gepubliceerd op 26 november 2020
Besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 56 houdende een tweede golf van ondersteuningsprogramma's voor operatoren in de toeristische sector in het kader van de gezondheidscrisis COVID-19
23 NOVEMBER 2020. - Besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 56 houdende een tweede golf van ondersteuningsprogramma's voor operatoren in de toeristische sector in het kader van de gezondheidscrisis COVID-19
VERSLAG AAN DE WAALSE REGERING I. Algemeen overzicht 1. Ten gevolge van de lockdownmaatregelen die de Nationale Veiligheidsraad (hierna NVR) ter bestrijding van COVID-19 vaststelde, nam de Waalse Regering meerdere initiatieven om de economische sectoren te ondersteunen die leden onder een stopzetting of een vertraging van hun activiteit. De algemene beleidsverklaring van de Waalse Regering 2019-2024 stelt het volgende vast : "Toerisme, of voor ontspanning of voor zaken, biedt in verschillende gradaties talrijke kansen voor de economische ontwikkeling.
Om de toeristische troeven van Wallonië beter uit te spelen, is de Regering voornemens : - Het toerisme te beschouwen als een volwaardige economische sector die rijkdom voortbrengt en veel werkgelegenheid verschaft in Wallonië".
Het toerisme staat in Wallonië immers voor een aanzienlijk economisch gewicht, namelijk : - 2.8 miljard de jaarlijkse uitgaven; - 7.9 miljard omzet; - 3.6 miljard bruto-toegevoegde waarde, goed voor 4.1% van de Waalse bruto-toegevoegde waarde; - 84.000 arbeidsplaatsen ofte 59.000 voltijdsequivalenten. 2. De toeristische sector lijdt hard onder de sanitaire crisis, hoofdzakelijk wegens de nieuwe maatregelen van de NVR.Deze maatregelen kregen vorm in de ministeriële besluiten van 28 oktober 2020 en 1 november 2020 tot wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 28/10/2020 pub. 28/10/2020 numac 2020010455 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Ministerieel besluit houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken sluiten houdende houdende dringende maatregelen ter beperking van de verspreiding van het coronavirus COVID-19. De maatregelen waarvan sprake zijn de volgende : ? Sluiting van de horeca-vestigingen en de andere eet- en drankgelegenheden, behoudens uitzonderingen; de vakantiedorpen, de bungalowparken en de campings zijn voor het publiek gesloten vanaf 3 november 2020 (art. 4 van bovenbedoeld ministerieel besluit van 1 november 2020Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 01/11/2020 pub. 01/11/2020 numac 2020031627 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Ministerieel besluit houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken sluiten); ? Sluiting voor het publiek van de vestigingen of delen van vestigingen vallend onder de culturele, feest-, sport-, ontspannings- en eventsector, met inbegrip van de pretparken, de dierentuinen en -parken. (art. 6 van bovenbedoeld ministerieel besluit van 1 november 2020Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 01/11/2020 pub. 01/11/2020 numac 2020031627 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Ministerieel besluit houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken sluiten); ? Niet-essentiële winkels en handelszaken moeten sluiten;
De raming van het tekort in omzet voor de eerste drie kwartalen van 2020 is de volgende : Toeristische industrie 1.658.133.756 Toeristische industriesectoren - aandeel van enkel het toerisme 735.254.789 Toeristische industriesectoren - sectoren die hoofdzakelijk onder het toerisme vallen 629.245.268 De operatoren met afgelaste of ingeperkte activiteiten wegens opgelegd door de federale overheid in de Nationale Veiligheidsraad krijgen ook te maken met gederfde ontvangsten die op hun beurt verminderde kasmiddelen en een gebrek aan contante middelen veroorzaken. Daardoor dreigen stakingen van betalingen aan schuldeisers en nevengevolgen.
Zaak is dus, om onhoudbare economische situaties te temperen. 3.Op 29 oktober 2020 heeft het Waals Parlement een nieuw decreet aangenomen tot toekenning van bijzondere machten aan de Waalse Regering in het kader van de gezondheidscrisis COVID-19.
In artikel 1, § 1, daarvan wordt bepaald dat de Regering in de aangelegenheden die onder de bevoegdheid van het Waals Gewest vallen alle nuttige maatregelen nemen om elke situatie te voorkomen en te behandelen die problemen stelt in het strikte kader van de pandemie COVID-19 en de gevolgen ervan en die geregeld moet worden op straffe van ernstig gevaar. 4. Er is dus aan de Waalse Regering voorgesteld om alle dringende maatregelen te nemen ten behoeve van bepaalde operatoren belast met toeristische activiteiten om er de leefbaarheid van te ondersteunen en de blijvende gevolgen van de sanitaire crisis op de Waalse economie ongedaan te maken. Deze vinden de grondslag van hun opbouw in een overkoepelend financieel steunprogramma op korte termijn waarvan de perimeter vastgesteld wordt op grond van de uitgeoefende toeristische activiteiten.
De voorstellen werden opgebouwd rond volgende richtsnoeren : - Contante middelen toekennen om stakingen van betalingen bij schuldeisers en nevengevolgen te voorkomen en onhoudbare economische situaties te temperen; - Het vizier richten op de toeristische activiteiten die het meest lijden onder de maatregelen van de Nationale Veiligheidsraad; - De administratieve last voor de steungerechtigden zo laag mogelijk houden; - Zorgen voor een budgettaire beheersing door projectiemechanismen (cursoren en maximumbedragen) en de vaststelling van toegekende budgetten.
Beoogd worden : - De activiteiten in de sector bezienswaardigheden; - De activiteiten in verband met logies in de sector sociaal toerisme. - De activiteiten van de logiesverstrekkende inrichtingen als bedoeld in artikel 1, 27°, 29°, a) tot c), en 35 Voor wat betreft de logiesverstrekkende inrichtingen wordt voorgesteld voorrang te verlenen aan de logiesverstrekkers met het grootste aantal bedden daar de nieuwe maatregelen van de Nationale Veiligheidsraad voortaan bepalen dat elk gezin in een logiesverstrekkende inrichting nog maar één "knuffelcontact" per gezinslid per keer mag onderbrengen per periode van zes weken (art. 8 van bovenvermeld besluit van 1 november 2020), wat de activiteit van de grootste logiesverstrekker sterk inperkt.
