Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 19 juli 2007
gepubliceerd op 12 oktober 2007

Besluit van de Waalse Regering tot aanneming van de ontwerp-herziening van het gewestplan Bergen-Borinage met het oog op de opneming van een recreatiegebied en gemengde bedrijfsruimten op het grondgebied van de gemeenten Dour (Elouges) en Hensies (Thulin)

bron
ministerie van het waalse gewest
numac
2007203114
pub.
12/10/2007
prom.
19/07/2007
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

19 JULI 2007. - Besluit van de Waalse Regering tot aanneming van de ontwerp-herziening van het gewestplan Bergen-Borinage (bladen 45/5 en 45/6) met het oog op de opneming van een recreatiegebied en gemengde bedrijfsruimten op het grondgebied van de gemeenten Dour (Elouges) en Hensies (Thulin)


De Waalse Regering, Gelet op het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw, Patrimonium en Energie, inzonderheid op de artikelen 22, 28, 29, 30, 37, 39 en 41 tot 46;

Gelet op het gewestelijk ruimtelijk ontwikkelingsplan, aangenomen door de Waalse Regering op 27 mei 1999;

Gelet op het besluit van de Waalse Gewestexecutieve van 9 november 1983 tot vaststelling van het gewestplan Bergen-Borinage;

Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 13 januari 2005 tot beslissing tot herziening van het gewestplan Bergen-Borinage (bladen 45/5 en 45/6) en tot aanneming van het voorontwerp van herziening van het plan met het oog op de opneming van een recreatiegebied en gemengde bedrijfsruimten op het grondgebied van de gemeenten Dour (Elouges) en Hensies (Thulin);

Overwegende dat de herziening van het gewestplan ingegeven is door het project om een technopool tot stand te brengen voor motoren, bestaande uit : - enerzijds de oprichting door een privéconsortium van een permanente circuitinfrastructuur die perfect aangepast is voor het uitvoeren van technische en commerciële testritten in de motorsportbranche, meer bepaald de motoren, en die daartoe overeenstemt met de normen van de Internationale Motorsportfederatie; - anderzijds de terbeschikkingstelling van bedrijfsgronden voor ondernemingen uit de betrokken sectoren, volledig uitgerust en met een onmiddellijke toegang tot de piste van het circuit;

Overwegende dat dat project de Waalse Regering in staat stelt volgende doelstellingen na te streven : - de diversificatie van de economische activiteiten in de regio Bergen-Borinage vanuit een technopool voor de motorsport; - de ontwikkeling van opleidingen inzake verkeersveiligheid en het besturen van een motor; - het zoeken naar samenwerkingsvormen tussen de toekomstige technopool en de hogescholen uit de regio; - het zoeken naar samenwerkingsvormen tussen de toekomstige technopool en de labo's uit de regio; - de ontwikkeling van sport- en recreatieactiviteiten die hoofdzakelijk verband houden met de motor en bijkomend met auto's of ongemotoriseerde voertuigen; - de organisatie van sportevenementen en motorwedstrijden; - de vestiging van K.M.O.'s en de ontwikkeling van een K.M.O.-beleid in dat deel van de Borinage;

Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 23 juni 2005 waarbij beslist wordt een effectenonderzoek te laten doorvoeren met betrekking tot het voorontwerp van herziening van het gewestplan Bergen-Borinage met het oog op de opneming van een gemengde bedrijfsruimte en een recreatiegebied op het grondgebied van de gemeenten Dour (Elouges) en Hensies (Thulin);

Overwegende dat de Waalse Regering na onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking in de zin van artikel 17, § 2, 1°, a), van de wet van 24 december 1993 betreffende de overheidsopdrachten en sommige opdrachten van werken, leveringen en diensten het kantoor « SPRL Pissart-Van der Stricht », met de tweevoudige erkenning daarvoor, op 28 februari 2006 aangewezen heeft om het effectenonderzoek uit te voeren naar dat voorontwerp van herziening;

Overwegende dat de "Commission régionale d'Aménagement du Territoire" advies heeft uitgebracht over de eerste fase van het onderzoek op 25 augustus 2006;

Gelet op de bemerkingen van de "Commission régionale d'Aménagement du Territoire" met betrekking tot : - de noodzaak om over een rechte lijn van 1 km te beschikken; - het liggingsalternatief in Ghlin-Baudour; - het werkgelegenheidspotentieel van het voorontwerp; - de oppervlakte voor de vestiging van een autotestcentrum;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek die bemerkingen beantwoord heeft met een aanvullend effectenonderzoek;

Overwegende dat de auteur van het effectenonderzoek dat onderzoek uitgevoerd heeft met inachtneming van het bepaalde van artikel 42 van het Wetboek en het op 23 juni 2005 vastgestelde bijzonder bestek en dat hij het eindverslag ingediend heeft in februari 2007;

