt;b) het verslag over de gunning van de opdracht;c) de weerhouden offerte;2° de beraadslaging waarbij de gemeenteraad het project goedkeurt, de wijze van gunning van de opdracht kiest, de voorwaarden vaststelt en de bestanddelen van de aankondiging van de opdracht bepaalt of, als de gemeenteraad niet de belangrijkste aanbestedende dienst is, de beraadslaging van het gemeentecollege tot goedkeuring van de beslissing van het bevoegde orgaan van de belangrijkste aanbestedende dienst;3° in voorkomend geval, het ontwerp van aankondiging van opdracht;4° het ontwerp van bijzonder bestek;5° de geraamde hoeveelhedenopname en de samenvattende hoeveelhedenopname van de werken, met vermelding, in voorkomend geval, van de andere financiële bijdragen;6° de uitvoeringsplannen;7° de bewegwijzeringsplannen;8° de toelichting waaruit blijkt dat passende maatregelen zijn genomen om ervoor te zorgen dat de betrokken openbare gebouwen toegankelijk zijn voor personen met beperkte mobiliteit, of het toegankelijkheidshandvest voor projecten die betrekking hebben op de inrichting van de openbare ruimte;9° voor openbare verlichtingswerken, de fotometrische studie als die niet werd ingediend voor de voorontwerpvergadering. De beraadslaging bedoeld in het eerste lid, 2°, verwijst uitdrukkelijk naar het "Gemeentelijk Investeringsplan voor Actieve Mobiliteit en Intermodaliteit". § 5. De termijn voor de goedkeuring van projecten bedraagt dertig dagen vanaf de datum van bevestiging van ontvangst van de volledige dossiers door de administratie. Deze termijn kan eenmaal met vijftien dagen worden verlengd.

De administratie stuurt de kennisgeving van de beslissing ten laatste op de dag waarop de termijn verstrijkt. Afdeling 5: - Gunning

Art. 23.De gemeente bezorgt elk gunningsdossier ter goedkeuring aan de administratie binnen vijftien dagen na de goedkeuring ervan door de bevoegde instantie.

De termijn voor de goedkeuring van de gunningsdossiers bedraagt dertig dagen vanaf de datum van de ontvangstbevestiging van de dossiers en hun bewijsstukken door de administratie. Deze termijn kan eenmaal met vijftien dagen worden verlengd.

Het gunningsdossier wordt ingediend met behulp van het door de administratie opgestelde formulier.

Het bevat de volgende bewijsstukken: 1° het proces-verbaal van opening van de offertes, behalve in het geval van een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking;2° de weerhouden offerte en de bijlagen;3° het verslag van de veiligheids- en gezondheidscoördinator, tenzij in de projectfase met zekerheid wordt vastgesteld dat de werken op de tijdelijke of mobiele bouwplaats door één aannemer zullen worden uitgevoerd;4° het verslag en de beslissing over de kwalitatieve selectie van de ondernemingen;5° het door de ontwerper opgestelde verslag over de gunning van de opdracht;6° de vergelijkende tabel van eenheidsprijzen met alle geselecteerde inschrijvingen in Excel-formaat;7° in voorkomend geval, de verzoeken om informatie en de ontvangen antwoorden;8° in voorkomend geval, de verzoeken om prijsverantwoording en de ontvangen antwoorden;9° de gemotiveerde beraadslaging van het gemeentecollege tot aanwijzing van de gekozen inschrijver en tot goedkeuring van het bedrag van de weerhouden offerte of, als de gemeente niet de hoofdaanbestedende dienst is, de beraadslaging van het gemeentecollege tot goedkeuring van de gunningsbeslissing genomen door het bevoegde orgaan van de hoofdaanbestedende dienst;10° in geval van wijzigingen aan het dossier aangebracht in de projectfase, het bijzonder bestek en de plannen in hun definitieve versie;11° in voorkomend geval, de in de aankondiging van het project gevraagde documenten en de bij de aankondiging van het project gevoegde tabel met aanvullende opmerkingen;12° in het geval van een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking, de lijst van de geraadpleegde ondernemingen;13° in voorkomend geval, de bekendgemaakte aankondiging van de opdracht en de eventuele corrigerende aankondigingen. De gemeente maakt de opdracht alleen bekend als de administratie de gunning goedkeurt. Als de gemeente de opdracht aankondigt zonder dat de gunning door de administratie is goedgekeurd, verliest de gemeente de subsidie. Afdeling 6 - Verwervingen

Art. 24.Binnen dertig dagen na de ondertekening van de verkoopbelofte of de goedkeuring door haar gemeenteraad van het ontwerp van aankoopakten, bezorgt de gemeente de administratie het verwervingsdossier van de onroerende goederen die in haar goedgekeurd investeringsplan zijn opgenomen.

