gepubliceerd op 26 januari 2004
Besluit van de Waalse Regering betreffende de modaliteiten voor het overleg voorafgaand aan de uitwerking van de contracten van actief beheer en de vaststelling van niet-uitvoering van de maatregelen van actief beheer
20 NOVEMBER 2003. - Besluit van de Waalse Regering betreffende de modaliteiten voor het overleg voorafgaand aan de uitwerking van de contracten van actief beheer en de vaststelling van niet-uitvoering van de maatregelen van actief beheer
De Waalse Regering, Gelet op de richtlijn 79/409/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 2 april 1979 inzake het behoud van de vogelstand;
Gelet op de richtlijn 92/43/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 21 mei 1992 inzake de instandhouding van de natuurlijke habitats en de wilde flora en fauna;
Gelet op de wet van 12 juli 1973 over het natuurbehoud, inzonderheid op de artikelen 26, § 2, tweede lid, en § 3, tweede en derde lid, en § 4, tweede lid, en artikel 27, § 1, tweede lid en § 4 zoals ingevoegd bij het decreet van 6 december 2001 betreffende betreffende de instandhouding van de Natura 2000-gebieden alsook van de wilde fauna en flora;
Gelet op het advies van de "Conseil supérieur wallon de la Conservation de la Nature" (Waalse Hoge Raad voor het Natuurbehoud), gegeven op 17 september 2002;
Gelet op de instemming van de Minister van Begroting, gegeven op 24 juli 2003;
Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 27 juli 2003;
Gelet op het advies 35.837/2/V van de Raad van State, gegeven op 10 september 2003;
Op de voordracht van de Minister van Landbouw en Landelijke Aangelegenheden;
Na beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK I. - Algemeen
Artikel 1.De bepalingen van dit besluit gelden noch voor de bossen en wouden die deel uitmaken van het domein van het Waalse Gewest noch voor de bossen en wouden die onder het Boswetboek vallen. HOOFDSTUK II. - Voorafgaandelijk overleg
Art. 2.§ 1. De directeur van het Centrum van de Afdeling Natuur en Bossen of diens gemachtigde hierna de directeur genoemd, geeft bij ter post aangetekend schrijven met bericht van ontvangst kennis van de aanwijzing van de Natura 2000-site aan de eigenaars en de bezetters die bij de site betrokken zijn en nodigt ze uit voor een overlegvergadering die minstens vijftien dagen na de verzending van de uitnodiging belegd wordt; hij nodigt er eveneens de Instandhoudingscommissie op uit.
In de uitnodiging worden plaats, dag en uur van de vergadering en de agenda vermeld.
In de agenda worden de middelen opgesomd die in de site uitgevoerd dienen te worden om de doelstellingen van de regeling van actief beheer van de site, zoals bepaald bij het aanwijzingsbesluit, te bereiken.
Bij de uitnodiging wordt een model van machtiging gevoegd waardoor de betrokken eigenaar of bezetter geldig vertegenwoordigd kunnen worden door de gemachtigde die ze daartoe gekozen hebben. § 2. Nadat hij nagekeken heeft of alle bij de site betrokken eigenaars en bezetters aanwezig dan wel geldig vertegenwoordigd zijn, neemt de directeur akte van elke overeenstemming over de keuze van de middelen die in het aanwijzingsbesluit van de site worden voorgesteld om de doelstellingen van de regeling van actief beheer te bereiken.
In de zin van artikel 26, § 4, eerste lid, van de wet over het natuurbehoud is er overeenstemming over de middelen die ingezet dienen te worden in de site om de doelstellingen van de regeling van actief beheer van de site te bereiken zodra er eenstemmigheid bestaat over de keuze van de middelen bij alle bij de site betrokken eigenaars en bezetters. § 3. De eigenaars en bezetters bedoeld in § 2, tweede lid, wijzen een notaris aan die meer bepaald belast is met de uitwerking van een ontwerp-contract van actief beheer waarin de middelen opgetekend worden die uitgekozen worden om de doelstellingen van actief beheer van de site te bereiken.