De ondersteuningsmaatregelen beoogd in de voorgestelde regelingen richten zich op de sectoren die het meest lijden onder de toegangsbeperkende maatregelen en de beslissingen tot sluiting opgelegd in het kader van de gezondheidsmaatregelen.
De toeristische bezienswaardigheden werden door de toegangsbeperkende maatregelen fors ingesnoerd en konden nooit op volle capaciteit werken, waardoor de gederfde inkomsten niet gering waren. De bijna volledige beperking van schooluitstappen heeft eveneens een forse impact op de sector.
De logiesverstrekkers in het sociaal toerisme lijden eveneens fors onder de beperking van schoolreizen - sommige operatoren werden er zelfs toe gedwongen voorafgaand aan de beslissing van het Overlegcomité te sluiten.
De grootschalige logiesverstrekkende inrichtingen hebben het zwaar te verduren met de beperking op sociale contacten en moeten hoge lasten dragen.
Sommigen onder hen konden zelfs niet heropenen sinds de lockdownbeslissing van 14 maart 2020 daar een aan beperkende voorwaarden verbonden opening ontoereikend was om de lasten inherent aan de werking van de inrichting te dragen.
Gelet op deze gegevens en op het feit dat de stakingen van betalingen aan de schuldeisers van de toeristische operatoren en aanverwante gevolgen dreigen voor te komen, met eventueel ondraaglijke gevolgen op economisch vlak wordt voorgesteld om bij voorrang deze sectoren te ondersteunen.
Het Commissariaat-generaal voor toerisme zal het beheer van de toekenning van deze steun op zich nemen overeenkomstig de opdrachten die het toegewezen kreeg krachtens artikel 5.D, § 1, 1°, van het Toerismewetboek. 5. De wetgevingstechniek van de bijzondere machten wordt in overweging genomen.Wegens het beleidsoverschrijdend karakter van de maatregelen en met oog voor een vlotte leesbaarheid, wordt door de Regering een enkel besluit aangenomen. 6. Op 13 juni november 2020 werd de Raad van State, afdeling wetgeving, door de Minister van Ambtenarenzaken, Toerisme, Erfgoed en Verkeersveiligheid van het Waals Gewest verzocht advies uit te brengen binnen een termijn van vijf werkdagen over een ontwerp-besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr.XXX houdende het steunprogramma voor operatoren in de toeristische sector in het kader van de sanitaire crisis in verband met COVID-19.
Het advies van de Raad van State werd uitgebracht op 19 juni 2020 (advies 68/289/4).
II. Bespreking van de artikelen HOOFDSTUK I. - Steun voor de toeristische attracties toegelaten door het Commissariaat-generaal voor Toerisme voor de onderhoudskosten van hun infrastructuur tijdens de periode van verplichte sluiting voor het publiek als gevolg van de maatregelen van de Federale Overheid om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken Artikel 1, paragraaf 1, verwijst naar artikel 1, 5°. D van het Waals Toerismewetboek, waarin een begripsomschrijving opgenomen is van wat onder een toeristische bezienswaardigheid wordt verstaan : "5° toeristische bezienswaardigheid : de plaats van bestemming, bestaande uit een geheel van geïntegreerde en duidelijk identificeerbare activiteiten en diensten van een bestendige infrastructuur, die op regelmatige wijze uitgebaat wordt als natuurlijke, culturele of recreatieve waardevolle kern en die aangelegd is met het doel toeristen, dagtoeristen en plaatselijke bezoekers zonder voorafgaandelijke reservering te ontvangen;
Kermisattracties, plaatsen die eenvoudigweg materieel te huur aanbieden, landschappen, steden, vrij toegankelijke plaatsen en plaatsen bestemd voor loutere sportbeoefening, voor de organisatie van spektakels, cultuur-, sportevenementen of feestelijkheden vormen geen toeristische bezienswaardigheid".
Er dient naar deze begripsomschrijving verwezen voor de uitvoering van de steunmaatregel overwogen in dit hoofdstuk.
Bij ministeriële besluiten van 28 oktober 2020 en 1 november 2020 tot wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 28/10/2020 pub. 28/10/2020 numac 2020010455 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Ministerieel besluit houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken sluiten houdende dringende maatregelen ter beperking van de verspreiding van COVID-19 werden alle toeristische bezienswaardigheden vanaf 1 november 2020 gesloten tot en met 13 december 2020.
Over de periode van schorsing van hun activiteiten hebben de toeristische bezienswaardigheden dus geen enkele ontvangst in verband met inkomgelden geïnd.
Overigens hebben de toeristische bezienswaardigheden over diezelfde periode kosten moeten dragen voor de instandhouding en het onderhoud van hun infrastructuren, waaronder sommige permanent zijn.
Om deze operatoren te ondersteunen, beslist de Regering een financieel steunmechanisme in te voeren voor de operatoren, om deel te nemen aan het dekken van de kosten inherent aan de instandhouding en aan het onderhoud van de infrastructuren van de toeristische bezienswaardigheden ten opzichte van het toeristisch gewicht van de betrokken bezienswaardigheid.
Paragraaf 2 voorziet in de voorwaarden voor de toekenning van deze steun.
In aanmerking komen voor de maatregel, de toeristische bezienswaardigheden in de zin van artikel 1, 5°, van het Waals Toerismewetboek, gemachtigd door het Commissariaat generaal voor Toerisme krachtens de artikelen 110.D en volgende van het Waals Toerismewetboek op de datum van inwerkingtreding van het besluit.
Paragraaf 3 verstrekt de formule voor de berekening van het steunbedrag.
Er wordt van uitgegaan dat de ontvangsten gebonden aan de toegangsprijzen een minimumdekking vormen voor de kosten gebonden aan de infrastructuren van de bezienswaardigheden, zonder welke de rendabiliteit van de activiteiten niet gewaarborgd kan worden.
Bijgevolg is de aangenomen methodologie voor de berekening om het bedrag van de steun, toegekend aan de operatoren, vast te stellen.
Criteria die in aanmerking worden genomen voor de berekening van de steun : - Daggemiddelde van de betalende bezoeken over het jaar (betalende bezoekers 2019 / 365); - Forfaitair vastgesteld bedrag bij elk betalend bezoek, bestemd voor onderhoud van de infrastructuren : 1,25 ; - Het aantal dagen waarop de bezienswaardigheid gesloten is, namelijk 43 dagen.