Overwegende dat uit de analyse van het verband van het voorontwerp van plan met andere relevante plannen en programma's die de auteur van het onderzoek verricht heeft blijkt dat de doelstellingen verwoord in het voorontwerp verenigbaar zijn met de opties voorgesteld in de algemene beleidsstukken voorzover hun opneming op het grondgebied bepaalde opties en voorwaarden in acht neemt;

Overwegende dat uit de sociaal-economische analyse van de bestanddelen van het voorontwerp die de auteur van het onderzoek heeft verricht blijkt, o.a. aan de hand van voorbeelden uit het buitenland, dat de drievoudige bestemming, door het voorontwerp vastgesteld voor de permanente circuitinfrastructuur weldegelijk de verwachte ontwikkelingsperspectieven vervult; waarbij de voornaamste ontwikkelingsverwachting te beurt valt aan de oprichting van een technopool voor motorsport en de ontwikkeling van ambachtelijke, dienstverlenende, onderzoeks-, kleinbedrijfs- en industriële activiteiten;

Overwegende dat de oprichting van een technopool met o.a. een motorcircuit en inachtneming van de normen van de Internationale Motorsportfederatie een bijkomende kans is voor de diversificatie van de economische activiteiten in de regio Bergen-Borinage en tegelijk de kans op ontwikkeling van twee grote Waalse auto- en motorsportpolen mogelijk maakt : Francorchamps voor de autosport en Dour voor de motorsport;

Overwegende dat de auteur van het ontwerp-effectenonderzoek voorstelt om andere activiteiten in verband met de mobiliteitsmechaniek aan te trekken rond de locatie van de technopool in verband met het circuit, in het domein van de alternatieve of innoverende technologieën die milieu, economie, duurzaamheid en milieuvriendelijkheid met mobiliteit combineren;

Overwegende dat om dat doel te bereiken, de openstelling van het circuit en van de technopool in het algemeen voor activiteiten in verband met de auto en andere ongemotoriseerde voertuigen een interessant pluspunt kan vormen en kan bijdragen tot de diversificatie van de activiteiten die de auteur van het ontwerp-effectenonderzoek voorstelt en dat die openstelling de in het voorontwerp voorbehouden gronden die voor de autowereld dienen, verantwoordt;

Overwegende dat het effectenonderzoek immers aantoont dat de verspreiding van de activiteiten in een niet-dirigistische context, zoals de mechanopool in Alès (Frankrijk), 28 % ondernemingen voor motoractiviteiten uitmaakt tegen 55 % voor ondernemingen in andere mechanische activiteiten, namelijk het dubbele van de motoractiviteiten;

Overwegende dat het project door een min of meer gelijke verdeling tussen motoren en andere mechanische activiteiten, een logica voorstaat die de motorsport begunstigt;

Overwegende dat het sociaal-economisch onderzoek voor het project, besteld door de promotor, besluit dat het aantal potentieel gecreëerde banen in de technopool om de 300 zou liggen; dat de auteur van het effectenonderzoek dan weer denkt dat het deel van de technopool voor de motoren, op grond van het geslaagde experiment in Alès, 136 betrekkingen zou kunnen opleveren terwijl het autotestcentrum dat erbij zou komen goed zou zijn voor ongeveer 120 banen, wat naar verwachting om en bij de 250 rechtstreekse banen zou betekenen;

Overwegende dat het circuit zo uitgetekend moet zijn dat een 4,1 km lang tracé mogelijk is, in verband met de homologatie door de IMF, en eveneens uit een rechte lijn van één km moet bestaan voor de ijking en de homologatie van materiaal en producten, testritten en opleidingen;

Overwegende dat er in het voorontwerp van herziening van het gewestplan een oppervlakte van 59 ha voorzien was voor het circuit, benodigd voor het uitzicht van de piste (5 ha), de neutrale zone of de binnenruimte (25 ha), de ruimte voor de lanen, de parkeerplaatsen en de toegangswegen, de paddocks en de ontvangstgebouwen, de omgeving, de bufferstroken en de landschappelijke gebieden;

Overwegende dat het effectenonderzoek de oppervlaktes voor de uitvoering van het project vrijgeeft zoals in het voorontwerp voorgesteld; dat blijkt dat de uittekening van het overwogen circuit eerder compact is tegenover de ratio's tussen de bruto-oppervlakte van het circuit en de oppervlakte van de locatie waar het aangelegd wordt, in vergelijking met zeven andere bestaande locaties;

Overwegende dat de auteur van het effectenonderzoek eveneens besluit dat het project voor de technopool en het circuit onmogelijk uit te voeren valt in de huidige stand van het gewestplan Bergen-Borinage;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek overigens besluit dat het verantwoord is de gebruiksfunctie van een deel van de industriële bedrijfsruimte, gelegen te Dour, te wijzigen om er K.M.O.'s te vestigen;