Indien eigenaars en bezetters het niet eens kunnen worden over de keuze van de notaris, wordt deze door de directeur aangewezen. § 4. Indien akte is genomen van de overeenstemming bedoeld in § 2, geeft de directeur binnen acht dagen na afsluiten van de overlegvergadering kennis aan de notaris van het aanwijzingsbesluit van de site en van het afschrift van de notulen van de overlegvergadering.
De directeur belast de notaris met de voorbereiding, de redactie van en de onderhandeling over het ontwerp-contract van actief beheer, evenals van de oproeping tot een overlegvergadering binnen een termijn van drie maanden te rekenen van het afsluiten van de overlegvergadering met alle bij de site betrokken eigenaars en bezetters, de directeur en een vertegenwoordiger van de Instandhoudingscommissie van de site.
De notaris wordt het beheersen van de gegevens van wetenschappelijke aard die hem door de directeur worden overgemaakt, niet aangerekend. § 5. De directeur neemt akte van het ontbreken van elke overeenstemming betreffende de keuze van de middelen die in de site ingezet dienen te worden om de doelstellingen van de regeling van actief beheer van de site te bereiken : 1o indien een eigenaar of bezetter van de betrokken site de overlegvergadering niet bijwoont of er niet geldig vertegenwoordigd is; 2o indien er geen eenstemmigheid bereikt wordt onder de eigenaars en de bezetters van de betrokken site over de keuze van de middelen die ingezet dienen te worden in de site om de doelstellingen van de regeling van actief beheer te bereiken. HOOFDSTUK III. - Uitwerking van het beheerscontract
Art. 3.§ 1. Op de overlegvergadering bedoeld in artikel 2, § 4, tweede lid, licht de notaris de deelnemers meer bepaald in over de vigerende wetgeving, de gevolgen van het aanwijzingsbesluit van de site en het ontwerp-contract van actief beheer dat door hem ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de eigenaars en bezetters van de site en aan de directeur.
De eigenaars en bezetters van de betrokken site en de directeur kunnen elke wijziging voorstellen in het ontwerp-contract van actief beheer wat betreft de keuze van middelen op de overlegvergadering om de doelstellingen van de regeling van actief beheer bedoeld bij het aanwijzingsbesluit van de site te bereiken. Een vertegenwoordiger van de Instandhoudingscommissie neemt met raadgevende stem deel aan het debat. § 2. Als het eventueel gewijzigde ontwerp niet de goedkeuring krijgt van de eigenaars en bezetters of de directeur, kan de notaris, voor hij akte neemt van het ontbreken van overeenstemming, om de bemiddeling van de voorzitter van de Instandhoudingscommissie of diens gemachtigde verzoeken.
De notaris licht ogenblikkelijk de vertegenwoordiger van de Instandhoudingscommissie in en stelt de vergadering uit tot een datum die hij in onderlinge overeenstemming met de deelnemers vaststelt. Die vergadering wordt belegd zonder nieuwe uitnodiging. § 3. In de zin van artikel 26, § 4, eerste lid, van de wet van 12 juli 1973 over het natuurbehoud is er overeenstemming over het ontwerp-contract van actief beheer zodra het eventueel gewijzigde ontwerp de goedkeuring krijgt van alle betrokken eigenaars en bezetters, in voorkomend geval na bemiddeling van de voorzitter van de Instandhoudingscommissie of diens vertegenwoordiger. § 4. De notaris neemt akte van de overeenstemming van partijen en stelt de authentieke akte op waarin het contract van actief beheer opgenomen wordt en laat het ondertekenen door alle partijen die het hebben goedgekeurd binnen een termijn van drie maanden die ingaat te rekenen van het afsluiten van de laatste onderhandelingsvergadering. § 5. De notaris laat het contract van actief beheer inschrijven op de bewaring der hypotheken en maakt er onmiddellijk een afschrift van over aan de eigenaars en bezetters van de site, evenals aan de directeur en aan de Instandhoudingscommissie.