Het bedrag van de steun, toegekend aan de operatoren, wordt vastgesteld door vermenigvuldiging van deze drie factoren.
Het daggemiddelde van de betalende bezoeken wordt berekend met als basis de betalende bezoeken van het jaar 2019. Dat aantal bezoekers wordt over het kalenderjaar 2019 berekend (van 1 januari tot 31 januari 2019), en zonder inoverwegingname van de volledige duur van de toeristische activiteit van de inrichting, om een gemeenschappelijk en eenvoudige rekenregel te behouden.
Om het aantal bezoekers te objectiveren en een gelijke behandeling te garanderen, is het aantal bezoekers gelijk aan het "in tempore non suspecto" door de operator aan het Commissariaat-generaal verstrekte getal overeenkomstig artikel 131, 11°, van het Wetboek, luidende : "De vergunninghouder verstrekt het Commissariaat-generaal voor Toerisme uiterlijk 31 januari van elk jaar de gegevens over de toeristische bezoekersaantallen van het afgelopen kalenderjaar, met inbegrip van de economische basisindicatoren en volgens de wijze bepaald door het Commissariaat-generaal voor Toerisme".
De berekeningsmethode voor de bezoekers werd door het "Observatoire wallon du Tourisme" vastgelegd op basis van statistieke normen, zodat dit voor alle operatoren een gelijke toepassing garandeert. Op vraag van het "Observatoire wallon du Tourisme", dat de bezienswaardigheden bevraagt in verband met de bezoekersaantallen, worden de seizoenskaarten niet bij elk bezoek in rekening gebracht, maar enkel bij aankoop ervan. Er is dus geen veelvuldige berekening : elk abonnement telt voor één bezoek.
Het maximumaantal in rekening gebrachte sluitingsdagen, namelijk 43, werd berekend in functie van de periode van 1 november tot en met 13 december 2020. Hier dient aangestipt dat dat aantal, rekening houdende met dwingende begrotingsfactoren, tot een maximum van 43 wordt beperkt.
Het aantal dagen waarop de bezienswaardigheid gesloten is, wordt in kalenderdagen geteld. Het feit dat de bezienswaardigheid hoe dan ook op sommige van die dagen gesloten zou zijn geweest (wekelijkse of seizoensgebonden sluitingsdagen enz) heeft geen enkel effect.
Paragraaf 4 bepaalt dat het bedrag van van de toegekende steun niet lager mag zijn dan 500 , noch hoger dan 25.000 . HOOFDSTUK II. - Ondersteuning van de verenigingen voor sociaal toerisme, erkend door het Commissariaat-generaal voor Toerisme, voor onderhoudskosten voor hun infrastructuren voor toeristische logiesverstrekking van 3 november 2020 tot 13 december 2020 Artikel 2, paragraaf 1, strekt ertoe steun toe te kennen ten gunste van de verenigingen voor sociaal toerisme bedoeld in artikel 1, 48°, van het Waals Toerismewetboek (waarin sociaal toerisme omschreven wordt als "de vrijetijds- en vakantieactiviteiten die op zodanige wijze door een vereniging georganiseerd worden dat elke persoon, en meer in het bijzonder de economisch en cultureel mindergegoeden, de beste praktische voorwaarden aangeboden worden om daadwerkelijk toegang te krijgen tot die activiteiten") en die erkend zijn krachtens artikel 313.D van het Waals Toerismewetboek op de datum van inwerkingtreding van het besluit voor de onderhoudskosten van hun toeristische logiesinfrastructuren, gemaakt tijdens de periode van 14 maart 2020 tot en met 7 juni 2020 tijdens welke deze logiesvertrekkende inrichtingen voor het publiek gesloten waren wegens de opeenvolgende beslissingen van de federale overheid.
Deze steun wordt aan de vereniging voor sociaal toerisme zelf gestort, daar het de enige erkende marktdeelnemer is (die overigens over de rechtspersoonlijkheid beschikt) in de sector in het Waals Toerismewetboek.
Overigens dient bijzondere aandacht geschonken te worden aan toeristen met een economisch verzwakte portefeuille voor wie de gebruikmaking van logiesverstrekkingen in het sociaal toerisme geen loutere keuze, maar de enige uitweg is.
De operatoren in het sociaal toerisme bieden kwaliteitsvolle logiesverstrekkingen tegen een solidaire prijs aan.
De Regering heeft dus beslist, ze te ondersteunen via een financiële steun waardoor zij bij de hervatting van activiteiten onderhouden kwaliteitsvolle logies kunnen aanbieden, om de overdracht van de kosten, gemaakt voor het onderhoud van deze logies gedurende de periode van opschorting van hun activiteiten, op de voorgestelde prijzen te kunnen temperen.
Paragraaf 2 voorziet in de toekenningsvoorwaarden.
De vereniging voor sociaal toerisme bedoeld in artikel 1, 48°, van het Waals Toerismewetboek op de datum van inwerkingtreding van dit besluit is erkend krachtens artikel 313.D van het Waals Toerismewetboek op de dag van inwerkingtreding van dit besluit.
Paragraaf 3 verstrekt de formule voor de berekening van het steunbedrag. De berekeningsmethode die voorgesteld wordt om het bedrag van de steun toegekend aan de operatoren voor sociaal toerisme vast te stellen, wordt in samenhang met hoofdstuk 1 vastgelegd, "Ondersteuning voor de instandhouding van de infrastructuren van de toeristische bezienswaardigheden", waarbij evenwel rekening gehouden wordt met het feit dat de sluiting ervan begon op 3 november 2020.
Uitgaande van het principe dat het Commissariaat generaal voor Toerisme niet over de specifieke bezoekcijfers beschikt voor elke logiesverstrekking in het sociaal toerisme, wordt het criterium dat gekoppeld is aan het daggemiddelde van de betalende bezoekers over één jaar niettemin vervangen door de beddencapaciteit van de logiesverstrekkingen.
De ontvangsten in verband met de prijs van de overnachtingen dekken op zijn minst de kosten verbonden aan het onderhoud van de logiesverstrekkingen in het sociaal toerisme, wil de rendabiliteit van activiteit behouden blijven.
Criteria die in aanmerking worden genomen voor de berekening van de steun : - Capaciteit van de logiesverstrekkingen inzake aantal bedden : - Forfaitair vastgesteld bedrag bij elke betalende overnachting, bestemd voor onderhoud van de logiesverstrekkingen : 1,25 ; - Het aantal sluitingsdagen van de logiesverstrekking wordt vastgesteld op 41 dagen ter dekking van de periode van 03 november 2020 tot en met 13 december 2020.