Overwegende dat overeenkomstig artikel 42, lid 2, 5°, van het Wetboek en het bijzondere bestek de auteur van het effectenonderzoek op zoek is gegaan naar alternatieven; dat die alternatieven verband kunnen houden met de ligging, de afbakening of nog de ontsluiting van het gebied dat opgenomen moet worden in de ontwerp-herziening van het gewestplan;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek de locaties, vermeld in het voorontwerp, geanalyseerd heeft, evenals een bijkomende locatie, gelegen te Bauffe, buiten het referentiegebied;

Overwegende dat uit die analyse blijkt dat het referentiegrondgebied geen potentiële liggingsvariantes bevat enerzijds en anderzijds dat de gekozen locatie weldegelijk past in de keuzecriteria in functie van de gewestelijke opties en dat onder voorbehoud van niet-diskwalificatie van de gronden in functie van sommige uitsluitingscriteria "de ligging gekozen in het voorontwerp bijna een ideale ligging is." (Milieueffectenonderzoek - Fase 1 - p. 160);

Overwegende in het bijzonder dat de overwogen locatie in Ghlin-Baudour Sud, "site des Grands Marais" genaamd, talrijke nadelen vertoont, namelijk onder meer : - de nabijheid van een SEVESO-locatie type 2; - de nabijheid van een Natura 2000-locatie; - de nabijheid van een biologisch waardevol vochtig gebied;

Overwegende dat die locatie gunstiger is voor intermodaal verkeer en eerder voorbehouden zou moeten worden voor ondernemingen die voor dat potentieel belangstelling hebben, waarbij de technopool niet nuttig gebruik maakt van dat kenmerk;

Overwegende dat aangezien de auteur van het effectenonderzoek geen enkel liggingsalternatief heeft kunnen aanwijzen, ervan uitgegaan dient te worden dat de voorgestelde locatie de meest geschikte is om tegemoet te komen aan de doelstellingen van de herziening van het gewestplan;

Overwegende dat het effectenonderzoek de milieuwijzigingsfactoren in verband met het voorontwerp heeft onderkend en ze getoetst heeft aan de gegevens van de bestaande feitelijke en rechtstoestand; dat het dankzij die analyse mogelijk is geworden systematisch inzicht te krijgen in de vermoedelijke effecten van het voorontwerp op de natuurlijke en menselijke omgeving en maatregelen voor te stellen die de vastgestelde negative effecten kunnen verminderen en zelfs wegwerken;

Overwegende dat het effectenonderzoek volgens dat stramien de effecten onderzocht heeft die het voorontwerp zal hebben op het klimaat, het oppervlaktewater en het grondwater, de bodem en de ondergrond, de fauna en de flora, de menselijke gezondheid en veiligheid, de aantrekkelijkheid van de leefomstandigheden, de materiële en erfgoederen, de mobiliteit en de landbouwactiviteit;

Overwegende dat uit dat onderzoek blijkt dat de voornaamste effecten van het voorontwerp betrekking hebben op : - het verlies van landbouwgronden; - het verlies van de erfgoedwaarde van het architectonisch geheel genaamd "Les Grands Bureaux"; - het landschap; - de wijziging van de geluidshinderniveaus; - het afvalstoffenbeheer; - de dreigende bodem- en ondergrondvervuiling; - de dreigende vervuiling van de grondwaterlaag; - een hoger debiet in de waterlopen; - de dreigende vervuiling van de oppervlaktewateren; - geurhinder; - wijziging van de verkeersstromen; - parkeerbehoeften; - inzet van de infrastructuren voor opvang en zuivering van afvalwater voor het circuitbeheer;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek in het geheel van de milieuwijzigingsfactoren volgens het effectenonderzoek meent dat de niet-reduceerbare effecten van het voorontwerp betrekking hebben op volgende gebieden : - het verlies aan nuttige landbouwgrond; - de geluidshinder (kan ingeperkt maar niet opgeheven worden); - de invloed op het landschap (gevoelige wijziging); - de verdwijning van wegen uit de atlas van buurtwegen, namelijk : * het noordelijk deel van de chemin de Dour, weg nr. 23; * de rue de Belle Vue, buurtweg nr. 19;

Overwegende dat het landbouwareaal evenwel erg versnipperd is; dat ervan uitgegaan kan worden dat het verlies aan landbouwgrond minder nadelig zal zijn voor de landbouwers dan als die gronden uitgebaat zouden zijn door een klein aantal landbouwers;

Overwegende dat de operator of de uitbater van het circuit over verscheidene middelen zal beschikken om de geluidshinder terug te dringen, w.o. in het bijzonder de aanleg van een afzonderingsmarge en de aanwezigheid in de omgeving van het overwogen cicruit van gebouwen met een economisch doel die de geluidsisolatie voor de omwonenden zal verbeteren;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek de impact benadrukt van het voorontwerp op het landschap in de context van een bestaande situatie die gekenmerkt is door een afwezigheid van gebouwen op gronden die nochtans voor bebouwing zijn voorbehouden;

