Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 14 juli 2011
gepubliceerd op 23 augustus 2011

Besluit van de Waalse Regering tot omzetting van Richtlijn 2009/33/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 april 2009 inzake de bevordering van schone en energiezuinige wegvoertuigen

bron
waalse overheidsdienst
numac
2011204153
pub.
23/08/2011
prom.
14/07/2011
ELI
eli/besluit/2011/07/14/2011204153/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

14 JULI 2011. - Besluit van de Waalse Regering tot omzetting van Richtlijn 2009/33/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 april 2009 inzake de bevordering van schone en energiezuinige wegvoertuigen


De Waalse Regering, Gelet op de wet van 18 februari 1969Relevante gevonden documenten type wet prom. 18/02/1969 pub. 25/04/2012 numac 2012000279 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de maatregelen ter uitvoering van de internationale verdragen en akten inzake vervoer over zee, over de weg, de spoorweg of de waterweg. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de maatregelen ter uitvoering van de internationale verdragen en akten inzake vervoer over de weg, de spoorweg of de waterweg, artikel 1;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 18 maart 2011;

Gelet op het advies nr. 49.688/4 van de Raad van State, gegeven op 8 juni 2011, overeenkomstig artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op de voordracht van de Minister van Leefmilieu, Ruimtelijke Ordening en Mobiliteit;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.Doelstelling.

Richtlijn 2009/33/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 april 2009 inzake de bevordering van schone en energiezuinige wegvoertuigen wordt gedeeltelijk omgezet bij dit besluit.

Art. 2.Definities.

In de zin van dit besluit wordt verstaan onder : 1) "wegvoertuig" : een voertuig dat ingedeeld is in één van de voertuigcategorieën opgenomen in tabel 3 van de bijlage bij dit besluit;2) "openbaar personenvervoer" : personenvervoerdiensten van algemeen economisch belang die permanent en zonder discriminatie aan het publiek worden aangeboden;3) "bevoegde plaatselijke overheden" : de diensten van de Waalse Regering die bevoegd zijn om binnen het openbaar personenvervoer in het Waalse Gewest op te treden;4) "exploitant van openbare dienst" : elk publiek- of privaatrechtelijk bedrijf of bedrijfsgroepering die openbare personenvervoerdiensten uitbaat of elke openbare instelling die openbare personenvervoerdiensten in het Waalse Gewest verleent;5) "openbaredienstverplichting" : eis gedefinieerd of bepaald door een bevoegde overheid om personenvervoerdiensten van algemeen belang te garanderen die een exploitant niet voor zijn rekening zou nemen of niet in dezelfde mate of onder dezelfde voorwaarden zonder compensatie voor zijn rekening zou nemen indien hij zijn eigen commercieel belang in overweging zou nemen;6) "openbaredienstcontract" : één of meerdere bindende rechtshandelingen die de overeenkomst tussen een bevoegde plaatselijke overheid en een exploitant van een openbare dienst bekrachtigen om het beheer en de uitbating van de aan de openbaredienstverplichting onderworpen openbare personenvervoerdiensten aan de exploitant toe te vertrouwen.Het contract kan ook bestaan in een door de bevoegde overheid genomen beslissing die : - de vorm aanneemt van een reglementaire of wettelijke individuele handeling, of - de voorwaarden inhoudt waaronder de bevoegde overheid zelf de diensten verleent of de verlening van deze diensten aan een interne exploitant toevertrouwt.

Art. 3.Toepassingsgebied.

Dit besluit is van toepassing op contracten voor de aankoop van wegvoertuigen door exploitanten voor het voldoen van openbaredienstverplichtingen in het kader van een openbaredienstcontract die de Europese bekendmakingsdrempel bereikt overeenkomstig de wetgeving op de overheidsopdrachten.

Art. 4.De aankoop van schone en energiezuinige voertuigen. § 1. In het kader van de contracten voor de aankoop van wegvoertuigen moeten de in artikel 3 bedoelde exploitanten rekening houden met de in § 2 bedoelde energie- en milieueffecten tijdens hun operationele levensduur en ten minste één van de in § 3 van dit besluit bedoelde opties toepassen. § 2. De exploitanten houden ten minste rekening met de volgende operationele-energie- en milieueffecten : a) het energieverbruik;b) de uitstoot van CO2;en c) de uitstoot van NOx, NMHC en fijne stofdeeltjes. Naast deze operationele-energie- en milieueffecten i.v.m. het gebruik van voertuigen kunnen de exploitanten bedoeld in artikel 3 ook andere milieueffecten in aanmerking nemen. § 3. Aan de in de §§ 1 en 2 bedoelde eisen wordt voldaan door middel van de volgende opties : a) door in de documenten voor de aankoop van wegvoertuigen technische specificaties op te nemen inzake energie- en milieuprestaties met betrekking tot elk van de in aanmerking genomen effecten, alsmede eventuele bijkomende milieueffecten;of b) door energie- en milieueffecten mee te nemen in de aankoopbeslissing, waarbij ingeval deze effecten worden uitgedrukt in kosten ter opneming in de aankoopbeslissing, gebruik wordt gemaakt van de in artikel 5 vastgestelde methode.