Het bedrag van de steun, toegekend aan de operatoren, wordt vastgesteld door vermenigvuldiging van deze drie factoren. HOOFDSTUK III. - Ondersteuning ten behoeve van de vakantiewoningen en gemeubileerde accommodaties gemachtigd door het Commissariaat-generaal voor Toerisme met een basiscapaciteit van meer dan tien personen voor de onderhoudskosten van hun infrastructure ten gevolge van de maatregelen genomen door de federale overheid om de verspreiding van COVID-19 te beperken In paragraaf 2 wordt bepaald dat een steun ten gunste van de toeristische logiesverstrekkingen bedoeld in artikel 1, 29°, a) tot c), en 35°, van het Waals Toerismewetboek, met een capaciteit van meer dan tien personen, met machtiging krachtens artikel 20 2.D en volgende van het Waals Toerismewetboek op de datum van inwerkingtreding van het besluit, wordt verleend voor de onderhoudskosten van hun infrastructuren voor toeristische logiesverstrekking wegens de lage bezettingsgraad te wijten aan de maatregelen inzake volksgezondheid, namelijk het beperkt aantal knuffelcontacten.
Deze bepaling beoogt dus : - elke toeristische logiesverstrekkende inrichting die zich buiten een vakantiedorp, een weekendverblijfpark, een toeristisch campingterrein bevindt, met uitsluiting van een hotelbedrijf, een kampplaats of een centrum voor sociaal toerisme, met één van de volgende benamingen : a) "landelijke vakantiewoning", indien ingericht in een landelijk gebouw dat typisch is voor een bepaalde streek, vrijstaand en met eigen toegang;b) "vakantiewoning in de stad", indien ingericht in een gebouw dat typisch is voor een bepaalde streek, vrijstaand en met eigen toegang, in een stadsgebied gelegen;c) "vakantiewoning op de hoeve", indien ingericht in een vrijstaand gebouw, met eigen toegang, van een in werking zijnd landbouwbedrijf of in de onmiddellijke nabijheid ervan; - Gemeubileerde vakantiewoning : elke vrijstaande toeristische logiesverstrekkende inrichting met eigen toegang die zich buiten een vakantiedorp, een weekendverblijfpark of een toeristisch campingterrein bevindt, met uitsluiting van een hotelbedrijf, kampeerplaats, een centrum voor sociaal toerisme of van streekgebonden toeristisch logies;
Paragraaf 2 strekt ertoe, een forfaitair bedrag van 2.500 per gemachtigde inrichting vast te stellen, ongeacht het aantal bedden.
Er wordt immers, uitgaande van het principe dat het Commissariaat-generaal niet over specifieke bezoekerscijfers voor elke inrichting beschikt, en om snel steun vrij te maken voor deze sector, een forfaitaire financiële tegemoetkoming vast te stellen. HOOFDSTUK IV. - Nadere regels voor het toekennen van de subsidie- en steunaanvragen bedoeld in de hoofdstukken 1 tot 3 Artikel 4 6 voorziet in nadere regels voor het indienen van de subsidie- en steunaanvragen. Enkel de aanvragen ingediend op basis van de vooringevulde type-formulieren, vastgesteld door het Commissariaat-generaal voor Toerisme, zijn ontvankelijk.
Enkel de aanvragen uiterlijk ingediend op 7 december 2020 om 23u59 zijn ontvankelijk, hetzij bij briefwisseling ter post, waarbij de aanvraag gericht wordt in de vorm en volgens de nadere regels bepaald in het formulier, en de poststempel als bewijs geldt, hetzij een aanvraag bij e-mail, gericht in de vorm en volgens de nadere regels bepaald in het formulier, waarbij het versturen van deze e-mail geldt als datum van indiening van de aanvraag. HOOFDSTUK V. - Slotbepalingen Artikel 5 bepaalt dat het besluit in werking treedt daags na aanneming ervan door de Waalse Regering.
Artikel 6 bepaalt dat de Minister bevoegd voor Toerisme belast is met de uitvoering van dit besluit.
ADVIES VAN DE RAAD VAN STATE Afdeling wetgeving
Advies 68.289/4 van 19 november 2020 over een ontwerp-besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. ... houdende een tweede golf van ondersteuningsprogramma's voor operatoren in de toeristische sector in het kader van de gezondheidscrisis COVID-19 Op 13 november 2020 werd de Raad van State, afdeling wetgeving, door de Minister van Ambtenarenzaken, Informatica, Administratieve Vereenvoudiging, belast met kinderbijslag, Toerisme, Erfgoed en Verkeersveiligheid van het Waals Gewest verzocht binnen een termijn van vijf werkdagen advies uit te brengen over een ontwerp-besluit van de Waalse Regering `van bijzondere machten nr. ... houdende een tweede golf van ondersteuningsprogramma's voor operatoren in de toeristische sector in het kader van de gezondheidscrisis COVID-19'.
Het ontwerp werd door de vierde kamer onderzocht op 19 november 2020.
De kamer was samengesteld uit Martine Baguet, voorzitster van de kamer, Luc Cambier en Bernard Blero, Staatsraden, en Anne-Catherine Van Geersdaele, griffier.
Verslag werd uitgebracht door Benoit Jadot, eerste auditeur afdelingschef.
Het advies met onderstaande tekst werd uitgebracht op 19 november 2020.
Volgens artikel 84, § 1, eerste lid, 3°, van de wetten `op de Raad van State', gecoördineerd op 12 januari 1973, dienen in de adviesaanvraag in het bijzonder de motieven te worden opgegeven die het dringend karakter verantwoorden.
In het onderhavige geval wordt in de brief waarin het advies wordt gevraagd, geen melding gemaakt van de dringendheid.