Overwegende dat het voorontwerp vanuit dat gezichtspunt de potentialiteiten die het gewestplan heden aanreikt niet fundamenteel wijzigt, met dien verstande dat het grootste deel van het gebied heden potentieel dient voor de vestiging van nijverheid; dat de integratie van bouwwerken duidelijk op globale wijze tot stand moet komen zodat een bevallig landschap hertekend wordt met inachtneming van de Europese landschapsconventie van 20 oktober 2000, door het Waalse Gewest bekrachtigd op 20 december 2001;

Overwegende dat hoewel het voorontwerp ingrijpt in het tracé van twee bestaande wegen, dat tracé evenwel hersteld kan worden in een andere loop na afloop van een in die gevallen gebruikelijke administratieve procedure;

Overwegende dat uit die analyse blijkt dat het effectenonderzoek alle bestanddelen omvat die noodzakelijk zijn voor de beoordeling van de geschiktheid en de gepastheid van het voorontwerp en dat het dus als volledig moet worden beschouwd;

Overwegende dat een deel van de aangewezen effecten, zoals de wijziging van de geluidshinderniveaus, het afvalstoffenbeheer, de dreigende vervuiling van de grondwaterlaag, van de bodem en de ondergrond, het hogere debiet van de waterlopen, de dreigende vervuiling en het beheer van de oppervlaktewateren, het ontstaan van geurhinder, de wijziging van de verkeersstromen, de parkeerbehoeften, de mobilisatie, specifieker betrekking hebben op de projecten die het voorontwerp van herziening van het gewestplan heeft ingeleid;

Overwegende dat de inrichtingsmaatregelen en de aanbevelingen van de auteur van het onderzoek al hun belang zullen krijgen bij de afwikkeling van de verschillende bestuurlijke procedures met betrekking tot de geïnduceerde producten die zouden kunnen volgen op deze herziening van het gewestplan; dat ze in voorkomend geval verder onderzocht en verfijnd zullen worden op grond van een nauwkeuriger project;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek verschillende afbakeningsvarianten heeft voorgesteld, evenals inrichtingsmaatregelen en aanbevelingen om de effecten van het voorontwerp te verhelpen;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek via variant 2 voorstelt om het ontginningsgebied van de steengroeve Warroquier te bestemmen als parkgebied en de kleine bedrijfsruimte met een industrieel karakter tussen de steengroeve en de N552 als groengebied;

Overwegende dat die gronden helemaal als groengebied voorkwamen op het voorontwerp van herziening van het gewestplan;

Overwegende dat dat voorstel voortvloeit uit de wil om de voormalige steengroeve Warroquier als sociaal-sportieve ruimte te bevestigen;

Overwegende dat de voormalige steengroeve van Warroquier ingenomen is door een watervlak dat regelmatig gebruikt wordt voor autonoom duiken; dat dankzij die sportbeoefening de natuur op die wijze benaderd kan worden dat initiatie tot en sensibilisering voor het leefmilieu mogelijk zijn als drager van positieve waarden; dat die sport maar weinig niet-verwaarloosbare effecten op het leefmilieu kan tweeegbrengen;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek via variant 3 voorstelt om de gronden opgenomen als industriële bedrijfsruimte gelegen tussen het woongebied, op de chemin de Thulin, het ontginningsgebied en de spoorwegbedding op te nemen als parkgebied; dat die gronden door de auteur beschouwd worden als weinig gunstig voor economische activiteiten daar ze in de nabijheid liggen van de woonkern, weinig toegankelijk en moeilijk uit te rusten zijn en opgenomen waren als landbouwgebied in het voorontwerp van herziening van het gewestplan;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek die variant verantwoordt om volgende redenen : - de nabijheid van de woonkern is ook een drukfactor voor een landbouwgebied; - de moeilijke bereikbaarheid is noch min noch meer ongunstig voor economische activiteiten dan voor landbouwactiviteiten; - het argument dat die industriële bedrijfsruimte moeilijk uit te rusten is lijkt relevanter om het feit te verantwoorden dat het aan de bedrijfsruimte onttrokken wordt dan om de herbestemming ervan als landbouwgebied te verantwoorden; - de afstand tot de uitgestrekte landbouwgebieden gelegen in het noordoosten en het noordwesten van de herzieningsomtrek; - de vrees dat die gronden hun landbouwbestemming verliezen en dat ze als vestiging dienen voor infrastructuren voor grondloze landbouw op industriële schaal, waardoor de onverenigbaarheid ervan met het dichtbijgelegen woongebied het er nog erger op zou maken; - dat gebied opgenomen als parkgebied, onafgebroken tot het parkgebied opgenomen i.p.v. het ontginningsgebied, zou daarmee een samenhangender geheel vormen in een stedelijke omgeving; - die variant zou de ontwikkeling van een project dat in het verlengde zou liggen van de afgedankte steengroeve mogelijk maken;