De verwervingsdossiers bestaan uit de volgende bewijsstukken: 1° de beraadslaging waarbij de gemeente over de verwerving beslist;2° een uittreksel van het kadasterplan;3° een schatting van de waarde, waarbij een onderscheid wordt gemaakt tussen de kostprijs van het gebouw en de kostprijs van de grond, opgesteld door het aankoopcomité of de ontvanger der registratie of, in voorkomend geval, opgesteld door een notaris, een landmeter-expert onroerende goederen ingeschreven in het register bijgehouden door de Federale Raad van landmeters of een architect ingeschreven bij de Orde van Architecten;4° de verkoopbelofte of het ontwerp van aankoopakte. De administratie keurt de verwervingsdossiers goed. Afdeling 7 - Uitvoering van de werken

Art. 25.De gemeenten sturen de volgende documenten aan de administratie: 1° een kopie van de kennisgeving van elke opdracht;2° de opdracht om met de werken te beginnen zodra de begunstigde is bekendgemaakt en uiterlijk binnen zes maanden na de goedkeuring van het betrokken gunningsdossier. Afdeling 8 - Eindafrekening

Art. 26.§ 1. Binnen de zes maanden na de voorlopige oplevering legt de gemeente de dossiers van de "eindafrekening" van de werken voor aan de administratie, op basis van het door de administratie opgestelde formulier en met de volgende bewijsstukken: 1° de eindafrekening van de onderneming, opgesteld volgens de norm NBN B06-006, met inbegrip van de details van de berekening van de herzieningen per toestand en de bijhorende factuur;2° het per post opgestelde proces-verbaal ter verantwoording van overschrijdingen met meer dan tien procent van de vermoedelijke hoeveelheden van de posten van de oorspronkelijke opdracht;3° het proces-verbaal over de voorlopige oplevering;4° de beraadslaging tot goedkeuring van de afrekening;5° de factuur voor de studies;6° het formulier met betrekking tot het afval van wegen en afwateringen;7° de facturen en de notulen van de testen vergezeld van het verslag van de projectleider, met vermelding van de posten waarop kortingen van toepassing zijn en de berekening ervan;8° de berekening van de tijd die nodig is om het werk te voltooien;9° een verslag, met inbegrip van een kopie van de beraadslagingen en de eventueel niet toegezonden wijzigingen, waarin alle werken, punt per punt, worden opgesomd die het voorwerp uitmaken van een wijziging van de oorspronkelijke opdracht;10° voor de dossiers betreffende de gebouwen, in voorkomend geval: a) het verslag van de Gewestelijke Brandweer na voltooiing van de werken;b) het opleveringsverslag van een erkende instelling van een installatie met betrekking tot elektriciteit, gas, een lift of branddetectie. Met betrekking tot lid 1, 6°, bewaart de gemeente de evacuatiebevelen.

Met betrekking tot lid 1, 8°, moeten de eventuele bevelen tot onderbreking en hervatting van de werken op het terrein worden bijgevoegd als ze niet zijn verzonden, evenals, in voorkomend geval, de motiveringen met betrekking tot de bijkomende termijnen en de berekening van de vertragingsboetes. § 2 Voor verwervingsdossiers stuurt de gemeente een kopie van de akte van verwerving naar de administratie. § 3. Eventuele wijzigingen, bijkomende werken of aanvullende werken kunnen in hun geheel in aanmerking worden genomen bij het gebruik van de subsidie als ze niet te voorzien waren in de gunningsfase. In voorkomend geval mag het bedrag van de daaruit voortvloeiende globale subsidie niet hoger zijn dan het bedrag dat overeenkomstig artikel 27 naar beneden kan worden bijgesteld. Afdeling 9 - Verdeling van het niet-uitgevoerde deel

Art. 27.De waarde van het niet-uitgevoerde deel wordt door de administratie bepaald op basis van de op 31 december 2024 toegewezen dossiers die volgens de vastgelegde procedures worden ingediend. Het aldus vastgestelde bedrag wordt aan de gemeenten meegedeeld via het loket van de plaatselijke besturen of per post. De gemeenten beschikken over een termijn van dertig dagen om hun opmerkingen te maken. Na het verstrijken van deze termijn wordt het bedrag van het niet-uitgevoerde deel geacht te zijn goedgekeurd.