Daarentegen bevat de kennisgeving gevoegd bij het dossier overgemaakt aan de afdeling Wetgeving, volgens welke de Waalse Regering op 13 november 2020 het ontwerp-besluit in eerste lezing heeft aangenomen en de Minister heeft opgedragen om, overeenkomstig artikel 84, § 1, eerste lid, eerste lid, 3°, van gecoördineerde wetten 'op de Raad van State', binnen een termijn van vijf dagen het advies van de afdeling Wetgeving op te vragen, de volgende passage : "De dringendheid wordt ingegeven door : - de maatregelen afgekondigd door het Overlegcomité van 30 oktober 2020 en het ministerieel besluit van 1 november 2020Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 01/11/2020 pub. 01/11/2020 numac 2020031627 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Ministerieel besluit houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken sluiten houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken; - door het feit dat de toeristische operatoren wier activiteiten zijn opgeschort of geannuleerd, nog steeds te maken hebben met lasten in verband met hun infrastructuur of met uitgaven die zijn gedaan vóór de beslissing van het Overlegcomité van 30 oktober 2020; dat zij ook krijgen te maken met gederfde ontvangsten die op hun beurt verminderde kasmiddelen en een gebrek aan contante middelen veroorzaken; dat de stakingen van betalingen aan de schuldeisers van de toeristische operatoren en aanverwante gevolgen dreigen voor te komen, met eventueel ondraaglijke gevolgen op economisch vlak; dat de hervatting van de activiteiten van de toeristische operatoren verplicht de invoering van sanitaire maatregelen inhoudt.
Dringende maatregelen dienen bijgevolg aangenomen te worden ten gunste van de toeristische operatoren om hun leefbaarheid te ondersteunen en te voorkomen dat er een massaal domino-effect op de Waalse economie ontstaat.
Tot slot is het belangrijk om deze steun en subsidies onverwijld te kunnen storten; de dringende noodzakelijkheid is dus verantwoord".
Deze verantwoording van de dringendheid had in de brief met het verzoek om advies moeten worden opgenomen.
Bij wijze van uitzondering kan ze in aanmerking worden genomen om vast te stellen of het verzoek om advies ontvankelijk is.
In de toekomst moet er echter op worden toegezien dat de bijzondere motivering van de dringendheid die vereist is wanneer het advies van de afdeling Wetgeving binnen een termijn van ten hoogste vijf werkdagen wordt gevraagd, wordt opgenomen in de brief waarin het advies wordt gevraagd, teneinde de strikte naleving van artikel 84, § 1, eerste lid, eerste alinea, 3°, van de gecoördineerde wetten 'op de Raad van State' te waarborgen, anders is het verzoek om advies onontvankelijk.
Bovendien moet, overeenkomstig artikel 84, § 1, tweede lid, van de gecoördineerde wetten 'op de Raad van State", de motivering van de dringendheid die in het verzoek om advies had moeten worden opgenomen, in de aanhef van het besluit worden overgenomen.
In het onderhavige geval wordt aan deze eis slechts gebrekkig voldaan.
Daar de adviesaanvraag is ingediend op grond van artikel 84, § 1, lid 1, 3°, van de wetten `op de Raad van State', gecoördineerd op 12 januari 1973, beperkt de afdeling wetgeving haar onderzoek tot de rechtsgrond van het ontwerp, tot de bevoegdheid van de steller van de akte en tot het voltooien van de voorafgaandelijke vormvereisten, overeenkomstig artikel 84, § 3, van voornoemde gecoördineerde wetten.
Op deze drie punten geeft het ontwerp aanleiding tot volgende bemerkingen.
ALGEMENE BEMERKINGEN 1. Het ontwerp-besluit wordt genomen ter uitvoering van het decreet van 29 oktober 2020Relevante gevonden documenten type decreet prom. 29/10/2020 pub. 03/11/2020 numac 2020043484 bron waalse overheidsdienst Decreet tot toekenning van bijzondere machten aan de Waalse Regering om te reageren op de tweede golf van de gezondheidscrisis door COVID-19 type decreet prom. 29/10/2020 pub. 03/11/2020 numac 2020043485 bron waalse overheidsdienst Decreet tot toekenning van bijzondere machten aan de Waalse Regering om te reageren op de tweede golf van de gezondheidscrisis COVID-19 voor de aangelegenheden geregeld bij artikel 138 van de Grondwet sluiten tot toekenning van bijzondere machten aan de Waalse Regering om te reageren op de tweede golf van de gezondheidscrisis door COVID-19. Artikel 1, § 1, van het decreet van 29 oktober 2020Relevante gevonden documenten type decreet prom. 29/10/2020 pub. 03/11/2020 numac 2020043484 bron waalse overheidsdienst Decreet tot toekenning van bijzondere machten aan de Waalse Regering om te reageren op de tweede golf van de gezondheidscrisis door COVID-19 type decreet prom. 29/10/2020 pub. 03/11/2020 numac 2020043485 bron waalse overheidsdienst Decreet tot toekenning van bijzondere machten aan de Waalse Regering om te reageren op de tweede golf van de gezondheidscrisis COVID-19 voor de aangelegenheden geregeld bij artikel 138 van de Grondwet sluiten bepaalt het volgende : "Om de Waalse Regering in staat te stellen om te reageren op de pandemie COVID-19, kan de Regering alle nuttige maatregelen nemen om elke situatie te voorkomen en te behandelen die problemen stelt in het strikte kader van de pandemie COVID-19 en de gevolgen ervan en die met spoed geregeld moet worden op straffe van ernstig gevaar".
Uit deze bepaling volgt dat de machten die aan de Regering zijn verleend, uitsluitend bedoeld zijn om, met spoed en op straffe van ernstig gevaar, nuttige maatregelen te nemen om problematische situaties te voorkomen en aan te pakken binnen het strikte kader van de Covid 19-pandemie en de gevolgen ervan.
In het onderhavige geval zijn de artikelen 1 en 2 van het ontwerp-besluit zodanig opgesteld dat het duidelijk is dat de maatregelen ter ondersteuning van de toeristische sector waarin zij voorzien, binnen het kader vallen dat is vastgesteld bij artikel 1, lid 1, van het decreet van 29 oktober 2020Relevante gevonden documenten type decreet prom. 29/10/2020 pub. 03/11/2020 numac 2020043484 bron waalse overheidsdienst Decreet tot toekenning van bijzondere machten aan de Waalse Regering om te reageren op de tweede golf van de gezondheidscrisis door COVID-19 type decreet prom. 29/10/2020 pub. 03/11/2020 numac 2020043485 bron waalse overheidsdienst Decreet tot toekenning van bijzondere machten aan de Waalse Regering om te reageren op de tweede golf van de gezondheidscrisis COVID-19 voor de aangelegenheden geregeld bij artikel 138 van de Grondwet sluiten.