Overwegende dat het gelijktijdig optreden van varianten 2 en 3 van het effectenonderzoek tot de oprichting leidt van een parkgebied van 31 ha in een randstedelijk milieu; dat die bestemming de openstelling van die ruimte voor het publiek begunstigt, waardoor hij een sociale functie krijgt;

Overwegende dat de opneming van dat parkgebied bijdraagt tot de creatie van een groene doorgang tussen de terril Saint-Antoine en het natuurgebied gelegen ten oosten van de herzieningsomtrek met alle groengebieden, bosgebieden en het natuurpark gelegen in het zuidwesten;

Overwegende dat het gebied volledig complementair is met de nabijgelegen erfgoedlocatie van "Les Grands Bureaux";

Overwegende dat de auteur van het onderzoek via variant 4 voorstelt om een natuurgebied op te richten op de linkeroever van de beek "Grand Séquis"; waarbij dat natuurgebied een druk uitoefenende omtrek moet vormen om de effecten in te perken van de activiteiten uit de gemengde bedrijfsruimte op de beek en de omgeving ervan;

Overwegende dat artikel 38 van het Wetboek het natuurgebied omschrijft als bestemd zijnde voor het behoud, de bescherming en het herstel van natuurlijke milieus die biologisch zeer waardevol zijn of die soorten bevatten waarvan het behoud dwingend is;

Overwegende dat het natuurlijk milieu, waargenomen op de linkeroever van de "Grand Séquis" niet aan die begripsomschrijving voldoet;

Overwegende dat variant 4 bijgevolg niet in aanmerking komt;

Overwegende dat de auteur via variant 5 de verplaatsing voorstelt van : - het recreatiegebied naar het oosten met als grens de beek "Le Grand Séquis"; - de gemengde bedrijfsruimte, gelegen tussen de beek "Le Grand Séquis" en de landbouwweg, naar het westen, langs de N552;

Overwegende dat die variant de verdwijning inhoudt van de chemin de Dour tussen de N51 en de rue du Plat Pied en bijgevolg het feit verantwoordt dat de technopool bediend wordt via een aan te leggen weg die parallel loopt met de N552 en bereikbaar is in het zuiden vanaf de N552 via de rue Benoît en in het noorden via de verbinding tussen de N552 en N51;

Overwegende dat die variant volgende voordelen oplevert : - verwijdering van de piste van het circuit aan de technopool tegenover de het dichtst bij de agglomeratie van Dour gelegen woongebieden; - ligging van de gebouwen tussen de piste van het circuit en de het dichtst bij de agglomeratie van Dour gelegen woongebieden; - verwijdering van het bedrijvenpark van de technopool tegenover het bed van de beek "Le Grand Séquis", wat het gevaar vermindert op effecten van een perceelachterkant van een bedrijvenpark; - verbetering van de landschappelijke impact voor de vergezichten vanaf de N51; - verbetering voor de bereikbaarheid over de weg vanaf de N552 naar de technopool; - mogelijke gefaseerde ontsluiting van de technopool per betrokken gemeente (Dour en Hensies); - mogelijk hergebruik van de reeds bestaande riolering; - hoger rendement voor de hoofdas die beide kanten veeleer dan slechts één kant van het bedrijvenpark van de technopool bedient; - kleinere afstand tussen het bestaande zuiveringsstation en het bedrijvenpark van de technopool; - kleinere oppervlakte van de locatie waarop het circuit aangelegd wordt;

Overwegende dat het effectenonderzoek voorstelt om liefst een "groene doorgang" aan te leggen tussen de steengroeve Warroquier en de vallei van de Grand Séquis, om : - de verdwijning van de bosschages die landschapselementen vormen en van de landschapsstippen in een groene doorgang uit afgedankte bedrijfsactiviteiten die de natuur weer ingepalmd heeft ongedaan te maken en te voorkomen dat er een gapende breuk ontstaat tussen de voormalige steengroeve Warroquier en de biologisch waardevolle milieus gelegen in het noordoosten, w.o. de terril Saint-Antoine en de beek "Le Grand Séquis"; - een gebied aan te leggen "waarin het landschap op adem komt" in de bedrijfsruimte; - een landschapsvalorisering van de gebouwen van "Les Grands Bureaux" van de steenkoolmijn Belle-Vue mogelijk te maken;

Overwegende dat het zuidelijk deel van de herzieningsomtrek van het gewestplan ingenomen wordt door een voormalige, afgebouwde spoorwegbedding die heden niet meer in gebruik is; dat de grootste lengte van dat spoorvak opgenomen is in de reserveringsomtrek om de nodige ruimte voor te behouden voor de aanleg van een rondweg rond Dour, een verbindingsstuk tussen de N552 en de N549;