Voor de betrokken gemeenten wordt het bedrag van hun enveloppe voor de programmering verminderd met de waarde van het ongebruikte bedrag. De overige betalingen voor het programma en eventuele volgende programma's worden dienovereenkomstig verlaagd.

Als er geen volgend programma is, wordt het te veel betaalde bedrag terugbetaald. Afdeling 10 - Controle en sancties

Art. 28.De gemeenten stemmen in met de voorlopige aanvaarding van elke investering door de Administratie.

Art. 29.Als de gemeente in elke fase van de procedure niet voldoet aan de technische of wettelijke normen van een project, in de breedste zin van het woord, kan ze niet in aanmerking komen voor het deel van het trekkingsrecht dat aan het project is toegewezen, tot het bedrag van het niet-conforme deel. HOOFDSTUK 7 - Stortingen

Art. 30.De door de Waalse Regering vastgelegde middelen worden als volgt over een periode van 5 jaar verdeeld:

Jaar

2021

2022

2023

2024

2025

Vastleggingskredieten

52.000.000 EUR

90.000.000 EUR

46.000.000 EUR

18.000.000 EUR

4.000.000 EUR


De middelen die aan de gemeenten worden betaald, worden als volgt over een periode van 5 jaar verdeeld:

Jaar

2021

2022

2023

2024

2025

Vereffeningskredieten

27.000.000 EUR

78.000.000 EUR

35.000.000 EUR

28.000.000 EUR

42.000.000 EUR


De uitsplitsing van de aan elke gemeente toegewezen middelen is weergegeven in de bijlage. HOOFDSTUK VIII - Integratie van eerder toegewezen middelen in de meerjarige programmeringsprocedure 2022-2024

Art. 31.Alle dossiers die werden ingediend in het kader van het ministerieel besluit van 29 november 2021Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 29/11/2021 pub. 22/06/2022 numac 2022202655 bron waalse overheidsdienst Ministerieel besluit houdende overdracht van kredieten tussen de programma's 08 en 11 van de organisatieafdelingen 10 en 16 van de algemene uitgavenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2021 type ministerieel besluit prom. 29/11/2021 pub. 23/06/2022 numac 2022202659 bron waalse overheidsdienst Ministerieel besluit houdende overdracht van kredieten tussen de programma's 08 en 31 van de organisatieafdelingen 10 en 16 van de algemene uitgavenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2021 type ministerieel besluit prom. 29/11/2021 pub. 23/06/2022 numac 2022202663 bron waalse overheidsdienst Ministerieel besluit houdende overdracht van kredieten tussen de programma's 08 en 04 van de organisatieafdelingen 10 en 11 van de algemene uitgavenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2021 type ministerieel besluit prom. 29/11/2021 pub. 22/06/2022 numac 2022202656 bron waalse overheidsdienst Ministerieel besluit houdende overdracht van kredieten tussen programma 02 van organisatieafdeling 10 en programma 02 van organisatieafdeling 11 van de algemene uitgavenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2021 type ministerieel besluit prom. 29/11/2021 pub. 22/06/2022 numac 2022202660 bron waalse overheidsdienst Ministerieel besluit houdende overdracht van kredieten tussen programma 08 van organisatieafdeling 10 en programma 02 van organisatieafdeling 17 van de algemene uitgavenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2021 type ministerieel besluit prom. 29/11/2021 pub. 23/06/2022 numac 2022202657 bron waalse overheidsdienst Ministerieel besluit houdende overdracht van kredieten tussen de programma's 08 en 11 van de organisatieafdelingen 10 en 16 van de algemene uitgavenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2021 type ministerieel besluit prom. 29/11/2021 pub. 23/06/2022 numac 2022202658 bron waalse overheidsdienst Ministerieel besluit houdende overdracht van kredieten tussen de programma's 02 en 08 van de organisatieafdelingen 10 en 17 van de algemene uitgavenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2021 sluiten tot toekenning van een subsidie aan steden en gemeenten in het kader van een gemeentelijk investeringsplan voor actieve mobiliteit en intermodaliteit voor de programmering 2021-2022 en het besluit van de Waalse Regering van 8 december 2022 tot toekenning van een tweede subsidietranche aan steden en gemeenten in het kader van het Gemeentelijk Investeringsplan Actieve Mobiliteit en Intermodaliteit, worden in aanmerking genomen in het investeringsplan van de programmering 2022-2024.

Namen, 23 november 2023.

Voor de Regering, De Minister-President, E. DI RUPO De Minister van Klimaat, Energie, Mobiliteit en Infrastructuren, Ph. HENRY

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^