In zijn huidige vorm is dit echter niet het geval voor artikel 3. In de bewoordingen van deze bepaling wordt immers niet uitdrukkelijk vermeld dat zij uitsluitend gericht is op het oplossen van probleemsituaties in het strikte kader van de Covid 19-pandemie en de gevolgen ervan, ook al blijkt uit het dossier dat dit de bedoeling is van de Regering.
Artikel 3 zal daarom worden herzien om rekening te houden met deze opmerking. 2. De vraag is om welke toelaatbare reden het ontwerp-besluit op grond van de grondwettelijke beginselen van gelijkheid en non-discriminatie de toepassing van de steunmaatregelen waarin het voorziet, beperkt tot bepaalde situaties en tot bepaalde categorieën operatoren van de toeristische sector. De nota aan de Waalse regering die voorafgaat aan de aanneming van het ontwerp-besluit in eerste lezing geeft op dit punt de volgende toelichting : "De steunmaatregelen die onder de voorgestelde regelingen vallen, zijn gericht op de sectoren die het zwaarst worden getroffen door de contingenteringsmaatregelen en de sluitingsbeslissingen die in het kader van de gezondheidsmaatregelen worden opgelegd.
De toeristische bezienswaardigheden zijn door de contingenteringsmaatregelen beperkt en zijn nooit in staat geweest om op volle capaciteit te heropenen, met als gevolg een aanzienlijk verlies aan inkomsten. De bijna totale beperking van de schooluitstapjes heeft ook een sterke impact op de sector.
De logiesverstrekkingen in het sociaal toerisme hebben ook veel te lijden onder de beperking van het aantal schoolreizen - sommige operatoren zijn vóór de beslissing van het Overlegcomité gedwongen om te sluiten.
Met name logiesverstrekkingen met een grote capaciteit worden zwaar getroffen door de beperkingen op sociale contacten en hebben te maken met aanzienlijke kosten.
Verscheidene van hen zijn sinds de lockdownbeslissing van 14 maart 2020 niet meer in staat geweest om te heropenen, omdat een opening met beperkingen hen niet in staat stelt om de kosten voor de exploitatie van hun vestiging te dragen.
Gelet op deze elementen en het feit dat de stakingen van betalingen aan de schuldeisers van de toeristische operatoren en aanverwante gevolgen dreigen voor te komen, met eventueel ondraaglijke gevolgen op economisch vlak, wordt voorgesteld om deze sectoren met voorrang te ondersteunen (1) " .
Deze toelichtingen zouden ook baat hebben bij opname in het verslag aan de Waalse Regering.
BIJZONDERE BEMERKINGEN AANHEF 1. het ontwerp vindt zijn grondslag in artikel 1, § 1, van het decreet van 29 oktober 2020Relevante gevonden documenten type decreet prom. 29/10/2020 pub. 03/11/2020 numac 2020043484 bron waalse overheidsdienst Decreet tot toekenning van bijzondere machten aan de Waalse Regering om te reageren op de tweede golf van de gezondheidscrisis door COVID-19 type decreet prom. 29/10/2020 pub. 03/11/2020 numac 2020043485 bron waalse overheidsdienst Decreet tot toekenning van bijzondere machten aan de Waalse Regering om te reageren op de tweede golf van de gezondheidscrisis COVID-19 voor de aangelegenheden geregeld bij artikel 138 van de Grondwet sluiten. Het eerste lid dient dan ook als volgt te gesteld worden : "Gelet op het decreet van 29 oktober 2020Relevante gevonden documenten type decreet prom. 29/10/2020 pub. 03/11/2020 numac 2020043484 bron waalse overheidsdienst Decreet tot toekenning van bijzondere machten aan de Waalse Regering om te reageren op de tweede golf van de gezondheidscrisis door COVID-19 type decreet prom. 29/10/2020 pub. 03/11/2020 numac 2020043485 bron waalse overheidsdienst Decreet tot toekenning van bijzondere machten aan de Waalse Regering om te reageren op de tweede golf van de gezondheidscrisis COVID-19 voor de aangelegenheden geregeld bij artikel 138 van de Grondwet sluiten tot toekenning van bijzondere machten aan de Waalse Regering om te reageren op de tweede golf van de gezondheidscrisis door COVID-19, inzonderheid op artikel 1, § 1;". 2. Aangezien de in de leden 2 en 3 genoemde bepalingen niet de rechtsgrondslag van het ontwerp vormen, worden deze leden weggelaten; wanneer zij echter betrekking hebben op het rechtskader van het ontwerp-besluit, kunnen deze bepalingen in de vorm van overwegingen worden vermeld BESCHIKKEND GEDEELTE Artikel 1.
In paragraaf 1 worden, in de Franse ontwerpversie, de woorden "à la suite des mesures prises par l'autorité fédérale par les Arrêtés ministériels du 28 octobre 2020 et du 1er novembre 2020 modifiant l'arrêté ministériel du 28 octobre 2020 pour limiter la propagation du coronavirus Covid 19 " vervangen door de woorden "en application de l'arrêté ministériel du 28 octobre 2020 portant des mesures d'urgence pour limiter la propagation du coronavirus COVID-19 ou de l'arrêté ministériel du 1er novembre 2020 qui l'a modifié".
Artikel 3 Paragraaf 1 geeft aanleiding tot volgende algemene bemerkingen : 1. Uit de toelichting van de afgevaardigde van de Minister blijkt dat de verwijzing naar artikel 1.D, 29°, a), b) en c), en 35°, van het Waals Toerismewetboek volstaat om alle categorieën van toeristische logiesverstrekkingen te identificeren waarop de betrokken bepaling van toepassing is.
Het is dus niet nodig en zou een bron van dubbelzinnigheid kunnen zijn om ook te verwijzen naar artikel 1.D, 27°, van het Waals Toerismewetboek.
Zoals de afgevaardigde van de Minister is overeengekomen zal de verwijzing naar deze laatste bepaling bijgevolg worden weggelaten. 2. De afgevaardigde van de Minister heeft aangegeven dat, om verwarring te voorkomen, het woord "bedden" moet worden vervangen door het woord "personen". De tekst zal dienovereenkomstig worden gecorrigeerd.
Artikel 5 De afdeling wetgeving ziet niet goed in waarom het ontworpen besluit uitwerking zou moeten hebben of in werking zou moeten treden op een datum die is vastgesteld op basis van de dag van aanneming ervan.