Overwegende dat het ontwerp voor de rondweg overigens nog steeds geldig is en dat de bestaande grondslag op termijn de aanleg van dat verbindingsstuk mogelijk maakt tussen de N552 en de N49 parallel met het RAVeL-net;

Overwegende dat het zuidelijk deel van dat voormalige spoorvak behandeld en uitgerust is als een RAVeL-reisweg en dat het noordel RAVeL-wegvak volgens de projecten van de Wegendirectie Bergen van het Waals Ministerie van Uitrusting en Vervoer aangelegd zou kunnen worden in de komende jaren;

Overwegende dat er inderdaad een groene doorgang bestaat, gevormd door de grondslag van de voormalige spoorwegbedding die gedeeltelijk een RAVeL-statuut heeft, bestaande uit het domein van de spoorinfrastructuur op de locatie van het station met van zuid tot noord : - het parkgebied aangelegd op de kleine terril genaamd "Les Treize"; - het nieuwe parkgebied, op te nemen op de locatie van de steengroeve Warroquier en op de naburige gronden ingenomen door de landbouw; - een klein groengebied in de "cité de la Toureille"; - een grondstrook bestemd als groengebied langs het gebied voor openbare nutsvoorzieningen en gemeenschapsvoorzieningen en verlengd door het groengebied op de plaats genaamd "Machine à feu"; - met tenslotte het natuurgebied "Le Grand Séquis" en het parkgebied van de terril Saint-Antoine;

Overwegende dat de "Commission régionale d'Aménagement du Territoire" in haar advies van 13 maart 2007 : - zich uitspreekt ten gunste van het afbakeningsalternatief dat het onderzoek vooropstelt, wat betreft de ligging van het recreatiegebied; het alternatief (recreatiegebied langs de Grand Séquis) lijkt haar beter te zijn voorzover de gebouwen die opgetrokken zullen worden langs de N552 en de N51 een scherm zullen vormen tussen het circuit en de dorpen; - ervan uitgaat dat de opneming als parkgebied van de gronden gelegen in het ontginningsgebied en van de gronden gelegen in de industriële bedrijfsruimte in de naaste omgeving van het ontginningsgebied niet als in overweging te nemen oplossing naar voren komt, voorzover het risico bestaat dat er nooit een park aangelegd wordt, daar die zonering het behoud van de landbouwactiviteiten vrijwaart op een deel van die gronden en "dat groengebied bijdraagt tot de vorming van het landschap of een geschikte groene doorgang betekent tussen gebieden waarvan de bestemmingen onderling onverenigbaar zijn; - het nuttig acht om zich achter het voorstel van het effectenonderzoek te scharen om een groene doorgang op te richten tussen dat gebied en de terril Saint Antoine waarbij het RAVeL-project te dien einde een echte kans aanbiedt; - voorstelt om de gemengde bedrijfsruimte ter hoogte van het complex van "Les Grands Bureaux" te verminderen om die gebouwen, die een architectonische waarde bezitten, in een bouwvrije omgeving te laten; - een bijkomend voorschrift voorstelt dat stelt dat de handelsactiviteiten, buiten die welke in verband staan met de technopool, verboden zijn in de gemengde bedrijfsruimte; - zich achter het voorstel schaart van het effectenonderzoek om een omkeerbaarheidsbeding, van recreatiegebied terug naar gemengde bedrijfsruimte, op te nemen indien het circuit er niet in een tijdsbestek van vijftien jaar aangelegd wordt;

Overwegende dat de Waalse Regering de opneming wil behouden van een parkgebied om de openstelling van die ruimte voor het publiek mogelijk te maken en er een sociale functie aan te verlenen; die bestemming heeft een ruimer belang daar het parkgebied de leefomgeving van de omwonenden, van de toekomstige werknemers op de technopool verbetert en zelfs bijkomende recreatie betekent voor de bezoekers van het toekomstige circuit;

Overwegende dat de Waalse Regering daarentegen, overeenkomstig het advies van de "Commission régionale d'Aménagement du Territoire", ervan uitgaat dat de erfgoedkwaliteit van het gebouwencomplex "Les Grands Bureaux" een vrije ruimte rondom de locatie verantwoordt en dat de bedrijfsruimte, opgenomen langs de rue de Bellevue bezuiden dat complex, teruggedrongen wordt daar die gronden opgenomen zijn als parkgebied in één ononderbroken lijn met de aanpalende gronden (steengroeve Warroquier en landbouwgronden benoorden de steengroeve);

Overwegende dat de uitvoering van het technoolpoolproject en het parkgebied verbonden aan de ontwikkeling van het K.M.O.-beleid ten slotte de bestemming noodzakelijk maken als gemengde bedrijfsruimte van 78,8 ha gronden opgenomen als industriële bedrijfsruimte tegen 55,1 ha, als gebied met een industrieel karakter maar waarvan de bestemming nog niet vastligt tegen 7,1 ha, als landbouwgebied tegen 15,2 ha en als woongebied tegen 1,1 ha;