Art. 5.Methodologie voor de berekening van de operationele levensduurkosten. § 1. Voor de toepassing van artikel 4, § 3, b), worden de operationele levensduurkosten van het energieverbruik, de CO2 -uitstoot alsook de uitstoot van verontreinigende stoffen die zijn opgenomen in tabel 2 van de bijlage en die zijn gekoppeld aan het gebruik van het aan te kopen voertuig, gekwantificeerd en berekend als volgt : a) de operationele levensduurkosten van het energieverbruik van een voertuig worden met behulp van de volgende methodologie berekend : - het brandstofverbruik per kilometer van een voertuig als bedoeld in § 2 wordt gemeten in eenheden van energieverbruik per kilometer ongeacht of dit direct vermeld wordt of niet.Indien het brandstofverbruik in verschillende eenheden vermeld wordt, zal deze op basis van de in tabel 1 van de bijlage vastgestelde omrekeningsfactoren voor de energie-inhoud van de verschillende brandstoffen uitgedrukt worden in energieverbruik per kilometer; - er wordt één monetaire waarde per energie-eenheid gebruikt. Deze waarde is de laagste kosten per energie-eenheid van benzine of diesel voor belasting die als vervoersbrandstof wordt gebruikt; - de operationele levensduurkosten van het energieverbruik van een voertuig worden berekend door de vermenigvuldiging van het afgelegde aantal kilometers tijdens de levensduur als bedoeld in § 3, in voorkomend geval rekening houdend met het reeds afgelegde aantal kilometers, met het energieverbruik per kilometer als bedoeld in het eerste streepje en met de kosten per energie-eenheid als bedoeld in het tweede streepje; b) de operationele levensduurkosten van de CO2 -uitstoot van een voertuig, worden berekend door de vermenigvuldiging van het afgelegde aantal kilometers tijdens de levensduur als bedoeld in § 3, in voorkomend geval rekening houdend met het reeds afgelegde aantal kilometers, met de CO2 -uitstoot uitgedrukt in kilogram per kilometer als bedoeld in § 2 en met de in tabel 2 van de bijlage vastgestelde marge voor de kosten per kilogram;c) de operationele levensduurkosten voor de uitstoot van in tabel 2 van de bijlage opgenomen verontreinigende stoffen door een voertuig, worden berekend door de optelling van de operationele levensduurkosten voor de uitstoot van NO x, NMHC en fijne stofdeeltjes.De operationele levensduurkosten van een voertuig voor elke verontreinigende stof wordt berekend door de vermenigvuldiging van het afgelegde aantal kilometers tijdens de levensduur als bedoeld in § 3, in voorkomend geval rekening houdend met het reeds afgelegde aantal kilometers, met de emissies, in grammen per kilometer als bedoeld in § 2, en de respectieve kosten per gram. Voor de prijs worden de gemiddelde waarden opgenomen in tabel 2 van de bijlage gebruikt.

De in artikel 3 bedoelde exploitanten kunnen hogere kosten toepassen, op voorwaarde dat deze kosten de in tabel 2 van de bijlage vermelde relevante waarden, vermenigvuldigd met een factor 2, niet overschrijden. § 2. Het brandstofverbruik, alsook de CO2 -uitstoot en de uitstoot van verontreinigende stoffen zoals opgenomen in tabel 2 van de bijlage per afgelegde kilometer, worden gebaseerd op de gestandaardiseerde testprocedures van de Unie voor voertuigen waarvoor dergelijke testprocedures in de regelgeving van de Unie inzake typekeuring voor een aantal voertuigen zijn vastgesteld.

Wanneer een voertuig niet onder de gestandaardiseerde testprocedures van de Unie valt, wordt de vergelijkbaarheid van de verschillende aanbiedingen gewaarborgd door het gebruik van algemeen erkende testprocedures, of resultaten van tests voor de overheid, of door informatie die is meegedeeld door de fabrikant. § 3. Wanneer niet op andere wijze omschreven, geschiedt het vaststellen van het aantal afgelegde kilometers tijdens de levensduur van een voertuig op basis van tabel 3 van de bijlage.

Art. 6.Inwerkingtreding.

Dit besluit treedt in werking op de eerste dag van de maand na de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad.

Art. 7.Uitvoering.

De Minister van Mobiliteit is belast met de uitvoering van dit besluit.

Namen, 14 juli 2011.

De Minister-President, R. DEMOTTE De Minister van Leefmilieu, Ruimtelijke Ordening en Mobiliteit, Ph. HENRY

BIJLAGE Gegevens voor de berekening van de operationele levensduurkosten van wegvoertuigen Tabel 1 : energie-inhoud van motorbrandstoffen

Brandstof

Energie-inhoud

Diesel

36 Mj/liter

Benzine

32 Mj/liter

Aardgas/Biogas

33-38 Mj/Nm3

Vloeibaar petroleumgas (LPG)

24 Mj/liter

Ethanol

21 Mj/liter

Biodiesel

33 Mj/liter

Emulsiebrandstof

32 Mj/liter

Waterstof

11 Mj/Nm3


Tabel 2 : kosten van de uitstoot door het wegvervoer (prijspeil 2007)

CO2

NOX

NMHC

Fijne stofdeeltjes

0,03-0,04 EUR/kg

0,0044 EUR/g

0,001 EUR/g

0,087 EUR/g


Tabel 3 : aantal afgelegde kilometers tijdens de levensduur van een wegvoertuig

Voertuigcategorie (de categorieën M en N zoals gedefinieerd in Richtlijn 2007/46/EG)

Aantal afgelegde kilometers tijdens de levensduur

Personenwagens (M 1 )

200 000 km

Lichte bedrijfsvoertuigen (N 1 )

250 000 km

Zware bedrijfsvoertuigen (N 2, N 3)

1 000 000 km

Bussen (M 2, M 3 )

800 000 km


Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Waalse Regering van 14 juli 2011 tot omzetting van Richtlijn 2009/33/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 april 2009 inzake de bevordering van schone en energiezuinige wegvoertuigen.

Namen, 14 juli 2011.

De Minister-President, R. DEMOTTE De Minister van Leefmilieu, Ruimtelijke Ordening en Mobiliteit, Ph. HENRY

^