Dan is bijgevolg beter om de datum van bekendmaking van het besluit in het Belgisch Staatsblad in overweging te nemen om de inwerkingtreding ervan vast te stellen.
DE GRIFFIER, Anne Catherine Van Geersdaele DE VOORZITSTER, Martine Baguet _______ Nota (1) Blz.8 van de nota aan de Waalse Regering.
23 NOVEMBER 2020. - Besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 56 houdende een tweede golf van ondersteuningsprogramma's voor operatoren in de toeristische sector in het kader van de gezondheidscrisis COVID-19 De Waalse Regering, Gelet op het decreet van 29 oktober 2020Relevante gevonden documenten type decreet prom. 29/10/2020 pub. 03/11/2020 numac 2020043484 bron waalse overheidsdienst Decreet tot toekenning van bijzondere machten aan de Waalse Regering om te reageren op de tweede golf van de gezondheidscrisis door COVID-19 type decreet prom. 29/10/2020 pub. 03/11/2020 numac 2020043485 bron waalse overheidsdienst Decreet tot toekenning van bijzondere machten aan de Waalse Regering om te reageren op de tweede golf van de gezondheidscrisis COVID-19 voor de aangelegenheden geregeld bij artikel 138 van de Grondwet sluiten tot toekenning van bijzondere machten aan de Waalse Regering om te reageren op de tweede golf van de gezondheidscrisis door COVID-19, inzonderheid op artikel 1, § 1;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 12 november 2020;
Gelet op de instemming van de Minister van Begroting, gegeven op 13 november;
Gelet op het rapport van 19 mei 2020, opgesteld overeenkomstig artikel 3, 2°, van het decreet van 11 april 2014Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/04/2014 pub. 06/06/2014 numac 2014203532 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende uitvoering van de resoluties van de Vrouwenconferentie van de Verenigde Naties die in september 1995 in Peking heeft plaatsgehad en tot integratie van de genderdimensie in het geheel van de gewestelijke beleidslijnen sluiten houdende uitvoering van de resoluties van de Vrouwenconferentie van de Verenigde Naties die in september 1995 in Peking heeft plaatsgehad en tot integratie van de genderdimensie in het geheel van de gewestelijke beleidslijnen;
Gelet op de dringende noodzakelijkheid, gemotiveerd door het feit dat de maatregelen van de federale overheid ter beperking van de verspreiding van het coronavirus COVID-19 de contingentering of de opschorting inhouden van sommige activiteiten met een cultureel, sociaal, feestelijk, folkloristisch, sportief, toeristisch en recreatief karakter evenals de contingentering of de sluiting voor het publiek van de toeristische operatoren met ingang van 1 november 2020;
Dat de toeristische operatoren waarvan de activiteiten werden geschorst, beperkt of afgelast, nog steeds te maken hebben met kosten voor het onderhoud van hun infrastructuur of met uitgaven die werden gemaakt vóór de maatregelen die de federale overheid bij bovenvermeld ministerieel besluit van 1 november 2020Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 01/11/2020 pub. 01/11/2020 numac 2020031627 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Ministerieel besluit houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken sluiten heeft genomen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Dat ze te maken hebben met het uitblijven van ontvangsten, waardoor het kasgeld vermindert en er een gebrek aan liquide middelen ontstaat;
Dat de stakingen van betalingen aan de schuldeisers van de toeristische operatoren en aanverwante gevolgen dreigen voor te komen, met eventueel ondraaglijke gevolgen op economisch vlak;
Dat bijgevolg dringende maatregelen aangenomen dienen te worden ten gunste van de toeristische operatoren om hun leefbaarheid te ondersteunen en te voorkomen dat er een massaal domino-effect op de Waalse economie ontstaat;
Dat het van belang is om dergelijke steun en subsidies zo snel mogelijk te kunnen betalen en dat de dringende noodzakelijkheid daarom gerechtvaardigd is;
Gelet op het advies 68.289/4 van de Raad van State, gegeven op 19 november 2020, overeenkomstig artikel 84, § 1, eerste lid, 3°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Gelet op het Waals Toerismewetboek;
Gelet op het ministerieel besluit van 28 oktober 2020Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 28/10/2020 pub. 28/10/2020 numac 2020010455 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Ministerieel besluit houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken sluiten en het ministerieel besluit van 1 november 2020Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 01/11/2020 pub. 01/11/2020 numac 2020031627 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Ministerieel besluit houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken sluiten houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 28/10/2020 pub. 28/10/2020 numac 2020010455 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Ministerieel besluit houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken sluiten houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Op de voordracht van de Minister van Toerisme;
Na beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK I. - Ondersteuning van de door het Commissariaat-generaal voor Toerisme toegelaten toeristische bezienswaardigheden voor de onderhoudskosten van hun infrastructuren tijdens de periode van verplichte sluiting en van beperkte toegankelijkheid voor het publiek als gevolg van de maatregelen van de Federale Overheid om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken
Artikel 1.§ 1. Binnen de perken van de beschikbare begrotingskredieten kent het Commissariaat-generaal voor Toerisme steun toe aan de toeristische bezienswaardigheden bedoeld in artikel 1.D, 5° van het Waals Toerismewetboek, die krachtens artikelen 110.D en volgende van het Waals Toerismewetboek op de datum van inwerkingtreding van dit besluit toegelaten zijn, voor de onderhoudskosten van hun infrastructuur in de periode waarin hun activiteiten voor het publiek beperkt waren als gevolg van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 28/10/2020 pub. 28/10/2020 numac 2020010455 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Ministerieel besluit houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken sluiten houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken of van het ministerieel besluit van 1 november 2020Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 01/11/2020 pub. 01/11/2020 numac 2020031627 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Ministerieel besluit houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken sluiten dat bedoeld besluit heeft gewijzigd. § 2. De in paragraaf 1 bedoelde steun wordt toegekend wanneer de toeristische