Overwegende dat de ontwerp-herziening van het gewestplan overigens de opneming bevat van twee gebieden voor openbare nutsvoorzieningen en gemeenschapsvoorzieningen voor een totale oppervlakte van 4 ha w.o. 1 ha opgenomen is als landbouwgebied;

Overwegende dat het project voorziet in de reconversie van een ontginningsgebied in parkgebied en dat de krijtuitbating op die plek opgegeven wordt;

Overwegende dat de ontwerp-herziening uitloopt op het verlies van ongeveer 29 ha gronden bestemd als landbouwgebied, die ofwel recreatiegebied worden tegen 13,7 ha of gemengde bedrijfsruimte tegen 15,2 ha;

Overwegende dat deze ontwerp-herziening van het gewestplan in termen van compensatie in de zin van artikel 46, lid 2, 3°, van het Wetboek globaal het evenwicht in acht neemt tussen de bebouwingsgebieden en de niet-bebouwingsgebieden door de ruwe 30 ha landbouwgebied die bebouwbaar worden (gemengde bedrijfsruimte, recreatiegebied, gebied voor openbare nutsvoorzieningen en gemeenschapsvoorzieningen) als volgt te compenseren : - opneming als landbouwgebied van de 3,2 ha gronden bestemd als industriegebied waarvan de bestemming nog niet vastligt, gelegen langs de rechteroever van de beek "Le Grand Séquis", heden gewijd aan landbouw; - herbestemming als parkgebied van het ontginningsgebied van 17,5 ha (voormalige steengroeve Warroquier); - herbestemming als parkgebied van de kleine industriële bedrijfsruimte van 1,9 ha gelegen tussen het ontginningsgebied en de N552; - herbestemming als parkgebied eveneens van de 11,9 ha gronden opgenomen als industriële bedrijfsruimte, gelegen tussen het woongebied aan de chemin de Thulin, het ontginningsgebied en de spoorweg en de industriële bedrijfsruimte gelegen in het verlengde van het ontginningsgebied tot aan de N552; dat is goed voor ongeveer 35,5 ha als onbebouwbaar herbestemde gebieden;

Overwegende dat, mocht het circuit er niet daadwerkelijk komen in een redelijke termijn van vijftien jaar, de totstandkoming overigens mogelijk gemaakt moet worden van andere economische activiteiten op gronden die aanvankelijk voor het circuit waren bestemd; dat uit de rechtspraak blijkt dat het omkeerbaarheidsbeding de terugkeer van de gronden verplicht naar hun oorspronkelijke bestemming op het vigerende gewestplan, namelijk in dit geval de herbestemming van het recreatiegebied als industriële bedrijfsruimte, als industriegebied waarvan de bestemming nog niet vastligt en als landbouwgebied;

Overwegende dat het recreatiegebied bijgevolg gecombineerd moet worden met volgend bijkomend voorschrift, als "*S.27" gemerkt op het plan bij dit besluit : « Het recreatiegebied gemerkt "*S.27" wordt voorbehouden voor de aanleg van een motorcircuit en voor de uitrustingen die in rechtstreeks verband staan met die activiteit, met uitzondering van het verlenen van onderdak. Wordt die uitrusting niet aangelegd in een termijn van vijftien jaar vanaf de definitieve aanneming van deze herziening van het gewestplan, dan wordt het gehele recreatiegebied herbestemd als industriële bedrijfsruimte, industriegebied waarvan de bestemming nog niet vastligt en recreatiegebied volgens de grenzen van die gebruiksfuncties op het gewestplan zoals gelden voor deze herziening. »;

Overwegende dat de gemengde bedrijfsruimte, waarvan de ligging rechtstreeks in verbinding staat met het circuit, bestemd is om ondernemingen aan te trekken uit de motorsector of tenminste uit de mechanische sector; dat om het beginsel van de technopool steviger te verankeren, de gemengde bedrijfsruimte van de technopool gecombineerd wordt met volgend bijkomend voorschrift, gemerkt "*S.28" op het plan bij dit besluit : « De gemengde bedrijfsruimte gemerkt "*S.28" wordt voorbehouden voor de activiteiten die in verband staan met de technopool voor motoren.