Onmiddellijk na de overschrijving vormen de rechten en verplichtingen die uit het contract van actief beheer voortvloeien ten opzichte van alle ondertekenende partijen de gepaste beheersmaatregelen om de doelstellingen van de regeling van actief beheer in de betrokken site te bereiken. § 6. De notaris neemt akte van het ontbreken van overeenstemming over het ontwerp-contract van actief beheer : 1o indien een eigenaar of een bezetter van de betrokken site de onderhandelingsvergadering niet bijwoont of er niet geldig vertegenwoordigd is; 2o indien er geen eenstemmingheid ontstaat bij alle eigenaars en bezetters van de betrokken site over het eventueel gewijzigd ontwerp-contract van actief beheer. HOOFDSTUK IV. - Ontbreken van overeenstemming
Art. 4.Indien er geen eenstemmigheid bereikt wordt onder de eigenaars en bezetters van de site overeenkomstig de bepalingen van de artikelen 2, § 5, en 3, § 6, besluit de Regering na in voorkomend geval rekening te hebben gehouden met de meningen die uitgedrukt zijn door een meerderheid van eigenaars en bezetters van de site en na advies van de bij site betrokken Instandhoudingscommissie, tot de gepaste maatregelen om de doelstellingen van de regeling van actief beheer zoals bepaald bij het aanwijzingsbesluit van de site te bereiken.
Onder de gepaste maatregelen om de doelstellingen van de regeling van actief beheer te bereiken, kan de Regering meer bepaald een contract van actief beheer sluiten met de eigenaars en bezetters van de site die in de meerderheid een dergelijk contract gunstig gezind zijn.
Voor de andere eigenaars en bezetters van de site die zich niet bij die meerderheid aangesloten hebben die een contract van actief beheer gunstig gezind is, neemt de Regering de gepaste maatregelen aan om de doelstellingen van actief beheer zoals bepaald bij het aanwijzingsbesluit van de site te bereiken.
Onder die maatregelen kan de Regering ten opzichte van de eigenaars en bezetters die hun overeenstemming met het contract van actief beheer bedoeld bij artikel 3, § 4, niet hebben uitgedrukt, maatregelen van actief beheer aannemen die dat contract van actief beheer eventueel bevat. HOOFDSTUK V. - Vaststelling van de niet-uitvoering van de maatregelen van actief beheer
Art. 5.Onverminderd de regels betreffende de vaststelling van strafrechtelijke overtredingen is de directeur of elk door hem gemachtigd personeelslid bevoegd om elke niet-uitvoering van de maatregelen van actief beheer die voor de site gelden, vast te stellen en meer bepaald elke tekortkoming ten opzichte van de clausules van het beheerscontract.
De directeur of diens gemachtigde stelt het proces-verbaal op waarvan een afschrift bij ter post aangetekend schrijven met bericht van ontvangst binnen de vijftien dagen wordt overgemaakt aan de betrokken eigenaar of bezetter en aan de instandhoudingscommissie.
De betrokken eigenaar of bezetter beschikt over een termijn van twee maanden om zijn verweermiddelen bij ter post aangetekend schrijven met bericht van ontvangst aan de directeur te richten.
Als die termijn eenmaal voorbij is, wordt het stilzwijgen van de eigenaar of bezetter als een erkenning van de werkelijkheid van de vastgestelde feiten beschouwd.
Art. 6.De Minister bevoegd voor Natuurbehoud is belast met de uitvoering van dit besluit.
Namen, 20 november 2003.
De Minister-President, J.-Cl. VAN CAUWENBERGHE De Minister van Landbouw en Landelijke Aangelegenheden, J. HAPPART