bezienswaardigheid wordt toegelaten krachtens artikelen 110.D. en volgende van het Waals Toerismewetboek op de datum van inwerkingtreding van dit besluit. § 3. Het bedrag van de in paragraaf 1 bedoelde steun wordt berekend volgens de formule "PT x EI x 43" waarin : 1° PT stemt overeen met het daggemiddelde van het aantal bezoeken over het kalenderjaar 2019, en vertegenwoordigt het toeristisch gewicht van de toeristische bezienswaardigheid.Het daggemiddelde wordt bekomen door het totaalaantal bezoeken over het kalenderjaar 2019 te delen door 365. Het aantal bezoeken over het kalenderjaar 2019 wordt vastgesteld onder verwijzing naar de informatie die de toeristische bezienswaardigheden medegedeeld hebben aan het Commissariaat-generaal voor Toerisme voor het jaar 2019, ter uitvoering van artikel 131, 11°, van het Waals Toerismewetboek; 2° EI stemt overeen met 1,25 , beschouwd als het forfaitair deel van de prijs van het betalende inkomticket dat de onderhoudskosten van de infrastructuren dekt. § 4. Het bedrag van de steun bedoeld in paragraaf 1 mag niet lager dan 500 en niet hoger dan 25.000 per toeristische bezienswaardigheid zijn. HOOFDSTUK II. - Ondersteuning van de verenigingen voor sociaal toerisme, erkend door het Commissariaat-generaal voor Toerisme, voor onderhoudskosten voor hun infrastructuren voor toeristische logiesverstrekking van 3 november 2020 tot 13 december 2020
Art. 2.§ 1. Binnen de perken van de beschikbare begrotingskredieten kent het Commissariaat-generaal voor Toerisme steun toe aan de verenigingen voor sociaal toerisme bedoeld in artikel 1, 48° van het Waals Toerismewetboek, die krachtens artikel 313.D van het Waals Toerismewetboek op de datum van inwerkingtreding van dit besluit erkend zijn, voor de onderhoudskosten van hun infrastructuren voor toeristische logiesverstrekking in de periode waarin hun activiteiten voor het publiek beperkt waren als gevolg van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 28/10/2020 pub. 28/10/2020 numac 2020010455 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Ministerieel besluit houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken sluiten houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken of van het ministerieel besluit van 1 november 2020Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 01/11/2020 pub. 01/11/2020 numac 2020031627 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Ministerieel besluit houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken sluiten dat bedoeld besluit heeft gewijzigd. § 2. De in paragraaf 1 bedoelde steun wordt toegekend wanneer de vereniging voor sociaal toerisme bedoeld in artikel 1, 48°, van het Waals Toerismewetboek op de datum van inwerkingtreding van dit besluit erkend is krachtens artikel 313.D van het Waals Toerismewetboek. § 3. Het bedrag van de in paragraaf 1 bedoelde steun wordt forfaitair berekend volgens de formule "CA x EH x 41" waarbij : 1° CA overeenstemt met de maximale dagelijkse opvangcapaciteit naar aantal bedden van de gezamenlijke toeristische logiesverstrekkingen beheerd door een vereniging voor sociaal toerisme;2° EH overeenstemt met 1,25 , beschouwd als het forfaitair deel van de prijs van elke betalende overnachting ter dekking van de onderhoudskosten van de infrastructuur van de toeristische logiesverstrekkingen beheerd door een vereniging voor sociaal toerisme. HOOFDSTUK III. - Ondersteuning ten behoeve van de vakantiewoningen en gemeubileerde accommodaties gemachtigd door het Commissariaat-generaal voor Toerisme met een basiscapaciteit van meer dan tien personen voor de onderhoudskosten van hun infrastructure ten gevolge van de maatregelen genomen door de federale overheid om de verspreiding van COVID-19 te beperken
Art. 3.§ 1. Binnen de perken van de beschikbare begrotingskredieten kent het Commissariaat-generaal voor Toerisme een forfaitaire steun toe aan de toeristische logiesverstrekkingen met een capaciteit van meer dan 10 personen bedoeld in artikel 1, 29° a, b et c, en 35°, van het Waals Toerismewetboek, die krachtens de artikelen 202.D en volgende van het Waals Toerismewetboek op de datum van inwerkingtreding van dit besluit toegelaten zijn, voor de aan deze toeristische logiesverstrekkingen gebonden kosten in de periode van 3 november 2020 tot en met 13 december 2020 waarin hun activiteiten voor het publiek beperkt waren als gevolg van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 28/10/2020 pub. 28/10/2020 numac 2020010455 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Ministerieel besluit houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken sluiten houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken of van het ministerieel besluit van 1 november 2020Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 01/11/2020 pub. 01/11/2020 numac 2020031627 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Ministerieel besluit houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken sluiten dat bedoeld besluit heeft gewijzigd. § 2. Het bedrag van de in paragraaf 1 bedoelde steun stemt overeen met een forfaitair bedrag van 2.500 per toegestane logiesverstrekking. HOOFDSTUK IV Nadere regels voor de toekenning van de subsidies en steun bedoeld in de hoofdstukken 1 tot 3
Art. 4.De aanvraag tot toekenning van de subsidies en de steun bedoeld in de hoofdstukken 1 tot 3 wordt ingediend met behulp van het vooraf ingevulde formulier dat aan de begunstigde wordt toegezonden.
Ze wordt per post of per elektronische post naar het Commissariaat-generaal voor Toerisme gestuurd op de in de formulieren aangegeven adressen.
Enkel de aanvragen uiterlijk ingediend op 7 december om 23u59 zijn ontvankelijk.
In het geval van een post moet de aanvraag, geadresseerd in de vorm en op de wijze als voorzien in het formulier, vóór die datum worden ingediend, waarbij het poststempel geldt als bewijs van verzending.
In het geval van een aanvraag per elektronische post, geadresseerd op de wijze en in de vorm zoals voorgeschreven in het formulier, is de datum van verzending van de elektronische post de datum van indiening van de aanvraag.
Indien de door de begunstigde op het formulier ingevulde informatie onvolledig, onleesbaar of onregelmatig is, kan de aanvraag door het Commissariaat-generaal voor Toerisme als onontvankelijk worden beschouwd. HOOFDSTUK V. - Slotbepalingen
Art. 5.Dit besluit treedt in werking daags na aanneming ervan.
Art. 6.De Minister bevoegd voor Toerisme is belast met de uitvoering van dit besluit.
Namen, 23 november 2020.
Voor de Regering : De Minister-President, E. DI RUPO De Minister van Ambtenarenzaken, Informatica, Administratieve Vereenvoudiging, belast met Kinderbijslag, Toerisme, Erfgoed en Verkeersveiligheid, V. DE BUE