De handelsactiviteiten zonder verband met de ontwikkeling van de technopool worden verboden. De afzonderingsmarge opgelegd bij artikel 30 van het Wetboek bestaat langs de N552 uit een met bomen en planten aangelegde grondstrook. Wordt het motorcircuit niet aangelegd binnen de vijftien jaar na definitieve goedkeuring van deze herziening van het gewestplan, verliest dit voorschrift haar geldigheid. »;

Overwegende dat de ontwikkeling van kleinhandel en dienstverlening aan de bevolking beperkt moet worden in de gemengde bedrijfsruimte in het zuiden, buiten de gemengde bedrijfsruimte gemerkt met het voorschrift "*S.28"; dat dat gebied daartoe gecombineerd wordt met volgend bijkomend voorschrift, gemerkt "*R.1.1." op het plan bij dit besluit : « Kleinhandel en dienstverlening aan de bevolking mogen zich in dit gebied niet vestigen, behalve indien ze bij de in dit gebied toegelaten activiteiten horen. »;

Overwegende dat uit de voorgaande analyse blijkt dat de beste oplossing om tegemoet te komen aan de doelstellingen van de Waalse Regering met inachtneming van de doelstellingen verwoord in artikel 1 van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Patrimonium erin bestaat de oorspronkelijke omtrek in aanmerking te nemen maar met een andere inrichting volgens de afbakeningsvarianten 2, 3 en 5 door de auteur van het effectenonderzoek uiteengezet en de opneming van een gewijzigd plan als ontwerp-herziening van het gewestplan aan te nemen;

Op de voordracht van de Minister van Huisvesting, Vervoer en Ruimtelijke Ontwikkeling, Besluit :

Artikel 1.De Waalse Regering neemt voorlopig de herziening van het gewestplan Bergen-Borinage (bladen 45/5 en 45/6) aan volgens bijgevoegd plan, die de opneming bevat : - op het grondgebied van de gemeenten Dour en Hensies van een gemengde bedrijfsruimte gecombineerd met bijkomend voorschrift "*S.28"; - op het grondgebied van de gemeente Dour : * een recreatiegebied gecombineerd met bijkomend voorschrift "*S.27"; * een gemengde bedrijfsruimte; * twee gebieden voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen; * een parkgebied; * een landbouwgebied; * een groengebied.

Art. 2.Volgend bijkomend voorschrift, gemerkt "*S.27", is van toepassing op de gemengde bedrijfsruimte opgenomen op het plan bij dit besluit : « Het recreatiegebied gemerkt "*S.27" wordt voorbehouden voor de aanleg van een motorcircuit en voor de uitrustingen die in rechtstreeks verband staan met die activiteit, met uitzondering van het verlenen van onderdak. Wordt die uitrusting niet aangelegd in een termijn van vijftien jaar vanaf de definitieve aanneming van deze herziening van het gewestplan, dan wordt het gehele recreatiegebied herbestemd als industriële bedrijfsruimte, industriegebied waarvan de bestemming nog niet vastligt en recreatiegebied volgens de grenzen van die gebruiksfuncties op het gewestplan zoals gelden voor deze herziening. »

Art. 3.Volgend bijkomend voorschrift, gemerkt "*S.28", is van toepassing op de gemengde bedrijfsruimte opgenomen op het grondgebied van de gemeenten Dour en Hensies op het plan bij dit besluit : « De gemengde bedrijfsruimte gemerkt "*S.28" wordt voorbehouden voor de activiteiten die in verband staan met de technopool voor motoren.

De handelsactiviteiten zonder verband met de ontwikkeling van de technopool worden verboden. De afzonderingsmarge opgelegd bij artikel 30 van het Wetboek bestaat langs de N552 uit een met bomen en planten aangelegde grondstrook. Wordt het motorcircuit niet aangelegd binnen de 15 jaar na definitieve goedkeuring van deze herziening van het gewestplan, verliest dit voorschrift haar geldigheid. »

Art. 4.Volgend bijkomend voorschrift, gemerkt "*R.1.1", is van toepassing op de gemengde bedrijfsruimte opgenomen op het grondgebied van de gemeente Dour op het plan bij dit besluit : « Kleinhandel en dienstverlening aan de bevolking mogen zich in dit gebied niet vestigen, behalve indien ze bij de in dit gebied toegelaten activiteiten horen. »

Art. 5.De Minister van Ruimtelijke Ontwikkeling is met de uitvoering van dit besluit belast, meer bepaald overeenkomstig artikel 43 van het Wetboek, met het voeren van het openbaar onderzoek, de bevoegde overheid van een ander gewest, een andere lidstaat van de Europese Unie of een verdragsluitende Staat die het verdrag van Espoo ondertekend heeft, voor te leggen als zij de gevolgen van het project zouden kunnen ondergaan, en met de raadpleging van de Commission régionale d'Aménagement du Territoire", de "Conseil wallon de l'Environnement pour le Développement durable" en het Directoraat-generaal Natuurlijke Hulpbronnen en Leefmilieu van het Ministerie van het Waalse Gewest en haar daarna ter definitieve goedkeuring voor te leggen overeenkomstig artikel 42, lid 4, van het Wetboek.

Namen, 19 juli 2007.

De Minister-President, E. DI RUPO De Minister van Huisvesting, Vervoer en Ruimtelijke Ontwikkeling, A. ANTOINE

^